• 36.

    שאלה

    רינה ברוך, 18/01/11 10:49

    רוביק, איך יוצרים איתך קשר?

  • 35.

    כדי לחסוך מקום באוטובוס הנשים תשבנה על ברכי הגברים (ל''ת)

    יומי חופשי, 15/01/11 06:22

  • 34.

    מה מקור המילה קשרים מלשון קשר בין אנשים (ל''ת)

    א.ב., 14/01/11 23:08

  • 33.

    כשאני הייתי ילד

    משה, 14/01/11 08:33

    אמרו שלבת של הרב קרליבך קוראים אוחזת בענף עץ השקד

    • שמה של בתו של הרב קרליבך

      ניצה, 11/12/11 00:12

      שמה של בתו של הרב קרליבך הוא: נשמה טובה שירדה מהשמים, בקיצור ''נשמה'' וכינויה נשומע

  • 32.

    ההתקרנפות - חוגי השמאל נכנעים לכסף ולדיעות האיסלם העולמי (ל''ת)

    ומאבדים צלם אנוש - זה בדיוק לפי ההגדרה שלך, 14/01/11 08:17

  • 31.

    רוזנטל-דוגמא מעניינית של השקפת עולם שמשפיעה על קביעה מדעית

    ברוך, 14/01/11 08:07

    ליברמן השתמש בשפה מדויקת. למרות שמחנה לאומיניצח בבחירות, שמאל שולט ברוב תחומי השיח הפוליטי: עיתונות, אקדמיה, תרבות... חלק גדול מהכוח הוא שואף מגורמים שמאלניים ואנטי ישראליים בחו''ל. אולי שמעת על ביטואי POLITICALLY CORRECT לכן העדר הוא ברנז'ה תל אביבית ו4 אשכנזים-צברים-חילונים של הליבוד הולכים אחרי העדר הזה. ליברמן מנסה לשבור את המאפיה של השמאל (הנושא החשוב הוא כמובן ועדה לבחירת השופטים) ולכן שימוש ב''מתקרנף'' הוא מאד מדויק

  • 30.

    אפשר גם אחרת-בגין וחבריו הצביעו בניגוד לאמונתם

    נפיח, 14/01/11 06:34

    האמיתית כי הם נסחפו אחרי הזרם הליבראלי הפוליטקאלי קורקט.הם התקרנפו.ככה אני הבנתי את זה.ואם בירח עסקינן אז המילה חודש בערבית היא ''שהר ''הנגזרת מ''סהר'' שאינה מופיעה בערבית.בעברית מילה נרדפת ל''חודש''היא ''ירח''.הלוח העברי והערבי הולכים לפי הירח .זאת הסיבה.ועוד .הירח הוא קמור אז ''קמר''בערבית הוא חודש.

    • לא יזיק לך לפתוח מילון

      יעל, 16/01/11 12:38

      השורש סה''ר קיים גם קיים בערבית. הפעל סַהִרַ (sahira) פירושו 'היה ער בלילה' או 'הבהיק בעת ליל'; המלה סאהוּר (sahour) היא, בין השאר, ההלה שסביב לירח. כמובן שקיים קשר גם בין שַׁהְר (גם 'ירח' וגם 'חודש') ל'סהר' העברי, אבל הקשר מן הסתם קדום בהרבה, מתוך שורש פרוטו-שמי משותף, ולא השפעה ישירה של שפה אחת על השנייה.
      כנ''ל, אגב, 'ירח' במובן 'חודש', שגם היא לא משהו שהתחיל בעברית; המלה 'ורח', שהפכה בעברית ל'ירח', היא אכדית.
      וקַמַר הוא אכן ירח (אני מניחה שבטעות התפלקה לך בסוף המלה 'חודש'), אבל למעשה סביר שדווקא המלה 'קמור' נלקחה מצורת הירח ולא להפך.

      בקיצור: בלשנות שמית זה מעניין; לפתוח מילון זה רעיון טוב; להסיק ממלים מודרניות על קשרים בין שפות זה לא כ''כ חכם.

