• 23.

    חיבור בין דת למדע מתבצע כשמבנים שדת היא מחלת נפש

    דש, 24/03/09 09:04

    הנסיונות לחבר את הדת למדע, זה ניסיון לתת למיסטיקה ואמונה בסיס. החיבור היחידי שיש לדת עם המדע זה, בעובדה שהוכח מעל לכל ספק , שדת היא סוג מסוים של הפרעה נפשית שמקבילה ל
    OCD
    זה סוג של הפרעה נפשית שמאלצת את הפצינטים לחזור על אותה פעולה מכנית אובססיבית עם זה שטיפת ידי חוזרת ונישנת לדוגמא, או טקסים דתים חוזרים ונישנים, כדי להרגיעה את פעולות המוח,
    בספרו של זיגמונד פרוייד "משה"נעשה נסיון מדעי לפסיכואנליזה של האיש שהדת המנוטואיסטית התחדשה תחת ידיו ,והמסקנות הם חד משמעיות, לפי סיפורי התנ"ך האיש סבל מנורוזה, ולפי דפוסי התנהגות והתפרציות של זעם והתנהגות של חולה שנבאה מהפרעה נפשית .
    המנהגים של כריכת שרוכים מעור על היד, וכיסוי הראש שיכים לטקסים שגורמים ליחיד להרגיש שיכות לקבוצה
    לכן שימשה הדת מכשיר חשוב ביצירת קבוצות מאורגנות שעזרה להם לישרוד במדבר .והגנה עליהם מפני קבוצות זרות
    היום משמשת הדת בעיקר למטרות פוליטיות ,ומקורות הכנסה.הנסיונות של כוהני הדת או ספסרי המפלגות הדתיות להשתחל למוקדי הצבא רחוק מחשיבה טהורה של כביכול מורשת היהדות ,מטרתו מיועדת לגזור חייץ בציבור הישראלי ביום שצה"ל יקרא לפנות התנחלויות בשטחים .

    • שיטחי לקרוא לדת הפרעה נברוזית

      בתום לב, 25/04/09 02:52

      יותר נכון להגדיר את הדת כצורך עמוק ובסיסי להגדרת הכאוס. הדת היהודית נולדה למעשה לאחר חורבן בית ראשון, גלות בבל עזרה ונחמיה. לפני חורבן בית שני, לא הייתה הפרדה או הגדרה של זהות יהודית כדתית, זהותו של האדם היא בנאמנותו והשתייכותו לאלהיו וזו טוטאלית
      כמו זהותו כאדם.
      תפקידה המרכזי של הדת היה בפיתוח המחשבה השפה והאות הכתובה. רק בעידן המודרני הדת נפרדה באופן מוחלט מזהותו של האדם והפכה לישות מוסדית נפרדת
      כאשר המדע מחליף את הדת במתן התשובות לשאלות וגילוי הנסתר. את המדע מקבלים היום באותה אמונה וזהות טוטאלית כפי שקיבלו את הדת בעבר. המדע כסמכות להכרת המציאות ללא עוררין. כיום מתפתחת מהות חדשה
      אני קורא לה ''מדעת'' שילוב של דת ומדע, ובה יש פריסה של ההגדרות למגזרים מקבילים, המעניקים נקודת ראיה משולבת מלשון שלבים. כאשר דת מזינה את המדע ולהיפך, כרגע אנחנו נמצאים בשלב הראשון של השינוי התודעתי, שלב התאוריה והפילוסופיה המדעית, כאשר ברמה התאורטית יש הקבלה בין הקבלה לבין פיזיקה תאורטית, הנודעת בשאלות יסוד
      ומפתחת תאוריות משולבות כגון סופר גרביטציה תורת המיתרים ויקומים מקבילים. תורת המיתרים מנסה לתאר את תמונת מבנה החלקיק לפני שהתהווה כחלקיק, אחת המסקנות המפתיעות היא שמקור כל חומר הוא רעד הדהוד כמו תדר מוסיקלי.
      תאורית הסופר גרביטציה מאחדת את תורת המיתרים
      ומספרת לנו על קיומם של אחד עשר מימדים, כאשר עשרה מהם הם מימדים של מרחב וזמן ואחד הוא מימד
      שאין בו זמן ומרחב, והוא נמצא בכל מקום.
      במאיצי החלקיקים מנסים למצוא את חלקיק ההיגיס
      שאחראי לפי התאוריה לנתינת המסה לחלקיקי החומר
      וכך מונע מהם לנוע במהירות האור ומאפשר להם להיות סולידים בעלי מבנה.
      ללא חלקיק היגיס הנקרא על שם הפיסיקאי הבריטי פיטר היגס, שחזה לפני למעלה מ40 שנה את קיומו של החלקיק המעניק מסה לחומר, כולנו היינו נעים במהירות האור. הקבלה מתארת מציאות זו מדברת ומספרת עליה. יש רמזית לעשרת המימדים כעשרת הספירות ואור ישר ואור מקיף ואור חוזר, ואור הממלא כל מציאות, כרגע מתגלים לנו סודות הקבלה הודות למדע המוריד את אשר אינו ניתן להגדרה אל רמת עולם העשיה, וכל זאת כדי להוציא אותנו מכוח חשיבה אסוציטיבי הבא מהזיכרון ומתפיסה לינרית המוגבלת בשפה זמן ומרחב, כמו כל אבולוציה תודעתית בעידן שלנו יש שינוי במיבני התפיסה והחשיבה, ככל שנגלה ונדע יותר ברמת העשיה הוא החומר כך הגבולות הברורים בין העולמות ישתנו ויוגדרו מחדש. הדת היא התפתחות מבנית משתנה, ואין היא זהות שורשית, כלומר היהדות-ישראל בפירוש אינה דת אלא שורש, יסוד, ספירה אשר נשמות משתלשלות ממנה,
      צריך להפריד בין מושג הדת לבין שייכות שורש הנשמה.

