• 17.

    קרן תודה, כתבה מרתקת, מחכה לעוד אחת (ל''ת)

    ויקטוריה, 24/06/07 15:57

  • 16.

    סוד הנייטרליות

    chen, 25/02/07 01:39

    לקרן שלום. מאמרך מרשים. נדמה לי גם שהבודהא טען שעל ידי התבוננות אנו הופכים את עצמינו לעדים ושכך רגשות מחליפים מעמד מנעימים או לא נעימים לנייטרלים. כלומר, שעל ידי התבוננות אנו מתנתקים. אנא תקני אותי אם אני טועה.
    תודה, חן.

  • 15.

    תודה קרן (ל''ת)

    עמר, 17/01/07 09:40

  • 14.

    תודה על הרחבת הדעת ושאלה.

    דרור, 16/01/07 13:44

    תודה קרן,
    שאלתי היא האם הבודהא דיבר על כך שניתן להפוך תגובות לא נעימות מהתנסויות מסוימות לתגובות נעימות. על ידי התנייה פשוטה. שהרי גם אלו שישנן אינן בלתי תלויות במשהו שגרם אותן.
    הרחבה כזו של התגובות הנעימות על חשבון הבלתי נעימות עשויה לשנות את חווית החיים. תודה מראש
    דרור

    • לדרור

      קרן ארבל, 16/01/07 17:43

      אני לא בטוחה שהבנתי לגמרי את השאלה... הייתי אומרת שתגובה להתנסות לא-נעימה מוגדרת על ידי הבודהה כמועילה או לא-מועילה. כלומר, לתחושה לא-נעימה יכולה להיות תגובה מועילה הנובעת מהתבוננות, הווה אומר, תגובה שאינה יוצרת עוד מתח, כאב וסבל. תגובה כזו קוטעת את הדחייה והסלידה האוטמטית, ולכן את התהוות הסבל המנטלי. כך היא מהווה בעצמה התנסות נעימה.

      • הבהרה לשאלה

        דרור, 16/01/07 19:38

        שלום קרן,
        תודה על המענה. אני אנסה להבהיר. נניח שאני מפתח ''טעם טוב'' במוסיקה. כתוצאה מכך מוסיקה שהיא פחות מכך לא תהיה חוויה נעימה עבורי. אני אשים לב להרמוניות הלא מתוחכמות שלה ולביצוע הלא מקצועי. יצרתי לי עכשיו הרבה חוויות מוסיקליות לא נעימות. זוהי סוג של התנייה שהופכת התנסויות שיצרו תגובות נעימות בעבר ללא נעימות בהווה. מן הסתם אפשר גם ליצור התנייה שתעבוד בכיוון ההפוך.
        תודה
        דרור

      • --

        dharmax, 12/03/08 19:30

        הייתי ברשותך מדגיש את נושא האי-תגובה - כמו בדוגמא עם התלמיד האציל והמיומן - הוא אינו מגיב, ולכן הוא חש רק תחושה פיסית. אי-התגובה, הוא המשחרר.
        כמובן שבדרשות אלו בודהא מדבר בהפשטה יתרה. בסופו של דבר, מה שמשחרר באמת הוא תובנת הארעיות, המסלקת את הקרקע מתחת להצמדות הגורמת לתגובות של השתוקקות או דחיה ומכאן לסבל.

        ברכות ותודה על מאמר יפה.

  • 13.

    ...נהדר, תודה...

    שרית, 15/01/07 23:12

    כהרגלך את מאירת עיניים, ברורה להדיוטות (כמוני) ועושה זאת בצניעות...
    בשתי מילים: בבקשה עוד!

  • 12.

    שאלה?

    אבנר, 15/01/07 22:43

    עצם ההתבוננות בתחושה ובגוף,
    משנה את התחושה,כך שההתבוננות
    משקפת עולם פרטי מאד שלנו,שונה מעולמנו הרגיל, זו אולי הסיבה שאני כל פעם נדהם מחדש מזה, שכמה
    ממכרי, מתרגלים ותיקים,לא פותרים
    ליקוי אופי ובעיות ריגשיות שסביר היה
    שדבקות בדרך רוחנית תסייע רבות לשיפור.

