• 12.

    יש לציין ש..

    רש''ש, 02/02/09 19:34

    בחסידות מתארים את תהליך ההכנעה הבדלה המתקה
    גם כרצוא ושוב שבנפש.

  • 11.

    תודה לניר

    עדנה, 01/02/09 11:47

    ניר תודה לך על המאמר המאלף והמשכיל. ולצורך ההבנה של חשיבות עבודתו הפנימית של המטפל החסידי כנ''ל אפשר להביא את מאמרה של דנה ספקטור ממוסף שבת (ידיעות אחרונות) מתאריך 23.1.2009 כדוגמא לאכזבה העמוקה שיש מפסיכולוגים כיום שכנראה לא שמעו על ביטול האגו.. יישר כח על מאמריך המרתקים!

  • 10.

    תגובה ל-5 על סקס אוננות מיניות וגזענות - הרב גינזבורג

    מור, 31/01/09 19:50

    איני טוען לחוסר הבדל ולגלובליזציה אוניברסלית לאומית.לכל אדם יש ביוגרפיה פרטית וללאומים שונים יש ביוגרפיה היסטורית שונה ואולי טוב שכך.אבל מכאן רחוקה הדרך ליצור היררכיות של עליונות על בני אדם שאינם יהודים.ניתן לכבד את המסורת שלהם ושלנו ולדלות מקורות שמדברים על צלם אלוהים לאדם באשר הוא אדם ולא להעמיק את הדיפרנציאציה ביניהם.
    לגבי שמירת הברית, או אוננות ויחסי מין שלא על פי ההלכה. קודם כל חשוב לומר שבהלכה עצמה יש אופציות אחרות. דין פילגשות וכדומה ולחק מהדיעות איסור יחסי מין לפני נישואים הוא לא מהתורה. חוץ מזה לגבי אוננות היו תקופות שבהם לא היתה דמוניזציה של הוצאת הזרע לבטלה. מה שהרב גינזבורג עושה הוא העמקת ההבדלה וההתייחסות המטאפיזית כלפי דברים אלו. כל מה שקשור למיניות הוא נבדל וכל מה שקשור להיות יהודי הוא נבדל. מעניין שתמיד דברים אלו נכרכים זה בזה במשנותיהם של קיצונים.אולם גינזבורג כמי שאמן על יסודות הקבלה והחסידות מנתב עצמו למקום ללא מוצא ויוצר יצירה ישנה חדשה של תורת גזע יהודית ארץ ישראלית שאפילו בחב''ד לא יודעים איך לעכל אותה. התמהיל של אקסלוסיביות יחד עם חבירה לשולי הימין,שבהם מתגלה לדעתו האוטנטיות והגבורה היהודית בבחינת ''ורוב תבואות בכח שור'' יוצרת מעין ניאו חסידות ישראלית שקרובה ליצירת יהודי חדש נוסח הציונות רק בשפה ובמשמעויות קבליות חסידיות.אם זו ההעדפה שלך לתיאוקרטיה חב''דית חסידית ולשלטון טהרני סקסואלי ומדינת הלכה, שיערב לך ואין לי בעיה עם זה. רק חשוב שהקוראים יוכלו לקבל תמונה מלאה על הגותו(המרתקת והמסוכנת) של הרב גינזבורג ולא רק על השלכותיה היפות והמעניינות במדור ניו-איי'ג.

  • 9.

    גם החסיד אליאור חן טיפל בחשמל. בתנור חשמל. (ל''ת)

    ברוך שעשני חילוני, 31/01/09 05:27

  • 8.

    איפה לומדים להיות פסיכולוג יהודי?

    סטודנט שנה ב', 30/01/09 11:49

    נראה לי שזה יכול להעשיר מאוד את הכלים הטיפוליים שלי

  • 7.

    לא ידעתי שגם המטפל זקוק לטיפול שכזה

    אכן, תובנה נפלאה, 30/01/09 11:26

    משום מה מטפלים מצטיירים לי תמיד כאנשים שאי אפשר לגעת בהם, שאין להם חולשות. טוב לדעת שבטיפול יהודי זה אחרת.