  • 22.

    תגובות אחרות לכתיבת ספר הזוהר שלא מיריד הספרים החרדי שידוע במהימנותו

    פורע ומוצץ, 21/03/09 22:44

    מעניין גם שההפניה למקור על האיגרת של ר יצחק דמן עכו היא ליריד הספרים החרדי.הרי יש את ספרו של ישעיה תשבי ''משנת הזוהר'' שבחלק א פורס לפה ולפה את הממצאים האחרונים של הטענות בעד הקדמות או בעד החידוש. תשבי שם מדבר על ביטויים ומילים שהתחדשו רק ברבות הימים ולא בתקופת התנאים. חוץ מזה לא למותר היה אפשר לציין את דעתו של פרופסור יהודה ליבס מגדולי חוקרי הזוהר שחי עמנו היום על תאורית החבורה. קודם כל יש פה אמירה על טענתו של גרשום שלום ועל חוסר דוגמטיות. המוזר הוא שמאמר שבה לאחד בין מדע לדת. מתעלם או לא מתייחס להישגי המחקר הזוהרי בשנים האחרונות. במיוחד מאנשים כמו יהודה ליבס ועוד. שהם בודאי לא נחשבים כרדודים או שרלטנים. א''כ הבחירה במדע היא איפה ואיםה כמו שההתמודדות עמו היא איפה ואיפה. אגב עיין תגובתו הבוטה של אבי צנעני, שמאתר את התבנית המנוסית הקלאסית. מה מדעי בלהלל כל היום את הקבלה ושלוחותיה,או את אובססיית הגימטריאות הגינזבורגית? אגב ביום שני הקרוב כנס על ניו אייג ומחקר מדעי.באחד מהמושבים יש הרצאה על משנתו של הרב גינזבורג,רבו של כותב הטור

  • 21.

    מדע ודת

    ראובן, 21/03/09 10:39

    ההבדל בין מדע ודת הוא שלמדע יש מעבדה.
    המדע המוכר לנו היום מבוסס על קביעתו של גלילאו ש
    ''כל דבר צריך להיות בר מדידה, ומה שאיננו בר מדידה צריך לעשות שיהיה אפשר למדוד אותו''.
    וזהוא ההבדל בין מדע ובין דת.
    דת לעולם מבוססת על פירוש של טקסטים ישנים, וחידושים יש לשיך אותם לטקסטים ישנים על ידי פירושם הנכון.
    מדע לעולם ינסה להוכיח שתורה קיימת יש בה טעויות ו.או אי דיוקים על ידי מדידה של תופעות ואירועים.
    במדע, החידוש הוא רצוי, ובדת איננו רצוי.
    יכול הכותב לנפנף וללהט בטקסטים קבלים כרצונו. עדיין, זה ''הכל דיבורים''. אם יש לו דרך להוכיח משהוא שיעשה כן.
    או במילים אחרות. כשרופא מפשל אנחנו קוראים על זה בעיתון. כשמקובל מצליח אנחנו קוראים על זה בעיתון, וזה בגלל שבעיתון ''כלב נשך אדם'' לא מעניין, אבל ''אדם נשך כלב'' זה כותרת ראשית.

    • טעות קטגורית

      הסנגור, 23/03/09 12:27

      יש עוד הבדל בין דת למדע: שלדת יש תורה, ממנה הוא יכול להפיק חכמת חיים, ואמות מידה מוסריות, וכלי התבוננות מטאפיזיים, ועולם דימויים עמוק, וכלים לעבודת השם.

      מה אני מנסה לומר? שההשוואה מופרכת, כי מדובר בשני דברים שונים לגמרי. אתה בוחן את הדת במונחי המדע. המדע עניינו להציג תיאוריות להסברת המציאות, אותן הוא בודק במעבדה ומאששן. זה תפקידו והוא מעולה בו. אך זה לא תפקיד התורה. לבחון את הישגיה המדעיים של התורה זה אבסורד כמו לבחון את הישגיו הדתיים של המדע: איזו תיאולוגיה מייצר המדע? אלו מצוות הוא מעניק לנו? אלו פסיקות הלכה הוא מספק? זה חסר כל משמעות לשאול שאלות אלו. כנ''ל לגבי הצבת קריטריון ההוכחה נוכח דבר תורה – זה קריטריון מדעי השייך למדע. דברי תורה מבקשים להציע דרך חשיבה ודרך חיים, ויש לבחון את תכניהם לפי אמות מידה אחרות – עומקם ההגותי, השפעתם על נפשנו, מידת לכידותם הפנימית, השלכותיהם המעשיות ועוד.

      • אתה מתפרץ לדלת פתוחה אני מסכים עם מה שכתבת

        reuvenholzer , 23/03/09 22:22

        אבל תקרא את הכותרת של המאמר:

        " לקראת האיחוד הגדול: מיזוג המדע והדת לכדי תורה אחת ".

  • 20.

