• 13.

    למה הדתות תמיד משמיצות?

    בבא בודהא, 14/12/08 20:27

    קוהלת אומר על הכל ''הבל''
    בודהא אומר על החיים ''סבל''.
    אבל אני גבר.
    ותקפצו לי על האבר ידיכאוניים בחצי הקבר.

  • 12.

    הבודהיזים עולה על היהדות בנושא ההבנה של המציאות

    חרוזק, 04/12/08 18:47

    בודה הבין לפני 2500 שנה כי העולם הוא שינו נצחי, אין דבר קבוע כלומר אין אלוהים כמו שהיהדות טוענת. גם אהבת האמת האדם בודה נשגב
    הרבה מעל לרבנים שמשקרים ושונאים כל מי שאיננו בכת שלהם

  • 11.

    גם אם , היה קם המואר

    ארחטון, 04/12/08 00:48

    למי , למה , ולאיזו מטרה היה נושא עיניו?
    בואו נודה על המוגמר
    אנחנו יודעים הכל
    אנחנו שמענו הכל
    אנחנו יודעים טוב מכולם.

    כל אשר יאמר אחרת , הוא בסך הכל בעל אינטרס , וכאלה , כאמור , אנחנו לא אוהבים.

    ישראל 2008 , הארה.קום

  • 10.

    אם הכל סבל,אז איך זה שיש טוב ורע בחיים? (ל''ת)

    אביתר, 01/12/08 23:12

  • 9.

    לאבי היקר, מדוע להשוות ולהנמיך דרכים/דתות אחרות? האם היהדות היא היחידה

    בודהיסט, 30/11/08 07:23

    מדוע להנמיך ולדבר כך על דרכים של אחרים, יש לכבד את כל בני האדם ואת כל הדרכים שלהם כל עוד הם לא פוגעים באף אחד, ואהבת לרעך כמוך.
    אם מישהו מצא שדרך הבודהיזם הוא יכול להפחית את סבלו ויחד עם זאת לעשות תרגול רוחני שמקדם אותו, מה רע? המטרה הרחבה יותר של הבודהיזם, שנקרא מהיינה בודהיזם. היא להגיע להארה למען כל ברואים, אני אלמד איך מחסלים את הסבל ומשיגים כל אושר ואז אני אלמד ואביא את כל הברואים לשם. זוהי הבודהיצ'יטה, רצון עז להגיע להארה למען שאני אוכל לעזור לכולם. זה לא נכון להגיד שהבודהיזם מכוון לרווחה אישית מצומצמת. למען האמת מדובר על רווחה כל כך רחבה שמכלילה את כל היצורים החיים בלי הבדל של דת מין גזע , כולל כל סוגי בע''ח עד הנמלה הכי קטנה שבגינה שלי. לכולם מגיע אושר ואף אחד לא צריך לסבול.

    • רעיון נחמד אך עובדה שאינו מועיל..בניגוד לכך היהדות טוענת כי לכל אחד

      יש מידת ייסורים מדוייקת שנקבעת מלמעלה בשל סיבות, 01/12/08 23:33

      רבות:נסיון האדם,זיכוך האדם,כפרת עוונות,לאותת לאדם לשנות את מעשיו הרעים ועוד..מה שנשאר בידך זה רק איך תקבל את הייסורים,וכגודל האמונה כך הם קטנים בחוויה.התורה אף טוענת כי רוב חיינו מלאים ייסורים ומעטים רגעי האושר-נשאלת השאלה למה דווקא האדם שהוא בחיר היצריה צריך לדאוד כל הזמן,לחיות להבדיל אין משכנתא,לא בגדים וכו''מכאן שאין תכלית האדם להתענג בעולם הזה אלא להבין כי כאן הוא עולם הנסיון והבחירה ורק אח''כ אם בחרת בטוב תגיע למקום העונג הניצחי להבדיל מעולם הזה בו העונג הוא רגעי וחולף.

  • 8.

    שניהם מתחילים עם אותה הטעות - ''החיים הם סבל''

    פרדי, 29/11/08 00:51

    התגובה היחידה שיש לי לומר להם ''דברו בשם עצמכם!''

    • פרדי , הם החיים לא סבל????