  • 6.

    אין סוף לקשקושי הגימטריה?

    חש=תחושה. לא דממה..., 30/01/09 11:18

    בונים תילי תילים של קשקושים על צירופי אותיות אקראיים...

    לכו למאה שערים ותראו מה זו חסידות אמיתית. שאלוהים ישמור אותנו מהחסידים.

    • גימטריא זה טוב, אבל כאן זה רק ניתוח דקדוקי פשוט. (ל''ת)

      חבר של עליק, 01/02/09 00:23

  • 5.

    הרב גינזבורג וניר מנוסי - מה הקשר?!

    מור, 30/01/09 09:50

    אתם שואלים את השאלות הלא נכונות.זה לא האם יש פסיכותרפיה חסידית או איך עובד סוד החשמ''ל.זו צריכה להיות השאלה המתבקשת מאיליה איך אדם כ''כ מוכשר ורציני כניר הצטרף ולא רק אלא גם מאמין בעיקרי משנתו של גינזבורג.אני עוקב אחרי ניר כמה שנים כתיבתו משובחת,אבחנותיו מדוייקות,עשה כמה תחנות מתבקשות כמו אצל הרב שג''ר ז''ל בישיבת שיח ועכשיו התחנה האחרונה(ואולי לא)אצל גינזבורג.שזה בסדר גם אוהד אזרחי היה שם.עכשיו אין לי פה מעין יוהרה לומר שאני יודע מראש שגינזבורג הוא לא רציני.ההיפך הוא רציני עד למאוד,מקובל מודרני שידו רב לו בכל התחומים:תלמוד,הלכה,קבלה,חסידות,מתמטיקה ופיזיקה,צורפות והלחנה וניגון.משום כך הוא כ''כ מפחיד איך זה שאדם בעל נפש רחבה שכזו מיצמצם בבואו לעסוק בשאלות גזע ומהות.כי פה צריכים לומר את הנקודה בבהירות,מי שקורא והולך לשמוע את דבריו אמור לדעת בפני מי הוא עומד ואת זה משום מה תלמידי גינזבורג לא כותבים.מדובר על משנה שלמרות עומקה ויופיה מבדילה את היהודי משאר העולם ויוצרת ביניהם הבדל מהותי אונטולוגי.הבדל שבו תמיד ליהודי יהיה עדיפות.משנה שאין בה שום פשרות וויתורים וכל הצבעים והתהליכים המורכבים שעליהם מדבר הרב גינזבורג פתאום מתנדפים.משנה ''טהרנית'' במובן הקלאסי שלה אצל קיצונים.שמירת הברית תרתי משמע היא המכניסה אותך למעגל המצומצם של נוטרי הברית ועבד האלוהים.משנה שבה אש הפריצות היא היא הגורם לאש בעזה(כך במקור מהתוועדות חנוכה האחרונה של גינזבורג!),משנה שלפעמים כ''כ ברורה מאיליה וכ''כ צפויה באותם נושאים כמו:היחס לא''י,למיניות,לממשלה ולאחר,עד שהיא גורמת לפיהוק ובעיקר לייאוש,אכזבה ותיסכול.שהרי עומק יש כאן,גם חדשנות.אך אמרו נא לי ילדים:מדוע תמיד נדמה שאותם ה-4 שנכנסו לפרדס לא יצאו בשלום?? (ועיין ערך בנוסף:גפני-גפפני, ולהבדיל אזרחי אוהד, ולבסוף ניר מנוסי

    • תיקון לגבי אש הפריצות

      מור, 30/01/09 10:07

      תיקון: לא אש הפריצות הוא הגורם אש בעזה, אלא אש הפריצות כגורם לאש הטרור בא''י ודו''ק

    • ניכר כי אינך מבין דבר ביהדות,לכל הדעות נושא שמירת הברית הוא עקרי

      ביהדות ולכן נקרא-יסוד.קבל את האמת ממי שאמרה למרות, 30/01/09 15:11

      הקושי שלך בנושא (אתה לא לבד בקושי זה-זה מה שמייחד את היהודי,יכולת על טבעית אבל בתנאי שהוא שומר על הגדרים הנכונים).בעניין יחודו של היהודי-שוב אתה לא מבין דבר או חצי דבר בנושא.כל גוי מבין שאנו שונים (מה שמביא את האנטשמיות).מצער שאינך מכיר את יחודך כיהודי-אמנם זה לטוב ולמוטב אם אינך שומר תורה ומצוות.

