• 68.

    נראה שמחבר המאמר רצה לשעמם את הקוראים

    אילת, 09/11/13 21:39

    מאמר ארוך שנראה שכל תכליתו הוא קנאה בסופר מצליח.
    לא כל ספר צריך להיות יצירה ספרותית גדולה בדורה כדי להנות מקריאה.
    אפשר גם לפרגן ליוצרים ישראלים.
    כל הכבוד לאשכול נבו. עם הצלחה כנראה קשה להתווכח.
    אילת

    IP: 79.181.114.149דווח על תגובה זו

  • 67.

    אני מאמינה שאם מצאתי יהלום בעל קאראט גבוה אחרי כרייה משמעותית

    יהלומנית, 02/01/12 06:24

    אז הרווחתי.

    בנוילנד מצאתי יהלומים נפלאים. לילי. אין עליה. דורי החרמן. אין עליו. עינבר הנודניקית. והדרונאמריקאים - ענקים.

    נבו יעלה ויצליח.

    הספר אמנם קצת ארוך ודילגתי על הצפוף של מני. לא נורא...

    IP: 66.31.153.34דווח על תגובה זו

  • 66.

    לא די לדעת לכתוב מעניין. חשוב יותר לדעת מה רוצים לומר. אם אין מה להגיד

    שמאלנית לאומית , 17/12/11 14:39

    אפשר להסתפק בכתיבת מאמר ל ynet או ל nrg.

    IP: 212.116.173.226דווח על תגובה זו

  • 65.

    צודק בכל מילה ואפילו עושה חסד עם נבו. מותר לבקר. זו לא רשעות! (ל''ת)

    שמאלנית לאומית , 17/12/11 14:36


    IP: 212.116.173.226דווח על תגובה זו

  • 64.

    נאד נפוחץ...

    מישהיא שלא סובלת את המבקר, 24/11/11 13:12

    ושוב מאמר של עוד נאד מתיימר אך מתוסכל: למה תמיד ספרים צריכים לבחוש בחרא, כמו קונדרה, להיות ''עמוקים'' כל הזמן??? מה רע בספר שהוא פשוט נעים לקריאה וכתוב היטב??? אולי כי זה לא מתיישב לך עם הפרשנות הפלצנית שלך לכל דבר?

    לך, גרפינקל, יש עומק של רשעות.

    IP: 24.4.139.45דווח על תגובה זו

  • 63.

    אבי גרפינקל, תהיה בריא (ל''ת)

    לא משנה, 23/11/11 20:26


    IP: 85.64.207.44דווח על תגובה זו

  • 62.

    חמלה אינה מילת גנאי

    ג, 07/11/11 03:32

    חמלה אינה קיטש. לא צריך להתפלש ברוע כדי להחשב ספרות טובה. דוקא בספריו יש מודעות לרוע, לציניות, לריק, לשברים ולמורכבות. אך גם, בשונה מאחרים, חמלה מנחמת. האם אין זה ככה בחיים?

    IP: 132.68.248.226דווח על תגובה זו

  • 61.

    קנאת המבקר

    טליה, 14/10/11 00:04

    מתי ספר נחשב טוב?
    אם הוא עובר...כלומר אם יש לו קהל. אם רוצים לקרוא אותו. אשכול נבו הצליח בגדול.
    ההתפלספות של אבי גורפינקל מעוררת תמיהה.
    אולי קנאה...אולי חוסר הבנה.

    IP: 79.180.105.48דווח על תגובה זו

  • 60.

    חזק מאוד.

    שיר, 13/10/11 17:48

    מאמר מרשים ומשכנע.

    IP: 93.172.83.123דווח על תגובה זו

  • 59.

    ביקורת נוקבת ומעניינת מאוד.

    אריאל, 10/10/11 17:33

    גם אני מודה, עוד לא הגעתי לספרים של אשכול נבו ברשימת הקריאה הלא נגמרת שלי. ובכל זאת, עצם זה שהכתבה צפה לי בראש ומעלה הרבה נקודות למחשבה, זה כבר נהדר בעיני.
    נהנתי מאוד לקרוא סוף-סוף כתבה יסודית ומעמיקה המעלה הרבה רעיונות ואמירות נוקבות. אנחנו אכן דור של קיטש, והחנפנות לקהל רווחת. אם כי, חשוב לציין (בלי קשר לאשכול נבו), שגם הכשרון והיכולת לתאר נוף מרהיב וייחודי וליצור בקורא / מתבונן תחושת הרמוניה, פסטורליה ואנחת עונג היא אמנות. ואתה צודק, לא צילום שקיעה, אלא יצירה ''המכוננת אני ייחודי''.
    כיף לקרוא כתבה לא מתחנפת, שגוררת גם תגובות קיצוניות בהתאם, ובכלל כל הז'ורנל החדש מרענן וטוב (גם אם ה''דמיון'',אם לנסח בעידון, לעיתון הארץ ושם האיכות שבא איתו קצת בולט מדי, ניחא...), ממש התאמצתי למצוא זמן לקרוא את העיתון.
    רוצים עוד כזה!

