• 7.

    טיול בעקבות רכבת העמק

    רומן, 23/11/08 16:14

    אני רומן רוצא לארגן טיול קבוצתי לעובדי רכבת בנושא בעקבות רכבת העמק.
    נייד 054-7686977
    ד''א romang@rail.co.il
    תודה מראש

  • 6.

    תחנת הרכבת ב"אי השלום" בנהריים

    עפר לוין, 30/06/08 14:26

    בדרך בין גשר לחמת גדר, ב"פארק נהריים" - אשדות יעקב, ב"אי השלום" על מסית רכבת העמק המיתולגית, הוקמה ב1937 תחנת רכבת יפהפהיה בסגנון הבאוהאוז. בתחנה השתמרו כתובות גרפיטי יפהפיות של נוסעים שחיכו לרכבת, מלפני למעלה מ-60 שנה. הסיור בתאום עם האתר בטלפון 04-6709143.

  • 5.

    כתבה מצויינת לבילוי

    מאיר שפירא-מורה, 29/06/08 15:34

    כחוקר רכבת העמק ברור לי ללא צל של ספק כי הכתבה על "רכבת-העמק" היא בסך הכל משטח עליו בנה הכותב מסלול בילויים ובלי שום כוונה להתייחס ברצינות לרכבת-העמק.

    לא כותבים על רכבת-העמק כתבה שיטחית כל כך שאין בה שום ממש אבל מטעה את הקורא.

    נתחיל מהעובדה שכאשר רציתי להדפיס את הכתבה (שתיתווסף לפרק "עיתונאות רדודה" במחקר על רכבת העמק) קיבלתי דפים מודפסים קצוצי שורות למרות שהקשתי על "הדפסה".

    אז כמה הערות על טעויות בולטות מאוד כיוון שברור לי שלא מדובר על כתבה רצינית, אבל כדי שהקוראים לא יוטעו:

    א.
    רכבת העמק לא הגיעה לחמת גדר.
    ב.
    הרכבת לא חדלה מלנסוע במרץ 1948 אחרת נצטרך לשרוף את כל התכתובת של רכבת העמק עד שלהי 1951.
    ג.
    מוזיאון הרכבת איננו תחנה ראשונה אלא חיפה כרמל.
    ד.
    לרכבת העמק היו 48 תחנות
    ה.
    מעין אלרואי נקרא עד היום "עין-אל-ג'עאפר
    ו.
    בפארק הקטר יש קטר ישן?
    אין לי ספק שהכותב בכלל לא היה שם אלא אם הוא לא מסוגל להבחין שמדובר בקטר צעצוע שנבנה על ידי הגנן שתיכנן את הפארק ב-1994......
    ז.
    הכותב לא מציין שהקרונות בתחנות אלרואי וכפר יהושע אינן של רכבת העמק
    ח.
    תחנת עין חרוד לא נמצאת ליד עין חרוד של היום כפי שניתן להבין מהכתבה, אלא היכן שהיתה "עין חרוד למטה" מול כפר יחזקאל שבאופן לא חוקי החליט מישהו לשנות את השם ההיסטורי של תחנת עין חרוד לתחנת כפר יחזקאל.
    ליד עין חרוד של היום היתה תחנת תל-יוסף.
    ט.
    תחנת הרכבת "גשר" לא נמצאת ליד גשר הקשתות שמול קיבוץ גשר אלא יותר מקילומטר לפני כן
    י.
    הקטר בחווית נהריים
    י1. איננו שייך לרכבת העמק
    י2. הוא איננו נושף כיוון שאיננו עובד היום על קיטור
    יא.
    כפי שאמרתי שתחנת אל חמה איננה שייכת לרכבת העמק.

    לסיכום, הכתבה כפי שאמרתי מייצגת אולי פלטפורה לבילויים בעמק, והברווזים מכפר יהושע פשטו בהמוניהם על הכתבה ואני מקווה שהצלחתי לפזר את רובם כדי שאנשים לא יוטעו למקרא הדברים הבלתי נכונים הכתובים כאן, וגם תגובתי היא על קצה המזלג.
    וכל היתר כתוב במחקר שלי :"רכבת העמק - סיפורים ותחנות".

    מאיר שפירא-מורה דרך
    חוקר בידיעת הארץ.

