• 12.

    קשה להיות אדם רגיש רוחנית בתקופה זו

    שמעון, 18/12/09 00:29

    בה אין במה להיאחז.
    מאד התחברתי למאמר, אך הוא לא מציע פתרון.
    אחת הנחמות הגדולות שמציעה הדת היא לדעת מה אמיתי. מה באמת קורה כאן, ב''סרט'' הזה שנולדנו לתוכו, כמו במופע של טרומן.
    יש כל כך הרבה מיתוסים לגבי אלוהים והבריאה ומשמעות החוויה האנושית, וכל אחד ב''אמונתו'' משוכנע שהמיתוס שהוא ירש הוא האמיתי.
    וגם האפיקורס שאומר שאין כל משמעות, אוחז במיתוס. גם הוא ''יודע'' מה אמיתי, כאשר אין לו מושג.
    ואולי לא יכול להיות לנו מושג בנקודה זו של התפתחותנו, ועלינו להשלים עם זה כדי למצוא קצת שלווה.
    אך למרות שאין לנו באמת דרך לדעת מהו באמת ההקשר הרחב שבו אנו מתקיימים, מה קורה כאן באמת, השאלה הזו חייבת להיות ערה בנו ולכוון את הווייתנו אל עבר התשובה.
    גם פנימה וגם החוצה. גם באמצעות השכל וגם בכל שאר האמצעים העומדים לרשותנו.

    אני חש שגם בך הדבר הזה חי, וכיף לפגוש קולגה.
    תמשיך לקרוא ספרים מרשימים ולחלוק את עצמך.

    תודה.

  • 11.

    לא ברור מה אתה רוצה להגיד

    daniel, 17/12/09 14:22

    אתה מאדיר את תרבות המערב שהניו-אייג' מסביר לנו כל הזמן כמה היא תרבות של כלום.ובצורה ברורה יותר:רוחנות אמיתית לא יכולה להבדיל בין ימין לשמאל.אם אתה רוצה להטיף משנה פוליטית כלשהו לא בטוח שזה המקום הנכון.בטוח אבל שהרצון להסתכל בצורה כזאת על אירועי השעה הוא יהיר מתנשא ובעיקר מאוד רדוד.

  • 10.

    רפיסתוה של החברה אל מול הפונד' נובעת מאי יציבותה של האלטרנטיבה

    אוהד, 17/12/09 12:53

    ככל שאנשים כמוך (בין היתר, וגם אני תורם משהו) יעסקו בביסוס אלטרנטיבה רוחנית אמונית עמוקה, כזו שיש לה עומק פסיכולוגי ומרטיטה את הלב המאמין עם מיתוס - כראוי לאמונה שיש לה רטט דתי - אבל היא כבר אחרת, לא גזענית ולא פונדומנטליסטית אך עונה על הצורך האמיתי בנפש האדם להאמין באמת ולהתמסר באמת - ככל שיעשה כך בעולם כולו, בדתות כולן - כך תתחזק החברה ולא תרגיש אימפוטנטית אל מול ההתלהמות הדתית המוכרת.
    בהצלחה

  • 9.

    לא הבנתי מה רציתה להגיד

    עמית, 17/12/09 12:21

    בדרך כלל אתה כותב נהדר וברור
    הפעם ממש שלא הבנתי

  • 8.

    תומר, ראיתי את תחילת הכתבה והפסקתי לקרוא

    דתי, 16/12/09 23:55

    בדרך כלל אני קורא ונהנה ממאמריך. אבל אתה מתחיל עם אותו עליהום תקשורתי נגד דתיים ומתנחלים, כשהלשון הרע וההכללות שאינן קשורות כלל למציאות (אני אומר את בתור אחד שחי במציאות הזאת), לא מתאימות להתקדמות הרוחנית שלי לפחות.
    אין שום סתירה בין דתיות לרוחניות, אהבה ופתיחות, ויש בהתנחלויות המון המון אנשים שעניינם העיקרי בחיים זה רוחניות.
    ואין סתירה בין ההלכה היהודית שיעקב נאמן הציע לערכים הומניים, ולא, זה לא יביא לאיראן במדינת ישראל.
    והייתי מאריך אבל אין לי כח כרגע.
    בבקשה תנסה לא לדבר על אנשים אחרים במאמריך המעולים. על מושגים כן, על קבוצות של אנשים שההכרה שלך איתם היא בעיקר דרך התקשורת, לא.

  • 7.

