• 29.

    תומר, מה אתה אומר על

    ליאת, 04/07/07 13:37

    להגיע באיזור אוג' -ספט' לטירו וארונצ'לה??
    איך מזג האויר וכמות האנשים בזמן זה??
    כבר שנים שאני חשה משיכה לא מוסברת להגיע לשם ואיכשהו מגיעה למקומות אחרים.
    שלח אינפו' ואולי נתראה סביב ההר כשהירח במילואו.
    שיהיה לך עמוק ונפלא גם בפעם הרביעית.
    ממני.

    • בספטמבר נפתחת שם העונה, מתחיל להיות

      רוית, 09/07/07 15:13

      מזג אויר סביר... לא יודעת מי המורים שמגיעים לשם בחודשים אלו.

      • להלן רשימת המורים שמגיעים בספטמבר

        יולי אוגוסט, 09/07/07 20:03

        המורה לחשבון
        המורה לתלמוד
        המורה לאנגלית
        המורה לספרות
        המורה לתנ''ך
        המורה להתעמלות
        והמורה לזימרה...

        בקיצור, כל המורים שפוטרו לקראת שנת הלימודים...

      • סביר זה מונסונים? כמה מעלות בערך?? (ל''ת)

        ליאת, 20/07/07 14:25

  • 28.

    רעיון ומהות הקדושה ( ויקיפידה)

    קדוש, 04/07/07 07:44

    קדושה היא הגדרה דתית-מיסטית למעמד רוחני גבוה המיחד את נשוא הקדושה, מזכך אותו ומרומם אותו.
    הקדושה היא גם מסגרת אוטונומית המחילה כללים שונים והלכות שונות, כתוצאה ממצבים המיוחדים לה.
    מושג הקדושה הוא רעיון מופשט, הוא טעון ומלא משמעויות שונות ומגוונות, מושג זה מתאר מקומות, זמנים, אנשים וחפצים.
    תפיסת הקדושה מצוייה כמעט בכל הדתות,
    הגדרת הקדושה ביהדות היא פרישות מהעולם הזה - מהגשמיות, בדרגות שונות.
    היפך הקדושה היא - טומאה (סיאוב).

  • 27.

    לבן צפון

    רש''ש, 03/07/07 18:12

    הרשה לי להגיב לאחד מהגיגך בתג' 10, בה אתה מזלזל ומבטל את קדושת הכותל מקום בית המקדש, בו ראו את השכינה ונוכחות הא-ל עין בעין, וממנה נזונו כל אומות העולם, ואתה בא לבטל זאת בגלל דיירים או לכלוך?...
    הצחקתני.., עם ישראל היה שרוי בקדושה גם כשהיה מוגף בגללי בהמות לידיעתך,אבל מה .. כנראה שיש בך איזה חידק אנטי דתי שלא עוזב אותך ולכן כל האמצעים כשרים בעינך להאדיר את ''קדושת'' הגויים
    והעיקר שתרמוס את היהודי הדתי.
    טוב נו, עידן חדש עלאק.. כל האמצעים כשרים, גם לשנאה עצמית,
    וגם לפיתפותי ביצים.

    • נראה לי שאני צריך להדגיש מספר דברים

      בן, 03/07/07 19:06

      כי אתה לא היחיד שפשוט מסרב להבין.

      אני לא טוען שהכותל לא קדוש, אני לא טוען שהר סיני לא קדוש ואני לא טוען שהר ארונצ'לה לא קדוש, אני טוען, שאם יש משהו קדוש אובייקטיבית בעולם הזה, אז המשהו הזה מחייב את קיומו של אלוהים, ואם אלוהים קיים, אז הוא יצר את כל העולם, אם הוא יצר את כל העולם, כ-ל העולם כולו קדוש ב-א-ו-ת-ה מידה.

      זה שיש מקומות ספציפית שאנשים הגדירו אותם כקדושים ולכן לאחרים יותר קל לראות את הקדושה שבהם ובעולם, זאת לא הבעייה שלי.

      • אלא אם כן

        איילת, 03/07/07 19:42

        יש מקומות שאותם אלוהים מעדיף, ובדרך כלל אוהב לשהות בהם הרבה.

        כמו שלבנאדם יש את בית הקפה החביב עליו, הצימר החביב עליו, ועוד כמה מקומות שבהם אפשר בדרך כלל למצוא אותו.

        ואז האנרגיה של אלוהים נוכחת במקומות החביבים עליו הכי חזק, ואנשים מרגישים את הנוכחות החזקה שלו במקומות האלה וקוראים להם קדושים.

      • מה הקשר?

        דידי, 03/07/07 19:59

        אם אלוהים יצר את העולם אז הוא כולו קדוש? למה? ואם השמש מצמיחה צמחים אז הם כולם טובים למאכל? או כולם יפים?

      • לבן צפון,דידי ואיילת.

