• 13.

    לדעתי ה''טנטרה'' טובה בשביל הטנטרה.

    קרוסלה, 01/07/09 14:01

    כמו שכל פופולריזציה של תורה או רעיון או תרגול עוזר לפתוח אותו ולפתח אותו.

    כן, הטנטרה היא תורה רוחנית עתיקה ומורכבת. אבל גם לה יש הרבה לאן להשתנות ולהתפתח...

    אולי זה דומה ליחס בין היהדות לנצרות. אפשר לומר שהנצרות היא גרסה פופוליסטית, קלה לעיכול. אבל רוב מי שמכיר את סיפורי התנ''ך כיום ברחבי העולם מכיר אותם בזכות הנצרות, ולא בזכות היהדות.

    • אינני בטוח

      שנטידווה, 01/07/09 21:24

      מי שבאמת יידעו את בני המערב אודות הטנטרות השונות היו סיר ג'ון וודרוף ואלכסנדרה דויד-ניל במחצית הראשונה של המאה העשרים. כיום, את מרביתם של הניאו-טנטריסטים הטנטרות מעניינות כפי שקליפת השום מעניינת אותם. חמור מזה, את המעט שהם מכירים הניאו-טנטריסטים מגייסים לטובת האג'נדות המופרכות שלהם, וזאת מבלי שהבינו כראוי את ההדרכות המקוריות של המורים הגדולים.

  • 12.

    כתבה חשובה וטובה

    אומר אמת, 28/06/09 07:07

    אכן, אושו הוא ממייסדי הביזוי השיטתי של הרוחניות...
    אני אפילו הייתי הולך רחוק יותר בביקורתי מהמובע בכתבה: תרגולים מסויימים (ונפוצים) של פסאודו-טנטרה מועדים להזיק לאדם. למשל, תרגול של קונדוליני יוגה בצורה מופקרת וחסרת הכנות ראויות, תפגע באיזונו הרגשי והאנרגטי של המתרגל, וכדומה.

    ברכות

  • 11.

    תודה יא שאנטי :-)

    סידהארטה, 27/06/09 19:35

    כתבה מאלפת

  • 10.

    טנטרה בטנטורה

    reuvenholzer, 26/06/09 09:32

    פעם לפני הרבה שנים שהייתי קטן, נסענו כולנו לכפר הנופש היחיד שהיה בארץ בטנטורה, ונסענו בטרנטה והיגענו לטנטורה , והחדרים היו עם קירות דקים אז שמענו כולנו אחת בחדר השני שלא היה לה טנטרה אז היא טינטרה כל הזמן לבן זוג שלה שהיא לא מסופקת ושיעשה משהוא.
    זה היה בשנות השבעים ואז לא היו מומחים כמו שנטידווה, אז היא רק טינטרה ולא מצאה את ההארה ואת החיבור לקוסמוס, אז לא ידעו עוד שטנטרה יכולה להיות כל דבר ואורטודוקסיה היה בכיוון הלא נכון מבחינתה בגלל שהיא הייתה בטנטורה והיא רצתה שפעם אחת הבחור שלה יעשה טנטרה כמו שצריך אחרת בשביל מה בכלל ללכת לטנטורה?

    הזמן עבר כל זה כבר איננו. רק זיכרונות רק זיכרונות כאן מהלכים על בהונות הזמן עבר אין מי שיעירנו. עבר זמנה של טנטורה הקטנטנה.

    • גדול :-) (ל''ת)

      שנטידווה , 02/07/09 08:24

  • 9.

    לאהוד - הגשמה עצמית

    סושמנה, 25/06/09 20:59

    הגשמה עצמית נשמע מאד ארצי.. נשמע כמו להשיג משהו בעולם הארצי והחומרי הזה בעוד שעולם הרוח מכוון למקום אחר, מאד גבוה, בלתי נתפס. לסיים את כל הסבל כולו לנצח.

    הייתי אומר שהשאיפה היא להגיע להארה, שהיא הרבה מעבר לנירוונה. לא הייתי קורה לזה הגשמה עצמית. מי זה זה שמגיע להארה ומגשים אותה? האם אפשר למצוא ולאתר אותו?

    כן הייתי קורה לזה שאיפה, או כמיהה עמוקה שיש בכל אחד מאיתנו. רצון עז להיות הסופרמן שמציל את העולם מכל סבל.

