• 38.

    צ'מעו את המבקר

    מעריץ את רן, 23/11/11 08:48

    מה שאני לא מבין זה למה אתה מסביר כל כך הרבה. אתה יכול לצמצם את הביקורת המלומדת שלך ולזקק אותה. למשל - אולי כדאי שתפליץ בקול אם היצירה לא נראית לך. זה מספיק. אנחנו נבין.

    IP: 79.180.31.108דווח על תגובה זו

  • 37.

    ביקורת גסה ומרושעת ובעיקר מוטעית

    יעל, 11/06/11 19:40

    יש אוהבים, יש שונאים, אבל צרך גם לדעת לבקר.

    אני נמנית עם האוהבים ואני חושבת שזה אחד הספרים הטובים ביותר שלו ושמאז קצכן הוא רק הולך ומשביח ומעמיק. מה שיגיל מכנה ''חוזר על עצמו'' הוא תנועה פנימה, שכלול, וריאציות על נושא. באותה מידה אפשר להגיד על באך ומוצרט שהם חזרו על עצמם. הדיבור על המחיר לעומת אורך השורות הוא אינפנטילי ורדוד ומטופש. זוהי ביקורת שמשולה למשפט הנדוש של העממיקו במוזיאון, ''וואלה הבן שלי יכול לצייר יותר טוב''. ביקורת כזאת תמיד תגרור מצהלות הידד מכל אלה שלא הבינו או לא אהבו את היצירה וחשו לרגע שמשהו איתם לא בסדר ואולי הם לא מספיק אינטלקטואלים או מעודנים, והנה בא אחד ואומר המלך הוא עירום והבן שלי מצייר טוב יותר ומה, זה לא שווה את הכסף, ואני לא הייתי שם על זה גרוש זה סתם קישקוש בעיפרון על נייר וכולי.

    כל מי שקרא על התערוכה entartete kunst בה הוקעו יצירות של יהודים, דדאיסטים ואקספריוניסטים לשמחתו של העם הגרמני שהאוונגרד איים עליו, ייחרד מהטון הגס והמעליב של הביקורת ובעיקר מהתגובות הברוטליות והשמחות לאיד. אני מאוד שמחה שקיים בעולם גם הופמן מעולה אחד לצד אלפי הגרפומנים האחרים

    IP: 217.132.212.90דווח על תגובה זו

  • 36.

    מצבי רוח

    ליאורה גולדמן, 05/04/10 16:36

    אכן, המלך עירום.
    מוזר מאד איך נטוותה מערכת יחסי ציבור של אינטלקטואלים לכאורה המייחסים לאמירותיו הנבובות של הופמן משמעויות פואטיות.
    לו עמד בככר העיר ונאם את מכתמיו היה זוכה למטר ביצים ועגבניות. תארו לעצמכם נואם המדבר בשבחי דלות מילותיו וחוסר הטעם שבנאומו ומתלבט עם הקהל האם להמשיך עוד שעה או להפסיק עכשיו את דבריו. כך עושה הופמן. אוי לקורא הנאלץ לקרוא דברים שלכותבם בעצם נמאס מהם. לא ציני, לא מצחיק, לא מאיר עיניים וגם לא ספרות. תמהני על הנופלים ברשת של העיצוב הלכאורה מתוחכם המעיד על חוסר רגישות ובזבזנות חסרת טעם והגיון של כתיבה מצד אחד של הדף. סליחה. יש לי תואר בספרות ובמחזאות ושנים של בקורת בארצות הברית. הופמן הוא מתחזה המשחק את הצנוע הנחבא אל הכלים ומאחוריהם צועק -שופוני .

    IP: 109.66.48.174דווח על תגובה זו

  • 35.

    מטעם

    לופון, 25/03/10 09:33

    יאללה-יאללה, מספיק עם התגובות מטעם. הבנו.

    IP: 87.68.234.121דווח על תגובה זו

  • 34.