        רש''ש, 03/07/07 21:24

        אני שמח שהנושא התפתח לדיון פורה משהו, אומר את מה שלמדתי ממקורות היהדות, קדושה הנה מקום
        בו הא-ל שוכן ביתר ''עוצמה'' , אמנם, נכון הוא בן ,שמלוא כל הארץ כבודו אך אין להקיש שכל האובייקטים קדושים באותה מידה (בית כסא הנו מקום טמא בו לא שורה קדושה כלל)
        אמנם עם ישראל היה מוקף גללי בהמות אך בתוכו (גופו) כולו שכנה הקדושה כפי שיוסבר הלאה (בעקר במעמד הר סיני שם פסקה זוהמתם והיו קרובים בטהרה למלאכים).
        לטענת המקורות הר המוריה עליו נבנה בית המקדש הנו הקדוש ביותר ובו שוכן הא-ל ברוב ''עוצמתו'',
        בבית המקדש ראו כולם איך אש יוצאת מן השמיים ושורפת את הקורבן (מה שנקרא הארת הרצון-- הא-ל קבל את בקשת הכפרה).
        ולא במקרה העלה אברהם את בנו יצחק לעקדה בהר המוריה, יעקוב כשישן שם חלם את חלום הסולם והמלאכים ומכשתעורר אמר '' אכן מה נורא (קדוש) המקום הזה.''.
        האנלוגיה של איילת על בית הקפה החביב וכן של דידי אודות הצמחים
        מתארות זאת נכונה לדעתי,
        בכל מקום בו שוכנת טומאה ישנה מיד הסתלקות השכינה, הפסוק ''ועשיתם לי משכן ושכנתי בתוככם'' מבואר בפשט ברובד המקרו ויש לו גם פרוש ברובד המיקרו ופרושו - אדם שהנו טהור הן מבחינה הגיינית והן רוחנית ובעל מחשבות חיוביות בלבד ללא שנאה ועם ענווה ואהבת ה' , הנו נקרא קדוש ופרוש הדבר שהקב''ה שוכן בתוכו ממש (מה שמכונה הארה)
        ויכול הוא להגיע גם למדרגת רוח הקדש.

      • בן זה נכון מה שאתה כותב, ואיילת החכמה והאינטלגנטית

        טרזן האמיתי, 08/07/07 19:17

        נגעה בדיור בנקודה.

        כמו שהשמש זורחת על כל הדברים בעולם, יש מקומות שמחזירים את קרני השמש הרבה יותר ממקומות אחרים.

        וכמו שלא יכול להיות קיום של משהוא שאינו יציר הממשות או אלוהים, תרקא לזה איך שאתה רוצה.

        יש מקומות ואנשים שבהם מתגלה המודעות והקישור לממשות (אלוהים) הרבה יותר ממקומות אחרים או אנשים אחרים.

        כמו שבכיתה בשיעור מתמטיקה כולם הקשיבו ושמעו את השיעור, אולם אחדים לא הבינו, אחדים הבינו מעט, ואחדי מעט כבר יכולים לעשות שימוש במה ששמעו ולמדו בשיעור....

        • חחחחחחחחחחחחחח

          LOL, 09/07/07 20:17

          ;-)

  • 26.

    גם מתעלל בחיות וגם בז לבני-אדם (ל''ת)

    בן לולו, 03/07/07 09:58

    • מי,מה,מה הוא קופייץ? (ל''ת)

      תנו לחיות לחיות, 03/07/07 11:14

    • בן לולו משלומי חבר של רוני ? (ל''ת)

      פניני, 03/07/07 12:01

  • 25.

    בן צפון

    רש''ש, 03/07/07 06:31

    מה כל הקשקושים האלה על קבצני הכתל? והלכלוך ?לידיעתך עם ישראל היה שרוי בקדושה גם כשהיה מוקף בגללי בקר,
    מקום בית המקדש הנו הקדוש ביותר בעולם, וכשהיה קים שרתה בו השכינה שגם האצילה על אומת העולם שגם ידעו להעריך זאת היטב לידיעתך,
    תמשיכו אתה והגורו שלך ת.פ לחטט
    אחר קדושה אצל טומאת הגויים היונקים מן קדושת היהדות, המשיכו להכפיש את היהדות ולהיות ''נאורים'' אנשי ''העולם הגדול'' ..ממש מגוחך, כל תורת ישראל כל המרגליות אצלכם בקרן זווית ואתם הולכים לרעות בשדות זרים לחפש ''קדושה''
    אחח... העידן החדש עלאק..
    ''אם אין אלוהים במקום הזה והרגוני''

  • 24.

    הסבר יחיד למושג קדושה לכל ההדיוטות וההוזים למינהם.

    חוצן בכיר, 03/07/07 05:21

    קדושה פירוש הפרדה! זהו, לא פחות ולא יותר ואין קשר להרגשה לרגש או לשום תחושה שהיא עילאית או נמוכה!! היחיד שקרוב להבין זאת הוא בן צפון (שאני לא כל כך סובל באופן אישי אבל אני לא יכול לומר עליו שהוא טיפש). למשל קחו יין של קידוש. לפני הקידוש זהו יין רגיל ואחרי שאנחנו אומרים מילים מסויימות מתוך כוונה מסויימת אנחנו מפרידים אותו מהמצב הרגיל והופכים אותו בפעולתנו לקדוש.והוא קדוש רק למי שקידש עליו או מקבל על עצמו את התהליך. יוצא מכאן שאנחנו משרים קדושה על ידי פעולה מסויימת שקיבלנו עלינו או שהמצאנו לבד ואין שום חפץ או מקום או אדם שהוא קדוש בפני עצמו. לראיה (ליהודים המאמינים) אלוהים אומר למשה להעלות את הבקר ןהעיזים להר שעליו ניתנה התורה ממש למחרת האירוע שיאכלו לעשות צרכיהם וכל זאת כדי להסביר לעם (הסגולה עאלק) את משמעות הקדושה. אגב, כך גם ארץ ישרואל שאינה קדושה בפני עצמה אלא אמורה להתקדש על ידי מעשי העם ''הנפלא'' וה''מיוחד'' שיושב בה. מיותר לציין שהיא מזוהמת בערסים חסרי מצפון ושכל.