    כך אמר איינשטיין במקור :וציטטת נכון !!

    Zoe/Alfasya, 20/03/09 10:56

    Die Wissenschaft ohne Glauben ist lahm, und der Glaube ohne Wissenschaft ist blind
    מדע ללא אמונה : צולע,
    ואמונה ללא מדע : עיוורת

  • 19.

    ענה המדען לרב: הדת:הבת של תקוה ופחד המנסה להסביר לבורות את הבלתי ידוע (ל''ת)

    Jaqueline, 20/03/09 10:01

  • 18.

    The pope(religion)deserves no credence distorting scientific evidence:

    Jaqueline, 20/03/09 09:36

    דוגמא חייה לנושא כאשר האפיפיור (הדת) יצא חוצץ ביאונדה (קמרון) נגד אמצעי מניעה (מדע)

  • 17.

    קחו למשל דוגמא את הציטוט הבא:'' חזון איחוד התורה והמדע

    אבי צנעני, 20/03/09 02:37

    משתקף בפסוק הנודע מספר דניאל: ''והמשׂכִּלים יזְהִרו כזֹהַר הרקיע'' (דניאל יב, ג)''.
    על מי אתה בא לעבוד, על שר העבודה?
    מה חזון איחוד?
    מה תורה מדע?
    בתקופת הנביא דניאל , כמו בימי הביניים, רוב האוכלוסייה לא ידעה כתוב וכתוב, ולמצב הזה הכוונה. מספיק לנפח שטויות

  • 16.

    בא'נה איפה למדת לזיין את השכל ככה? השרלטנות פה מגיעה לשיא תחכום חדש, א

    אבי צנעני, 20/03/09 02:30

    תבנית חוזרת במאמרים האלה.
    פתיחה:הילול הקידמה והישגיה.
    המשך: הבעייה בקידמה, ריקנות וכו'
    שלב מעבר:אבל דווקא ביהדות...
    ולסיום, הקבלה והקבלה והקבלה.
    אבל חבוב - עוד לא הבנת? י
    ש בעיה בקבלה, בדת וביהדות.
    יש שם פיגור ובערות, שהובילו לחשכת ימי הביניים משך אלף שנה...התיאוקרטיה הנוצרית והמוסלמית אינן רעות בהרבה מהאינקוויזיציה היהודית...אז יאלללה , תן גז

  • 15.

    אחד ועוד אחד שווה שניים

    בת שבע העברית, 19/03/09 23:18

    אני מסכימה לחלוטין עם החיבור הזה, זה מתבקש בדיוק כמו שכל הערוצים הקיימים מבקשים לחבור יחדיו וניתן לראות זאת בכל עבר בכל תהליך הגלובליזציה ובכלל.
    החסידות יפה ועמוקה לעין ערוך, אינטיליגנטית ואקדמית ברמה גבוהה ואני סמוכה שבידיה לעשות חיבורים רבים.תודה לאל ה' מתחיל להתגלות מבעד לכל הצעיפים הללו וכל מה שנדמה נפרד כל כך יתחבר לאחדות שלמה.

    • בולשיט (ל''ת)

      יאללה ביי, 23/03/09 12:46

  • 14.

    המדע והדת הם יינג ויאנג

    wu wei, 19/03/09 22:31

    המדע הוא היסוד האקטיבי שמאפשר לנו לחזות מראש אירועים בטבע ולפתח טכנולוגיות. המדע הוא תועלתני, גשמי ונמוך. הדת, לעומתו, היא היסוד הפסיבי שיונק משאבים מתקציב המדינה ויש לו יכולת מופלאה למצוא תמיד בדיעבד את הגילוי המדע בטקסטים עמומים. הדת מסוגלת להרחיק אותנו מהמציאות הנמוכה אל עולם הדמיון הגבוה כך שנרגיש טוב עם עצמנו.

  • 13.

    מחקרים מדעיים מהפכניים תמיד מלווים באינטואיציה עמוקה לוגיקה לא מספיקה (ל''ת)

    מדען, 19/03/09 21:12

  • 12.

    אחרנו את המהפכה הרוחנית

    שימי, 19/03/09 20:42

    האלף השישי היה לפני כ-14 מיליארד שנה.

    אגב, איך נשלב את סיפורי הבריאה התנ''כיים עם המדע שקובע חד משמעית, לפי פענוח רצפי DNA, שלאדם ולקופים הגדולים מוצא משותף. איך יתיישב הסיפור על בריאתו של האדם בעירק לפי 6000 שנה עם הממצאים לעליית ההומו סאפיינס באפריקה לפני כ-150,000 שנה?

    • איחורים ותיארוכים

      ניר מנוסי, 19/03/09 22:20

      שאלות מצוינות. מתוכננים שני טורים בדיוק בנושאים שהעלת - תיארוך גיל היקום ומוצא האדם לפי האבולוציה. הם אמורים להתפרסם אחרי פסח. תבדוק כאן שוב אז, אם תרצה תגיב עליהם ואז נתכתב.

      על כל פנים, כפי שכתבתי במאמר, העיקר כאן איננו נבואת הזוהר אלא הרעיון שהיא מבטאת - שהתורה והמדע משלימים ואמורים להתחבר. גם השנה שהזוהר נוקב רלוונטית רק במסגרת הלוח העברי, ולצורך הענין תקפותו של הלוח כולו אינה משמעותית.

  • 11.

