• 23.

    השינוי מלעיל-מלרע מתבצע בכוונה להבדיל בין שם פרטי למשמעות הרגילה

    שם פרטי מאוד, 31/01/12 20:07

    צ-ילה זה לא הצל שלה
    ד-ינה דינה לא נחרץ
    נ-יצה לא אוהבת לריב

  • 22.

    מפלבל בעיניו

    אלי טל, 30/01/12 17:13

    רוביק שלום, אינני מכיר שום פעולה אחרת הקשורה לשורש פלבל מה מקור הביטוי, ומשמעותו?
    תודה מראש. אלי טל.

  • 21.

    טחמד זיבי

    משורר שנון, 28/01/12 21:09

    הנה, גם אני שנון.

  • 20.

    אין פה שום תחכום לשוני

    גדעון, 28/01/12 19:31

    טיבי קלל אותה וקצת הסווה את הקללה. מה פה מתוחכם, שנון או מבריק? יש פה עלגות ותת-רמה, החל בנתן זהבי שמקלל ברדיו כל יום וכלה בטיבי ובשלל משתתפי תכניות הריאליטי. הכל הולך, אין כללים ואין דרך ארץ. כותרות עתונים עם המלים ''פאק'' או ''שיט'', זה מה שאתם מעבירים לדור הצעיר. אלימות מילולית מביאה לאלימות פיזית. בארה''ב מלים כאלו אסורות בטלויזיה וברדיו וגם העתונות נמנעת מהן. אשר לפוליטיקה, לא יעלה על הדעת שמלה כזאת תושמע בבית הנבחרים או במירוץ לנשיאות. מלה אחת עלולה לסיים קריירה, ואין בזה שום צביעות.

    • גדעון, אתה צודק. כנראה אנחנו מאותו שנתון, רק אנחנו חושבים כך.... (ל''ת)

      20 צודק, 02/02/12 14:08

  • 19.

    איזה כיף! טיבי הוא לא מטרידן מיני ובעל לשון בוטה! הוא בעצם שנון ומקורי

    אורן, 27/01/12 13:21

    איזה יופי! אני חשבתי שהוא השמיע יציאה בוטה, אלימה, וולגארית ומבזה, ועכשיו מתברר לי שבעצם מדובר על משורר מתוחכם שעושה משחקי מילים שיש להם מונח לועזי שבלשנים אוהבים! וואו. דרך אגב, השפרצת המים של ח''כ מיכאלי על הח''כ הערבי היא לא אקט אלים וגזעני, אלא מיצג מחאתי מתוכם, שגם לו יש מונח לעוזי: ''ווטראז'יזם''. קראתי את זה בטור מאד מתוחכם שהסביר לי שגם פלוץ זה בעצם אקט מתוחכם של ''גאזיזיזם'' ושגרעפס מסריח זה ''סיכול שיהוקיות רב-תנועתי''.

  • 18.

    טיבי או זבל אותו צליל אותה משמעות (ל''ת)

    גודמן, 27/01/12 10:50

  • 17.

    יזמה ברוכה של תמר טלשיר, אבל איך תיראה הטבלה שלה

    תוהה, 27/01/12 09:10

    עם השמות שכיום ניתנים לילדי ישראל המקופחים שמית: שון (שם אירי), אן (שם אנגלי), אלמה (שם ספרדי), וכיו''ב שמות שעטנזיים עם אספירציות חוצלארציות. שלא לדבר (או קיי, כן נדבר) על עקירת המגדר משמות, או עקירת השמות מהמגדר שלהם: עמנואל ואריאל - שמות בנות בניחוח צרפתי אבל עם איות ישראלי זכרי, והצורך של נושאי השמות האלה ללכת עם ספח: מיכאל בת, עמנואל בת. העליבות בנושא הזה היא, כמובן, שהזרם מגיע רק בכיוון אחד - אימוץ שמות גבריים לבנות לא להיפך.

