• 19.

    רחל היתה אנושית

    מעריצה, 03/09/11 23:08

    אכן, רחל היתה התגלמות של-אדם שלם, דהיינו עם-מגרעות לצד-מעלות. ודווקא בגלל זה אני אוהבת ומעריצה אותה. היא היתה אדם, ''מענטש'',
    בהתגלמותו: היא דרשה מעצמה ללא-הרף.היו לה מאבקים לא-פשוטים בעניין הזה, קרוב לוודאי -
    ואולי דווקא משום-כך נמשכה אל-השלימות שבפשטות בהתבטאותה בספרות, ובעיקר בשירה. היא היתה ענווה, אך לפעמים גם יהירה, כנראה.
    לא הייתי סובלת ענוות-יתר. אומנם שיריה מביעים ענווה על-אנושית, אך הבה נזכור, שהיא
    כותבת אותם במחלתה, תוך-חשבון-נפש עם=עצמה.
    רחל לא-התביישה להיות בלתי-מושלמת, למרות שדרשה שלימות מעצמה. בעיניי זהו סוד-קסמה כאדם.

  • 18.

    פילים בקנה

    אורית, 13/04/11 15:59

    עד היום (כמה עשרות שנים אחרי הטירונות במחנה שמונים כנח''לאית) מהדהדת הרצינות התהומית המאיימת של המפקדת בבדקה את הנשק האישי : ''חיילת, את יודעת שיש לך פילים בקנה?!?!'' (וזה לאחר המירוק והצחצוח עם המשחולת והפלנלית הידועות....). גם זכור לי שאנחנו לא ידענו אם לבכות או לצחוק והתאפקנו עד קצה היכולת.....

  • 17.

    הפשטות היפה של רחל

    אורית, 13/04/11 15:42

    ולחשוב שזו לא היתה שפת אימה.... מדהים! אותה עליה מרוסיה ששבה לשפת החול שבלשון הקודש (אותה אולי כן הכירו מהתפילה וכתבי הקודש...) זו תופעה מדהימה מימי בן יהודה והלאה. כל החלוצים ששבו ללשון הספרותית היפה זו תופעה שאין לה אח ורע כמדומני....

  • 16.

    הכי מגוחך שהם כותבים סלנג כך

    ABC, 12/04/11 18:08

    המלה היא slang לא sleng .

  • 15.

    רשימה מופלאה (ל''ת)

    תודה, 09/04/11 14:18

  • 14.

    מרגש ומענג

    דוד, 09/04/11 12:47

    תודה רבה
    נשמח לשמוע על משוררים נוספים ותרומתם לשפה

  • 13.

    תודה על דברים מעניינים אלו. (ל''ת)

    דודי חייצחל, 08/04/11 23:53

  • 12.

    רחל היתה לסבית. (ל''ת)

    א. הירשפלד, 08/04/11 16:46

    • כן, כשהיא כתבה על גברים, כולם יודעים למה היא באמת התכוונה! (ל''ת)

      ואולי זה הירשפלד שמדחיק?, 09/04/11 08:16

  • 11.

    אישה אגדית (ל''ת)

    עמיתוש, 08/04/11 09:50

  • 10.

    תודה על ריגעי האושר והנחת בקריאה מילים יפיפיות ורלונטיות כתמיד (ל''ת)

    כתבה מקסימה, 08/04/11 09:33

  • 9.

    תודה על כתבה נפלאה! (ל''ת)

    ב, 08/04/11 06:06

  • 8.

    כתבה יפה אבל למה לא להקפיד. 1931 ולא 1831 (ל''ת)

    יוסי, 08/04/11 02:54

    • חשבון פשוט!!!!

      אורה, 08/04/11 11:14

      רחל נפטרה לפני 80 שנה באפריל 1931, אולם בשבוע שעבר צוין היום, משולב בציון יום השנה ה-120 להולדתה, שהיה לפני כחצי שנה. כלומר, היא נולדה בשנת 1891/1890 !!!!!

  • 7.