    די כבר עם ה''רוחניקיות'' הזו

    בז, 16/12/09 11:35

    תמיד הגדרות מרדדות ומלאימות! בכל אחד יש קצת מן הרוחניות קצת מן הגשמיות. יש גם גשמיות שהיא רוחנית ורוחניות שהיא גשמית. לא רוצה להיות מסווג כ''רוחניק''. הרוחניות פתוחה לכולם ולא למתי מעט!

  • 6.

    מישהו יודע אם תומר פנוי? (ל''ת)

    מתעניינת..., 16/12/09 00:05

    • הוא כן

      יודע, 19/12/09 16:43

      צרי קשר דרך הבלוג

  • 5.

    ההבדל בין דת לניו אייג' הוא על פני השטח. שני צדדים של אותה הטעות.

    פרדי בן-זאב , 15/12/09 23:55

    שתי הגישות בסופו של חשבון שוללות את השכל האנושי, אחת בשם גילויים מ''למעלה'', והשניה בשם גילויים מ''בפנים''. בסופו של חשבון שני הצדדים מאד דומים. איך יודע הדתי מה אלוהים אומר לו, או שמה שכתוב הוא באמת מאלוהים? הוא מרגיש שזה אמת מבפנים כמו כל ניו-אייג'י מצוי. ומאיפה בא הידע ה''פנימי'' של הניו אייג'י המצוי? משטיפת המוח שהדת העבירה במשך דורות.

    • תגובה לתגובותיך החדגוניות

      שכלתן, 16/12/09 13:03

      פרדי, האמת היא שמתגובותיך החוזרות (או החופרות - ונשנות במדור זה, ניכרים צרות אופקים מחד וחוסר ידע משווע באשר לנושאים עליהם אתה מגיב מאידך, שני אלמנטים שבלי כל ספק מהווים עלבון ל''שכל האנושי'' עליו נחלצת להגן במין אבירות דמגוגית, אך אינפנטילית לחלוטין.

      צא ולמד: מהי דת, מהי רוחניות ו..., כן, מהו אותו ''שכל'' אודוץתיו אתה מדבר (רמז: מדובר בכלי חשוב, אך משני בלבד, להכרת העיקר, ז''א האמת, בצורה תיאורטית, הכרה האמורה להעביר את האדם לרמות גבוהות יותר של הבנה, שאינה מתבצעות עוד באמצעות השכל אלא ע''י אנסטנציה גבוהה ממנו. רוחניות, לעתים אף בשימוש הדת, יכולה להביא אותך למימוש התהליך הנ''ל).

      בברכת התבגרות מהירה!

      • כנראה שפגעתי בנקודה רגישה...

        פרדי בן-זאב , 17/12/09 20:17

        אחרת למה כל ההתקפות האישיות (''צרות אופקים'', ''דמגוגית'', ''אינפנטילית'')?

        רוחניות אמיתית היא שימוש עקבי בשכל ללא פשרות. מה שאתה מכנה רוחניות הוא נסיון לברוח מהצורך לעשות זאת.

        לא רק שהשכל הוא לא ''כלי משני'', הוא הכלי היחידי לידע. כל ''הרמות הגבוהות יותר של הבנה'' שאתה מדבר עליהן, אחרי הורדת המסווים והקישוטים המילוליים, הן צורה של להגיד ''זה מה שהייתי רוצה שיהיה נכון'' - משאלות לב תוך התעלמות מהמציאות. לרוע המזל המציאות לא סולחת למי שמתעלם ממנה.

        תגובותי החוזרות (והן תמשכנה לחזור מתי שיש לי כמה רגעים פנויים) בנושאים אלה הם נסיון לתפוס כאלה שעדיין לא התנתקו לגמרי מהמציאות ולגרום להם לחשוב לרגע - השאר תלוי בהם.

        אתה מוזמן להמשיך לחלום, ולמכור לעצמך לוקשים, על הרמות הגבוהות של הידע. זה הרבה יותר קל מידע אמיתי.

        • אופקים בהמשכים חלק א'

          מרחיב, 17/12/09 23:42

          מאיפה להתחיל? כידוע, קשה במיוחד להסביר עניינים ברורים מאליהם, ההופכים מובנים באופן טבעי בשלב מסוים של ההתפתחות הטבעית שלנו כבני אדם ואז, אינם מחייבים עוד כל פירוש ונימוק...

