• 36.

    אין הכוונה לסליחה על מעשיו, אלא לשכחה כדי להתקדם עם החיים.

    שריי, 31/05/08 10:11

    הרוצח קיבל את העונש שלו. זהו. נגמר.
    אבל אם הקורבן לא סולחת לו. זה בלתי אפשרי. היא פשוט מנסה לשכוח את זה ע''י התעלמות מרגשי הכעס והנקמה שלה או לפחות השתקתן. זה לא סליחה, זה שכחה.

    כך בדיוק גם אני הייתי נוהגת ורק אחרי שהרוצח היה מקבל את עונשו. בהיגיון אני במילא יודעת שהוא לא יסבול, כי הוא אטום וחסר רגש. הרי זה הקטע עם רוצחים, חסר להם שם דברים שמניעים את שאר האנשים, כמו רגש ומצפון ומוסר. לכן ה חסר טעם לרצות שיסבלו או לרצות לנקום בהם בצורות שונות ומשונות. זה פשוט לא יזיז לרוצחים. למרות שמדובר ברגשות לגמרי טבעיים ונורמאליים.

    קיצור, הבן אדם נתפס ונענש. זה מספיק. עכשיו הגיע זמנה של האם להמשיך את חייה. למרות שלעולם לא תשכח את בתה. אבל את הרוצח כן. היא חייבת זאת לעצמה, לא לרוצח.

  • 35.

    עין תחת עין יעשה את כולנו עוורים (ל''ת)

    יוסי, 31/05/08 06:37

  • 34.

    היא מזכירה לי את הסלחנות של עם ישראל

    אזרח מתוסכל, 29/05/08 11:24

    אנחנו לא טובים מהגברת הזו. אנו ממהרים לשחרר תמורת גופות את הרוצח המתועב סמיר קונטאר, שרצח במו ידיו ילדה קטנה בהרבה מבתה של הכותבת וגם את אביה.

  • 33.

    אמריקאית פלצנית.

    אזרח, 29/05/08 11:22

    לא רוצה לכתוב כאן מה אני הייתי עושה לרוצח כזה..

    אבל לסלוח לו ?
    לסלוח לו שאנס,ורצח ילדה תמימה בת 12 ?

    עין תחת עין ..

  • 32.

    אוי את מטורפת

    לא חשוב, 29/05/08 10:58

    האיש אנס ורצח את ילדתך ןאת סולחת . נו באמת מה זה המוסר הדפוק הזה ? מה זה ההתנהגות הפולנית הזו. הרי ברור שאת זועמת, שחייך אינם חיים מאז הרצח ושאת רוצה שהאיש ימות (ומגיע לו) ומאחלת לו כל הרע שבעולם. למה להתכחש לרגשות טבעיים (ונכונים). התכחשות לרגשות תביא בסופו של דבר לנזק גופני, מחלה ממאירה חס וחלילה או סתם מחלת נפש. היה ישו אחד, מספיק. את לא צריכה להיצלב תני לפושע שנשמתו תיצלב יום יום.

    • אמת ויציב ! (ל''ת)

      אחד, 29/05/08 11:44

    • פשוט לא הבנת כלום

      גדעון, 29/05/08 17:17

      הסליחה שלה מתייחסת לעצמה. לא לפושע.
      היא מדברת על הרגש שלה כלפיו. לא על כפרה על מעשיו.
      היא לא ביקשה שיוותרו לו.
      בגלל שלא נכון להתעלם ולהדחיק חוויה כל כך טראומתית היא בחרה ברגש הסליחה במקום ברגשות הזעם השנאה והיאוש שאתה משום מה חושב שיותר נכונים לה...
      היא לא מתכחשת. היא בוחרת בדרך היחידה שמאפשרת לה להמשיך בחייה מבלי להגיע למקומות של פגיעה בעצמה.
      דווקא הרגשות שאתה חושב שנכונים לה הם המביאים להכחשה ויאוש ומביאים אנשים למקומות שאתה לא מאחל לה להגיע לשם.

  • 31.

    יש כאן בלבול בין שני מושגים.

    אחד העם פשוט, 29/05/08 08:32

    המלה ''סליחה'' היא מרגיזה, שכן מדובר בכעין ויתור למי שאחראי לסבל איום.
    לדעתי צריך להפריד בין ההתיחסות לרשע
    שגרם סבל בל יתואר, לבין ההשלמה עם האבדן.
    למזלי לא קרתה לי טרגדיה נוראה כזו, אבל היו מקרים של אנשים שעשקו אותי או גרמו לי נזקים קשים במזיד.
    למדתי להשלים עם הנזק ולשקם את עצמי, אבל לא קישרתי זאת לסליחה. איחלתי
    לאנשים אלה כל רע, והמשכתי הלאה.

