• 11.

    פילוסופיה ויהדות שני הפכים! - להבין ולעשות או לעשות באמונה

    מדובר בשיטות הפוכות להגיע להארה רוחנית, 02/01/09 08:21

    היהדות והפילוסופיה העתיקות - הן לא מה שבדיוק מובן לציבור המערבי והפרימיטיבי מבחינה רוחנית היום. אלו שיטות להגעה להארה רוחנית. הפילוסופיה מחדדת נקיון האדם מבחינת המידות וההתנהגות עד שיזכך עצמו ויזכה להארה רוחנית שממנה נובעת החכמה. ואילו היהדות משתמשת במצוות להגיע לעניין זה ולא קודם אבין כיצד המצווה תתן לי הארה רוחנית ולאחר מכן אקיים. אלא קודם אקיים כי זה רצון ה' ובהתבטלות לרצון ה' אזכה להארה .... ההבדלים לא בדיוק מובנים לנו היום אבל אלו דרכים הפוכות מבחינה רוחנית. לאחר הנפילה הרוחנית ושהיהדות כמעת התרוקנה מעיקר תוכנה שהוא ההארה הרוחנית, קשה להבין ההבדלים. אבל בבסיס אלו גישות רוחניות שונות לגמרי. --- ולפרימיטיבים של ימינו, אלו שבכלל מוציאים ההארה הרוחנית מהעסק, אז ממש הדיון הוא סתמי ולא קשור למציאות כפי שהייתה. מי שלא מחפש קשר עם האלוקות מבחינת הארה רוחנית, לא יבין המחלוקות בין חז''ל לפילוסופים. ובכלל לא מבין לא את אלו ולא את האחרים

    מי שרוצה דיון טוב יותר שייגש לקישור
    http://www.ashlagbaroch.org/bhMore/PriHacham1.pdf
    ויקרא המאמר ''חכמת הקבלה והפילוסופיה'' -- שם יש הסבר טוב יותר

    חן חן למתבונן

  • 10.

    יפה מאוד

    יהודי טוב, 28/12/08 12:14

    כתבה מאלפת!!!
    כל מי שיכול ויודע שיתחיל לעסוק בחיבורהתורה והמדע! (כמובן בהדרכתו של רבנו ניר מנוסי!)

  • 9.

    מר מנוסי, אתה אלוף מבלבלי המוח

    חרוזק , 26/12/08 15:02

    אתה משתמש במילים ריקות מתוכן, תסביר מה זה אלוהים שאתה מרבה להשתמש ולא מסביק שלא לומר מוכיח דבר. מה זאת אומרת מקורו האלוהי של דבר מה. אתה פשוט משתטה והפראיירים עוד משלמים לך.

  • 8.

    המשך

    תמר, 25/12/08 23:56

    יא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-הָאֱלֹהִים, מִי אָנֹכִי, כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה; וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.  יב וַיֹּאמֶר, כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת, כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ:  בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם, מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹהִים, עַל הָהָר הַזֶּה.  יג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים, הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתִּי לָהֶם, אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶם.  יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה; וַיֹּאמֶר, כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶהְיֶה, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם. 


    אלהים אינו מעונין להסתיר את עצמו, להיפך הוא אינו רוצה לקבע את עצמו כצורה וודאית.
    הצורה היא רק ביטוי של קיים ולא הדבר עצמו, כל הקיים משתנה.

    הבורא אינו מעונין לקבע את תודעת נבראיו,

    מדוע כל היה חשוב להחדיר את האמונה בכוח בורא שלם אחדותי ובו זמנית נעלם ולא נודע? מדוע היה כל כך עקרוני באמונה היהודית להחדיר את תובנת האי צורה?
    מכיון שאי הגדרת הצורה מרחיבה את כלי התפיסה, כלי החוויה, כלי ההתהוות וכוח ההשתנות
    זוהי התנועה וזהו המרחב.

