לא רק שבלעם שמתיימר לדעת את דעת האל כפי שהוא אומר בברכה הרביעית ''נאום שומע אמרי אל ויודע דעת עליון'' איננו יודע את נפש אתונו, הוא אף מכה אותה במקל לפחות שלוש פעמים, ואף מאיים עליה שאם הייתה לו חרב ביד הוא היה הורג אותה, לא בדיוק התנהגות שאגודת צער בעלי חיים הייתה חותמת עליה, ולא בדיוק התנהגות של נביא. התיאור המשונה של המאבק עם האתון, שרואה את המלאך שהא החוזה הגדול לא רואה, נועד בדיוק למטרה הזו לגחך ולגמד את דמותו.
מעבר לכך כתוב בברכה השלישית שלא הלך בפעם הזאת לקראת נחשים (כלומר קסמים), מכאן ניתן לראות שבפעמים הקודמות עשה כן, כלומר הוא היה קוסם כפי שכתוב בפירוש ביהושע י''ג כ''ב. מעבר לכך הוא הרי בפירוש הלך במטרה מוצהרת לקלל את עם ישראל, ואלוהים שמצטייר כליברלי נותן לו ללכת ולעשות את הדבר, עם זאת שהוא מביע מורת רוח, מספר פעמים, ומזהיר אותו לומר בדיוק את אשר ישים בפיו ולא להיות נביא שקר.