• 20.

    ד. יקר(ה)? לגבי דבריו של הבודהה

    אין אני, 14/05/09 19:37

    לא אמרתי אם הבודהה צודק או לא צודק, רק אמרתי את מה שהבודהה אמר ולימד. זוהי תורת הבודהיזם. זה מה שנקרא ''ריקות'' בבודהיזם.

    כל המציאות (כולל כל התופעות והאנשים וגם אני) ריקים מכל טבע משל עצמם. הם אינם קיימים באופן עצמי שהוא בלתי תלוי בהשלכות התודעה.

    הבודהה גם אמר לא להאמין למה שהוא אומר או מלמד רק בגלל שהוא אמר זאת, אלא ללכת ולבדוק ולבחון זאת היטב.

    אני יודע לגבי עצמי את העבודה שאני עשיתי בנושא ומדוע אני יודע (מבפנים) שהלימוד הוא נכון. לגביך או שאר האנשים אני לא יודע אבל מציע בחינה מדוקדקת של הנושא.

    שאלה להרהר עלייה בתור התחלה יכולה להיות, האם תוכל להצביע על המקום שבו האני הזה שאתה חושב שקיים מצד עצמו נמצא?

    בוא נניח ששמך הוא דני, האם תוכל להצביע על איפה דני קיים באמת?

    האם דני הוא ביד ימין? הוא ביד שמאל? האם זה הרגל או החזה? האם העיניים? אולי זה בעצם המכלול של כולם ביחד: נגיד יד ימין ויד שמאל, רגל ימין ושמאל ושאר האיברים גם כן??

    אם זה המכלול של כולם ביחד אז אם חס וחלילה דני צריך לעבור כריתת רגל האם לאחר הכריתה הוא כבר לא דני?
    ומה אם מורידים לו גם את הרגל השנייה, ואת הידיים ואת האזניים... מתי הוא מפסיק להיות דני? מתי דני מפסיק להיות קיים? איפה דני בכלל קיים? מתי למען האמת דני התחיל להיות קיים?

    אלו שאלות טובות להתחיל לחקור ולבדוק, לשבת על התחת לעצום עיניים ולמדוט על נושאים חשובים אלו. הם יעזרו לנו לאט לאט למוסס את המחשבה השגוייה של קיום עצמי לדברים. בין אם זה אני ובין אם זה תופעות אחרות בעולמי.

    על זה דיבר הבודהה, זה מה שהוא בא ללמד, כי כשמבינים את זה מבינים מאיפה מגיע הסבל ואיך לחסלו.

    בכל מקרה כאן זה לא כתבה לבודהיזם וללימוד תורת הבודהה וזוהי גם לא מטרתי בתגובה.
    רק רציתי להעלות כמה נקודות/שאלות למחשבה בנוגע ל-אני שקיים מצד עצמו :)

    יום נפלא

    • יש לי בעיה

      ד', 15/05/09 00:10

      לנסות על עצמי חקירה שמציע לי מישהו שאומר לי : לא אמרתי אם הבודהא צודק או לא צודק ...אבל אני יודע שהלימוד הוא נכון.

      ממש כמו דורית, גם אני חייב שיהיה לשיחה שאני מתבקש לקחת ברצינות בסיס לוגי.

      :)

      • הכוונה הייתה שאני לא בא לשכנע אותך אם הבודהה צדק או לא

        אין אני, 16/05/09 07:52

        כתבתי לפני המשפט שאני יודע שזה נכון
        בגלל שאני הלכתי ובדקתי על עצמי.

        מה שהתכוונתי לומר שאני באופן אישי בדקתי, למדתי, חקרתי וגיליתי שבשבילי הלימוד הוא נכון ועובד ועוזר לי בחיים להיות יותר מאושר.

        אבל אני לא מתכוון להחליט בשבילך ובטח לא לחייב אותך להאמין שהבודהה צדק או לא צדק.
        אתה צריך לבדוק את זה בעצמך.

        הצעתי כמה שאלות נחמדות לחקור אותם.
        הטענה שלך שאתה לא תחקור אותם בגלל שלטענתך יש משהו לא לוגי בדבריי מראה על אי רצינות באמת לבדוק דברים. אלא רק לשבת על הגדר ולשלול אותם. אולי יש פחד לנסות ולבדוק דברים חדשים שמהווים תפיסת עולם לגמרי הפוכה למה שהאמנו עד היום?

        מקווה שתגובתך הבאה תהיה עם כמה תשובות שגילית :) בין אם הן חושבות שהבודהה צדק ובין אם אתה השתכנת שהוא טעה. העיקר שתחקור ותגלה, ולא תשב על הגדר.

        הספק והאי ידיעה של ישיבה על הגדר הוא נוראי. כי לך יש יכולת ואמצעים לעשות את הבדיקה ואתה פשוט בוחר שלא לעשותה.

        בורכת בגוף של בן אדם, בריא מספיק כדי לכתוב תגובות באינטרנט, עם מוח שעובד טוב, אני מניח שגם מספיק כסף ומספיק אוכל בבית, אחרי הכל יש לך זמן פנוי וכסף לשלם על האינטרנט. חבל לבזבז את החיים בלהסתכל מהצד. יותר נכון יהיה לנצלם ולבחון דברים ואולי בכך להביא יותר ברכה לזולת

        מקסימום בחנת בדקת וגילית שלא מתאים לך וזה הכל שטויות. אז תמשיך הלאה בחיפוש. :)

        שבת שלום

        • היי

          ד', 16/05/09 09:52

          התבדחתי.

          זה לא יהיה נכון להסיק מבדיחה מה חקרתי ומה לא.

          דווקא חשבתי שהצגתי עמדה מאוד ברורה בתחום תוצאות החקירה שהצעת עם ודאויות שהן לגמרי שונות משלך.

          אפשר לטעון שאני טועה אבל איך אפשר לטעון שאני יושב על הגדר ?

          זה כבר באמת מוזר, לגמרי לא לוגי, ובעיקר לא מצחיק :)

          • אוקי אז אין גדר.. מה לגבי האני... מה התשובות.

            אין אני, 16/05/09 17:13

            כנראה שאיבדתי את עצמי בתוך התגובות למטה ולא הצלחתי להבין את עמדתך :)

            • את התשובות שלי כבר כתבתי למטה

              ד', 16/05/09 18:12

              דרך קלה יחסית להתמצא בדיון ולהבדיל בין התגובות שלי לבין התגובות האחרות היא לקרוא אותו תוך כדי ההנחה שהתגובות שנכתבו תחת השם ד' הן אלו שמייצגות בקירוב הגדול ביותר את עמדתי

              שבת שלום

              • כן ראיתי , קראתי , הנה דברייך

                אין אני, 16/05/09 22:13

                ציטוט:
                דבר אחד אני יכול לך לומר בוודאות: אם באמת ובתמים היית מאמין שאין אני גרעיני שקדם לתמונות המנטליות בתודעה ושנותר כמתנסה גם אחריהן אז לא הבודהא ולא הבודהיזם ולא טוקבקים היו מעניינים אותך.

                הקדש לזה זמן למחשבה עמוקה, ואל תרפה, ותראה שאין אפשרות אחרת. אתה טוען כרגע משהו שאינך מבין את כל ההשלכות שלו. יותר מזה, אתה טוען משהו שאם הוא היה נכון אז כל פועלו של בודהא היה פשוט מיותר.


                אני באמת מאמין, לאחר מחשבה עמוקה - מדובר על שנים ולא על מחשבה שהתחילה כשהתחיל הטוקבק. שאכן אין אני עצמי גרעיני שקיים מצד עצמו בלי תלות בתמונות מנטליות.
                שהיה וקדם לתמונות מנטליות.

                ועכשיו אני אשאל אותך, מדוע אם זה היה נכון כל פועלו של הבודהה היה מיותר?

  • 19.

    לא נראה לי שהמדע יוכל אי פעם לעלות על חידת הרוח

    בני, 12/05/09 19:32

    מה שבטוח קיים חלק רוחני באדם
    וקיים גם מוח

  • 18.

    בודהיזם או פיזיקליזם

    ליברל , 12/05/09 17:35

    אני לא בטוח שאני מבין מה זאת אומרת שתחושה כלשהי מפרספקטיבת גוף ראשון, במקרה הזה תחושת האגו, היא אשלייתית או אמיתית. המונח 'אשליה' מניח שיפוט מסוים שהוא הטעות, שמנוגד לשיפוט אחר אפשרי שאינו טעות. כלומר, המונחים טעות ואשליה מניחים מראש קריטריונים פומביים שהופכים אמירה מסוימת לאמיתית או שקרית. האם מטצינגר יכול להצביע על טענה אמפירית כלשהי שתטען ע"י אדם השרוי באשליה שיש לו אגו, שבבדיקה חיצונית עשויה להתברר כשקרית?