    IP: 85.64.247.184דווח על תגובה זו

  • 58.

    ביקורת נוקבת ומעניינת מאוד. (ל''ת)

    אריאל, 10/10/11 17:21


    IP: 85.64.247.184דווח על תגובה זו

  • 57.

    ביקורת יסודית, אחראית, מקיפה, מנומקת. ממש מאמר.

    שירה, 10/10/11 14:55

    כל הכבוד. האם זו יריית הפתיחה לרנסאנס של ביקורת הספרות הרצינית בעברית? אינשאללה.

    IP: 82.81.235.163דווח על תגובה זו

  • 56.

    כמה התנשאות ורוע של אבי גרפינקל

    ברק, 10/10/11 14:51

    חבל שהוא לא הצליח למכור כלום מהספר שלו באותה הוצאה. כנראה מוציא את העצבים שלו כך.

    IP: 62.219.226.116דווח על תגובה זו

  • 55.

    סוף סוף מבקר מעמיק וחכם! מגיע לנו הסופרים והקוראים

    סופרת, 10/10/11 14:41

    אותך

    IP: 192.117.178.107דווח על תגובה זו

  • 54.

    על כותב מקבל את מה שמגיע לו....

    שלי, 10/10/11 13:17

    הסכמתי עם חלקים גדולים מהביקורת, הבונה ובכל זאת, נראה שגורפינקל, מכיר את הרוע האנושי, קצת יותר מקרוב, מאשר נבו. יעיד על כך משפט הסיום ''כל קורא מקבל את מה שמגיע לו'', אולי גם כל כותב?

    IP: 109.66.122.157דווח על תגובה זו

  • 53.

    נוילנד

    דפנה גורן, 09/10/11 15:52

    התגובה ההסטרית לנוילנד מעלה מספר תהיות. קנאה?מאגאזין חדש הרוצה להראות הכי הכי ומצא עץ להתלות בו? אפשר לחשוב שהיה צריך לכתוב ביקורת על מלחמה ושלום. כמה להט מרושע וקטנוני הושקע בכתבה.קראתי את הספר, הוא נחמד מאד, מהנה ובעיקר גרם להרבה אנשים שלא מחזיקים בידם ספר פשוט לקרוא ולהנות.
    שאפו לאשכול שמצליח למכור ספרים במקום שם כל גאוני הדור למיניהם לא מצליחים. לאנשים רבים כל ספר חדש שלו זו חגיגה ויש ציפיה לכל ספר חדש.הכתבה נשאה אופי של חיסול חשבונות מכוער. הלוואי ומעריב ישכילו להלחם במקומות הנכונים ולא יעלו בולשיט המבזה את העתון. צר לי שההתחלה של העתון במסגרתו החדשה החמיצה ובגדול.זה לא שיביא יותר קוראים.הרוע לשמו מעייף את כולנו .אנא היו יותר מאוזנים,ועל תשליכו על הנייר את כל התיסכולים או הנסיונות. מקוה שיהיה מי שיבקר וידאג לזה שיותר קוראים יגיעו ולא שקוראים שהעתון בן בית אצלם יתעייפו מהפורמטים המשתנים חדשות לבקרים ולא תמיד לטובה. בכל מקרה בהצלחה להנהלה החדשה.

    IP: 109.64.238.136דווח על תגובה זו

    • מה אפשר לעשות? להתכופף לפי הכסף שהוא עושה?

      אבל זה ספר גרוע, 09/10/11 21:45

      אגב, מקובל בתקשורת שהכי קל ובטוח זה לתקוף קודם כול את הארגון המדיני כי בעידן הקפיטליזם החדש הוא החלש שלא יכול להתגונן, אז הסופר הולך בדרך הסלולה הזאת ומציג 'מהפכנות'.

      IP: 46.116.141.30 דווח על תגובה זו

    • רחוק ממרושע וקטנוני

      תמי, 10/10/11 19:41

      לדעתי המבקר היה ממש עדין עם נבו.פרגון ומחמאות והפניה לצדדים הטובים שלו ואף אמונה ביכולת שלו שלעניות דעתי לא קיימת. סופר צפוי ומשעמם. איפה ראית פה קנאה?

      IP: 79.181.215.200 דווח על תגובה זו

  • 52.

    תודה על ביקורת מבריקה

    טל, 09/10/11 12:10

    ביקורת מנומקת ובעיקר - מחדשת ומלמדת.
    מעניין שכל הקופצים למען הספר והסופר (ואגב הוא מקבל אינספור מחמאות בביקורת עצמה) - כותבים בלשון עילגת ועם כל שגיאות הכתיב הצפויות וההכרחיות.

