• 21.

    תולדות יהדות לוב

    ארמה שרה, 14/11/11 18:31

    כן .בארץ ישראל הארץ שכה נילחמו לעלות ולישב אותה יהודי לוב. האנשים השקטים והצנועים האלה שידעו פוגרומים וגם מילחמה שבא הסבתא שלי נהרגה כשאי רק בת 28 כשכוחות הברית ניכנסו ופיצצו את לוב .ואת בית הכנסת שהיסתתרה בא פה לצערנו לא דיברו ולא לימדו שגם יהדות צפון אפריקה סבלו ולא מוקרים כניצולי שואה לכן עלינו לדבר ולדובב את הסבים והסבתות שלנו שידברו ויספרו את מה שעבר עלהים להפיץ וללמד את שואת יוצאי לוב תוניסיה ואפילו קצת במרוקו

  • 20.

    השמאל לא רוצה ללמוד על האכזריות המוסלמית.

    ומי מלמד על הפרהוד בעיראק? הפרעות בהשפעת הנאצים?, 14/10/10 12:37

    300 יהודים נרצחו ביום אחד בעיראק ע''י מוסלמים, למי זה איכפת??

  • 19.

    אז איך זה שהתדמית שונה ?

    קובי הוד השרון, 14/10/10 12:21

    גם אני בקרתי במזיאון זה ויצאתי מלא התפעלות מהתרבות הרוחנית ,התרבותית והציונית של יהודיה המופלאים של גולת לוב,
    ואני לא מבין, איך זה שכמי שגדל בעיר נתניה אני זוכר עד היום את ה''טריפוליטאים'' של שכון סלע בעיר ןלצערי התדמית של יהודי לוב נגזרת מהם, יש לציין כי גם הטייקון יצחק תשובה הוא בן העירוחלק גדול לו בקידומה של קבוצת הכדורגל בעיר.
    גילוי נאות: אני נשוי לבת ממוצא לובי.

  • 18.

    ביקור בבית מורשת יהודי לוב

    מאיר כחלון ין, 14/10/10 12:10

    ליאור שלום אני מאוד שמח שבתה ונפגעתה הסיור הקצר שהיה במוזיאון נתן לך להרגיש את הפער בן המציאות שהיתה בארצות ערב ובלוב במיוחד,לבן שקרה וקורא גם היום שצריך כל הזמן להוכיח שגם יהודי לוב שחיו בארץ זו אלפי שנים עברו את השואה ושלושה פוגרומים ב45 וב48 ןב67 בהם נרצחו עשרות משפחות.יהודי לוב בארץ אנשים צנועים ומיוחדים ונמצאים בכל שדרות החיים עם כל הקשיים שעברו בקליטה בעיר ובכפר,אנו גהים למה שהגענו ודרכך אני מקווה יגיעו עוד מבקרים רבים לראות ולהתרשם ביופי המיחד של העדה.תודה על הכתבה החמימה

  • 17.

    החזית האפריקאית במלה''ע באופן כללי לא זוכה להתעניינות כמו האירופאית

    ולא רק בישראל, 14/10/10 11:55

    הרבה צעירים מתפלאים לשמוע שרומל נסע עם הטנקים שלו על חולות צפון אפריקה, אז מן הסתם שהם גם מתפלאים לשמוע שהיהודים בצפון אפריקה גם נרדפו ע''י הנאצים.

    אתה צודק ובאמת ראוי שתיהיה יותר מודעות לעניין, אבל לא נראה לי שיש כאן קשר שתיקה אלא סתם תוצר של כך שכמעט כל חוקרי השואה והעוסקים בהנצחה הם אשכנזים שבאופן טבעי מתעניינים בהיסטוריה המשפחתית שלהם שהובילה אותם לעסוק בנושא.

  • 16.

    היום כבר מלמדים על השואה בלוב וגם על הפרהוד בעירק.