    ספר דניאל פרק יב' :

    yeshua4everyone , 19/03/09 19:43

    דניאל יב' , פסוק 4 :
    ב"עֵת קֵץ; יְשֹׁטְטוּ (מטוסים, מכוניות וכו') רַבִּים וְתִרְבֶּה הַדָּעַת (ספרים, טלויזיה, אינטרנט)׃"
    ז"א "עת קץ" זה כבר עכשיו

    מה יקרה בעת קץ ?
    דניאל פרק יב' , פסוק 2 :
    "וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת־עָפָר יָקִיצוּ; אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם, וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם"

    מה עוד יקרה לפי דניאל פרק ז'? -
    רוֹאֶה הָיִיתִי בְּחֶזְיוֹנוֹת הַלַּיְלָה, וְהִנֵּה עִם עַנְנֵי הַשָּׁמַיִם כְּבֶן אָדָם בָּא הָיָה, וְעַד עַתִּיק הַיָּמִים הִגִּיעַ, וּלְפָנָיו הִקְרִיבוּהוּ. וְלוֹ נִתַּן שִׁלְטוֹן וִיקָר וּמַלְכוּת, וְכָל הָעַמִּים הָאֻמּוֹת וְהַלְּשׁוֹנוֹת אוֹתוֹ יַעֲבֹדוּ, שִׁלְטוֹנוֹ שִׁלְטוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר לֹא יַעֲבֹר, וּמַלְכוּתוֹ – אֲשֶׁר לֹא תִּשָּׁחֵת. [דניאל ז':13-14, תרגום מארמית].
    המשיח מגיע!!!
    כִּי־הִנֵּה יְהוָה יֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ; וְיָרַד וְדָרַךְ עַל־בָּמוֹתֵי אָרֶץ׃ [מיכה א':3].
    מועד בואו של המשיח לפי דניאל פרק ט':
    רש"י ושאר המפרשים טעו כשפירשו וקבעו על פי פרק זה את מועד בואו של המשיח!! כיוון שהמועדים שהם קבעו, כבר חלפו, ועדיין מחכים למשיח.
    "שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל־עַמְּךָ וְעַל־עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע וּלַחְתֹּם חַטָּאוֹת וּלְכַפֵּר עָוֹן, וּלְהָבִיא צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים׃"
    "וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן־מֹצָא דָבָר, לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד־מָשִׁיחַ נָגִיד, שָׁבֻעִים שִׁבְעָה; וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ, וּבְצוֹק הָעִתִּים׃" [ממוצא תחילת בניית ירושלים, משך הבנייה 7 שבועים, ועוד 62 שבועים עד בוא המשיח (32 לספירה)] [תחילת הבנייה ע"פ נחמיה פרק ב' (445 לפנה"ס)] {69 שבועים הינם 483 שנים על פי הלוח העיברי של 360 ימים בשנה. בלוח הלועזי ישנם 365.242 ימים בשנת שמש אחת. משנת 445 לפנה"ס עד 32 לספירה עברו 476 שנות שמש (ללא שנת האפס) וזה בדיוק 483 השנים לפי הלוח העברי}.
    "וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ; וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה, נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת׃" [אחרי תקופת "62 השבועים" יכרת המשיח (32 לספירה) והבא שיבוא ישחית את העיר והקודש (70 לספירה)] "וְהִגְבִּיר בְּרִית לָרַבִּים שָׁבוּעַ אֶחָד; וַחֲצִי הַשָּׁבוּעַ יַשְׁבִּית זֶבַח וּמִנְחָה, וְעַל כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשֹׁמֵם, וְעַד־כָּלָה וְנֶחֱרָצָה, תִּתַּךְ עַל־שֹׁמֵם׃" [דניאל ט':24-27].

    היכונו, עוד מעט יבוא בפעם השנייה! באחרית הימים, והפעם לבית המקדש האחרון, שיהיה בו שלום וכבוד גדול [קרא נביא חגי ב':9]. בית המקדש הזה לא יהיה בנוי מאבן [ראה ישעיה סו':1], אלא בית תפילה לכל העמים [ראה ישעיה נו':7]. הכהן בבית הזה יהיה גם המושל וגם המלך שישב על כסאו וישא הוד, הוא יבנה את ההיכל יחד עם רחוקים [זכריה ו':12-15].

    • בנושא חכמי התורה - ה' דווקא לא חושב שהם חכמים :

      yeshua4everyone , 19/03/09 19:46

      וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי, יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה, בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי; וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי, מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה׃ לָכֵן, הִנְנִי יוֹסִף לְהַפְלִיא אֶת־הָעָם־הַזֶּה הַפְלֵא וָפֶלֶא; וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו, וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר׃ [ישעיה כט':13-14]. [קרא משלי ג':4-7].

