• 6.

    באמת הגיע הזמן

    סופי, 15/07/08 08:22

    לדבר רוחניות מעבר לעצמי, ואני ולראות בסבל הפרטי שלי (או לחילופיןולסירוגין באושר הפרטי שלי) את המשהו החשוב ביותר בעולם.
    הגיע הזמן שנדבר רוחניות ''שימושית'' ברמה החברתית. והכתבה שלך לטעמי מובילה לכך גם אם כוונת המשורר לא הייתה מלכתחילה ממוקמת בחוויה החברתית ויותר בחוויה האישית והפרטית להפסקת הסבל)
    טוענים כלפי והרוחניים ואנשי העידן החדש, מה שזה לא יהיה, שהם מרוכזים בעצמם (ובסבל שלהם... אם תרצה) ואינם באמת עושים דבר ברמה החברתית. אז נכון שאם אני אהיה בסדר אני אהיה גם אליך בסדר אבל זה עדיין לא מסביר את ההתעסקות הבלתי נתפשת והמתמשכת ב''אני'' וב''עצמי''. כדאי להתחיל לדבר ברמה החברתית כפי שהכתבה שלך נגעה בזה באופן מסוים. ולגבי התועלת הרוחנית הפוטנציאלית שיש לדבר אתה בטח כבר מבין לבד.

    • אכן יש פה מן מלכוד 22

      ארז, 15/07/08 12:15

      אנו פונים לנתיב הרוחני מכיוון שמאוד חשוב לנו למצוא את האושר הפרטי שלנו, אולם הנתיב הרוחני האמיתי מבקש מאיתנו לוותר על אותה תפיסת אני פרטית ולראות את טבעה האשלייתי... וכך, ככל שאנו מתקדמים בדרך הרוחנית, אנו מרגישים יותר יותר טוב עם עצמנו, אבל בו זמנית מתחילים להבין כי הדבר לא כל כך חשוב כפי שחשבנו בתחילה... בנקודה זאת, יש לטעמי, פיצול בין שני טיפוסים רוחניים... טיפוס אחד מייחס את החוויות שהוא חווה ''לאני'', ורואה בהן מעין ''הצלחות רוחניות'' שלו הוא... טיפוס זה, בלי לדעת זאת, פשוט משחזר דפוסי חשיבה חומריים אל תוך עולם הרוח... זהו הטיפוס, שכאשר הוא נהפך למורה רוחני, יפגין סממנים של מנהיג כת המבקש לעורר סביבו פולחן אישיות... הטיפוס השני מבין כי החוויות והתובנות שהוא חווה אינן חוויות ותובנות פרטיות שלו, הוא אינו מייחס את ''הישגיו הרוחניים'' לאגו הפרטי שלו, ובמידה והוא נהפך למורה רוחני הוא שם את התורה מעל לכל, ומשאיר את עצמו בצד...

      מעניין אגב לציין בהקשר זה את ההבדל בין גישת התרוודה של דרום מזרח אסיה השמה את הדגש על שחרור אישי, לעומת גישת המהיינה של הבודהיזם הטיבטי אשר שמה את הדגש על שחרור למען האחר... אישית אני חושב שהאמת נמצאת אי שם באמצע, ובכל מקרה, כל מתרגל רוחני אשר יתרגל בכנות וברצינות יגלה כי שתי הגישות למעשה אומרות את אותו הדבר רק במילים שונות... אחרי הכל, לא ניתן להגיע לשחרור אישי מבלי לעבור דרך האחר, ולא ניתן לעבור דרך האחר מבלי להגיע לשחרור אישי...

  • 5.

    לדעתי הבעיה היותר גדולה של העברת הסבל

    אור בן ארי, 15/07/08 08:02

    היא לא שהוא יחזור אלינו יום אחד בדרך זו או אחרת אלא שהאקט עצמו של העברת הסבל הלאה רק מעצים אותו בתוכנו כך שאנו נפגעים גם מהסבל וגם מההעברה שלו ובכך לא רק שלא פותרים שום דבר אלא מעצימים ומקבעים אותו בתוכנו ובעולם.

    לדוגמא, להעביר מטעני סבל הלאה בעזרת כעס, עצבים, מרירות, אלימות, אי-אכפתיות, אדישות, חוסר-סבלנות, ציניות, קיטורים וכו'.. וכו'.. זה לתת לאותם מטענים לפעול בתוכנו ולעבור לאחר בדרך שפוגעת בנו פעם נוספת.

    ריפוי אמיתי, כפי שאמרת, הוא נסיון מתמיד לבצע ניטרול והארקה לכל מה שלא אמור להיות חלק מהחיים בדומה מאוד לאיך שהמערכת החיסונית שלנו עובדת.

    בברכה,
    אור

    • תודה אור

      ארז, 15/07/08 12:16

      אכן נקודה נכונה וחשובה.

      :-)

      • כן, אני מסכים :)

        אור בן ארי, 15/07/08 13:48

        אני גם חושב שנקודה חשובה נוספת תהיה בסופו של דבר לא כמה כאב עצרתי או הצלחתי להכיל בתוכי אלא מה הצלחתי לעשות עם החיים שניתנו לי למרות כל הסבל, הכאב והקשיים שפגשתי בתוכי ומסביב.

  • 4.