    יונתן, 14/10/10 11:46

    הכותב צודק לגבי הבעייתיות שהוא מעלה אבל היום מתקנים את זה.
    אני זוכר שבתיכון כן למדתי על שואת יהדות לוב וזה היה לפני כ10 שנים.

  • 15.

    סבתי הונגריה, סבי פרסי ואני נשוי לטריפולטאית

    טל, 14/10/10 11:44

    הבעיה שאתה מתאר כאן מר לרנר לא נובעת מתוכן שיעורי הסטוריה וספרות. היא נובעת מהעובדה שהמשפחה שלך נזכרה רק עכשיו לקחת אותך למרכז למורשת יהודי לוב ובגיל צעיר סבתא שלך כנראה לא סיפרה לך כלום.
    מאז שאני זוכר את עצמי סבתא שלי מספרת את הסיפור שלה על האנטישמיות בהונגריה, על איך המשטרה ההונגרית עזרה לנאצים להעלות את כל היהודים לרכבות לאושוויץ, את הסלקציה, מות משפחתה, ולבסוף מות אחותה האחרונה הגדולה במחנה ברגן בלזן. סבא שלי סיפר לי איך בגיל 8 הוא ברח עם סבתא שלו ואחיו ממשהד שבאיראן, בה אנסו יהודים להתאסלם, דרך עירק, נעצר בירדן, שוחרר נעצר שוב על ידי הבריטים בארץ ישראל וחי לבדו על סירה בירקון ואת התגייסותו לנוער ההגנה בגיל 13.

    על המשפחה שלך לא תקרא דבר בשיעורי
    הסטוריה. אתה תדע אם תשאל אותם ואם יספרו לך.
    גם אשתי לא בקיאה בסיפור של המשפחה שלה מלוב וטוניס. המשפחה שלה פשוט לא סיפרה לה, כמו שהמשפחה שלך לא סיפרו לך. לכן אתה לא רואה עצמך בקונצנזוס. למה לא סיפרו לך עד עכשיו? תשאל את המשפחה שלך ותפסיק להאשים את הממסד ואת החברה כמו מזרחי מקופח. בגיל 13 כולם עושים עבודת שורשים.

    • ממש לא נכון.....

      מישהי חצי ספרדיה וחצי אשכנזית, 14/10/10 12:22

      יכול להיות שסבתא של ליאור גם היתה במחנה ריכוז, היו מחנות ריכוז בצפון אפריקה. הטענה של ליאור אם לא הבנת, שלא מדברים על יהודי לוב כמו על יהודים אחרים שגרו בארופה.
      אין תודעה לאנשים מה קרה ליהודי לוב באותה תקופה, הרי יהודי לוב סבלו כמו יהודים אחרים שנמצאים ברחבי העולם מגזענות,אנטישמיות ועוד.

      • מה את מבלבלת את המוח? תחשבי קצת עם הצד האשכנזי ופחות עם המזרחי

        טל, 14/10/10 15:07

        אין תודעה כי כנראה התודעה לא עברה מהדור הקודם לדור הבא על ידי אלה שסבלו מאנטישמיות בארצות ערב. לעדות המזרח יש תודעה מסורתית כי הם מעבירים אותה מדור לדור. לי יש תחושה שהצפון אפריקאים שאכן סבלו בלוב וטוניס ובכל ארצות ערב לא העבירו את הסיפורים שלהם על הסבל והאנטישמיות הלאה לדור הבא ובגלל זה ורק בגלל זה אין תודעה בקשר ליהודי לוב. כל שנה קוראים את ההגדה ויש תודעה שהיינו עבדים במצרים. יש מצווה-והגדת לבנך. כך מנחילים תודעה ומורשת. נזכרו לקחת את הבחור הזה ליאור בשנות השלושים לחייו, למוזיאון למורשת יהודי לוב ופתאום הוא מופתע שהסיפור של המשפחה שלו לא בתודעה. הוא היה בתודעה אם יוצאי ארצות ערב היו מספרים לו ולילדיהם את הסיפור שלהם. אבל למה להאשים את עצמנו בבורות של ילדינו כאשר תמיד אפשר להאשים את האשכנזים את המדינה ואת הממסד.