    טנטרה היא ללא ספק, לאלו שמבינים אותה ויודעים לתרגל אותה כראוי, יכולה להביא להארה במהלך חיים אחד.

  • 8.

    סכנה שטיות זוג יודע להסתדר בלי ט נטרה יפה מאוד

    בחור, 25/06/09 09:46

    הכתבה לא מציאותית ישנם סכנות במיוחד לנשואים שקצת מתנדנדים ופו זה סכנה לגבר או לאשה כמו כן כתבה משבוע שעבר כותב בועז סופר על יכלות של טנטרה הכתבה הזו מסוכנת לנשואים ונשואות שיכולים ליפול בידיו כדי לסחוט כסף ודברים אחרים אפשר וצריך לחיות בכיף בלי הזיבול הזה טנטרה

  • 7.

    תודה על הרחבת האופקים והעמדת דברים על דיוקם! (ל''ת)

    טאנטרית מתחילה!, 24/06/09 19:19

    • שמחתי להועיל :-) (ל''ת)

      שנטידווה, 25/06/09 13:41

  • 6.

    מי אתה שנטידווה? ולמה ךא לפרסם בשמך האמיתי? או שזה השם הסניאסי? (ל''ת)

    גורום שונום צונום אום, 24/06/09 17:44

    • --

      שנטידווה, 25/06/09 06:59

      שנטידווה הוא שמי ההאמיתי, וקיבלתי אותו מהנזירים אצלם לקחתי מקלט בשלושת אבני החן -בבודהה, בדהרמה ובסנגהה.

  • 5.

    טנטרה סכנה!

    פלוני, 24/06/09 17:27

    מאמין שיש לך בעיות מיניות/זוגיות/את/ה לבד? אז בבקשה תרשם לסדנת טנטרה ואז יתחילו כל הבעיות (או שתתגרש/ תבגוד/תיפגע/ תידבק במחלת מין...מי יודע מה יוולד מזה)!
    אתם משוחררים מהבולשיט הזה ...גם אושו אומר זאת, אתם חופשיים רק מאמינים שלא!
    וחברה אם כבר קפצתם לסדנה רק תבקשו לראות תעודה מוסמך להעביר סדנת טנטרה?
    סכנה!!!
    אהבה

    • ומי מוסמך לתת את התעודות? (ל''ת)

      ?, 25/06/09 02:44

  • 4.

    אין מה לעשות

    ציפ`, 24/06/09 17:06

    אין מה לעשות, חבר`ה, שנטי צודק.
    מי שרוצה שיהיה לו נעים, שילך בכיף לכל הסדנאות ויהנה. אבל מי שרוצה טרנספורמציה עמוקה, אמיתית ונצחית שיכנס לדרך אמיתית עם מורה אוטנטי, נצר לשושלת מורים אשר ממנה הוא נחנך וקיבל את הברכה. שושלת אשר בה ניתן לעקוב אחר המאסטרים עד למאסטר או ליישות המוארת אשר נתנה את הטנטרה (טנטרה מסוימת).
    ככה זה, אין קיצורי דרך, לפחות ככה אמרו לי. ולגלות שהיום ישנם סמינרים להכשרת דקה או דקיני..., כמה אנשים יש בזמננו על פני האדמה אשר מבינים באמת את טבען של הישויות הללו???
    הפניה למאמר שנכתב על ידי מורה מאוד מיוחד:
    http://www.fpmt.org/teachings/more/tantra_trijang.asp

    • אכן מורה מיוחד וגדול

      מסכים, 25/06/09 20:53

      קראתי חלקים מספרו המדהים libration in the plam of your hands. שמבוסס על הלימוד של פבונגקה רינפוצה המורה שלו.

      שושלת מופלאה ביותר.

  • 3.

    איפה שמייקי?!??!?!?!?!?!?!?!?!?!!!!!!!!!!!!!?????????????!

    שמנטרטיסט, 24/06/09 17:06

    יוחזר שמייקי בבא לאלתר!

    • הוא בחופשה בטנטורה (ל''ת)

      reuvenholzer, 26/06/09 09:21

  • 2.

    טנטרה = אותנטיות =/ מתרגול רובוטי של מושגי העבר

    אהוד, 24/06/09 10:03

    אושו בספרו טאנטרה ההבנה העילאית אינו עוסק במין ואו בתרגול מיני.