    הצורה היא יחסית והיא כלולה במרחב שלה,
    בני האדם הם צורות מוגדרות במרחב של זמן. וצורה מזהה צורה. הצורה חושבת את המציאות כהוויה של צורה קבועה. הצורה והגדרת הגבולות הן כלים המתעבים כחומר מהמופשט כדי לכלול בה אחדות, התהליך של התעבות לחומר וצורה מתרחש בכל רגע נתון. למעשה כל חומר ביקום כל חלקיק אטומי מקבל מסה ההופכת אותו לצורה ומונעת ממנו להמשיך ולהתפשט כאנרגיה. (את החלקיק הזה, הנקרא היגיס, מחפשים היום במאיצי החלקיקים)
    המדע, בעיקר הפיזיקה המודרנית, מאפשרים לנו לראות את הצורה לא רק כיחידה אוטונומית ונפרדת אלא כצורה דינאמית המשתנה ללא הרף, צורה שאינה נפרדת מסביבתה ונמצאת בשלבים
    בתהליכים של השתנות. גם אנחנו כבני אדם נמצאים בתהליכים של שלבי שינויי צורה, גם אנחנו לא נפרדים מהסביבה
    אנחנו למעשה מחוברים לאדמה ונושמים את האטמוספירה של כדור הארץ. כשכדור הארץ בעדינותו המופלאה של האויר השקוף הזורם לריאותנו, למעשה חלק בלתי נפרד מהגוף שלנו.

    הצווי לשחרור התודעה ממחשבת הצורה מעניק להיהדות את גמישותה נצחיותה ועומקה ברבדים שגם בהווה הנוכחי ההבנה אנושית לא נוגעת בקצה קצהו של ההויה. זו הרחבה של הראיה ממש.
    בעתיד הקרוב ובשילוב שכלולם של הכלים (המדע בעיקר) תתרחב ההבנה ונשמע את המשמעויות
    של החכמה העתיקה, נראה באור חדש את אותה החכמה שאיננה אינטואיטיבית, היא למעשה גילוי האלהי
    המלווה אותנו לאורך כל ההסטוריה האנושית עד עצם היום הזה.

    בספר הזהר נאמר (רבי שמעון לרבי יהודה)
    מקים מעפר דל, אין לה מעצמה ולא כלום ומאותו העפר, כל הפירות וכל הטוב שבעולם יוצאים ממנו, ובו נעשו כל המעשים שבעולם, כמו שכתוב, הכל מן העפר והכל שב אל העפר ואפילו גלגל החמה.

    האם אותו העפר הוא למעשה תיאורו של יסוד החומר על חלקיקיו? יסוד הסוד הנעלם שממנו נוצרות כל צורות?

  • 7.

    צודק הכותב: המאבק בין שני התרבויות עדיין קיים מחד התרבות היוונית

    צופה., 25/12/08 22:26

    שהאידיאלים שלה היו:

    המתת תינוקות כאמצעי לשליטה ושחרור מהחלשים והמוגבלים שבחברה, האדרת ''אזרחים'' שהיוו קבוצה מצומצמת של גברים בעלי קרקעות ומקורבים לשלטון היתר: נשים, בעלי מלאכה ועבדים לא נחשבו לאזרחים בדמוקרטיה היוונית והודרו מכל כלי לקידום אישי, כחינוך (קרוא וכתוב).

    השכלה היתה בגדר מותרות ונמנעה מהרוב כדי להותירם בורים וע''י כך בשליטה של מיעוט מצומצם.

    ובאשר למין הרי שפדופיליה ומעשי סדום היוו את המודל הראוי של האהבה.

    אז מה יש לנו כאן: כבוד לחיים (בעיקר של החלשים והנדכאים), צדק ושויון (נשים עבדים וכו'), חינוך לכל, והאדרת האהבה הראויה...
    והערצה של גיבורים הנלחמים עד מוות בקולוסיאום.

  • 6.

    מלחמת דת וכפיתה וכלל לא שוני תרבויות!

