• 75.

    לא אנחנו הרגנו את היידיש

    ישראלה, 09/12/07 17:32

    ההורים שלנו, המייסדים שהגיעו מהגולה אחרי השואה ורצו להידמות לישראלי המקומי שבז לכל מה שנראה כגלותי, מכל מיני סיבות, החביאו כל מה שהיה שייך ל''שם''.. גם את היידיש דברו בשקט כי ''עברי דבר עיברית''.
    כך גדל דור שלם שצמח רק עם הווה ומחפש את העבר בספריות, בדיבוב של אנשים זקנים שאולי זוכרים משהו מהעבר המפואר שהיה שם ןהודחק בבואם לישראל. אני יודעת ומבינה את ההרגשה של לחיות ללא תמונות, זכרונות ושפה כל כך עשירה , היא שימשה את גדולי סופרינו, ואני גדלתי עם ההרגשה שיידיש לא מדברים זה גלותי, יותר עדיף להיות ספרדי מאשר אשכנזי כי האשכנזי נישל ולקח. וכולם שוכחים כולל המזרחיים שלולא התנועה הציונית (האזכנזית) אולי לא היינו פה היום.

    הגב לתגובה זו

  • 74.

    מזרחי זה הכי נחות (ל''ת)

    VLAD, 02/11/07 15:00

    הגב לתגובה זו

  • 73.

    אני אשכנזי

    אהד, 30/03/06 14:46

    אני אשכנזי אבא שלי הוא חצי אשכנזי
    (אבא שלו שלם) וחצי ספרדי. אמא שלי היא פולנייה שלמה אז אני אשכנזי

    הגב לתגובה זו

  • 72.

    ספרדי או אשכנזי

    שחף, 28/01/06 21:23

    מספיק כבר עם השד העדתי הזה שכל הזמן צץ לו . די כבר להתבכיין. ראיתי גם ראיתי את הסרט . מה אומר?????היה לי קשה עם ההפרדה הזו שרוצים ליצור כאן. זה לא נכון ליצור בכלל הכללה הן לגבי האשכנזים והן לגבי המזרחים. לא כל המזרחים הקימו את שוק הכרמל (המזרחים שאני מכירה הם עורכי דין, רואי חשבון, מתמטיקאים, רופאים וכו') ולא כל האשכזים הקימו את הבימה ונחשבים בעקבות כך לרמי מעלה, השכלה וכו'. זה לא נכון!!!במקום לחיות במדינה אחת באחדות ובלכידות אנו במו ידינו יוצרים את ההפרדה העדתית הזו ומנסים כל הזמן לבדוק ,לבחון וליצור פערים ושוני בין אחד לשני .
    זה פטתי !!!הגיע הזמן שנחיה ביחד ,כחברה שיוויונית (כפי שרצו פעם ליצור) , מאוחדת , מלוכדת ורב גונית מבחינת תרבויות , מנהגים וכו'.

    הגב לתגובה זו

    • מסכימה איתך

      אני, 29/01/06 13:27

      חבל מאוד שהתוכנית היתה כ''כ לא ברמה שהדוברים שלה ''הנאורים'' שגדלו על 'מוצרט', לא יכולים להתבטא בעברית תקינה, אלא מאוד מגומגמת

      הגב לתגובה זו

  • 71.

    לכל האשכנזים שמרגישים נרדפים

    ענת מור, 26/01/06 16:21

    או מסכנים או ווט אבר.תסתכלו איך המדינה הזאת בנויה או ליתר דיוק איך האשכנזים בנו אותה בכל עיר גדולה ויפה יש שכונה קטנה ומגעילה שם שיכנו את עוזרות הבית , הבנאים,הגננים וכו....בבאר שבע יש את ד ,בהרצליה שביב , ברמה''ש מורשה וכן הלאה שנים של דיכוי ממסד אשכנזי חולרות הבנתם?

    הגב לתגובה זו

  • 70.

    ''שווים ושווים יותר''

    ככל האדם, 23/01/06 10:28

    לן כל אלו המתיימרים להקרא ''אשכנזים'' הין אכן אינטליגנטים ומשכילים כפי שהם חושבים, הרי שהיו מבחינים בין יהדות אשכנז, שמוצאה מצרפת וגרמניה ובין יהדות מזרח אירופה. '' אשכנז'' היה אזור גאוגרפי במרכז אירופה, שכלל את יהודי גרמניה, צרפת, והמדינות הסמוכות (אוסטריה במזרח, אנגליה ובנלוקס במערב). יהודי מזרח אירופה: פולין, רוסיה והמדינות הבלטיות, נחשבו בעיני האשכנזים, במשך מאות שנים, כפחות ''תרבותיים'' ופחות ''משכילים''. אז היכן מתיישבת כאן התיימרותם להיחשב כנעלים , משכילים ותרבותיים יותר? תתביישו לכם.

    הגב לתגובה זו

  • 69.

    השד העדתי והגיזענות ממשיכים את הרס המדינה

    השד העדתי, 23/01/06 06:46

    הערבים לא צריכים להתאמץ הגיזענות ההתנשאות והעדתיות תחסל את מדינת ישראל
    רק לקרוא את המיילים ששולחים על עמיר פרץ ולמות. למישהו ממש כואב שלא אשכנזי מנסה לרוץ בראש מפלגה.
    מדינת ישראל מדינת כל גיזעניה

    הגב לתגובה זו

  • 68.

    למרות שאני מזרחי הסרט גדול ואמיתי (ל''ת)

    מזרחי מזדהה, 22/01/06 19:57

    הגב לתגובה זו

  • 67.

    לכולנו כבר נמאס מהעדתיות הזו. דייייי

    בני, 22/01/06 14:34

    אנשים פה מתעסקים במוצא שלהם ושוכחים מהו המקור האמיתי של כולנו :
    למעשה כולנו הצאצאים של היהודים מתקופת בית-שני שהוגלו ע''י הרומאים, ועכשיו חזרנו אחרי אלפיים שנה.
    כיום אנחנו ניצבים מול אוייבים חדשים ועלינו להיות מאוחדים.
    לא יתכן שיהודי יקרא ליהודי אחר ''ערבי - יהודי'', כי אתם פשוט לוקחים את כל הענין של ציונות ויהדות וזורקים אותו לפח.

    הגב לתגובה זו

  • 66.

    פתיחת דלתות

    עודד, 22/01/06 13:53

    לפי עדותה של מרואיינת בסרט חיצוניותה האשכנזית עזרה לה ''לפתוח דלתות'' בכמה מקומות עבודה ... עצוב שבימנו אלה לא שופטים בן אדם לפי כישוריו אלה לפי צבע עורו ...חבל

    הגב לתגובה זו

  • 65.

    המזל הוא שאשכנזים הקימו את המדינה כי

    החכם, 21/01/06 17:11

    אחרת היינו מדינה מזרחית, עם ערכים מזרחים, תרבות מזרחית, כלכלה מזרחית, שלטון מזרחי,-בקצור- עוד מדינה מזרחית במזרח התיכון...

    הגב לתגובה זו

    • ו...

      jak, 21/01/06 19:09

      מה רע במדינה מזרחית?
      במה טובה יותר מדינה מערבית?
      האם אזרח במדינה מערבית מאושר יותר מאזרח במדינה מזרחית?

      הגב לתגובה זו

      • בוא ונעשה תרגיל קטן

        אלי, 22/01/06 14:05

        בחר 5 מדינות חוץ מישראל שהיית שוקל בחיוב לגור בהן.