    השימוש במטפורות מעולם הסקס בכדי להעביר לקהל חוויה טנטרית של אדם אותנטי הפכה לקרדום לחפור בו עבור רבים.

    ודרך התפתחות אותנטית עבור המיעוט.

    מתוך המאמר משתמע שאתה מבקש לראות בטנטרה דרך חיים אורתוקסית בדומה למה שקורה בחסידות היהודית במהלך 300 השנים האחרונות.

    • :-( כמה צפוי

      שנטידווה, 24/06/09 10:59

      הבלבול הזה בין אותנטיות פרופר לבין שמרנות.

      בספרו ''טנטרה ההבנה העילאית'' אושו אולי אינו מדבר על מין, אבל איך שלא תסתכל על זה המיניות הפכה לעניין המרכזי בניאו-טנטרה שמקורה היה בו ובתלמידיו שבאו אחריו.

      בעניין מעט אחר: העיסוק המעשי בטנטרה דומה לעיסוק במחשבים או בחשמל. עם כל ההתפתחויות והשוני בין המערכות של פעם לאלו של היום, העקרונות הבסיסיים של אלו לא השתנו: מחשבים עדיין בינאריים, והוראות הבטיחות לטיפול בחשמל שהיו יפות בעבר יפות גם היום.

      • כאשר אדם מבלבל בין תפל לעיקר הוא מגיע למסקנות עלובות

        אהוד, 24/06/09 19:24

        כאשר אדם מבלבל בין תפל לעיקר הוא מגיע למסקנות עלובות.

        כאשר לוקחים מטפורה המתארת את האיכות של חיים טנטרים (מערכת יחסים אינטימית )והופכים אותה לעיקר במקום לחוויה מלמדת אזי גם המסקנות המתקבלות טיפשיות בדרך כלל.

        גם ביהדות יש אוסף של אנשים הרואים בלבוש שחור וכובע את חזות הדת . האם באמת הם מיצגים את השורשים העמוקים של היהדות?

        האם הגמרא והתלמוד הם שורש היהדות? או דרכה של קבוצה גדולה שאיבדה את הדרך ומתמקדת בגמרא ובתלמוד גם כאשר נמצאים בסתירה למקור.

        העיסוק המעשי בטנטרה הוא להיות אותנטי בכל עשייה שתבחר לעשות. בכדי להבטיח שתבין את האיכות הנדרשת לאותנטיות מסופק תאור מטפורי על החוויה המינית תוך איחוד חסר גבולות של התרוממות רוח.

        כנראה שאתה צעיר מאוד אבל המחשבים הראשונים היו אנלוגיים ולא בינאריים (70 שנה+-) ולא היו הוראות בטיחות לחשמל

        • :-)

          שנטידווה, 25/06/09 07:01

          צודק. מסקנות עלובות באמת. הרי אתה יודע למה אני מתכוון וגם יודע שאמת דבריי. אז למה אתה ממשיך להתעקש סתם?

          • שנטידווה היקר אתה עונה לי כמו יהודי חרדי

            אהוד, 25/06/09 14:35

            1. מחליט שהאמת המוחלטת נמצאת רק ברשותך.
            2. מתעקש על מחשבתך אך רואה בי עקשן. כאשר בפועל לא ענית כלל לתוכן הכתוב.
            3. נעלב עבור עצמו מהאמירה כוללת: אשר התייחסה לכך שבני אדם המבלבלים בין תפל לעיקר מגעים למסקנות עלובות - חבל

            הכוונה לומר שכאשר אנשים מוצאים באימון הסקס הטנטרי את מהות הטנטרה הם התמקדו בתפל ואין זה משנה כלל האם אלו מרבית האנשים העוסקים בטנטרה. בתשובתי באתי להראות שהדבר דומה גם ביהדות.

            בכל מקרה במידה ונפגעת מתשובתי אבקש את סליחתך

            אהוד

            • אהוד,

              שנטידווה, 25/06/09 18:21

              אינני מתעקש על שום דבר וגם לא נעלבתי מדבריך. באשר לתגובה לדבריך, חושבני שהגולש ''בולבול הקבולבול'' הגיב על דבריך בתשובה נהדרת, טובה לאין ערוך מזו שיכולתי לתת אני.