      • אוננות - טהרנות וסקס תגובה ל-5 מיהו הרב גינזבורג

        מור, 31/01/09 18:42

        איני טוען לחוסר הבדל ולגלובליזציה אוניברסלית לאומית.לכל אדם יש ביוגרפיה פרטית וללאומים שונים יש ביוגרפיה היסטורית שונה ואולי טוב שכך.אבל מכאן רחוקה הדרך ליצור היררכיות של עליונות על בני אדם שאינם יהודים.ניתן לכבד את המסורת שלהם ושלנו ולדלות מקורות שמדברים על צלם אלוהים לאדם באשר הוא אדם ולא להעמיק את הדיפרנציאציה ביניהם.
        לגבי שמירת הברית, או אוננות ויחסי מין שלא על פי ההלכה. קודם כל חשוב לומר שבהלכה עצמה יש אופציות אחרות. דין פילגשות וכדומה ולחק מהדיעות איסור יחסי מין לפני נישואים הוא לא מהתורה. חוץ מזה לגבי אוננות היו תקופות שבהם לא היתה דמוניזציה של הוצאת הזרע לבטלה. מה שהרב גינזבורג עושה הוא העמקת ההבדלה וההתייחסות המטאפיזית כלפי דברים אלו. כל מה שקשור למיניות הוא נבדל וכל מה שקשור להיות יהודי הוא נבדל. מעניין שתמיד דברים אלו נכרכים זה בזה במשנותיהם של קיצונים.אולם גינזבורג כמי שאמן על יסודות הקבלה והחסידות מנתב עצמו למקום ללא מוצא ויוצר יצירה ישנה חדשה של תורת גזע יהודית ארץ ישראלית שאפילו בחב''ד לא יודעים איך לעכל אותה. התמהיל של אקסלוסיביות יחד עם חבירה לשולי הימין,שבהם מתגלה לדעתו האוטנטיות והגבורה היהודית בבחינת ''ורוב תבואות בכח שור'' יוצרת מעין ניאו חסידות ישראלית שקרובה ליצירת יהודי חדש נוסח הציונות רק בשפה ובמשמעויות קבליות חסידיות.אם זו ההעדפה שלך לתיאוקרטיה חב''דית חסידית ולשלטון טהרני סקסואלי ומדינת הלכה, שיערב לך ואין לי בעיה עם זה. רק חשוב שהקוראים יוכלו לקבל תמונה מלאה על הגותו(המרתקת והמסוכנת) של הרב גינזבורג ולא רק על השלכותיה היפות והמעניינות במדור ניו-איי'ג.

    • תגובה

      ניר מנוסי, 01/02/09 00:50

      כשאתה רואה אדם שנראה לך אינטליגנטי מזדהה עם משנה שנראית לך שלילית יש לך שתי אפשרויות: או לראות זאת כקושיה על האדם ולתהות איך נפלו גיבורים, או לראות זאת כקושיה על האופן שאתה תופס את המשנה ולפתוח אותה לעיון מחודש. בינתיים נראה שבחרת בראשונה, האם שקלת את השניה?