    רש''ש, 25/12/08 19:58

    היונים רצו לכפות על היהודים להפסיק לשמור שבת,ראש חודש וברית מילה, ולא הצליחו, הענין מרומז בשבת זו שהיא תמיד יוצאת בחנוכה עם ראש חודש ושמונה ימי נרות כנגד ברית המילה שמונה יום,
    שאל טונוסטרופוס ,פילוסוף יווני את רבי עקיבא , אמוד לי, מעשיו של מי יותר מתוקנים ? של האלוקים או של האדם? , ענה רבי עקיבא : של האדם, שנאמר ''אשר ברא אלוקים לעשות'' (בראשית)
    והאדם ע''י קיום הברית משלים את פועלו של הא-לוקים, כמו טחינת החיטה ואפיתה ללחם.
    הוא לא נפל בפח שטמן הפילוסוף שחשב שהרבי יגיד ? אלוקים.

  • 5.

    למה שויינברג אומר אין שום השלכה טרגית

    יהודי , 25/12/08 17:44

    של חוסר משמעות. הוא מבטא את התובנה שככל שאנחנו יודעים יותר על היקום, כך הסיפורים על אל בורא שברא את העולם מתוך תכלית, מאבדים מטעמם. משמעות ותכלית הן תחושות סובייקטיביות אנושיות שהשלכנו בטעות על העולם, ואנחנו צריכים לחפש אותן בחיים שלנו עצמם ולא במיתולוגיה כזו או אחרת.

  • 4.

    איזו סדרת מאמרים נפלאה! ממש ללקק את השפתיים (ל''ת)

    איפה הייתם כל השנים?, 25/12/08 16:08

  • 3.

    אחלה כתבה (ל''ת)

    ilan9www , 25/12/08 14:13

  • 2.

    מעניין, אבל זו ראייה מיתולוגית של יוון

    פורפירי, 25/12/08 12:18

    קודם כל יפה ההתיחסות המכבדת לפילוסופיה היוונית, כיוון שבהרבה הגות דתית יש או ביטול גמור שלה או ניסיון מגוחך לנכס אותה (כמו להגיד שאריסטו למד אצל ירמיהו הנביא וכאלה דברים).

    מעבר לזה, אני חושב שיש כאן טיפול חשוב במגבלות הרציולניזם. אבל ההשוואה של חכמת יוון=רציונלליזם הוא עצמו סוג של ניסיון פשטני מעט להקטין את התרבות ההלנית. הרי אפלטון עצמו מזכיר מיסטיקה החורגת ממגבלות הרציונליזם (ראה למדל האגרת השביעית המפורסמת) וככלל אי אפשר לנטרל את הפן האישי מהפולחנים ''הפגאנים''. כך שיש מקום לדייקנות יתרה ולא להנגדה הפשוטה והנוחה המובאת כאן כדי להדגיש את הפרדוקס בתפיסה היהודית.

    ייתכן שהרעיונות שבמאמר הם סוג של השלכה-לאחור של הויכוח של המוקבלים עם הרמב''ם (שאכן היה רציולניסט אריסטוטלי). כך או כך, היה מעניין לשמוע מה דעת הכותב על הניאופלטוניזם והשפעתו על המחשבה הדתית היהודית.

    בכל אופן יישר כוח על סדרה מצויינת.

