• 32.

    שאלה לטינית מול יוונית

    בת אל, 24/07/15 16:49

    מדוע ביולוגים מציינים את השם הלטיני של חיות ושיוכם המשפחתי ומתעלמים מהמקור היווני?

    IP: 77.127.210.11דווח על תגובה זו

  • 31.

    מקור המילה רוח

    יפעת, 05/01/13 18:17

    אשמח לדעת מהו מקור המילה רוח ....
    תודה

    IP: 75.39.32.11דווח על תגובה זו

  • 30.

    שם

    ורדה גצוב, 16/12/10 08:29

    מאין בא השם גצוב
    המשפחה הגיעה ממינסק

    IP: 87.69.14.193דווח על תגובה זו

    • השם גצוב

      מוצא השמות, 07/01/11 09:45

      שם זה מקורו בשם העתיק ''ג''ץ'' (גר-צדק) ובסיומת סלאבית ''וב'', וביחד: בן ג''צ, בנו של גר צדק.

      IP: 62.219.141.104 דווח על תגובה זו

  • 29.

    רוביק רוזנטל לפרס ישראל! (ל''ת)

    שי, ירושלים, 15/12/10 23:51


    IP: 217.132.101.13דווח על תגובה זו

  • 28.

    בקשר לשאלת הפירגון

    דני, 15/12/10 16:21

    השאלה הלשונית היא אם יש אחריות קולקטיבית בפירגון.
    האם כולנו חייבים לפרגן לאברם גרנט או לעמרי כספי רק בגלל שהם ישראלים? גרנט הוא הלוזר הכי גדול בליגה האנגלית. כספי משחק בקבוצה התחתית, האחרונה ב NBA , סקרמנטו קינגס. למה לפרגן להם ולהתרכז בלוזרים?
    ברור שלא נפרגן למכבי ת''א כדורסל המושחתת והמנופוליסטית. מה קורה עם החקירה של ''בנק פנאן''? למי עלינו לפרגן כאן?

    IP: 205.188.112.34דווח על תגובה זו

  • 27.

    הבהרה (ל''ת)

    רפי נוי, 13/12/10 10:25


    IP: 79.181.41.38דווח על תגובה זו

  • 26.

    לפרגן בעברית

    נחמה, 11/12/10 15:24

    רוביק יקר,
    האם יש תרגום בעברית למילה ''לפרגן''?
    ידוע לי שהיא באה מגרמנית וסופחה ליידיש.
    מצד שני ידוע לי גם שאנחנו הישראלים לא מפרגנים לזולתנו.

    IP: 46.117.154.67דווח על תגובה זו

    • לרתות.

      אורש, 11/12/10 21:23

      ריתה וריתוי.

      IP: 109.66.17.215 דווח על תגובה זו

    • ''פירגון''

      מוצא השמות, 07/01/11 09:47

      מקורו ביידיש: ''פארגינען'', ''פארגינט-נישט'', וכו'

      IP: 62.219.141.104 דווח על תגובה זו

  • 25.

    האם ישנו קשר בין השורשים ''ב.ר.ח'' ו-''ב.ח.ר''?

    אדם, 11/12/10 12:16

    שלום רוביק!
    שמי אדם, ומעניין אותי לדעת האם יש קשר בין השורש ''ב.ר.ח'' לשורש ''ב.ח.ר''? לפעמים נדמה, שהקשר אינו מקרי, ואודה לך אם תוכל להכריע בסוגיה.

    תודה רבה,
    אדם.

    IP: 79.178.121.4דווח על תגובה זו

  • 24.

    מדור מצוין!

    נגה מרמת השרון, 10/12/10 20:33

    פעם ראשונה שאני קוראת! האם מתפרסם גם במעריב המודפס?

    IP: 79.182.18.186דווח על תגובה זו

    • כן, אבל רק בעשר השנים האחרונות, אז ייתכן שלא שמת לב (ל''ת)

      שרון מכוכב נגה, 10/12/10 23:32


      IP: 62.219.210.223 דווח על תגובה זו

    • כן, אבל בפורמט שונה ובקיצור (ל''ת)

      רוביק המלך, 17/12/10 19:21


      IP: 77.125.119.61 דווח על תגובה זו

  • 23.

    בצבא קוראים לגנרטור (י''כ- יחידת כוח)= פקפק (ל''ת)

    מניה שוחד, 10/12/10 16:53


    IP: 77.127.42.150דווח על תגובה זו

  • 22.