      אֵיכָה תֹאמְרוּ חֲכָמִים אֲנַחְנוּ, וְתוֹרַת יְהוָה אִתָּנוּ; אָכֵן הִנֵּה לַשֶּׁקֶר עָשָׂה, עֵט שֶׁקֶר סֹפְרִים׃ הֹבִישׁוּ חֲכָמִים, חַתּוּ וַיִּלָּכֵדוּ; הִנֵּה בִדְבַר־יְהוָה מָאָסוּ, וְחָכְמַת־מֶה לָהֶם׃ [ירמיה ח':8-9]. כִּי כָל־הַגּוֹיִם עֲרֵלִים, וְכָל־בֵּית יִשְׂרָאֵל עַרְלֵי־לֵב [ירמיה ט':25].
      וְאָמְרוּ בְּנֵי עַמְּךָ, לֹא יִתָּכֵן דֶּרֶךְ אֲדֹנָי; וְהֵמָּה דַּרְכָּם לֹא־יִתָּכֵן׃ [יחזקאל לג':17, יח':25].
      כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם, וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי; נְאֻם יְהוָה׃ כִּי־גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ; כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם, וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם׃ [ישעיה נה':8-9].

      "בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ, הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם...תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ...וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָוֹן׃ כִּי־שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ־דַעַת, וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ; כִּי מַלְאַךְ יְהוָה־צְבָאוֹת הוּא׃ וְאַתֶּם סַרְתֶּם מִן־הַדֶּרֶךְ, הִכְשַׁלְתֶּם רַבִּים בַּתּוֹרָה...וְגַם־אֲנִי נָתַתִּי אֶתְכֶם נִבְזִים וּשְׁפָלִים לְכָל־הָעָם; כְּפִי, אֲשֶׁר אֵינְכֶם שֹׁמְרִים אֶת־דְּרָכַי וְנֹשְׂאִים פָּנִים בַּתּוֹרָה" [מלאכי ב':5-9].

    • בנושא תיבת נוח

      yeshua4everyone , 19/03/09 20:00

      אלוהים ציווה את נח: "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי־גֹפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת־הַתֵּבָה וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר" [בראשית ו':14] רק מי שניכנס בברית-בתיבת העץ בציפוי הכופר ניצל (דגש חזק על המילים "עץ" ו"כופר")- גם ישוע היה לכופר על צלב העץ. רק מי שנתן את דם השה על המזוזה והמשקוף, ניצל מנגף המשחית ביציאת מצרים [שמות יב']. אלוהים גאל את עמו מעבדות במצריים ואנו חוגגים את חג הפסח. ישוע ניצלב בחג הפסח, חג החירות, כדי לגאול את כל האנושות מעבדות החטא. ישוע המשיח, שה האלוהים, מת על צלב העץ כקורבן הכפרה היחיד, כי "יהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֹן כֻּלָּנוּ" [ישעיה נג'] וכל אשר ישליך יהבו בו ינצל ממוות, נפשו תחיה ויזכה לחיי (ברית) עולם [ישעיה נה':3].
      הִקָּבְצוּ וָבֹאוּ הֵאָסְפוּ מִסָּבִיב, עַל־זִבְחִי, אֲשֶׁר אֲנִי זֹבֵחַ לָכֶם זֶבַח גָּדוֹל, עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל; וַאֲכַלְתֶּם בָּשָׂר וּשְׁתִיתֶם דָּם׃ [יחזקאל לט':17].
      "וַיִּקַּח יֵשׁוּעַ אֶת־הַלֶּחֶם וַיְבָרֶךְ וַיִּפְרֹס וַיִּתֵּן לַתַּלְמִידִים וַיֹּאמַר קְחוּ וְאִכְלוּ זֶה הוּא גּוּפִי׃ וַיִּקַּח אֶת־הַכּוֹס וַיְבָרֶךְ וַיִּתֵּן לָהֶם וַיֹּאמַר שְׁתוּ מִמֶּנָּה כֻּלְּכֶם׃כִּי זֶה הוּא דָּמִי דַּם־הַבְּרִית הַחֲדָשָׁה הַנִּשְׁפָּךְ בְּעַד רַבִּים לִסְלִיחַת חֲטָאִים׃" [מתיתיהו כו':כו']

      • MIBAYIT UMIBACHUTZ baKOFER.

        Haman was also strung on Purim, 19/03/09 21:26

        Oto ish was hung on Erev Pesach, see Measechet Sanhedrin. Baerev Pesach talu leyesh''u. Rashei tevot for yimach shemo vezichro. An apikorus like you should have known better, that there are no executions on a Yom Tov with no exceptions. Your whole concept of Stock market Futures for wholesale sinning on retroactively deposited credits is cynical. Why don't you try your nonsense on gullible victims, e.g. goyishe blogs

        Kofer beIkar

    • לא ניראה לי

      טישו, 19/03/09 20:59

      http://www.xmessianic.co.il/?CategoryID=160&ArticleID=103

      • צפו ברבנים מדברים:

        yeshua4everyone , 23/03/09 14:55

        http://realmessiah.askdrbrown.org/Watch/Entries/2008/12/16_Who_is_Jesus_-_Debate_-_Rabbi_Blumofe_and_Dr_Brown.html

  • 10.