    IP: 193.27.93.1דווח על תגובה זו

    • אוי להתנשאות

      עדי, 09/10/11 18:15

      בכתיבתך אתה מזמין לקרב אגרוף, אז הרשה לי - ביום שתבין שאינך צריך להיות טוב-יותר-מאחרים כדי להיות ראוי לתואר אינטלקטואל, תוסר מעלייך מעטפת הפלצנות ותיפתח לעולם שיכול להיות מהנה ומעניין גם בלי להיות לגלגני.
      - הפניה כתובה בלשון זכר אך מיועדת גם למתנשאות שבינינו -

      IP: 80.179.163.210 דווח על תגובה זו

      • המבקר צודק כמובן. היו לי שתי הערות כלשהן אך לא אפרט כעת. ושוב תודה (ל''ת)

        אכן בקורת רצינית ומושקעת. תודה!, 09/10/11 19:19


        IP: 46.116.141.30 דווח על תגובה זו

  • 51.

    ביקורת טרחנית ומעייפת

    עדי, 09/10/11 11:54

    ספריו של אשכול נבו פונים ללב שהוא, כנראה, ליבם של רוב האנשים הנורמטיביים. אנשים שלא היו מרביצים, גונבים, או עושים כל מעשה נכלולי שהוא בכוונה תחילה. גם לנו מגיע שמישהו יכתוב עלינו ספר, גם לנו מגיע להתרגש מזה שמישהו פורט על מיתרי נפשנו. ספרות לא צריכה להתעסק בחרא כדי שהיא תקרא ספרות, אומנות לא צריכה להפיק ניחוח של חרא או להיצבע בדם כדי לגעת או לרגש.
    אין לי ספק שנבו הוא סופר של דור, ואני גאה להיות חלק מהדור הזה, שהוא גם הדור של המחאה החברתית החשובה ביותר שנערכה אי פעם בישראל.
    ואבי גרפינקל היקר, אני מקווה שנפשך המסוכסכת מוצאת פורקן רק בספרות האפלה ולא גם בעולם האמיתי.

    IP: 80.179.163.210דווח על תגובה זו

  • 50.

    סיימתי את נוילנד אמש בנשימה עצורה. תענוג צרוף כמו ספריו הקודמים!!! (ל''ת)

    מירב, 09/10/11 10:59


    IP: 79.180.234.203דווח על תגובה זו

  • 49.

    ספר משעמם

    אלונה, 09/10/11 09:44

    למרות שהביקורת מאד משעממת בעצמה, ולא זורמת, גם הכתיבה של אשכול נבו בספר האחרון של נוילנד לא הצליחה לגרום לי לסיים את הספר. הכתיבה מאד משעממת, חד מימדית, והעלילה משעממת גם כן.
    מכירה את הסופר היכרות שטחית, נראה אדם טוב, משכיל, ואבא טוב. הספר הקודם שלו היה מוצלח יותר. כך שלכל סופר יהיו מדי פעם נפילות, גם לגדולים שבהם:)

    IP: 109.67.4.248דווח על תגובה זו

  • 48.

    מה זה משנה איך הוא כותב? הוא חתיך בטירוף. (ל''ת)

    אשכול המהמם - חולה עלייך, 09/10/11 08:27


    IP: 109.66.38.254דווח על תגובה זו

    • הו, כן...... (ערגה) (ל''ת)

      R, 09/10/13 10:13


      IP: 194.90.25.242 דווח על תגובה זו

  • 47.

    אשכול זו כנראה קנאה צרופה! מקווה שהכותב צם בכיפור

    אור, 09/10/11 08:10

    אני אוהבת לקרוא את אשכול,ומעריכה מאוד.יש לצין שבעיני יש לו עתיד גדול.ואין להשוות לאחרים מבוגרים ,הוא מיצג דור שונה,עם כלים אחרים.מה לא ברור כאן.הכתבה ממש זדונית,על גבול הלא לגיטימית ממש.

    IP: 79.177.5.26דווח על תגובה זו

  • 46.

    לא קראתי את אשכול נבו

    דוד, 09/10/11 08:07

    ואני לא יודע אם המבקר מאפיין אותו נכון, אבל אני מסכים עם הרעיונות העיקריים של מה אני מחפש בסיפור טוב (מורכבות וזרימה עלילתית)
    ורק הערה אחת- חנוך לווין הוא תמונת מראה מדויקת של קיטש, כמו שבקיטש הכל קרטוני ותמונת נוף פסטורלית חסרת מורכבות, גם אצל לווין אין כל מורכבות. אצלו אין חמלה ואין רחמים והוא מתעב את גיבוריו. מבחינתי אין הבדל בין לקרוא את לווין או לקרוא טור של יאיר לפיד- שניהם ידועים מראש והרשות לא נתונה

    IP: 46.116.167.148דווח על תגובה זו

  • 45.