              סה''כ כשאני קורא את דבריך, נראה לי שהמרחק בין הבנותיי שלי לאלה שלך אינו גדול במיוחד, אם כי ייתכן כמובן שאני טועה.

              עמך הסליחה אם הטעיתי אותך לחשוב שנפגעתי מדבריך. בברכה, שנטידווה

        • כול מילה סלע (ל''ת)

          יקי סימקין, 29/06/09 20:01

    • בלבול לגבי מושג ה''אורתודוכסיה''

      בולבול הקבולבול, 24/06/09 11:27

      ''אורתודוכסיה'', כפי שמעיד עליה שמה (מיוונית: ''אורתוס'' = נכון או ישר, ו-''דוקסה'' = דיעה, ומדובר בכזו הנובעת ממחשבה), אינה עניין שלילי, כפי שהיא נתפסת בד''כ בימינו, בצדק מסוים (בעיקר בגלל סגנונם של אנשים רבים, מכל הדתות הגדולות, המכנים עצמם ''אורתודוכסים'', בעוד שהם ראויים יותר לכינוי: ''קופאים על שמרם'', שאין ל ולו דבר במשותף עם האורתודוכסיה האמיתית).

      האורתודוכסיה אליה מתכוון המאמר, אם הבנתי אותו נכון, היא כזו שאינה מאבדת לעולם את עקרונותיה, עקרונות משני סוגים: א. פרינציפים מטאפיסיים אל-זמניים, שעל פיהם ובשמם ניתן בכלל להצדיק כל עיסוק רוחני שהוא ו-ב. פרקטיקות רוחניות מעשיות, שהוכיחו את עצמן אינספור פעמים בעבר (בהביאן אנשים אורתודוכסיים למיניהם להגשמה עצמית), פרקטיקות שהיחידים הראויים ''לאלתר'' או לשנות אותן ולו במעט, הם מורי אמת, אנשים מוגשמים בעצמם, ז''א כאלה העומדים במקומם וברמתם הרוחנית של יוצרי הפרקטיקות ה''אורתודוכסיות'' עצמם. אלה הם יחידי סגולה שלעולם לא ינסו ליצור ''דת - ז''א אורתודוכסיה - חדשה'', אך בהחלט מסוגלים להכניס חידושים לתוך המסגרות הישנות (ובעגה היהודית: להניח ל''הלכה'' ''ללכת'' קדימה), או לפחות להשתמש בהן בתוך מסגרת שונה, שבהחחלט תהיה ''אורתודוכסית'' באופייה ואף פעם לא ''שוברת כלים''! זהו, אגב, אחד הקריטריונים להבחנה במורים אמיתיים לעומת מתחזים למיניהם.

      המאמר הסביר יפה מהי טנטרה אמיתית ''אותנטית'') ואיפה והיכן צצים חידושים, מסוכנים, ''הטרודוכסיים'' במלוא מובן המילה: כאלה שאינם יכולים לקיים את הבטחות המקור להבאת האדם לשיא הקיום האנושי שאינו אלא, שוב: הגשמה עצמית (''מוקשה'', נירוונה'' וכו').

      בעולם המודרני, בעיקר בזה המערבי - כפי שחזו, אגב, מספר טקסטים אורתודוכסיים עתיקים בכל הדתות (למשל ה-'פוראנות' בהודו, 'חזון אחרית הימים' בנצרות ועוד) לצד חזיונות של גדולי רוח שלא הפכו כתבים קאנוניים אך בהחלט השתייכו לאורתודוכסיה (לפחות עד שזו לא סטטה מדרכה ודחתה אותם ממנה) - קיימת זילות נוראית של המושג 'טנטרה'. זילות זו היא בהחלט בגדר חילול קודש! היופי, העומק, הניסיון שנרכש במהלך אלפי שנים, נזנחו ע''י פסוודו ''מורים'' והוחלפו בעיסוק אובססיבי ואפילו פורנוגרפי במין ובמיניות (עיסוק שהיווה ומהווה אך ורק חלק קטן מהטנטריזם המקורי, בהינדואיזם כמו בבודהיזם), או לכל היותר בפסיכולוגיזם סקסולוגי עלוב למדי, המשלב לעתים קרובות ''התנסויות'' מסוכנות ומשעבדות במין, התנסויות מסוגים ממש לא ''אורתודוכסיים'' בשום מובן שהוא, ודי לחכימא...