  • 30.

    שְׁמַעְתֶּם כִּי נֶאֱמַר עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן׃

    ישוע, 29/05/08 01:15

    38 שְׁמַעְתֶּם כִּי נֶאֱמַר עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן׃ 39 וַאֲנִי אֹמֵר לָכֶם אַל־תִּתְקוֹמֲמוּ לָרָשָׁע וְהַמַּכֶּה אוֹתְךָ עַל־הַלְּחִי הַיְמָנִית הַטֵּה־לוֹ גַּם אֶת־הָאַחֶרֶת׃ 40 וַאֲשֶׁר יַחְפֹּץ לָרִיב עִמְּךָ וְלָקַחַת אֶת־כֻּתָּנְתֶּךָ תֵּן־לוֹ גַּם אֶת־הַמְּעִיל׃ 41 וְהָאֹנֵס אוֹתְךָ לָלֶכֶת עִמּוֹ דֶּרֶךְ מִיל לֵךְ אִתּוֹ שְׁנָיִם׃ 42 הַשׁאֵל מֵאִתְּךָ תֵּן־לוֹ וְהַבָּא לִלְוֹת מִמְּךָ אַל־תָּשֵׁב פָּנָיו׃ 43 שְׁמַעְתֶּם כִּי נֶאֱמַר וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ וְשָׂנֵאתָ אֶת־אֹיְבֶךָ׃ 44 וַאֲנִי אֹמֵר לָכֶם אֶהֱבוּ אֶת־אֹיְבֵיכֶם (בָּרֲכוּ אֶת־מְקַלְלֵיכֶם הֵיטִיבוּ לְשׂנְאֵיכֶם) וְהִתְפַּלֲלוּ בְּעַד (מַכְאִיבֵיכֶם וְ) רֹדְפֵיכֶם׃ 45 לְמַעַן תִּהְיוּ בָנִים לַאֲבִיכֶם שֶׁבַּשָׁמָיִם אֲשֶׁר הוּא מַזְרִיחַ שִׁמְשׁוֹ לָרָעִים וְלַטּוֹבִים וּמַמְטִיר עַל־הַצַּדִּיקִים וְגַם עַל־הָרְשָׁעִים׃ 46 כִּי אִם־תְּאֵהֲבוּ אֶת־אֹהֲבֵיכֶם מַה־שְּׂכַרְכֶם הֲלֹא גַּם־הַמֹּכְסִים יַעֲשׂוֹּ־זֹאת׃ 47 וְאִם־תִּשְׁאֲלוּ לִשְׁלוֹם אֲחֵיכֶם בִּלְבָד מַה־שִׁבְחֲכֶם הֲלֹא גַם־הַמֹּכְסִים יַעֲשׂוֹּ־זֹאת׃ 48 לָכֵן הֱיוּ שְׁלֵמִים כַּאֲשֶׁר אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָׁמַיִם שָׁלֵם הוּא׃

  • 29.

    אין לה זכות לסלוח לו. הוא לא פגע רק בה.

    ריקי, 28/05/08 23:00

    יכול להיות שיותר קל לה עכשיו. נו שויין. מי אמר שצריך להיות לאדם קל בחיים?
    האתגר המוסרי שלה הוא להמשיך לשנוא אותו לעולמי עד.

  • 28.

    נקמה הורסת, וכל מי שממשיך לחיות את העבר ממשיך להזין ולהעצים את (ל''ת)

    מעשי הפושע., 28/05/08 22:23

  • 27.

    Pray U now! Forget &forgive.---Shakespeare:King Lear act 4 scene:7:

    Jaqueline, 28/05/08 17:05

    טיפש : אינו סולח ואינו שוכח
    תם : סולח ו-שוכח
    נבון : סולח ואינו שוכח

  • 26.

    יש גם הרבה נשים מוכות שסולחות לבעליהן המתעללים (ל''ת)

    שיטת השטיח, 28/05/08 15:17

    • קראי את תגובה 26 ותבחיני בהבדל... (ל''ת)

      ., 28/05/08 22:43

  • 25.