  • 29.

    עלה לי רעיון נהדר בקשר לאוטובוס המהדרין:

    רעיונאי, 14/01/11 00:40

    במקום להגיש בג''ץ נגד, צריך להגיש בג''ץ לאלץ את הגברים לשבת מאחור ואת הנשים מקדימה. טיעונים: נשים עשויות להיות בהריון (בייחוד בעדה זו), נשים הן אלה שסוחבות את הקניות (בייחוד בעדה זו), נשים נוסעות פעמים רבות עם ילדים וברוך השם הן מבורכות בהם (בייחוד בעדה זו).

    • רעיון מצוין!! (ל''ת)

      ענת, 14/01/11 07:47

  • 28.

    אוחזת ענף השקד המקורית

    אוחז במידע חשוב, 14/01/11 00:21

    בקיבוץ בארי שבדרום היתה, אולי עוד ישנה, בחורה בשם זה, ביתו של המשורר (שכחתי את שמו הפרטי) אלדן.

  • 27.

    יש לי שאלה לשונית לגבי פרסומת. אודה על תגובה עניינית.

    דבורה, 13/01/11 23:54

    האם הנוסח המשודר בימים אלו: ''...עד היום ירד רק כרבע מהכמות השנתית (של הגשם)...'' הוא תקין?
    כמות הגשם- נקבה, ואם כך הנוסח צריך להיות ירדה.. האם אני טועה?
    ומצד שני, הפרסומת משודרת ברשת ממלכתית, ויש עורך לשוני, אם כך אני מניחה שיש הסבר לנוסח הפרסומת. מהו?

    • המילה ''ירד'' מתיחסת למילה ''כרבע'', שהינה בזכר. (ל''ת)

      חיפאית, 15/01/11 02:46

    • הפועל ''ירד'' מתייחס ל''רבע'' ובדין הוא בלשון זכר (ל''ת)

      ניצה, 11/12/11 00:13

  • 26.

    גלעד - צוקרמניאק. (ל''ת)

    ג'לעוד, 13/01/11 23:48

    • אני אימצתי! :)

      שונאצקרמן, 14/01/11 12:19

      רעיון גאוני.

  • 25.

    חבל שד''ר אבשלום קור לא כותב את הטור

    חבל, 13/01/11 23:37

    יותר חכם יותר מלומד יותר שנון והרבה הרבה פחות שחצן.

    • חבל שקראת (ל''ת)

      הרשלה, 14/01/11 04:09

    • וולה, צודק. (ל''ת)

      מצמצ, 14/01/11 06:35

  • 24.

    הכוונה במתקרנפים הוא לכך שהם נכנעים ללחץ החברתי של

    התקשורת ולא מציגים את עמדותיהם האמיתיות, 13/01/11 23:22

    השימוש דווקא נכון לשונית.

    • ממש לא (ל''ת)

      אחד שיודע, 14/01/11 04:12

  • 23.

    רוביק בלשון אתה טוב, בפוליטיקה-

    ניני, 13/01/11 23:17

    פחות...

  • 22.

    במילים טכניות אתה מדגיש את חוסר ההבנה הכללי שלך

    חוסר הבנתך, 13/01/11 23:13

    ההתקרנפות כאן היא ללכת נגד מדינת ישראל כאופנה שמאלנית ,בהתקפה נגד מדינת ישראל.
    רק הראית את חוסר ההבנה שלך הכללי, כאשר את הדקדוק אתה מבין, אבל לא את התמונה.
    גם בהקשר של שי ניצן. אכן הוא גלש לתחומים מיותרים בפרסום השטותי, אבל גם אתה גלשת לגופו של אדם, במקום לגופו של עניין. שוב חוסר הבנה כללי שלך,
    הגלישה לפסיקופט, מתקרבת ל ''ק'' שהוחלף

    • בני בגין שמאלני? לקחת את התרופות שלך היום? (ל''ת)

      יואב, 14/01/11 14:40

  • 21.