        כמה מהן מדינות מערביות וכמה מזרחיות?

        הגב לתגובה זו

        • תגובה למבחן

          ענת מור, 22/01/06 22:02

          מה זה? אתה רציני עם המבחן הזה? איזה טמבל אתה צריך להיות כדי להביא מבחן כזה בדקת את השיכולים שהביאונו הנה? ענת

          הגב לתגובה זו

          • אחלה מבחן !!

            לירון, 29/01/08 13:49

            תראו לי מישהו אחד שהיה בוחר לגור במדינה ערבית עם כל ה''תרבות'' שלה, ה''מוסר'' ה ''ערכים''. תראו מה הולך שם ותראו לאן הינו מגיעים אם המזרחים היו שולטים פה. ומה הנאצים קשורים? זה שיצא מהגרמנים נאצים, זה לא אומר שזה הדגם. זו היתה נפילה של האימפריה הגרמנית, אבל זו הייתה נפילה חד פעמית ביחס לנפילות הבלתי פוסקות של המדינות הערביות. גם אתה עדיין היית מעדיף לגור בגרמניה ולא באחת ממדינות ערב.

            הגב לתגובה זו

    • זה עדיף על ''מדינה תרבותית''

      דודי, 23/01/06 18:56

      כגרמניה,המדינה המושלמת,שהביאה לעולם גאונים כהיינה ,הלדרלין ,גתה, וגם את אמנות ההשמדה,אם זה הדגם אז אני בוחר במזרחיות,אין כל הבדל בינכם לבינם,גם שם זה התחיל בשיחות סלון,ואל תתנשאו עלינו,התרבות שלנו והיהדות שלנו שמרו עלינו לבל נתבולל,אתם כבר התבוללתם והנאצים זיהיו אותכם בכל זאת לכן אתם כאן,לו יכולתם לבחור אין ליספק שלא הייתם יודעים על יהדותכם

      הגב לתגובה זו

    • לחכם

      Eli LA, 25/01/06 09:31

      רוח נם עלה בטנק אושרב מי פטשה

      הגב לתגובה זו

  • 64.

    מלאים בשנאה

    מירב, 21/01/06 10:33

    למה המזרחיים כל כך שונאים אותי?
    מה רע עשיתי להם? תמיד מסדרים אותי כי אני לא אומרת ''נשמה'' לכל
    מי שמכניסים לו סכין בגב...

    הגב לתגובה זו

    • תגובה

      רמי, 22/01/06 13:44

      מי אמר ששונאים אותך ?? לא עשית רע ..למה את מגיעה עם דעות קדומות ?
      אין מקום בימנו לגזענות!!

      הגב לתגובה זו

  • 63.

    GOD BLESS YOU

    MIKHAEL, 21/01/06 01:21

    THE NEW ASHKENAZIM DESERVE OUR MORAL, PRACTICAL AND POLITICAL SUPPORT!!!

    הגב לתגובה זו

  • 62.

    דני דותן ודליה מבורך - הלוואי ותעשו סדרה שלמה

    מירל'ה, 21/01/06 01:19

    לעניות דעתי, כפי שהייתה הסדרה
    ''עמוד האש'' יש להכין סדרה על ההיסטוריה האשכנזית.
    כך נדע מאיפה אנו באים ולאן רוצים להגיע

    הגב לתגובה זו

  • 61.

    התבה של רוסו כל כך טובה...

    מרים, 20/01/06 23:34

    שאני מפחדת שיבוא הסרט וזה יקלקל לי את הרושם.

    הגב לתגובה זו

  • 60.

    אין תגובה (ל''ת)

    איש עניו, 20/01/06 23:32

    הגב לתגובה זו

  • 59.

    איפה הקשת הדמוקרטית המזרחית?...

    רפאלה, 20/01/06 23:31

    ...למה לא מגיבים על הכתבה הזו?

    הם כל הזמן עסוקים בקרקעות, אבל הנושא התרבותי-קולינרי לא מזיז להם בכלל...חבל!

    הגב לתגובה זו

    • תגובה -נכון.

      ענת מור, 22/01/06 22:15

      נכון. את צודקת. הלואי ומישהו מהקשת קורה את זה. איפה עוד אני יכוללה לשמוע אתכם? יש לכם הזדמנות לדבר אלינו הספרדים הצעירים במדינה דברו .....................

      הגב לתגובה זו

  • 58.

    לא נולדתי ווז-ווז ולא תהפכו אותי לווז-ווז (ל''ת)

    אפרים, 20/01/06 23:28

    הגב לתגובה זו

    • אתה אידיוט אם כל מה שלקחת מסבא וסבתא שלך זה ביטוי גזעני (ל''ת)

      אנה, 21/01/06 20:33

      הגב לתגובה זו

  • 57.

    לא אהבתי אשכנזים...

    רותי, 20/01/06 23:26

    אבל עכשיו אני מבינה יותר טוב את הבעיה. לא אגיד שאני נטוה להשתאכנז, אבל גם זה לא אסון גדול.

    הגב לתגובה זו

  • 56.

    געפילטע פאלפל - זה רב-תרבותיות! (ל''ת)

    אליעזר, 20/01/06 23:24

    הגב לתגובה זו

  • 55.

    גליתי אתר שמסביר הרבה...

    ריקי, 20/01/06 18:51

    WWW.ASHKENAZ.ORG.IL

    הגב לתגובה זו

    • אם אנשים היו נכנסים לאתר הזה, זה היה משנה להם את הראש....גם הכתבה ו (ל''ת)

      רבקה, 20/01/06 23:21

      הגב לתגובה זו

  • 54.

    אם נדע להיות אשכנזים...

    אברהם, 20/01/06 18:49

    אז העולם הערבי יכבד אותנו יותר.
    הבעיה שלנו שאנו מנסים להיות משהו שונה ממה שאנחנו.

    הגב לתגובה זו

    • אני יודע איך ''משתאכנזים''

      הפולני, 09/03/06 16:04

      עליך ללמוד בישיבה אשכנזית אז תהפוך לאשכנזי. אני עצמי אשכנזי שלם אני פולני שלם ונולדתי שם

      הגב לתגובה זו

  • 53.

    ...אז מה רע אם יש לנו אירופה קטנה במזרח התיכון?

    אדון שרגא, 20/01/06 18:48

    אפשר וגם אפשר אירופה קטנה עם קצת פאלפל, שמיים בהירים ומזרח-תיוכוניות טובת לב...

    הגב לתגובה זו

    • נכון ולדעתי זה הקסם של ישראל:שילוב אותנטי של מזרח ומערב, (ל''ת)

      ואחלה מזג אויר, 21/01/06 20:34

      הגב לתגובה זו

  • 52.

    גם האשכנזיות וגן המזרחיות הן בסדר...

    מושיקו, 20/01/06 18:45

    מה אתם מתווכחים כל כך?
    בואו נהנה קצת מהרב-תרבותיות והבנות היפות שיש לנו

    הגב לתגובה זו

  • 51.

    ברידערלעך, וואס שלאגט איר זיך? (ל''ת)

    יהושע, 20/01/06 18:44

    הגב לתגובה זו

  • 50.

    לא חשוב מאיפה הורים...

    רחמים, 20/01/06 18:43

    העיקר שנכבד את התרבות של האשכנזים, המזרחים והספרדים.
    אז נהיה מדינה חזקה ואור לגויים.