    מהות תורת האותיות

    תמר, 19/03/09 19:14

    כל מילה וכל אות מדויקת ומציינת אמת הבאה מלמעלה.
    כל אות היא אור, כל מילה היא צל חכמה נסתרת רישומו של הטבע האלהי והמסר האלהי,
    תורה מקבילה לשם הקדוש הויה בסדר מקביל נקראת תרוה, תשקה לרויה מכאן ניתן לראות שהתורה היא מים
    כמו כן האות ה' מציינת חמשת אלפים ת'ר' שש מאות ו' ששים,
    הזמן אשר המקובלים ציינו כפתיחת שערי החכמה למעלה
    ומעיינות החכמה למטה.
    עובדה מעניינת היא שא' בתשרי 5660 לספירה היהודית
    ראש השנה היה ביום שלישי, ב5 לספטמבר השנה 1899
    השנה הראשונה של המאה העשרים, המאה שהובילה יותר מכל מאה אחרת את האנושות לשינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת המשנים את דרכי החשיבה והתפיסה של האנושות על העולם. ציון הזמן האזרחי המציין למעשה את שנותיו של ישו הנוצרי ולזמן השמש הרומי, משול לאותה נביעה אנושית ארצית ומקבילה למדע ונשענת על הידע האנושי, ספירת הזמן היהודית מציינת את שערי החכמה העליונה, את קיומו של כוח עליון ובורא, קשר נקי וישיר בין הידע האלהי העל זמני ובין הנביעה של האדם, ההקבלה בין שני ציוני הזמנים הללו, לפי נבואת המקובלים אשר ראו את הנסתר גם ברישומי אותיות הקודש, היא ראשיתה של גילוי החכמה.

    לא הייתה מאה כמו המאה העשרים שזמן הואץ בה והתחוללו בה שינויים שצמצמו זמן ומרחק, טכנולוגיה שהסירה חומות חוסמות ידע, ואפשרה כמעט לכל אדם גישה לידע, יכולת לדמיין קנה מידה נרחב ממזה התואם את מידותיו הפיזיות של אדם, לראות מעבר לחושים,לטוס לארצות רחוקות, לשוחח עם אנשים מקצות העולם, לצאת מגבולות כדור הארץ אל החלל, כל הדברים הללו שאנו מקבלים כמובן מאליו , וכמובן האינטרנט המחשבים, והקבלה, אוצר החכמה היהודית אשר בטבעיות רבה התמזגה עם הרשת, החכמה ''זמינה'' שאין זמן מעכב
    אותה.
    אנו חווים דרך כלי הטכנולוגיה את מה שניסתר
    הטכנולוגיה היא הרחבתו של הכלי מאפשרת לרוח לקבל ידע ורוח חדשה. ההאצה היא הכרחית כדי להכין את האנושות לשלב האיחוד. כל אשר עושה ההשגחה היא מן המדויק, וכל שלב בסולם מעביר את העולים בו
    אל דרכי מחשבת האלהים ומכינה אותו לאיזון בעוצמה. ואין כאן דברים פילוסופים לשעשע את הדעת
    אלא גילוי נאות של אמת אשר את רשומה המדיוק ניתן לראות בכל אות ובכל מילה.

  • 9.

    הגיע זמן החיבור הדתות,בכניסת ביתי במקום שם משפחה,יש מילה אחדות העולם

    dafna57, 19/03/09 18:39

    כן,,מלחמות העולם בין 'הדתיים' בדתות, גורם שכולם בעולם נפגע, שלום בולם יתקיים רק שיתחברו כל דתות העולם ויהיה דת אחת בעולם כולו.דפנה

  • 8.

    אתה מבלבל את המוח הבלים חסרי כל מובן (ל''ת)

    חרוזק , 19/03/09 17:16

  • 7.

    המדור הזה מרתק (ל''ת)

    דניאל, 19/03/09 15:22

  • 6.

    ניר - שאלה לגבי איחוד דת ומדע

    ג''ש, 19/03/09 14:30

    נאמר והמחקר המדעי מגלה מחר, סתם דוגמא, שספר הזוהר הקדוש לא נכתב על ידי האר''י הקדוש אלא על ידי המקובל הספרדי הגאון ר' משה דה-ליאון וחבורתו. נאמר וזה קורה - האם תסכים לקבל את ממצאי המדע במקרה זה?

    • תשובה

      ניר מנוסי, 19/03/09 23:52

      נתקדם ברשותך מהטפל לעיקר.

      קודם כל, תיקון טעות: ספר הזוהר אינו מיוחס לאר''י הקדוש (שחי במאה ה-16) אלא לרבי שמעון בר יוחאי, רשב''י (שחי במאה השניה).

      שנית: לא צריך לחכות שהמדע יגלה אם רבי משה די ליאון כתב את הזוהר; זו אפשרות שכולם לקחו בחשבון מהרגע הראשון: רבי יצחק דמן עכו שלידיו הגיע הספר כתב כבר אז שיש בידיו שתי עדויות סותרות – האחת שר' די ליאון קיבל את הספר והשניה שכתבו בעצמו (למעשה, כך העידה אשתו של ר' די ליאון! קרא את הפרק ''התגלות ספר הזוהר'' במבוא למהדורה שיצאה בהוצאה החרדית ''יריד הספרים'', מומלץ). השאלה היא כלל לא מי כתב את הנוסח המצוי בידינו של הזוהר אלא מה מקור תכניו – האם ר' די ליאון הוא שהגה את הדברים או שקיבלם באופן כלשהו מרשב''י – בין אם דרך כתבים שעברו מיד ליד, בין אם דרך מסורת בע''פ ובין אם דרך שרוחו של רשב''י שרתה עליו. יחוס הספר לרשב''י אין פירושו הטענה שרשב''י עצמו כתבו מלה במלה (להפך, משונה לטעון זאת לאור העובדה שהוא אחד הדוברים בו) אלא האמונה שהוא וחבריו הם אכן מחדשי החידושים המובאים בו, ואין זה משנה כ''כ מי העלה אותם על הכתב, מתי, ואם ניסחם בלשון תקופתו המאוחרת יותר או לא. ואמונה זו היא כבר לא משהו שאפשר להוכיח או להפריך מדעית, אלא שאלה של הכרעה, אם לתת אמון בטענה כי הדברים מקורם ברשב''י או לא.