    מה שאני התרשמתי שהוא עושה בצורה משכנעת מתוך ההרצאה שלו שנמצאת ברשת :

    http://www.youtube.com/view_play_list?p=6DAA582FE2CAF57C&search_query=%D7%9E%D7%98%D7%A6%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%A8

    זה לשחרר אותנו מ"אשליה" פילוסופית שמאמינה שבהקשר של דיבור על התודעה שלנו, יש צורך לדבר על קיום של עובדות מעבר לעובדות הפיזיקליות. הוא מערער את האינטואיציות הדואליסטית שלנו בכך שהוא מראה שהמקורות שלהן הם מנגנונים פיזיקליים שיכולים להשתבש - תודעה עצמית, תחושת agency, אחדות התודעה, תחושת המשכיות עצמית בזמן, ייחוס חוויה לעצמי שעומד במרכז, ועוד. כלומר הוא מגן בסופו של דבר על עמדה מטפיזית פיזיקליסטית. אם כי אני לא בטוח שהבנתי מה הכוונה המוצהרת שלו.

  • 17.

    האם אשה נאנסת צריכה להסביר לעצמה שהאגו שלה ושל האנס הם בעצם אשלייה?...

    י, 12/05/09 12:51

    האם אסיר צריך להסביר לעצמו שבגלל שהאגו הוא אשלייה, הוא בעצם לא יהיה יותר חופשי בחוץ מאשר בתא הכלא? האם אדם חופשי לא צריך לפחד מהכלא בגלל התובנות החדשות האלה?

    • בוקר טוב

      אליהו, 12/05/09 17:41

      אתה בדיוק מדבר על הואקום המוסרי שתמונת העולם הזאת יוצרת - ושהחוקר הזה מזהיר מפניו!

      • ה''ואקום'' שאתה מדבר עליו

        ארחטון, 16/05/09 13:42

        הוא בדיוק היחסיות המוסרית שמתעללת בנו כל יום ביומו. המוסריות שלך היא לא המוסריות שלי מכיוון שתפיסת האגו שלך שונה מתפיסת האגו שלי.
        במקרה זה , ה''אונס'' במיוחד נופל תחת חוסר ההבנה הבסיסי של התרבות שלנו את המין , וחוסר היכולת שלנו למשמע אותו לתבנית (וזה אגב , מה שעושה אותו כל כך מסתורי)

  • 16.

    כל הכבוד כל הכבוד

    סוף סוף מדען עם ראש טוב וחכם, 12/05/09 11:22

    מאמר מרתק ואני מסכים עם כל מילה

  • 15.

    לכל המגיבים נגד

    אין-אני, 12/05/09 08:24

    לא מדובר בכתבה על כך שאין אני ולכן אני יכול לרצוח ולא יעמידו אותי למשפט.

    מדובר על כך שאין אני בצורה שבה חשבתי עד היום שהוא קיים. בתור יישות חיצונית אינדיבדואלית. כן יש אני שהוא סך הכל תמונה מנטלית בתודעה שלי.

    • אם כך אז איפה פה בדיוק החידוש הגדול והמהפכני ?

      ד, 12/05/09 16:38

      מה פירוש הקביעה הישנה נושנה ''אני חושב משמע אני קיים'' אם לא זה שבאמצעות מודעות לתמונות המנטליות בתודעה שלי אני נעשה מודע לעצם קיומי כעצמיות אינדיבידואלית ?

      אין במאמר שום תשובה בנוגע לשאלה אם הכושר הזה למודעות עצמית הוא רק תוצר לוואי של החשיבה או שמא יש עצמי גרעיני מהותי שקיומו הוא זה שמאפשר את התפתחותו של הכושר הזה.

      למעשה חשוב מאוד להכיר בכך שלמדע אין בכלל שום כלים לחקור את השאלה הזו ומעצם היות המדע מדע-מטריאליסטי הרואה בתהליכים חומריים את חזות הכל הנחת היסוד שלו ידועה מראש והיא שאין מהות רוחנית שקודמת לתהליכים נפשיים/רוחניים ושכל תהליך רוחני/נפשי הוא תוצר של אינטראקציות כימיות זמניות.

      המדע אינו כשיר לענות על שאלות רוחניות וגם אם כמות הניסויים הנוכחית בתחום ה''תודעה'' תוכפל באלף הוא עדיין לא יהיה כשיר לכך והתשובה שלו תמיד תהיה ידועה מראש.

      מכאן שיש גרעין מהותי של הונאה בטענה שריבוי המחקרים הופך או יהפוך פעם בעתיד את המדע לכשיר לענות על שאלות התודעה.

      התשובה הידועה מראש של מדענים כמו מטצינגר אינה נמצאת בתחום הניסויים והמחקר אלא בתחום הנחות היסוד הפילוסופיות שלהם שאותם הניסויים נועדו מראש לשרת ו''לאמת'' שוב ושוב.

      ראוי לסכם שוב בשאלה הפותחת: אז איפה פה בדיוק החידוש הגדול והמהפכני ?

      • צודק לחלוטין (ל''ת)

        עמית, 12/05/09 19:26

      • כל הכבוד. (ל''ת)

        :), 12/05/09 23:34

      • סקפטיסיזם

        סקפטיקוס, 12/05/09 23:42

        דבריך נכונים, אך כדאי להוסיף שקל מאוד להראות את האבסורדיות שבקביעה המדעית שהוזכרה, הטוענת ש''כל תהליך רוחני-נפשי הוא תוצר של אינטראקציות כימיות''. די להכיל לשם כך את משמעותיותיה שלה על עצמה: האם גם הקביעה הזו - שהגייתה, או הדיון בה, או לכל הפחות כתיבתה כתזה מדעית, הינן תוצרים מובהקים של ''תהליך רוחני-נפשי'' - אינה אלא תוצר של אינטראקציות כימיות? שכן אם כך הוא הדבר, הרי שבהיות אותן אינטראקציות משתנות תמיד, גם קביעה מדעית זו הינה בלתי פרטיננטית בעליל!
        התעלול הלוגי המצוי בכל הקביעות ה''מדעיות'' ממין זה (''מדעיות'' במרכאות, משום שזה לא מה שמדע אחר - אוטופי אמנם, אך רציני מזה המקובל בימינו - מדע שמצעו הדוגמאטי יהיה מבוסס על ידע רוחני מוצק ולא על ''ידיעה'' מטריאליסטית המשתנה תדירות מעצם טבעה) הוא תעלול שנוסה בהצלחה על האנושות המסכנה, על ידי ''מדענים'' ותיאורטיקנים (שלגודל הבדיחה ראו עצמם לעיתים כ''אנשי רוח'') הלוך ושוב לאורך התקופה המודרנית. הדבר החל כשהפילוסוף הגרמני קאנט התיימר לקבוע ''גבולות'' להכרה האנושית (בלי להבין שטיבה -האלוהי! - של הכרה זו עצמה חייב להיות אינסופי, ובלי לתת דעתו על כך שאם מתיימרים לדעת, כמוהו, היכן עובר ''גבול'' מסוים, יודעים בהכרח בין מה למה הוא מפריד, ז''א שמכירים בצורה כלשהי את מה שמצוי מעבר לו, וזו ההנחה שניסה הפילוסוף המהולל לסתור) ונמשך עד ימינו, המאופיינים בקביעתו של הפסיכואנליטיקאי היהודי פרויד שכל הדיבורים על אלוהים מקורם ב''פחד'' (המאפייו כידוע ''אנשים קטנים'' כמו משה רבינו, ישוע, וקרישנה, שלעומתם, פרויד עצמו - שכדי לתחזק את ה''אומץ'' המדעי שלו נזקק כידוע לאופיום - פרויד המעז שלא להכיר בקיום האל, הוא ככל הנראה ''אדם גדול''?). תעלולים לוגיים בלתי אפשריים שכאלה כבר הביאו על בני האדם כל כך הרבה צרות וכאבים... האם לא הגיע הזמן להתבגר ולעזוב אותם?
        בכל מקרה, אין מה להתרגש עוד מהמדענים: לא מאלה המגלים תגליות המקרבות אותם לעולם הרוח בו סירבו פשוט להאמין (כי האמונה, לטענתם, היא כידוע ''עיוורת'') ולא מאלה החוזרים ומוכיחים כי עולם הרוח - שקיומו מאפשר להם כאמור את הדיון שלהם עצמו - אינו אלא בדיה. יש לחכות (אלפי שנים לפעמים) ולצפות בהם מתבגרים והופכים לישויות המוכנות לקבל תובנות גבוהות בהרבה מאלה אליהן הם יכולים להגיע כיום, באמצעות משחקי הילדות שלהם, כשמשאירים אותם לבדם מאחרי קירות המעבדה.
        כל טוב!