    אצילי, נאור ונכון, אבל אני הייתי מפרק אותו לאט עם פינצטה

    פיוז, 28/05/08 14:39

    אבל זה רק אני.

  • 24.

    אין טעם בנקמה, מלבד לשקט הנפשי שלך...

    ירום, 28/05/08 14:07

    הנקמה לבטח לא תפתור את המשך הבעיות הללו והמשך התרחשותם של מקרים כאלו. אז מה? הייתי מוכן לסלוח, או לנסות לסלוח רק אם היה מתברר או שהאיש זה היה טוען כי לא הוא הרוצח והיו ראיות סבירות שתומכות בכך. הייתי מוכן לסלוח גם לרוצח ראש הממשלה הנתעב אם הוא היה מתחרט על מעשהו, אומר שזה נעשה בלהט רוחני בלתי נשלט, ושהוא מבין את חומרת מעשהו היום, ממרחק הזמן. אבל לסלוח למי שאנס ורצח ילדה, ילדה המתחננת על חייה, זה בלתי נסלח. בלי להכיר את הילדה, מתעורר בי דחף עצום לראות את האיש הזה מתחנן לחייו (כמו בסרטי קלינט איסטווד), רגע לפני שהוא נורה במבושיו, אחר כך ברגליו, בידיו וכשהוא ממש סובל ורע לו, הייתי רוצה לראות אותו עם כדור בראש. פשוט כך. חחיתי, ייצרי, ובכלל לא מעניין אותי. ככה אני רוצה, ואני מרגיש מצויין עם זה.

  • 23.

    צעד לא מועיל ולא משנה כלום

    012, 28/05/08 12:58

    אין לה בכלל זכות לוותר או לא לגבי חיים של אחרים, הבת שלה היא לא היתה רכוש ששייך למישהוא ששייך בה ויתור או סליחה
    רצחו נפש ואין על זה סליחה אלא מי שמתחרט באמת ומקבל עליו להשתנות לטובה ורק אז יכול לבקש סליחה אצל מי שאמר והיה העולם הקב''ה

  • 22.

    גברת, את חולה, לכי לטיפול

    א.נ, 28/05/08 12:36

    יצורים כמו אלה צריך להוציא להורג בארבע מיתות בית דין. חנק, שריפה, סקילה, חרב - בבת אחת.
    אנשים ש''סולחים'', גורמים נזק חמור לחברה שבה הם חיים, הרוצחים גם קוראים את הכתבה, מה הם חושבים? אם ההורים סולחים יהיה להם קל יותר לרצוח ילדים קטנים אחרים וללא מחשבה תחילה.
    זהו חלק מהחברה המערבית החולה הזאת - לא מדובר במשהו אצילי! להיות מסוגל לסלוח לרוצח ילדך זהו דבר חולני כמו שלאנוס ילדה קטנה ולרצוח אותה כדי שתסתום את הפה, זהו דבר חולני.

    • אתה ''נשמע'' כמו אחד שסבל אבל אין נוסחה אחת להתמודדות

      יאיר, 28/05/08 21:18

      אני מסכים שאין מקום לסליחה במקרים קיצוניים. הנקודה שלא הבנת היא שהאם הזאת ניסתה דרכים שונות ורק הסליחה איפשרה מבחינתה את המשך החיים.
      הבעיה היא לא בקורבנות ודרכי ההתמודדות עם הפושעים אלא כשההנהגת החברה הופכת את דרך ההתמודדות המסוימת הזאת לגישה שבה על החברה כולה לנהוג.
      הסליחה היא לא יותר ומויתור אישי על נקמה וחזרה אינסופית על הטראומה אבל הגישה הסלחנית של בתי המשפט היא הפשע, היא החולי וצריך להבדיל בין השניים.

  • 21.

    גם בישראל היה סרט - ישראלית שסלחה לטרוריסט שתקף משלחת דיפלומטית

    גם בישראל, 28/05/08 12:36

    והסליחה והמפגש עם הטרוריסט הביא לשינוי מהותי וחיובי בחייה.

    השנאה והרצון לנקום אוכלים בראש ובראשונה את השונא והנוקם.

    אחרי הנקמה אין אושר.
    החלל שנוצר לא מתמלא.

    • בא ננסה...

      סלאח, 28/05/08 22:31

      אני סולח לכל הערבים באשר הם, ששנאו אותי ברמות שונות של אינטנסיביות, מי בשקט בלב ומי בפיגועים.
      עכשיו בא נראה את כל החמאסניקים ואסד רצים אלינו בשפתיים רועדות ובזרועות פתוחות, ובהמשך מכתתים את הגראדים שלהם לעציצים.

