• 29.

    הספר הוא טריק ספרותי מחוכם,

    יצחק, 13/04/15 11:30

    אמן שלא יכול לכתוב רומן כותב רומן שהוא אוסף של סיפורים קצרים שנכתבו (כאילו) על ידי אחרים. ומכיוון שהסיפורים נכתבו ע''י אחרים, וחלקם כתרגילים, הרי לגיטימי לגמרי שיהיו פגומים. ממש שאלה פילוסופית האם הם פוגמים ברומן. אז רעיונית לא, אבל פוגמים בכיף של הקריאה. אני באמצעו של הרומן ומתלבט אם להמשיך לקוראו, כאשר ממתינה לי שירה של עגנון לקריאה בפעם השבע עשר.

    IP: 79.183.196.42דווח על תגובה זו

  • 28.

    הספר מעולה. חבל להאמין לביקורת ולפספס (ל''ת)

    מצטער, 28/11/13 11:07


    IP: 212.143.116.166דווח על תגובה זו

    • קניתי וקראתי.. ולא יכולתי לגמור.. אכן לא מוצלח (ל''ת)

      חולקת, 21/02/15 22:46


      IP: 93.172.158.99 דווח על תגובה זו

  • 27.

    קראתי ספור אחד - מאכזב ורדוד (ל''ת)

    תמר, 04/12/12 17:44


    IP: 212.150.84.23דווח על תגובה זו

  • 26.

    אני סבור ששהמבקר הנכבד פשוט לא יכול היה לסבול את החרפה (ל''ת)

    אריה בעל גוף, 07/04/10 08:51


    IP: 212.235.115.133דווח על תגובה זו

  • 25.

    לצערי, מסכימה עם המבקר

    עידית, 05/04/10 12:45

    ממש קלע לתחושותי. ואפילו דמותו לא לגמרי בנויה, ואף דמות לא יוצרת הזדהות. אהבתי רק את ספר הילדים המחורז...

    IP: 212.199.144.122דווח על תגובה זו

  • 24.

    ביקורת רעה

    ניצן, 29/12/09 17:21

    הספר מצויין אל תתיחסו לביקרות ברצינות

    IP: 85.159.160.198דווח על תגובה זו

    • מצטערת, אני מתייחסת ליגיל מאוד ברצינות (ל''ת)

      תל אביבית אוהבת ספר, 31/12/09 10:46


      IP: 109.65.23.52 דווח על תגובה זו

      • נו, לפחות מישהו צריך לעשות את זה! (ל''ת)

        מצטערת, ויודעת למה, 01/01/10 09:59


        IP: 84.108.108.227 דווח על תגובה זו

  • 23.

    תהייה

    אורנה, 27/12/09 14:56

    אני תוהה אם עריכה מוקפדת ונכונה, שליפת הקטעים השדופים, התרגומים הצורמים לעיתים מאמריקאית, לא הייתה מייעלת את הרומן האקדמאי שלה.

    IP: 86.71.170.248דווח על תגובה זו

  • 22.

    מוכרים בלבד

    ב. זיו, 26/12/09 01:41

    מישהו מוכן לקנות ממני את הספר הזה של ערד? קניתי אותו ואני לא מתלהב בלשון המעטה.

    IP: 77.125.165.226דווח על תגובה זו

  • 21.

    רן יגיל הוא גם הנווט שלי בים הספרות הישראלית. (ל''ת)

    מצטרפת לדינה מתגובה 7, 25/12/09 11:16


    IP: 82.81.44.192דווח על תגובה זו

  • 20.

    ביקורת מבריקה, כל הכבוד על האומץ

    שי, 25/12/09 10:31

    רן יגיל ואריק גלסנר הם שני מבקרי הספרות הראויים היחידים כאן. עד לא מזמן גם אמנון נבות היה כזה אבל הוא כבר לא מפרסם ביקורות וחבל.

    IP: 79.181.198.17דווח על תגובה זו

  • 19.