    הגב לתגובה זו

  • 49.

    לציונות היו מספר פשלות...

    אביבה, 20/01/06 18:41

    ...בין היתר לשמח על השינאה בין העדות השונות. זה היה טוב לציונות.
    כיום אפשר אחרת. כל הכבוד לאשכנזים החדשים המתעוררים. הם אינם שונאים מזרחיים. לכל חבר'ה
    המזרחיים: תוציאו לכם מהראש את התסביכים. התעררות האשכנזית רק תטיב עמכם.

    הגב לתגובה זו

  • 48.

    כתבה מצויינת! אשכנזי וישראלי משלימים זה את זה (ל''ת)

    אריק, 20/01/06 18:36

    הגב לתגובה זו

    • הפכנו לשק חבטות! זכור לי סיפור בשם ''האשכנזי שלנו'' בהארץ לא מזמן

      אליאב קמינסקי, 22/01/06 14:29

      מזמן, פשוט מקומם. זכורות לי גם אמירות וחיקויים, כמו בארץ נהדרת ובמקומות אחרים. זה פשוט עוול עצמי. לאן עוד נגיע במקום הזה???

      הגב לתגובה זו

  • 47.

    הנדלמן, הצחקת אותי....

    מסריק, 20/01/06 15:46

    בן כנען שינה את שמו להנדלמן ולא להיפך, זה לא קצת עצוב שאם מישהו רוצה לכתוב בעיתון, הוא צריך להוסיף לעצמו שם שלישי-אשכנזי, ואפילו לעשות סרט פיצ'ר שלם שמעיד על כך שהוא אשכנזי...
    לא יאמן שגם הצלחתם לסחוף מרוקאי אחד, שבונה את הקרירה שלו על שיבה למקורות אשכנזיים שמעולם לא היו לו.
    כנסת מסריק, תתבגרו כבר, כי השם ההולם אתכם ביותר הוא: 'התנועה לגזענות מערכתית'.

    הגב לתגובה זו

    • תגובה

      ANAT MOR, 22/01/06 22:24

      איזה גדול ! הצחקת אותי .מקווה לשמוע ממך עוד הרבה. ענת

      הגב לתגובה זו

    • צודק מאה אחוז (ל''ת)

      ח., 23/01/06 15:38

      הגב לתגובה זו

    • איתמר הוא במקור הנדלמן יא מצחיקים

      לירון, 29/01/08 14:03

      הוא שינה את שמו באיזה שלב לבן כנען מהפחד שידעו שהוא אשכנזי כי הוא נתקל בעוינות וזה מה שהוא סיפר בסרט. רק לאחרונה קיבל ביטחון והחזיר את שמו המקורי בלי קשר להיותו עיתונאי.

      הגב לתגובה זו

  • 46.

    הסרט מוקרן בפריז עכשיו

    לילך, 20/01/06 15:45

    ושמעתי שהם עושים חיל באירופה, יאללה תפרגנו קצת מה יש?

    הגב לתגובה זו

  • 45.

    גזע מעורב

    שאלה, 20/01/06 15:28

    אני נחשבת לגזע מעורב, אבא אשכנזי ואמא ספרדית, האם לדידך יש לי זכות קיום בארץ זו? או שמא על אבי לשרוף ולהשמיד את הטעות שחולל?

    הגב לתגובה זו

  • 44.

    medinat ha jehoodim

    hari, 19/01/06 23:45

    ani meztia she achrei she hapalestinaim jekabloo medina mishelahem.......jagia gam hazman lechalek et ma shenishar ben ASHKENAZIM VE SFARADIM vekach tishkot ha arezt 40 SHANA.

    הגב לתגובה זו

    • אני מאד מקוה שאתה ציני. (ל''ת)

      יהודי מא''י., 20/01/06 02:24

      הגב לתגובה זו

  • 43.

    שיהיה טוב לעזאזל שיהיה טוב (ל''ת)

    תמיר, 19/01/06 23:31

    הגב לתגובה זו

  • 42.

    אין דבר כזה ספרדי/אשכנזי.

    g/c, 19/01/06 22:42

    ספרדי ואשכנזי זה זה אותו דבר
    כולם יהודים זו סתם המצאה ישראלית

    הגב לתגובה זו

    • תתפלא אבל זה מושג ידוע בכל מקום שיש בו יהודים (ל''ת)

      אנה, 21/01/06 20:36

      הגב לתגובה זו

  • 41.

    מישהו יכול לפרט לי איזה עדות נחשבות

    מיזרחי, 19/01/06 20:21

    לאשכנזים ואיזה עדות לספרדיים?

    הגב לתגובה זו

    • תגובה

      חנה, 22/01/06 00:36

      הפירוש המילולי של אשכנזי הוא ''גרמני''. האנשכזים הם דוברי היידיש (הקרובה לגרמנית). מדובר ביהדות פולין, רוסיה (גבול המושב), צ'כיה, רומניה, גרמניה אוסטריה והונגריה. חלק מיהודי צרפת (היושבים באלזס) אף הם אשכנזים. במהלך המאה ה 19 יהודים אלו היגרו לאמריקה, אנגליה ורחבי מערב אירופה. ספרדים: היהודים מגורשי ספרד. לרוב - השפה המסורתית בקירבם היא הלאדינו (ספאניולית). הם ישבו בצפון אפריקה, תורכיה, הבלקן, יוון וכיוב'. וכאן העניינים מתחילים להסתבך. יהודי עירק למשל אינם ''ספרדים'' כי אין להם קשר למגורשי ספרד. קהילת בבל עתיקה הרבה יותר מגירוש ספרד, וקדומה לה בהרבה. השפה המדוברת ביניהם היא ניב של ערבית-יהודית. גם חלק מיהודי צפון אפריקה אינם ממגורשי ספרד, אלא צאצאי קהילה יהודית קדומה יותר אשר ישבה שם, והתמזגה עם הפליטים היהודים מספרד. יהודי פרס והודו - שוב - אינם ספרדים. מקווה שעניתי לשאלה.

      הגב לתגובה זו

  • 40.

    השם אומר את הדעה שלי. (ל''ת)

    --ישראלי--, 19/01/06 20:20

    הגב לתגובה זו

  • 39.

    אין אשכנזי אשכנזי ואין פרנקל פרנק

    איתן, 19/01/06 18:29

    אז מה נכון ומי זה מי .דורש תשובות עכשיו.

    הגב לתגובה זו

  • 38.

    לא נורא, אני שמחה לאמץ תרבות לבנטינית

    אשכנזייה, 19/01/06 16:38

    בתור דור שלישי כאן, והייתי גם בפולין, אני רוצה להגיד שאין לי ממש סנטימנטים לתרבות האשכנזית, ואני שמחה לאמץ את התרבות הלבנטינית:
    האוכל, המוזיקה, הנופים. אולי רק חבל על ההומור האשכנזי, הוא היה טוב. (סיינפלד הוא צאצאו לדוגמא)

    הגב לתגובה זו

    • איזה אשכנזיה מתוקה את!!!