    • מעל ומעבר לאתונה ולירושלים

      אנאקסימנדר, 25/12/08 18:27

      לא רק אצל אפלטון, אלא גם - ואולי אף ביתר שאת - אצל קודמיו (פיתגורס, הרקליטוס, פרמנידס...) ישנה הבנה עמוקה, החלטית וחד-משמעית לגבי קיום אותו מימד ''בלתי-רציונאלי'' - או נכון יותר: ''אולטרה-רציונאלי'', זה שמעבר למה שההוגים הלטיניים כינו מאוחר יותר:ratio (ומה שקראת לו כאן: ''מיסטיקה החורגת ממגבלות הרציונליזם''). למימד זה התכוון למשל הפרה-סוקרטי אנאקסגורס, בדברו על ה-Nous (נוס), שמוזכר למיטב זכרוני מאוחר יותר גם ע''י אריסטו. מדובר כמובן באותו רובד הבנה אנושי (או ''על'' או ''אל-אנושי'' או ''אלוהי בתוך האנושי'') שהוא לבדו מאפשר את תפיסת האמת המוחלטת, רובד אליו מכוונות את האדם בסופו של דבר בדרך זו או אחרת כל הדתות והחכמות (ה''פילוסופיות'' אם תרצו) האותנטיות שהתהקיימו אי פעם בעולמנו, וביניהן היהדות וחכמת יוון. ביום בו נפסיק להשוות בין דת זו לאחרת, להמעיט בעומקה של חכמה אחת מול השנייה, ברגע בו נחפש את הזהה, המוכיח שוב ושוב את קיומה של אותה אמת, נעשה כולנו צעד קדימה לקראתה!

    • לפורפירי ואנקסימנדר

      ניר מנוסי, 27/12/08 21:53

      תודה רבה על תגובותיכם הרציניות.
      אתם בהחלט צודקים לגבי הכרה ביסוד מיסטי ועל-שכלי בהגות הפרה-סוקרטית והאפלטונית. כשהדגשתי את הרציונליזם חשבתי בעיקר על המורשת המדעית של יון, שבנקודה זו אכן אינה נאמנת להורתה ומתכחשת לפן המיסטי שלה (ואולי כעת דרך הניו-אייג' קצת חוזרת לכך). אך הנקודה המרכזית בהבחנה בין שם אלקים לשם הוי'ה אינה שכל/על-שכל אלא תפיסת האלוקות כמופשטת לעומת פניה לאלקים פרסונלי (שלא ממקום אלילי פרה-פילוסופי). לאור זאת, האלוקות המיסטית של ההוגים שציינתם היא דוקא ראיה לנקודה שניסיתי להעביר: היא מהווה את שיא הפשטת האלוקות שזוהתה כאן עם שם אלקים, ללא קפיצה הלאה לנשיאת הפכים הרואה באלוקות גם מישהו שפונים אליו בגוף שני והמתגלה בפרטים ספציפיים, מה שהוגדר כאן כשם הוי'ה. העליה מהשכלי אל המיסטי היא עבורם תמיד תנועה של התפשטות מפרטים, לא של התלבשות בפרטים.
      הדוגמא הכי חזקה בעיני היא ההשואה בין פיתגורס לספר יצירה. שניהם מכירים במספרים כמשהו אלוקי נצחי באמצעותו נברא העולם (הספירות בקבלה זה גם מספרים), אך ספר יצירה טוען שגם כ''ב האותיות העבריות, על כל איכויותיהן הספציפיות מאוד, הן חלק מאותו ארגז כלים. פיתגורס היה דוחה רעיון זה א-פריורית, מכיוון שדעתו לא היתה סובלת את המחשבה שהאלוקים הנשגב יאות 'לרדת' משולחן המתימטיקאים ולהצטמצם לכלים מוגבלים כאותיות. לעשות זאת דורש ניתור נוסף, דומה לניתור ממיתוס ללוגוס אך בכיוון ההפוך - חזרה למרחב של פרטים, חומר, אישיות, פולחן וכו' המזכיר את המיתוס.

    • לפורפירי ואנקסימנדר

      ניר מנוסי, 29/12/08 00:17

      תודה רבה על תגובותיכם הרציניות. אתם בהחלט צודקים לגבי קיומו של יסוד מיסטי על-שכלי אצל אפלטון והקדם סוקרטים. כשהדגשתי את הרציונליזם התכוונתי בעיקר למורשת המדעית של יון, שבנקודה זו באמת לא היתה נאמנה לה וברובה מתעלמת מיסוד זה (ואולי כעת דרך הניו-אייג' קצת חוזרת אליו).