    להבין את יואל הופמן

    יעל דין בן-עברי, 18/03/10 16:48

    האם אנחנו צריכים להבין את יואל הופמן?
    קראתי את יואל הופמן, קראתי די הרבה. יואל הופמן איננו טוען לפרוזה, הוא גם איננו שואף לשירה. יואל הופמן מצא דרך ביניים בין השתיים, ועל כן בחינת יצירתו דרך עיניים פרוזאיות תפיק באמת קריאה לא ברורה וסביר להניח גם לא מהנה, ממש כפי שיגיל טען - פרוזה שתותיר אותנו מעוצבנים ובתחושה מטופשת, כאילו הופמן התנשא מעלינו. אבל הופמן איננו מתנשא, הוא שר לנו פרוזה יחודית אשר לא מחפשת במיוחד אחר עלילה, אחר פיתרון או אחר כיוון, וזה בדיוק מה שמקסים בכתיבתו.
    האם הופמן התקדם במהלך השנים? קשה לענות על שאלה זו בדיוק כפי שקשה יהיה לענות על שאלה מסוג זה בעבור כל סופר בוגר ובשל. הופמן מספק בספריו תכנים חדשים, מפתיעים נעימים וממכרים, אך מה לעשות, הוא דובר באותה השפה אשר אימץ לעצמו ככלי אומנותי מראשית דרכו, ואינני חושבת שיש דבר פגום בכך.
    האם מכך ניתן להבין כי גם יונה וולך הייתה מעצבנת? היא נקטה לאורך רוב הקריירה שלה באותו טון מחוצף ומתנגח, מאחר וכך ידעה, רצתה ואהבה לבטא את עצמה.
    אני מסכימה בהחלט כי יואל הופמן איננו ניתן לעיכול קל ונוח, לא הרבה יכולים להת

    IP: 85.64.91.36דווח על תגובה זו

    • המשך תגובה

      יעל, 23/03/10 16:26

      לא הרבה יכולים להתחבר עם הסיגנון שלו, וזה בסדר ומקובל. אך את הסיגנון היחודי הזה, ממש כמו סיגנונות כתיבה שונים אחרים, יש לשקול מתוך כבוד, והבנת חדשנותו!

      IP: 85.64.91.36 דווח על תגובה זו

  • 33.

    יעני מיוחדג'

    לופון, 13/03/10 16:20

    יגיל, שיחקת אותה. נמאס כבר מהפוזות המקוריות של הסופר הזה.

    IP: 80.230.58.18דווח על תגובה זו

  • 32.

    בית קטן (בערבה) ברמת גן

    מבקר עבר, 12/03/10 09:35

    בית קטן (בערבה) ברמת גן. יואל, הבנו. זמן להתקדם הלאה. מבקר עבר. קראנו-שמענו-ראינו.

    IP: 87.68.175.91דווח על תגובה זו

  • 31.

    המצאה של חייטים מסיפורי ילדים

    רינה, 12/03/10 01:48

    הופמן לא משורר ולא סופר. הוא סוג של המצאה של חייטים כמו בבגדי המלך החדשים ורן הילד ...

    IP: 87.68.175.91דווח על תגובה זו

  • 30.

    התחכמות

    אחת שקוראת, 11/03/10 17:06

    עשה לי מצב רוח רע הספר הזה. ספר לא טוב. לא קוראת.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 29.

    הגיע הזמן שיגיל יעשה סדר בספרות. סדר פסח

    מר ניקיון, 11/03/10 17:02

    כל הכבוד ליגיל. האמת שלו עומדת. הופמן רק משחק באמת. בכאילו.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 28.

    קטן-קטן והתקטן

    מבקר מהעבר הלא כל כך רחוק, 11/03/10 16:57

    הופמן הוא סופר קטן מאוד שנופח לממדי ענק. חסר את הרוח הגדולה באמת

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 27.

    הדפים הלבנים של הופמן

    כרמיאלי, 11/03/10 16:21

    ביקורתו הקטלנית של רן יגיל על ספרו של הופמן לא מקובלת עלי בכלל. היא פשוט יוצאת מנקודה לא נכונה והולכת לנקודה מוטעית עוד יותר. רן יגיל אינו מבין בחומר שהוא מבקר, וזה קורה גם לטובים ממנו. ההצטרפות ההמונית כאן לדעותיו מזכירה עמודים רגילים של בלוגים למכורים. אם יש הערה אחת שאני מוכן לקבל ביחס להופמן - היא בעניין הדפים הריקים שהטכסטים שלו מובאים אצל המו''ל שמוציא את ספריו. זה בזבוז מצער. נסו לקרוא את הופמן ללא רווחים - ופשוט תצאו מורווחים. וליגיל יש לי עצה - רד בפעם הבאה על מחברים פלצניים באמת!!

    IP: 62.128.48.113דווח על תגובה זו

    • עדיפים הדפים הלבנים

      פ. דפוס, 11/03/10 17:08

      כשמסתכלים מה הופמן כותב, כבר עדיף הדפים הלבנים.

      IP: 62.219.165.186 דווח על תגובה זו

  • 26.

    אני דווקא אוהב את הופמן, אבל... הפתעה בפנים

    דובר אמת כמו רן, 11/03/10 15:54

    אני אוהב את א.ת.א הופמן ולא את יואל בלופמן.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 25.