      מזרחי, 19/01/06 17:32

      גם אותי לא מעניינת תרבות עירקית,מזרחית,ספרדית וכו''..וכו''..הרבה אנשים עוד לא תופסים שנוצרה כאן מציאות אחרת וממשיכים לנבור בפצעים ישנים.אולי בגלל תיסכולים שונים ומשונים מבית אבא(ואמא)משני הצדדים וממשיכים לשחות בסחי הזה!!
      כאדם אוהב הומור,גם ההומור האשכנזי הטוב נעלם ואיננו(דג'יגן ושומכר למשל).הבולשביקים האשכנזים?דאגו למחוק ולבטל כל דבר טוב.כמה אשכנזים למשל יודעים מי היה שלום עליכם?והפרימיטים משני הצדדים ממשיכים להאשים אלה את אלה.לבורות אין עדה וגזע,היא אוניברסאלית!!את נראת לי אדם(אשכנזיה?)בריא,כן ירבו כמוך!!!

      הגב לתגובה זו

  • 37.

    השחצנות של היהודים האשכנזים בישראל

    שחר, 19/01/06 16:18

    נובעת אך ורק מהעובדה שהעולם היום (ובעבר בלא-רחוק) הוא עולם מערבי-אירופאי.
    מדינות שקוראות תיגר על התרבות המערבית (כמו אירן) נחשבות ככאלה שמסכנות את שלום העולם.
    כל עוד התרבות המערבית היא השלטת, התרבות המזרחית תיחשב כ''פולקלור זניח''.
    לכן למזרחיים אין ממש סיכוי להתקדם, אלא אם יאמצו את המודל המערבי, יכירו אותו היטב ויחקו אותו בצורה מושלמת (אבל אז כבר לא ממש יבדילו בינם לבין האשכנזים...).
    Sad but True
    מה שכן, אם האשכנזים שמופיעים בסרט יעברו לאירופה, הם יראו כברברים: גסות הרוח שלהם, המרפקנות הכוחנית, ההתנשאות השחצנית בנוסח ''אנחנו אור לגויים והגויים הטפשים הם חוטבי העצים ושואבי המים שלנו'' - כל זה יגרום לכך שהאירופאים ישנאו אותם יותר ויותר כמו שקרה כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת.
    והערה אופטימית לסיום: אני מכיר המון אשכנזים שלמרות רגש העליונות שלהם הם אנשים אוהבי אדם שלעולם לא יתבטאו בצורה וולגרית כלפי אחרים.
    כנראה שכדי להעליב את המזרחיים בריש-גלי צריך להיות אדם קטן, לא-מוכשר ובעיקר מאוד מאוד מתוסכל...

    הגב לתגובה זו

    • אתה צודק: כולנו ישראלים וזו הזהות שלנו בעולם

      אשכנזיה מזרחית, 21/01/06 20:42

      ישראלי שייצא לאירופה יזוהה כישראלי ולא כמזרחי או אשכנזי.
      בתור מי שחיה בניו יורק כבר שנתיים, חצי אשכנזייה וחצי מזרחית, אני רואה את זה טוב מאוד. לא משנה כמה מחונכת אני, יש לי דם חם והרגלים ישראליים לחלוטין, ולכל מקום שאלך אני ישראלית: אני עובדת כמו ישראלית (מתעצבנת כשתהליכים לא עובדים נכון - האמריקאים חושבים שאני ריגשית מדיי ולא יכולה לעשות ביזנס, ואני חושבת שהם עצלנים שבחמש נופל להם העט), אני ישראלית בתור בסופר או בבנק (אם מישהו בטעות עוקף אותי אני כמעט מורידה לו את הראש) ואני מקללת את הנהגים שחותכים בכביד ממש ביחד עם נהג המונית (שמופתע כי הוא רגיל לאמריקאיות שיושבות ושותקות בקרירות של ''מי אתה שבכלל תדבר כשאני יודבת לך במונית''?), ובאותה מידה אני חברותית ועוזרת לאנשים ברחוב, אני חייכנית וסחבקית של אנשים שלוש דקות אחרי ההכרות איתם.

      י-ש-ר-א-ל-י-ת וגאה בזה.

      הגב לתגובה זו

  • 36.

    דני ודליה , ומחקרכם השקרי

    Joseph, 19/01/06 16:06

    אם תפנו למילונים יודייקה או בריטניקה, תגלו שהמילה '' אשכנזי'' מתורגמת ל= יהודי גרמניה או צרפת,
    ללמדנו שהיתר הם יוצאי מזרח אירופה
    ותפסיקו להתחבות תחת שמות לא לכם, הסרט מועד למתוסבכים שאין להם זהות ומתחנפים להכלל למשהו שהם אינם. בקיצורו של דבר , you just have an inferiority complex.

    הגב לתגובה זו

    • אם ככה, משה כהן ואיציק לוי אינם יהודים

      יהודי מא''י., 19/01/06 18:15

      כל מי ששם משפחתו כהן, כץ, לוי ודומיהם שייך במקורו לשבט לוי ולא לשבט יהודה, ועל כן אינו שייך ליהודים אלא ללויים. אם אתה דורש שפולנים יפסיקו לקרוא לעצמם אשכנזים, אני דורש שהאדונים הנ''ל יפסיקו לקרוא לעצמם יהודים.

      הגב לתגובה זו

      • אידיוט-לויים הינם יהודים

        בור ועם הספר, 19/01/06 21:22

        החלוקה היא לכהן,לוי וישראל ולא כהן,לוי ויהודי

        הגב לתגובה זו

  • 35.

    לכל עלובי הנפש שהגיבו וליוצרי הסרט

    ישראלי, 19/01/06 16:05

    תפסיקו כבר להתבכיין, תרימו ראש ותהיו ישראלים גאים כדברי חוזה המדינה בספרו''מדינת היהודים'' עלינו להקים מדינה רב לאומית כדוגמת שויץ דאז שתיהיה מבוססת על ערכים של דמוקרטיה ותרבות. אפשר לשמר את הזהות אבל למה לבלבל את המוח על זה כ''כ הרבה צריך רק להחליט אל מי אנחנו נושאים את עינינו אל המערב או המזרח(מהבחינה התרבותית) זה הכל.(ומערב יכול להיות גם ארה''ב לצורך העניין.

    הגב לתגובה זו

  • 34.

    יש פוסט מעניין בנושא בבלוג

    יוסי, 19/01/06 15:55

    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=594462

    הגב לתגובה זו

  • 33.

    הפרענקיות יותר טובות,אשכנזיות ככה ככה...כל השאר בלה..בלה..בלה.. (ל''ת)

    עיראקי, 19/01/06 15:55

    הגב לתגובה זו

    • אם כל האשכנזיות היו כמו פטריסיה הזאת

      מזרחי אחד, 29/01/08 14:09

      הרקדנית בטן שהייתה בסרט....אז היה פה משו משו.

      הגב לתגובה זו

  • 32.

    כנסו תישמעו סיפור מהלב..