      מעבר לכך נראה שאתה פשוט לא מכיר את התייחסותו של הרב גינזבורג לנושאים שמנית:
      • ארץ ישראל: עיין בכרכי 'מלכות ישראל' ועוד לגלות משנה מאוד עמוקה לגבי היחס לארץ. אם מה שנראה לך פשטני זה ההלכות לגבי א''י – זה לא הרב גינזבורג המציא ועדיף לדבר עליהן מאשר לטשטש אותן כפי שעושים לא מעט רבנים.
      • מיניות: הרב גינזבורג עשה מהפכה שאין כדוגמתה בכל העולם החרדי בארבעת ספרי 'יין משמח' (בפרט כרך ג') ובחוברת 'מה זאת אהבה' (בפרט מאמר ג'), בכך שהחל לדבר בצורה ישירה, פתוחה ומפורטת על חיי אישות ועל העומק הרוחני שניתן להגיע אליו דרכם. כדאי להכיר. הוא בודאי לא עושה דמוניזציה או משהו הדומה לה, רק מתריע משימוש לא טוב ביצר (כמו כל אדם אינטליגנטי).
      • ממשלה: בספר ''תיקון המדינה'' יש יחס מורכב לממשלה שאינו שולל אותה אלא מציע מסלול תיקון. מעבר לכך יש חומרים מוקלטים שטרם נכתבו על פילוסופיה פוליטית המציעים איחוד של ימין ושמאל, דהיינו חשיבה אינטגרטיבית גם בתחום זה.
      • אחר: הרב גינזבורג הוא כידוע לי אחד החרדים הבודדים אם לא היחידי שמדבר והרבה גם על לקבל מאומות העולם (הפנמת חוכמות ומדעי העמים לתורה עד שיהיו חלק מהתורה ממש) וגם על לתת להם (לימוד קבלה וחסידות ללא-יהודים, וראה ספרו Kabbalah and Meditation for the Nations).

      לבסוף, נראה שגם מה שקראת לא קראת בעיון, או לפחות ציטטת לא נכון. המשפט שהבאת אינו מופיע בהתוועדות חנוכה כלל. מה שכן נאמר שם זה שאחד הדברים המקוממים את הערבים זה חוסר הצניעות שלנו, ומה שיותר חשוב, שבמידה גדולה הם יותר מתוקנים בתחום זה מאיתנו (לפחות במרחב הציבורי זה ברור – אין אצלהם שלטי חוצות המציגים את האשה כאובייקט מיני וכו'). הוא הציג זאת כנקודת זכות לערבים (!) וכחומר לחשבון נפש של עצמנו, לנסות להיות יותר מתוקנים בזה.

      • שלום וברכה

        מור, 01/02/09 10:44

        ניר שלום, תודה על התגובה. חבל שניסיתי להיות ציני בסוף התגובה הראשונה שלי ואני מתנצל על כך.אני גם מקבל שאין לי בקיאות כמוך בכתבי הרי''ג.ואפילו לגבי מה שכתבת על פתיחת המשנה לחשיבה מחודשת אני מסכים.ברמה האישית אני חושב שדבריך משמעותיים.דווקא משום כך אני עדיין שואל הרי בסופו של דבר צורת ההתנסחות,הכלי שמכיל את האור של הרי''ג,הלשון והמילים שלו וגם התוכן הוא בעייתי.השפה כמלכות פה היא הביטוי העמוק של הספירות מעליה וכן של ספירת הכתר וכל שאר העניינים הקשורים לעליית המלכות אצל רממ''ש.משום כך גם בלי להתייחס לתוכן דבריו (בשבח הקנאות ומודלים כמו שמעון ולוי,או איך להיאבק על בית המריבה)הסגנון הוא בעייתי מבחינתי.אביא רק את הציטוט מההתוועדות שעליה דובר,אני חושב שטוב להיתקל בסגנונו גם אם לא מובן כ''כ לקוראי המדור.ואני אחשוב מחדש על משנתו ואולי אגיב בהמשך.כל טוב.
        הציטוט מההתוועדות יופיע כתגובה לתגובה שלי.

      • הציטוט מההתוועדות

        מור, 01/02/09 10:45

        הציטוט קטוע מתוך ההתוועדות השלמה מי שרוצה שיחפש ברשת את המקור.

        ''...למה יש שריפות בעם ישראל – אם יש פינוי בבית השלום זה שריפה, אם יש עמונה זה שריפה, אם יש התנתקות מגוש קטיף זה שריפה. למה יש שריפות? למה מגיעות לנו שריפות, שפתאום העירה עולה באש? מתוך הסיפור הזה התשובה פשוטה מאד – יש שריפות בגלל שיש פריצות (שרף הפוך אותיות פרץ, בחילוף ש-ץ באותיות השינים; וכן הניב: השרפה פרצה בעיר). ''איש ואשה זכו שכינה ביניהם, לא זכו אש אוכלתן''. (מישהו אמר שזה מפחיד, והרב ענה) זה לא מפחיד אלא משמח – ''אין שמחה כהתרת הספקות'', לא יודעים למה קורה משהו וכעת הספק נפשט...