  • 23.

    לא נראה לי שאתה חוקר דת אצלך כיהודי אלא (ל''ת)

    רק אצל אחרים, 03/07/07 04:31

  • 22.

    תומר, אתה שוב מעורר בי השראה

    שירה, 02/07/07 22:13

    ותשוקה {מותר?} לבקר בהר. והלוואי תשוב מואר.

    • הוא די רחוק מזה...

      אחד, 04/07/07 15:07

      השיפוטיות שולטת בו ביד רמה.

  • 21.

    ת.פ מתי תתחיל לחפש את הקדושה האמיתית ביותר-היהדות? (ל''ת)

    רש''ש, 02/07/07 20:47

  • 20.

    בוקר טוב אליהו (פרסיקו)

    איתן, 02/07/07 19:17

    אז מה אמרת לנו במאמר ?
    שכדי להבין במשהו, אנחנו צריכים קודם כל להיות לפחות ברמה של מי שיצר אותו.
    אבל אתה הסתבכת והלכת מסביב כדי לשכנע אותנו שהשכלה חשובה בכל תחום בחיים, אולם הגדלת והוספת הפעם את נושא הקדושה החשובה לך כמהות.
    נכון, גם בתחום זה צריך ללמוד ולהעמיק ולהגיע לרמה גבוהה בנושא המדובר.
    עכשיו אם תיזכר במקצת בתיאוריה האינטגרלית, ובצורך לעלות ברמות גם בקו ההתפתחות הרוחני, מייד הכל יהיה לך ברור: מי שלא התפתח רוחנית, ימשיך לטחון מים כמו מספר מגיבים כאן באתר.
    וגם המאמר שלך היה מסובך פחות עם המודל האינטגרלי.
    בכל מקרה תודה על המאמר שנגע בי.

    • אפשר

      בן, 02/07/07 21:59

      בתור אחד שכנראה ברמה רוחנית גבוהה מאוד, לדעת איך זה מתבטא?

      • כדי לא ללכת לאיבוד בגו'נגל צריך מפה

        איתן, 03/07/07 00:01

        תודה על השאלה.
        אני אתמקד כאן בדרך ולא בשיטה.
        בגישה האינטגרלית ישנה מפה המתארת את מגוון היכולות האנושיות בחמישה מאפיינים עיקריים:רבעים,רמות,קוי התפתחות, מצבי תודעה וסוגים (ראה מאמרים באתר של אורן אנטין ). בני אדם מתפתחים תוך עליה ברמות התודעה שלהם , אם אתה ברמת תודעה X הנמוכה מרמה Y , אתה לא תוכל להבין את היצירה של רמה Y, אתה תחשוב שאתה מבין אותה אולם בפועל אתה תראה ותבין דרך פריזמה של X. במצב כזה כמובן שתהיה לך ביקורת על רמה Y ואתה תשמח להציג אותה ברבים. במקרה שלנו, מי שהתפתח רוחנית וחווה את ההר כקדוש, נראה בעיני אחרים כהוזה או כל כינוי אחר המקובל בסביבתו, הוא לעולם לא יבדוק שמא הוא מוגבל במשהו.
        כאשר יש לך מפה של היכולת האנושית במספר מימדי התפתחות אפשרית, אתה יכול למפות את מיקומך על המפה, תוכל לראות היכן אתה לא מספיק מפותח, תוכל למצוא באילו כיוונים עליך ללכת על מנת להגיע למטרה שהצבת לעצמך.
        כיצד עולים ברמות? המרכז האינטגרלי שמרכזו בדנבר, קולורדו בדק שיטות המקובלות אצל המובילים , כל אחד בתחומו, והציע תרגול ILP שניתן לבצע על מנת להאיץ את קצב ההתפתחות של היחיד ולאפשר לו להתקדם ברמות.

        לגבי הרמה הרוחנית שלי ? לי יש מפה ואני מנסה לנווט לפיה בכלים של ILP.

        • מי ששירטט

          בן, 03/07/07 17:44

          לך את המפה הזאת, הלך בדרך שלך, או שהלך בדרך שלו? ואם הלך בדרך שמשותפת לכולם, האם סיים את הדרך והגיע לקיצה שהוא יכול לשרטט מפות בשביל להוביל אנשים אחריו?

          ולא אמרת איך הרמה שלך מתבטאת, אתה רואה מלאכים? אתה יושב לקפה עם אלוהים? מתקשר חייזרים? קורא מחשבות? איך הרמה הרוחנית היותר גבוהה שלך מתבטאת?

  • 19.

