• 13.

    הבוף הגדול

    יוסף נתנאל, 22/07/09 22:23

    אז מה שאתם טוענים למעשה שעולם מסודר שהירח והשמש במרחק מדויק מכדור הארץ בכדי לאפשר חיים וגוף האדם ואפילו תא בודד שהוא הדבר שהכי מורכב בטבע נוצר במקרה ושנוצר מפץ גדול יש מאין מבלי שמישהו יצית אותו ונוצר חד תאי שלפתע התחלק מעצמו בקסם כשלא היה דנ''א ולא רחם להיווצרות אדם ולא עוד אלא שהאטומים שנוצרו בלי דעת ותבונה אנושית התחברו ביניהם ויצרו את הדנ''א האנושי שהוא מאד מאד מורכב? תתבוננו בטבע ובגוף האדם ותבינו שיש יוצר שיצר את המורכבות המדהימה הזו ולא עוד אלא שכל דבר בטבע שומר על צורתו ולא מתפשט לאין סוף סימן שמישהו מגביל אותו.

  • 12.

    עד שיהיה טוב המשך

    תמר, 04/10/08 21:21

    השירה הזו היא עדות והמראה שלנו, בני האדם הם חלק בלתי נפרד מיצרתו של השפע זכירתו ושמירתו.
    דומה הדבר למלך שנשא אישה חולה שאיש לא רצה בה, טיפל בה המלך במסירות ואהב אותה וסיפק כל צרכיה, ותתחזק האישה והבריאה ויפתה עד מאוד ותראה כי נסיכים ומלכים האורחים והשכנים מחמיאים למראיה.
    ותימאס במלך ותחשוק להשתעשע עם אותם אחרים, ואין להם ארמונות משלהם, את כל עושרם מקבלים גם הם מהמלך. בעוד היא משתעשעת עם השכנים והנסיכים, המשיכה המלכה להתגורר בארמונו של המלך ולקבל משפעו מזונותיה, בגדיה ותכשיטיה, והמלך היה לצל
    ותשמן ועבה בשרה, וישחת לבה ותמאס אף בכל הטוב שקבלה, ותתרגל בכל הגירויים ותדרוש גירויים חריפים הרבה יותר, כי ליבה עבה ותפסיק מלראות ולהרגיש.
    אמור אותו המלך לשמוח על עוורונה של אישתו?
    וכך המשל הזה בהקשר לאלהים אחרים, או למגוון אמונות, במילים פשוטות להתפלל ולהאמין שפסלים הם יוצרי המציאות זה מאוד מגביל את התודעה. האמונה באל אחד שהוא אחד ושמו אחד, אהיה אשר אהיה, מרחיבה את הגדרת האחד, לא כיחידה בודדת אלא כאחדות שלמה הכוללת את כל המרכיבים את כל הגוונים וכל היסודות, האחד הוא הכל. אנחנו בני האדם הם צורות או מגוונים של אותו הדבר.
    מקור הרעיון הזה הוא מהתורה. אהיה אשר אהיה. אל אחד שהוא הכל ואנו כלולים בו.
    למה דומה הדבר? לאותיות. ומה הן אותיות? קווין מכופפים מקוטעים, המסודרים במרחב כצורות שונות המבטאות משמעות, וכל האותיות בכל השפות, בנויות מאותן הקווים.
    מכוון שהמימד האלהי הוא בלתי ניתן לתפיסה בתודעה האנושית, אי אפשר להשוות את הווית האחד לקו
    אך כן אפשר לראות בחיים וכל היקום הסובב אותנו כמגוון צורני של אותו הדבר.
    צריך לזכור כלל בסיס, כלל יסוד, התורה נכתבה למען בני האדם, האלהים לא צריך את התורה וגם לא צריך שיאמינו בו. זה האדם שרוצה וזקוק להאמין. התורה האירה באדם תובנות מוסריות עמוקות וחשובות ביותר, מראה דרך לחשיבות האיזון וההתאזנות בחיים,
    החברה האנושית לא תוכל להתקיים אם היא תמשיך בדרך הנוכחית, זלזול בקדושת החיים, בזכויות אדם, בזבוז משאבי הטבע והנפש.
    אנחנו חיבים להכיר שכדור הארץ הוא לא רק בית אלא המשכו של הגוף האנושי. האלהים הוא השפע הזורם אלינו ללא מאמץ ללא רכש, כמה נפלא שלפחות על האויר אנחנו לא משלמים. זו הבריאות של ההכרה שלנו של הנוכחות וההתמקדות שלנו שעליה נלחמת התורה.
    אלו דברים כל כל אקטואלים כל כך אלמנטריים ובסיסים.