    • בינגו שמות ילדי כיתה ב'2

      תמר טלשיר-ליפשיץ, 27/01/12 20:00

      שלום תוהה יקרה
      שאלה חכמה כמובן.
      הרעיון הוא כזה: אני שואלת שאלות הכללה,מה שמאפשר לי סוגים שונים, ולאו דוקא התיחסות לפירושים.
      הנה דוגמאות:
      שם נרדף למתנה ( שי, דורון)
      שם שהוא פועל ( יפתח, יאיר)
      שם בעל הברה אחת ( ניר, שיר)
      שם אזור בארץ ( כרמל, שרון)
      וכן הלאה.

      אמנם לא ניתן לבער את תופעת השמות ה''חדשים'' , אך אולי כדאי לבאר אותם ולספר מאין הגיעו.
      שבת שלום תמר.

      • תמר, יזמה ברוכה, בתקווה שאין בכיתתך ילדה בשם מרית רהב

        משועשעת, לא תוהה יותר, 02/02/12 14:05

        בעברית שפכטל עם יומרות של גאוות יתר....

  • 16.

    הוזכרה לא '' נזכרה''

    חיים, 27/01/12 08:11

    לא נראה שמישהו טורח לשבת ולהיזכר במדור כלשהו . יומרני ככל שיהיה .

    • ''נזכרה'' פירושו גם הזכירו אותה

      לחיים, 27/01/12 08:43

      כלומר, הוזכרה, ולפני שאתה רץ לכתוב טוקבק לך תלמד עברית

      • תיקון

        חיים, 27/01/12 10:41

        נזכרה היא מילה בבניין נפע''ל שמייצג בדרך כלל סביל עצמי כלומר פועל אוטונומי ( מבצע הפעולה הוא גם אותו אובייקט שחלה עליו הפעולה) כדי ליצור סביל על אובייקט שני משתמשים בפוע''ל ( הוזכר , שונה , חושל)

        הייתי מצפה ממדור שעוסק בלשון להקפיד על כך .

        • נזכר הוא פועל המשמש בשתי האפשרויות

          תיקון לתיקון, 27/01/12 12:09

          ודווקא האפשרות הקדומה יותר, המקראית, היא במשמעות ''מה שאחרים זוכרים אותו'' או ''מה שאחרים מעלים את זכרו''. ''נזכר'' במשמעות עלה בזכרונו היא התפתחות תלמודית.

        • טענה מגוחכת (ל''ת)

          נו, ונלחם, זה נלחם בעצמו וצריך לומר הולחם?, 27/01/12 13:43

  • 15.

    אייקה שופיר למד בבית ספר ''פקס מיין'' (ל''ת)

    טולי, 27/01/12 04:01

  • 14.

    מה שעשה ד''ר טיזי זו הטרדה מינית.אבל לכותב ממחנה השלום נוח להסתיר זאת (ל''ת)

    מכבסת מילים, 27/01/12 00:28

  • 13.

    מזל שיש לנו את אנסטסיה שהיא מופת לשפיות ומוסריות בלתי מתנצלת (ל''ת)

    דודו, 26/01/12 21:51

  • 12.

    כל הכבוד לעיתונאי שמעודד את טיבי להביא שאידים , תנו פרס ישראל (ל''ת)

    חרטה, 26/01/12 20:47

  • 11.

    נכון (ל''ת)

    עמיתוש, 26/01/12 20:28

  • 10.

    טיבי לא ''שנון'', הוא שוביניסט גזען גס רוח ולשון (ל''ת)

    דן, 26/01/12 20:05

  • 9.

    אכן טיבי ,נחמד,משכיל ושנון.... (ל''ת)

    זה לא הופך אותו לאוהב ישראל.שהידים כזה?אל תדחיקו., 26/01/12 19:16

  • 8.

