• 6.

    חיבור מופלא

    דוד ברהום, 10/05/09 14:20

    אני מוקסם מהסיפורים במקורותינו שבהם יש חיבור כה נהדר בין מציאות חיים רגילה לכאורה (נישואין למשל) לבין דברים שמעל (אמונה, משמעות הטקסים וכו'). הסיפור הזה פשוט הופך את החיים עצמם, אפילו כאלו שיש בהם עקרות, להרפתקה שניתן לסבול אותה ואפילו לקיים בה משמעות (גם בלי הנס של סוף הסיפור).

    כל הכבוד לניר מנוסי, מעלה הניצוצות.

  • 5.

    ניר-חסרה לי תשובה מהכתבה הקודמת,אשמח אם תגיב שם,תודה ! (ל''ת)

    ושבת שלום., 08/05/09 02:49

    • עניתי, עיין שם (ל''ת)

      ניר מנוסי , 12/05/09 11:42

  • 4.

    מתוק מדבש

    ומרגש עד דמעות, 07/05/09 11:21

    לחשוב על היחס ביני לבין ה' כיחס בין שני בני זוג, עם כל העליות והמורדות שיכולים להיות בזה, עם כל ההפתעות וההסתתרויות, עם כל הכמיהה והגעגוע - זו פשוט הסתכלות אחרת לגמרי על הקשר לבורא עולם. באמת יש דתיים שחיים ככה?

    • כן, הרב גינזבורג. לכל מי שמחפש יהדות הכי רעננה שיש. (ל''ת)

      גל-גל-גל-עיני..., 07/05/09 15:19

    • כן, הרב גינזבורג. לכל מי שמחפש יהדות הכי רעננה שיש. (ל''ת)

      גל-גל-גל-עיני..., 07/05/09 15:20

    • כן, בטח. זה הרצון של כל בני זוג, ובטח בעולמנו

      יאיר, 10/05/09 09:20

      המבלבל הרצון הוא הדבר היחיד ששווה...

  • 3.

    המשל והנמשל: האשה כעם ישראל, הבעל כאלוהים

    גלי, 07/05/09 11:19

    האשה לא יולדת, האשה אשמה ומגרשים אותה.
    האשה חוזרת לבית אביה ולא לבית אמה.
    האשה חושבת שהבעל המגרש הוא הדבר הכי יקר כי אין לה ברירה אחרת.

    המסקנה שלי שונה משל המחבר. פרשנות הדת כולה מלאה בסטריאוטיפים שהגיע הזמן לשנותם.

    • זו לא אשמה של אף אחד,ואפשר להבין כי גם לגבר לא היה קל באותה מידה (ל''ת)

      את פשט חופרתתתתתתתת..............., 08/05/09 02:46

    • you need some true love... (ל''ת)

      אודיר, 09/05/09 20:32

  • 2.

    שאלה לניר

    רונן, 07/05/09 11:02

    אינני מבין את המושגים התאחדות נשמת הצדיק עם בוראה וכן ''אחרי הסתלקותו מאירה נשמתו של צדיק בעוצמה גדולה יותר מבחייו'' זה עמום מבחינתי ונתפס כלא מכונן

    אבקש אם תוכל לענות על זה ומה זה אמור לבטא
    כלפינו המושג הזה?

    • תשובה

      ניר מנוסי , 12/05/09 11:51

      הנשמה היא חלק מה' ולכן בצאתה מהגוף היא מתאחדת עם בוראה. נשמת צדיק נתפסת כטהורה וזכה, ולכן עליתה לשמים אינה מלווה בצער על דברים לא מתוקנים או לא גמורים בעולם הזה, ולא חשש כי מגיע לו עונש בעולם הבא. לכן הסתלקות צדיק זה הילולא עבורו, כמו חתונה שלו עם ה', וגם עבורנו.

      לרעיון שאחרי הסתלקות הצדיק הוא דוקא יותר מאיר בעולם הזה יש משל יפה בספר הזהר עצמו: הצדיק משול לשמש שכאשר הוא מאיר הוא מעניק חיים, אור וחום, אך מצד שני הוא מסנוור ושורף ואי אפשר להישיר בו מבט. כשהשמש שוקעת היא לא מתה אלא רק מסתתרת (הצדיק נעלם מעין). במצב זה העולם אמנם מחשיך ומתקרר, אך מצד שני כעת ניתן לחזות באור השמש דרך הירח המקבלת ממנה. הירח במשל זה הוא כמו הספרים, התלמידים והמורשת של הצדיק.

      בפשטות ובלי משלים, כאשר צדיק חי משהו בנוכחות שלו כה מהפנט ומסנוור שבמובן מסוים אי אפשר להתחבר אליו. כאשר הוא חולף מן העולם, ונשארים עם ספרים, תלמידים, ניגונים, מנהגים – דרכם אפשר פתאום להבין באופן שקול יותר מי הוא היה, מה היתה רוחו, מה היתה שליחותו בעולם, מה הוא רצה מאתנו וכו'.

  • 1.

    מקסים!

    אורי 78 , 07/05/09 10:17

    ראוי לציין את המקור של המדרש - שיר השירים רבה א' ל"א