      לאיש הלא סובל, 29/11/08 12:46

      אני מניח שאצלך לא, אבל מה עם קרובייך? משפחתך? הורייך? הילדים שלך, חברים שלך? האם גם הם באושר ועונג עילאי ללא סבל?
      אם זה לא המצב, והם סובלים , אז או שאתה פשוט מדחיק את זה שיש סבל בעולמך או שפשוט לא איכפת לך מהסבל של קרובייך. פיתוח החמלה הוא מקור חשוב בבודהיזם, בדיוק בשביל לראות שאולי כרגע לי לא רע ואני לא סובל אבל יש אינספור יצורים מסביבי שכן סובלים ולכן אני חייב ללמוד איך לצאת מהסבל וללמד אותם איך לעשות זאת

      • סבל קיים, אבל הוא לא עיקר החיים - לא אצלי.

        פרדי, 02/12/08 04:38

        להגיד ''בחיים יש סבל'', לא זהה לאמירה ''החיים זה סבל''. המיקוד שלי בחיים זה אושר (שלי ושל אלה שחשובים לי), סבל הוא מצב זמני שצריך להתגבר עליו כדי לחזור לאושר.

    • אני מציע לך לקרוא את הספר מסילת ישרים של הרמח''ל (ספר מוסר). (ל''ת)

      בטוחני כי שחשוב אחרת לאחר קריאת ספר זה, 29/11/08 23:26

      • קראתי את מסילת ישרים, זבל אמיתי מלא שקרים

        j חרוזק, 04/12/08 18:53

        כל קטע מתחיל בשקרים על אלוהים, שטיפת מוח של רבנים עלובים

  • 7.

    שפינוזה ושופנהאואר

    אפי, 28/11/08 22:05

    אמת ויציב - שופנהאואר אכן היה קרוב בהשקפתו לבודהיזם, אבל היה מי שהיה קרוב ממנו - והיה מאבותיו הרוחניים - הלא הוא ברוך בנדיקט שפינוזה. הוא הרבה יותר קרוב ממנו, וגם לא נפל במלכודת ה''רצון'' או כל גורם בלעשי אחר, ורק דיבר על הדרך - הלא היא דרך ההתבוננות בדברים הפרטיים, הלא היא ההתבוננות הבודהיסטית בטוהרתה.

    • שפינוזה היה רחוק מבודהיזים (ל''ת)

      חרוזק , 04/12/08 19:03

    • שפינוזה רחוק מאד מבודהיזים

      חרוזק , 04/12/08 19:09

      1. הוא רציונליסט

      2. הוא חי בעולם ניצחי עם חוקים ניצחיים

      3. דרכו לאושר היא לימוד חוקי הטבע הניצחים.

      4. הוא חייב את מנעמי החיים

      אפשר להמשיך כך עד שוב הפרות מהמרעה

  • 6.

    תגובה

    ארז שמיר, 28/11/08 17:37

    קודם כל תודה על ההארות, ואתה כמובן צודק בנוגע למרכזיות של ההתבוננות ביופי ובאמנות, כמו גם התפיסה הנוצרית, בתפיסת עולמו של שופנהאואר. עם זאת, במסגרת של כתבה, אני מוגבל במקום, ולכן לא יכולתי להתייחס לכל האספקטים של הגותו של שופנהאואר, וניסיתי לתחום את עצמי לאלו שיש להם נגיעה ומקבילה בתפיסה הבודהיסטית.

    בנוגע לכך שציינת ששופנהאואר כן מוצא בסוף גאולה רק רציתי לציין כי שבעוד שבטקסט שהתפרסם פה מופיע המשפט:

    ''כאשר אנו מגיעים לדון בסוגית הפתרון לבעית הסבל, העניינים קצת מסתבכים, אבל רק קצת. הבודהה הצהיר מפורשות כי קיימת דרך המאפשרת לאדם להחלץ מהסבל (האמת האצילה השלישית של הבודהיזם) אך תורתו של שופנהאואר אינה מאפשרת לאדם מוצא.''

    זהו משפט שלאחר עריכה של המערכת. המשפט המקורי שאני כתבתי היה:

    כאשר אנו מגיעים לדון בסוגית הפתרון לבעית הסבל, העניינים קצת מסתבכים, אבל רק קצת. כך, בעוד שהבודהה הצהיר מפורשות כי קיימת דרך המאפשרת לאדם להחלץ מהסבל (האמת האצילה השלישית של הבודהיזם) על פניו תורתו של שופנהאואר אינה מאפשרת לאדם מוצא מרודנות הסבל, זאת מכיוון שעל פי שופנהאואר כל מה שקיים הוא ביטוי של ''הרצון'', זאת בשעה ש''רצון'' פירושו סבל. ועם זאת, שופנהאואר בכל זאת מצליח לתאר מצב בו האדם יכול להחלץ מהסבל, גם אם רק באופן זמני.