        • גיבובי מילים אינן תחליף לשיג ושיח לוגי

          דורית, 13/05/09 14:58

          לספקן - הקביעה שלך כי שינויים באינטארציות כימיות מגידות על הקביעה המדעית, אינה נובעת מההנחות. גבב המילים שאחר כך לא משפר את המצב.

          יש מדע והוא מעז לחקור את הגבולות של האנושי. יש אנשים כמוך שנתלים בזקן קטנוני ורשע שנקרא אילוהים על מנת להמנע מכך.

          המדען הזה צועד עוד צעד חשוב בהבנת האורגניזם (ולא רק האדם!!) כישות מוניסטית פיזיקלית. החידוש שלו (בניגוד לדקארט שהיה דואליסט) הוא ביכולת להבין איך פועלת ההכרה בצורה פיזיקלית ואף להשפיע עליה בצורה פיזיקלית. קאנט שיער זו בבקורת התבונה הטהורה עם האורגן שהוא התכלית של עצמו, פרופ' מצגר מרחיב זאת מעבר לגבולות השכילה לעבר המדע האמיפרי וזה השיגו המדהים.

          הערה לכותב: אין שום קשר בין ה''אנאטמן'' הבודהיסטי המדבר על כך שאין עצמי כלל וכלל, לבין משנתו של מצגר שאומר שאין עצמי אבסולוטי אלא ייצוג של עצמי על סמך הארגון הפנימי של האורגניזם וסביבתו.

          אצל מצגר קיים עצמי מיוצג שבודהה שולל מכל וכל.

          • דורית יקרה

            סקפט, 13/05/09 23:01

            לקבוע כי דברים המעמידים את המדע - או נכון יותר: מדע מסוג מסוים! - בבעיה הם ''גבב מילים'' ותו לא, לא ישפרו את מצבו של התחום. ומצבו כיום בכי רע: לא מן הבחינה הטכנית כמובן - שכן, המדע כידוע ''מתקדם'' וממציא עוד ועוד המצאות שהופכות לנוח יותר ויותר את המימד החיצוני של חיינו (ובמקביל מאיימות להשמיד את העולם בו אנו חיים), או מוסיפות לנו מידע (חסר טעם ממשי) לגבי השאלה ''מי אנחנו'' מן הבחינה החומרית הטהורה - אלא מבחינה מהותית, שכן הוא הולך וסותר את עצמו (scientia הייתה אמורה להיות ''ידיעה'' של ממש, שפוסעת אף מעבר למימד המצומצם של החומר)...
            הסתירה שבדברייך ברורה ומוכרת (היא אינה אלא הכשל הלוגי המודרני פר-אקסלנס): אי אפשר ''לחקור את גבולות ההכרה'' אלא אם נמצאים מעבר להם! היומרה המדעית לעשות כן היא 'היבריס' חמור, שיוריד אותנו - האמת היא שהוא עושה זאת כבר מזמן - ביגון שאולה. ועוד מונח בלתי אפשרי בו השתמשת: ''ישות מוניסטית פיזיקלית''?! איך יכול משהו פיסיקלי להיות מוניסטי? החומר הוא חומר הוא חומר, ובסופו של דבר, במהותו, אינו יכול להיבדל מחומר ''אחר''.
            רק ברגע שהאדם מגיע מעבר לכל תפיסה ''מוניסטית'' של עצמותו הפיסיולוגית - ואפילו, אם תרצי, מכיר בהיותו ''אנאטמן'', בלי כל נפש ייחודית לו - הוא הופך להיות ''עצמו'' האותנטי, ''עצם'' השמשותף למעשה לכל הבריאה כולה, לאורגניזמנים חיים כמו לאובייקטים דוממים, ''עצם'' (או מצע) שאינו אלא... נכון: אלוהים! אל שאינו יכול להיות ''זקן קטנוני ורשע'', מהסיבה הפשוטה ש''אין לו גוף ולא דימוי הגוף'' (הרמב''ם).
            ''אני הוא זה'' (אופנישדות, הינדואיזם), ''טבעך האמיתי הוא טבע-בודהה'' (סוטרות, בודהיזם), ''כי אלוהים אתם ובני עליון כולכם'' (תהילים, יהדות), ''מלכות השמיים, הנה בקירבכם'' (ברית-חדשה, נצרות),
            ''מי שראה אותי ראה את האל'' (ח'דית קודסי, אסלאם)... אוסף קביעות אלה הן בלתי-מדעיות בעליל, אך לעומת זאת, הן נכונות וחשובות מעין כמותן לאיכות ולטעם של חיינו!
            לילה טוב לך.

            • לסקפט שלום מדורית

              דורית ישראלי , 14/05/09 17:52

              בהקשר לטיעונך
              1. אין מדע רע או טוב. המדע חושף אמת של הטבע והאדם עושה בה שימוש לפי תורת המוסר בה הוא אוחז.
              2. המדע אינו רק טכנולוגיה, כי אם מתודולוגיה לחקר האמת. הפילוסופיה עושה זאת בשכילה בלבד, המדע עושה זאת בשכילה ואמצעים אמפיריים. לא מעט מתובנות האדם המודרני על עצמו ועל היקום נובעות מחקר מדעי.

              3. המדע בוודאי שיכול לחקור מה שקיים מעבר להכרה של היחיד. הכרה היא דבר נושם ולומד והכרה קולקטיבית, שזהו החקר המדעי, בוודאי שיכולה לתפוס הכרה של בודד.

              4.הראיה לאמור לעיל היא היכולת לתפוס מושגים מופשטים שסותרים כל הגיון או חוויה חושנית שלנו. אנו חווים כילדים יקום אויקלידי-ניוטוני ומאלצים את ההכרה לתפוס את העולם כיחסי והסתברותי ללא כל גיבוי חושני או אמפירי. למעשה אין שום יכולת לאדם לתפוס אטום, קוונט של אנרגיה, מהירות שאינה תלויה במערכת יחוס ועוד, והנה למרות זאת הם נתגלו , נחקרו ומנוצלים לטכנולוגיות יום יומיות.

              תשובה לגבי מוניזם פיזיקאלי קיבלת במענה אחר שעליו אין לי מה להוסיף

              ומכאן שיש לכל אדם יצוג הכרתי משלו, והיצוג הזה קיים ואנו בטוחים בו ורק בו יותר מכל דבר אחר (וזו משמעות "אני חושב משמע אני קיים") וזו בסתירה לאנטאמן. והעובדה שיש אורגניזמים ןבנוסף גם דוממים בעולם אין גוררת שיש להם "סדנא דארעא חד הוא" ובוודאי שאינה גוררת קיומו של האל שיצוגו ברוב הדתות הנו של זקן קטנוני ומרושע

              יום טוב וברכות גם לך.

              • יש מדע טוב ומדע רע

                יש, 08/06/09 06:56

                מדע טוב הוא מוסרי
                מדע רע הוא לא מוסרי.

          • את צודקת. גיבובי מילים אינם תחליף לשיח לוגי.

            ד', 14/05/09 05:35

            אבל אם את באמת ובתמים מעוניינת בשיג ושיח לוגי את לא יכולה לבסס אותו על ההנחה שבני שיחך מהצד הרוחני של המתרס הם ילדים פחדנים הכורעים ברך בהכנעה בפני זקן קטנוני ומרושע שנקרא אלוהים ושכל האומץ וההיגיון נמצאים רק אצל נציגי המדע.

            יש פה ושם כמה תפיסות תיאלוגיות מעט יותר עמוקות ומורכבות ויהיה נכון לערוך איתן לפחות היכרות ראשונית כתנאי לקיום שיג ושיח לוגי רציני באמת.

            לגבי מוניזם אני לא בטוח שהיכולת להשפיע על ההכרה בצורה פיזיקאלית באמת מוכיחה איכשהו את היות האדם ישות מוניסטית פיזיקאלית. שוב יש כאן דילוג מהיר מדי ולא מובחן בין ממצא מדעי לפרשנות הפילוסופית שלו.

            היכולת להשפיע על ההכרה באמצעים פיזיקאליים מוכרת לאנושות עוד מימי המצאת הנבוט הראשון שבסיועו הפיזיקאלי הצליחו כבר הנציגים הראשונים של מדע פרימיטיבי להשרות על כמה מחבריהם הטובים ביותר מצב של אובדן הכרה זמני.