  • 20.

    צריך לשלוח את הרוצח למשפט אצל אלוהים (ל''ת)

    ליברל, 28/05/08 12:24

  • 19.

    לא הייתי סולחת! אבל הייתי מפסיקה לשנוא (ל''ת)

    שנאה היא רוע, 28/05/08 11:51

  • 18.

    צריך ראשית להרוג את החלאה

    מזרחן, 28/05/08 11:37

    ושאלוהים כבר יסלח לו

  • 17.

    מוסר נוצרי בעייתי (ל''ת)

    כתום, 28/05/08 11:37

    • זה לא קשור למוסר נוצרי

      בני, 28/05/08 11:58

      השנאה והשאיפה לנקמה פשוט השתלטו על חייה והיא לא יכלה להמשיך להתקיים. ברגע מסויים מישהו העלה בפניה את אפשרות הסליחה והיא השתמשה בזה כדי לצאת מן המצוקה.

      במילים אחרות, בתחילה היא הגזימה לצד אחד, ואח''כ לצד השני.

      אשר אליך, אתה לא ממש מצוי בסוגיה הנוצרית של הסליחה, וזה בולט.

  • 16.

    הכי כייף באמריקה, מה הקשר? (ל''ת)

    לוליטה, 28/05/08 11:32

  • 15.

    אני מציע להביא אותה לסבב הרצאות בעזה

    י, 28/05/08 11:20

    ולאחר מכן לצאת למבצע צבאי רחב היקף...

  • 14.

    הסליחה לא יכולה לקום - במקום שבו לא הובא הפתרון

    נביטת הסליחה, 28/05/08 11:15

    רוצחה של הבת נתפס והוצא להורג- נמצא הפתרון.

    רוצחם של 49 הקרבנות נתפס ונשפט על מעשיו - גם כאן יש פתרון.

    הסליחה יכולה לקום במקום שבו מתחיל פתרון - ולא במקום שבו לא פועלים לפתרון.

    במדינת ישראל קיימים הרבה קרבנות - ללא פתרון.

    הסליחה אינה קמה בהם.

    באין פתרון - לא תקום סליחה.

    ועל כן השנאה רק גוברת בין כל חלקי ההחברה והיחידים בארץ מקוללת זו רוויית נוכלים, רוצחים, אנסים, פושעים, ''מנהיגים'' שקרנים, שופטים מפוקפקים ללא נשמה, עוכרי דין וכן הלאה והלאה.

    לשנאה יש תפקיד.

    תפקידה להצטבר לכדי אנרגיית כעס עצומה שתתפרץ ותביא בהתפרצותה לפתרון על ידי ניקוז החוצה מהחברה של כל הגורמים המושחתים ממנה.

    זהו הפתרון.

    אחריו תבוא הסליחה.

    לשנאה יש תפקיד.

    השנאה מצאה את הרוצחים במקרים שתוארו בכתבה הזו.

    השפלים צריכים לבוא על עונשם.

    רק לאחר מכן סליחה יכולה לנבוט.

    אדמה המכוסה בנפט - שום דבר לא ינבוט ויצמח בה.

    חברה מושחתת היא כמו אדמה המכוסה בנפט.

    עד שלא יוסרו המושחתים, השפלים והפוגעים בה מעליה - לא ינבוט בה דבר מלבד המשך שחיתות, שפלות ורצח.

    וזהו מצבם המתמשך של אזרחי מדינת ישראל בזמננו.

  • 13.

    הסליחה לא יכולה לקום - במקום שבו לא הובא הפתרון

    נביטת הסליחה, 28/05/08 11:15

    רוצחה של הבת נתפס והוצא להורג- נמצא הפתרון.

    רוצחם של 49 הקרבנות נתפס ונשפט על מעשיו - גם כאן יש פתרון.

    הסליחה יכולה לקום במקום שבו מתחיל פתרון - ולא במקום שבו לא פועלים לפתרון.

    במדינת ישראל קיימים הרבה קרבנות - ללא פתרון.

    הסליחה אינה קמה בהם.

    באין פתרון - לא תקום סליחה.

    ועל כן השנאה רק גוברת בין כל חלקי ההחברה והיחידים בארץ מקוללת זו רוויית נוכלים, רוצחים, אנסים, פושעים, ''מנהיגים'' שקרנים, שופטים מפוקפקים ללא נשמה, עוכרי דין וכן הלאה והלאה.