    נוילנד

    עדי, 09/10/11 01:05

    קראתי, נהניתי, נבו טווה סיפור מורכב.
    האם מי שמוכר הרבה כותב כתיבה המונית?

    IP: 79.179.16.246דווח על תגובה זו

  • 44.

    גם אני התאכזבתי מעט מנוילד

    שש, 08/10/11 22:44

    האמת שהו ספר ראשון שלו שקראתי היו לי ציפיות מאד גבוהות , די ניחשתי את המהלכים של הסוף בקישור בין סיפור הסבתא לסיפור שלו , את קורות אביו לא ניחשתי ולא התרשמתי מה שהצחיק אותי ששתי הדמיות היו במחנות העולים, נכון כולנו חברי התנועה חשנו שזוהי התנועה אבל דוקא בגלל קטנותה ההסתברות ששנים יפגשו אחד מרמז ואחד ממחנה ירושלים קצת הזויה . מה שברור שאשכול נבו היה חברת בתנועת נער נפלאה זו כי ממש ירד לפרטים שרק מי שהיה חבר בה ידע זאת כמו שהמחנה בירושלים היה במגרש הרוסים או על יד , ושבחיפה היו שני מחנות נו''ש ורמז.

    IP: 95.86.121.148דווח על תגובה זו

  • 43.

    sound just like lihi and yair lapid's writing (ל''ת)

    xxx, 08/10/11 22:11


    IP: 79.181.15.19דווח על תגובה זו

  • 42.

    מה קורה במעריב? מישהו לקח ויטמינים למוח? שנחזור לקרוא עיתונים, או מה? (ל''ת)

    יוסי אהרון, 08/10/11 21:42


    IP: 79.176.246.16דווח על תגובה זו

  • 41.

    לא ניתן לכתוב על אשכול נבו בלי להזכיר שהוא נכדו של לוי אשכול

    אחד שמכיר, 08/10/11 20:01

    אשכול נבו נולד אחרי שלוי אשכול נפטר והוא קרוי על שמו. כמובן הוא לא הכיר אישית את סבו - אך לבטח הדבר השפיע על חייו, מחשבתו ויצירתו.

    IP: 77.127.245.44דווח על תגובה זו

    • דווקא ניתן

      נילי, 05/11/11 15:02

      איך קשרנו כאן בין המחט לתחת?

      IP: 89.139.184.102 דווח על תגובה זו

  • 40.

    נוילנד מ אכזב (ל''ת)

    נוילנד מ אכזב, 08/10/11 18:58


    IP: 85.64.169.77דווח על תגובה זו

  • 39.

    מקסים

    לימור, 08/10/11 18:49

    חולקת על גורפינקל בניתוח אבל סופסוף מאמר איכותי בתרבות מעריב. ג'ורנל החדש הוא יופי של דבר. מוסף תרבות איכותי שמדבר על תרבות ולא רק על סלבס. כן ירבו!!

    IP: 85.130.229.198דווח על תגובה זו

  • 38.

    לכותב: מה זה ''אידיוסינקרטי'' ? אתה חושב שכולם חכמים כמוך? (ל''ת)

    חן: למה לא להתבטא במילה עברית, או לפרש?, 08/10/11 16:25


    IP: 84.229.187.49דווח על תגובה זו

    • ולמה לא סתם לפתוח מילון? (ל''ת)

      לא משנה, 08/10/11 23:27


      IP: 2.54.152.231 דווח על תגובה זו

  • 37.

    ספר ישראלי מאוד , מצוין נקודה

    קורא מן המנין, 08/10/11 16:17

    אינני איש ספרות אך אני קורא מדי חג עברי ספרי מקור, נהניתי מקריאת הספר , הספר זורם ומרתק וישראלי מאוד , ממליץ עליו מאוד .

    IP: 87.69.90.93דווח על תגובה זו

  • 36.

    אשכול נבו

    לימור, 08/10/11 16:12

    מאיפה כל הרוע הזה? אשכול נבו הוא סופר מוערך והקוראים בהחלט ''מצביעים ברגליים''.

    כנראה שלא סתם אומרים שמאחורי כל מבקר ספרות מסתתר סופר מתוסכל....

    IP: 84.228.232.136דווח על תגובה זו

  • 35.

    כמה מילים במקום להגיד-אשכול הוא סופר גרוע. נקודה. (ל''ת)

    יעל, 08/10/11 14:17


    IP: 46.117.21.104דווח על תגובה זו

  • 34.