      כל זה קורה כיום, בעוד שהמטרה הטאנטרית האותנטית (שיש להדגיש, במיוחד כיום!), שאינה אלא זו של כל עיסוק רוחני אותנטי אחר, היא התעלות מעל ומעבר לפיתויים ולתאוות של עולם החומר, במטרה להגיע לחוויית המימדים הלא גופניים-חומריים של הקונסטיטוציה האנושית, מימדים שכל ''אורתודוכסיה'' שמכבדת את שמה (וזהו הקריטריון לבדוק אם היא אכן כזו, כולל אצל ''חסידים'' מסטולים, שיכורים, מכורים למין וכו', מכל הדתות כמובן) שמה לה ולנמעניה כבסיס, כיעד וכמטרה.

      כל-טוב.

      • נהדר!

        שנטידווה, 24/06/09 14:12

        לא יכולתי לכתוב את הדברים טוב יותר. תודה על ההשקעה, הידע וההבנה הרחבים והעמוקים. עלית על כל הנקודות שניסיתי להעביר וחידדת אותן בדיוק נמרץ, יותר מכפי שאי-פעם יכולתי לעשות עד היום.

        לו ירבו כמוך ותימלא הארץ דעת, חוכמה ותבונה.

        • בטנטורה כבר הייתם ???? (ל''ת)

          reuvenholzer, 24/06/09 18:46

      • שאלה

        אהוד, 25/06/09 15:09

        האם הפרקטיקות האורתודוקסיות שנוצרו במהלך הדורות הינם תוצר של האנשים ''שעמדו-ליד '' אותם אנשים מוגשמים ולא של האנשים המוגשמים עצמם.?

        גם אתה טוען זאת
        ''...., הם מורי אמת, אנשים מוגשמים בעצמם, ז''א ....... אלה הם יחידי סגולה שלעולם לא ינסו ליצור ''דת - ז''א אורתודוכסיה - חדשה'', אך בהחלט מסוגלים להכניס חידושים ....''

        כיצד לטעמך נמדוד את ''אברהם אבינו'' אשר שבר את הכלים (תרתי משמע) ויצר אורתודוכסיה חדשה?

        וכיצד אדם שאינו מוגשם יכול למדוד האם החידוש שהכניס הוא אמת או התחזות (בזמן התרחשות השינוי ולא 3000 שנה אחרי)?

        האם באמת ההגשמה העצמית היחידה היא נרוונה?

        • המשך תשובה לאהוד

          ב''ה, 25/06/09 23:13

          אבל ל''אורתודוקסיה'' זו (בה דובר בחלק הראשון של תשובתי לך), המקורית, קורה עם הזמן תהליך שחלקו עצוב, אך בלתי נמנע: כפי שכבר רמזתי, מטבע הדברים (בגלל מעתיקי טקסטים חסרי הבנה מתאימה, או באשמת תלמידים שאפתנים מדי), הן ההסברים הפילוסופיים הן הפרקטיקות הרוחניות הראשוניות, עוברים במהלך הזמן שינוי וסילוף: מתווספים אליהם ''הסברים'' חדשים (אלה הם ה''פרשנויות'' וה''פלפולים'', חסרי הטעם לעתים קרובות), הסוטים מן המקור, ואפילו נוספות להם ''הוראות תפעול'' חדשות לגבי הדרך אל ההגשמה העצמית (אלה הן רבות מן ה''מצוות'' למיניהן), שהייתה, כאמור, העיקר במה שהורו לנו יוצרי כל האורתודוקסיות (שמעולם לא התכוונו, אגב, ליצור זרם חדש, המוני, פנאטי בהרבה מקרים, של ''מאמינים'', אלא פשוט להדריך כמה שיותר אנשים לעבר טבעם האמיתי). לעתים, קורה שאותן תוספות גם הן אותנטיות, ז''א נוצרו גם הן ע''י מאסטרים מוגשמים, ואז הן בהחלט ראויות להצטרף לקורפוס ה''אורתודוקסי'', אלא שלרוע המזל, זה לא תמיד המקרה (ובמערב, בעיקר בעת המודרנית, ניתן אף לומר שזה מקרה חריג למדי). מכל מקום, יש להבדיל בין ''אורתודוקסיה'' מקורית לבין ''אורתודוקסיה'' מאוחרת ומסולפת.