    התקרנפות

    מוטי, 13/01/11 23:03

    מבלי להיכנס לויכוח פוליטי בהעניין, לפי ההסבר שניתן ל-''התקרנפות'', ליברמן כן השתמש נכון במושג.
    ''העדר'' לשיטתו היא כל הקבוצה של עיתונות-שמאלנים-ליברלים-''יפי נפש''-''חולי קורקטיות פוליטית'', והכוונה היא שיש אנשים בימין שיותר נוח להם להסכים עם הקבוצה הזאת, מאשר לתמוך בעמדת המחנה שלהם (ואז לאבד את הסימפטיה של אותו ה''עדר'')

  • 20.

    אני חושב שאתה טועה בעניין הקרנפים, רוביק

    אבנר, 13/01/11 22:47

    שלום רב,
    אני מכיר משמעות אחרת לביטוי ''להתקרנף''. כמו שאני הבנתי את הביטוי עד לפני שלוש דקות, הכוונה היא לבגוד באמון ולא לקיים הבטחות לבוחרים. השווה למפלגת הקרנפים הקנדית (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhinoceros_Party). התקרנפות, כמו שאני מבין את הביטוי (וכמוני מסתבר גם שר החוץ) היא בגידה בעקרונות וכניעה לשגרת השררה על חשבון הלהט האידיאולוגי. טוב או לא, הקרנף לא אשם!

  • 19.

    מתקרנף=צבוע

    .., 13/01/11 22:30

    צבוע הוא מי שלא אומר מה שהוא באמת חושב. לכן ליברמן צדק. שוב.

  • 18.

    מהדרין זה מהשורש הארמי הדר שמשמעותו חזר, דהיינו המחזרים אחר המצוות (ל''ת)

    גילי, 13/01/11 22:23

  • 17.

    גם לבתו של איתמר יעוז קסט קוראים שִלְהָב (ל''ת)

    גילי, 13/01/11 22:21

  • 16.

    החידה שלא תיפתר לעולם-

    raquel, 13/01/11 22:14

    האקדמיה ללשון עברית נתנה לכל מילה לועזית מקבילה בעברית (שטרודל- כרוכית וכו'). מדוע לא השכילה למצוא מילה עברית ל''אקדמיה''?

    • אין כל חידה

      א, 16/01/11 12:38

      תגובת האקדמיה לעניין - מצוטטת בויקיפדיה
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%90%D7%A7%D7%93%D7%9E%D7%99%D7%94_%D7%9C%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9F_%D7%94%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA

      ''כל שפה ולשון שואלת מילים מלשונות אחרות ומשאילה להן מאוצרה. מאות רבות של מילים שאלה העברית כבר בתקופותיה הקודמות (מקרא ולשון חכמים), ובהן אף שמות מוסדות נכבדים ומקומות ציבור, ולא נמנעו מכך אנשי הדורות וחכמיהם. סנהדרין, אצטדיון, אכסניה, פרדס, סנגוריה, מוזיאון, תיאטרון, אוניברסיטה וטכניון הן אך דוגמאות אחדות לכך.
      כמוהן גם המילה אקדמיה. בכל לשונות התרבות של העולם קוראים בשם 'אקדמיה' למוסד שחבריו הם מלומדים, סופרים או אמנים גדולים. זה מוסד שתפקידו לפתח ולחקור בכוחות משותפים מדעים או אמנויות. יש בעולם אקדמיות ללשון, לספרות, למדעי הטבע, לאמנויות; ויש אקדמיות הכוללות כמה תחומים.''

      וממש לא קשה למצוא את זה.
      אבל כנראה שיותר קל לנגח סתם

    • Academe was greek school for philosophy .Academia today is a school

      Simona/Dimona, 20/01/11 20:59

      is a place where football is taught

      Academia comes from aGreek legendary hero:Akademos of troian wars .He gave his estate(6 stadia)outside Athens to Plato to teach morality and philosophy

      על כן אין איך לעברת המילה .היום המילה עברה וולגריזציה והיא שווה ל:''חוג''
      אקדמיה ללשון,אקדמיה לקולנוע,אקדמיה לכדורגל ועוד........