      שלישית: בלי קשר לנושא מסוים זה, מאד חשוב לדעתי לזכור שהמחקר ההיסטורי רחוק ביותר ממדע במובן החמור של המלה. לא ניתן לצפות במציאות שהיתה וחלפה, לשחזרה במעבדה או להעמידה בניסוי. כל מה שאפשר לעשות זה למלא את החלל בין השרידים ההיסטוריים בהשערות והשלמות, ולהניח שההשערות הנשמעות לנו סבירות ביותר הן האמיתיות – הנחה בעייתית ביותר בהתחשב בכך שעינינו רואות כי המציאות האנושית בהווה מלאה בהתרחשויות מיוחדות. לכן אין לדעתי כל מובן לדבר על תגלית היסטורית כמוכיחה משהו. אין פירוש הדבר כי יש להתעלם כליל מממצאים היסטוריים, אלא רק שיש להבחין מאד בין הממצאים לבין ההשערות הנרקמות סביבם.

      • תודה על התשובה

        ג''ש, 20/03/09 07:24

        וסליחה על הטעות (פאדיחה). אני מסכים איתך שהמחקר ההיסטורי לא מדוייק, אבל אני בעצם שאלתי שאלה עקרונית: נאמר ומגלה המחקר מדעי (הגנטי, האסטרולוגי, של הפיזיקה וכו') ממצאים שהם בניגוד למה שהמסורת היהודית קובעת - האם תכפיף את דעתה של התורה מתחת לממצאים האמפירים (הדרך לעשות זאת בדרך כלל היא לומר שמה שכתוב בתורה או בתלמוד הוא רק משל או מטאפורה או סמל, כמו במקרה שבעת ימי הבריאה כידוע)? האם תעדיף עובדות מוכחות על המסורת, או להפך? אשמח אם תענה.

        • המשך תגובה

          ניר מנוסי, 23/03/09 12:26

          המדע דורש ממני לקבל את כל תגליותיו בקורטוב של מלח פילוסופי – כהשערות מבוססות שבכל עת עשויות להיות מופרכות. זו דרישתו, והיא מהותית למפעל המדעי הטהור המבקש שלא להתבסס על אמונות ולא לייצר אותן. טענות מדעיות הן טענות מסוג אחר של טענות התורה, שבקשתן הפוכה בדיוק - שנאמין בהן (אם כי עיקר התורה הוא הפן המעשי שלה, הפועל על הנפש ביתר עמקות מעיקרי אמונה, אך בכל זאת יש גם מימד של עיקרי אמונה ולגבי אלו הדברים אמורים). כאשר קוסמולוגיה מדעית מתקדשת ונתפסת בעיני כל כמין אמת מוחלטת יש בכך קלקול מסוים של המדע, ניוונו לכדי מיתולוגיה. הדבר בדרך לא קורה אצל המדענים הגדולים באמת, אך מאוד רווח בקרב ההדיוטות של הציבור המשכיל המודרני. לגביהם (ורק לגביהם) אני חושב שצודקים הטוענים שהמדע הפך לדת חדשה ותו לא.

          על גבי הכרה זו, אני חושב שבהחלט ראוי להבחין בין תיאוריות מבוססות יותר לפחות, ולהתייחס ברצינות לראשונות. כאן אני חושב שצריך לאמץ – באופן האמור לעיל – כל תגלית מדעית באשר היא. את זה בדיוק טוען המאמר: כי ידע מדעי הוא בעצם 'דברי תורה' שאבדו והתפזרו בעולם, והמדע הוא הכלי לשחזרם. בכלל לדעתי צריך לבחון ולקבל כל מה שהשכל הישר משתכנע בתוקף שיש בו אמת, ללא חשש שמא הדבר מאיים על התורה. התמסרות אמיתית לתורה ולנותנה מקנה לדעתי שקט ופתיחות ''לקבל את האמת [כל אמת] ממי שאמרה'', מתוך אמונה שכל מה שאמיתי מוכרח להשתלב ולהתחבר, גם אם כרגע עדיין לא ברור כיצד. העם היהודי מנוסה מאוד בסבילת דעות רבות ומגוונות, ''שבעים פנים לתורה'', החל מדורות חז''ל הראשונים ביותר. אמנם תורת הסוד מבקשת ללכד ולחבר את הדעות השונות, אך ברור שמדובר בתהליך ארוך והדרגתי. עד שהוא יסתיים, אם בכלל, דרך התורה היא לקבל גיוון רב במישור האמונות והדעות ולבקש יציבות רק במישור המעשי: ''אלו ואלו דברי אלקים חיים, והלכה כבית הלל''.

          בטורים שאחרי פסח נבחן כאן נציג מודל אינטגרטיבי לטענות מדעיות ותורניות סותרות לכאורה ונדגימו לגבי שני מקרים – גיל היקום ומוצא האדם מן הקוף. בע''ה זה יבהיר הרבה מהאמור כאן.