          במקרה של הטנטרה - בה רבים עשרות מונים הסילופים המודרניים על המקורות האותנטיים - יש להיזהר במיוחד: ה''תוספות'', ה''פרקטיקות החדשות'' שהוכנסו למה שמעיז להיקרא עדיין ''טנטרה'' בעוד שאין לו כל קשר למהות המקורית של השם הזה (לידיעתך, לא כל עיסוק במין מצד אנשים הרואים עצמם ''רוחניים'' הוא ''תרגול טנטרי'' במובנו האותנטי, אלא רק כזה השם לו למטרה להתעלות מעבר ליצרים, מיניים ואחרים, ואף מעבר לעצם ההבדל המיני, שאיפה שלמיטב ידיעתי ניתן למצוא רק במקורות הטנטריים האורתודוקסיים), אותה פסוודו-טנטרה שניתן לפגוש כיום בכל מקום בעולם כמעט, כולל בהודו (בעיקר בפונה), מסתירה בחובה סכנות רבות לשוחר הרוחני האותנטי. רק מאסטר אמיתי יכול להנחות תרגול טנטרי אמיתי, לא כל שכן כזה העוסק במין (תרגול שהיה לעתים, בהודו העתיקה, אורגיאסטי מסוגו), ומאסטר העוסק באותנטיות בצד זה של הטנטרה, קשה ואולי אף אי אפשר עוד למצוא בימינו, וזאת גם בקרב מורי טנטרה אורתודוקסיים אותנטיים, העוסקים בד''כ רק בענפים אחרים של הטנטרה. מורה רוח גדול אמיתי, רמהקרישנה פראמהאמסה (שבעצמו לא בחל בשום התנסות רוחנית ובשום דת או כת אותנטית כלשהי), הזהיר את תלמידיו מפני העיסוק במיניות ''טנטרית'', בטענה שתרגול זה אינו מתאים עוד למנטאליות של ימיו (ומדובר בתקופה של לפני מאה שנים כמעט, בה מסיבות שונות, הייתה קטנה וחלשה בהרבה נטיית האדם להתמקרות לתענוגות חושניים, מכל המתרחש בימינו). לתשומת לבך!

          • תודה רבה על ההסברים הנפלאים

            הדס, 26/06/09 05:36

            שמחה לדעת שיש עוד כמוני המבינים מהי רוחניות אמיתית ולא סוטה כמו זו שאחריה נסחף הרוב.

            יום טוב!

            • כן, גם אני שמח

              שנטידווה, 27/06/09 21:06

              שיש עוד אנשים שמבינים רוחניות אמיתית מהי.

              :-)

          • נוסיף ונאמר דבר חשוב מאד, כך לפחות על פי מורים גדולים והכתבים העתיקים

            מין, 26/06/09 06:53

            על מנת שטנטרה תעבוד טוב, ותעשה את מה שהיא אמורה לעשות מומלץ מאד לחיות כמה שנים טובות בפרישות מוחלטת ממין.

            • זה נכון

              שנטידווה, 27/06/09 21:19

              לעומתם נראה שהניאו-טנטריסטים אחוזים באובססיה למין.

        • תוספת שלישית לתשובה לאהוד

          ב''ה, 26/06/09 06:15

          והנה תשובות ישירות לשאלות המשנה שלך, עליהן לא עניתי במפורט:

          א. כיצד למדוד את 'אברהם אבינו', "שובר הכלים" (תרתי משמע) ויוצר "אורתודוקסיה חדשה"?
          ובכן, דע שאין דבר כזה "אורתודוקסיה חדשה", לא באמת, משום שכל אורתודוקסיה אותנטית מכוונת כאמור לאותה מטרה, אותה היא מסבירה ומנמקת ראשית כל, כפי שטענתי, מבחינה פילוסופית, ואז, ממציאה – וכאן אכן יש תמיד מישום חידוש מסוים, ביחס לפרקטיקות אורתודוקסיות ישנות יותר, שכבר קיימות לשימוש בעולם – כלים העשויים להביא את השוחר הרוחני אל מימוש אותה הבנה (מימוש הפילוסופיה בה דובר), מעל ומעבר לרמה הפיסית-רגשית-מנטאלית (הרמה דרכה קלט עד כה, באופן ראשוני, הן את העובדות, הן את הצורך לממש אותן בצורה החורגת מכל דבר שחווה מעולם), מימוש שנהוג לכנות בשמות: "הארה", "נירוונה", "מוקשה", "יוניו-מיסטיקה", "תיאוזיס", "אל-פאנה", העפלה אל "הר-ה'", ועוד... חידוש זה, כאשר הוא מכנס בידי אדם שבעצמו הגשים את העניין עליו הוא מדבר, הופך באופן מיידי ל"אורתודוקסי", וכך נפתרת הבעיה שהצגת. כזהו המקרה של אברהם אבינו, כמובן, שלא רק שיצר "חידוש" – שכאמור, לעולם אינו כזה: איך יכול להיות חידוש לגבי האמת? לא, חידוש, אם כבר, ייתכן רק לגבי האמצעים להשגתה – ו"אורתודוקסיה", אלא יצר זרם דתי (של שלוש דתות גדולות, כולל נספחים) ענקי: המונותיאיזם המערבי.

          ב. כיצד אדם שאינו מוגשם יכול למדוד אם החידוש שהכניס הוא אמת או התחזות?
          תשובה לשאלה זו מובלעת בדברי הקודמים, המפרטים כיצד נוצרים במסורת המכוונת להגשמה עצמית חידושים כשרים (אלה שניתן לכנות "אורתודוקסיים"), ומה יהיו חידושים מטעים, מסלפים ומסוכנים ("הטרודוקסיים"). עיקר העיקרים הוא שוב, מידת האותנטיות של המחדש. אם הוא עצמו מורה מוגשם, לעולם לא תהיה בעיה עם חידושיו. אגב, גם אם אדם כזה יחזור מילה במילה על הפרקטיקות הישנות, הן יישמעו תמיד כמו "חידוש" שנאמר בפעם הראשונה, והרי לך עוד מאפיין של מורה אותנטי!

          ג. האם ההגשמה העצמית היחידה היא נרוונה?
          כן, אם תקרא לזה "נירוונה" או באחד השמות האחרים שציינתי, או לא תקרא לזה כלל בשם (כי האבסולוטי לא יכול להיות מוגבל ותחום בשום הגדרה מילולית, כפי שמעיד עליו ה"שם" שניתן לו ביהדות, המורכב מאותיות א.ה.ו.י שאין להן ביטוי מילולי ומציינות רק "נוכחות" שמעבר למישור הפיסי, ז"א הוויה טהורה), ההגעה למצב האנושי-אלוהי האולטימטיבי היא ה"הגשמה העצמית" היחידה הראויה לשמה. בעייתי קצת, עם זאת, לדבר בהקשר זה על "הגשמה", משום שלטענת כל מי שהגיע לשם אי פעם, מצב זה הוא טבעו האמיתי, הראשוני, של האדם, עוד בטרם יצא לדרך לעבר "הגשמתו", לה הוא זקוק בכל זאת, ושתיראה לו ותתיפס על ידיו כמשהו "חדש" ו"שונה", כל עוד הוא שבוי בעולם החומר ונאבק בהיצמדויותיו לגופו הפיסי, לרגשותיו, ולתפיסותיו השכליות (ל-מיינד שלו).

          בברכת הגשמה!

          • באיחור מה כתוצאה ממחלתו של המחשב

            אהוד, 14/07/09 18:53

            כאשר מוצאים לנכון להגדיר אורתודוקסיה כאמת אזי אין מקום ל,אורתודוכסיות חדשות''

            להבנתי האורתודוכסיות החדשות (האותנטיות) הם דרך טובה ככל דרך אחרת אל האמת .

            חשוב לציין שלהבנתי האורתודוכסיות האותנטייות הם נסיונות אנושיים כנים לחתור אל האמת האינסופית!!! ומתוך היותה אינסופית ביחס לנקודת ''מבטו '' של האדם אזי קימות דרכים רבות (האורתודוכסיות האותנטייות) ומכאן גם מקום לחדשנות מוחלטת.

            האורתודכסיות האותנטיות אינם האמת כי אם אמצעים לחתירה אל האמת האינסופית.

  • 1.

    תודה על הכתבה העניינת! (ל''ת)

    קשת, 24/06/09 09:59

    • על לא דבר :-) (ל''ת)

      שנטידווה, 24/06/09 11:40