  • 11.

    a very informative article ,keren, but

    liran, 15/01/07 19:26

    but as number 3 said, mentally knowldge can get a houmen only that far..

  • 10.

    מאיר עיניים,תודה. (ל''ת)

    תמר, 15/01/07 17:40

  • 9.

    Excellent - different level

    edi, 15/01/07 04:36

    Thank you keren.pls. continue more and more.

  • 8.

    קרן ארבל

    הטאו של פו, 15/01/07 00:12

    כתבה מצויינת ומעמיקה תמיד נהנה לקרוא אותך המשיכי כך!

  • 7.

    נהניתי לקרוא והשכלתי

    שחר ש., 14/01/07 22:13

    מהמאמר הזה ומהאחרים של קרן.
    תודה

  • 6.

    קרן, מאמר מרתק ומעניין.

    בן, 14/01/07 21:19

    רק לא כל כך הבנתי את התחושה הניטרלית..

    את (או כל אחד אחר כאן) יכולה קצת יותר להרחיב בנוגע אליה?

    • אכן זו נקודה מעניינת

      יוסי, 15/01/07 19:33

      ששווה לחשוב עליה.
      האופן שבו אני מבין אותה הוא שעצם ההבחנה הקוגניטיבית של זיהוי של משהו שלא הובחן עד כה מעוררת תחושה נעימה.
      אולי אפשר להרחיב זאת ולומר שהכוונה היא לכך שבכל פעם שאנו מבינים משהו חדש, מבחינים במשהו שלא שמנו לב אליו, מצליחים לחבר קוגניטיבית רעיון אחד למשנהו, נגרמת הנאה. כך, ההנאה אינה רק חושית אלא גם תודעתית שאינה נלווית להרגשה פיזית בהכרח אלא יכולה לעמוד בפני עצמה.
      זו מחשבה אחת ראשונית שעלתה בדעתי ונראה לי שווה לחשוב על כך עוד קצת. לפחות.

      • מעניין

        בן, 15/01/07 20:01

        מה שלי עלה בראש זה שהתחושה הנייטרלית היא תחושה כשאתה לא שופט אוטומאטית דברים, או מצבים לטובה או לרעה.. אלא מתנהג באדישות אליהם.. עצם ההכרה באותה אדישות היא שמספקת את התחושה הנעימה.. מן סוג של הנאת חושים אחרת שהנזירים מעדיפים על הנאות החושים המערביות.

    • על התחושה הניטראלית

      שלמה, 16/01/07 10:13

      תינוק בוכה לפעמים סתם
      לפעמים הוא רעב ובוכה
      לפעמים כואב לו הבטן והוא בוכה
      לפעמים הוא משועמם ובוכה
      ולפעמים הוא בוכה סתם
      הוא עצמו לא יודע
      להיות אדם
      לרוב זה לא קל
      לעיתים זה לא קשה
      ולעיתים יותר רחוקות זה סתם
      ואמר המשורר
      ''סתם יום של חול''

  • 5.

    מאמר מעורר השראה :-)

    sidharta, 14/01/07 19:57

    תודה

  • 4.

    קרן הידע שלך אדיר מקווה שתכתבי עוד (ל''ת)

    נועה, 14/01/07 18:50

  • 3.

    דרך מצויינת בכל הזדמנות- מחליפה טיפול חיצוני

    אורי, 14/01/07 18:23

    כ''א יכול לחקור בלי לחפור

  • 2.

    מאמר מעולה.

    ג. ראבנשטיין, 14/01/07 17:50

    משכיל, מלומד, מעניין ומלמד.
    כל הכבוד.

  • 1.

    וואוו , מאמר מעניין ופותח אופקים (ל''ת)

    תודה, 14/01/07 16:42