            ולמרות הכל הויכוח עדיין נמשך.

            וזה מפני שכל ההתפתחות מהנבוט ועד הל.ס.ד והאלקטרודות המחוברות למוח ומייצרות הזיות מוזמנות היא בסך הכל התפתחות של עידון האמצעים ולא של קפיצת דרך משמעותית בהבנה של המדע המקובל את הקשר האמיתי בין חומר לתודעה.

            ספק אם יש אדם חושב בימינו שמטיל ספק בכך שמצב התודעה הרגיל שלנו אינו תלוי בתצורה המיוחדת של מבנה המוח והגוף הנוכחיים שלנו.

            כל שיבוש בפעילות הנורמאלית של הגוף והמוח מביא לשינוי במצב התודעה הרגיל. זה ברור.

            אלא שלא ניתן להסיק מכך דבר על מהות ומקור התודעה עצמה ועל מצבי תודעה שאינם תלויים בגוף ובמוח, שקדמו להם או שאפשריים אחריהם, (ושגם הבודהא לוקח כמובן מאליו בדברו על ישויות מודעות נטולות גוף פיזי) בדיוק כמו שלא ניתן להסיק דבר על קיומו או על אי קיומו של נהג בתוך מכונית שהמצבר או המנוע שלה התקלקלו ממבט שמתעקש להמתמקד אך ורק במכונית.

            בקבוצת אנשים שמבינים את הקשר בין חומר לתודעה באופן קצת יותר מעמיק הושווה פעם יחסו של המדע אל השאלה הזו לניסוי שבו פרופסור מכובד מעמיד צפרדע על שולחן ואז מכה על השולחן בחוזקה. הצפרדע כמובן מנתרת בדאגה, מה שמוכיח שהיא שמעה את המכה. בהמשך הניסוי הפרופסור המכובד עוקר לצפרדע את הרגליים ואז מכה שוב על השולחן בחוזקה. הפעם הצפרדע כבר אינה קופצת, מה שגורם לפרופסור המכובד להסיק את המסקנה המובנת מאליה שצפרדעים שומעות בעזרת הרגליים. זו בערך רמת ההבנה של המדע המקובל את הקשר בין המוח לתודעה.

            הערה בנוגע לבודהיזם, בתגובה שלך מופיעות בזו אחר זו שתי קביעות.

            האחת היא שאצל מטצינגר קיים ייצוג של עצמי.

            והשניה היא שאצל מטצינגר קיים עצמי מיוצג.

            עיון קפדני מראה שבהקשר המדויק של הדיון הנוכחי מדובר בשתי טענות הופכיות אחת לשניה ומטצינגר מתכוון לאפשרות הראשונה בלבד ושולל את השניה. שלילה שמופיעה במלוא החריפות הקיצונית שלה בכינוי שלו את האדם החושב ''זן של מכונות אגו חסרות עצמי''.

            בהנחה שבודהא אכן טען שאין עצמי כלל וכלל, האם לדעתך הוא היה נזקק בכלל לטעון את הטענה הזו שלא על הרקע המובן מאליו של קיומו של ייצוג של עצמי על סמך הארגון הפנימי של האורגניזם וסביבתו כפי שמטצינגר מתאר אותו ?

            אם לא, אם בלי קיומו של ייצוג של עצמי טענת האנאטמן של בודהא הייתה מיותרת, כפי שנראה מאוד הגיוני להניח, אז הרי לך הקשר ההדוק בין האנאטמן של בודהא לייצוג של עצמי של מטצינגר.

            • ד. - הבודהה אמר:

              אין אני, 14/05/09 15:07

              אין אני שקיים מצד עצמו.
              שקיים באופן עצמי עם תכונה כזאת או אחרת מצד עצמו.

              לפי הבודהה, הכל זה תמונות מנטליות בתודעה שלנו. כך גם האני, תמונה מנטלית.

              האני ריק מלהיות קיים מצד עצמו בלי תלות בהשלכות המנטליות מהתודעה.

              וגם התמונות המנטליות לא באמת קיימות והן השלכה. גם הן ריקות.. אבל זה כבר נושא אחר

              • יכול להיות שהוא באמת אמר את זה

                ד', 14/05/09 18:02

                גם אם הוא באמת אמר את זה אז יכול להיות שהוא טעה. אחרים, לא פחות גדולים, אולי יותר, אמרו דברים אחרים.

                דבר אחד אני יכול לך לומר בוודאות: אם באמת ובתמים היית מאמין שאין אני גרעיני שקדם לתמונות המנטליות בתודעה ושנותר כמתנסה גם אחריהן אז לא הבודהא ולא הבודהיזם ולא טוקבקים היו מעניינים אותך.

                הקדש לזה זמן למחשבה עמוקה, ואל תרפה, ותראה שאין אפשרות אחרת. אתה טוען כרגע משהו שאינך מבין את כל ההשלכות שלו. יותר מזה, אתה טוען משהו שאם הוא היה נכון אז כל פועלו של בודהא היה פשוט מיותר.

            • לד. שלום מדורית

              דורית ישראלי , 14/05/09 19:03

              ברצוני להתייחס ראשית למקומה של התפיסה התיאולוגית. לתפיסה זו אין ולא יכול להיות מסד לוגי מעצם היותה מושתתת על אמונה. רבים ניסו להוכיח את קיומו של האל בצורה לוגית וכשלו, ובאין אל, אין תאולוגיה. מכאן שאין לתיאולוגיה מקום בשיג ושיח לוגי. יכולה להיות תפיסה דואלית אבל ללא אלוהים. אני לכשעצמי דוגלת במוניזם מטארילי אך מקבלת גם תפיסות אחרות.

              התהליך שתיארת בציניות על השפעה על הכרה בנאבוט, הוא הנותן שלא היה כאן דילוג בין ממצא מדעי לפרשנות, אלא שהיה פה תהליך של תזה, אנטיתזה וסינטזה.

              מה שקל בעיניך, ההכרה בהשפעה ההדדית בין הרוח לחומר (או בין תודעה לישות הפיזיקלית) דרשה מאמץ אינטלקטואלי אדיר. קל היה לקבל את ההשפעה הפיזית על התודעה, היה קשה יותר להבין ההשפעה של התודעה על הגוף הפיזי ועד היום לא ברור המנגנון.

              ההבדל בין הדוגמאות שנתת לבין החקר המדעי הנו ביכולת לבנות מודל תיאורטי, ניסוי מכונן ואישוש או הפרכת המודל. המודל שבנה מצגר טוען למבנה הכרה מסוים ומכאן מצגר מסיק מסקנה על ההכרה, בונה ניסוי מפריך ומאושש אותו. שים לב שאין פה שכילה גרידא על ממצאים אמפריים קונטינגנטיים כי אם מבנה לוגי מסודר היטב של חקר מדעי.

              לפי מצגר מוח בצנצנת, שמדען חיצוני שולט בכל הקלטים שלו אך לא בצורה שבה הוא מעבד הקלטים או מייצר פלטים, יכול ליצור הכרות אחרות מאלה שלנו על פי רצון המדען. למשל המדען יכול לגרום למוח ליצר הכרה אלרטנטיבית קנטאינית שבוראת את היקום שהיא חושבת עליו. מי שמאמין בהכרה שנובעת מאידיאה אלוהית לא יכול לקבל טענה זו.

              יש למצגר שאר רוח גדול ולפני שמביעים שיפוט על תורתו יש ראשית להבין אותה ואת העומד בבסיסה.

              הזלזול שהבעת במתודת המחקר של המוח האנושי בכלל ושל מצגר בפרט מעידים לצערי יותר עליך מאשר על המחקר של התודעה.

              לגבי הסתירה שמצאת באמירותי, אני מקבלת את הערתך. מצגר מדבר רק על ייצוג של עצמי. קיומו של עצמי מיוצג הנה פרשנות שלי שכוונתה שאם יש יצוג למשהו, הרי בהכרח שקיים אותו משהו גם אם כאידאה.

              בקשר לאי קיומו של העצמי אצל בודהה, הרי שלהבנתי בודהה טוען שאין עצמי כלל במובנו שמה שאנו חווים כהכרת האני העומד בפני עצמו אינו אלא אשליה משום שהעצמי אינו אחר מאשר פן אחד מיני רבים של הכרה עליונה ומאוחדת. מצגר טוען שכל הכרה היא בהכרח יצוג של עצמי שאינו קיים בפני עצמו, אך אינו טוען שיש מקור אחיד לכל ההכרות ושבעצם כולן נובעות מאותו מקור.