  • 11.

    עד שיהיה טוב 1

    תמר, 04/10/08 21:20

    יט וְעַתָּה, כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שִׂימָהּ בְּפִיהֶם:  לְמַעַן תִּהְיֶה-לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לְעֵד--בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל.  כ כִּי-אֲבִיאֶנּוּ אֶל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו, זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, וְאָכַל וְשָׂבַע, וְדָשֵׁן; וּפָנָה אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַעֲבָדוּם, וְנִאֲצוּנִי, וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי.  כא וְהָיָה כִּי-תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת, וְצָרוֹת, וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד, כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ:  כִּי יָדַעְתִּי אֶת-יִצְרוֹ, אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם, בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי.
    הפסוקים המדהימים הללו, הם תאורו המדויק של טבע המין האנושי. כל התורה הזו היא שירת הנשמה.
    ביטוי למפת הנפש האנושית, האופן שהנפש האנושית פועלת במרחב התודעה, בעולם שבו הזמן קצוב, החומר והצורה, התודעה מובנים מאליהם, כל כל מובנים מאליהם שאנחנו מפסיקים להתיחס אליהם ובכך לקיים אותם. כמו האויר התודעה קיימת בנו ומסביבנו, בלתי מורגשת בחושים העבים שלנו. הרי מי מתיחס לאויר?
    כל השאיפות האנושיות, והכוונה לא רק לפעולה הפיזית של לקיחת אויר לראות, משחר ההסטוריה האנושית, מצטמצמים לכוח, לקניין, לחומר, לאגו. מבלי להתחשב ולחשוב (אותה המילה) על אותם יסודות אלמנטריים בסיסים שהם הם המאפשרים לנו ולתודעה שלנו להתקיים ולחיות
    אותם הדברים הנזילים שנמצאים בשפע: האויר, המים, האדמה, בני משפחה, חברים, בני אדם, מחשבות רגשות
    הזמן, המזון. כן אותם דברים משעממים בנאלים, השפע, ארץ זבת החלב ודבש, החיים עצמם ומה לעשות, על השפע הזה על הבנאליות הזו אנחנו חייבים מחויבים לברך. בוקר בוקר ערב ערב, זהו האתגר האנושי פרוייקט עצום וחשוב, להחיות את המוכר הידוע, להזכר בו ולשמור עליו.
    הפסוקים הללו, הם תאורו המדיוק של הנפש האנושית שנזכרת בשפע רק כשהוא חסר. עד היום האנושות מזלזלת במשאבים הבסיסים יסודים כל כל לקיומה ולחייה. הפסוקים הללו באים להעיר את האדם אל המציאות האמיתית, הפסוקים הללו הם רלוונטים מכיוון שהאלוהים הוא הוא השפע השופע מסביבנו, בצורה כל כך מאוזנת וללא הפרעה, עד כדי כך שאין לנו צורך לקרוא לו, זהו השפע הקיים ללא שום מאמץ, המים הזורמים, האויר, הגוף הבריא, האדמה היפה, האהבה, הילדים שלנו. האלהים האחרים הם השכחה הזהום של אותו השפע הבזבוז שלהם, ההפרדות מהם, ההצמדות למוצרי הכלום, לצורות שאין בהם חיים ותוכן.

  • 10.

    אחד הדברים הבססיים ביהדות :אין שכר וענש בעולם הזה!ורשעים בחייהם קרואים (ל''ת)

    מתים-אדם שלא שומר מצוות=מוות רוחני-וזה העיקר..., 04/10/08 20:58

  • 9.

