• 35.

    איך אומרים בעברית נכונה אכלנו אותה ?התשובה: יאיר לפיד (ל''ת)

    susu, 06/10/14 18:38


    IP: 79.178.149.248דווח על תגובה זו

  • 34.

    הריבוי של המילים הלטיניות מאולץ וחסר חן, למה לא להיצמד למקור הלטיני?

    , 06/10/14 13:25

    גם כך זן הרי מילה שאולה.
    מדיום - מדיה
    מקסימום - מקסימה (כך השימוש המקובל במדעים המדויקים!)
    פלנטריום - פלנטריה (למרות שבלעז מקובל גם planetariums, בעברית זה נשמע מאולץ יותר)

    IP: 95.86.116.5דווח על תגובה זו

  • 33.

    אתם מבלבלים את המוח, זה מאוד פשוט:

    מי, 06/10/14 13:23

    כבש אחד, הרבה כבשים.
    כבשה אחת, הרבה כבשות.
    שם כללי לבהמה הדקה הזו - כבשים ולא כבשות, לפי לשון זכר.
    ככה פשוט.

    IP: 31.168.121.67דווח על תגובה זו

  • 32.

    אומרים כבשים ולא כבשות, הנה ההוכחה מהתורה

    פריאל, 05/10/14 18:18

    http://kodesh.snunit.k12.il/cgi-bin/kodesh/search_adv.pl?search=%D7%9B%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%9D

    IP: 213.57.108.11דווח על תגובה זו

    • טעות - כאשר מדובר בזכרים אזי אומרים כבשים כאשר מדובר בנקבות - כבשות (ל''ת)

      מישו, 06/10/14 13:20


      IP: 31.168.121.67 דווח על תגובה זו

  • 31.

    אפשר פשוט לומר רחלה (רחלות ברבים) (ל''ת)

    , 05/10/14 16:22


    IP: 132.70.228.222דווח על תגובה זו

  • 30.

    כיצד אומרים חמורה ברבים , אין חמורה יש אתון , כך שאין חמורות

    האם דוד המלך או שאול המלך ?, 05/10/14 14:51

    זה אתונות , פעם שמעתי בתוכנית רדיו את המנוח הרב יוסף עובדיה ז"ל אומר על הנשים חמורות ,
    מי הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה ??

    IP: 85.250.23.70דווח על תגובה זו

  • 29.

    מענה לשון

    נעמן, 04/10/14 23:42

    מהסבר nrg לא הבנתי כלום אולם מהטוקבקים כן למדתי.

    IP: 79.179.127.138דווח על תגובה זו

  • 28.

    הרבים של ״מדיום״ הוא ״מדיה״, לא ״מדיומים״!. (ל''ת)

    אחת שיודעת, 04/10/14 21:37


    IP: 109.160.247.235דווח על תגובה זו

  • 27.

    כבשה ברבים = חברי מרכז ליכוד (ל''ת)

    =========================, 03/10/14 12:00


    IP: 85.250.180.164דווח על תגובה זו

    • כבשה ברבים שווה לשמאלנים, ודאעש כורת להם את הראש (ל''ת)

      מקס פאואר, 04/10/14 20:32


      IP: 109.66.155.158 דווח על תגובה זו

  • 26.

    דיעה אחרת

    חיים, 03/10/14 07:11

    צורת הרבים של כבשה היא כבשות
    וגם צורת הרבים של משרה היא משרות עם קמץ תחת ש.
    אבל במצב נסמך, יש לומר משרות עם שוא תחת ש.

    IP: 87.68.227.161דווח על תגובה זו

  • 25.

    דוקא אֶשְׁכַּיִם נשמע טוב (ל''ת)

    , 02/10/14 21:31


    IP: 109.64.15.39דווח על תגובה זו

  • 24.

    שמישהו יגיד לקרדישמן שיש עוד חיות, בקר ועופות. נראה אותו. (ל''ת)

    , 02/10/14 16:32


    IP: 79.177.129.53דווח על תגובה זו

  • 23.

    אז אם אתם יודעים עברית, למה אתם כותבים דסק במקום

    סתם סקרן., 01/10/14 16:49

    שולחן? ועוד מילים יפות שלא שייכות לעברית.

    IP: 84.238.68.219דווח על תגובה זו

    • איפה כתוב "דסק"? (ל''ת)

      , 01/10/14 18:41


      IP: 77.125.9.133 דווח על תגובה זו

  • 22.

    וַיֹּאמֶר--כִּי אֶת-שֶׁבַע כְּבָשֹׂת, תִּקַּח מִיָּדִי: בַּעֲבוּר תִּהְיֶה-לִּי לְעֵדָה, כִּי חָפַרְתִּי אֶת-הַבְּאֵר

    ישראל, 01/10/14 13:52

    בראשית כא

    IP: 10.4.54.59דווח על תגובה זו

  • 21.