    בבקשה תיכנסו, 19/01/06 15:45

    חברה מה זה בלי ההורים שלי לא היה כלום.? שמעתי את זה פה כמה וכמה פעמים בלי ההורים שלכם (אשכנזים) לא היה כלום נכון אבל על תישכחו מי בנה את הכל.!!! בואו אני יספר לכם סיפור ראסמי מהלב..
    סבא שלי לפני שעלה לארץ (מעירק) היה לו 2 בתי קולנוע ו4 ממפעלים כלמיני מפעלים הוא היה עשיר וגם כל האחים שלו וכל בני מישפחתו יום אחד בואו לעירק כמה אשכנזים ואמרו להם בואו מהר בואו מהר הערבים רוצים להרוג אתכם בהתחלה הם לא האמינו אבל האשכנזים לנו נתנו להם זמן לחשוב וזמן לקחת דברים כמו בגדים תמונות וכל השטויות (שבניהם הרכוש הכבד שהיה להם..) והביאו אותם לפה וזרקו אותם לפחונים עלובים ונתנו להם לעבוד בפרך בישבל גרושים בזמן שהאשכנזים שבאו מרוסיה קיבלו דירות ונתנו להם פקודות אז תפסיקו לבלבל לי את המוח בלי ההורים שלי לא היה כלום סבא שלי עכשיו כמו כלב יושב בבית שלו כי אין לו כסף לבית אבות הרסתם לו את החייםו
    ולפני שהוא בא לפה היה לו הכל הוא הגיעה לפה וזרקו אותו כמו כלב ..
    ועל תישכחו שכל המרגלים הכי טובים
    (כמו אלי כהן) היו מזרחיים אז תישקלו מילים...
    ואני גאה להיות ערקי (מזרחי)

    הגב לתגובה זו

    • בבל

      ירון, 19/01/06 19:37

      אפשר גם היום לחזור לשם(בכל מקום בגולה היו היהודים במצב סוציו אקונומי טוב מהסובבים אותם רק שבאירופה בעקבות השואה היהודים נשארו חסרי כול).

      הגב לתגובה זו

    • עיראקים

      שון, 19/01/06 19:41

      כן גם אני עיראקי ואיך שלא תסתכל
      על האשכנזים כמה שהם לא סובלים את המרוקנים הם גם לא מתים עלינו בן -גוריון אמר על כל עדות המזרח
      ''מה זה משנה כולם ערבים''.
      אז אני אומר הם הם שיצרו את הגזענות.
      אבל עליהום צבועים ורעים זורם להם בגוף נפט לא דם...................
      שיהיה לך שבת -שלום!!!

      הגב לתגובה זו

    • בעירק כולם היו מיליונרים...

      אם זה לא היה, 19/01/06 21:24

      תמיד בסיפורים של העירקים סבא שלהם היה מיליונר.
      הצעתי לשר האוצר: לך על המודל העירקי,מסתבר שהוא ממש מוצלח :)

      הגב לתגובה זו

  • 31.

    תרומת היהדות ספרד

    Avi, 19/01/06 15:34

    תרומת היהדות

    תרומת היהדות התבטאה בכל צורה שהיא - הן כלכלית והן אינטלקטואלית. לדוגמא:


    היהודים הצטיינו באומנויות.

    היהודים הצטיינו במקצועם כמעבדי עורות, מעבדי מתכות, צורפי זהב וכסף ותכשיטנים. (ניתן לראות כי חלק ממיומנויות אלה נמשכת גם היום. יהודי תימן שמרו על המוניטין שלהם בעיבוד כלי כסף, וסוחרי יהלומים יהודיים מפורסמים בעולם כולו).



    יהודים הצטיינו במדע ובפרט ברפואה.

    רופאים יהודיים היו בכל מקום, בין המפורסמים ביותר היה רבי חסדאי אבן שפרוט, רופא בן המאה העשירית של שני הכליפים, אשר נחשב לאחד מהאנשים בעלי ההשפעה הרבה ביותר בספרד.



    יהודים הצטיינו במסחר.

    היהודים פעלו כמתווכים בין העולם המוסלמי לעולם הנוצרי, שהיו נתונים בתחרות עזה ולא תיקשרו זה עם זה באופן ישיר. כתוצאה מכך, היהודים הפכו לסוחרים שכיסו את המזרח הרחוק, המזרח התיכון ואירופה.



    יהודים הצטיינו בהשכלתם.

    המוסלמים היו מוקסמים מידע קלאסי. אך מכיוון שהם לא ידעו יוונית או לטינית, היו אלה היהודים שנכנסו לתמונה וגישרו על פער השפה, בתרגמם את אותן יצירות לערבית. בנוסף, היהודים סייעו בהפצת ההשכלה הערבית לאירופה הנוצרית. הם תרגמו טקסטים ערביים לעברית, שלחו אותם לאירופה, ושם יהודים נוספים תרגמו אותם ללטינית - שפתה של האימפריה הרומית, שעדיין הייתה בשימוש.

    הגב לתגובה זו

  • 30.

    איך לא נמאס כבר לדון בנושא המאוס הזה (ל''ת)

    צ, 19/01/06 15:07

    הגב לתגובה זו

  • 29.

    האשכנזים האמיצים

    אני, 19/01/06 15:05

    אני מאמין שאם האשכנזים הצעירים היו אמיצים דיים,הם היו שואלים את הוריהם לסיבה שבגללה הם שונאים בני אדם ככה.ומאיפה המרובעות הזאת.

    הגב לתגובה זו

  • 28.

    מתי ניגמל מזה ? ונמזג כולם (ל''ת)

    ערן, 19/01/06 14:58

    הגב לתגובה זו

  • 27.

    האשכנזים=צל של רודפיהם ורוצחיהם מאירופה. נקודה.

    יוני, 19/01/06 14:44

    אם יש פלא בעולם הגדול הוא,
    כיצד היהודים שניצלו מכבשן האש של אירופה הישנה והמתחדשת בימינו, כיצד אותם אנשים מחקים בכל אורח חייהם את אותם הרודפים והשונאים!

    בכל שטח בחיים מחקים היהודים הללו את האירופאים האנטישמים- תיאטרון, קונצרט, קלסיקה, ליקוק לערבים, שינאת דתיים (רק שאצל האירופאים השינאה היתה לכ-ל יהודי) ''תרבות וחינוך'', גזענות והתנשאות, בקיצור, היהודים האשכנזים היו ועודם חקיינים עלובים של שונאיהם ורודפיהם מימים ימימה.

    כבוד עצמי? אַיִן.
    כבוד יהודי? אַיִן.
    כבוד תרבותי? אַיִן.

    יהודי גלותי? IN
    שינאה עצמית? IN
    שינאה דתית? IN

    מדברים כל שבעת פלאי תבל?
    הגנים האשכנזים הינם הפלא ה-8

    הגב לתגובה זו

  • 26.

    לא נמאס לכם מהשטויות? מה זה מוצא ספרדי /אשכנזי ? מישהוא נולד שם?

    בן אדם, 19/01/06 14:44

    עוד אחת מההמצאות המטופשות שמקימים מריבצה כל כמה זמן (שיעמום) מה אגיד שהורי ילידי פולין (אבי) ועיראק (אמי) אחי נשוי לאישה שהוריה ילידי תימן וטוניס,אחותי נשואה לאיש שהוריו ילידי מרוקו,ואני נשוי לאישה שהוריה ילידי רומניה/בולגריה. ומה עם הילדים שלנו ? שהם דרך אגב מרגישים נפלא וללא שום רגשי טיפשות כמו לחלק מהאנשים שעסוקים בלקטלג איש את אחיו.

    הגב לתגובה זו

  • 25.

    צביעות כדרך חיים

    בן אדם, 19/01/06 14:41

    העדתיות מונשמת מלאכותית על ידי אשכנזים לצורך הרגשת עלעיונות אחרת היו נאלצים להתמודד עם עתמם.פגם בחינוך.הכל מהבית.צביעות כדרך חיים.

    הגב לתגובה זו

  • 24.