    יש כבר אלוהים חדש ו''כול יכול''. קוראים לו ביבי נתניהו. (אבל ערמומי) (ל''ת)

    תשאלו את הבבונים ., 04/10/08 15:54

  • 8.

    הכל אחד ידידי ואתה חלק ממנו

    זאבון, 04/10/08 14:18

    אביתר ידידי היקר לא אוכל לשתוק כאשר אני קורא שורות חוכמה שלך אלו, אלוהים הינו אחד הוא הכל. כולנו כל היש כל החומר כל המחשבות הדמיונות הסוגיות הכל אותו אחד, נכון שיש דואליות מוקצנת מאד בספר דברים אך זאת לדעתי רק בכדי להכניס את העם לסוג של מסגרת, נוקשה אני מסכים, אך כנראה זה מה שהיה מתאים לאותה תקופה, בטוח זה לא מתאים לתקופתינו אנו בה רואים ומרגישים אנו את האחד הכל קשור להכל, הכל אחד!!
    ועוד משהו ידידי לדעתי התכוון הכתוב בכתובו ''עם סגולה'' זה ליכולת להסתגל לאי הודאות שיש בחיים איננו יודעין מה יהיה עוד שניה זה חוסר ודאות, הכוונה סגולה מתוך יכולת להסתגל,
    בכל מקרה מאחל לך ולכם קוראים יקרים שנה טובה שנת אור ואהבה, בריאות, אחווה, שקט ושלווה, שלום עולמי... אמן.
    ושהאמונה מתוך שורש א,מ,נ זאת אומת אימון זה לא כל כך משנה במה, בעצמכם או באל, גם ככה הכול אחד כך שחלק זה או אחר הוא חלק מאותו אחד שלם. רק תתחזק ותוביל כל אחד ואחת ממכם אל יעודו הקוסמי והאמיתי...
    שנה טובה.

  • 7.

    הכל אחד ידידי ואתה חלק ממנו

    זאבון, 04/10/08 14:17

    אביתר ידידי היקר לא אוכל לשתוק כאשר אני קורא שורות חוכמה שלך אלו, אלוהים הינו אחד הוא הכל. כולנו כל היש כל החומר כל המחשבות הדמיונות הסוגיות הכל אותו אחד, נכון שיש דואליות מוקצנת מאד בספר דברים אך זאת לדעתי רק בכדי להכניס את העם לסוג של מסגרת, נוקשה אני מסכים, אך כנראה זה מה שהיה מתאים לאותה תקופה, בטוח זה לא מתאים לתקופתינו אנו בה רואים ומרגישים אנו את האחד הכל קשור להכל, הכל אחד!!
    ועוד משהו ידידי לדעתי התכוון הכתוב בכתובו ''עם סגולה'' זה ליכולת להסתגל לאי הודאות שיש בחיים איננו יודעין מה יהיה עוד שניה זה חוסר ודאות, הכוונה סגולה מתוך יכולת להסתגל,
    בכל מקרה מאחל לך ולכם קוראים יקרים שנה טובה שנת אור ואהבה, בריאות, אחווה, שקט ושלווה, שלום עולמי... אמן.
    ושהאמונה מתוך שורש א,מ,נ זאת אומת אימון זה לא כל כך משנה במה, בעצמכם או באל, גם ככה הכול אחד כך שחלק זה או אחר הוא חלק מאותו אחד שלם. רק תתחזק ותוביל כל אחד ואחת ממכם אל יעודו הקוסמי והאמיתי...
    שנה טובה.

  • 6.

    אני מרחם עליך. אתה בור ברמה שלא תתואר

    המום, 04/10/08 14:17

    לך שב קצת בישיבה, או לפחות תלמד קצת באופן יותר רציני, לפני שאתה מקשקש ברמה כל כך מביכה.

    התביישתי לקרוא את השטויות שכתבת.....

    פאדיחה

  • 5.

    לא לקיצוניות ,ממש לא!!!