    הקפתי את ההר בירח המלא

    אופיר-לא-פה, 02/07/07 16:44

    חוויה מדהימה, שבחלקה התבוננתי מן הצד בהתרחשות ובחלקה הייתי חלק מן ההתרחשות עצמה ובו בזמן מתבונן מהצד, גם בעצמי, הנוטל חלק בהתרחשות.
    הכל תוך כדי הקפת ההר, ברגל, באור הירח המלא והמקדשים הבלתי נגמרים והפלורוסונטים המזדמנים, שתחילתה כאילו נבלע בזיכרון רחוק ומעורפל, עד כי לא ניתן היה להיזכר שהיתה שם התחלה. וסופה כאילו נעלם בתוך עתיד רחוק ולא מוחשי, עד כי לא ניתן היה לבטוח בכך שיגיע לה סוף.
    הכל תוך כדי הקפה שנמשכה ונמשכה ובכל זאת כמעט ולא ניתן היה לחוש בה אלא את רגע ההווה.

    כל הכבוד והכיף לתומר, שנוסע לשם שוב ותודה על התזכורת, כך סתם באמצע חום היום. תמסור ד''ש ותביא חבילת גאנש בידי ונאג צ'מפה לחבר'ה...

    • ''חבילת גאנש בידי ונאג צ'מפה'' (ל''ת)

      קלקלת הכל, 03/07/07 08:09

      • הסבר בבקשה למי שלא היה שם (ל''ת)

        לא הייתי שם, 03/07/07 13:00

      • רציני לגמרי לגמרי

        אופיר-לא-פה, 04/07/07 15:05

        לאמסלם - חייכתי. בכנות.

        כנראה, עת לצעוד תחת הירח ועת לשבת ולתת לצ'ילום ולמחשבות ללכת במקומך...

        לקלקלת הכל - מדוע ? כיצד ?

        נזכרתי שתומר פעם כתב על בבא חובב בידי בתירו. ובידי בישראל, גם יקר (50 רופי!) וגם לא ככ טרי.

        נאג צ'מפה (סאטיה סאי בבא, כחול) זה ריח שאני כל כך אוהב.

    • רציני אחי? אפשר לגעת בך? כל הכבוד גבר גבר גבר

      אמסלם-גם-כן, 03/07/07 13:02

      אני הקפתי ת'הר בריצה, יחף,
      אבל באסה- הירח לא היה לגמרי מלא, היה חסר לו חתיכה קטנה. אז הדלקנו נרות וצ'ילום..

  • 18.

    מד-קדושה

    י, 02/07/07 15:52

    מה אתה אומר תומר, יום אחד ימציאו מד-קדושה? או שקדושה, ברגע שנוכל למוד אתה, תתבייש ותסתלק?

    • מי שלא הבין את המאמר, שישתוק (ל''ת)

      איתן, 02/07/07 19:28

      • להשתיק אחרים זה גם לפי הILP או שהיתה טעות בניווט. (ל''ת)

        בטח טעות בניווט, 03/07/07 11:16

    • כל התחושות הראשוניות

      בייבי א', 03/07/07 03:38

      שאנו מנסים לשלוט בהן, מתביישות ומסתלקות.

    • על פי ההגיון של תומר ימציאו,

      רואה רחוק, 03/07/07 16:51

      באותה מידה שימציאו מד אומנות או מד הומור.

  • 17.

    יופי של מאמר

    רוני, 02/07/07 14:49

    http://corky.net/%7Eeran/yossi/Ertas%20200507%20Forweb.WMV

  • 16.

    Arunachala shiva

    טל, 02/07/07 02:42

    The one who felt this mountain know
    that word cannot prove or disprove
    the magic of arunachala

    sometimes
    the great one
    creates
    a manifested inspiration
    just for the reason
    of experiencing

    inspiration


    • sometimes (ל''ת)

      sometimes, 03/07/07 06:51

    • בזווית העין מבעד לדמעה המלוחה ראיתי את צלע ההר השבור מבכני (ל''ת)

      כמעין המתגבר, 03/07/07 07:27

      • ממורד הנחל בצל התאנה יצאה בת צחוק לחבקני בחיוך מואר ושלוות עולמים (ל''ת)

        בשמיים חג הנשר, 03/07/07 09:00

        • ורוח אלוהים ירדה ותאספני מעבר לחושך על כנף השכינה בחדווה ובחמלה (ל''ת)

          והנשר חייך וצלל, 03/07/07 10:10

  • 15.

    צ'אקרה בגוף כן ובכדור הארץ לא? (ל''ת)

    אנרג'י, 02/07/07 00:57

    • מה הכוונה? (ל''ת)

      הסבר ונמק, 03/07/07 06:55

      • כדור הארץ גם הוא ישות מודעת וחיה (ל''ת)

        זו דעתי, 03/07/07 11:17

  • 14.

    איזה שיעמום! יום משעמם! לא קרה היום כלום! משעמם! משעמם!

    א.ק, 01/07/07 21:37

    מ ש ע מ ם

    א י ז ה ש י ע מ ו ם

    מ ש ע מ ם


    מ ש ע מ ם


    ש י ע מ ו ם

    • מצא לך מקום קדוש וסע אליו (ל''ת)

      :-), 01/07/07 22:44

    • ח ב ל ש לי ל א מ ש ע מ ם (ל''ת)

      מחכה בקוצר רוח, 01/07/07 23:22

    • אין כמו חירבון טוב בבוקר (ל''ת)

      שייקובסקי, 01/07/07 23:23

    • חכה מה יהיה מחר

      קריאת הגבר, 02/07/07 05:44

      גם משעמם, גם חמסין.