          קודם כל: ''צרות אופקים'' היא מנת חלקו של כל מי שלא הרחיב את הנ''ל וכאן, פרדי, אינך בודד: רבים נמצאים במצבך ולא תמיד (או אולי אף פעם), שלא באשמתם. הם פשוט לא בשלים מספיק, מה שמביא אותי ל ''אינפנטיליות'' (ז''א ילדותיות, מלשון Infant), האינהרנטית לכל מי שלא ראה מה שבוגרים ממנו (והכוונה אינה לגיל, אלא לבשלות של יכולת כלל-אנושית מסוימת) ראו והבינו. ''דמגוגיה'', מאידך, נוצרת בהכרח כשמי שלוקה בשני החסכים שלעיל מתחיל להתדיין ומנסה לשכנע לגבי עניינים בהם לא התנסה ואותם אינו מבין... מכל זה, כולי תקוה שתבין שלא הייתה בדברי שום ''התקפה אישית'' נגדך, אלא פשוט ראיה נכוחה של המצב, מצבך, שבכל הנוגע לרוחניות (להבנתה ומכאן שגם לגבי יישומה), אפשר בהחלט להגדיר כ''מצער''.

          המשך הדברים בחלק ב' של תגובתי.

        • אופקים בהמשכים חלק ב'

          מרחיב, 17/12/09 23:56

          נסה להבין: רוחניות עמוקה ורדיקאלית מעולם לא הייתה ולעולם לא תהיה שימוש בשכל בלבד! אם תבדוק ולו רק את הגיניאולוגיה של המילה - הנפוצה כל כך בשימוש (שימוש מוטעה!) כיום - ''אינטלקט'' (ונגזרותיה: אדם ''אינטליגנט'', טיעון ''אינטיליגנטי'' וכו'), תבין שלמושג הנ''ל הייתה בעבר משמעות שונה לחלוטין מזו שאנו - האנשים המודרניים, יורשי המונח הלשוני, שהתנכרו למובן המקורי שלו כאילו לא הציג משהו אמיתי - מקנים לו כיום. ''אינטלקט'' (Intellectus) הוא התרגום הלאטיני למושג הפילוסופי היווני ''נוס'' (Nous), המסמל את היכולת התבונית העילאית של האדם, יכולתך סינטטית המנוגדת לזו האנאליטית של המוח (Brain). קצרה היריעה מלהסביר את הדברים לעומק, אך רק כדי לסבר את האוזן: א. (אישור ע''י אנאלוגיה) ההודים מתייחסים גם הם לפקולטה אנושית זו, שהם מכנים ''בודהי'' (Boudhi ומכאן'' הבודהא, הוא זה שהתעורר לאותה מודעות עליונה), שביחס לתודעה השכלית תלויית החושים, ה-''מאנאס'' (Manas, מונח ממנו נגזר ה-Mind המערבי), נמצא במקום דומה לזה של השמש ביחס לירח.

          המשך הדברים בחלק הבא של התגובה.

        • אופקים בהמשכים חלק ג'

          מרחיב, 18/12/09 00:15

          ב. (רקע פילוסופי) הן חכמי המזרח מכל המסורות הן ההוגים המערביים (העתיקים, אך בדומה להם גם כמה מבני ימינו) הכירו בקיומה של אותה יכולת. בקו שנמשך מאפלטון ועד פ. שואון, עבור דרך תומאס אקווינס ומרטין היידגר (אם לציין רק דוגמאות בולטות מהעבר ומתקופתינו), הבינו בני אנוש - ובראשם אלה שחוו זאת בעצמם - כי השכל אינו מהווה ''סוף פסוק'' וכי האדם ניחן ביכולת תפיסה רחבה יותר מזו לה מסוגל אותו איבר בר-כלייה.

          מול אלה שטענו כך עמדו ועומדים אנשים מפותחים פחות, שלא יכלו לתאר לעצמם תפיסה החורגת מכל שהכירו בחוויותיהם השכליות-חושיות המצומצמות. האחרונים, תקפו תמיד כל מי שקרא להם (בנדיבות רוח) לצאת ולגלות בעצמם את אותן אפשרויות הבנה רחבות. התנגדות זו מזכירה את קריאות הבוז בן נתקל מי שהצהיר שהעולם עגול בתקופה בה הוא נתפס באופן שונה, את האלימות שהופעלה כנגד זה שטען שהארץ מסתובבת סביב השמש בטרם הומצא הטלסקופ, או את הגיחוך שהופרך כלפי מי שהתריע על קיום חיידקים לפני שהפך המיקורוסקוף כלי של שיגרה במדע.