    הילדה האמיתית, 04/10/08 10:04

    קיצוניות מכל סוג הרסנית ...וקיצוניו הפינגווינים!!!
    תודה ,ושנה טובה לאנשים האמיתים הטובים,הסלניים ואומרים לא לנקמנות ולעושי הלינצ' למינהם ...
    שנה טובה ובשורות טובות.

  • 4.

    השתקפות

    יניב, 04/10/08 09:06

    אילו הבנת את עוצמת המחשבה זה לא היה משנה לך מה היה בזמנו מושה ''רבנו''
    החיים ממשיכים וזה הדבר הכי אמיתי,אחרי שמבינים שהחיים ממשיכים אז מתחילים ליצור את השתקפות החיים ולא משנה מאיפה אתה ואיזה צבע גופך.כוח יצירת החיים קיים גם בטוב וגם ברע,אני מעדיף ללא ספקות את הצד החיובי.
    אז קדימה בואו וניצור לנו חיים כמו שאנו באמת רוצים.מחשבה,דמיון,רצון,סבלנות,אמונה עצמית אינדיבידואלית.מאחל לכולם שנה טובה וחיובית והרבה אופטימיות לחיים שלווים בריאים ושפע הרבה שפע,השפע זמין לכולם מה שנשאר זה פשוט לזמן לכם את רצונכם וכל היקום איתכם.

  • 3.

    אלהים נמצא רקבלבבם של אנשים סובלנים,בעלי מוסר אוניברסלי,נאורים,עובדים

    מוטי שרעבי, 04/10/08 08:02

    למחייתם המאמינים בערכי חופש,שיויון,פלורליזם,דמוקרטיה אהבה לא מותנת ולא סובלים מ OCD=קיום כפייתי של פולחן מכל סוג שהוא.עכשיו כאשר אתם יודעים קוראים יקרים איפה כן אלהים נמצא קצרה הדרך להבין שאלהים לא נמצא בלבבם של חובשי הכיפות.

  • 2.

    הכוס המלאה

    אוֹרי רון-פולג, 03/10/08 17:28

    הי אביתר,
    ברצוני להביע את דעתי לאחר שאני קורא את מאמריך לאורך זמן.

    התורה אינה נאיבית. בעולם זה יש דואליות. העולם כן מכיל רע וכן מכיל טוב. התורה מתווה דרך, שפותחה לאורך הדורות, להביט במציאות בצורה מפוקחת ולהגיע למימוש האנושי הגבוה ביותר שניתן. הדרך הזו לא מתווה קידוש ערכים בני חלוף, כי אם קידוש ערך אחד נצחי – האל הוא אחד, מושלם ונצחי. אנחנו לעומתו, מה לעשות, לא. אבל אנחנו יכולים לחיות בצורה כזו שחיינו ישאפו לשלמות הזו ויבטאו אותה מהבחינה החומרית, המוסרית והרוחנית. ואכן עם כל הדואליות שיש בתורה התפתחו אופני מחשבה מאוד מרשימים ביהדות ובמשך אלפיים שנה האחרונים אופני המחשבה האלה התפתחו והשתכללו בצורה חסרת תקדים. מאז התורה כלשונה, צורת החשיבה שמבוססת עליה התפתחה והתבגרה. התורה שניתנה בהתאם לנסיבות שבזמנן היא נתנה, לעם מזה רעב, רצוץ ושבור, במדבר המזרח תיכוני של לפני 3500 שנה שמה פעמיה גם לעתיד. ללא נאיביות וללא משוא פנים היא נכתבה בצורה הכי חדה וישירה שניתן. הרבה דברים שנכתבו בה, כמו בן סורר ומורה ועיר הנידחת, לא קרו בכלל ולו בגלל שעצם הכתיבה מנעה אותם. וכאן חוכמתה הרבה, בין היתר.

    הקשיחות של התורה והנימה חסרת הפשרות שלה דווקא הוכיחו את יעילותם ואת קיום המטרה הדידקטית שלמענה היא נכתבה. כאשר מביטים במציאות מצד אחד כמו שהיא – דואלית ומציבים מעבר לה אידיאל של אחדות, בסבלנות רבה ולאורך זמן אפשר לממש את האידאל הזה. עובדה שהשפה בה נכתבה התורה לא נכחדה למרות שהעם הזה שזו שפתו, חי ללא מדינה כאלפיים שנה. חוסר הנאיביות של התורה הוא הכוח שלה. יכולתה להיות מפוקחת ואמיתית עד כאב מציגה את גדולתה.

