על הראש:
ק: בני האדם בכל העולם מותנים. הם מותנים כנוצרים, בודהיסטים, מדענים, רופאים, גורואים. כולם מותנים על ידי התרבות שלהם. אלו שמתרגלים מדיטציה ואלו שלא, כולם מותנים על ידי התרבות שלהם.
כט: אבל האם זו התניה מוחלטת?
ק: זו השאלה. האם בתוך המצב האנושי ישנו חלק של מצב פנימי שבו אין התניה - חלק קטן? האם זה מה שאתה אומר?
כט: האם ישנו חלק קטן שאינו מותנה? נדמה לי שעם התכוונות והבנה מסויימת לגבי החיים, אפשר לראות את התהליכים המנטאליים בבהירות ובישירות, פנימה והחוצה. לכן השאלה שלי היא: ''האם ישנם תנאים שמגבירים את הסיכוי לפתיחות הזו''?
ק: אדוני! יהיה עליך לנסח מחדש את השאלה שלך. למה אתה מתכוון ב''תנאים''?
כט: להביא יחד...
ק: שאלתי אותך למה אתה מתכוון במילה ''תנאים''. המתרגל הוא מותנה!
כט: האם העובדה שהוא מותנה מונעת מהמתרגל את המגע עם מודעות שבא רואים בבהירות?
ק: משמעות הדבר שעליו להיות חופשי מהתניות.
כט: לפחות שהן לא תהיינה חזקות ממנו.
--------------------------------------
כאן בעצם כריסטופר אומר שיש לו אני נפרד מההתניות.
--------------------------------------
ק: משתנה. בכל זאת עדיין יש תוכן בתוך האיזור הזה לו אנו קוראים תודעה. קטן או גדול, אין זה חשוב. כל היסודות הפיזיים והכימיים, התגובות, זכרונות, נטיות, פחד, צער, כאב, דיכאון, שאיפות, קנאה, בריטיות, ''אני בריטי'', ''אני הודי''. כל זה נמצא בתודעה שלי.
כט: נכון. באופן הדיבור בו אתה משתמש אתה הופך את התודעה לזהה עם התוכן שלה.
ק: התודעה כפי שאנו מכירים אותה לא קיימת.
כט: בהחלט אין להם קיום נפרד זו מזה.
ק: אני לא אמרתי ''להם''. אתה אומר ''להם''. קח אדם רגיל; התודעה שלו היא מה שהוא, מה שהוא חושב, מה שהוא מרגיש, מה שהוא שואף אליו. הוא מאמין באלוהים, הוא קאתולי, פרוטסטנטי, הינדי, בודהיסטי. הנטיות שלו, הכמיהות שלו, הבדידות, היאוש – כל זה זה התודעה שלו.
כט: זה מצב של התודעה.
ק: זה המצב שלו.
כט: בתוך המצב של התודעה...
ק: זו התודעה שלו. אין תודעה אחרת. אתה יכול להמציא תודעה אחרת, תודעת-על, אך אתה עדיין בתוך התודעה.
כט: הנקודה הזו לא ברורה לי. למשל, זה נראה לי מרחיק לכת מידי לומר שכאשר אני מתבונן בכסא התודעה היא הכסא. הכסא הוא אובייקט בתוך התודעה.
ק: כמובן.
כט: האובייקט בתוך התודעה משמעו שיש שם מערכת יחסים. האין אותו דבר נכון לגבי המרחב של החוויות המנטאליות בכללותו?
ק: אז אני רואה את המוח כולו כמותנה.
כט: כן.
ק: ההתניה הזו היא התודעה של המוח נכון?
כט: כן.
-----------------------------------------
כאן כריסטופר מסכים עם ק' שאין אני נפרד מההתניות.