        ....נאמר עוד משהו שנשמע מוזר – למה הערבים שונאים את היהודים כאן? חוץ מזה שיש להם תאות שלטון, ולא יכולים לסבול שמישהו אחר לוקח מהם את הגאוה של השליטה, מה מפריע להם ביהודים של המדינה הזאת? דבר ידוע ומפורסם, ואומרים את זה בפירוש, שמה שמפריע להם זה הפריצות של ת''א ועל זה מוכנים לההרג, לעשות פיגועים. ח''ו שאני בא כאן להצדיק את הערבים, ימח שמם, אבל כתוב בזהר הקדוש שכל זמן שאין שמירת הברית בארץ אז הערבים שעושים חצי מילה יש להם אחיזה בארץ, בגלל שאנחנו לא שומרים על הברית – זה זהר מפורש. זה לאו דווקא אנשים שיושבים כאן, אבל כל ישראל ערבים זה בזה ואנחנו אחראים, גם על עצמנו – ודאי כל אחד ואחד יכול להשתפר בעצמו, זה פשיטא, אנחנו לא צדיקים כאן – אבל אנחנו גם אחראים על כל העם שלנו. לכן, אם נעשה חשבון פשוט – אחד ועוד אחד שוה שתים – אפשר להבין את ה'קלף' (לשון קליפה) שיש לערבים להשאר כאן, כמו שהזהר אומר מה הקלף שלהם, וגם את הרצון של הממסד (אמצעי התקשורת והבג''ץ והממשלה והצבא, שהכל בנוי על פגם הברית, מההתחלה ועד הסוף) למסור את הארץ לערבים. זה מה שמתבקש. עדיף להם פגם הברית שלהם מאשר האחיזה בארץ [שאלו: למה לא נותנים את תל אביב? תשובה: זה מקום הפריצות – מוכנים למסור הכל חוץ ממקום התאוה. היו צדיקים שאהבה את תל אביב בגלל שאין שם כנסיות – אז לא היה – אבל מצד שני זה המקום של הפריצות].

        וההתוועדות ממשיכה

        • איפה ברשת אפשר למצוא את המקור?

          מתעניין, 01/02/09 13:42

          ואת כל ההתוועדויות של הרב גינזבורג?
          דווקא מענין מאד.

    • שאלה חשובה למור:

      האזרח ק. (וד''ל), 02/02/09 19:09

      שלום ''מור''.
      קראתי את הדברים שכתבת וניכר מכתיבתך כי מצד אחד אתה מעודכן בתורתו של הרב גינזבורג ומצד שני יש לך גם קצת ''בטן מלאה'' עליו.
      תהיתי מאד על הניגוד אצלך: ההתעדכנות וההתעניינות מה קורה בכל התוועדות, מה הוא אמר ומה כתבו ובמה הוא בקיא ולעומת זאת האמירות הקשות שלך אודותיו.
      אשמח שתחכימני (או לפחות תוריד קצת ממפלס הבורות שלי).