      יהיה משעמם וחם.

  • 13.

    אפה

    רן, 01/07/07 21:25

    שיא האושר שיא השביזות מדהים מדהים. תומר אפה עוד יש מקומות כאלה?לא יכלתי לעמוד בזה

    • תודה לך (ל''ת)

      dav, 03/07/07 06:53

    • העולם גדול (ל''ת)

      אטלס, 03/07/07 06:57

  • 12.

    רק בישראל אני ומרגישה בכול מקום קדושה.

    dafna57, 01/07/07 20:20

    תודה לך תומר שמספר ומראה מקום שלא הייתי,ולא יכולה להיות,
    מה איכפת לך מה חושבים עליך,ומה אומרים,טוב לשמוע ממך,מכול דבר לומדים עוד,לא הרגשת את הקדושה לפני הרבה שנים בארונצ'לה ,
    אז עכשיו את הרגשת את הקדושה,
    זה מרגישים ש'כן' ברוחני נמצאים,
    כמו שיש כמה 'טבור' בכדור-הארץ,
    אז גם יש כמה קדושים בכול בכדור.
    יש לי מאסטר שכאן בישראל לימד אותי ל'דרך-החופש',מיוון -לא יכולה לעזוב הארץ-שולח לי המאסור שלי 'מילים' שמחזק אותי שאני בחולשה.אז למשל כבר הרבה זמן מרגישה כי ביום שהגיעה ל'טאוס' באי-פארוס ה'ריח' הקדושה הגדולה.
    דפנה

  • 11.

    ''לא תעשה לך כל פסל ומסכה''

    ו, 01/07/07 17:02

    עבודת אלילים...

    • הוא גדול הוא גדול הוא גדול הוא גדול הוא גדול הוא גדול

      יללה בית''ר יללה, 03/07/07 12:15

      ה ו א

      ג ד ו ל

  • 10.

    לא תומר

    בן, 01/07/07 16:08

    אתה מתרץ את ההרגשה שהיתה לך במקום עם השוואה לאי הערכה של הדיוטות של יצירות אמנות בשביל להימלט מהסוגסטייה (זה בכלל לא אוטו, זה לא אתה שיכנעת את עצמך, זה אחרים שיכנעו אותך), אבל מה שאתה לא מספר, זה שההערכה לא חייבת לבוא ליצירה עצמה, אלא ליוצר, כמו היצירה של פיקאסו, כשלעצמה אני לא סובל אותה וויזואלית, לא מסוגל להסתכל עלייה אפילו, אבל בגלל שאני יודע שהבן-אדם השקיע את חייו בלמידה, תירגול ופיתוח היכולת שלו עד לנקודה שהוא הצליח ליצור את היצירה הזאת במסירות לתחום, ע''י למידה ופירוק של צורות במשך שנים לרמה מופשטת רק בשביל להעביר את המסרים שלו בצורה הכי נקייה שיש מבחינתו, אז אני מסוגל להעריך את היוצר למרות כיעור היצירה.

    וכל זה בכלל לא קשור לעובדה הפשוטה ביותר שאין אף מקום ספציפי קדוש בעולם וכל המקומות קדושים, אם קדושה היא איכות וכל גרגר חול בעולם נוצר באותה צורה שההר הכי גבוה בעולם נוצר, כל גרגר הוא איכותי כמו ההר.

    ההר הספציפי הזה הוא לא אתה והוא לא הכל, בשבילך הוא קונספציה נפרדת מהעולם, כמו שאמרת, טעונה בידיי מוחות אנושיים בקדושה, קדושה שאתה קיבלת אותה, לא בגלל שאתה יותר פתוח לקבל את קיומה של הקדושה, אלא כנראה בגלל שאתה יותר פתוח לקבל את דבריהם של הקדושים.

    מצחיק שרק היום מישהו אמר לי שהר הכרמל הוא הר קדוש, אדם מאוד פתוח רוחנית שהיה לא פעם ולא פעמיים בארונצ'לה, כמובן שהסכמתי ולא הסכמתי איתו, הר הכרמל ממש לא קדוש כשלעצמו, סתם עוד יצירת מופת של הטבע.

    • תודה בן,מעומק הלב.

      אמיר, 01/07/07 16:41

      סיפור אמיתי - לפני כמה שנים משלחת של נזירים בודהיסטים הגיעו להר הבית,הם התחילו לרקוד ולזוז באקסטזה - אני מניח שסינדרום ירושלים איננה ההגדרה המדויקת למקום המסוים הזה שמשך אליו לאורך ההיסטוריה - כובשים ותרבויות שונות,הראיה לכך היא ההתענינות המדעית סביב אותו הר,אני מאמין שעם הזמן הרצון לדעת את האמת אודות אותו ההר יהיה חזק יותר מכול אמונה או סברה כזאת או אחרת,לצערי הדתות משמרות את הפחד והסטטוס קוו,לשמחתנו - האמת היא ארץ ללא דרכים כמו שאמר ק' היקר לכולנו,יש לה אינספור דרכים להתגלות ולנו להמשיך להסתתר,ידיעה זה מצב מופלא ומסוכן בו זמנית,חופש הבחירה מצטצמם,ובקיצור אין מקום לטעויות,תודה על אתה יודע מה..