    מעריב!! כל הכבוד על המדור הזה. במקרה הגעתי לפה.רוביק רוזנטל מדהים!!!!! (ל''ת)

    אביהו, 10/12/10 10:45


    IP: 85.64.254.33דווח על תגובה זו

  • 21.

    המילה טוסטוס היא אונומטופאה (תצליל) לצליל המנוע ''טזזז..טזזזז'' (ל''ת)

    דני, 10/12/10 09:53


    IP: 93.172.146.162דווח על תגובה זו

  • 20.

    ''טוסטוס'' ממש לא נשמע כמו ''סקוטר''

    כ, 10/12/10 08:29

    ואצל רוביק תמיד יש תחושה שהוא הולך ומחפש בגוגל תשובות.
    הוא לא באמת יודע.

    IP: 84.228.58.178דווח על תגובה זו

  • 19.

    נהנתי ונענתי לאמור !

    שמואל ב', 10/12/10 08:02

    מי מופתע ? אני לא! במבחני ה''פיזה'' ילדי ישראל היהודים יצאו ב''שן ועין'' לעומת ילדי ישראל ה''לא יהודים'' . מקורות ,גבירותי ורבותי , לא מקורות של המים אלא מקורות היהדות . קיראו תורה , קיראו תנ''ך ,קיראו דברי חכמה של חז''ל ואז תשכילו ולא ! תסכילו .

    אגדה של פסח :זכאי במלוכה חסין כהלכה טפסריו יאמרו לו לך ולך לך כי לך לך אף לך , לך יי הממלכה .

    IP: 85.65.92.27דווח על תגובה זו

    • *נהניתי ביו''ד!!! (ל''ת)

      בלשן, 14/12/10 21:12


      IP: 79.178.29.68 דווח על תגובה זו

    • ה ג ד ה של פסח...

      מלכים ד, 19/12/10 11:35

      ואידך זיל גמור

      IP: 121.217.160.146 דווח על תגובה זו

    • אגדה של פסח???

      , 26/01/16 21:23

      אולי הגדה?

      IP: 85.64.250.157 דווח על תגובה זו

  • 18.

    טפסר

    מגב סדרתי, 10/12/10 07:35

    הטפסר - אכן כינויו של מלאך.
    המלאכים כידוע נמצאים למעלה וחלקם אף מטפסים על סולמות לפי המקרא (ראו חלום יעקב)
    גם כבאים מטפסים על סולמות (בעיקר כדי להציל חתולם תועים שנתקעו על עץ ולא יכולים לרדת כמובן)
    אני אישית נהנה להשתשע במחשבנוסף יש לציין כי,הענקת השם ''טפסר'' לדרגות הכבאים נובעת גם מפיוטי הימים הנוראים(ראש השנה ויום כיפור) שבהם הטפסרים ''אלו ואלו ביילול מייללים'' ואלו ואלו ''בצפצוף מצפצפים'' וכידוע לכבאים יש סירנות המרעישות כאשר הם חולפים בכבאיות ודוהרים אל עבר האש המשתוללת... (-:

    IP: 147.235.185.74דווח על תגובה זו

  • 17.

    איזה כיף לקרוא :) (ל''ת)

    מאספרו, 10/12/10 03:19


    IP: 109.66.39.34דווח על תגובה זו

  • 16.

    טפסר - טיפש בחכמה ושר בשנים

    משה, 10/12/10 00:42

    שכחת להזכיר שהמדרש מסביר שטפסר הוא טיפש בחכמה ושר בשנים, או במילים מודרניות ''זקן טיפש'' בניגוד לאברך שהוא ''אב בחכמה ורך בשנים''
    מענין למה נתנו את הדרגות האלו לכבאים?

    IP: 79.183.20.61דווח על תגובה זו

  • 15.

    בנוגע להתרעה והתראה

    רמי, ר''ג, 09/12/10 23:03

    התרעה היא במקור מ- ''קול תרועה'' המקראי, והכוונה לקול תרועת השופר ששמש כאזעקה לתושבי העיר במקרה של אויב קרב.

    התראה היא מלשון התרה, הזהיר

    IP: 77.127.114.246דווח על תגובה זו

  • 14.

    אותי מעניין במיוחד האם יש קשר בין הניבלונגים של ואגנר...

    דיטר-דניאל בארנבוים, 09/12/10 23:02

    ...והעובדה שקוראים לי ''נבלה'' בכל מקום שאליו אני נכנס...
    לדעתי , יש לשתי התופעות שורש דומה.

    IP: 85.65.24.208דווח על תגובה זו

  • 13.