    יותם הוא האוונגרד

    יגאל, 11/03/10 15:44

    אוונגרד אמיתי זה לא יואל הופמן, אוונגרד אמיתי זה יותם ראובני.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 24.

    קדימה המזרחים

    שלומי, 11/03/10 15:41

    יאללה השונרא והשמטרלינג, נמאס מכל היקים האלה. הגיע הזמן לרוויזיה בספרות. קדימה המזרחים.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 23.

    מצטרף ל-22 מלא הערכה על האומץ

    עמוס, 11/03/10 15:29

    אני מצטרף ל-22

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 22.

    כל הכבוד! אני מלאת הערכה! (ל''ת)

    אחת, 11/03/10 13:57


    IP: 74.104.106.254דווח על תגובה זו

  • 21.

    סוס

    לופו, 11/03/10 13:01

    הופמן גמר את הסוס

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 20.

    קוקורוץ שמוקורוץ

    לופו, 11/03/10 12:51

    יאללה קצכן והחתול קוקורוץ וכל זה. נשבר לנו.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 19.

    נכון מאוד - ברחוק

    ירון, 11/03/10 12:47

    רן, מה שכתבת על יואל הופמן כל כך מדויק ונכון. חזר וברוך על הכול. שלך, ידידך הרחוק החושב עליך תמיד.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 18.

    הופמן הוא בלוף של אמנון נבות ושות' שאתה מעריץ

    רפ-רפ, 11/03/10 12:44

    הופמן הוא בלוף שמבקרים כאמנון נבות המציאו. הגיע הזמן להתנער מכל השטויות האלה, יגיל.

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 17.

    חסר כל סיכוי וכיסוי

    כרמית, 11/03/10 12:37

    רן, תודה לך על הביקורת. הספר הזה הוא בלון נפוח חסר כל כיסוי וסיכוי. טוב שזכינו למבקר אמת שכמוך

    IP: 62.219.165.186דווח על תגובה זו

  • 16.

    רק האמת

    רונה. ש.., 11/03/10 11:57

    ביקורת אמיצה, רן יגיל
    מבקר שלא נוהה אחר פוזות קשרים וכיבודים רק האמת עומדת מול עיניו.
    מצרך מאוד נדיר בביצתנו הספרותית
    והאמת לא כל כך פופולרית במיוחד אצל המפונקים ומדושני העונג , מושאי הביקורת הספרותית שרגילים רק למחמאות, כי הם מקושרים לאנשים הנכונים ולמוספים הנכונים ולקליקות הספרותיות הנכונות
    רן יגיל לך בכוחך זה !אתה איש של אמת

    IP: 217.132.75.85דווח על תגובה זו

  • 15.

    רן היקר, רבים העבדים וגו'

    אסף, 11/03/10 09:48

    בתור מי שמחולל נזק קולוסאלי לספרות העברית על ידי פרישת אברות כנפיך הקצרות מעל לאי אלו שרבטנים שכישרון כתיבתם הוא ככישרונה של עז לשחק שח מט, הייתי רק מייעץ לך לשמור על פרופיל נמוך, קצת יותר. רק קצת לעדן כל ביקורת שיש לך על כותב שאין ספק שמיומנות הכתיבה שלו מנערת אגב אורחא, מעל כתפי האטלס שלה, כל אבק התיימרות לחרוץ דין כתיבה בלשון כלבית, כזו של נבל אחד שבחר לגדף ולסבוא תחת להוקיר תודה לנוטר צאנו, נעים זמירות ישראל. אבל, משמיים משלמים על לזות שפתיים וגסות הלב.

    IP: 93.172.60.23דווח על תגובה זו

    • הסיגור, החשבון והטיפ

      מה עם הסיגור ותעשה לנו חשבון, 12/03/10 01:46

      מה עם הסיגור של הסיפור? כל החשבון עוד לא נגמר.

      IP: 87.68.175.91 דווח על תגובה זו

    • נעים נעירות ישראל במקרה זה

      פופאי, 12/03/10 12:25

      יותר מתאים כאן, נעים נעירות ישראל. זה גם יותר נכון לפואטיקה של הופמן.

      IP: 87.68.175.91 דווח על תגובה זו

  • 14.

    קטעי הופמן זורחים פה מול מלות הביקורת כמו שמש מול נורה קטנה.

    הופמן = יופי, 11/03/10 09:04

    בסך הכל, מי לא עומד במקום? נולד, חי פה עיוור כמו בלאטה, נושם אוויר, אוכל מה שגוף של בן אדם אוכל, דוחה את השאר, מייצר עוד עיוור או שניים, מת. מה הטעם לעשות את זה בכלל.