    אכן, נבו הוא סופר קיטש מתחזה ל''סופר חשוב''

    לירז, 08/10/11 12:46

    מאמר מעולה. מספיק לקרוא את 4 בתים וגעגוע כדי לא להתגעגע לעוד ספר של אשכול נבו. כתיבה פתיינית, מתיימרת לעומק שהוא בעצם שטיחות (שאינה מודעת לעצמה!, לא ''שטיחות פוסט מודרנית''!), התפייטות אדולסנטית, נסיון לומר הכל על הכל (האישי, הפרטי, הפוליטי, צבא, שואה, ערבים ויהודים, עדות). בקיצור: האיש המוכשר הזה עובד עלינו בעינים. זה שהביקורת הספרותית לא מגלה את השקר- זה אומר מה מצבנו.....

    IP: 93.172.77.4דווח על תגובה זו

    • ביקורת ספרותית מעולה, כן ירבו! הסופר, משקל נוצה (ל''ת)

      רותם, 09/10/11 08:15


      IP: 79.182.30.215 דווח על תגובה זו

  • 33.

    תודה

    נגה, 08/10/11 12:33

    קניתי את הספר כדי להשאר בעניינים. קראתי בחוסר סבלנות הולך וגובר עד הסוף, לא לבלוע ולא להקיא. סיכמתי במילה ''שטוח''.
    אתה, בכישרון רב, ניתחת ותימללת עבורי את רגשותיי כלפי הספר.רווח לי, אני לא לבד. תודה,.

    IP: 84.110.105.41דווח על תגובה זו

  • 32.

    דווקא נראה שנבו מאוד מתאים להיות מנהיג המחאה

    פינקלמיש, 08/10/11 11:51

    דפני ליף משופר.

    IP: 109.186.81.166דווח על תגובה זו

  • 31.

    ההתרשמות שלי - כותב הביקורת גס-רוח ויהיר. לא מהחברים שלי. (ל''ת)

    מראה מראה שעל הקיר, 08/10/11 11:26


    IP: 109.186.82.33דווח על תגובה זו

  • 30.

    נעדר משהו מהביקורת: נבו חתיך

    MEGABITE, 08/10/11 11:11

    לכאורה זה לא רלוונטי - אבל אנחנו גם אוהבים אנשים יפים במסגרת הקיטש, לפחות הרגילו אותנו לאהוב אנשים יפים יותר מאשר אנשים 'מכוערים'.
    הוא סקסי. גם זה מוכר.
    אגב -מוזר שמשאלה אחת ימינה הצליח כל כך . הספר הזה באמת גרוע מאוד.
    קיטש או לא קיטש - ארבעה בתים וגעגוע הוא ספר טוב. יש עוד קריטריונים להערכה של ספר בשונה מאלה שהעלה גרפינקל והכוונה איננה רק לפופולאריות של הספר - אנחנו כבר יודעים שזה לא נחשב למדד. יש בספר יופי וסומטריייה ורקמה עדינה של מערכות יחסים שעושה אותו בדיוק למה שאנשים אוהבים לקרוא - ואסור להתעלם ממה שאנשים אוהבים לקרוא ולא ראוי להשתמש בזה כ'טעם ההמונים' - ראינו לא מזמן, ברחוב רוטשילד מה המונים יכולים לעשות, כלומר, המונים זה לאו דווקא רוב מחוק פנים - יש שם מכל טוב הארץ.

    IP: 132.77.4.43דווח על תגובה זו

    • כל מילה בסלע

      יוכבד מהדרום, 09/10/11 09:00

      הסופר - חתיך הורס
      ספריו - לא קריאים
      אנשים רבים- נהנים מהם

      והכל בסדר.

      יש המבטאים את יחודייותם בחיי יצירה, ויש המבטאים אותה בהצבעה על מגרעות הזולת

      שנה טובה לכולם!

      IP: 80.179.167.64 דווח על תגובה זו

    • האם מישהו חתיך ויפה לא יכול לכתוב טוב? (ל''ת)

      ניקה, 09/10/13 10:25


      IP: 194.90.25.242 דווח על תגובה זו

  • 29.

    יופי של מאמר!

    הללויה, 08/10/11 10:31

    חכם ונוקב (למעט גלעד שליט, שאין לזה קשר וטוב שיוחזר!).
    אבל נבו הוא לא סופר ולעולם לא יהיה סופר. הוא לא אמן. הוא כתבן מתחנף ומתחסד. לדעת לטוות עלילות זה לא מספיק.

    IP: 85.250.163.9דווח על תגובה זו

  • 28.

    למה צריך לנתח? אי אפשר פשוט להנות מהספרים? (ל''ת)

    מיקי ג., 08/10/11 09:47


    IP: 46.116.41.157דווח על תגובה זו

  • 27.

    מעמיק ומפרה

    גיא, 08/10/11 07:25

    מצב הקיטש שאתה מתאר מתמצת וקולע.

    IP: 46.117.195.216דווח על תגובה זו

  • 26.

    איש חכם (ל''ת)

    עמיתוש, 08/10/11 07:11


    IP: 84.94.60.34דווח על תגובה זו

  • 25.