              ברכת האל על ראשך :-)

              • לדורית. יש מידה מסוימת של צדק בדברייך על התיאולוגיה

                ד', 15/05/09 00:20

                אבל את טועה לפחות באותה המידה בהערכת היתר שלך את הבסיס הלוגי של השקפת העולם שלך.

                בוודאי שאי אפשר להוכיח את קיום האל בצורה לוגית. תיאולוגיה נשענת על הנחות יסוד אמוניות. על בסיס הנחות היסוד האמוניות הללו התיאולוגים מנסים לבנות מבנים מורכבים שכפופים לחוקים לוגיים ואינם קפריזיים.

                מותר לך לטעון שהנחות היסוד הן קפריזיות ומופרכות אבל לא שהמבנה שנבנה עליהן עצמו הוא נטול לוגיקה.

                אבל הגיאומטריה האויקלידית בנויה באותה צורה. הנקודה והישר שעליהם היא מבוססת אינם קיימים במציאות. קשה לי להאמין שהעובדה הזו תגרום לך לטעון שהגיאומטריה אינה בנויה על מסד לוגי.

                (לכל אמונה אגב יש תמיד בסיס לוגי גם אם חסרות לה הוכחות לוגיות- ובבקשה אל תפסלי את הקביעה ה''מוזרה'' הזו על הסף).

                את דוגלת במוניזם מטריאליסטי. הוא מבוסס כמובן על הגדרות יסוד ברורות ונוקשות של חומר, חלל, של עצמים בחלל, של נפח ושל גבולות של עצמים בחלל.

                גם ההגדרות הללו הן הנחות יסוד מוסכמות שאפשר להפריך אותן בקלות בטיעונים לוגיים פשוטים.

                השיכנוע העצמי הקיצוני שלך שכמוניסטית מטריאליסטית את ניצבת על קרקע מוצקה יותר מזו שניצב עליה התיאולוג היא תחושת שווא שניתן להפריך באמצעים לוגיים פשוטים ביותר וידועים שאני נוטה להעריך שאת מכירה ושבסופם ניתן להוכיח לך שהנחות היסוד שלך הן הנחות יסוד אמוניות לפחות כמו אלו שעומדות בבסיס התיאולוגיה.

                הנוחות הרבה (וחשוב לומר גם המעוורת למדי בנוגע לאפשרויות אחרות) שבהחזקת עמדה כמו שלך נובעת מכך שהיא פשוט זוכה לתמיכה וחיזוק מאסיביים מהחוויה החושית המיידית שלנו ונוח לך כמו לרבים אחרים לאחוז בתפיסה שאינה עומדת בסתירה קיצונית כל כך לחוויה החושית.

                בכך נמנעת ממך ומהאחרים החוויה הבלתי נסבלת של הדיסונאנס החריף בין החוויה החושית לבין תוצאותיה האפשריות של חקירה לוגית שמשוחררת מההישענות הלא תמיד מודעת על החוויה החושית רבת העוצמה.

                העמדה הזו המתעקשת להיקרא 'מדעית' ו''לוגית'' מתעלמת מבעיה קטנה אחת והיא שהעובדה שהחושים שלנו מתווכים עבורנו רק חלק זעיר ביותר מהעולם הממשי, ולכן בהכרח גם מטעים אותנו, היא גם מסקנה לוגית בסיסית וגם עובדה מדעית.

                לוגיקה טהורה באמת הייתה מביאה אותך למסקנה הלוגית היחידה האפשרית שהקרקע המוצקה היחידה שאני ואת ניצבים עליה היא תודעתית ולא חומרית. את יכולה לקרוא לזה מוניזם-רוחני ( או אידיאליזם).

                זו תהיה הגדרה קרובה הרבה יותר לאמת המתחייבת מלוגיקה טהורה באמת מכפי שקרוב אליה המוניזם החומרני שנולד מהפחד שההליכה עם הלוגיקה הטהורה עד הסוף המתבקש שלה תשמוט את הקרקע, (תרתי משמע- החומרית וה''לוגית''), מתחת לרגליו של האדם החושב (או של האדם החושב שהוא חושב).

                בין אם תודי בכך ובין אם לאו, גם את עצמך ''תיאולוגית'' בדיוק על פי אותה ההגדרה המדויקת שבה הגדרת את התיאולוגיה. ה''תיאולוגיה'' שלך היא פשוט ''תיאולוגיה'' חומרנית אבל גם היא מבוססת על הנחות יסוד אמוניות ועל המשכן הלוגי.

                ועל אפך ועל חמתך, ברכת האל שורה כמובן גם על ראשך :)

              • מודוס דורי(ת)

                כבר לא סקפטי, 15/05/09 00:57

                דורית, מה יהיה? דברייך מעידים על אקדמיזם פנאטי למדי (תוצר סטנדרטי למדי של תקופת דגירה מוגזמת במתחם האוניברסיטאי הסגור), וזאת למרות החביבות (הנראית אמיתית!) והרצון הכן שלך להתדיין ב-(אופן שנראה לך כנראה, כרגע לפחות, מתוך ארבע קבין של הפרספקטיבה הצרה שמתאפשר העולם המחקרי-מדעי כ-) ''פתיחות''... ולדברים עצמם.
                התובנות שלך לגבי ''תיאולוגיה'' מוטעות ומטעות. במהותה וביסודה - ובשונה ממה שהפכה להיות התיאולוגיה ה''מקצועית'' שפיתחו הדתות השונות לאורך אלפי שנים - התיאולוגיה, היא העומדת בבסיס כל לוגיקה באשר היא, ולא להפך! מובנה המדויק של המילה תיאולוגיה, אינו: ה''לוגיקה של ה-Theos''(מושג שמיד נעמוד על משמעותו המדויקת, שאינך מבינה ככל הנראה), אלא: ''הלוגיקה הנובעת ממנו''! הכוונה אינה ''להסביר את ה-'תיאוס' ('תיאוס' אינו ''אל'' במובן הוולגרי של המילה אלא, כפי שנגזר מן השפה היוונית העתיקה בה הובע: ''יסוד'', זה העומד כסובסטרט מתחת לכל הקיים בעולם החומר) אלא להסביר (עד כמה שהדבר אפשרי, משום שמדובר על הסבר של מה שקודם בהכרח לכל אמצעי הסברה שהוא) כיצד נובעת ממנו, מן ה''ציאוס'', כל לוגיקה באשר היא. לכן, כשאת אומרת ש''לתיאולוגיה אין בסיס לוגי'' את אומרת משהו נכון, אך בכך לא פסלת את התפיסה התיאולוגית - האותנטית! - עצמה אלא להיפך, איששת אותה (כבסיס לכל לוגיקה שמן האפשר, כאמור). אחת ולתמיד: אי אפשר לחיות בלי להאמין! ''האדם הוא חיה עם אמונה'', קבע אריסטו, והלוגיקן החשוב אנסלם הקדוש מקנטרברי הוסיף: ''להאמין פירושו להיות אינטליגנט''... האם את מאמינה שאני כותה לך את זה כאן? גם לי קשה להאמין על עצמי שאני נכנס לכזה וויכוח, אבל עובדה, וכפי שנאמר פעם: ''אשרי המאמין''.
                ההנמקה הפופריאנית בה את משתמשת כדי להצדיק את ניסויי המדע (''מודל הניתן לאישוש או להפרכה'') בקשר להכרה ול''גבולותיה'' נראית, סליחה - הכוונה אינה להעליב אלא לשים את הגאוותנות ואת הבטחון העיוור של המדענים במתודות המחקר שלהם בפרספקטיבה מציאותית יותר - פשוט מצחיקה כשמשווים אותה ל''שיטות המחקר'' בהם נקטו מאז ומתמיד ענקי הרוח (מכל הדתות, המינים והמוצאים, בכל מקום על פני האדמה, לאורך כל ההיסטוריה) של האנושות, אנשים-אלוהיים שאפשר בהחלט לכנות: ''מדענים של העולם הפנימי'', זה שמעבר למימד החומר.
                באשר לבודהיזם ותיזת ה''אנאטמן'' שלו: אין כל הבדל מהותי בינה לבין שאר התפיסות התיאולוגיות המעמיקות שנוצרו אי-פעם: האמת היא אחת, אולם מי שהגיע אליה, נאלץ תמיד להביע אותה בדרך שתתאים לקהל נמעניו, ומכאן ההבדלים בין דברי הבודהה לאלה של כל מי שדיבר על נפש נצחית... לא אוכל להיכנס כאן לעומק הדברים, אבל הכוונה היא תמיד אותה אחת: לשבור את התודעה הסובייקטיבית האשלייתית (בין היתר, באמצעות פרובוקציות המושלכות על המיינד המורגל לחשוב במונחים של צבירה והמשכיות גם כשמדובר על מימד לא חומרי במפגיע כמו זה של הנפש, פרובוקציה שכזו היא תפיסת ה''אנ-אטמן'') ע''מ לחרוג הלאה ממנה, אל המציאות הרוחנית.
                עד כאן,
                תודה ולילה טוב.