    אני בעדה, שתרחיב את עולמה (הספרותי)

    המייעל, 25/12/09 04:03

    לא חריזה לא משקל ולא תירוצי ריאליזם יצילו את הכישרון של מאיה ערד. הבעיה נעוצה בתכנים. היא חייבת לצאת מעולם הכתיבה הדריבטיבי אם היא רוצה לכופף את כשרון הכתיבה שלה ולכתוב ספרות גדולה. מה עם זה רומן על פועל זבל? קבלן? קבלנית?

    IP: 87.68.171.4דווח על תגובה זו

  • 18.

    מסכים... בסך הכל האגי משעול של הפרוזה

    רוני, 25/12/09 00:34

    והן גם דומות!

    IP: 87.69.75.77דווח על תגובה זו

  • 17.

    אחת מעיר זרה

    פושקינית, 24/12/09 16:56

    מאיה ערד צריכה לחזור לכתוב בחרוזים. מאז שהיא הפסיקה היא התקלקלה.

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

  • 16.

    בעל ואישה ולא צרויה

    כ. רכלנית, 24/12/09 16:05

    נראה לי שמאיה ערד כתבה את הספר הזה וגם את הקודם על החיים שלה עם בעלה רויאל נץ. הרי הוא משורר והוא בטח מקנא בה שהיא סופרת כל כך פופולרית.

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

  • 15.

    אנא, קצרו. סופרים וסופרות

    קוראת, 24/12/09 16:03

    קראתי את הספר ובהתחלה נורא נהניתי, אבל בהמשך הוא הפך ארכני ודביק. למה הספרים חייבים להיות כל כך ארוכים ומייגעים?

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

  • 14.

    טעם ספרותי

    אורנה, 24/12/09 14:38

    ספרות זה עניין של טעם. אי אפשר להסכים או לא להסכים. אם בעיניך הספר משמים, אני מכבדת את טעמך. אבל אני נהניתי וזאת עובדה שנהניתי. תסכים או לא תסכים, זה ככה. על טעם וריח...

    IP: 86.71.170.248דווח על תגובה זו

    • אובייקטיביזם מתון

      השופט, 24/12/09 15:30

      אוהו, אוהו, יש להתווכח. אחרת כולנו נקרא את מיכל שלו ולא את ס. יזהר. יש טוב ורע באמנות.

      IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

      • טוב ורע באומנות

        אורנה, 24/12/09 18:52

        בהחלט יש טוב ורע באומנות, יש גרפומניה ויש כתיבה ספרותית. אבל אי אפשר לשייך את מאיה ערד לליגת חסרי הערך כיון שיש לה כישרון מסוים. יש בספריה ליקוים רבים אבל אני שואבת מהם הנאה.

        IP: 86.71.170.248 דווח על תגובה זו

        • הצעת גישור

          השופט, 24/12/09 19:44

          מסכים עימך לחלוטין. מאיה ערד אינה גרפומנית, היא פשוט סופרת יותר חלשה מאחרים, ולמה אפוא ייתן המבקר החתום מעלה את ידו להציגה כפרוזאיקונית שגיאת-כוח?

          IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

          • ואנא הפרידו בין אמנות לבידור, חברים

            יפת, 24/12/09 22:08

            אם את נהנית מספריה זה מצוין, אבל זה לא הופך אותם מספרות. את יכולה להינות מאוד גם מסרט בינוני וגם הוא אינו אמנות.
            צדק הסופר שהבדיל בספריו בין novels וentertainment כדי שלא נתבלבל. במקרה של ערד נראה שמתבלבלים קצת.

            IP: 87.69.75.77 דווח על תגובה זו

            • בדרנית או סופרת?

              אורנה, 24/12/09 23:10

              ההבחנה בין אומנות לבידור מוצדקת בהחלט אבל אני טוענת ששבע מידות רעות הוא בעל ערך ספרותי מסוים ולא רק ספר בידורי.

              IP: 86.71.170.248 דווח על תגובה זו

          • הצעת הגישור התקבלה

            אורנה, 24/12/09 22:56

            או קי, רן, שבת שלום

            IP: 86.71.170.248 דווח על תגובה זו

    • תחביבים

      נ. אבידן, 24/12/09 15:30

      ואני אוהב לעשות תשחצים. נו, אז מה!

      IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

  • 13.