    מעניין אבל ארוך מידי (ל''ת)

    אזרח-1, 08/10/11 01:01


    IP: 79.178.14.99דווח על תגובה זו

    • נכון (ל''ת)

      חוה, 09/10/11 08:19


      IP: 212.179.54.237 דווח על תגובה זו

  • 24.

    ניתוח קולע בול!

    עירית, 08/10/11 00:37

    אך קצת ארוך מידי.

    כל מילה בסלע!

    מאידך, ספריו כיפיים ומהירים לקריאה.
    כמו סיטקום אמריקאי או אופרת סבון.
    קיטשי וקליל.
    זה טוב לביזנס :-)

    IP: 93.172.239.197דווח על תגובה זו

  • 23.

    כיף לקרוא ספר שעניינו אינה מחלת נפש אחת גדולה (ל''ת)

    לילית, 08/10/11 00:35


    IP: 93.172.10.155דווח על תגובה זו

  • 22.

    קראתי פעמיים ולא מבין, כלום. (ל''ת)

    רונן, 07/10/11 23:47


    IP: 75.82.14.63דווח על תגובה זו

  • 21.

    עדיין יותר טוב משני הספרים הכושלים של גרפינקל עצמו

    רועי, 07/10/11 23:30

    ''עשה מה שאני מבקר, לא מה שאני עושה''

    IP: 85.64.206.41דווח על תגובה זו

    • מה הקשר?

      קורא, 09/10/11 09:48

      מה הקשר בין ספריו של הכותב לבין הביקורת? אז מה אם ספריו לא הצליחו? הביקורת עניינית, סדורה ובעיקר לגיטימית. לא זכור לי דו-שיח נרחב כל-כך בנושא ספרות וזו לכשלעצמה תרומה חשובה של הביקורת.

      מלבד זאת בעולם של היום כדי להצליח, נדרש שתעסיק יחצ''ן ותחשוף את ילדותך הדוויה, אם לא את חיי המין שלך.

      IP: 93.172.126.202 דווח על תגובה זו

  • 20.

    סוף סוף ספר וסופר באמת טוב.

    שירה, 07/10/11 23:30

    תודה רבה אשכול נבו, ואל תשים לב לביקורת הזו.
    הספר נוילנד היה עמוק מאד, וממש לא מוזיקת מעליות.
    נהנתי מאד!

    IP: 77.92.255.8דווח על תגובה זו

  • 19.

    הסופר הכי הטוב בישראל

    עינת וזאב, 07/10/11 23:14

    ספרים נפלאים מעוררי מחשבה בהיבטים האישיים, המשפחתיים והלאומיים. קריאת הספרים של אשכול נבו הינה עונג צרוף בעת הקריאה וחומר למחשבה חודשים רבים לאחר מכן.מחכים בקוצר רוח לספר הבא שלו.

    IP: 84.109.18.237דווח על תגובה זו

  • 18.

    הצלחת להעלות על הכתב את תחושותיי המעורפלות לגבי כתיבתו. (ל''ת)

    אורח לרגע, 07/10/11 22:59


    IP: 109.66.234.89דווח על תגובה זו

  • 17.

    מאמר מאיר עיניים ומרחיב את הדעת. תודה ד''ר אבי גרפינקל.

    אייל, 07/10/11 22:33

    מעולם לא הבנתי את משמעות המושגים קיטש ואמנות כמו לאחר מאמר זה.

    IP: 85.64.5.56דווח על תגובה זו

  • 16.

    וואוו. כנסו

    גל, 07/10/11 22:00

    אנירת מאוד אוהב את אכול נבו וקריאת הספרים שלו כן יצרה אצלי את התחושה של חוויה שמשנה אותך. אני בד''כ לא אוהב מבקרי ספרות מכל הסיבות הידועות. אבל נהניתי מאוד לקרוא את הביקורת המעולה. גם הדיוק וגם המחשבה האחרת ובמיוחד ההלקאה העצמית בסוף הכל כך מדוייקת. אבי, אתה חייב לכתוב בעצמך. לא יכול להיות שאתה כל כך מוכשר בכתיבת ביקורת ולא תוכל לכתוב ספר ראוי או סיפור קצר.רק כשקראתי את הביקורת הבנתי מה כן הפריע לי בספרים של נבו. זה נכון שספר לא חייב להיות מושלם ואני בעד לסנן ולקחת לעצמך את הטוב והמעניין מכל דבר ובספרים שלו יש הרבה מה גם שהוא יצר שפה חדשה של דיבור בגוף ראשון של כל הדמויות (לפחות בארבעה בתים) אבל אבי צודק הוא לא הלך עד הסוף. אולי הוא אדם טוב מדי ואולי הוא מאמין גדול באופי האנושי אבל חבל. ההפסד הוא שלנו. הייתי מת לקרוא את התגובה של אשכול נבו סתם כדי לדעת מה הוא חושב על הביקורת. אני בטוח שהוא יעריך אותה

    IP: 91.135.102.188דווח על תגובה זו

  • 15.