    הזן מלמד שכשתלמיד בא ללמוד משהו חדש, הוא צריך להתרוקן קודם כל מהישן שבו. מובא בעניין זה המשל היפה על הכוס המלאה, שאתה בוודאי מכיר. מקריאה מעמיקה של מאמריך עולה בי התחושה שאתה מתעקש להתעלם מכמה נקודות יסוד בקריאתך את התורה וכמו כן אתה מנסה לכפות צורת חשיבה מסויימת על הטקסט ובכך אתה יוצר פרשנות שחוטאת למטרתך שאני מאמין שהיתה עיון נקי בתורה מתוך נקודת מבט פילוסופית בודהיסטית. נגררת לעיתים למאמרים לוחמניים ותקיפים ולעיתים עלתה התחושה שאתה ממש בא עם אג'נדה לנגח את התורה ולא עם מטרה להביע רעיונות בודהיסטיים. עולה התחושה שלא רוקנת את הכוס שלך בטרם התיישבת לכתוב.

    לעתים נוצרת התחושה מקריאת המאמרים שלך שאתה אולי מאוכזב שמשה הוא מייסד התרבות היהודית ולא בודהה. נוצר הרושם כאילו אתה מאוכזב מהעובדה שהתורה לא נכתבה ברוח העידן החדש. אתה שוכח שהיא נכתבה לתודעה אחרת בתקופה אחרת ותחת תנאים אחרים.

    הבודהיזם היא תורה נפלאה אבל היא התפתחה בתרבות אחרת, בתנאים אחרים ובמקום אחר בעולם. היום התורות הללו יכולות להשלים זה את זו ולתרום זה את זו. גישתך שמנסה לשלול את היהדות על חשבון הבודהיזם אינה הוגנת וחוטאת לאמת. החשיבה שמתפתחת כיום לומדת לקדם את הרעיונות העתיקים של התורה וליצור סינרגיה רעיונית עם דרכי חשיבה אחרות וגם עם חלק מהרעיונות של הבודהיזם. לאורך הדורות כבר היו תקדימים של דינמיקה רעיונית בין תרבויות. מה שיפה שהתורה מאפשרת מעוף מחשבתי. היא מאפשרת פרשנות דינמית בכפוף לכיבודה ובכפוף להגינות בסיסית בעוד אנו באים לפרש אותה.

    תודה לך על שעוררת דיון כה חשוב.


    גמר חתימה טובה, שנה טובה וסוף שבוע נפלא,


    אוֹרי רון-פולג

    • סתם דמגוגיה היפוטטית (ל''ת)

      ודעות קדומות חסרי כל ערך, 04/10/08 04:53

    • תגובה בהירה וממוקדת

      אהבתי מאוד, 04/10/08 21:44

      אתה מאוד צודק, בכל ענין צריך להתיחס גם לזמן גם למקום וגם להשלכות וההשפעות ההסטוריות על האנושות.
      מכיוון שזה חלק ממרקם המציאות. לכן ההתבוננות היא פחות שיפוטית ויותר ענינית ונקיה.

      דרך אגב אנחנו לומדים וחיים קבלה.
      והכוונה גם במובן הרחב של הקבלה, קבלת מרחב החיים
      ומרחב ההווה,

      אתה מתקשר?

  • 1.

    לא הייתי רוצה לכעוס על אשתי

    באסה לך, 03/10/08 16:54

    לשמחתי אין דואליות בחיי ואני מקבל בשלווה את הפער בין הרצוי למצוי בחיים.
    כל אדם הוא אחר, אני למשל יהודי אתאיסט שאין לו קונפליקטים בחייו, ממש צדיק וטוב לו :)

    • אשריך וטוב לך שאתה לא זקוק לאל או אלים דימיוניים להאשים (ל''ת)

      או להודות, 04/10/08 04:56