          המשך הדברים בחלק הבא של התגובה.

        • אופקים בהמשכים חלק אחרון

          מרחיב, 18/12/09 00:23

          לסיכום: הנמוך אינו יכול להבין את הגבוה והקטן, במוגבלותו, באם אינו מקבל את הגדול ממנו (באקט של מעין ''נעשה ונשמע''), אינו יכול אלא לסתור אותו.

          הפיתוי לזלזל בתגליותיהם של אנשים שהועידו את עצמם - ולכל אורך ההיסטוריה היו וישנם כאלו - להגיע לגבולות התפיסה וההבנה האנושית אמנם גדול (זלזול המהווה ''הצדקה'' לא כל כך קוהרנטית להמשך הסבל ונהמוגבלות האינהרנטיים לחיי רובינו, החיים ה''רגילים'', חיי הכסילות של ההשתייכות ל''דעה השולטת'' - ה-Doxa של היוונים - החיים בתוך כלא ה''מערה'' של אפלטון), אולם כל מי שמתעתד להיות חכם - חכם אמת! - יום אחד ולחרוג ממוגבלותו הנוכחית, ינהג אחרת. בכך, אגב, ורק בכך, תהיה ניכרת תבונתו האמיתית, תבונה שכלית אמנם, אך כזו הנוטה לכל הפחות לקראת ומתקרבת בדרך כלשהי אל מה שחורג ממנה בהרבה.

          כל טוב, פרדי!

          • כמו שאמרתי - באמת פגעתי בנקודה רגישה.

            פרדי בן-זאב , 18/12/09 00:45

            לא אמרת שום דבר חדש - אבל הצלחת לומר זאת בהרבה מאד מלים.

            העובדה שלדברים לא נכונים מסוימים יש היסטוריה ארוכה מאד לא עושה אותם נכונים יותר. אתה צודק שציטטת את אפלטון - הוא אחד האחראיים הותיקים לעמדות כמו שלך. אני מעדיף את אריסטו.

            ובסופו של דבר זה הכל נסיון ''לחרוג מהמוגבלות'' של המציאות, ושל אמצעי הידיעה שלה - השכל. נסיון שלך ושל אחרים להעמיד פנים שאם תרצה מספיק חזק, ותרגיש מספיק חזק, המציאות תתאים את עצמה למשאלות לבכם. לא יעזור, המציאות היא מה שהיא, והשכל הוא עדיין האמצעי היחיד שיכול לגלות לך אותה.

            כמו שאמרתי - תמשיך לחלום, הפניה שלי לא אליך, אלא לכאלה שיש להם באמת ראש פתוח - פתוח לשימוש בשכל.

            • ניתן להתווכח על העובדה אם אנו באמת יכולים ליצור מציאות או לא

              איש רוח, 18/12/09 05:43

              אבל מה שבטוח הוא שכשאדם שמגלה כי הוא הרבה יותר מעור וגידים הוא מתחיל לגלות את הפנימיות האמיתית שלו, שזוהי התודעה של העצמיות.
              כאשר הוא מנטרל לאט לאט את הצרכים הארציים ובכללם השימוש בשכל כמכתיב אמונה אלא חוויית העצמיות הכל רגע נתון - הוא נחשף ליכולת להתמודד עם המציאות כמו שהיא ללא הטייה ערכית.
              תחושה פנימית אישית כשמה כן היא חייבת לבוא מבפנים משום שהשפעות מבחוץ מנטרלות את היכולת הזו, ולכן בהגדרה דת קולקטיבית, פונדמנטליזם או ניו-אייג - טומנת בחובה מוקש שמקשה על האדם להתבונן פנימה. זאת משום שהסביבה כמעט תמיד תבוא בקונפליקט עם הפנימיות, למעט כלים בסיסיים שיכולים להנתן במקרים מסויימים.
              ה''ביחד'' הוא אשלייה שמונעת התפתחות רוחנית אישית ולכן לסיכום הדיון הלילי של שני עמיתיי המלומדים אציין רק כי אכן כל דת דומה לכל דת אחרת הווה אומר ניטרול הגילוי הפנימי, אך כאשר אדם מצליח לנתץ את התלות במערכות החברתיות הוא באמת עתיד לחוות תודעה עליונה שלא מושפעת משום אלמנט יצרי או ארצי, כמו שלצערי רוב בני האדם חווים דרך קבע, מה שגורם לאומללותם התמידית.
              לילה טוב.