    כפי שאפשר לשם לב, הביטוי ''על פניו'' הושמט בגרסה שעברה עריכה ואולי מכאן מקור הבלבול.

    תודה.

    ארז.

    • זאת היתה אמורה להיות תגובה אליך

      למספר -5, 29/11/08 07:13

      אבל יצא בפוסט נפרד...

  • 5.

    שופנהאואר כן מוצא בסוף גאולה סופית

    ד''ר לפילוסופיה, 28/11/08 10:10

    והיא לא רק אצל ה''גאון'' - הוא המתבונן באידיאות - אלא גם ובעיקר אצל מה שהגדיר כ''קדוש''. הדרך לגאולה היא בהבנה - בהמשך לכתוב במאמר - שלא רק החיים, אלא גם המוות, הינם אשליה. לכן:
    לא יהיה לו חשוב כשהמוות יגיע והוא יקבל אותו בשלווה, הוא מצליח להתעלות מעל גלגל החיים והמוות ולחדור אל משהו שהוא מעבר למעגל הסבל של הרצון. (ראה: חלק רביעי ב''העולם כרצון וכדימוי). כמו-כן, המאמר מתעלם מנקץ חשובה מאוד: התפיסה של שופנהאואר שונה מהבודהיזם בכך שהוא הציב את ההתבוננות ביופי ובאמנות כמרכז (המוזיקה, כך טען, היא חיקוי הרצון הקוסמי), כמו גם המסורת הנוצרית שטעונה מאוד בכתביו.

    • יפה תגובה. הצלת את כבודו של ניטשה ממלתעות המדור המהבול הזה (ל''ת)

      אבי צנעני, 29/11/08 22:12

  • 4.

    ברור שהבודהיזם יעיל יותר בהכחדת הסבל, כי הוא מכחיד את המחשבה

    אבי צנעני, 28/11/08 10:02

    החופשית, שנאמר: '' אין שכל אין דאגות''

  • 3.

    מאמר מרתק - תודה! (ל''ת)

    רגב פורת, 28/11/08 09:47

  • 2.

    נו, כרגיל, אפשר לסכם את כל המאמר המסורבל בפסוק אחד :''מאין יבוא אדם''.

    אבי צנעני, 28/11/08 03:55

    פסוק זה מסתיר בחובו את ההבדל המכריע בין החשיבה המערבית והחשיבה המזרחית, הבודהיסטית:
    ''אין'' יכול להפוך ל''אני''. בניה מחדש ותיקון של הרצון, ולא, בשום פנים ואופן לא ויתור עליו, כפי שסובר בטעות נוראית הבודהיזם,
    הרואה רק את ה''אין'', הריקנות הטפלה,
    ולא את ה''אני'',
    העיקר המגיח משם ומתחדש שוב ושוב,
    וזהו סודם הגדול של צדיקי ישראל הגדולים, שעולמם נברא מחדש תמיד , מתוקף קרבתם למעיינות הישועה, בורא העולם.

    • נולדתי יהודי, עדיין יהודי, אבל משתמש בחוכמת הבודהיזם ו...

      בודהיסט, 28/11/08 07:01

      וואלה עובד, מה שבודהה אמר עובד עבורי , ממש נכון. קודם כל האמת ה-I, שיש סבל. בזה אין הרבה ויכוח יש לי המון סבל בחיים. וניסיתי לפעול ע''פ עצות הבודהיזם כדי לחסל את הסבל ואני חייב לציין שבשנה וחצי האחרונות החרבה יותר בצורה שבלתי ניתנת לתיאור. תודה רבה לבודהה. איש איש באמונתו יחיה, מה שטוב לכל אחד. אמן

      • זה ''צדיק באמונתו יחיה'' (ל''ת)