  • 14.

    אבי ז''ל סיפר לי מילדות על שואת יהודי לוב..לא אמנתי לו,חשבתי שמדובר

    רביב, 14/10/10 11:43

    בבדיה..מי דמיון מזרחי.. הרי לא ספרו לנו על זה בבית הספר..ומעולם לא קיבלנו רנטה או פיצוי..
    ולהפתעתי הרבה..גילתי אחרי שנפטר שאבי היה במחנה עבודה..8 חודשים בעבודת פרך.. אחיו נרצח שם..סבי..נשלח לברגן ברזן..
    היתי בהלם!!!!
    חקרתי מסתבר שמדינת ישראל כבר בשנות ה50 קבלה מגרמינה בהסכם השילומים את הפיצוי גם על יהודי לוב ותוניס..והמדינה!1 הסתירה זאת!! מהניצולים..
    אבי נפטר.. הוא היה ניצול שואה.. הרבה יותר מהרבה מאוד אשכנזים שלא ראו חיל נאצי בחיהם.. אך מעולם לא פוצה..על זה והכי גרוע הוא שבנו בכורו לא האמין לו בכלל..
    החלאות שמגיבים כאן מטמטום ומגזענות רק מוכיחים שביננו כאן בארץ מתהלכים תאומי נאצים קטנים המתהדרים במין עליונות גזעית על אחר.. כאלה מסוגו של מגיב מספר 4..ומגיב מספר 2.

    • מומלץ! (ל''ת)

      גיל, 14/10/10 12:29

  • 13.

    שמעתי על המקום (ל''ת)

    רועי, 14/10/10 11:42

  • 12.

    עצוב ונכון

    אודי, 14/10/10 11:41

    זה שב-1939 היו אולי מליון יהודים ב''ארצות המזרח'' מול 9 מליון באירופה ועוד 6 מליון באמריקה (רובם אשכנזים) - זה נכון.
    במילים אחרות, המספרים מנצחים ואכן רוב העם היה אשכנזי בפרופורציה של 1:15. בעצם למה היה, גם היום הוא כזה (בפרופורציה נמוכה יותר).
    אז מוסכם שצריך ללמד את מה שהיה עם הרוב.
    בפרט כשהאירועים הדרמטיים של המאה ה-20 מחייבים למידה.
    אבל כל זה לא מצדיק את ההתעלמות המלאה מיהודי המזרח. אמנם במשרד החינוך הקימו את ''המרכז לשילוב מורשת יהדות המזרח'' (שילוב- כי הבסיס האשכנזי היה קיים ואת ההסטוריה של המזרחים רק ''שילבו''), אבל גם כיום יהודי ממוצע בישראל לא יודע כמעט דבר על ההסטוריה של יהודי ארצות האסלאם וצודק הכותב שמלין על כך שמלמדים רק ''פולקלור'' ולא באמת הסטוריה.
    אגב, במבט לעתיד זו איוולת. מחצית מהיהודים בישראל הם מזרחיים, ועליהם נגזר שלא יידעו מאיפה אבותיהם.
    זה בנוסף לעובדה שלהסטוריה של יהודי המזרח יש חשיבות בהקשר של הסכסוך הישראלי ערבי, החל מהאיומים בעצרת האו''ם שלפני כ''ט בנובמבר מצד הערבים שאם תוכרז מדינה יהודית הם יטבחו ביהודים בארצותיהם, עבור בגירוש המאסיבי ובבריחה מארצות ערב

  • 11.

    אוהו אוהוההו ראווהוהו אחרון ודי.