    לשנאה יש תפקיד.

    תפקידה להצטבר לכדי אנרגיית כעס עצומה שתתפרץ ותביא בהתפרצותה לפתרון על ידי ניקוז החוצה מהחברה של כל הגורמים המושחתים ממנה.

    זהו הפתרון.

    אחריו תבוא הסליחה.

    לשנאה יש תפקיד.

    השנאה מצאה את הרוצחים במקרים שתוארו בכתבה הזו.

    השפלים צריכים לבוא על עונשם.

    רק לאחר מכן סליחה יכולה לנבוט.

    אדמה המכוסה בנפט - שום דבר לא ינבוט ויצמח בה.

    חברה מושחתת היא כמו אדמה המכוסה בנפט.

    עד שלא יוסרו המושחתים, השפלים והפוגעים בה מעליה - לא ינבוט בה דבר מלבד המשך שחיתות, שפלות ורצח.

    וזהו מצבם המתמשך של אזרחי מדינת ישראל בזמננו.

  • 12.

    זה מה שנקרא מוסר נוצרי וחולני !

    גד, 28/05/08 11:15

    בכדי לסלוח האדם צריך להביע צער ובאמת לבדוק לאורך זמן שהוא לא חוזר על מעשיו - במקביל הוא ירצה את עונשו ואז מי שיש לו את כוחות הנפש יסלח לאותו אדם.

  • 11.

    הסליחה לא יכולה לקום - במקום שבו לא הובא הפתרון

    נביטת הסליחה, 28/05/08 11:13

    רוצחה של הבת נתפס והוצא להורג- נמצא הפתרון.

    רוצחם של 49 הקרבנות נתפס ונשפט על מעשיו - גם כאן יש פתרון.

    הסליחה יכולה לקום במקום שבו מתחיל פתרון - ולא במקום שבו לא פועלים לפתרון.

    במדינת ישראל קיימים הרבה קרבנות - ללא פתרון.

    הסליחה אינה קמה בהם.

    באין פתרון - לא תקום סליחה.

    ועל כן השנאה רק גוברת בין כל חלקי ההחברה והיחידים בארץ מקוללת זו רוויית נוכלים, רוצחים, אנסים, פושעים, ''מנהיגים'' שקרנים, שופטים מפוקפקים ללא נשמה, עוכרי דין וכן הלאה והלאה.

    לשנאה יש תפקיד.

    תפקידה להצטבר לכדי אנרגיית כעס עצומה שתתפרץ ותביא בהתפרצותה לפתרון על ידי ניקוז החוצה מהחברה של כל הגורמים המושחתים ממנה.

    זהו הפתרון.

    אחריו תבוא הסליחה.

    לשנאה יש תפקיד.

    השנאה מצאה את הרוצחים במקרים שתוארו בכתבה הזו.

    השפלים צריכים לבוא על עונשם.

    רק לאחר מכן סליחה יכולה לנבוט.

    אדמה המכוסה בנפט - שום דבר לא ינבוט ויצמח בה.

    חברה מושחתת היא כמו אדמה המכוסה בנפט.

    עד שלא יוסרו המושחתים, השפלים והפוגעים בה מעליה - לא ינבוט בה דבר מלבד המשך שחיתות, שפלות ורצח.

    וזהו מצבם המתמשך של אזרחי מדינת ישראל בזמננו.

  • 10.

    איפה כל היורדים הגאים שיטיפו לנו עכשיו על כמה טוב באמריקה

    ארז, 28/05/08 11:01

    אפילו אם מכונית עולה שליש מאשר בארץ... שם יכולים לרצוח לך את הילד וחבר מושבעים המורכב מאנשים שלא יודעים לאיית את השם של עצמם יכול לשחרר אותו הביתה...

    סיפור נורא... אני לא חושב שהייתי יכול לסלוח, אבל מצד שני, בלי לסלוח, הסיפור אכן היה הורג גם את כל שאר המשפחה...

    • מבלי להשמיץ... (כנסו.. כנסו..)

      בלי להשמיץ, 28/05/08 11:12

      חתיכת קקה !
      מה קרה להודייה קדם ???
      אבא שלה שיקח אותו האופל רצח אותה !
      לא דוד לא דודה ולא אמריקה !
      מה זה קשור טמבל !