      • שלום וברכה לאזרח.ק

        מור, 03/02/09 11:10

        שלום. קודם כל אני רוצה להדגיש שאין לי שום דבר אישי נגד הרב גינזבורג. מעולם לא פגשתי אותו ודברתי עמו. אני ניזון מספרים,שיעורים מוקלטים בשמע ווידאו,אתר האינטרנט של גל עיני וכדומה. מה מטריד אותי?בשנתיים האחרונות גינזבורג ותלמידיו מתיישרים לקונצנזוס.אין הכוונה להתפשרות עם המרכז הדתי,החרד''לי או החרדי החב''די, אלא נסיון לשנע את תורת רבם בערוצים שוני,תוך עריכת דברין(על ידו או על ידיהם)ותרגומם לשפה עכשווית מדוברת בלי לפגוע בעומקם ובאיכותם(הגבוהה בדר''כ צריך לציין)כמו שנעשה במדור זה בעניין ובעומק.פתאום רואים בעלון השבת ''עולם קטן'' לצעירי המגזר הדת''ל לגווניו טור מדי פעם של איתיאל גלעדי בכיר החוזרים של הרי''ג כותב טור קצר בחסידות,לפני שנה בערך הם גם ראיינו את גינזבורג לעלון.תלמידיו כותבים רעיונות משמו באתר זה ואפילו היה רעיון לרוץ במישור הפוליטי.אלו דברים מעניינים.למה?כי מדובר על אדם ומשנה שלא כולם מכירים לעומקה,אם זה עקב הטרמינולוגיה החסידית קבלית או הטרמינולוגיה החב''דית וכדומה.כשקוראים את דבריו שמעובדים ע''י אחרים לא בדיוק מבינים מי נגד מי.אולם לרי''ג יש אמירות ברורות לגבי סדר היום הישראלי במדינה.אמירות שלא מודגשות במאמרים משמו.אני חושב שמן הראוי לכתוב גם עליהם ולהביא אותם.כמובן מדובר על משנה מורכבת ועל אדם מורכב.אולם מן הראוי לדבר גם על גונים פחות צבעוניים במשנתו ויותר ברורים.כמו היחס לגוי(שניר התייחס אליו,אולם עדיין מעניינת אותי התייחסות מפורשת לבעל התניא מספרן של בינונים על ההבדל האונטולוגי בין נשמת היהודי לנשמת הגוי),לדמוקרטיה וכדומה.אולי פה יווצר פער בין המובן מאליו שנוצר מקריאת דברי ניר לבין דברי רבו הרי''ג.

        • המשך למור

          האזרח ק., 03/02/09 15:37

          שלום מור
          ראשית, תודה על התייחסותך המהירה.

          (ואם היתה דרך לעשות את הדיון במייל ובפחות פומביות הייתי מרגיש יותר נעים, נינוח ופתוח. אם אתה רוצה להרים את הכפפה אתה יכול לכתוב אלי ישירות לכתובת nekuda.kav@gmail.com).

          שנית, לעצם דבריך:

          מהמינוחים והסגנון בהם השתמשת קיבלתי את הרושם הראשוני (ואולי המוטעה) שמדובר באדם שמכיר את הרב גינזבורג לעומק, ולא רק אותו ואת תורתו אלא גם את החברה שסביבו - תלמידיו.
          לא הבנתי למה שינוע תורה מסוימת בערוצים שונים מהווה ''התפשרות'' או ''התיישרות''; נראה לי שברור שאנשים שנהנים מתוכן מסוים ירצו לשתף גם אחרים באותו תוכן, עולמנו רווי המידע הזורם הוא הדוגמא החיה הגדולה ביותר לכך. כמו כן ברור שכל אחד יעביר את המידע באופן בו הוא קלט את המידע, לכן יש הבדל בדיווח חדשותי בין עיתון אחד למשנהו ויהי גם הבדל בין האופן בו אני אתאר את מה שקיבלתי מהרב גינזורג לאופן בו אדם אחר יתאר זאת.
          כמו כל דבר בעולם, לכל אדם יש את דעתו. אני שמח בכך שהרב גינזבורג (כמו אנשים גדולים אחרים) הוא לא מצומצם לקו מסוים של מחשבה ולעיסוק בקו אחד של דברים. אני שמח שאצל הרב גינזבורג אוכל לקבל חוות דעת בכל נושא - החל משיפור טיב הקשר הזוגי שלי, דרך הוראת מדעים, מוזיקה, גידול פלוטוניום באדנית במרפסת (תודה שלא שמעת על זה בשום מקום אחר!) ועד סוגיות מדיניות פוליטיות וחברתיות.
          נעים לי לראות שדמותו היא לא דמות שטוחה וחד מימדית אלא דמות עשירה ומורכבת (ואולי הכי עשירה ומורכבת שאני מכיר).
          מדבריך אני מבין שנח לך ונעים לך עם דעות מסוימות שלו ואילו דעות אחרות שלו נוגדות לחלוטין את דעותיך. דוקא בכך אני רואה את היופי והגדלות של תורתו: אם הייתי מרגיש שהוא חיקוי של מישהו, שהוא זהה ב100% לדעותי או שיש זרם מסוים או אפילו איש מסוים שחש שבכל נושא וכל ענין הוא חושב כמו הרב גינזבורג הייתי מאוכזב מכך.