    • לא מספיק לדעת את העובדות צריך גם הבנת הנקרא

      איילה ברקן -היסטוריונית, 03/07/08 14:45

      שלום לך,
      שמי איילה ואני היסטוריונית שבין היתר עוסקת בנושא התפתחות התחבורה הציבורית בארץ. הכתבת החביבה פנתה אלי ועזרתי לה בכתבה ומכיוון שלדידי יצאה כתבה מוצלחת ביותר אני רוצה להגיב לביקורתך:
      ראשית זוהי כתבה למטרות בילוי ולכן אי אפשר לפרט בה את כל העובדות ההיסטוריות ומה שחשוב זה ההקשר הגיאוגרפי.
      1. בכתבה לא נכתב כי תחנת אל חמה הייתה שייכת לרכבת העמק. להיפך הודגש כי תחנת צמח הייתה הצפונית ואילו לגבי אל חמה נכתב כי הייתה האחרונה מבין ה8 המקוריות שהוקמו ב1904
      2.כתוב במפורש בכתבה כי הרכבת הפסיקה את פעילותה אחרי קום המדינה. ופיצוץ גשרי הרכבת במהלך 48 אכן גרם להפסקת רוב הנסיעות.3. ממה שידוע לי תחנת חיפה מזרח בה שוכן כיום המוזיאון היא התחנה הראשונה (המערבית ביותר) של רכבת העמק.
      4. בכתבה לא מוזכר כמה תחנות סה''כ היו ברכבת העמק, מיספור התחנות בכתבה הוא לצורך בניית מסלול תיירותי
      5. מעיין אלרואי זה השם הרשמי
      6. לא נכתב כי הקטר הוא של רכבת העמק כתוב במפורש כי זה קטר ישן של רכבת
      7. כנ''ל לגבי הקרונות.
      8. אין טעם לייגע את הקוראים לוהיות כ''כ דקדקן במיקומים ולפרט על כך שהקיבוץ שינה מיקום וכי התחנה שינתה שם. הרעיון הוא לכתוב על הקיבוץ ועל הלינה בו והקשר לכתבה זה מיקמו בנתיב הרכבת.
      9. ק''מ לפני גשר הקשתות זה נחשב 'ליד'. אי אפשר להיות דקדקן במ''מ. הרעיון הוא לתת תמונה כללית.
      10.שוב לא נכתב כי הקטר והקרונות שייכים לרכבת העמק ואני מקווה שאתה מבין כי המילה נושף היא תיאור ציורי לקטר ולאו דווקא הסבר מכני על פעולתו.
      בקיצור נראה לי שהדיקדוק שלך בקטנות נובע מתיסכול שלא התייעצו בך לצורך הכתבה או לחילופין מצורך לפרסם את מחקרך בכל דרך.

  • 4.

    למה לבקר? כל מי שחושב שחסר משהו, מוזמן להוסיף לדעתי

    א.א., 28/06/08 10:22

    הכתבה מעניינת, מציגה בצורה תמציתית, בהירה ומרעננת את אחד הצירים המעניינים בארץ, שלא רק הסטוריה רבת שנים יושבת על כתפיו, אלא פעילות, יוזמה ופרוייקטים שרלבנטים לחיים שלנו היום. מה שאני אוהבת בכתבות האלה זה שהן לוקחות את החיים מהרבה כיוונים: הסטוריה, ונוף ופינוקים, וידע, כן, יש בהן הרבה ידע פשוט אבל חשוב. ובעיקר שהן נכתבות עם הרבה אהבה.

    • את צודקת בהחלט.

      רובי, 03/07/08 23:09

      לא יכולתי לנסח זאת יותר טוב.
      ומי שמבקר כנראה סתם מקנא....

      רובי- מורה דרך.

  • 3.

    כתבה יפה מאד

    תמהדר, 27/06/08 08:55

    כתבה יפה וממצה ובעיקר מסמנת מסלולי טיול בעמק. המשיכו כך

  • 2.

    למה אין רכבת היום לעמק? איך הידרדרנו?

    שם, 23/06/08 22:51

    איפה דוד לוי מבית שאן? או פרס מאלומות? או ברק? אפללו מעפולה? שכחו מאיפה באו?

    • רכבת העמק היום

      מאיר שפירא - מורה דרך, 23/09/09 12:53

      יש בידי את התכנית לרכבת החדשה שאגב תגיע רק עד בית שאן ולא עד צמח ואפילו סרבו לשמוע על אפשרות להאריך עד טבריה.

      הכוונה היא להתחבר לרכבת הירדנית מטעמי מסחר בלבד ולכן בתכנית המקורית יש רק מסילה אחת, מה שמעיד על הכוונות לתדירות נמוכה.

      בינתיים הכל מתעכב גם בגלל מי שאחראי לכך שלא דחוף לו למרות שיש שלוש מסילות על הפרק: לבית שאן, לכרמיאל, לאילת. שלושתן תגרומנה הפסדים כבדים לחברות התחבורה והדלק, ומכאן יש להניח חלק מההתנגדויות.

      החלק השני של ההתנגדויות הוא הישובים לאורך המסילה שמתנגדים לחידושה בצמוד לבתים (כשהם אשמים כיוון שהשטח שייך לרכבת ויש כאלו שבנו על שטח הרכבת), יש ישובים שרואים בכך אפשרות לתבוע כספים ולעשות מזה הון, ויש ישובים שאפילו מיהרו ובנו שכונות בצמוד ועל תוואי הרכבת (יגור,עפולה) כדי שיהיה אחר כך כלי למיקוח, או להפיל את התכנית.

      ויש כנראה עוד גורמים שרוחשים מתחת לפני השטח.
      המצב של היום , לא נראה שבכלל תקום הרכבת מחיפה לבית שאן, הלואי ואתבדה.

  • 1.

    כל-כך הרבה טעויות בכתבה אחת???

    חוקר רכבת העמק, 23/06/08 21:49

    קצרה ידי מלהושיע. צריך לכתוב את כל המאמר הזה מחדש ! המוןןן טעויות ! מה קרה לכם ?

    • כמה שגיאות ! לא רציני... (ל''ת)

      ע., 24/06/08 09:03

    • מה יגיד מאיר שפירא

      דוד, 24/06/08 10:17

      ראש וראשון לחוקרים את סיפור רכבת העמק ?