• 10.

    סופר שמתנצל על שכתב, היה עדיף שלא יכתוב בכלל

    עמיר, 04/02/09 17:55

    מי שכותב, לא מאמרים פוליטיים וחברתיים, אלא אומנות. ואחר כך בא להסביר מה כתב, או למה לא הובן נכון, או למה הוא צודק ואחרים טועים, באותו דבר מה שכתב.
    זה לא סופר ולא אומן, זה פוליטיקאי שמשתמש בכלים ספרותיים כדי להעביר מסר חברתי ופוליטי. זו לא אמנות, זו פוליטיקה מהזולות יותר.
    אלמוג בהר הפך עצמו לפוליטיקאי וכבר איננו יוצר, ההתנצלות, חוסר היכולת ספוג את המבט האחר במה שכתב, הפוליטיזציה הכבדה שלו הורגות כל שביב של יצירתיות. וחבל, כשרון דווקא יש לו.
    אבל אומן, סופר, זה הוא לא.

    • אין פה התנצלות - וגם זך לא משורר

      דוד, 04/02/09 23:51

      כנראה שלא קראנו כאן את אותו הטקסט. אין כאן התנצלות, יש כאן ויכוח עקרוני.

      ואם מי שמתווכח הוא לא אמן - אז נתן זך הוא לא משורר, שהתווכח עם המבקרים על ההבדלים בינו לאלתרמן, ואלכסנדר פן לא משורר, כי התווכח על כל מיני עניינים מרכסיסטיים, מעמד פועלים וזוטות כאלו, ובעצם אף סופר קומוניסט הוא לא סופר, גם לא אמיל חביבי או גורקי. וכל סופרי השואה הם כמובן לא סופרים, כי לכמה פולמוסים הם נכנסו - לא ק. צטניק ולא אפלפלד ולא פרימו לוי. אין מה לעשות - כאלו אנשים הם לא סופרים, ובטח שלא אמנים!

      יש לי רעיון אחר: מי שכותב ביקורות בלי לקרוא את הספר, אלא מלביש רעיונות פוליטיים על ספר שנראה לו קשור, הוא לא באמת מבקר. גלסנר הוא לא מבקר.

      ומי שכותב טוקבקים בלי להבין בנושא עליו הוא כותב - הוא לא באמת טוקבק!

  • 9.

    כיום אריק גלסנר הוא מבקר הספרות החשובבישראל

    ניצן, 02/02/09 01:42

    עם זאתביקורתו לא גורעת מערכו ומעמדו של אלמוג בהר בעיני אוהביו הרבים

    • אם גלסנר המבקר החשוב ביותר

      דוד, 02/02/09 08:41

      זה רק בגלל שאין מישהו אחר שימלא את החלל הזה... יצחק לאור הולך ונהיה משעמם, על מנחם בן עדיף לא לדבר, ואין עוד הרבה כותבים קבועים... אבל הנפילות של גלסנר כל כך רבות שהן מוציאות את הטעם מהעקביות שלו... הוא מקדם אג'נדה פוליטית אחת, ובעיקר עם תסביך נחיתות מול עיתון הארץ וכתיבתו של לאור...

    • גלסנר הוא מבקר לא חשוב שנחשב רק בעיני אנשים חסרי חשיבות

      מרדכי, 04/02/11 15:43

      ואתה כנראה אחד מהם ,ניתן

  • 8.

    גלסנר העיר על הפינוק שמוצג כ'קיפוח' מצד ילידי שנות ה 70 ואילך.

    מסתבר שבהר לא יודע להתבטא בתחום העיוני., 01/02/09 10:14

    ניכר שגם באופן עיוני בהר ותומכיו לא מצליחים לברר לעצמם את נושא הקיפוח העכשווי, ונראה שגם הם חשים לבעתתם שאינו משהו.

    • הפינוק המוצג כקיפוח?

      נחמה, 01/02/09 11:24

      בכל דור הם מוצאים דרך חדשה להגיד למזרחים שהם כבר לא רלבנטיים... פעם כי הם התעסקו יותר מדי במציאות החומרית, במצוקה, ועכשיו כי הם לא מתעסקים בה מספיק... נו...
      המציאות החומרית עדיין ''מקפחת'' את המזרחים, כלומר הדיכוי נמשך,
      מצד שני נראה שמגיב 8 לא קלט מהתגובה המצוינת של בהר שהצמצום הזה, רק למצוקה, הוא בעצמו שקרי, ומותר לכתוב מתוך עושר תרבותי, ולא רק מתוך עוני חומרי!
      צריך להתמודד גם עם זה וגם עם זה, ואין למישהו זכות לצמצם רק לאחד מהם, שרק הוא ''אותנטי''.
      וגלסנר הצעיר כותב על עצמו, חש ריקנות ושפע חומרי וחוסר אותנטיות וזורק את זה על אחרים...

      • לי נראה שאתם מנסים נושא להשגת תשומת לב.

        גב' 8, 01/02/09 12:44

        על מה את מקופחת בדיוק? אה, שכחת. גלסנר יעץ לבהר לנתב את כשרונו למקום נכון יותר מבחינה ספרותית, אבל נראה שהמקופחים המקצועיים לא יניחו לבהר.

        • תשומת לב?