    מה צורת רבים של שדיים של אשתי לודמילה? (ל''ת)

    , 01/10/14 12:41


    IP: 109.186.124.40דווח על תגובה זו

    • שדים (ל''ת)

      , 03/10/14 11:06


      IP: 94.159.133.68 דווח על תגובה זו

  • 20.

    לא ! הציבור קבע שאומרים :כבשים !!!...............הבת את זה .....

    , 01/10/14 09:40

    ?...........
    את השפה עושה גם העם הדובר אותה ..........!

    IP: 79.179.207.225דווח על תגובה זו

  • 19.

    לא לאדיוטות. עברית שפה מדויקת ממתמטיקה ומכל לשון אחר. (ל''ת)

    ==================================================, 01/10/14 09:22


    IP: 89.139.62.197דווח על תגובה זו

  • 18.

    זה מה קורה כשמומיה אמריקקית לומדת לחשוב בעברית. (ל''ת)

    ==================================================, 01/10/14 09:17


    IP: 46.117.156.121דווח על תגובה זו

    • אבן=אבנות. קיר=קירים. פרה=פרות. כבשה=כבשות ואישה אישות ועוד ועוד. (ל''ת)

      לא מפותחים. מה לעשות....==========================, 01/10/14 09:29


      IP: 89.139.62.197 דווח על תגובה זו

  • 17.

    אומרים דיר כבשים ולא דיר כבשות. תתמודדו. (ל''ת)

    דובר ישראלית, 01/10/14 08:56


    IP: 131.181.158.18דווח על תגובה זו

    • התגובה הכי חכמה כאן מכל הטוקבקים והכתבה ביחד (ל''ת)

      שי, 05/10/14 10:04


      IP: 87.68.115.96 דווח על תגובה זו

  • 16.

    מסכת זבחים: הצמר שבראשי כבשים ושער שבזקן תישים - צאן.. כן אומרים כבשים (ל''ת)

    יעקב, 01/10/14 08:52


    IP: 212.143.57.181דווח על תגובה זו

  • 15.

    אתם יכולים ביותר משעמם?? (ל''ת)

    מיקל, 01/10/14 08:50


    IP: 77.127.78.17דווח על תגובה זו

    • אם משעמם לך, למה נכנסת? לך ל-Mako לקרוא סיפורים מרגשים על "האח הגדול" (ל''ת)

      ., 01/10/14 18:40


      IP: 77.125.9.133 דווח על תגובה זו

  • 14.

    יש סרט "שתיקת הכבשים". איך לא דייקו לשונית?? (ל''ת)

    מוזר, 01/10/14 08:49


    IP: 84.228.70.123דווח על תגובה זו

    • פעמיים כבש הם כבשים, פעמיים כבשה הן כבשות. (ל''ת)

      , 03/10/14 09:28


      IP: 87.68.227.161 דווח על תגובה זו

  • 13.

    אקדמיה בעברית זה "מלומדיון" ? גם יווני וגם בעברית סוף סוף. (ל''ת)

    הגוי.., 01/10/14 08:46


    IP: 212.199.251.235דווח על תגובה זו

    • "המלומדיון העברי" (ל''ת)

      ==================================================, 01/10/14 09:07


      IP: 89.139.62.197 דווח על תגובה זו

  • 12.

    צורות רבים שנעלמו

    אני ואני, 01/10/14 08:46

    יחיד - רגל
    זוג - רגליים
    רבים - רגלים (כמו שלושת הרגלים)

    יחיד - יד
    זוג - ידיים
    רבים - ידות (שתי יָדוֹת (שמות כו))

    יחיד - נעל
    זוג נעליים
    רבים - נעלים

    IP: 212.235.121.99דווח על תגובה זו

  • 11.

    אני כל בקר אוכלת שתי בייצות רכות או קשות, מקושקשות או עיניות. (ל''ת)

    מרי, 01/10/14 08:17


    IP: 193.254.206.6דווח על תגובה זו

    • חשבתי שאת אוכל אותם באמצע הלילה את שתי הבצים (ל''ת)

      , 01/10/14 08:45


      IP: 109.66.172.55 דווח על תגובה זו

      • ביצים שלך אין כמובן, אני בולעת. לא אוכלת אף פעם. אוכלת רק ביצות (ל''ת)

        מרי, 01/10/14 09:09


        IP: 89.139.62.197 דווח על תגובה זו

        • ורק ביצות אקדמיות ולעולם לא בייצים בורים ועמי ארץ. (ל''ת)

          מרי, 01/10/14 09:11


          IP: 89.139.62.197 דווח על תגובה זו

  • 10.