          • איזה תוקפנות...כמו פונדמנטליסטית אמיתית. (ל''ת)

            ג'וחא, 14/05/09 05:40

            • פיזיקליזם מוניסטי

              בן, 14/05/09 15:42

              לא רק שאפשרי, אלא שפיזיקליזם בשביל להיות פיזיקליזם, חייב להיות מוניסטי.

          • לד. וסקפט היקרים שלומות מהניכר

            דורית ישראלי , 19/05/09 13:57

            אני בחו"ל כעת, ואשמח להמשיך לדון עימכם בדואל. אם מי מכם מעונין בכך נא צרו קשר בדואל didoriti בג'ימייל.

            ברכות

          • את מתכוונת

            חחח, 08/06/09 06:55

            שמצטינגר גילה את מה שמומו
            מתחנה מרכזית ישנה היה אומר כשהיה משנה את התודעה הפיזיקלית שלו בשימוש פיזיקלי בכל מיני חומרים.

  • 14.

    חן

    הזן מדבר בדיוק על זה..., 12/05/09 08:19

    ומי שמעניין אותו עוד, יכול לקרוא את ''דרך הזן'' של אלן ווטס.

  • 13.

    איזה קשקוש זבלי

    סתם אחד, 12/05/09 08:05

    ממבו-ג'מבו של שברי פילוסופיות עם מדע פופולארי וסתם רדיפת כותרות. מה יש פה בכלל? קשקוש חסר מובן.

  • 12.

    זה בלבול בין ה"איך" לבין ה"מה"

    פרדי בן-זאב , 12/05/09 06:29

    העובדה שלעצמיות שלנו יש סיבות פיזיות במוח לא עושה את העצמיות לפחות אמיתית. האם העובדה שכדי לראות צריך עיניים הופכת את הראיה לאשלייה?

    • בהמשך לתגובתך למטה

      יוסף.ש, 13/05/09 12:53

      לראות צריך עיניים. לעצמיות צריך את המיינד. הראיה אינה אשליה כל עוד זה שרואה (לא העיין רואה) מבין שהמידע שבא מהעיין אינו המידע הנכון עבור קבלת החלטות נכונות (ולכן אשלייתי ).המידע שבא מהחושים ועובר עיבוד במוח הוא חשוב כדי לבנות קונספטים מועילים מבחינה טכנית מכנית כמו איך לבנות כסא. אבל אין בהם שמץ של תועלת במישור הרוחני (של ראיית המציאות כמו שהיא באמת). לא רק המיינד מפריע אלא גם הרגשות. למזלנו לכל אחד יש סמכות פנימית אמינה (נקרא לה אינטואיציה) שכאשר המתבונן מסתמך עליה אז הוא פועל בתבונה במינימום טעויות.הוויתור הגדול שמדברים עליו הוא הויתור על קבלת החלטות מתוך המיינד והרגשות. להבין שהעשיה נעשית דרכינו ולא ''אנחנו'' עושים. זה מאפשר ליצור מצב של שקט מנטלי טבעי ואז הראיה מתבהרת.

  • 11.

    להפחית את הסבל להרחיב את התודעה

    תמר, 12/05/09 04:51

    ברגע שאנחנו לומדים להפחית את הסבל בעזרת המודעות,
    אנחנו יוצרים ומגלים מודלים חדשים של מודעות ובכך למעשה מרחיבים אותה.

    אנחנו מרחיבים את הכלים התקשורתיים מחשבתיים והרגשיים, השפה מתעשרת. מצב התודעה של האגו החרד והשורד, זהה לתינוק המוגבל בשפה ודורש את צרכיו בבכי. התינוק משדר באמצעות הבכי, סבל או סבל פוטנציאלי, שהוא הפחד מאי התקיימות.

    המודעות שלנו במאה העשרים ואחד, מגלה
    מודלים חדשים של תפיסת עצמה. כל אדם שמציע מודל חדש שכזה, כמו פרופסור תומס מטצינגר, פועל מאותו הדחף אבולוציוני.
    אין המדובר בהבנה חדשה ברמה הרציונלית, אלא בהתפתחות אמיתית, דומה ההתפתחות הזו למצבים של צמיחה מינקות לילדות ומעבר לבגרות, בכל שלב בחיים השפה והכלים שבאמצעותם אנחנו מפתחים מודלים של הזדהות והתמצאות בעולם שלנו, משתכללת. המוח שלנו
    משתנה פזיולוגית.

    די להזכר איך המוח שלנו תפס את המציאות שלו כשהיינו ילדים.

    כמובן שברמה הקולקטיבית, נוצרת אבולוציה שבה התודעה בעצם חווה את השינוי ומקיימת את המודלים שהיו אדיאלים דתיים מוסריים נשגבים, של אהבת הזולת

    ואהבת לרעך כמוך, זה פסוק שהמתאר את אותה השתחררות מהמודל של ההזדהות המוחלטת עם האני,
    ויכולת הבנה ותפיסה מורחבת ומופשטת יותר של המציאות, המודעות גולשת מעבר לתחום הצר המרכזי היחודי והדואלי של האני.

    ככל שידעו יותר על המוח, יתפתחו מודלים חדשים שיקדמו את האבולוציה של המוח והתודעה,
    המוח הוא החוקר את עצמו ובכך מפתח את עצמו, כך הוא משכלל את עצמו לשוויון צורה ולהכלה רחבה יותר של
    של המהויות
    האבולציה הזו תממש את אמיתות היסוד והאידיאלים המוסרים, שהם בעצם מודל המציאות האולטימטיבית, שלום וגאולה אינם עוד רעיונות של אוטופיה בלתי מושגת, ההשגה נמצאת במקור האבולוציוני של המהות עצמה,

    השמות שנתנו לגוף, אגו, נפש, רוח, נשמה וכו, הם עדיין מודלים ומלל של מהות שהיא על מוחית ונצחית, קהלת כינה את המלל הזה הבל הבלים, זה היה ביטוי של ההרגשה האנטואיטיבית שמאחורי כל מלל ''צורה'' יש הבל, מופשטות רחבה וחסרת צורה,
    המהות היא המגדירה את המצבים השונים הללו, כדי שנכיר בקיומה,

    מטצינגר טוען שאגו רוחני אינו מסתפק בכסף או במין אלא הוא רוצה את האלהים. האגו כלמר המודל חפץ להציל את עצמו, הוא רוצה פרס סיפוק, לחוש עונג.

    המציאות האובייקטיבית זו שאינה תלויה בסובייקטיביות היחסית שלנו, תהיה תמיד יותר מורכבת מהתודעה שלנו,
    יש לנו רק תחושות, הצצות תובניות למציאות הזו, הרי אי אפשר להיות כל כך נאווים ולחשוב לרגע שכל היקום הוא סובייקטיביות משותפת של ששה מליארד מוחות, ברמות תפיסה שונות המשלות את עצמן שהם קיימות.

    יש מנעד רחב יותר של ידע יקומי שלנו אין בכלל גישה פזיולוגית תודעתית אליו, היש הזה הוא האין היחסי לגבנו.
    ולקבוע שבגלל שאפשר ליצור מניפולציות חושיות ולבלבל את התפיסת הכיוון של המוח, אפשר לבלבל את מודל האני, זו רק לראות את החצי הנראה של הכוס, החצי הבלתי נראה של הכוס, יביא אותנו למסקנות אחרות לגמרי לגבי האופן שמערכת העצבים עובדת, ואיך במוח חי יוצר ''יש'' פיזיולוגי ביאולוגי מ''אין'' יחסי.

  • 10.

    הכל קישקוש בגרוש-למדע אין כלים לחקור דברים רוחניים כמו נשמת האדם. (ל''ת)

    המדע מוגבל לחקר הגשמיות בלבד-כל השאר פילוסופיה.., 12/05/09 04:42

  • 9.

    התפיסה המובעת פה מבטאת חוסר בשלות ובגרות מחשבתית.

    סער א , 12/05/09 03:16

    זה כמו ילד שמחפש את הנשמה בתוך הגוף.

    יש כאן גם חוסר יכולת להכיל את אחדות הכלל והפרט, או מה שנקרא הרמוניה בלשון ההוגים.