    תשמו''צים: תרגומים השומרים גם על המשמעות וגם על הצליל

    תמר, 09/12/10 22:32

    גם חרא בלבן וגם טוסטוס (טוס טוס, scooter( הם תשמו''צים, תרגומים השומרים גם על המשמעות וגם על הצליל.

    IP: 80.230.51.71דווח על תגובה זו

    • נכון, וזו המצאה של פרופסור גלעד צוקרמן (ל''ת)

      הרוחץ את הסוסים, 10/12/10 23:31


      IP: 62.219.210.223 דווח על תגובה זו

      • נכון, ואתה מנסה לקדם מכירות? כי אנחנו מאסנו כבר מזמן בצוקצוק המצקצק

        אוגע, 11/12/10 01:09

        בזקנו מלא הכינים.

        IP: 79.181.45.183 דווח על תגובה זו

        • NIM'AS LI MI'TZUCKERMANN!!!

          ש., 12/12/10 01:02

          שבעה נפשנו מהשטויות שלך מר צוקיצוק!!!

          IP: 109.66.20.118 דווח על תגובה זו

  • 12.

    ואיך קוראים לשוטרת תנועה שממציאה לנהגים עברות ? (ל''ת)

    מתעניינת, 09/12/10 22:07


    IP: 85.65.24.208דווח על תגובה זו

  • 11.

    תודה! כתבה מעניינת :-) (ל''ת)

    ניסים, חיפה, 09/12/10 22:06


    IP: 217.132.6.42דווח על תגובה זו

  • 10.

    כל פעם כשאתם מזכירים לשון , אני נזכר בידידות שהוחמצה עם התורכים. (ל''ת)

    אלון ליאל, 09/12/10 22:06


    IP: 85.65.24.208דווח על תגובה זו

  • 9.

    אחלה (ל''ת)

    עמיתוש, 09/12/10 21:49


    IP: 77.127.159.3דווח על תגובה זו

  • 8.

    האם מישהו יודע מה מקור הביטוי בית שחי?

    יופי של כתבה, 09/12/10 21:23

    תודה

    IP: 89.139.218.241דווח על תגובה זו

    • אולי מ''סחי''?... (ל''ת)

      נ, 09/12/10 23:39


      IP: 85.64.244.35 דווח על תגובה זו

  • 7.

    אצלנו בבראנז'ה רמת החיל נראת בכלל ''תל אל שהיד''. נא לדייק.

    שטרנהאל פרנקנטהאל וריפנשטהאל, 09/12/10 21:01

    ככלל , בבואכם לבדוק שמות מקום בפלסטין , יש ללכת למקורות באתר ''זוכרות''.

    IP: 85.65.24.208דווח על תגובה זו

    • אצלנו ברומניה אנחנו בכלל לא מדברים על העיירות של היהודים

      ענת, 10/12/10 03:06

      שנהרסו ונשרפו. ככה זה בבראנג'ה שלנו. הרי הם לא יחזרו לשם. הצאצאים שלהם בישראל. ברוך ישו.

      IP: 216.15.115.128 דווח על תגובה זו

  • 6.

    עסקת במילה טפסר,אך מה הוא המישר והגונדר בדרגות הסוהרים ? (ל''ת)

    דן, 09/12/10 20:52


    IP: 93.172.146.162דווח על תגובה זו

    • מישר וגונדר

      אילת, 09/12/10 21:37

      מישר הוא מעל מישר משנה ומתחת לכלאי.מה מקור המילה איני יודעת.
      לגבי גונדר הנושא דרגת קצונה בכירה מקורו במילה גונדה מארמית שמשמעותה יחידה ארגונית, קבוצה. כמו גדוד.
      מקווה שדייקתי ועזרתי.

      IP: 109.67.130.215 דווח על תגובה זו

      • לדעתי דיקת. יש גם ג'(ו)נדי בערבית במשמעות חַיָּל (ל''ת)

        נעם, 09/12/10 22:08


        IP: 84.228.128.22 דווח על תגובה זו

      • מעניין, גם ביפנית משתמשים במילה ''גונדא'' בהקשר הזה

        הראל, 09/12/10 22:28

        המשמעות היפנית היא גם ''יחידה צבאית''.
        המילה היפנית לקצין היא Gundai Jin על אותו בסיס.