    כתבה יפה

    גולן, 15/07/08 06:50

    ורק אם אפשר להוסיף, מי שמודט באופן קבוע וכתוצאה מכך חש שלוות נפש, לעולם לא יעביר סבל הלאה כי הוא פשוט לא סובל. הרי יכול מישהו שאינו סובל להעביר סבל הלאה?

  • 3.

    כתבה יפה

    גולן, 15/07/08 06:48

    ורק אם אפשר להוסיף, מי שמודט באופן קבוע וכתוצאה מכך חש שלוות נפש, לעולם לא יעביר סבל הלאה כי הוא פשוט לא סובל. הרי יכול מישהו שאינו סובל להעביר סבל הלאה?

    • תגובה

      ארז, 15/07/08 12:23

      אתה צודק שמי שמתרגל מדיטציה באופן קבוע אמור להיות בעל יכולת משופרת להכיל סבל ולנטרל אותו ולא להעביר אותו הלאה, אולם תופעת הסבל היא תופעה מאוד מורכבת ומאוד רב שכבתית, ופעמים רבות גם שנדמה לנו שאנו לא סובלים בשכבות עמוקות יותר אנו סובלים ועוד איך...

      נראה לי שצריך להיות ממש בודהה על מנת לא לסבול אף פעם, אבל מה שניסיתי לתאר בכתבה הוא מצב בו למרות שספגנו סבל ממקור כלשהו, ולמרות שהסבל הזה פוגע בנו, אנו בוחרים במודע לא להעביר אותו הלאה. במילים אחרות, זה לא שאנו לא סובלים לחלוטין, אבל אנו מבינים שלהעביר את הסבל הלאה זה לא פתרון ראוי ולא פתרון מוצלח. העובדה שאנו סובלים היא חמורה מספיק, לא צריך לחלוק את הסבל עם עוד מישהו. צרת רבים, במובן זה, היא לא חצי נחמה.

      וחוץ מזה, לדעתי, גם מישהו שלא סובל, אם הוא פועל בחוסר מודעות, יכול להעביר סבל הלאה... מחלק העיתונים, אחרי הכל, לא חייב לדעת לקרוא על מנת לקבל עיתון מגורם אחד ולהעביר אותו לגורם אחר...

      • נכון, בודהה לא סובל ומן הסתם לא מעביר סבל הלאה

        גולן, 16/07/08 04:34

        בכל אופן, בן אדם שלא סובל לא מסוגל להעביר סבל אם כי ייתכן ומעשיו או מהותו יגרמו סבל לאחרים בלי שהוא בכלל יודע שהוא גורם סבל, לדוגמא, אם תיירת מאנגליה מגיעה לביקור בארץ ובמקרה נקלעה עם שמלת מיני לאמצע שכונה חרדית וגרמה לאנשים להתייסר שם אז האם אפשר להאשים אותה? עכשיו, אם הבחורה סובלת אז היא עלולה להתייסר בעצמה כאשר יעירו לה על כך כי היא לא לחלוטין אוהבת את עצמה וקצת חסרת ביטחון, היא לא מסוגלת להכיל את הרעיון שהיא ביצעה טעות וגרמה סבל לאחרים ובמקום להתפנות מהמקום דרך רחוב צדדי היא תבחר לעשות דווקא כאשר היא מאשימה את החרדים בצרות עין ופרימיטיביות אבל אישה מוארת לעומת זאת, לעולם לא תאשים אחרים, היא פשוט תרגיש טוב עם עצמה למרות שהעירו לה ותתפנה מהמקום ולעולם לא תחזור לשם בשמלת מיני, היא תתאים את עצמה לעולם במקום לצפות מהעולם להתאים את עצמו אליה. האם המקרה הנ''ל נובע מחוסר מודעות(במובן של CONCIOUSNESS)? לא, זו פשוט תאונה ותאונות קורות כל יום, אי אפשר לדעת את כל החוקים בעולם הזה. הקארמה השלילית שהתנהגותה העלתה אצל החרדים לא תחזור אליה כי היא לא עשתה שום דבר, ההתנהגות שלה היתה טבעית לחלוטין ומי שאולי יסבול מכל העניין זה החרדים שהשליכו את סבלם על הבחורה.
        בן אדם שאינו סובל, באופן טבעי ינהג בחכמה ולא יתעקש להיות צודק (אגו) כי הוא יודע שהנסיון הזה להיות צודק הוא השורש לתחלואות העולם הזה וכאשר אין אגו מה שנותר זה חסד וחכמה צרופים, זה אלוהים ולא סתם הקבלה הגדירה 10 ספירות או תכונות של אלוהים כאשר חסד וחכמה הן רק שתיים מהן.

        • לגולן

          ארז, 16/07/08 11:15

          יפה כתבת

  • 2.

    מעניין......מחכה לעוד, תמשיך.... (ל''ת)

    אורנה, 14/07/08 23:02

  • 1.

    הכתבה הזו

    Sivan, 14/07/08 14:49

    באה בדיוק בזמן. תודה!

    • למה בזמן? בדיוק בא לך להפליץ ? (ל''ת)

      אחד העם, 14/07/08 21:07

      • אין סינון לתגובות פה באתר? מה זה הפוליגרף פה? מה עם שפה נקייה?

        אבי, 15/07/08 06:31

        חופש הביטוי הוא לא חופש הביזוי. בואו לפחות נשמור על שפה נקייה.