    קרכצען, 14/10/10 11:23

    בא נפתח כמה דברים.
    כמה עולים באמת היו ''עולי בילו''?
    כמה עולים נספרו בעליה הראשונה? מאירופה?
    וכמה עולים באותה עליה היו מתימן?
    (רמז) עולי תימן היוו כמחצית!! מהעליה הראשונה.(מישהו שמע על זה)??

    כמה שכונות של מזרחים הוקמו מחוץ! לחומות ע''י ספרדים ?מרוקאים?.

    כמה מצבות יש של ספרדים (המון תימנים) ממלחמת העצמאות?

    תירגעו אני אשכנזי.אבל רבאק ! ההיסטוריה נכתבת מאינטרסנטים.

  • 10.

    תשובה פשוטה ועצובה

    יצחק, 14/10/10 11:08

    באופן טבעי, חוקרים מעדיפים לחקור את מה שקרוב לליבם - את עברם. אמנים מתארים את מה שקרוב לליבם. לצערי, יש מעט היסטוריונים ממוצא לובי, ועדיין לא קם ביאליק ממוצא לובי. מצער מאוד שלא קם אברהם גרוסמן לובי שמתאר את חכמי לוב הראשונים או יעקב כץ המתאר את הקרע שלא נתאחה בלוב.

    • תשובה פשוטה ועצובה

      שרי, 14/11/11 18:40

      כמה שאתה לא יודע יש לנו היסטוריונים מימוצא לובי והיום יש את כול ההיסטוריה ויש לנו סופרים וגם מדענים כך שתפסיק אדון יצחק להישתחצן

  • 9.

    אז גם בנושא ההתעללות ביהודי הגולה דפקו את המזרחים? (ל''ת)

    די לבכיינות של המזרחים, 14/10/10 11:08

  • 8.

    הבורות אם כל חטאת

    בן דוגית, 14/10/10 11:01

    טועה הכותב הקובל על ''מזרחיותו'' שאין לו מה להתבייש בה - לחלוטין לא. אבל אי-ידיעה על דרכי הנצחה הרבה לפני השואה בארץ-ישראל של עיירות קטנות ברחבי מזרח-אירופה, מעידה כי אינו מבין את שורש הענין. יש רק להיות מרוצים מכך שמוקדי יהדות חשובים כמו בלוב מתעוררים לעשות למען הנצחת פרק או פרקים מחייהם שם. באשר לי, ולא חשוב מהיכן מוצאי, המוצא היחידי הנחשב בעיני ובלבי הוא היותי בן הארץ הזאת מלפני אלפי שנים. כל מקום אחר בו הייתי עלול להיוולד - לא נחשב. נצחונה הגדול של הציונות היה בניסיון לעצב בסיס תרבותי עברי משותף לכולנו. דף נקי. והפסדה הגוזר עליה כליה התחיל במהומת אלוהים, כאשר שוב החזירו למעגל חיינו את הבדיחה הנקראת אלוהים לבלבל לכולנו את הראש בשיטה הגלותית הידועה של הפרד ומשול.

  • 7.

    מי מונע מקהילה או משפחה לספר את סיפורם.צריך רק יוזמה ולא לחכות לאחר (ל''ת)

    אבי, 14/10/10 10:56

    • טיפש..הם ספרו..אבל לא האמינו להם! (ל''ת)

      גיל, 14/10/10 11:44

  • 6.

    אתה צריך להתחיל מלומר ערבי או צפון אפריקאי ולא מזרחי

    סטודנט, 14/10/10 10:55

    העולים ה''מזרחים'' הם צפון אפריקאים או ערבים.
    כדי לספר את הסיפור שלהם/שלנו צריך להתחיל מזה ולא מהכינוי שהודבק ע''י הממסד בזמנו.

  • 5.