      ילד זה לא דיש וושר !
      ילד זה לא חוט מאריך !

      ילד לא משאירים לבד .
      לא משנה איפה !

      • חחח...

        ארז, 28/05/08 22:35

        אתה כותב מבלי להשמיץ ואז מיד משמיץ... יפה מאוד... עדיף לשמור על שפה נקיה... נכון, גם בארץ יש רציחות, אבל בארצות הברית יש הרבה יותר, ומישהו יכול לחטוף לך את הילדה ולברוח איתה לצד השני של היבשת או למכסיקו ולך תמצא אותה... וכן, שיטת המושבעים היא שיטה מטומטמת... אבא של הודיה קדם ז''ל יושב בכלא, OJ סימסון מחייך כל הדרך אל הבנק...

  • 9.

    חשוב להבין

    Shlomo, 28/05/08 10:59

    הסליחה היא לא מעשה שאתה עושה עבור זה שהרע לך, אלא עבור עצמך. המשמעות היא לא ש''הכל בסדר'' אלא שאתה מוותר על זכותך לשנוא לכעוס ולהתנקם. -שוב לטובתך! (מסיבות רבות)

    • אז במה זו סליחה?

      שואלת כדי להבין, 28/05/08 11:14

      לפי התיאור הזה זה אקט של הדחקה - מחיקה רגשות קשים של האדם.או בניסוח אחר - השארה מאחור את הרגשות הקשים של כעס ונקמה. כמו שאתה קורא לזה - 'מוותר על'. היכן כאן המקום למילה 'סליחה'? תנו עוד פירוט לתיאור התהליך, כדי להעמיק.

      • לא ''הדחקה''

        Shlomo, 28/05/08 13:18

        הבעייה היא עם המשמעות שמולבשת על 'סליחה'. חשבי על מה שאת עושה ועל מה שקורה כאשר את לא סולחת... במקרה הטוב ביותר זו חרב בעלת שתי פפיות. ברוב המקרים את פוגעת רק בעצמך.סליחה היא ויתור שבא בעקבות מודעות. מודעות לכך שהברירה היא -או לקחת בעלות על הרגשות שלך או שהשליליות תמשול בך ואז יהיו התוצאות אשר יהיו.

        • לא ענית

          י., 28/05/08 17:38

          היכן הסליחה? זה ויתור על הצמדות לרגשות הקשים - אוקי. איפה הסליחה.

          • ע'מ לקבל תשובה את צריכה לשאול את עצמך שאלה...

            שלמה, 29/05/08 09:54

            מה זה 'לסלוח'? אם התשובה שלך מתייחסת לתוקפן -זה שורש הבעיייה. התשובה צריכה להתייחס אליך. מה התגובה שלך למעשה? כעס? שנאה? מי אחראי לזה? הרבה אנשים חושבים שהמקור לרגשות הללו הוא הצד הפוגע... -טעות גורלית. את יכולה לבחור את התגובה, וזה מוכיח שאת אחראית לה. תגובה בריאה כוללת מודעות לאופציות השונות והשלכותיהן. כולל (במיוחד!) קבלה של מה שלא ניתן לשינוי. בהמשך, סליחה היא הצהרה: ''יש לי הזכות לשנוא ולתעב אותך על מה שעשית לי אך אני מוותרת על הזכות הזו''. סליחה היא מעשה שאת עושה עבור עצמך לא עבור זה שפגע בך! לסלוח לא בהכרח מחייב ויתור על צעדים חוקיים שעשוים להוביל לפיצוי על נזק שנגרם.

      • סליחה על מה ולמה...

        עופר, 28/05/08 19:40

        אני חושב שאי אפשר למחוק או להתעלם מרגשות קשים של כעס ורצון לנקמה כנגד מי שהרע. יותר מכך, רגשות הכעס והנקמה הם טבעיים ו''נורמלים'' בהתחשב בנסיבות. הפואנטה לפי דעתי היא האם הרגשות הללו מפעילים אותנו ולוקחים מאיתנו את השליטה על חיינו או לא.
        בסליחה ה''יהודית'' שלא כמו ב''סליחה'' הנוצרית אין שום כפרה או מחילה על עוון, רק מי שהרע יכול לבקש מחילה על מעשיו ממי שנפגע על ידו.
        הסליחה שנעשית על ידי הנפגע ביוזמתו הוא ולא כתוצאה מבקשת סליחה של הפוגע באה לשחרר את האדם הנפגע ולהחזיר אליו את השליטה על חייו.
        בסליחה כזאת האדם הנפגע מקבל את המצב, משלים איתו, סולח לעצמו, מפסיק לבוא אל עצמו בדרישות ותוכחות של איך זה קרה לי? למה דווקא לי? וכדומה.