    שחצנות

    טל, 24/12/09 09:43

    לא קראתי את הספר החדש של ערד אבל הביקורת הזו מסריחה משחצנות ומקנאת כותב לסופרת (ומה אכפת לך באילו נושאים היא מתעסקת, לעזאזל? מכאן הדרך קצרה להאשמת פרוסט בהתקבעות על נוסטלגיה
    ומה אתה מלכלך על הדרך את מגד קשישא? לא שתית את האספרסו הכפול שלך הבוקר או מה? תהיה ענייני!) ומה שבטוח- גם אם מדובר ביצירה הכי תמוהה ומשונה של ערד, הרי שאין לי ספק שלפחות היא תהיה קריאה, מה שקשה
    לי לומר על ספרי המבקר המהולל

    IP: 87.69.121.36דווח על תגובה זו

    • ננסים

      גבה-קומה, 24/12/09 11:03

      מגד בדורו, גמד בדורו - ערד בדוה, גמדת בדורה

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

      • גסות הרוח המכוערת של המגיבים כאן משתווה רק לזו של בעל הטור (ל''ת)

        כמה פתטיים אפשר להיות, 24/12/09 15:23


        IP: 84.108.108.227 דווח על תגובה זו

        • תביעה

          עומר יערי, 24/12/09 16:00

          ומה אתה? תרבותניק פחדן בעילום שם. פתח פיך ויישמעו דבריך, אחרת, דום! וחתום בשמך.

          IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

          • ברגע שיפסיקו אנשים כמוך לקלל כמו בהמות, אחתום (ל''ת)

            ''תביעה'', לא פחות!, 24/12/09 16:48


            IP: 84.108.108.227 דווח על תגובה זו

  • 12.

    למה ''פייפר קאט''? למה לא, למשל

    ממש צורם, 24/12/09 00:20

    מה רע ב''שריטת נייר''? ''חתך נייר''?...סתם. אפשר היה למצוא משהו אחר לטור שעוסק בביקורת ספרות עברית.

    IP: 89.138.149.219דווח על תגובה זו

  • 11.

    הייתי מוכן שתצא צודק, אך המצב לא כה חד משמעי..

    תודה על הבקורת (יש טעות לדעתי בשם הגיבור)., 23/12/09 23:37

    רוב הספר באמת קריא זורם ובנלי- וזה מה שהקוראים בימינו רוצים.. אמנם המעצור עם הספורים הקצרים מהווה בעיה לקריאה. התקשיתי להתקדם, הפסקתי במחצית, וריפרפתי עד הסוף מפני שיש מבקרים הטוענים שהיא גאון. אני מוכן להאמין שדעת הקונים כ''כ מרכזית היום, שמבקרים טוענים שהיא גאון מעצם זה שהספר רב מכר, ושיש אכן הגיון פנימי בכתיבה, למרות שאין כאן גבהים רעיוניים. אבל: הכרח לציין את הקטע בו משתולל הגיבור מקנאה בחברתו לשעבר שהפכה לסופרת רבי מכר. העוצמה של ערד כאן בלתי רגילה.זו סטירה מדהימה נוסח 'ארץ נהדרת', וגם במקרה של תוכנית הטלויזיה כמו גם בקטע של ערד, יש לנו פסטיש ולא סטירה. כלומר, זה סוג של פרודיה נטולת כוונה לבטא בקורת חברתית, לשנות, להצביע על כשל מוסרי כלשהו, אלא זו הנאה מן הפגמים שהיוצר מוצא בעולם, והפקת תועלת מהם. זו הכוונה במושג פסטיש במקום סטירה. הפסטיש תואם לעידן הקפיטליסטי בו אין סולידריות, ערכים, אידיאולוגיות, ואין קישור לתרבות אותינטית ולעבר כלשהו. זה בלי ספק מייצג מציאות, וערד אינה מעבירה בקורת, אין לה יכולת להעביר בקורת, כי אין בכתיבתה נק' ייחוס לשם כך. על הסיפורים הקצרים אולי אוסיף אח''כ.