      אלא שהנקודה העיקרית בהבחנה בין שם אלוקים לשם הוי'ה לא היתה שכל לעומת על-שכל, אלא הפשטת האלוקות לעומת פניה לאלוקים פרסונלי (שלא ממקום אלילי קדם-פילוסופי). לאור זאת, האלוקות המיסטית שהצבעתם עליה היא דוקא ראיה לטובת הנקודה שניסיתי להעביר במאמר: היא מהווה את שיא ההפשטה שזוהתה כאן עם שם אלוקים. זוהי אלוקות פשוטה ואחדותית, והיא על-שכלית דוקא משום שהיא מעורטלת מכל לבוש. אין בתפיסה זו את הניתור אל נשיאת ההפכים המחברת בין בין האל המופשט לזה שפונים אליו באופן אישי ושמתגלה בפרטים ספציפיים – מה שהוגדר כאן כשם הוי'ה. עבור היוונים האלוקות מזוהה תמיד עם הפשטה, לא עם הלבשה.

      הדוגמא הכי חזקה לכך לדעתי מתגלה בהשוואה בין פיתגורס לספר יצירה. שניהם מכירים במספרים כישויות מיסטיות נצחיות באמצעותם נברא העולם (הספירות הם בין השאר המספרים). אך לפי ספר יצירה כ''ב אותיות העברית, על צורתן ואיכויותיהן הספציפיות, הן חלק מאותו ארגז כלים. פיתגורס היה דוחה רעיון זה א-פריורית, לגבי כל שפה ארצית היא, משום שלתפיסתו לא ייתכן שהאלוקים הנשגב יאות לרדת מכסא המתימטיקאי ולהצטמצם לסדרת אותיות מסוימת.

    • תגובה לפורפירי ואנקסימנדר

      ניר מנוסי, 01/01/09 12:22

      תודה רבה על תגובותיכם הרציניות. אתם בהחלט צודקים לגבי קיומו של יסוד מיסטי על-שכלי אצל אפלטון והקדם סוקרטים. כשהדגשתי את הרציונליזם התכוונתי בעיקר למורשת המדעית של יון, שבנקודה זו באמת לא היתה נאמנה לה וברובה מתעלמת מיסוד זה (ואולי כעת דרך הניו-אייג' קצת חוזרת אליו).

      אלא שהנקודה העיקרית בהבחנה בין שם אלוקים לשם הוי'ה לא היתה שכל לעומת על-שכל, אלא הפשטת האלוקות לעומת פניה לאלוקים פרסונלי (שלא ממקום אלילי קדם-פילוסופי). לאור זאת, האלוקות המיסטית שהצבעתם עליה היא דוקא ראיה לטובת הנקודה שניסיתי להעביר במאמר: היא מהווה את שיא ההפשטה שזוהתה כאן עם שם אלוקים. זוהי אלוקות פשוטה ואחדותית, והיא על-שכלית דוקא משום שהיא מעורטלת מכל לבוש. אין בתפיסה זו את הניתור אל נשיאת ההפכים המחברת בין בין האל המופשט לזה שפונים אליו באופן אישי ושמתגלה בפרטים ספציפיים – מה שהוגדר כאן כשם הוי'ה. עבור היוונים האלוקות מזוהה תמיד עם הפשטה, לא עם הלבשה.

      הדוגמא הכי חזקה לכך לדעתי מתגלה בהשוואה בין פיתגורס לספר יצירה. שניהם מכירים במספרים כישויות מיסטיות נצחיות באמצעותם נברא העולם (הספירות הם בין השאר המספרים). אך לפי ספר יצירה כ''ב אותיות העברית, על צורתן ואיכויותיהן הספציפיות, הן חלק מאותו ארגז כלים. פיתגורס היה דוחה רעיון זה א-פריורית, לגבי כל שפה ארצית היא, משום שלתפיסתו לא ייתכן שהאלוקים הנשגב יאות לרדת מכסא המתימטיקאי ולהצטמצם לסדרת אותיות מסוימת.

  • 1.

    אבל מה המדע יראה למשל שהתורה לא ניתנה בסיני? (ל''ת)

    אני רק שאלה, 25/12/08 12:14