כחוקר רכבת העמק ברור לי ללא צל של ספק כי הכתבה על "רכבת-העמק" היא בסך הכל משטח עליו בנה הכותב מסלול בילויים ובלי שום כוונה להתייחס ברצינות לרכבת-העמק.
לא כותבים על רכבת-העמק כתבה שיטחית כל כך שאין בה שום ממש אבל מטעה את הקורא.
נתחיל מהעובדה שכאשר רציתי להדפיס את הכתבה (שתיתווסף לפרק "עיתונאות רדודה" במחקר על רכבת העמק) קיבלתי דפים מודפסים קצוצי שורות למרות שהקשתי על "הדפסה".
אז כמה הערות על טעויות בולטות מאוד כיוון שברור לי שלא מדובר על כתבה רצינית, אבל כדי שהקוראים לא יוטעו:
א.
רכבת העמק לא הגיעה לחמת גדר.
ב.
הרכבת לא חדלה מלנסוע במרץ 1948 אחרת נצטרך לשרוף את כל התכתובת של רכבת העמק עד שלהי 1951.
ג.
מוזיאון הרכבת איננו תחנה ראשונה אלא חיפה כרמל.
ד.
לרכבת העמק היו 48 תחנות
ה.
מעין אלרואי נקרא עד היום "עין-אל-ג'עאפר
ו.
בפארק הקטר יש קטר ישן?
אין לי ספק שהכותב בכלל לא היה שם אלא אם הוא לא מסוגל להבחין שמדובר בקטר צעצוע שנבנה על ידי הגנן שתיכנן את הפארק ב-1994......
ז.
הכותב לא מציין שהקרונות בתחנות אלרואי וכפר יהושע אינן של רכבת העמק
ח.
תחנת עין חרוד לא נמצאת ליד עין חרוד של היום כפי שניתן להבין מהכתבה, אלא היכן שהיתה "עין חרוד למטה" מול כפר יחזקאל שבאופן לא חוקי החליט מישהו לשנות את השם ההיסטורי של תחנת עין חרוד לתחנת כפר יחזקאל.
ליד עין חרוד של היום היתה תחנת תל-יוסף.
ט.
תחנת הרכבת "גשר" לא נמצאת ליד גשר הקשתות שמול קיבוץ גשר אלא יותר מקילומטר לפני כן
י.
הקטר בחווית נהריים
י1. איננו שייך לרכבת העמק
י2. הוא איננו נושף כיוון שאיננו עובד היום על קיטור
יא.
כפי שאמרתי שתחנת אל חמה איננה שייכת לרכבת העמק.
לסיכום, הכתבה כפי שאמרתי מייצגת אולי פלטפורה לבילויים בעמק, והברווזים מכפר יהושע פשטו בהמוניהם על הכתבה ואני מקווה שהצלחתי לפזר את רובם כדי שאנשים לא יוטעו למקרא הדברים הבלתי נכונים הכתובים כאן, וגם תגובתי היא על קצה המזלג.
וכל היתר כתוב במחקר שלי :"רכבת העמק - סיפורים ותחנות".
מאיר שפירא-מורה דרך
חוקר בידיעת הארץ.