              • כאשר אדם ''מנטרל לאט לאט את הצרכים הארציים ובכללם השימוש בשכל''

                פרדי בן-זאב , 18/12/09 08:15

                הוא מתקרב לאידיאל הלא מוצהר של כל דת - מוות (עולם הבא, נירוונה, או שחרור מהחומר - כולם צורות של מוות). כל נסיון לברוח מהמציאות ומהשכל בשם משהו ''גדול יותר'', נידון לכשלון.

                אני מסכים אתך בדבר אחד האדם הוא יותר מעור וגידים - והדבר שעושה אותו יותר הוא בדיוק הדבר שאתה רוצה לנטרל - השכל.

                ניטרול של השכל לא מביא ''תודעה עליונה'' אלא חיים תת-אנושיים שלא מתאימים אפילו לחיה, מכיון שהשכל הוא האמצעי היחידי לידע ולכן לקיום, והחיפוש אחר קיצורי דרך כאלה מסביב לשכל ולמציאות הם הגורם העיקרי לאומללות שאתה מזכיר.

                • מהיכן הידע הזה שאתה מפגין. ניסית פעם להפסיק לחשוב לחמש דקות? (ל''ת)

                  ואם כן מה קרא? הפכת לתולעת?, 21/12/09 23:26

                  • אין לי שום ענין להפסיק לחשוב (מחוץ לזמן השינה)

                    פרדי בן-זאב , 28/12/09 21:05

                    חשיבה, כמו תנועה, הוא כלי של החיים. אין לי עניין לעשות סימולציה למוות. נכון - הפסקה לחמש דקות לא תהרוג אותי, אבל בשביל מה? המטרה שלי היא חיים ולא מוות.

  • 4.

    יו''ש זה סרטן בנפשה של היהדות. העביר אותה על דעתה והשחית מידותה הטובות (ל''ת)

    צ'רצ'יל , 14/12/09 17:36

  • 3.

    לעובי הקורה

    עמוד תווך, 14/12/09 16:36

    הדת, שהייתה בעבר נשאית אמת של הרוחניות, הלכה והתרחקה ממטרתה הראשונית וככל כלי שהתיישן, ניכר בה חוסר התאמה למה שהיווה לפנים את סיבת קיומה. כך, כפי שמיים דולפים מסיר חלוד וסדוק, נשפכים כיום מאגן ה''דתיות'' עודפים שאינו יכול עוד לאכסן.

    אלא שדווקא עודפים אלה, הם חומרי הגלם המצויינים של רוחניות אותנטית: דבקות, נכונות לעמוד בניסיון, יכולת הקרבה עצמית... כישורים שהדת, שהייתה אמורה להפנות לנתיבים פרודוקטיביים מבחינת התקדמותו הרוחנית של הניחן בהם, מנתבת למקומות היחידים שנותרו נגישים לה (כאותו כלי ישן שנדחף למזווה זנוח ועבש): מעורבות פוליטית הזויה, אקטים של החצנת זהות (דתית-לאומית) בדרך של דחיית כל זהות אחרת וכד'.

    הפתרון למצב שנוצר חייב להיות כפול:
    א. חזרה לדתיות אותנטית (מעין ''סדנה'' המכשירה לחיי רוח אותנטיים, רוחניות שמטרתה העילאית הייתה תמיד קירוב מקסימלי של השוחר הרוחני להגשמה עצמית מלאה).
    ב. הכרה של הדתות בריבוי הגוונים בה מתגלה הרוח (או האלוהות) אצל הנשא האנושי שלה, הכרה (משהו בסגנון קבלת ריבוי צורות הפולחן ב- וע''י ההינדואיזם) ממנה נגזרים בהכרח מתינות ופלורליזם דתיים.

    בהצלחה לכולנו!

  • 2.

    ממש רדוד ונואש

    יוס, 14/12/09 14:48

    לא שווה תגובה

  • 1.

    מאמר יפה, אבל מה הקשר להקפאת הבניה? רוב המתנחלים הם חילונים

    סטודנט בטכניון, 14/12/09 13:56

    הכותב כנראה לא מודע לכך, שיותר ממחצית מהמתנחלים ה''מוקפאים'' הם בכלל חילונים. נכון להיום, העימותים הקשים ביותר עם פקחי המנהל היו ביישובים חילוניים (בית אריה, לדוגמא). בקיצור, הכותב מנסה להשתמש בדעות האנטי דתיות שלו כדי לנמק דעה פוליטית.