    IP: 77.124.45.253דווח על תגובה זו

    • יותר טובים ממהופמן שלך

      יותר טובים מההופמן שלך, 12/03/10 01:43

      כרמלה גרוס וגנר חיים את החיים עד שמתים, אבל לא זכו בפרסים

      IP: 87.68.175.91 דווח על תגובה זו

  • 13.

    מה זה ''מכתם'' או ''מכתמים''? (ל''ת)

    הילה, 11/03/10 08:05


    IP: 79.176.98.181דווח על תגובה זו

  • 12.

    אני מקווה שאתה לא צודק.

    יהודה, 11/03/10 00:55

    אני דווקא חובב גדול של הפסקאות הקטנות של יואל הופמן. אני חייב לציין שקראתי רק את 'אפריים', ובכל זאת: לעניות דעתי הוא שובר את חוקי הפרוזה בכתיבה שלו. מבנה של רומן שעוסק בדמות כמעט עמוס-עוזית, ופתאום הסופר מספר על המורה שלו לחלילית, מחפש קורא בשם ישעיהו ומציע שכל קוראי הספר יעשו מפגש גדול בנהריה. שלא לדבר על ההתייחסות למראה הספר. דברים כמו: 'זו הפסקה החמישים.' או 'עורכי הספר, שהם X וY, מציעים ככה וככה, ואני...' יוצרים קונסטרוקציה חדשה של רומאן, וצורת קריאה חדשה.
    כלומר, מה שהופמן בא ללמד אותנו זה לא את כוחה של הספרות, אלא את אי-כוחה של הספרות. כפי שכתוב מאחור ''כוחות גדולים יותר מכוחה של הספרות מניעים אותנו''. הרי סופרים חייבים ללוות במוטיבים את ספריהם, ואילו הופמן מערטל את הגיבור שלו מכל. איננו יודעים מיהו, או מי הגיבורים המשניים שהם מרכזיים ולא מרכזיים בו זמנית, והכל כל כך ערטילאי שהוא בעצם, אם נגזים קצת, יוצר חיים. מלאים במחשבות ובמעשים ודימויים מוזרים ודווקא אי היחס הזה לגיבור הוא שיוצר גיבור.
    אז אני מקווה שאתה טועה והספר דווקא טוב, ובכל זאת טוב, כתמיד, לקרוא אותך.

    IP: 95.86.73.58דווח על תגובה זו

  • 11.

    על מחיר הספר הוא פשוט לא לעניין

    בלי קשר לביקורת, מה שאתה כותב, 11/03/10 00:05

    במידה וזאת תהיה אמת המידה לשיפוט ספרים, ייפסלו כל ספרי השירה, בשל היחס בין מילים למחיר. דווקא הביקורת עצמה על הופמן מוצדקת בעיני, גם אם רק לספר זה (אני חושב שגם אפרים וגם כריסטוס של דגים הם ספרים מאד מעניינים וטובים) שאכן מתמחזר. אבל העניין עם המחיר הוא פשוט מכה מתחת לחגורה, ובעיני גם מכה לא הולמת - אולי הביקורת היתה טובה יותר ללא התוספת הזאת..

    IP: 217.186.210.217דווח על תגובה זו

  • 10.

    קל להגחיך את כולם בעצם

    Joshua Heschel , 10/03/10 23:16

    קל להגחיך למשל, רומנים ריאליסטים מלאים מעצמם מהמאה ה 19, קל להגחיך שירה, קל להגחיך ביקורות ספרים שמסכמות ספרים שלמים בקביעה: הברקה או החמצה?

    אבל אני לא חושב שאת יואל הופמן צריך לקרוא בעיניים מגחיכות.

    כן, יש לו סגנון אופייני שחוזר על עצמו (גם לטולסטוי היה, לא?). השאלה היא עד כמה הקורא פתוח לכתיבה כזאת, שלא מקלה ביצירת סיפור סוער או דמויות כובשות, אלא מכריחה להתרכז ברעיונות החד פעמיים, בהזרה היפה הזאת של המציאות. אפשר כמובן לתאר בפרוזה יבשה את ברנהרט התינוק גדל בבטן אימו, אבל בשביל זה יש את... נו, טולסטוי. כאן מקבלים משהו אחר. וקשה לי להגדיר את המשהו הזה מעבר למילה ''קסם''.

    אגב, ממתי מעריכים ספרות עפ''י מספר עמודי הספר לעומת מחירו? לפעמים גם סיפור מוצלח של דף אחד ראוי בעיניי להמכר באלפי שקלים.