    תרגיע

    וטרן, 14/10/10 10:53

    ערב השואה היו באירופה 12 מליון יהודים, באמריקה 5 מליון יהודים רובם ככולם ממוצא אירופי, ומליון יהודים בארצות ערב.
    התנועה הציונית החלה באירופה והובלה ע''י יהודים מאירופה. מה לעשות שאלו הנתונים?
    האם אנחנו צריכים היום להתווכח מי סבל יותר? לא מספיק לחיות בעבר?

  • 4.

    אולי בגלל ש

    רמי נוי, 14/10/10 10:47

    אף יהודי אחד לא הושמד בלוב וגם לא בטוניסיה ולעומתם קרוב ל6 מיליון נרצחו במדינות אירופה?

    • 179 יהודים נרצחו בפרעות שנערכו ביהודי בגדד (הפרהוד) ביוני 1941 . נכון

      עזרא, 14/10/10 11:19

      אין מה להשוואת עם ההשואה באירופה ולפוגרומים שהיו באירופה . אבל צריך שידעו
      מה קרה לכל היהודים בתפוצות ולא רק ליהודי מזרח אירופה ..

    • תבדוק לפני שרושמים דבר כזה !!!!!!!

      אחד שיודע, 14/10/10 12:28

      אם אתה לא יודע אז אתה יכול לבדוק שהעבירו
      יהודים עם ספינות מלוב לגרמניה למחנות ההשמדה!!!

    • לידיעתך היה מחנה ריכוז בלוב

      מישהי, 14/10/10 14:01

      ג'אדו, ונרצחו בו כ 500 איש. וכן אלפים נוספים היו במחנות עבודה וחלקם אף נשלחו לברגן בלזן ולמחנות נוספים באירופה.
      אז תבדוק את הפרטים לפני שאתה כותב שטויות!!

      • בכל זאת, רק חמש מאות!

        יהודי חובב איטלקים, 15/10/10 16:58

        נכון, אפילו אחד זה יותר מדי, ובכל זאת...איטליה היתה בעלת ברית של הנאצים, אבל חוקי הגזע התקבלו רק ב 1938! החיסול ההמוני של יהודי איטליה החל רק ב 1944. ועל שום רכבת של הצבא האיטלקי לא נכתב ''נוסעים לאפריקה כדי להרביץ ליהודים'' כמו שנכתב ל הקרונות של צבא גרמניה (אלא ששם נכתב ''נוסעים לפולניה כדי להרביץ ליהודים''). ולדוצ'ה הייתה מאהבת יהודיה (מרגריטה צרפתי)

  • 3.

    לא רק יהדות צפון אפריקה

    תוספת, 14/10/10 10:44

    משום מה כשמדברים על השמדת היהודים באירופה מדברים רק על יהודי מזרח אירופה.זה שבהולנד בלגיה וצרפת היו קהילות יהודיות גדולות שנמחקו כמעט לגמרי לא ממש נחשב.אולי כי לא נוח להתמודד עם זה שהמערב אירופאים הנאורים לא נקפו אצבע בדיוק כמו במזרח אירופה.אין כאן טענה לקיפוח אלא רק תזכורת שגם בנושא השמדת היהודים יש יד מכוונת שאומרת מה מותר להגיד ומה לא.

    • כתבת שטויות. איש לא ''שכח'' את שואת יהודי מערב אירופה...

      העניין הוא, שהם הובלו להשמדה , כמו כולם, בפולין..., 14/10/10 11:07

      הרי בפולין שבמזרח אירופה הוקמו כל מחנות ההשמדה - אושוויץ-בירקנאו, מאידנק, טרבלינקה ושות'.
      פשוט, הזוועות הגדולות של ההשמדה בוצעו על אדמת מזרח אירופה.
      ועוד משהו ''קטן'': מבחינת מספרים, הקהילות היהודיות במזרח אירופה היו גדולות עשרת מונים מאלה שבמערבה, וכך, לצערנו גם מספר היהודים שנרמחו.