    רחל-כרחל אמנו...גדולה מהחיים! חלוצה אמיתית! (ל''ת)

    מומי, 08/04/11 02:53

  • 6.

    יודעת היא אמרי נוי למכביר- רחל מדהימה (ל''ת)

    לוג, 08/04/11 00:52

    • אכן יודעת היא

      כּנרת, 11/04/11 19:39

      וליבה היה לניב התמים כתינוק ועניו כעפר.

      משוררת גדולה ודגוּלה.

  • 5.

    אחת הנשים היפות והמוכשרות אי פעם (ל''ת)

    אנה, 08/04/11 00:37

  • 4.

    תענוג, כרגיל. אחת המשוררות הגדולות, אם לא ה. (ל''ת)

    זה ששר לארצו, 08/04/11 00:35

  • 3.

    ומה עם המילה/הטיה המעניינת? ''גם אם איוורש'' (ל''ת)

    Ehad Haam-ציוני הוגן, 08/04/11 00:13

    • נכון! יפה! וגם ההמשך: ''משואות זרים'' הוא צירוף שלא היה קיים. מעניין אם

      הלוחש לקיפודות, 08/04/11 10:36

      ''חסד נעורים'' הנפלא שבשורה הבאה הוא המצאה שלה.

      • לא! ''חסד נעורים'' הוא מדברי ירמיה הנביא

        אוסי, 08/04/11 14:01

        ''זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולתיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'' (ירמיה ב, ב)

      • והיה הלב למשואות זרים

        כּנרת, 11/04/11 19:58

        גַּם כִּי אִוָּרֵשׁ וַאֲהַלֵּךְ שְׁחוֹחַ,
        וְהָיָה הַלֵּב לְמַשׁוּאוֹת זָרִים –
        הַאוּכַל לִבְגֹּד בָּךְ, הַאוּכַל לִשְׁכֹּחַ
        חֶסֶד נְעוּרִים?

        מַשׁוּאוֹת - בשי''ן ימנית.
        שתי אפשרויות - משואה - חורבן ושממה. הלב נרמס בידי זרים. הָרִימָה פְעָמֶיךָ לְמַשֻּׁאוֹת נֶצַח כָּל-הֵרַע אוֹיֵב בַּקֹּדֶשׁ (תהילים עד).

        או מלשון השאה ופיתוי - אַךְ בַּחֲלָקוֹת תָּשִׁית לָמוֹ הִפַּלְתָּם לְמַשּׁוּאוֹת (תהילים עג). כלומר הלב הולך אחר פיתויים של אחרים (''הנחש השיאני ואוכל'' בראשית ג').

        [באדיבות 'מוגג' מתפוז]

    • כמעט כרגיל, הישראלים לא מודעים למלים וביטויים שמקורם מהתנ''ך

      יודע ספר, 08/04/11 16:36

      והתגובה שמתחת לזו רק מוכיחה את זה בצורה הטובה ביותר. אם כי שם מדובר דווקא בציטוט מוכר יחסית מירמיה, כאן המקור לשימוש בצורה הזאת ידוע הרבה פחות, ובכל זאת הוא מופיע כבר בתורה, כאשר יוסף אומר לאחיו כאשר הוא משכנע אותם להביא את אביו למצרים מפני הרעב, ''פן תיוורש אתה וביתך וכל אשר לך''. שרחל סך הכל הסבה לצורת המדבר. ככל הנראה, לפחות לפי ההקשר שם ''תיוורש'', פרושו בעברית מודרנית ''תתרושש'', כלומר תאבד את נכסיך כולם.

      • טוב, לא צריך לכעוס. ותודה על ההארות וההסבר. (ל''ת)

        הלוחש לקיפודות, 09/04/11 10:35

  • 2.

    תודה

    ענבל, 08/04/11 00:09

    הרשימה על רחל מרתקת ומרגשת, אפילו אחרי כל כך הרבה שנים..

  • 1.

    נפלא. שמחת פתאום. תודה. (ל''ת)

    מימי, 08/04/11 00:04