    אכן טיבי ,נחמד,משכיל ושנון.... (ל''ת)

    זה לא הופך אותו לאוהב ישראל.שהידים כזה?אל תדחיקו., 26/01/12 19:15

  • 7.

    וואו, טיבי שנון...

    דוד, 26/01/12 19:03

    שמאלנות זו מחלת נפש, ללא ספק
    ורוביק רוזנטל, על אף שמאלניותו, הוא אדם הגון
    ועדיין הוא חולה במחלת נפש. אין הסבר אחר להתלקקות החנפנית והמחליאה לאדם ש''סך הכל'' משבח שהידים- מחבלים שמתפוצצים והורגים אנשים חפים מפשע, נשים וילדים, ואחד מהגורמים הישירים והעיקריים לאיבה הצומחת וגדלה בין ערביי ישראל ליהודים. ברור שרוביק נגד זה, אין ספק, אבל עדיין הוא זקוק לחנופה הזו (שאלה כואבת היא מה שורשי הדפיקות הזו). מעניין איזו חנופה שמורה אצלו לאנשים שלא מעודדים פיגועים ורציחות, הם רק יריביו הפוליטיים... לא צריך לנחש, מספיק לקרוא את טורו המתלהם משבוע שעבר שכוון לאנסטסיה מיכאלי, יריבתו של מושא התלקקותו- אחמד זיבי

  • 6.

    טיבי רוצה בחורבן ישראל ורוזנטל כותב עליו כאילו מדובר בחובב ציון

    רון, 26/01/12 18:45

    שמגלה בקיאות בעברית.רוזנטל אומנם אתה שמאלני אבל חשבתי שרצון לחיות מפעם בך אז למה אתה מהלל את האיש המתועב הזה אפילו אם מדובר בבקיאות בעברית

  • 5.

    אווו... כמה זה פופולרי בתקשורת ללקק לטיבי

    יובל, 26/01/12 18:31

    מי שנגד המדינה, נלקק לו ברינה. רוביק רוזנטל מיישר קו...

  • 4.

    לא סתם שמות אנשים נהגים במילעיל

    גיא רגב, 26/01/12 18:19

    זה לצורך בידול לשוני (דיסימילציה).
    במיוחד בשמות בעלי משמעות יומיומית. אף אחד לא יעלה על דעתו לקרוא לנשים יפה וטובה במלרע - ולא בכדי.

    • מלעילית

      תמר טלשיר-ליפשיץ, 27/01/12 20:31

      נכון, ההבדלה הזו ברורה, מה שמעניין הוא המילים המיוחדות שמקבלות את ההטעמה המלעילית.למשל מילים רבות ( שאני מניחה שנהגות ע''י ילדים) הקשורות במשחקים. משחק מלחמה נהגה במלעיל לעומת המלה מלחמה. או משחקים כמו: פינות, מחבואים, קלפים,בורות וכיו''ב.
      תודה תמר.

  • 3.

    טיב בכעסו מגלה ערוותו=יצא לו הג'ננה בשפת העם שלו=הנהנתן הבלתי נלאה (ל''ת)

    נ.כהן בזכות היותו ח''כ בישראל קיבל מעמד סופו כערפאת, 26/01/12 18:13

  • 2.

    האדם הזמין מחבלים להרוג יהודים ואתם מברכים אותו (ל''ת)

    חוצפה, 26/01/12 17:59

  • 1.

    אחמד סתם ערבי דפוק ומתוסכל (ל''ת)

    יעקב, 26/01/12 17:32

    • ואתה סתם ישראלי גס רוח.--תגובה אידיוטית (ל''ת)

      שמעון -ירוחם, 26/01/12 18:17

    • מסכים איתך...ואתה מה? (ל''ת)

      חוסיין, 26/01/12 21:25

      • אני ישראלי מרוקאי בעד כבוד הזולט והאדרת ערכים דמוקרטים מה שחסר ב''ערב'' (ל''ת)

        #, 27/01/12 08:16