    • כל המקומות קדושים ?

      ערבה, 01/07/07 18:58

      קדושה היא תחושה פנימית שאתה מקבל במקומות מסויימים.

      היא מורכבת גם מהדימוי (שהוא סובייקטיבי ופנימי) שאתה יוצר סביב מקום ספציפי מסויים וגם מהאובייקטיביות של המקום עצמו ומה שהוא מקרין.

      שאני מסתכלת על נוף מדברי צחיח משום מה אין לי שום תחושת קדושה.
      אבל נוף לא תמיד נשאר לבד ובדרך כלל שוכניו הם שמשרים את התחושות שמוקרנות ממנו.
      ולכן שאני מסתכלת על שכונות סלאמס והעוני הזועק מקרבן, או שאני מסתכלת על חולים חשוכי מרפא שמסתובבים כצל רפאים במחלקות בבתי חולים או בהוספיס, או שאני מסתכלת על מיזבלה ורואה זקנים או ילדים שמחטטים בה ומחפשים את פת לחמם, או שאני צופה על מחנה פליטים או על חסרי בית מסתובבים ללא כל כיוון ומטרה בחיים ברחוב - אז אני ממש לא יכולה להגיד את מה שאמרת שאין אף מקום ספציפי קדוש בעולם.

      כי אם אין אף מקום קדוש שמי שדורך על מפתנו מרגיש התעלות הנפש, אז גם אין אף מקום ספציפי בו דריו הם אומללים.

      ואז ההוספיס, כפר הגמילה למכורים, המיזבלה, שכונת הסלמס, הרחוב המנוכר והאכזר, מחנה הפליטים - הם לא מקומות בכלל רעים לגור בהם כי הם לא מקרינים ומשדרים מצוקה אנושית.

      יש המון מקומות בטבע שאתה רק מסתכל עליהם אתה מרגיש התעלות הנפש והמראה לגבהים.

      זה קורה שאתה מטייל במקומות שהטבע נשמר בהם טהור במלוא הודו תפארתו והדרו. זה קורה שאתה מגיע למפלי מים עצומים וגועשים, ליערות עד רוחשי חיים צבעוניים, להרים גבוהים או לשדות פורחים.
      אלו מקומות שאף אחד לא הטעין בהם את הקדושה בשבילך.
      אבל שוב, זה לא רק הטבע אלא מי הם שוכני המקומות האלו.

      נכון שיש מקומות שיש בהן תחושת קדושה שאתה רק עובר את מיפתנם ונכנס לתוכם, בגלל שאנשים אחרים יצרו לך את התחושה - אבל אם זה לא היה עונה לך על תחושה פנימית שצצה בד בבד עם הדימוי החיצוני לא היית מרגיש תחושת קדושה והתעלות הנפש.

      אני מרגישה תחושת קדושה בכותל.
      כן, ממש שם. אפילו שאני לא דתייה. זה משהו שקיים בעצם העובדה שאני נמצאת בסביבה שבה אני רואה אנשים שכל כך דבקים באמונתם וגם יש לי זכרונות מהעבר של סיפורים על הכותל וגם האוויר של ירושלים והכל ביחד מתערבב לתחושת קדושה מרגשת ומפעימה. תחושת הוד והדר לא פחותה מאותה תחושה של מיפגש עם הטבע הטהור בכל יופיו ותפארתו. וזה קורה בכל פעם שוב ושוב מחדש.

      תומר תאר יפה מאוד את התחושות שמלוות מקומות קדושים. תחושות של יראה מול האינסוף מול משהו גדול וחזק ועצום שאתה גרגר חול קטן לעומתו. וגם את תחושות האושר שנילווה להיות ולדרוך בכאלו מקומות.

      • איך

        בן, 01/07/07 20:03

        את יכולה לקשר בין הנושאים האלה כשהרבה מדיירי טירוונאמלאי והכותל הקבועים הם מקבצי נדבות זקנים, ילדים שמחטטים בפחי אשפה שרלטני רוח מדרגה ראשונה ואנשים שמסתובבים חסרי כל כיוון ומטרה בחיים?

        אם המקומות האלה קדושים למרות דייריו האומללים, אז כל המקומות בעולם קדושים.

        זה הכל תלוי במה את מכוונת את המודעות כשאת נמצאת במקום מסויים, אם בכותל את מכוונת אותה בקדושה של המקום, תרגישי את הקדושה ולא תשימי לב למסכנות האנושית שסובבת סביבו, אם את נכנסת לפבלה ''עיר האלוהים'' בריו דה ז'ניירו, תרגישי מסכנות ולא תשימי לב לנוף העוצר נשימה שיש מסביבה.

        • לא היית בברזיל, בפבלה - אולי ראית את הסרט, אחרת לא היית משווה לכותל

          נאור דרורי, 01/07/07 21:26

          הקדושה בכותל (מקום קטן יחסית לעיר חולי,פשע ועוני) לא משתווה ל''מסכנות'' של ''דיירי הכותל הקבועים'', וכול השוואה למקום אחר בגלובוס תחטא למציאות.

          • בסרט לא רואים נוף.

            בן, 01/07/07 22:35

            הכותל לא יותר קדוש אובייקטיבית מהקורקובדו.