    אשכנזי / ספרדי

    עמיר, 19/01/06 14:31

    יש בלבול רב בין 2 המושגים, בעיקר כי לא מבינים את המקור.
    על פי שאני יודע, ספרדי הוא צאצא ליהודי שגורש מספרד לפני יותר מ 500 שנה :
    היהודים התפזרו באירופה, בצפון אפריקה, ישראל ( אשר נקראים ספרדים טהורים כמו משפחת גאון, משפחת נבון, ועוד ) ומה שמאפיין את רובם זה ניסיונם לשמר את שפת הלאדינו שבה דיברו בספרד.
    ולכן מדברים לאדינו גם יהודים מבולגריה, מאיטליה וגם מספרד ופורטוגל.
    כלומר : מי שמזוהה כמזרחי : יוצאי עיראק, יוצאי איראן, יוצאי תימן כמעט בטוח שהם לא יכולים להיות ספרדים כי הם חיו שם מאז חורבן בית ראשון ושני וסביר שיהודים שגורשו מספרד לא הגיעו לעיראק ( אין בזה כל הגיון ).

    לכן, מי ומה זה אשכנזי זאת תעלומה.


    לכן, יותר נכון לאמר שיהודי שגורש מספרד ומשפחתו החליטה להתגורר בהולנד או בגרמניה הוא ספרדי ( גם אם הוא מדבר יידיש ).

    הגב לתגובה זו

    • אשכנזים/ספרדים

      רן, 19/01/06 19:50

      כל יהודי פולין דיברו בשפת אידיש
      אפילו יהודים פולנים ממוצא ספרדי
      אבל היהודים הפולנים ממוצא ספרדי
      התפללו לפי נוסח ספרד ולא נוסח אשכנז.

      הגב לתגובה זו

  • 23.

    הנדלמן מקווה שהסרט יעורר הדים,

    הו לא, 19/01/06 14:22

    ו''יחשוף את הפרצוף האמיתי של הצופים. אני רוצה שאנשים יגידו 'מה פתאום סרט שלם על אשכנזים?'''

    יש בשביל מה לחיות!!!

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    הבלים

    שיר, 19/01/06 14:18

    באמת מספיק עם ההבלים!!!!!!!!
    בכוח להמשיך ולדחוף סטריאוטיפים ושדים עדתיים תסתכלו מסביב,לא חסרות משפחות שהן הכל ספרדי ואשכנזי ביחד,למשל אני, !!! מי שרוצה-ירגיש מקופח גם אם יוולד עם כפית זהב בפה.ואת זה למדתי מהצד הספרדי שלי. מאלו שחיו במעברות וגרו בדרום ויכלו לבכות עד היום שדפקו אותם. במקום זה,הם בנו את עצמם. והיום הם גאווה גדולה ותורמים בצורה מדהימה.

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    זה סרט על אוסטיודן!

    Googleman, 19/01/06 14:14

    אני בן לסבים וסבתות והורים יקים שעלו ארצה מגרמניה בשנים 1936 ן 1939 בתור נערים. אומר לכם אתם אכולי רגשי נחיתות! הסבים והסבתות היקים שלי קראו לכם אוסטיודן! וזה מה שאתם יהודי מזרח אירופה, תחום המושב, קיביצרים, גנובים ושלומפרים. מתי תלמדו להנות מהלבט. מתי תלמדו להסתכל לבני עדות המזרח בגובה הענים כיהודים אוטנטים בעל לב יהודי חם!
    כאשר המשפחה הגיעה מרוששת לגמרי מגרמניה לחיפה, השכנים מטורקיה היו אלה שבאמת עזרו להם למרות קשיי השפה. יהודי גרמניה היו יהירים כלפי האוסטיודן אבל עלית הנאצים לשלטון הורידה אותם למציאות האכזרית! כולנו יהודים רדופים!!

    הגב לתגובה זו

    • הלואי וכולם היו כמוך

      ברוך, 19/01/06 14:45

      הלואי וכולם היו כמוך

      הגב לתגובה זו

    • תגובה לgoogleman

      ברוך, 19/01/06 14:53

      לו כולם היו כמוך

      הגב לתגובה זו

    • אשכנזיה מפוכחת!

      דפנה, 19/01/06 15:34

      תגובה נהדרת!

      איש נבון שיודע להסתכל ברבדים השורשיים, העמוקים והמהותיים באמת.
      זה יפה לשמר את התרבות האשכנזית המפוארת. והיא אכן כזו! אבל עדיין לא קיימת עילה ליצור את ההפרדה המלאכותית* בין בני העדות השונות. מיותר ואף מגוחך לעמוד על הרגליים האחוריות ולציין פעם אחר פעם את הפער ואת השונה; אין לכם ברירה כולנו אחים;אשכנזים-מזרחים-ספרדים.
      הלוואי על כל עם את הברירה המבורכת הזו!

      הגב לתגובה זו

    • לפחות יש צדיק אחד בסדום (ל''ת)

      א, 19/01/06 15:51

      הגב לתגובה זו

    • Googleman אתה אידיוט (ל''ת)

      ליאת, 19/01/06 15:51

      הגב לתגובה זו

    • googleman

      רן, 19/01/06 20:12

      חלק מיהודי גרמניה הם צאצאים של מגורשי ספרד וכן יהודים ממזרח אירופה ולא כולם שורשיים.הייתה הגירה מגרמניה למזרח אירופה ובעיקר לפולין(החצר האחורית של גרמניה של הרבה יהודים גרמנים מימי הביניים.השפה של יהודי המזרח אוסט יודן הייתה יידיש שהיא דיאלקט גרמני של היהודים(יודנדויטש).

      הגב לתגובה זו

  • 20.

    במציאות ימינו חייבים להגדיר יהדות במדינה יהודית יחודית,יחידה בייקום

    די לעיסוק בהגדר, 19/01/06 14:12

    להגדרת יהודי יש בסיס הלכתי מוצק.
    לא חייב לשמור תרי''ג (613) מצוות אך יש מינימום מסויים שצריך להיות ברור.
    אגב גם אם זה נישמע גזעני זו טעות , כי היהודי מחוייב לכבד את השונה , הגר והזר. כל עוד אינו אוייב או מהווה איום כלשהוא.
    ליהודים אין עוד מדינה בשום מקום בעולם / ייקום.
    על אף שוני בין שבטים / קהילות שונות , בסיס האמונה דומה על אף 2,000 שנות גלות ממקומות ומרחקים גדולים זה מזה.

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    מדהים!!!

    אל תעבדו עלי, 19/01/06 14:10

    העיסוק של החבר'ה האלה בנקודה הזאת הוא עיסוק מבורך ונכון.
    הזווית בה הם רואים את הדברים היא כנה ומדוייקת: הנאצים רצחו את יהדות אשכנז. מה שנותר ממנה הוא אודים מעשנים בודדים שזחלו על גחונם למדינה היהודית הצעירה.
    הציונות הבן-גוריונית ניתצה לחתיכות את המטען התרבותי שסחבו איתם הניצולים המעטים. אנשים לא יודעים אבל בשנות ה 50 היה חוק שאסר על מופעים באידיש ועל דיבור באידיש במקומות ציבוריים!
    מזרחיים נוהגים להלין על-כך שהממסד האשכנזי בארץ דרש מהם להתנער מתרבותם המזרחית. אך האמת היא שהממסד הציוני אשכנזי התרכז קודם כל בהריסת התרבות האשכנזית שלו הוא: גזיזת פיאות לילדים שהגיעו לקיבוצים, איסור על דיבור באידיש וטביעת מושגים נפשעים כמו: ''צאן לטבח'' תוך בניית אתוס מלאכותי חדש של צבר חקלאי לוחם וגאה.