  • 15.

    שליברמן ילך ללמוד עברית מאחמד טיבי (ל''ת)

    הנוול המולדבי, 13/01/11 22:11

  • 14.

    שליברמן ילך ללמוד עברית מאחמד טיבי (ל''ת)

    הנוול המולדבי, 13/01/11 22:10

  • 13.

    אלה התבטאויות מיותרות (ל''ת)

    רפי, 13/01/11 22:10

  • 12.

    Rhino

    Amir, 13/01/11 21:54

    The modern Rhino is actually RINO (Republican in Name Only). It is often used to describe Republicans that are not conservative enough.

  • 11.

    ואיך אומרים בעברית נייטראליות? (ל''ת)

    אבל נגד הדתיים..., 13/01/11 21:28

  • 10.

    תודה רוביק, כבר יומיים שאני מתהפך בקברי! (ל''ת)

    יוג'ין, 13/01/11 21:14

  • 9.

    מה מקור הביטוי ''תזכה למצוות''? (ל''ת)

    שלמה, 13/01/11 20:59

  • 8.

    אני זוכרת את הכתבה על ''אוחזת ענף השקד'' במעריב לנוער

    אורית, 13/01/11 20:51

    ואכן כל השנים הייתי משוכנעת שיש ילדה כזו. מעניין לשמוע שגם זה סוג של אגדה.

  • 7.

    מה מקור הביטוי נאד נפוח ? (ל''ת)

    .., 13/01/11 20:44

    • נאד הוא כלי קיבול עתיק מעור לנוזלים

      איתן, 13/01/11 22:43

      (בדומה לשקיות שתיה שיש לחיילים)
      נאד נפוח זה נאד שמלא באויר ולא במים, או במילים אחרות, חיצונית הוא נראה מלא, אך בתוכי תוכו אין בו כלום

  • 6.

    זו רמה! נהניתי מאוד!

    גנץ, 13/01/11 20:40

    המשך במתכונת השאלות-תשובות.

    תודה רבה!

  • 5.

    הידור

    זעפרן, 13/01/11 20:38

    האם אין קשר לפועל הארמי ''הדר'' במשמעות חזרה,
    ואז המהדרין הם אלה החוזרים על פעולה בכדי לודא שנעשתה היטב?

  • 4.

    מבחן המציאות

    יואל קורנבלום, 13/01/11 20:30

    במציאות של היום המלה ''מתקרנפים'' מכוונת לכל אחד או קבוצה שלא חושב כמו מי שטוען על התקרנפות של מישהו. יתכן והמושג בא מההצגה של יונסקו או לא. אפשר גם לשאול מנין בא הרעיון ליונסקו להשתמש בקרנפים ולא למשל בדובים או צבאים? האם לקרנפים יש איזו תכונה בטבע שבגללה בחר יונסקו את הקרנפים? בכל אופן המציאות והשימוש העכשוי קובעים ולכן אי אפשר להאשים את ליברמן בטעות בשימוש במונח. בהתאם לשימוש של היום ליברמן צדק. גם בקשר ל''מהדרין'' צריך להסתכל על השימוש במילה במציאות. למשל כשר למהדרין. ברור שאין כאן שום הדר ואולי צורת הכנת האוכל די מגעילה אבל הכוונה היא לכאלה שיהרגו ולא יעברו על שטויות וזה בעצם גם הסיבה לקווי המהדרין. אני מסכים עם הכותב שאין שום הדר בקווים הנ:ל ולמעשה יש הרבה בושה אבל כמובן צריך להתייחס למבחן המציאות.

  • 3.

    נהנתי! תודה (ל''ת)

    אלכס, 13/01/11 20:25

  • 2.

    נהנתי! תודה (ל''ת)

    אלכס, 13/01/11 20:25

  • 1.

    חחחחחחח (ל''ת)

    עמיתוש, 13/01/11 19:52