    IP: 93.172.126.197דווח על תגובה זו

    • רוצה יותר

      רציני, 24/12/09 10:50

      מאיה ערד כותבת ''ארץ נהדרת'', זאת לא ספרות. מאיר שלו כותב פרק בינוני ב''סיינפלד'', זאת לא ספרות. זהו.

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

      • אבל מעולה, באמת שפה גסה בוטה ומושחזת להפליא באופן מדויק.

        בקשר לקטע שציינתי, נכון, זו 'ארץ נהדרת', 24/12/09 13:44

        יופי של עברית גסה, מזעזעת ומאוד מבריקה לשונית. בהתיחס לבקורת של קלדרון (וויינט) שלדבריו ערד מבטאת את מצוקת אי האיבחון בין טוב לרע האופיינית לתקופתנו, אז אציין שאין כאן מצוקה מסיבה חברתית מוסרית כלשהי. המצוקה היא של כותב (גיבור הסיפור) שאין לו מגע עם מצבים חברתיים או מוסריים.ערד ממשיכה ועושה צחוק סטירי ולמעשה פסטישי מחיינו וממאבקינו הקיומיים לצרכי הסופר המתוסכל (גיבור הספר)ללא אמפתיה או מעורבות רגשית.חייב לציין לרעה את עמ' 280 המטופש, שבו לפי הפוליטיקליקורקט המבטיח התקבלות, נאשמת ישראל במשפט אייכמן, היות ואייכמן הוא 'פושע זוטר' שסתם ישראל נטפלה אליו. כמובן, להשמיץ את ישראל תוך הסתתרות מאחורי דמות ספרותית על מנת למלא עוד דף, בשיטת הקונספירציה נטולת ההגיון ונטולת הנאורות והרגש האופיינית לטל'. בכלל, הבוז של ערד לקוראים הוא גאוניותה, ואני מסכים לגמרי שזו גאונות, ואף אחד היום לא יודע לומר אם גאונות שווקית אינה גאונות ספרותית. איך מחברת הארי פוטר נחשבת גאון? כי היא מכרה למאות מיליונים ספר שיודע להשתמש במאפיינים טלויזיונים על מנת לתפוס ילדים. לא שהספר מכבד את הדמיון הילדותי הרענן. בדיוק להפך.

        IP: 93.172.126.197 דווח על תגובה זו

        • עוד הרבה כאלה

          מתעניין, 24/12/09 15:32

          תגובות מאתגרות ומרתקות. ניתוח יפה ומעניין. אנא המשך...

          IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

  • 10.

    הבעת תמיכה

    אורנה ליברמן, 23/12/09 23:09

    אהבתי מאוד את ''שבע מידות רעות''. קראתי אותו כמה פעמים ונהיתי הנאה גדולה. אומנם סוף הספר מאכזב אך מדובר רק בכמה דפים ורוב רובו של הספר מענג באופן יוצא דופן.

    IP: 86.71.170.248דווח על תגובה זו

    • קריא זורם ובנלי כמו שהקוראים אוהבים. אני לא יכולתי להמשיך בקריאה. (ל''ת)

      ''שבע מידות..'', 24/12/09 09:06


      IP: 93.172.126.197 דווח על תגובה זו

    • אופוזיציה ולא גועליציה

      אביגדור ליברמן, 24/12/09 12:54

      איני מסכים. זה ספר משמים ואינו מענג.

      IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

  • 9.

    שמע, אתה פשוט אלרגי לכל מה שלא מסריח מריאליזם שחוק (ל''ת)

    ''כפי שנדרש ברומן'', 23/12/09 22:28


    IP: 84.108.108.227דווח על תגובה זו

    • באיזה בית ספר?

      ארז כמעט-יפה, 24/12/09 15:57

      מי קבע שרומן איכותי צריך נתח של ריאליזם פרטני ומדמם. ובכלל, מי קבע מה נדרש?

      IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

      • רן יגיל קבע, ואנחנו נאמר אמן (ל''ת)

        צייתן, 24/12/09 16:48


        IP: 84.108.108.227 דווח על תגובה זו

        • לך על זה

          הנאמן החנפן, 24/12/09 16:54

          אתה תופס מהר, חבר

          IP: 62.90.18.189 דווח על תגובה זו

  • 8.