    רק השגה אחת: הנדלמן אומר שם שטות גדולה: שהמזרחיים הם ''ערבים בני דת משה''. זה קשקוש. הם יהודים הם הן מבחינה אתנית והן מבחינה דתית.
    יש לזה הוכחות רבות שלא אכנס אליהם כאן רק אציע לכם לראות תמונות מרחובות קהיר ולראות כמה רבים הם הפרצופים שם שנראים למי שחי בארץ (גם בקרב יהודים מזרחיים) כפרצופים זרים ומובהקים בערביותם.

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    בלי האשכנזים לא היה פה כלום !!!!

    דן, 19/01/06 13:59

    המזרחים יודעים להתבכיין,
    האשכנזים בנו פה ועשו הכל,
    אחרת היתה פה מדינה כמו לבנון סוריה וכו'

    הגב לתגובה זו

    • על מה אתה כל כך גאה?

      בר, 19/01/06 14:36

      על מה אתה כל כך גאה?ממה אתה מפחד?אם לא היו המזרחיים היית צריך להמציא אותם אחרת לא היית קורא לעצמך''אשכנזי'' ואז מה היה גורם לך להרגיש שאתה יותר מוצלח ממישהו.

      הגב לתגובה זו

    • אני מבין שביקרת בירדן ובסוריה ואתה מעורה באדריכלות, בחברה ובכלכלה

      הבא לעזרתך, 19/01/06 14:43

      שם באופן ישיר וללא תיווך התקשורת והמדינה (האינטרסנטיים), שהרי אם לא כן, בוודאי שלא היית מביע את דעותיך הילדותיות בצורה כזו נחרצת.
      ספר חוויות מהטיול.
      אתה שבוי של הקונספציה שבנו בשביל שלשכמותך תהיה זהות מסוימת. ואתה אפילו לא מודע לעצם שביונך, להיפך אתה מרגיש צורך לקום ולהיות הדובר. בעיה קשה אך אתה יכול עדיין להשתחרר. רק תלמד מהטעויות של טומי ותתחיל להטיל ספק באמיתות על פיהן אתה חי.

      הגב לתגובה זו

    • תגובה לדן מהרצליה

      ברוך, 19/01/06 14:51

      אתה עוד מייבש ביצות?אתה מאלה שצריכים להזכיר לעתמם שהם אשכנזים על מנת להרגיש בעלי ערך.אתה משחק בנדמה לי כמו הרבה אשכנזים שמנסים להאכיל את השאר בכפית כמו ההורים שלך.שאל אותם למה לא חינכו אותך לכבד אחרים.או אמא זה מעבר ליכולתם.תפוס ביצים ותתחיל לחיות.אתה מנפנף בשם אשכנזי כאילו היה תואר אצילות

      הגב לתגובה זו

      • יפה אמרת (ל''ת)

        ., 21/01/06 20:44

        הגב לתגובה זו

    • חוץ מהמרוקאים..............

      אורי, 19/01/06 14:55

      כולם תרמו וימשיכו לתרום.

      הם הגיעו בשנות השישים אחרי שנבנתה כבר המדינה. עכשיו הם הורסים אותה..............

      הגב לתגובה זו

      • חוץ מהאשכנזים.....

        צמח בר, 19/01/06 19:27

        אני מבינה שנעים לך לחיות בבורות משוועת, אך מה שמדהים שמהבורות שקיימת בך אתה ניזון לשם עליונות .
        אשרייך.........

        הגב לתגובה זו

      • אני אישית כבן לאמא מרוקאית נעלב ממך

        תמיר, 19/01/06 23:13

        נולדתי לפני 22 שנה למה אתה צריך לעשות ולהעליב אולי תקל את זה שאנשים מסויימים שונים ממך ולא פחות טובים , אלא בעלי תכונות שונות ?

        הגב לתגובה זו

  • 17.

    מזרחים = ערבים (ל''ת)

    ירון, 19/01/06 13:57

    הגב לתגובה זו

    • מזרחי הוא ערבי כמו שאני גוי.

      יהודי מא''י., 19/01/06 18:09

      מזרחי הוא יהודי-ערבי ולא שום דבר אחר (אלא אם הוא פרסי, תורכי או שייך לכל עם מזרחי אחר שאינו ערבי). וקודם כל יהודי.

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    התשובה

    ניר, 19/01/06 13:42

    הפתרון אינו בהחייאה מלאכותית של האשכנזיות ומן הצד השני גם לא בהתרפסות בפני המזרחיות. יש לחזור לתפיסות האבות המייסדים וליצור ישראליות חדשה וגאה. תרבות מקורית, חברה שיוויונית וערכית. תפיסה ממלכתית במקום קואליציות של מיעוטים.

    הגב לתגובה זו

    • נכון כאידיאל, בפועל - אוטופיה לא מעשית (ל''ת)

      בן יסודי, 19/01/06 14:19

      הגב לתגובה זו

  • 15.

    אולי תפסיקו עם ההבלים!!

    די - מספיק !!!!, 19/01/06 13:40

    האם לא הגיע הזמן שנגמל מן העדתיות הגלותית?
    האם לא הגיע הזמן שהעניין יפסיק לעלות על סדר היום?
    דבר אחד בטוח- כל מי שמעלה שוב ושוב את הנושא על סדר היום הוא אינטרסנט.
    העלאת הנושא כיום מבוצעת על ידי גורמים אינטרסנטיים ולצורך הבחירות הקרובות והרצון לזרוע שנאה וליבוי יצרים - כל זאת על מנת שהבוחר יחליט ''מן הבטן'' ולא מהראש.
    השמעת ציטוטים מפי אנשים שונים הנה כלי לליבוי יצרים והחייאת השד העדתי שראוי כי ייקבר קבורת חמור.

    לכן- אל תלכו שולל אחרי מסיתים אינטרסנטיים אלו!!

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    חבר'ה חבר'ה על מה המריבה???

    מזרחי לייט, 19/01/06 13:33

    אני חושב שאת הדיון על העדתיות צריך לנהל מהמקום שבו מסתכלים על חצי הכוס המלאה.

    המקום הזה הוא פסיפס של כמעט כל מדינה בעולם. יש כאן דברים מדהימים. כמזרחי אני לא חושב שאני רודף אשכנזים. להפך, אני מוכן לקום ולומר בגלוי שהעליה מארצות ערב קידמה אותנו המון ונתנה לנו אפשרות להתפתח (אין מה לעשות, האשכנזים באו עם יותר ידע וממקומות מפותחים יותר). אך יחד עם זאת, לכל מי שמרגיש נרדף: אין לך על מה.

    אם אתה אשכנזי, אז אתה יכול להיות רגוע. אין לך במה להתבייש, להפך. אין כל צורך במחיקת הפולקלור. לאשכנזים יש פולקלור יפה מאוד, וראוי שהם יתגאו בו. קל וחומר שהם השכבה המבוססת במדינה.

    ואני לא חושב שמבחינה תרבותית מישהו מקפח את המזרחים, כשאני פותח את הרדיו זה כל הזמן נשמע יותר ויותר מזרח תיכוני מאשר אירופאי (ואפילו שאני ממוצא מזרחי, אני חושב שלא לכיוון הזה אנחנו צריכים להפנות את הראש). מה שהיה פעם כבר לא תופס להיום.