    IP: 79.182.109.37דווח על תגובה זו

    • הנהר התעכר

      כלת בור הסיד, 11/03/10 15:43

      השוואה לטולסטוי? חשבתי שמשורר מי שכותב ''בואי כלת בור הסיד, בואי כלת הבוסתן''. כנראה טעיתי.

      IP: 62.219.165.186 דווח על תגובה זו

  • 9.

    שאפו

    שושי, 10/03/10 23:11

    להסיר את הכובע בפני היחיד מתוך מקהלת החסידים השוטים שהעז להכריז שהמלך הוא אכן ערום.וחוץ מזה אני מתגעגעת לפרשנויות השירים שלך במוסף הסיפרותי של ''מעריב''.בחירת השירים והפיענוח שבצידם היוו מוקד לעניין ולהחכמה וחבל שחדלת מכך.

    IP: 79.177.20.11דווח על תגובה זו

  • 8.

    צודק! צודק! צודק!

    יושי, 10/03/10 21:17

    ויש לו כל כך הרבה חסידים שוטים...

    IP: 89.139.185.205דווח על תגובה זו

  • 7.

    אתה לגמרי צודק , רני (ל''ת)

    שולמית, 10/03/10 20:32


    IP: 85.65.152.92דווח על תגובה זו

  • 6.

    מסכים איתך ב100 אחוז

    עודד, 10/03/10 19:58

    סוף סוף מי שיפוצץ את הבועה הזאת שיוצר הופמן. מאז שקראתי אותו לראשונה הייתה לי תחושה כזו, שהיוצר מסתתר מאחורי איזו תבנית שאותה הוא יצר לכאורה, ושם הוא אינו פגיע, (מאחר ונכנס למשבצת נשגבת כביכול, של אמנות בלתי נגישה ולכן בעלת משמעות), אבל חדי הבחנה יכולים לזהות אחרי כמה פרקים קצרים, שזוהי אינה אלא תבנית, סיסטמה, והיוצר אינו אלא נאחז בה בכל כוחו. יואל הופמן הוא אינו הדבר האמיתי, לפחות זה שהוא מתיימר להיות. תודה לך ילד יקר, שוב צדקת. המלך הוא עירום.

    IP: 89.138.20.79דווח על תגובה זו

  • 5.

    אומץ

    אסנת מהאוניברסיטה, 10/03/10 18:52

    רן, אתה מבקר אמיץ

    IP: 87.68.168.123דווח על תגובה זו

  • 4.

    רן יגיל קורא נכון - אך לא מפרש נכון!

    ספיר, 10/03/10 18:40

    רן יגיל אינו משורר. לא יעזור בית דין - הוא מספר סיפורים מלידה. פרוזאיקון קלאסי. מה לעשות, ככה נולד כאמן. והנה בא סופר או מכתמר כיואל הופמן, ומוזג לו ובוזק לו תרבוכת ספרותית שיש בה הרבה שירה. שירה נטו. כלומר: קיצור רב, הפשטה רבה, חזרה ללא סוף ועוד ממאפייני השירה. יגיל כאמור אינו משורר ומסתבר שגם כקורא שירה, הוא מכור לאריק איזנברג ופרלמן - מחבורת 'עמדה'. זה עדיין לגמרי לא רע, זה אפילו טוב. אבל רן יגיל מתקשה להפנים שיש שירה אחרת, מוסיקה אחרת, עברית בסיסית אחרת. שיואל הופמן, חרף היותו כותב פרוזה, הריהו עוסק בשירה. מכאן קשייו של יגיל - לא של הופמן - נובעים! אז במקום להיות ישר עם הקוראים, ולומר להם, חברה, בשירה אני לא מבין כמו בפרוזה - רן יגיל מנסה - אך לא מצליח להתמודד עם הטכסטים של הופמן. וחבל!

    IP: 62.128.48.113דווח על תגובה זו

  • 3.

    לידיעת הקורא זנדבנק

    אוהב הופמן אמיתי ולא משוחד, 10/03/10 18:33

    אין ספק שזה ספרו הגרוע ביותר של גרוסמן ולא יעזור שום פרופסור שמעון זנדבנק כאן

    IP: 87.68.168.123דווח על תגובה זו

  • 2.

    פרופסורים של לא כלום

    צילה, 10/03/10 18:20

    כל כך צודק. המלך הוא עירום

    IP: 87.68.168.123דווח על תגובה זו

  • 1.

    מצדיק

    לופו, 10/03/10 17:47

    צודק. יגיל. צודק. מספיק עם הפוזה הזאת.

    IP: 87.68.168.123דווח על תגובה זו