            • כול השוואה למקום אחר בגלובוס תחטא למציאות. (ל''ת)

              נאור דרורי, 01/07/07 23:14

            • צודק, טעות שלי.

              בן, 02/07/07 06:40

              אל תתן למציאות לבלבל לך את האמונה.

            • בן צפון מה זה הקשקוש הזה?

              רש''ש, 02/07/07 22:12

              הכותל הינו מנדבחי בית המקדש , המקום הקדוש ביותר בעולם, שם ראו את השכינה עין בעין, והעולם כולו ניזון מקדושה זו!
              טול קורה מבין עינך!
              אצל הגויים אין קדושה כלל ,אלא טומאה היונקת מקדושת עם ישראל.
              קומפרי?

        • זהו

          ערבה, 01/07/07 23:38

          שלא קישרתי בין המקומות שזועקים אומללות למקומות שמקרינים הילות של קודש. כתבתי שיש אצלי הבחנה ברורה וחד משמעית בין מקומות ומה שהם משדרים לנו.
          אתה הוא זה שאמר שכל המקומות בעולם קדושים,

          בכל מיקרה כל עלובי ומסכני החיים שתארת באים במיוחד לאותם מקומות שמקרינים תחושות של קודש ושם הם מקווים להסתופף ולחסות בצילה של שכינה אולי ידבק בהם משהו מהודה ואולי מהצלחתה או מכוחה המאגי משהו.

          אם לא היתה תחושת קודש במקומות מסויימים וספציפיים אז אנשים לא היו נוהרים
          בהמוניהם דווקא למקומות אלו.

          ובדיוק את התחושה הזו מתאר תומר בראשית כתבתו שהוא כותב על מקומות שבהם קיימת קדושה ככוח ועוצמה.

          בכל אופן אני חייבת ללמוד ממך איך לכוון את המודעות שלי שאני נמצאת במקום מסויים כדי שתתעלם מהמציאות. שאני רואה הזנחה וסלמס זה זועק אצלי מצוקה ומעורר רחמים, אני לא מצליחה להתעלות על מה שמראים לי חושיי הארציים ולהגביה עוף.

          איילת - כייף לך שאת רואה קדושה דווקא בכל המקומות האלו.
          אולי אפשר לראות איזו תקווה באוויר כי מן הסתם ישנה איזו רוח אנושית שמאפשרת לאנשים לקום בבוקר ולהמשיך בחיים על אף ולמרות המצוקה הקיומית חסרת האופק שלהם. או שהם קמים וממשיכים בשגרת חייהם כי אין ברירה אחרת וכי הם למדו להשלים עם העוני . בכל אופן אני לא רואה בזה קדושה.

          • זהו

            בן, 02/07/07 13:40

            שמה שניסיתי, כנראה בחוסר הצלחה, זה להראות שאין שדר מסויים שמקום מסויים משדר, אלא שיש שדר מסויים שבוחרים לקבל במקום המסויים הזה.

            לא ערבה, ממש לא כל עלובי ומסכני החיים שתיארתי באים במיוחד למקומות ה''קדושים'' האלה, הם גרים שם וזה הבית שלהם, אלו שבאים לחסות בצילה של השכינה בשביל שאוליי ידבק מהם משהו מהודה או סתם בשביל לסמן וי על עוד הישג חוויתי זה דווקא התיירים מדושני העונג, שמשום מה החושים המאוד ארציים שלהם לא מבחינים בהם בכלל או מבחינים בהם בתור מטרד תיירותי שגם יכול לגרום להם להרגיש נדיבים.

            אם היתה תחושת קודש במקומות מסויימים וספציפיים מבלי שאנשים יטענו את המקום קודם באותה קדושה, אז לא היו צריכים לחפש את הר סיני, היינו נוהרים אליו כבר.

            אבל נורא נחמד לאמץ סגנון דיבור שמוכר לשנינו בשביל לנסות לגרום לטיעונים שלי להישמע מעופפים.

            • דווקא כן הצלחת

              ערבה, 02/07/07 15:36

              להראות שאתה מאמין בכך שהמציאות היא רק בעיני המתבונן, וקדושה של מקום היא תוצר דימוי אנושי ולא משהו שקיים בסיסית במקום מעצם הוויתו.

              אני לעומת זאת ניסיתי להראות שאני מאמינה שכן יש מקומות שמקרינים תחושת קודש והוד והדר בלי קשר לדימויים שאנחנו מטעינים אותם. שגם בלי דימויים או אמונות של אנשים התחושה שהם משדרים היא של משהו עצום ורב ממך, משהו אדיר מימדים ומהמם שיוצר את תחושת הקודש.

              כמובן שיש מצבים רבים בחיים בהם אנחנו יוצרים את המציאות של עצמנו או של סביבתנו.

              מה שחבל לי מאוד בן, זה שאתה חושב שאני מנסה לגרום לטיעונים שלך להישמע מעופפים.
              זה אפילו לא (לא!) קרוב רחוק של המציאות.
              משום בחינה !!!
              ולא עשיתי זאת אף פעם במטרה כזו.
              אבל אם אתה רואה זאת כך ולא כעוד זווית להסתכלות על דברים אז לא נמשיך את הדיון פה.
              אולי פעם בדיון אחר לא תראה כך את הדברים.