    רדיפה או מקריות

    ב. גלאי, 23/12/09 21:54

    נראה שלרן יגיל יש משהו עם מאיה ערד, כי הוא כבר כתב דברי ביקורת נוקבים על ספר שלה באתר הזה. הנה לשיפוטכם:


    https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/47/ART1/785/491.html

    IP: 87.68.171.4דווח על תגובה זו

    • רוצה לקרוא

      נ. יצחקי, 23/12/09 22:37

      אי אפשר להיכנס ללינק. אני בבעיה

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

  • 7.

    אני כל כך אוהבת את הביקורות שלך

    דינה, 23/12/09 21:05

    אתה הנווט שלי בים הספרות הישראלית.

    תמשיך ככה.

    IP: 89.138.184.55דווח על תגובה זו

    • רק מסכימה. זה הכול

      זיוה, 23/12/09 22:37

      אני מחזקת את קביעתך. מסכימה עם כל מילה

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

      • גם אני. מסכימה לגמרי (ל''ת)

        גילה, 25/12/09 00:32


        IP: 87.69.75.77 דווח על תגובה זו

  • 6.

    בעברית נכונה יש להגיד , רגשות אשמה יהודיים ! (ל''ת)

    המושג פולני לא רלוונטי, 23/12/09 21:01


    IP: 84.109.240.24דווח על תגובה זו

    • מפולין באהבה

      עוד פולני, 23/12/09 22:34

      נראה שאתה מומחה בשכאלה. ד''ש בקראקוב. יניימוגם ליטרטורה עם כאלה קריטיקות.

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

    • איזה מין יהודי הוא זה?

      מר כהן, 23/12/09 22:42

      כולנו יהודים, וכל כך נחמדים. יהודים במאה אחוז,גם השוורצע וגם הווזווז. אבל לא כולנו יודעים לשון ולא כולנו מבינים בספרות.

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

  • 5.

    אז מה תרבותי בפייפר קאט? (ל''ת)

    קונספט פגום, 23/12/09 20:50


    IP: 89.139.23.191דווח על תגובה זו

    • מסופרת לסופרת זה הולך ומתמעט

      הנביא, 23/12/09 22:36

      וזה עוד כלום. וזה עוד כלום. חכה, רן יגיל עוד לא כתב על אורלי קסטל-בלום

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

    • תגובה מתנשאת

      הקופירייטר, 23/12/09 22:46

      וואו, אתה קונספטור?

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

  • 4.

    הודעה

    חרזנון, 23/12/09 19:48

    עברה, חלפה לה עוד שבת והנה באמצע השבוע - פייפר קאט.

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

  • 3.

    שירים, שערים ומלמלנים

    שופט כדורגל, 23/12/09 19:45

    אולי גלעד מאירי ייתן איזה פס לחננה הזאת.

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

  • 2.

    הדבר הכי נורא בספר הוא לשונה הבנאלית של המספרת

    יפה כתבת, יפה אמרת, 23/12/09 18:51

    רומן שדוף ומשעמם ביותר.

    IP: 217.132.73.75דווח על תגובה זו

    • לשון פלסטיק-מסטיק

      המהנהן, 23/12/09 22:31

      מסכים לגמרי. קורא ומשתעמם. נפלתי בפח של מוכרת סטימצקי אחת חרוצה. איזו טעות.

      IP: 87.68.171.4 דווח על תגובה זו

  • 1.

    הבעת תמיכה

    ספרנית, 23/12/09 18:49

    המבקר צודק במאת האחוזים. אני קוראת עכשיו את הספר והוא משמים.

    IP: 62.90.18.189דווח על תגובה זו

    • אז יש טוב ופחות טוב באמנות? כנראה שכן (ל''ת)

      פייפרקאטר, 25/12/09 11:22


      IP: 82.81.44.192 דווח על תגובה זו

    • שועלות

      אחד שקורא מעט מדי, 29/04/10 15:44

      גם אני נפלתי בפח הזה.. אבל היא לא הייתה צריכה להתאמץ.. היא נראתה כל כך טוב והייתה כזאת חמודה שלא היה לי סיכוי..

      IP: 81.218.155.148 דווח על תגובה זו