        פרט קטן, 28/11/08 09:12

        • יחי ההבדל הקטן. . ''צדיק באמונתו יחיה'', הדיוק היהודי,

          אבי צנעני, 28/11/08 10:00

          מסביר שמקור החיים של הצדיק היא האמונה, והכוונה היא לאמונה מיוחדת מאוד ומכוונת מאוד, האמונה באלוהי ישראל, הדרך המהירה ביותר לחיי הנצח.
          ''איש באמונתו יחיה'' מסביר את אותו עקרון, ולפיו כל אחד שואב את כוחות חייו מאמונתו, ויש מקום לכל מיני אמונות , כפי שיש מקום לכל מיני צורות חיים, וזה נכון באמת, אבל לא מדויק,
          כי יש רק סוג אמונה מסוים ודרך חיים אחת שמובילה היישר אל חיי הנצח, וזו המשמעות של ישראל - ישר אל, הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות היא קו ישר אחד, ואחד בלבד.

          • אוקי, כמו שאמרתי איש איש באמונתו יחיה, אני באופן אישי מצאתי דרך יותר

            בודהיסט, 29/11/08 12:41

            קצרה ויותר טובה עבורי בבודהיזם, חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי אחרי הרבה שנים של יהדות את הפתרון לסבל שלי ובבודהיזם ובלימוד החוכמה של הבודהה אכן מצאתי דברים שעובדים עבורי ולכן אני הולך בדרך זו. לא מעניין אותי דתות מעניין אותה מה עובד. לי זה עובד, אולי לך עובד דבר אחר. לי זו הדרך הישרה והקצרה ביותר. ואני לא צדיק ולכן כל אדם באמונתו יחיה בין אם הוא צדיק ובין אם לא. כל עוד הוא מלא חמלה ואהבה, לא פוגע בזולת ועושה רק טוב לעצמו ולזולת זה מצויין. שבת שלום

            • זה בדיוק העניין, תורת ישראל מכוונת לרווחת כל האנושות,

              אבי צנעני, 29/11/08 22:11

              והבודהיזם מכוון לרווחה האישית המצומצמת, אנוכיות ברמה נמוכה וקטנה של אנשים נמוכים וקטנים.

            • איך אתה בכלל משווה בין בודהיזם ליהדות?-מה שאומר כי מעולם (ל''ת)

              לא למדת באמת יהדות.., 29/11/08 23:24

              • אני לא משווה בין בודהיזם ויהדות, אלא מגיב למאמרים במדור הזה

                אבי צנעני, 30/11/08 07:14

                שחושבים שצמד המילים ''בדומה לבודהיזם'' הן ערבות לאיזושהיא איכות או רמה מיוחדת

                • צבעוני-עוד פעם קמת על צד ימין? (ל''ת)

                  שונא צבועים מתוסכלים, 01/12/08 23:23

          • אתה בור גמור במתימטיקה כמו בשאר החוכמות

            חרוזק , 06/12/08 08:51

            מר אבי צנעני אולי בילדותך למדת גיאומטריה אאוקלידית אבל מאז הגיאומטריה התקדמה צעד ענק לך ללמוד בור שכמוך!

            חוץ מזה אני ממש מקנא בך שנולדת ישר לתוך טבורה של האמת האחת והיחידה. גם התולעת בחזרת בטוחה שזה הדבר הכי מתןק בעולם.

  • 1.

    מה הכוונה אמת אצילה? מה אציל בה בדיוק? האם אמת אחרת היא לא אצילה?

    אמת, 27/11/08 20:36

    האם מישהו יכול להסביר... למה היא אצילה? האם זה בגלל שבודהה אמר אותה או בגלל שהיא עוזרת לנו אם נעשה אותה ונפעל על פיה?

    • זו טעות נפוצה בתרגום

      ., 27/11/08 23:48

      במקור זו האמת של ה Arya, אדם שראה ריקות.
      Arya זה אדם אציל או נעלה מכיוון שהוא חווה את הטבע האמיתי של המציאות, בניגוד לנו שעדיין שבויים באשליה.
      לכן התרגום הנכון הוא ''ארבע האמיתות של הנאצלים''.

      • ומהו אם כן הטבע האמיתי של המציאות? (ל''ת)

        אמת, 29/11/08 16:53

        • בדיוק מה שיש בשינה

          אבי, 05/12/08 11:33

          תפסיק לחפש ולשאול וקבל רק ואת כל מה שיש.
          תשאל מי אני ואם תשקוט תגלה ותבין שכל העולם כולו כבר טמון בך ואין סוד ואין בטיח.