    גם ברור שהפרופ' הזה מושפע מתפיסות מזרחיות, ועל פיהן נותן אינטרפנטציה לכל מיני עובדות מדעיות שהן עדיין בראשית גילויין.

    בקיצור, לא מרשים במיוחד.

  • 8.

    אני חושב שמוטב להשקיע ב''אני''

    עודד, 12/05/09 00:36

    במקום לבטל אותו
    ''אני חושב משמע אני קיים''
    שכחנו כל כך מהר משפטים חשובים יותר
    ''אני מרגיש משמע אני קיים''

    לא לחוש בסבל להתרחק מהאני?
    שנייה יש פה עוד בעיה
    אם אין אני, אז אם היצור הביולוגי
    מבצע פשע חמור הרי לא ניתן לשפוט אותו,
    נשמע קצת כמו עוד גישה של מדעני מוח ופסיכיאטרים לבטל בכלל את מוסד המשפט והדין
    ולמעשה לנהל הכל באמצעות אמצעים משני תודעה
    וביטול האני? וכל זה מעורבב עם שיטות מדיטציה בבית ספר שסה''כ מועילות
    הרעיון של שיטות המדיטציה היא לרחף מעל ה''אני'' ועל ידי כך להיחשף ולהתפתח בהרבה מובנים למודעות יותר גבוהה אך המטרה עדיין לחזור חזרה למצב ה''אני'', בתוך כל המערבולת הזאת אנשים יתרחקו מהסבל והסבל ימחק, איך בדיוק? על ידי ביטול ה''אני''? סמים משני תודעה שלוקחים כאב ועושים אותך עיוור לסבל ולסבל של האחרים? נשמע כמו עולם מבודד ומנוכר, לכן צריך להבין שיש לעצור את הטיפשות של מדענים מסויימים שבאין דרך להגדיר דברים מדעית אומרים שהוא אשליה,
    כל המציאות אשליה, אתה אשליה, האני שלך אשליה זאת הדרך הכי מהירה לפיתוח סכיזופרניה, נמשיך הלאה לקצין שחזר ממסעות מדבריים של 50 ק''מ הליכה מקרבות מכאב מזכרונות, בואו נמחק את מי שהוא את הכאב
    את הסבל ואז יהיה עולם טוב לא? אם לא נדע את הכאב ואת הסבל אנחנו משולים לחבורת אורגניזמים פגיעים על הרואין שחובטים זה בזה בלי להרגיש את הכאב בידיים וגורמים לפגיעות חמורות זה לזה.

    האם המוח הוא האיבר היחידי שלנו בגוף?
    מה עם מערכת העצבים? הלב הכבד הכליות? תחושה כאב, סבל?
    איך יקח מאיתנו את הסבל? יצמצם?
    רצוי להשקיע באני, באנשים עם ידע יכולת שמחת חיים חברה בריאה, לא ע''י ביטול האני.
    על ידי חיזוק האני אפשר לקבל חברה בריאה
    ביטול האני זה בדיוק התהליך שכרגע קורה לנו פה, אנחנו מבטלים את עצמנו ואת החיים שלנו בשביל מוצר כזה או אחר שמשתלט עלינו בעוד טכנולוגיה שנכנסת מימין או משמאל
    בלי שאנחנו בכלל מודעים לבעיות ולסכנות הטמונות במוצרים שונים ובטכנולוגיות שונות,
    כך ביטול האני ממש מתרחש לכם מול הפרצוף כאשר מול סבל אנושי ומול ביקורת או קבוצת דיון נוספת בפייסבוק על נושא חשוב,
    תקום קבוצה עם פי 10000 יותר אנשים שתתעסק בהערות כמו, הפלצתי , חחחחחחח, חרא, פיפי
    ותחת, זה ביטול האני, זה כבר קורה, ולדעתי זה לא הועיל או היטיב עם המציאות שלנו.

    !!!זהירות מאמר שמקדם אג'נדה מסוכנת!!!

  • 7.

    בלה בלה בלה בלה בלה .....בלה בלה בלה בלה .... (ל''ת)

    כל מה שאני שומע כאן זה..., 11/05/09 23:45

  • 6.

    Amen

    A believer, 11/05/09 23:28

    It is coming and w r all about to witness it.

  • 5.

    גילוי או הבניה?

    בועז, 11/05/09 22:17

    כדאי להתייחס בקצת פחות נאיביות למושג הגילוי במדע ולידע שמספקים המדעים הקוגניטיביים, ובהקשר הזה להבין את טענותיו של מטצינגר.
    אם במדעי החברה ואפילו במדעי הטבע מדברים על כך שייצור ידע כולל תהליכים הן של גילוי והן של הבניה חברתית, זה נכון על אחת כמה וכמה למדעי המוח. נתונים אמפיריים ניתנים לפירוש בצורות שונות, המשמעות הפילוסופית שלהם לא מגיעה מן המוכן, ואנחנו יכולים לבהחלט לקרוא לתוכם משמעויות שונות בהתאם לתפישות מוקדמות שונות שלנו על טבע האדם, התודעה, העצמי וכו'.
    בנוסף, נראה שעצם האפשרות לייצר ידע מדעי על המוח מניחה במובלע קיומו של סובייקט עצמאי ומנותק מהעולם שיכול ''לדעת'' אותו בדיוק מהסוג שמטצינגר מנסה לערער עליו.

    • מה זה משנה איך תקרא לזה?

      עזי, 11/05/09 23:40

      מה שמאפשר לנו להסביר בצורה כי טובה ועקבית תופעות שקשורות במוח והקוגניציה נקרא 'ידע אמיתי'.

      מעניין אם חס וחלילה תסבול מפגיעת ראש ותחפש נוירולוג בעל מומחיות וידע שינתח אותך, האם גם אז תעשה את כל הדקונסטרוקציות בגרוש האלו?

    • אמת דיברת

      ש''ש, 12/05/09 11:01

      הפרשנות לעובדות הוצגה כאן לפנינו כאילו שהיא העובדות עצמן וחבל, כי יש בכך כדי להטעות.

  • 4.

    כל הניסיונות לקבוע שאין אינדיבידואליות

    ד, 11/05/09 21:34

    שמבוססים על פירוק של ה''אני'' למרכיביו ופירוט שלהם, דומים לניסיונות לטעון שאין כזה דבר כמו מים אלא רק מימן וחמצן ולכן עובדת קיומם של המים הם אשליה והיא תוצר של תפיסה מעוותת של המציאות האמיתית. זה מגוחך. למים יש קיום שהוא מעבר לסך המרכיבים שלהם. יש להם מהות ''מימית'' שאין למימן ואין לחמצן ואין לשום שילוב סתמי ומקרי ביניהם.

    בדיוק כך, גם ל''אני'' יש קיום שהוא מעבר לסך המרכיבים שלו ומעבר לפירוט התהליכים שבהם או באמצעותם הוא בא לידי ביטוי.

    עוד נקודה שדורשת הסבר היא הסתירה בין הטענה שההבנה שאין אני אמורה לפתור עבורנו את בעיית הסבל אל מול הטענה הנטענת באותה נשימה ממש שהדה-מיסטיפיקציה של האדם המובלעת באינאניות מביאה לפחד לזעם ול''אי-נעימות''. פחד זעם ואי-נעימות הם סוגים של קשים של סבל.

    אם צריך לעבור דרך סוגים קשים כל כך של סבל כדי להגיע לאי-סבל אז למה ללכת דווקא בכיוון של האינאניות ?

    אולי יהיה טוב יותר לשאת את הסבל שהוא תוצאת האני המבודד שרואה את העולם כעולם זר ומנוכר ומשם להמשיך הלאה לא לפירוק של האני לאטומים הנהזים שלו לכאורה אלא לדרכים שבהם האניות המגובשת יכולה למצוא הרמוניה חדשה עם העולם ?

    אם יוצא שחייבים לעבור דרך סבל נורא כדי להגיע לאושר כפי שעולה מהמאמר אז טרם הוצגו לפנינו טיעונים משכנעים על כך שהדרך המוצעת כאן עדיפה על הדרך המקובלת.

    איכשהו המחיר של כאוס מוסרי שצריך לשלם עבור השיחרור מסבל שמביאה איתה האשליה שאין אני נראה כמחיר יקר מדי.

    אם אדם רואה את עצמו כמכונת אגו אז ברור שמהר מאוד הוא ידע להסיק מכך שגם השכן שלו הוא מכונת אגו כזו.

    קצת קשה לנצל אדם או לגנוב ממנו או להרוג אותו בלי ייסורי מצפון אבל כשמדובר במכונות אגו... כל זה נשמע איכשהו הרבה פחות נורא.