  • 8.

    אחרי שהוא ימות בכסא חשמלי אז אפשר לסלוח לו (ל''ת)

    יריב, 28/05/08 10:51

  • 7.

    חולני (ל''ת)

    רם עמית, 28/05/08 10:48

  • 6.

    אני לא מבינה ,אני יכולה רק להעריך את הגישה

    אפרת, 28/05/08 10:23

    כל הכבוד על האומץ והכח

  • 5.

    תגידי, נרצחה לך ילדה או את בסרט הוליוודי? אמריקאית מטומטמת!

    דולפין מרושע, 28/05/08 10:20

    מה זה חשוב אם רוצח בוכה או לא?
    מה בכלל צריך את המפגשים הזוים האלה?
    האם זה עוד ריאליטי שואו? האם בזמן הזה שרוצח בכה היה מוזיקה מרגשת ברקע?

    גזר דין מוות או גואל הדם = פתרונות יחידים.

    חברה מערבית בדרך לאבדון!

    • מסכים לחלוטין

      ברוך, 28/05/08 12:33

      אם כי לא הייתי מתבטא בכזו חריפות מול אם ששכלה את בתה בנסיבות נוראות אני מסכים לחלוטין עם עיקרי הדברים - יש מעשים עליהם אין מחילה, ושום עטיפה מתקתקה לא תשנה את העובדות - ילדה קטנה נאנסה ונרצחה, אין מחילה למעשה שכזה.

  • 4.

    לא הייתי סולח על הרבה פחות מזה

    דוד, 28/05/08 10:06

    לא על כל דבר צריך לסלוח. יש אנשים רעים שצריכים לקבל עונש על מה שעשו ולא מחילה והקלה.

  • 3.

    לפי הגאווה היהודית הנקמה היא מידה טובה כשהיא באה בזמן הנכון

    ישראל, 28/05/08 09:57

    לפי הגאווה היהודית הנקמה היא מידה טובה כשהיא באה בזמן הנכון!

  • 2.

    הוא קיבל עונש מוות, איזה חמודה היא, שהיא לא שונאת אותו יותר (ל''ת)

    עכשיו כשהוא מת, 28/05/08 09:56

  • 1.

    גישה נוצרית מגעילה...

    שמואל, 28/05/08 09:49

    ...שרק מעצמת את הרוע בעולם. יש לשנוא את הרשעים ולהדביר אותם.

    • זו לא רק גישה נוצרית, זו הגישה הבודהיסטית, גישת ההינדו

      מילה, 28/05/08 10:30

      והמחילה עומדת גם בבסיס היהדות העתיקה האמיתית, לא המכוערת שאתה מייצג

      • חה חה חה (ל''ת)

        יהודי עתיק, 28/05/08 10:46

      • ''שופך דם האדם באדם דמו יישפך''

        יריב, 28/05/08 10:54

        ''שופך דם האדם באדם דמו יישפך''
        ''לא תקח כופר''
        ''ולא תחניפו את הארץ כי בדם יחניף את הארץ''

        ומסביר רש''י: אל תאמר מה יועיל שנהרוג גם את הרוצח ונמצא שהרגנו שניים, אלא תהרוג גם אותו כי זה הצדק.

        אנחנו אמנם בזמנים אחרים ואין עונש מוות אבל לסלוח לא ולא. שיקבל את העונש המקסימלי ואז ייסלח לו.

      • הצחקת אותי. הבסיס היהודי מבקש החזר אנרגטי

        ב', 28/05/08 15:15

        עין תחת עין, שן תחת שן וכו,.
        כלומר מה שנלקח יש לתת בחזרה את תמורתו האנרגטית, ועד שזה לא קורה אנו מתגלגלים בהרבה חשבונות אנרגטיים כאלה שמחכים לפתרונם.
        אולי האם המסכנה מצליחה לישון בלילה, אבל שום כוח ושום אנרגיה לא חזרו אליה.

        • תמורה אנרגטית

          י., 29/05/08 00:57

          האם נקמה היא תמורה אנרגטית . היא נראית יותר כמו מינוס שהוא תוספת למינוס.
          התמורה האנרגטית צריכה להיות במישור אחר.