    נחמד! חן חן, וברבים.. (ל''ת)

    , 01/10/14 08:03


    IP: 31.154.8.170דווח על תגובה זו

  • 9.

    אשך בא בזוגות כמו רגל

    , 01/10/14 06:34

    אז למה צורת הרבים היא לא אשכים (זוג) כמו במרבה רגלים?

    IP: 99.235.184.184דווח על תגובה זו

    • אשכייים (ל''ת)

      משועשע בדר''כ, 01/10/14 08:31


      IP: 79.179.176.247 דווח על תגובה זו

    • צורת זוג אינה במקום צורת הרבים. גם וגם תלוי בהקשר. (ל''ת)

      יש זוג רגליים ויש שלושת הרגלים, 01/10/14 09:28


      IP: 77.127.13.234 דווח על תגובה זו

  • 8.

    אז ככה, מום..מומים...ומהיום מומיות. (ל''ת)

    ==================================================, 01/10/14 05:52


    IP: 89.139.62.197דווח על תגובה זו

  • 7.

    ברור שכבשות. כי הרי מדובר בנקבה. (ל''ת)

    , 01/10/14 05:14


    IP: 77.125.130.14דווח על תגובה זו

    • גם אני מכבשת כבשות ביד ויוצאות כבשות לבנות וצחורות. (ל''ת)

      ., 01/10/14 05:51


      IP: 89.139.62.197 דווח על תגובה זו

    • אנחנו המרוקקים אומרים כבסות. למשל, האשכנזים בועלי החמורות והכבסות

      ,, 01/10/14 06:37

      אבל בהיותנו חסרי שכל, אנחנו לא מבחינים שהאשכנזים (שכמובן אשמים בהיותנו טפ*שים) לא מגדלים כמונו את הכבסות בבית.

      IP: 95.35.51.160 דווח על תגובה זו

  • 6.

    בזמן האחרון לדעתי האקדמיה מפשלת

    סתם אחד שנמאס לו., 01/10/14 04:50

    נתחיל בסתירה המובנית שקימת במונח הלועזי "אקדמיה"...פחחח.
    מה, אי אפשר למצוא כבר מילה בעיברית למוסד המנופח הזה?
    ובכן כבר כאן "האקדמיה" עבורי פסה (וגם מלשון "פאסה").
    קחו שתי דוגמאות לרדידותה:
    "תיזמון", היה עד היום: "תיאום זמנים", "סינכרון". והנה עתה בגלגל"ץ השדרניות אומרות:"יעל תיזמנה בצומת 10 דקות"...מה זה? מדידת זמן (בין כניסה ויציאה מהצומת) איננה תיזמון, זו מדידת זמן, נקודה.
    וכל ה"יעל תיזמנה 10 דקות" הזה נשמע "זנותי" ממש.
    והמילה "מותג": כאן כבר "האקדמיה" הגזימה. לקחה מושג כ"תגית" והפכה אותו לאחת המילים הדוחות ביותר בשפה העיברית: שם תצורה וסמל מסחרי של מוצר מסוים שנועד לשם שטיפת מוח מסחרית ותו לא. הרי קימים "מוצרים", מדוע לומר "מותגים". שימו לב שהמילה "מותג" בר איננה סמל מסחרי בלבד. ובכלל כיצד ניתן למכור סמל מסחרי. הרי ניתן למכור מוצר (הנושא סמל מסחרי).גם הקשר למילה "מתג", מחזקת את הרושם של שטיפת מוח. כלומר מפעילים כאן איזה סוויטצ' במוחו של הצרכן שטוף המוח.

    IP: 84.109.216.81דווח על תגובה זו

    • מה אתה רוצה מהאקדמיה, נודניק?

      , 06/10/14 13:31

      המילה "מותג" דוחה בגלל התוכן והקונוטציה. לא אשמת האקדמיה שקיים כזה מושג. משקיים בלועזית המונח brand או brand-name שזו משמעותו הבלעדית, טוב עשתה האקדמיה להמציא לו מקבילה עברית. השורש מתג מתכתב יפה עם brand.
      "מוצרים" ו- "מותגים" אינם היינו הך.

      IP: 95.86.116.5 דווח על תגובה זו

  • 5.

    NRG - מזל שאתם קיימים בין כל אתרי החדשות העוינים ברשת! מדור נפלא! :-)

    ===, 01/10/14 02:22

    כל הכבוד לכם וכמובן ל"אקדמיה" על היוזמה הנפלאה!

    סוף כל סוף נושא שבאמת ראוי להימצא תחת הכותרת "מדור תרבות"!

    IP: 77.125.9.133דווח על תגובה זו

  • 4.