        • עם ישראל היה שרוי בקדושה סביב גללי בהמות, לידיעתך. (ל''ת)

          רש''ש, 02/07/07 22:15

      • פששששששש

        איילת, 01/07/07 21:07

        גם את תיארת יפה מאוד את התחושות שמלוות מקומות קדושים, וגם הסברת יפה.

        חייבת לציין אבל, שהרבה פעמים אני חשה תחושת קדושה דווקא בסלאמס ובהוספיס, ברחוב המנוכר, ובשאר מקומות ''זוועתיים'' ממין אלה. לא יודעת למה.



        :)

        • מקום קדוש

          י, 02/07/07 15:51

          הייתי מגדיר מקום קדוש כמקום ש''עושה אותך קטן''. שמוציא את האוויר ומחזיר אותך לרגע לגודל הטבעי.

          (ושלום איילת:)

          • תודה על המתנה :) עכשיו אני מבינה ת'צמי

            איילת, 02/07/07 19:01

            ושלום שלום לך ולהגדרותיך המינימליסטיות בעלות ההשפעה המקסימלית.

            איזה יופי.

  • 9.

    יש כאן פוטנציאל לשתיקה ארוכה

    אמינם, 01/07/07 14:39

    שתיקה=זהב
    כמו כיפת הזהב שמכסה את האמת בתכריכים צעיפים נחשים וירטואלים,סמי וירטואלים ומיני מאוסים שמאסו מואסים וימאסו מהר. בפילוסופיה מערבי - ישראלי
    אורחים חדשים במדור מתנהגים בחוסר נימוס,מכאן עולה השאלה והתשובה - וירטואלי או לא וירטואלי?
    פרס ננוטכנולוגי יישלח אוטומטית לסובייקט האובייקט וזה שצופה וצופה וצופה וצופה ונשאר שקט רגוע ושליו.שבוע טוב וגיט יומטב לחובבי האידיש הסחלב והדחלב.אני מתנצל בשם כול המעשנים והמעושנים,השעון הדובר - להלן,אני, סחי בלאטה.כמו כן המדור איננו סקנד לייף ולא מקום לחפש חפוזים,מקסימום עולים אחד לדירה של השני ומחליפים רשמים מגילגולים קודמים
    בבקשה להתנהג בנימוס.העורכת עלולה לערוף ראשים ברישיון,ראו הוזהרתם.דיר באלק אתם מוצאים אותנו מהסמדהי.

  • 8.

    אבל זו הבעיה: למה אתה חושב שלך יש את המיקרוסוקופ הנדרש? (ל''ת)

    סובייקט שרירותי, 01/07/07 13:50

  • 7.

    ממש ממש פאטטי ודורש טיפול

    אשרמיסט, 01/07/07 13:47

    בילבול ומבולקה למה הירחקת עד שם ?? אין לך את זה פה ?? סתם פטפטת לא ראציונאלית כי אם זה אצל כל אחד תתחיל פה בארץ לך ולמד ואז תרחיק למחוזות אחרים -- אתם ממש פאטטים

  • 6.

    ממש ממש פאטטי ודורש טיפול

    אשרמיסט, 01/07/07 12:43

    בילבול ומבולקה למה הירחקת עד שם ?? אין לך את זה פה ?? סתם פטפטת לא ראציונאלית כי אם זה אצל כל אחד תתחיל פה בארץ לך ולמד ואז תרחיק למחוזות אחרים -- אתם ממש פאטטים

  • 5.

    לפעמים אין צורך לשאול למה

    לירון, 01/07/07 12:35

    הרבה פעמים המיינד שלנו מנסה לחפש היגיון לדברים ואז אנחנו מתחילים לשאול ''למה'', ''איך זה קורה''... מספיק להגיע לארונצ'לה, ולהרגיש בכל תא בגוף את מהות הקדושה והקסם...
    תומר- למסע של הלב בארונה... מחכה לשמוע חוויות

  • 4.

    סע בשלום, ששיווה יהיה איתך (+ שאלה)

    בהאקטי, 01/07/07 12:12

    תומר, איזה כיף לך, כל הכבוד שאתה נוסע. זה המקום שאני ממש רוצה להיות בו בהודו בפעם הבאה (והלא מתוכננת בינתיים), אבל תגיד - זה לא זמן ממש לא טוב מבחינת מזג האוויר? סה''כ מדובר על העונה החמה וזה ממש בדרום. או שזאת היל-סטיישן?

  • 3.

    מחכים ומעניין,כאן אין את זה.

    א.ק, 01/07/07 11:57

    אולי פעם עוד יהיה

  • 2.

    מה זה קדוש

    אליעזר, 01/07/07 11:43

    קדושה זה להתקרב לקב''ה

    ע''י מצוות חסד ומעשים טובים
    בלי קשר למקום גיאוגרפי

    • תתפלא איזה קשר יש לגיאוגרפיה

      מאמינה, 01/07/07 12:30

      בייחוד בהודו

  • 1.

    פעם רביעית גלידה...

    הצעקה, 01/07/07 10:19

    פעם שלישית... ואולי זה הזמן לתקן את הטעות הישראלית , באנגלית זה -סרד טיים אי סקרים ! אני אצעק.לא גלידה !
    יופי של מאמר. ועדיין לדעתי אין כלום בדומם זה האדם שטעון יוצר ויברציות.