        • החוק האנרגטי אומר שההחזר יתבצע במילא

          ראובן, 29/05/08 02:50

          חוק שימור האנרגיה אומר שאם אתה לא תנשא ותנקום מישהו או משהו אחר כבר יסלק את החוב.

          להיפך: היהדות אומרת שהכל לטובה והכל בידי שמיים. להעניש זה דבר אחד אבל לשנוא וליטור זה כבר ממש עבודה זרה.

          • החזר אנרגטי

            ב', 29/05/08 15:22

            התמורה צריכה להנתן ממי שהיא נלקחה, אבל החזר נעשה בכל מיני אופנים: כסף, אהבה, תשומת לב, ועוד.
            במערכת הגילגולית נוצרים סיטואציות של החזר, אבל אפשר ליצור מצב של עיכוב כאשר הצד המקבל מסרב לקבל מחולשה, או שהוא מקבל ומיד נותן הכל במתנה לאחר מחוסר יכולת קבלה והכלה אנרגטיים.
            קיימות וריאציות רבות לחוסר יכולת ליצור החזר אנרגטי. וחולשת המקבל היא אחת מהן.
            סליחה ללא החזר אנרגטי אינה יכולה ליצור ויתור על אותו ההחזר, והיא פוגעת בשני הצדדים, הן בצד הפוגע והן בצד הנפגע.

      • אנחנו סולחים ביהדות.

        גדעון, 29/05/08 00:17

        את עשיית הצדק משאירים לבית דין ולאלוהים. וזה לגמרי לא סותר את הסליחה. הסליחה מאפשרת לאדם הפרטי לשחרר את עצמו מאותה חוויה ולהמשיך בחייו.הסליחה היא ביטוי של הרגש של הקרבן כלפי הפוגע. היא לא קשורה לתהליך עשיית הצדק וניהול של החברה.

        ''הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי, או שחטא כנגדי בין בגופי בין בממוני בין בכבודי בין בכל אשר לי, בין באונס, בין ברצון, בין בשוגג בין במזיד, בין בדיבור בין במעשה, ולא יענש שום אדם בסיבתי.'' - אנחנו אומרים כל לילה לפני קריאת שמע ישראל. אני חושב שאנחנו לא אומרים את זה סתם...

    • במה הסליחה מעצימה את הרוע?

      זהר, 28/05/08 10:46

      אף אחד לא חנן את הרוצח, הוא ירצה את עונשו עד הדקה האחרונה. אסור לוותר לפושעים!
      הסליחה מיועדת לקורבן- להתנקות מהשנאה ומהנקמה שדבקה בו ולאפשר לו חיים.
      כך עשינו אנו- העם היהודי- לאחר השואה. אחרת לא היינו מסוגלים להמשיך הלאה, להשתקם ולבנות מדינה לתפארת.

      • אוי תסתום ... (ל''ת)

        ירון, 28/05/08 11:16

    • כששופטים נשארים עוורים

      מירי, 28/05/08 10:57

      שמואל
      אתה יכול לא להסכים, להתנגד מתוך תוכך לגישה, להודות שזה ממש קשה, שהכאב והפחד מהאובדן הם נוראים ומחרידים וכו'. יחד עם זאת אתה יכול לנסות להבין את מה שהיא מספרת. להבין- לא להסכים. כשמנסים להביןפותחים את הלב לשונה. אתה לא תיהפך חלילה לנוצרי אם תבין זאת, כמו שאדם שבדעותיו הפוליטיות שמאלי לא יהפוך לימני אם הוא ינסה להבין מה בעל הדעות הימניות טוען. כשמבינים אומרים: הבנתי ואני חושב אחרת. בלי כעס ובלי להתווכח ולרצות להיות צודק. כשמפחדים אומרים אתה טועה וכשממש מפחדים מכנים בשמות ושופטים.
      גם לי קשה לחשוב על להיות במקום כזה של הורה שילדו נאנס ונרצח. אני חשה את הפחד חונק לי בגרון ואת הזעם מפעפע. יחד עם זאת אני רוצה להיות מסוגלת להיות במקום שהפחד מאובדן/מנטישה כבר לא תהיה לו אחיזה בי, שהשנאה ורצון הנקם, אם יעלו מכל סיבה שהיא לא יגרמו לי לאבד צלם אנוש. להפך הייתי רוצה לדעת לנתב את האנרגיה הזו למקום של סליחה ושל העצמה.