    אשכול נבו סופר צעיר ומבטיח

    דרורה צביק, 07/10/11 21:26

    אשכול נבו סופר צעיר ומבטיח אהבתי את ספרו ארבעה בתים וגעגוע - ואני מאחלת לו הצלחה

    IP: 79.177.201.152דווח על תגובה זו

  • 14.

    מאמר מעולה, תודה

    עידן, 07/10/11 21:08

    n

    IP: 46.116.69.210דווח על תגובה זו

  • 13.

    הוא כותב בשפה ירודה... (ל''ת)

    יעל, 07/10/11 20:48


    IP: 79.178.1.14דווח על תגובה זו

  • 12.

    ביקורת נפלאה ומנומקת היטב. מסכים מאוד עם רוח הדברים שאכן עדינים מדי. (ל''ת)

    ב, 07/10/11 20:25


    IP: 84.109.253.45דווח על תגובה זו

  • 11.

    ''נבו היה יכול להיות סופר מצוין, אלא שיש משהו שעוצר אותו''

    מה שעוצר אותו זה מי שהוא, ולכן הביקורת לא במקום, 07/10/11 18:41

    אודה ואתוודה שלא קראתי אף ספר של אשכול נבו, כמו שלא קראתי אף ספר פרוזה של סופר ישראלי אחר בשנים האחרונות (לא כולל ספרים עם פן היסטורי או אוטוביוגרפי). למה? אולי כי מה שקראתי על הספרים, מה ששמעתי מהסופרים בראיונות שונים לא עשה לי חשק לקרוא. אני מבינה מאיפה הביקורת מגיעה, גם אני התרשמתי שמדובר במקרה של אשכול נבו בספרים הכתובים ''נכון'' מבחינת תיאור דמויות והתפתחות עלילה וקונפליקטים ואלוהים יודע מה, ושעדיין ישעממו אותי למוות. אבל, שלא כמו כותב הביקורת שלעיל, אני לא חושבת שיש מקום לבקר סופר על כתיבתו. הסיבה שאשכול נבו כותב כמו שהוא כותב היא מן הסתם כיוון שזה מי שהוא. יש סיכוי טוב שהדרך הקיטשית שבה, לדעת המבקר, אשכול נבו כותב, ומתאר את העולם, אנשים, קונפליקטים, הטבע, נובעת מכך שזו הדרך שאשכול נבו אכן רואה וחווה את כל אלה. אולי עבורו זה לא קיטש אלא תיאור אותנטי של החיים כפי שהוא חווה ורואה אותם. אז לכתוב מאמר שלם על זה שזה קיטש זה לדעתי לפגוע באדם, ובזכותו להיות מי שהוא ולראות את העולם כפי שהוא רואה אותו.
    לא טוב לך אל תקרא ותקטר לחבריך, אבל למה פגיעה פומבית שכזאת?

    IP: 84.111.190.92דווח על תגובה זו

  • 10.

    ואם כבר בספרים עסקינן עדיף לקרוא כמה פעמים את ״מוזיאון התמימות״ (ל''ת)

    אלון חילו יותר עדיף, 07/10/11 18:31


    IP: 79.176.23.37דווח על תגובה זו

  • 9.

    מילן קונדרה

    כרמל, 07/10/11 18:26

    נהנתי לקרוא.אוסיף שלדעתי מילן קומדרה עצמו כותב קיטצ'- אם כי כמובן בצורה מתוחכמת הרבה יותר ומרופדת ב''התבוננות קיומית'' נטולת עומק פילוסופי אמיתי.

    IP: 84.108.189.141דווח על תגובה זו

  • 8.

    אשכול נבו הוא היאיר לפיד של הסופרים - נראה טוב, מדבר יפה וריק מתוכן (ל''ת)

    יגאל, 07/10/11 17:52


    IP: 24.215.230.218דווח על תגובה זו

  • 7.

    מאמר ארוך מדי, שאינו מחדש דבר

    אשכולית, 07/10/11 16:06

    רבים אמרו את זה קודם, אבל בפחות מילים.

    IP: 85.65.208.146דווח על תגובה זו

  • 6.