    לדעתי עברית היא שפה בעייתית אשר גורמת נזקים רבים

    , 01/10/14 01:38

    נתחיל בכיוון הכתיבה ההפוך. הכותב ביד ימין מסתיר בשל כיוון הכתיבה את מה שכתב, כך שהעקיבה אחר הכתיבה מופרעת וגם מצב של מריחת דיו שטרם התייבש די שכיח.

    מה קורה אם יש לשלב מספרים ומילים? יש להשאיר מקום (למספר טלפון, או סכום, לדוגמא) ואז לנוע בתחום המשוער משמאל לימין כדי לרשום את המספר, בתקווה שלא תהיה התנגשות עם המילים שנרשמו מימין לשמאל...

    את מרבית התוכנות יש "לגייר" לפני שיתאימו למשתמש בעברית. זהו תהליך יקר, ובדרך כלל הצלחתו לא מלאה. ניתן רק להעריך כמה שעות אדם אובדות מידי יום על הקלדה של מסמכים המשלבים עברית אנגלית ומספרים, וכמה טעויות נותרות ללא תיקון.

    העברית גם מקשה על ישראלים לקרוא תכנים באינטרנט, מקשה על נסיעות והזמנת מוצרים ושירותים בעולם, ומונעת גישה אל הרוב המוחלט של הספרות העולמית.

    עדיף היה להודות בטעות ולהפוך את העברית לשפה שניה בארץ, ובהדרגה לאמץ את האנגלית כשפה ראשונה.

    IP: 84.229.35.7דווח על תגובה זו

    • וואו, אני ממש ממש ממש מקווה שדבריך נאמרו בציניות...!

      ===, 01/10/14 02:37

      אם אכן מדובר בתגובה צינית שנועדה "לעקוץ" את המתייונים למיניהם המזלזלים בערכה של השפה העברית ומתרצים זאת בכל מיני אמתלות טיפ-שיות - התגובה שלך היא אחת הגאוניות ביותר שראיתי :-)

      אבל אם הדברים נכתבו ברצינות, אז . . .

      -

      IP: 77.125.9.133 דווח על תגובה זו

      • אז מה?...מדבריך מסתבר שאין בידך נמוקים סותרים, אלא שמות תואר למגיב (ל''ת)

        שבאים מתוך ''גאוות היחידה'' שלך. ע''כ יצא שכרך בהפסדך, 01/10/14 04:35


        IP: 84.109.216.81 דווח על תגובה זו

    • מי עדיין כותב בקולמוס(נוצת אווז) טבול בדיו?

      ,, 01/10/14 06:41

      אחי, הקלדה.

      IP: 95.35.51.160 דווח על תגובה זו

      • תגובה 4 מתייחסת גם להקלדה - שם הבעיות חמורות עוד יותר! (ל''ת)

        חלק הפוך וחלק מהופך, 01/10/14 10:50


        IP: 77.127.217.183 דווח על תגובה זו

  • 3.

    טעות?

    קובי, 01/10/14 01:20

    האם לא צריך לומר: "צורות הרבים מספקות צרות רבות"?

    IP: 79.180.188.71דווח על תגובה זו

    • צודק, חחח (ל''ת)

      , 01/10/14 01:58


      IP: 93.172.161.226 דווח על תגובה זו

      • באמת מוזר! כשבדקתי באתר "ויקימילון", מצאתי ש"צורה" מוגדרת שם כזכר!

        ., 01/10/14 02:18

        לרגע חשבתי שטעיתי טעות איומה במשך כל השנים כשהתייחסתי למילה "צורה" כאל נקבה! :-)


        אני מקווה שמדובר רק בטעות קלה של הכותב בשל חוסר תשומת-לב (כאן ובאתר "ויקימילון"), ושלא נגלה לבסוף ש"צורה" היא אכן שם-עצם זכרי! זה יהיה ממממממש מוזר..

        IP: 77.125.9.133 דווח על תגובה זו

        • אתם יודעים, במחשבה שנייה אני תוהה אם ה"שגיאה" הזו לא הייתה מכוונת...? (ל''ת)

          ., 01/10/14 02:27


          IP: 77.125.9.133 דווח על תגובה זו

  • 2.

    האם המלה כבשה היא מחייבת או שניתן גם לומר כבש?

    שאלה, 30/09/14 23:57

    או שכבשה היא הנקבה וכבש זה הזכר ואז מהו איל?

    IP: 37.142.208.239דווח על תגובה זו

    • האיל מרביע את הכבשה.בעצם את רוב הכבשות. (ל''ת)

      משועשע בדר''כ, 01/10/14 08:39


      IP: 79.179.176.247 דווח על תגובה זו

  • 1.

    תודה, מאוד מעניין (ל''ת)

    איגור, 30/09/14 20:17


    IP: 198.72.51.190דווח על תגובה זו