        IP: 84.111.151.162 דווח על תגובה זו

        • יש גם את ה''גונדי'' שבמרק הפרסי שסוהרים מאוד אוהבים

          אחשדרפן, 10/12/10 10:18

          וגם את גונטר (גראס) שאת ספריו קוראים כל הסוהרים בשקיקה

          IP: 93.172.146.162 דווח על תגובה זו

          • מישר ,פירוש אפשרי

            רשי, 10/12/10 11:24

            'מישר' - מקום (או שטח) מיושר, ובהשאלה, בעיקר בצורת הרבים (מישרים או מישרין), עניין המתנהל בלי הפרעות או תקלות. מתהלך במישרים הוא גם כינוי לאדם תם וישר. נראה שגם לדרגת 'מישר' יש אפוא משמעות כפולה: גם אדם ישר, וגם מי שמיישר את התנהגות הכלואים ומסייע להחזירם אל דרך הישר.

            IP: 93.172.146.162 דווח על תגובה זו

          • גונדי

            מוצא השמות, 07/01/11 09:50

            גונדי הוא מאכל פרסי שמקורו במטבח הצבאי בארץ זו, והוראת המילה ''גונדי'' הוא ''מאכל חיילים'' או ''מאכל צבאי''.

            IP: 62.219.141.104 דווח על תגובה זו

        • אוקי זה פשוט guntai ולא gundai

          ברצואלה, 10/12/10 20:04

          משתמשים בסימנית של ''גון'' למלים כמו סוד צבאי, ממשל צבאי והרבה מלים אחרות שקשורות לצבא.
          בסימנית של ''טאי'' משתמשים במלים כמו קבוצה (לא בהכרח צבאית), פלוגה וכו'...

          אלא אם כן המילה הזאת היא הבסיס לכל שאר המלים שעושות שימוש בסימניות האלה, לפי ההגיון שלי אין סיכוי שיש קשר בין גונדר לגונטאי :).

          IP: 79.183.51.254 דווח על תגובה זו

  • 5.

    פשוט מצוין (ל''ת)

    האמת, 09/12/10 20:24


    IP: 77.126.9.254דווח על תגובה זו

  • 4.

    מעולה, תודה

    דוד, 09/12/10 20:23

    רוביק רוזנטל הוא קרן האור בעיתון מעריב. יותר טורים כאלה, פחות רכילות וקשקשת של קשקש ליבסקינד, ומעריב יחזור לימים הטובים שהיו לו פעם.

    IP: 79.178.13.67דווח על תגובה זו

    • הידד (ל''ת)

      ישראל סבא, 10/12/10 18:42


      IP: 84.108.73.26 דווח על תגובה זו

  • 3.

    ואוו נהניתי לקרוא ! מדוייק וחד

    רוני, 09/12/10 20:00

    אהבתי גם את למקור מהשפות האירופיות ,יישר כוח היה תענוג לקרוא

    IP: 81.218.145.251דווח על תגובה זו

  • 2.

    הקטלה ואקטלה

    אילת, 09/12/10 19:45

    ראוי להעיר שיש זוגות כמו הספקה ואספקה ללא הבדל משמעות, אך יש זוגות כמו אבטחה והבטחה או אבחנה והבחנה שמשמעויותיהם שונות.

    IP: 109.67.130.215דווח על תגובה זו

    • מתעעליך! (ל''ת)

      בורג, 10/12/10 23:07


      IP: 79.181.45.183 דווח על תגובה זו

  • 1.

    הערות

    אורש, 09/12/10 18:57

    1. ביקשו לעשות בידול בין (נוזל) צָמיג לבין ''צְמיג'' גלגלי, ומכאן השוני המכוון בניקוד, כמדומני. כך גם ''פָּריט'' (בקמץ; שניתן לפרוט אותו) לעומת ''פְּריט'' (בשווא; מוצר, חפץ).

    2. נכון, לפי החוקים יש לומר ''כִּכֵּב'' בדיוק כמו ''כִּבֵּד'' (את הוריו). אבל לעתים השם שממנוּ נגזר הפועל מבקש להיות הדומיננטי יותר ולכן ישנו עיוות (''השתפֿן'' - על משקל השתכּן, ''משופֿם'' ע''מ משופּר). אפילו הבלשן הדגול יצחק אבינרי לא הלין על צורה זו והקל בעניין כשרותה לטובת הדובר (ובזמנו היה זה בניין הפעיל: ''הִכְכִּיב'').

    3. רש''י השתמש גם ב''כמשמעו כפשוטו'': ''כי יש אדם - כמשמעו כפשוטו'' (רש''י על קהלת ב כא)

    IP: 79.183.50.229דווח על תגובה זו