    • המזרח אירופאים היו אפילו יותר גרועים

      יואב, 14/10/10 12:03

      הם לא סתם לא נקפו אצבע אלא הם לקחו חלק פעיל בהשמדה, במקרים ובמקומות מסויימים אף בצורה יותר פעילה מהגרמנים עצמם, שמצידם שמחו להשתמש בכוחות הסיוע שהורכבו ממקומיים כדי לחסוך מהחיילים הגרמניים את השחיקה הנפשית שהייתה מלווה בהליך ההשמדה (יש הרבה עדויות לכך שגם הנאצים האדוקים ביותר סבלו מתופעות של PTSD אחרי שהשתתפו במעשי הזוועה).

      ולא מדובר בקורבנות שנאנסו לבצע את המעשים הנוראיים באלו, אי אפשר להתעלם מההתלהבות שבה הם התעללו והרגו ביהודים.

  • 2.

    לא סובל מזרחיים מקצועיים

    מזרחי חובב, 14/10/10 10:30

    כאלה שכל מה שיש להם מהמזרחיות זה להיטפל לאשכנזים. מזרחי גאה לא צריך אחרים כדי להגדיר אותו. הוא יילחם על זכויות והיסטוריה, בלי להשוות כל הזמן.

    בטח לא להתעלק על השואה שעם כל הסבל של יהודי צפון-אפריקה, אין מה להתחיל להשוות למה שקרה ליהודים באירופה. גם במערבית.
    וזה שהם אשכנזים, זה ממש לא מעניין.

    מזרחייסטים כמוך רק מחלישים את אותנו המזרחיים כי הם באים ממקום של תלונה נצחית.

    במקום להיות בדיוק המזרחי המתבכיין מהסטריאוטיפ, תרגיש בנוח עם מה שאתה.

    ואם בא לך לתקן עוול ולהנחיל את מה שקרה למזרחיים בתקופה ההיא, אז תעשה את זה ותעזוב בשקט את האשכנזים. היה להם מספיק.

    • נראה שלא הבנת

      קובי, 14/10/10 10:42

      א. הכותב מציין כי עד היום , למרות מוצאו , לא הכיר את ההיסטוריה של יהדות לוב, לדבריו יש להכיר גם קטע זה של ההיסטוריה היהודית.
      ב. שם משפחתו של הכותב , לא בדיוק מתאים לתיאוריה המקוממת שכתבת.
      תעזוב אותנו בשקט, לא תמיד צריך לכתוב.

      • ועדיין לא מבין

        מזרחי חובב, 14/10/10 11:28

        למה אי-אפשר לקדם א' בלי להתלונן על ב'.
        המוצא של הכותב לא משנה. המוטיבציה כן. מקריאה טובה ונכונה לזכרון היסטורי, לקבילה משווה לזכרון אחר.
        זכרון שגם לא עושה טוב למשוואה.
        ואם לא הבנת מה ההבדל ויחסי הגודל של ''שתי'' השואות, ואיך זה קשור למקום שלהן בזכרון, אז באמת לא הבנת כלום.

    • מר תגובה 2 היקר

      עינת, 14/10/10 11:15

      איפה קראת בדיוק שכותב-המאמר מבקש להפסיק ללמד את זכר השואה?
      כל מה שהוא רוצה, ובצדק, שלזכרון יהיה נרטיבים נוספים, ולא רק אחד
      למה יש לך בעיה עם זה?
      ובתור ''מזרחי חובב'', כמו שאתה קורא לעצמך - אני ממליצה בחום, שתהפוך למקצועי, ותתחיל בזה שתקרא לעצמך ''ספרדי'', כי אתה לא ממזרח-לשום מקום (ל תבנה את הגיאוגרפיה, והגלובס, בנוי)

  • 1.

    יפה מאוד! כתבה חשובה מאוד.לקרוא ולהפנים.שאפו לכתב! (ל''ת)

    מתנסח בבהירות רהוטה ביותר,עם המון אינט'' ריגשית., 14/10/10 10:19