          נחמה, 01/02/09 13:19

          על הטענה האינפנטילית שאין קיפוח (דיכוי) היום, כלכלי ותרבותי, של המזרחים - כמעט ואין טעם להגיב, אנשים כמוך כל כך מעייפים בזה שהם אומרים את זה שוב ושוב בלי להקשיב - אבל אגיב כי אולי מישהו עם היגיון קורא את התגובות - תפתחי את אתר האינטרנט של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, של מכון אדווה, את תוכניות הלימודים בבתי-הספר...
          ואפילו את עצתו של גלסנר לא קראת היטב... הוא כותב או לכתוב על המצב החומרי הקשה (ולפחות מכיר בקיומו), או על בדידות קיומית - כלומר יוצר מזרחי לא יכול לכתוב על תרבותו וזהותו והוריו ושושלת היוצרים שקדמה לו, אלא או למחות על המצב הכלכלי, או לקונן קינה אקזיסטנציאליסטית...
          חוץ מזה גלסנר משקר - כי אם הוא היה קורא את הספר הוא היה רואה שהוא מגוון הרבה יותר מאיך שהוא הציג אותו, בהחלט נוגע בזהות העיראקית, אבל גם בספניולית ובייקית, גם בזוגיות ואהבה, גם ביחסי הורים ילדים, גם באגדות, גם בבדידות האנושית הפשוטה - והכל בעושר גדול...
          לא צריך יועצם כדי לגלות את קיומם של הנושאים הרבים המונחים לפתחו של יוצר, זה שהוא מזרחי לא מבטל את הנושאים הללו, והנושאים לא מבטלים את המזרחיות (אלא מפרים אותה)!

      • לגב' נחמה. (ל''ת)

        אבקש סליחה: התשובה ל'גב' 8' נועדה בעצם, 01/02/09 12:47

  • 7.

    מסכימה

    שירה, 01/02/09 09:11

    הביקורת של גלסנר היתה כל כך בעייתית, נראה היה שהוא בכלל לא קרא את הספר, ולא הגיב על התוכן שלו - של הספר, אלא על הפוליטיקה שלו - של גלסנר. הוא כאילו נחסם לכל הרגש שבספר, וסירב להיפגש איתו.

  • 6.

    גלסנר מבקר עם יושרה

    סיון, 31/01/09 22:25

    ואתה בטח לא חף ממניעים אישיים כאן

    • אם גלסנר כל כך ישר

      סתיו, 01/02/09 15:29

      ואפילו בעל יושרה, אז איך זה שהוא ''במקרה'' תוקף ספר שהעורך שלו הוא סמי ברדוגו, אחרי שהוא הסתכסך עם סמי ברדוגו, אחרי שכתב עליו ביקורת, ומנחם פרי השיב לו, ''במקרה'' אחרי שכבר כתב את טינתו לזהות מזרחית צעירה בביקורת על ''תהודות זהות - הדור השלישי כותב מזרחית'' - אז ממש מפתיע שחיבר אחד לאחד ויצאה לו הביקורת הזאת...

      • מי שמסתכסך עם מי שביקר אותו לא מבין

        סיון, 01/02/09 20:32

        מה זאת ביקורת. גם אם לא הסכמת עם הביקורת שנכתבה עליך לא צריך לעמוד על הרגליים האחוריות. כל זה אלא אם כן יש בביקורת סתם רשעות מגעילה - מה שבפירוש אין אף פעם אצל גלסנר.

        • אבל

          סתיו, 01/02/09 22:17

          אבל מה שיש אצל גלסנר זה חוסר הבנה כרוני של כל עמדה מזרחית, ורתיעה אוטומטית ממזרחיות, מסיבות פוליטיות - הוא מזדהה יותר עם ציפור כגיבורת ספר מאשר עם מזרחי. והוא מצמצם את האפשרויות של סופר מזרחי, כפי שבהר מסביר יפה, למצוקה ואותנטיות... נראה מישהו עושה את זה לכל הספרות הפינלנדית, או היהודית...

          • אתם לא מייצגים את המזרחים. אתם השוליים שהרוב דוחה.

            ''אבל'' (סתיו)- דמיון מקופח., 02/02/09 11:32

            כך גם המגיב 'דוד' תקוע בטעון ש'גלסנר פוליטי'. אין לכם אנשים, אתם כה בודדים. השיירה עברה מזמן, שיירת העם היהודי, ואתם נותרתם כמו שאתם טוענים- עם הערבים.

            • מי מייצג ומי לא מייצג

              סתיו, 02/02/09 17:32

              מי אמר שמייצגים את כל המזרחים? יש מזרחים שונים כמו שיש אשכנזים שונים וסודאנים שונים. אבל אנחנו לא תקועים בשום עבר, ומי שלא מכיר את ההווה באמת, שלא ידבר על העבר. ושיירת העם היהודי עברה מזמן? מה זה? עד שאין מקום בעם היהודי לתרבות הערבית של המזרחים, אז זאת לא בדיוק השיירה שלנו, ואנחנו כאן כדי לתקן אותה. ומי שמחנך אותנו אחרת, משלה את עצמו כאילו המדינה שלו. היא לא רק שלו...

  • 5.

    תחזקנה ידיך

    רפאל, 31/01/09 21:38

    כל הכבוד שהצלחת לקרוא את השטויות של גלסנר, ולהגיב בכזאת רצינות מדויקת, בלי ליפול לפח שלו. הספר נפלא, עשיר, והוא הקורא האנטי-אידיאלי, ובתקווה הוא יהיה מיעוט.

  • 4.

    כל הכבוד! (ל''ת)

    משה, 31/01/09 20:29

  • 3.

    שיחקת אותה, תפסת אותו. אבל

    בן יפונה , 31/01/09 19:55

    גם אם למדובר בזהות שקשורה במצוקה, ובשיח האותנטיות, הרי שיש צורך בנפח תרבותי כדי שאפשר יהיה לספר סיפור על זהות.

  • 2.

    דיון מעניין. (ל''ת)

    שימי, 31/01/09 19:28

  • 1.

    דברים כדורבנות

    רוני, 31/01/09 17:16

    כל מילה בסלע!