      • אבל-יש גםתאוריות אחרות על הזוהר כמו תאורית החבורה של פרופסור ליבס

        פורע ומוצץ, 20/03/09 10:52

        מעניין גם שההפניה למקור על האיגרת של ר יצחק דמן עכו היא ליריד הספרים החרדי.הרי יש את ספרו של ישעיה תשבי ''משנת הזוהר'' שבחלק א פורס לפה ולפה את הממצאים האחרונים של הטענות בעד הקדמות או בעד החידוש. תשבי שם מדבר על ביטויים ומילים שהתחדשו רק ברבות הימים ולא בתקופת התנאים. חוץ מזה לא למותר היה אפשר לציין את דעתו של פרופסור יהודה ליבס מגדולי חוקרי הזוהר שחי עמנו היום על תאורית החבורה. קודם כל יש פה אמירה על טענתו של גרשום שלום ועל חוסר דוגמטיות. המוזר הוא שמאמר שבה לאחד בין מדע לדת. מתעלם או לא מתייחס להישגי המחקר הזוהרי בשנים האחרונות. במיוחד מאנשים כמו יהודה ליבס ועוד. שהם בודאי לא נחשבים כרדודים או שרלטנים. א''כ הבחירה במדע היא איפה ואיםה כמו שההתמודדות עמו היא איפה ואיפה. אגב עיין תגובתו הבוטה של אבי צנעני, שמאתר את התבנית המנוסית הקלאסית. מה מדעי בלהלל כל היום את הקבלה ושלוחותיה,או את אובססיית הגימטריאות הגינזבורגית? אגב ביום שני הקרוב כנס על ניו אייג ומחקר מדעי.באחד מהמושבים יש הרצאה על משנתו של הרב גינזבורג,רבו של כותב הטור.

    • קצת בינה

      ד''ת, 20/03/09 00:48

      אף אחד לא טוען שהאר''י כתב את הזוהר. הטענה המסורתית היא רשב''י.

  • 5.

    וחכמים כבלי מדע ונבונים כבלי השכל(קוהלת)

    פטריק הקדוש , 19/03/09 14:28

    ב"ה

    ואל בינתך אל תשען(משלי).

  • 4.

    מדהים ומרגש (ל''ת)

    האם אתה תהיה המנצח במירוץ לאיחוד הכחות הפיזיקליים?, 19/03/09 13:20

  • 3.

    הכנס האקדמי הראשון לרוחניות

    מיטל רוטנברג, 19/03/09 12:32

    ביום שני ה23 במרץ ייתקיים הכנס האקדמי הראשון לחקר רוחניות עכשוויות באוניברסיטת חיפה. מישהו סוף סוף הרים את הכפפה!
    אחת הסוגיות שידונו בהם היא ''ניו אייג' ישראלי-יהודי'', בו ידונו בין היתר על הרוחניות בחיי היום יום ורוחניות כוחנית..

    למעוניינים אני מצרפת את אתר הכנס :
    http://spirituality.haifa.ac.il/

    וטלפון האוני' לבירורים:
    04-8240893

  • 2.

    Credo ut intelligam :אני מאמין על מנת להבין--מוטו של כנסיה רפורמית

    Jaqueline, 19/03/09 12:22

    כתב איינשטיין: המדע ללא דת צולע!
    והדת ללא מדע עיוורת!
    בן תקופתו :המדען מקס פלאנק תלה על דלת מעבדתו:שלט:הכניסה אסורה ללא מאמינים.והמדען הרב יצחק איזידור :''המדע אינו ממציא אלא מגלה את הקיים (הדת)
    המאמצים ךפייס בין דת ומדע ,לא ע''י תיאולוגים ,אלא דווקא ע''י מדענים שאינם יכולים להתנער מהמגיה הדתית אותה ינקו בחלב אם. אני נזכרת בקטע מעניין מתוך סרט :Naked
    Johnny: ''Well, basically, there was this little dot, right? And the dot went bang and the bang expanded. Energy formed into matter, matter cooled, matter lived, the amoeba to fish, to fish to fowl, to fowl to frog, to frog to mammal, the mammal to monkey, to monkey to man, amo amas amat, quid pro quo, memento mori, ad infinitum, sprinkle on a little bit of grated cheese and leave under the grill till Doomsday.''
    ~From the movie Naked


    Johnny: ''Well, basically, there was this little dot, right? And the dot went bang and the bang expanded. Energy formed into matter, matter cooled, matter lived, the amoeba to fish, to fish to fowl, to fowl to frog, to frog to mammal, the mammal to monkey, to monkey to man, amo amas amat, quid pro quo, memento mori, ad infinitum,~

  • 1.

    מדע וקבלה

    ירושלמי, 19/03/09 12:18

    מאמר מצוין - וסוף סוף ראוי לקריאה,לעיון ולשינון. מול פטפוטי שטויות של עידן חדש במזרח, ע''י גורו שרלטן, מאמר הרב מאיר עיניים ! כל הכבוד !

    • המגיב הנו חסיד שוטה (או אפילו כותב המאמר בעצמו)

      נו באמת, 23/03/09 12:43

      ''מול פטפוטי שטויות של עידן חדש במזרח, ע''י גורו שרלטן, מאמר הרב מאיר עיניים''... באמת? ההבדל היחדיי בין שרלטנים מהמזרח ומהמזרח התיכון הוא שאלה חובשים טורבן ואלה חובשים כיפה. כל השאר הבל ורעות רוח. מה ''מאיר עיניים'' פה? אתה יכול למצוא לי משפט אחד פה שניתן להוכחה בכלים מדעיים?
      על מי אתם מנסים לעבוד?