    אין כאן שום הגזמה. מספיק להיזכר איך החמלה הבודהיסטית המהוללת הפכה בעזרתו האדיבה של ענף הזן היפני שלו לבסיס הרוחני של אומנויות המלחמה שאיפשר ליפנים לבתר אחד אחד את השני לנתחי בשר מדממים באדישות מוחלטת ואיך החמלה הפכה לקשיות לב ולבוז לחיים. בדיוק ההפך מ''קדושה'' ו''חירות'' ו''חמלה''.

    יענקלה רוטבליט כתב ''אל תביטו לאחור, הניחו להולכים'' והתכוון לאנשים שהכרנו במהלך חיינו. בודהא חי לפני 2500 שנה. הרבה מים זרמו מאז בגנגס. אולי הגיע הזמן להניח לו ולהיפתח לתובנות חדשות ?

    • תודה על התשובה המנומקת לאווילות של המאמר הזה (ל''ת)

      עודד, 12/05/09 00:24

    • אהבתי את התגובה שלך

      אאא, 12/05/09 03:11

      הלוואי שהייתי יכול לכתוב אותה בעצמי. אה, בעצם...אין עצמי. אז אין על מה להצטער. מזל.

    • הזדהות

      תומר, 12/05/09 09:26

      זה בסדר שיש ''אני'' או ''אגו'' - יש ל''אני'' הזה תפקיד חשוב כמו שגם המאמר אומר.
      השאלה היא האם יש ''מהות'' שנמצאת מעבר לאני הזה, השאלה האם לפעמים אנחנו יכולים ''להרגיש'' את המהות הזו ו''להסתכל מהצד'' על ה''אני'' או ה''אגו'' שאיתו אנחנו מזוהים במשך רוב שעות היום.

      ובקשר לבודהיזם - לא חסרות דוגמאות של אנשים שסילפו ופירשו בצורה מוטעית רעיונות של אנשים אחרים. האם מסעות הצלב שבשמם נרצחו אלפי אנשים מעידים על כך שישוע היה רוצח קר מזג ? האם ישוע בכלל תיכנן לייסד דת חדשה שתיקרא ''נצרות'' ? האם מוחמד הטיף לפיצוץ אוטובוסים עמוסים באנשים חפים מפשע ?

      • הכל באמת בסדר. אבל יש הבדל גדול

        ד, 12/05/09 16:22

        בין להסתכל מהצד על ההזדהויות שלנו לבין הטענה שאין אינדיבידואליות. מבט מהצד על ההזדהויות המלאכותיות של האגו-אישיות שלנו הוא חלק אינטגרלי של כל עבודה רוחנית אמיתית.

        מבט כזה אינו קוטע את תפיסת הרציפות האינדיבידואלית של העצמי מפני שהוא מיוחס ישירות אליו ואל הצורך שלו להפריד במסע הרוחני בין האמיתי לבין המלאכותי שדבק בו בתהליך החיברות.

        התוצאה של מבט כזה היא שמה שנחזה להיות אמיתי מנוכס על ידי האינדיבידואליות לעצמה כמו גם עצם השיפוט עצמו על מה אמיתי ומה מלאכותי ועל כן כל התהליך אינו פוגם באינטגרציה הפנימית שהיא התנאי הבסיסי ביותר לבריאות נפשית (שהיעדרה הוא מקור מרכזי של סבל), בעוד שמה שמוצע במאמר הוא האבסורד שהאינדיבידואליות שלכאורה אינה קיימת במציאות תייצר לעצמה דימוי עצמי קבוע על עצמה שבו אין לה לכאורה כל מהות קבועה או כל תכונות קבועות שמאפיינות או שיכולות לאפיין אותה.

        מעבר לכך שהעיסוק של האינדיבידואליות שיוצרת לעצמה דימוי קבוע על עצמה שעל פיו אין בה דבר קבוע הוא עיסוק ברמייה עצמית כפי שציין בועז בתגובה 5 (כי אם יכול להיות מצב קבוע שבו סובייקט תופס את עצמו כלא-קיים-באמת-כמהות-קבועה אז הדבר רק מעיד על קיומה המהותי של האינדיבידואליות שפשוט יצרה לעצמה דימוי חדש כאובייקט להזדהות שמחליף דימויים קודמים יותר קונבנציונליים), יש גם את העניין הפעוט שהאדם הופך את עצמו בתהליך הזה לבלתי כשיר לחיים פעילים ויצירתיים אלא אם כן הוא חי במערה וניזון על חרובים או מנצל את פרי עמלם של בני אדם אחרים ללא כל יסורי מצפון.

        טענה על אנשים שאיבדו את תחושת הקוהרנטיות העצמית ובזכות האובדן או ה''שיחרור'' הזה הפכו ליצירתיים יותר או פעילים יותר היא חסרת שחר. אם קרה לאותם אנשים משהו טוב ומטיב אז קרה להם משהו אחר לגמרי מאובדן האינדיבידואליות ועקב מחסור ברקע מתאים ו/או בכישוריים האינטלקטואלים הנחוצים על מנת להבין ולהסביר את מה שהתרחש איתם הם פנו להסבר הזמין היחיד שהיה בסביבה בספרי וטורי ניואייג' פופולריים.

        בעניין ישוע ומוחמד כדאי לדעתי לעשות הנדסה לאחור של הסלט הנוכחי ולהפריד אותו לירקות המקוריים שמרכיבים אותו. נכון. ישוע הטיף לאהבה והנצרות המוכרת היא סילוף פושע של משנתו. לגבי מוחמד הדברים מעט שונים. לא היו בזמנו אוטובוסים ומטעני חבלה אבל אפילו סקירה שטחית של ההיסטוריה האישית שלו מראה שידיו טבולות בדם לפחות עד מפרקי הכתפיים ובהתאמה לימינו אפשר לומר שהוא לא פוצץ בימי חייו סתם כמה אוטובוסים אלא כמה מאות מטוסי בואינג ואיירבס עמוסי נוסעים.

        אבל למען ההבהרה, לא התכוונתי לומר שבודהא היה אדם לא מוסרי או שתורתו אינה מוסרית. זו תהיה טענה לא מוסרית כי תורתו כידוע הרי בנויה על מוסר. על המוסר המקובל והפשוט כל כך להבנה של הבחנה בין טוב לרע ובין חמלה לאדישות ואכזריות. וזה בניגוד גמור לנרמז במאמר שמנסה להמציא סוג חדש ומוזר ביותר של מוסר שנעדרים ממנו ההבחנה הבסיסית בין טוב לרע והבחירה המובנת מאליה בטוב.

        מה שהתכוונתי לומר הוא שבמאמר מופיע סילוף של משנתו של בודהא כתוצאה מעירובה בתורות אחרות שזהה בסטייתו מהמקור לסילוף הנוצרי של דברי ישוע ושהבהרה ותיקונים של אותו סילוף במסגרת הזו ובאחרות היא כל כך קשה שטוב הרבה יותר יהיה פשוט לנטוש לחלוטין את משנתו מאשר לנסות להעמיד דברים על דיוקם.

  • 3.

    שוב צרות אופקים

    עודד, 11/05/09 20:43

    בגלל שאין נקודה ספציפית במוח או אפשר למצוא מיקום או איבר שהוא התודעה אז לכן אנחנו לא אינדיבדואלים, האם הבן אדם הזה קורא בכלל את מה שהוא כותב?

  • 2.

    מה קורה כשהאדם מתעורר לזה שאין לו אגו?

    יוסף.ש, 11/05/09 15:15

    הוא לא רואה עולם קר ומנוכר אלא להיפך. הוא רואה עולם זורם וחי שהגוף שלו הינו חלק ממנו והדברים פשוט נעשים דרכו ולא הוא זה שעושה אותם, הויתור על השליטה יוצרת תחושת אחדות ולא תחושת נפרדות.

    • מי זה ש"מתעורר", אם אין אגו?

      פרדי בן-זאב , 12/05/09 06:32

      ראה תגובתי ב-10.

  • 1.

    הגרפים קצת מטעים

    גל, 11/05/09 10:30

    הייתי שמחה לראות גם גרף המראה את כמות המאמרים (בכל נושא שהוא) שפורסמו בשנים אלו. יתכן שהיתה עליה משמעותית בכלל בכמות הפרסומים ולכן לא מפתיע שגם היתה עליה בכמות הפרסומים בנושא ספציפי. נראה שהגרף המצביע על תופעה מעניינת צריך להיות גרף השינוי של אחוז המאמרים בהם מופיעה המילה תודעה מתוך המאמרים בתחום מדעי המוח.
    חוץ מזה, יופי של כתבה