          לאור כל זאת, עדיין לא ברור לי מ מלחיץ ומאיג אותך. אם תרצה אשמח להמשיך לשוחח ולהשתתף בדאגה (בכל משמעויות ה''ישיחנה'' - אם אתה עוקב אחרי המאמרים שניר כותב כאן...)

          היה שלום.

  • 4.

    קשקוש, למה לא חש=חולה שגרון (יאכל) מל-מלאווח? (ל''ת)

    עליק כל אחד ממציא משמעויות מגזרי אותיות, 29/01/09 19:50

    • עליק, למה הזלזול? הכל טוב

      תם, נס ציונה, 29/01/09 22:11

      לא הבנתי למה אתה מזלזל בזה שחולי שגרון צריכים לאכול מלאווח? זה תרופה בדוקה ומנוסה, והיא בנויה בדיוק על עקרונות החשמל - השגרון זה סוג של שיתוק מכאיב, חש מלשון שתיקה (וגם מלשון תחושתיות יתר, כמובן), והמלאווח, אם מורחים עליו דבש (כמו שצריך לאכול מלוואח!) הוא בחינת ההמתקה בפה, בחינת מל מלשון דיבור. מצד שני, אתה בטח שם לב שיש יותר הגיון דקדוקי במה שניר מציע. אם היית מפנים את זה, היית שותק במקום לחטוף שגרון ואוכל מלאווח במקום לדבר.

  • 3.

    חבל ששכחתם את כל המסכנים

    חגית, ת''א, 29/01/09 18:02

    איך אפשר כל כך להתרכז בעצמנו כשיש כל כך הרבה עוני בעולם. אנשים שאין להם אפילו לחם לאכול, ובטח שהם לא חושבים ללכת למטפל. ומה עם כל הילדים שעובדים בשכר עבדות למען תאגידי ענק עשירים? ומה עם כל הילדים שנחטפים כל שנה ואובדים לנצח? ומה עם הפן שלי שמתפרק לי בדיוק ברגעים הכל כך חשובים לפני אירוע?
    יש המון דברים מזעזעים בעולם, וחשוב לזכור ולא לשכוח ולא לעסוק רק בעצמנו, למרות שהכוונה טובה וישר כח על כך.

    • חגית, את נשמעת נמצחיקה (ל''ת)

      חנה, 29/01/09 18:32

  • 2.

    לצערי הרב,שלמה מתגובה 1 צודק!

    דוד, 29/01/09 15:56

    גם אני הכרתי מטפלים(חלקם נקראים ''רבנים''?)שנפוחים מאגו.
    אבל אני מאמין שיש גם כאלו שמגיעים ממקום נקי-אבל איפה מוצאים אותם???

  • 1.

    אני מכיר מטפלים בחשמל, אבל מטפלים בלי אגו?!

    שלמה ג., 29/01/09 13:40

    אני מכיר מלא מטפלים, שיש להם גם תעודות הכי טובות, ודווקא הם בכלל לא זככו את האגו שלהם. להיפך, הם שמנים מכסף ומלאים בגאוה ובטחון עצמי שהם יכולים לעזור לכולם. רק אם המטופל לא מתאים את עצמו בקלות להוראות שלהם הם משתמשים בשיטת המכות-חשמל (שמאז עוזרת, אגב). זה לא טוב לפי החסידות? אתה צריך יותר להסביר את הכוונות שלך.
    חוץ מזה, יש מטפלים עם תעודות של החסידות, או מישהו שאתה ממליץ עליו? כי זה לא חכמה סתם לזרוק רעיונות באויר, בלי שזה יכול לעזור לקורא הפשוט.
    ושתהיה לך שבת שלום, וכל טוב.