    תשובה למבקר מסתם קורא

    יואב, 07/10/11 16:00

    הספר, למרות מעטפת ה''קיטש'' כביכול שלו, מצליח לעורר מחשבה ואף יותר מזה לגבי נושאים מאוד ישראלים כמו הציונות ואף (אולי) הקדים את זמנו בעניין המחאה החברתית. היחסים בין הדמויות מורכבים ומעניינים וגם יש בהם הומור וביקורת עצמית. ברור מה המבקר היה כותב לגבי ספרו של הרצל - אלטנוילנד (שאיתו מתכתב המחבר) -קיטש!!
    אבל דבר כל כך מהותי בספר לא מוזכר אפילו במילה אחת בביקורת. האם לא מגיע לנבו צל''ש על שימוש גאוני בקיטש, והשתלבות ברוח התקופה ''הרדודה'' לטעמו של המבקר המשכיל, אבל עם ערך מוסף וישראליות אותנטית. אין ספק שהמחבר או לפחות חנויות הספרים השכילו להבין שזה ספר להמונים ולא התביישו למכור אותו כך. רק המבקר (נעבעך) לא הבין זאת כנראה. הדבר דומה לביקורת על חתול שאינו כלב!!
    אני מחכה לעוד ספרים כפיים ומעניינים של נבו.

    IP: 87.69.244.136דווח על תגובה זו

    • צודק בכל מילה. קראתי ונהנתי. (ל''ת)

      סיגל, 07/10/11 19:04


      IP: 83.119.140.51 דווח על תגובה זו

    • סנטימנטליות מעיקה

      מבקר המערכת, 08/10/11 14:59

      מה שאתה אומר בעצם, זה שאתה נהנה מזבל שטובל בדבש מן המוכן - ברור שזה הרבה יותר קל ופשוט מהניסיון להתמודד עם הזבל שבחיים או מהניסיון לייצר דבש חדש ומעורר השראה.
      אז תיהנה...

      IP: 84.108.216.75 דווח על תגובה זו

    • נראה כמו תגובה מטעם...

      מוצאי יום כיפור, 08/10/11 18:44

      מה קרה נבהלת? אולי ימכור פחות ספרים?
      הביקורת במקומה ודווקא האזכור שלך של אלטנוילנד של הרצל אינו במקומו. ביקורת ספרותית איננה צריכה לעשות ''חסד'' אלה להציג דברים בצורה מנוקמת ויסודית וזאת עשה בצורה טובה המבקר.

      IP: 109.186.13.105 דווח על תגובה זו

    • גאוני

      קרולין, 24/10/13 00:34

      ׳ביקורת שחתול אינו כלב׳ ממש מתאים לאורך כל המאמר. זה נכון כל כך. ומי אמר שעיסוק בחרה זה לא קיטש? ככל שקראתי את הביקורת, כך גבר בי הרצון לקרא את כל ספריו.

      IP: 68.224.107.236 דווח על תגובה זו

  • 5.

    מה אתם רוצים ממנו

    שי, 07/10/11 15:38

    הוא הנכד של ראש הממשלה לוי אשכול - ובדיוק כמוהו הוא כנראה נמנע מעימותים ומנסה להיות נחמד. האמת - אם כולם היו ככה - המדינה הזו הייתה מקום טוב יותר

    IP: 109.186.24.144דווח על תגובה זו

  • 4.

    אשכרה לא הבנתי כלום (ל''ת)

    מומו, 07/10/11 15:00


    IP: 121.245.28.39דווח על תגובה זו

  • 3.

    האם לקנות ספר שלו ?

    nמתלבט, 07/10/11 14:55

    לפי הנימה של המאמר קדלקמן עושה רושם של עוד סופר מדכא וחתרן ,אנטי=יהודי, אנטי-ציוני , אנטי-לאומי..
    עצם השם של מרומן מפחיד .. ''נוילאנד'' .
    נדמה לי שאני שומע את ה''אינטרנאציונל''

    עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה

    אף פעם לא תעבור המחלה הזאת בבראנז'ה????LOL

    IP: 80.9.208.129דווח על תגובה זו

    • אלטנוילנד אולי? (ל''ת)

      הרצל, 07/10/11 21:36


      IP: 89.138.25.245 דווח על תגובה זו

    • לא כל דבר בחיים שופטים לפי אם הוא ''פרו יהודי'' או ''אנטי יהודי'' (ל''ת)

      יש עוד קריטריונים, 08/10/11 10:45


      IP: 46.116.143.244 דווח על תגובה זו

    • כן - לקנות ולעזוב את חרטוטי השכל של המבקרים (ל''ת)

      עופר, 08/10/11 18:55


      IP: 109.160.221.125 דווח על תגובה זו

  • 2.

    המבקר היה עדין עם הסופר (ל''ת)

    איש קורא, 07/10/11 14:55


    IP: 93.173.134.236דווח על תגובה זו

    • עדין?

      טליה מחיפה, 07/10/11 19:27

      זה בעדינות. איש בינוני כתיבה בינונית לקוראים של 3 ספרים במאה. ספרים רבותי, ספרים בקילו.

      IP: 213.8.21.129 דווח על תגובה זו

  • 1.

    תודה אבי גרפינקל

    צדק חברתי, 07/10/11 14:40

    תודה על ביקורת מעמיקה יורדת לפרטים ועמוקה. כן ירבו.

    IP: 109.186.34.3דווח על תגובה זו