• 9.

    מקור הביטוי 'למך'

    יוסל, מאה שערים, 21/06/09 03:28

    מקור הביטוי ביידיש 'למך' כהגדרה לביש מזל ולא יוצלח, הוא במלה 'למל' או 'למל'ה', שביידיש משמעותה כבשה. והמשמעות היא כבשה תמימה וצייתנית, מין בטלן שכזה.
    ביידיש הוגים זאת בהטעמה, 'ליימך'.
    נראה שהנסיונות לקשר לדמות התנ''כית למך הם לא הכיוון הנכון, אם כי קיומו של שם כזה תרם מן הסתם להתקבלות הביטוי.

  • 8.

    תיקון טעויות:

    רשקולניקוב, 02/06/09 12:54

    איה - ממש לא נכון שזה שם נפוץ. בסקירה של 16 התנחלויות שונות: אלון מורה, אלון שבות, קדומים, חברון, קרית ארבע, שבי שומרון, אפרת, בית אל, תפוח, דולב, מעלה מכמש, אלעזר, נווה דניאל, נווה דקלים, עצמונה, וכפר דרום מצאתי את השם איה רק 5 פעמים, וכולן ביישובים שונים. לשם השוואה, שם מתנחלי פופולרי כמו מוריה מופיע 40 פעמים ביישוב אפרת לבדו.

    ברור שהשם איה הוא המצאה של עמרוסי, המצאה שאכן רומזת לנוהג קיים, אך לא נפוץ מאוד, לקרוא בשם שהוא ראשי תיבות. הדוגמא המקורית ביותר שאני יכול לחשוב עליה היא זו של חושן טהמם - טובה הארץ מאוד מאוד. הדוגמא של עמרוסי היא מוצלחת במיוחד משום שהיא מצליחה לשלב כמה אלמנטים, כמו הנוהג להפסיק במקף בין הי' לה' (דווקא, ולא כפי שכתבת בין הא'
    לי'). בנוסף, יתכן שראשי התיבות רומזות גם לשמו של אי''ה, הוא הרב אברהם יצחק הכהן (קוק).

    למך - מקורה של המילה במדרש חז''ל על למך, שמובא בפירושו של רש''י:
    ''שהרג את קין ואת תובל קין בנו, שהיה למך סומא ותובל קין מושכו, וראה את קין ונדמה לו כחיה ואמר לאביו למשוך בקשת, והרגו. וכיון שידע שהוא קין זקנו, הכה כף אל כף וספק את בנו ביניהם והרגו'' (רש''י בראשית פרק ד פסוק כג)

    על פי המדרש למך הוא עיוור שבשל עיוורנו יורה בטעות בקין, ואחר כך הורג בטעות את תובל קין בנו (של למך). מי שעושה טעויות
    בשוגג נקרא אפוא ביידיש ''למך''.

    כתוספת למספור הכיתות, אציין שני ספרי ילדים שקשורים לנושא: בספר ''הכיתה המעופפת'' של אריך קסטנר מופיעים גם תלמידי הכיתה השלישית והרביעית. הספר ''השד מהשביעית'' של קורנל מקושינסקי תורגם פעמיים: פעם כ''השד מהשביעית'', ופעם כ''השד מכיתה ז'''. כמובן שחלק גדול מהתיאורים בספר לא מתאימים לילד בכיתה ז', אבל מתאימים לשביעיסט...

  • 7.

    איזה שטויות!

    דוסית, 30/05/09 21:15

    מעולם לא נתקלתי בלעג פנימי לבנות המדקדקות במצוות שבציבורנו.
    אם אתה מעוניין לעשות הפרדות בשם ד', יש לכתוב ''אי-ה'' ולא כפי שנאמר.
    אין שום סיבה להעדיף מכיניסטים על פני ביינישים. להפך, ישנן מכינות שאינן ראויות כ''כ להערכה ותלמידיהם אינם משתווים לתלמידי ישיבות ההסדר.

    בפעם הבאה מומלץ לבדוק היטב את המקורות!

  • 6.

    אין ציבור שאני יותר מוקיר מעריך מחזק אוהב ומברך מאשר מתנחלים נהדרים (ל''ת)

    כל מתנחל שוה בעיני 100 חילונים בבועה, 29/05/09 23:14

    • ציבור בריוני, אלים, מבחיל, קנאי והכי גרוע - צדיקים בעיני עצמם

      לא שמאלני, 03/06/09 13:51

      כקצין בצבא לא פגשתי מעולם אנשים כל כך דוחים כמו המתנחלים. היחס המעליב והמתנשא כלפי חיילי האבטחה היה משפיל בצורה שלא תיאמן, כל מי שלא יישר קו עם תפיסת העולם הבריונית שלהם זכה ליחס מזעזע, שלא לדבר על היחס שלהם לחוק (אם הייתי בונה ''מאחז'' ברעננה תוך שעתיים הייתי בכלא) ו''הרבנים'' שלהם הצווחניים שקוראים לחיילים נאצים בעודם מכים בהם, אלו שאמורים להגן עליהם....

  • 5.

    מתננמלים שולים שמחפשים קצוות (ל''ת)

    זרו, 29/05/09 06:59

  • 4.

    מת-נחלים.... לעשות את הבלתי אפשרי

    satlaland , 28/05/09 21:28

    כמו שמתים לא מחלימים
    גם התנועה הזאת תמצא עצמה תחת מצבות

    מת נחל = נחל מת
    שהזרימה בו פסקה

    • מה בכלל ההכללה הזאת של ''מתנחלים''

      אריאלה, 26/10/09 08:43

      וכל משחקי המילים המטופשים סביבם? למי אתם קוראים מתנחלים?? האם כל הציבור ה''זה'' הוא אדם אחד? אז די כבר עם ההסתה הגזענית הזו?

  • 3.

    מת-נחלים = לעשות את הבלתי אפשרי

    satlaland , 28/05/09 21:22

    כמו שמתים לא מחלימים,
    גם התנועה הזאת תעלם מהעולם

    נחל מת = המנטרה של המילה מת נחל ..

    צירוף מקרים אכזרי היתי אומר ,
    שפת הקודש מבזה את אנשי השם.
    JESUS CHRIST HELP THEM!!!

  • 2.

    אם יידיש - שיהיה לפחות נכון...

    יואל נץ, 28/05/09 21:06

    תיקון לא חשוב לטעות קטנה, אך מרגיזה ונפוצה: לא ''געמאכטע געשעפט'' אלא, הנכון הוא: ''געמאכט א געשעפט''

  • 1.

    'קראווילה' - מושג בעל אופי דתי???

    דוד, 28/05/09 15:16

    זו מילה מכובסת שהמציא פורום החווה בזמן ההתנתקות כדי להגדיר את הקראוונים שזרקו בהם את המפונים!