    אז חבר'ה, לא צריך להקניט אחד את השני. שכל אחד יחייה את חייו וזהו. אני הדוגמא לכך שבין הלבן לשחור יש הרבה מאוד אפור.

    הגב לתגובה זו

    • יפה אמרת...כל הכבוד

      אשכנזי לייט, 19/01/06 14:43

      במיוחד לגבי החלק האפור בסוף....ולגבי החלק האפור, כמה שיותר ממנו, יגרום לנו לקיים פחות ויכוחים מטופשים וגזענים על מוצאו של אדם.

      הגב לתגובה זו

    • לא אפור, התכוונת למוקה !! חהחהחה

      רן, 19/01/06 14:52

      סתתתתתם.
      אכן מה שהיה פעם לא תופס להיום,
      כולנו יהודים לכל עדה יש את השריטות שלה, ואת הדברים החיוביים,
      דווקא שילוב בין הסטייל הקריר והמחושב האשכנזי לחמימות והשמחה המזרחית יכול ליהיות מצויין !!!
      מניסיון , אך המרוקאיות איזה גן עדן.

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    איפה נרשמים לתנועה לזהות אשכנזית?

    אורן, 19/01/06 13:32

    אם כבר אז כבר - אסף או הנדלמן - שלחו לי פרטיםarchives@email.com

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    אשכנז= גרמניה. ותו לא. עובדה. (ל''ת)

    היסטורי גיאוגרפ, 19/01/06 13:20

    הגב לתגובה זו

    • שטויות, אשכנז = פולין, קצת רוסיה ותו לא.

      שטויות, 19/01/06 13:45

      לכל ידוע שהחלוצים מרוסיה ופולין, שהיו נצר לקהילות היהודיות הגדולות, העשירות, המשפיעות והגדולות ביותר בעולם, הם אלו ה''אשכנזים'' האמיתיים.

      רוב חכמי התורה, המדע, התרבות, המסחר וכו' היהודים צמחו מתוך קהילות אלו, כמו גם החלום הציוני והגשמתו עד להעברת הדגל בסוף שנות ה-70 לאספסוף הצפון אפריקאי

      הגב לתגובה זו

      • אפס שמתיימר להחזיק בדגל (ל''ת)

        אני, 19/01/06 14:16

        הגב לתגובה זו

        • טמבל, הוא צודק 100%

          נודניק, 19/01/06 14:39

          מרבית ה''אשכנזים'' הם יוצאי פולין ורוסיה

          הגב לתגובה זו

      • איזה חינוך יצר אנשים מעוותים כמוך

        בן אדם נורמלי, 19/01/06 14:57

        אם כולם היו כמוךהייתם מחסלים איש את רעהו

        הגב לתגובה זו

      • (המחצית השנייה תזכה לשם ''אשכנזי'' כשהכוונה לגרמני).

        Avi, 19/01/06 15:31

        ככל שצבאות האסלאם כבשו נתחים גדולים יותר ויותר מאירופה, ראו יהודי המזרח התיכון, כיצד אפשרויות חדשות נפתחות לפניהם באירופה המוסלמית.

        החל בכיבושה על ידי המוסלמים בשנת 711, הפכה ספרד לאחת מהאפשרויות הטובות ביותר. ואכן, המצב בספרד היה כה מוצלח, שעד ליום זה ממש, מחצית מהעולם היהודי מוכר כ''ספרדי'' (המחצית השנייה תזכה לשם ''אשכנזי'' כשהכוונה לגרמני).

        בספרד המוסלמית, מצאו היהודים מערכת הדדית של יחסי גומלין, בינם לבין העולם הלא יהודי שהקיף אותם.

        מצד אחד, האוכלוסייה המוסלמית השפיעה על היהודים, וביטוי לכך נוכל למצוא בכתבים של כמה מגדולי חכמי התורה שנכתבו בערבית. אבל, ההשפעה הייתה הרבה יותר גדולה לכיוון השני. ואכן, אין שום ספק שהעולם האסלאמי, בייחוד בספרד, הצליח באופן בולט, בגלל מספרם הרב של היהודים שהורשו לפעול שם באופן חופשי.

        הגב לתגובה זו

    • שוב אני צריך ללמד לבורים קצת עובדות

      אל תעבדו עלי, 19/01/06 14:01

      אשכנז זה מרכז אירופה. זה כולל את גרמניה, צרפת, אוסטריה וצ'כיה. למשל: רש''י, מאשכנז, בא מצרפת.
      במאות ה12 וה 13 היו מאסות של גירושים אלימים של קהילות יהודיות מאיזורים אלה של ''אשכנז''- מזרחה. לכן, הקהילות היהודיות הגדולות ביותר עד השואה היו פולין ואוקראינה.
      קודם תלמד, אח''כ תתבטא. ''היסטורי גיאוגרפ'' אעלק.

      הגב לתגובה זו

    • לא מחזיק בשום דגל ולא מקלל (למרות שאני ברברי)

      היסטורי גיאוגרפ, 19/01/06 14:58

      להלן ציטוט שלקוח הישר מויקיפידיה:

      ''תולדות יהדות אשכנז

      בספרות העברית של ימי הביניים שימש השם ''אשכנז'' ככינוי לגרמניה. בספר בראשית מוזכר אשכנז כאחד מבני גומר. ייתכן שהשימוש בשם זה ככינוי לגרמניה, נובע מהדמיון בצליל לשם ''סכסוניה'' (אחד המחוזות בגרמניה). תחילה שימש הביטוי ''יהודי אשכנז'' ככינוי ליהודי גרמניה. משהחלו היהודים לנדוד למזרח אירופה, הפך הביטוי ''אשכנזים'' למייצג את כל היהודים במרכז אירופה ובמזרחה. בדרום אירופה ובהולנד ישבו גם יהודים ספרדים.''

      אז שבו בשקט (ותנו לתולעים לעבוד)

      הגב לתגובה זו

      • על אילו הבלים אתה מתווכח

        יהודי מא''י., 19/01/06 18:06

        אז במקור הכוונה ב''אשכנזי'' הוא לגרמני בלבד. ואוו. ויהודי הוא במקור רק אדם מזרע יהודה, אז מעכשיו נקרא לקהילות המנשה המגוירות - בני שבט מנשה שנמצאו במקומות שונים בעולם - מנשים במקום יהודים? ודאי שלא. כפי שהמונח יהודי מתיחס כיום לכל מי שמקבל עליו את דת ישראל, או איזו הגדרה דומה שלא תבחרו, בניגוד למונח המקורי, כך גם אשכנזי אינו מגדיר עוד את האדם הגרמני כי אם את האדם היהודי-אירופי באשר הוא. וזהו. אין טעם להטפל לזוטות.

        הגב לתגובה זו

  • 11.

    פרשת ילדי -תימן. (אשכנא(ז)צים!!!

    שון, 19/01/06 13:08

    אסור לשכוח את פרשת החטיפה של ילדי תימן .הם הם האשכנא(ז)צים,
    שביצעו את הבלתי יאומן אפילו הערבים לא מסוגלים להיות נבלות כמו האשכנזים.לקחת ילד חי ובריא
    מחיק הוריו ולהצהיר כי היא מת!!!
    אם זה לא נאציזם אז מה כן???
    חבל שאת זה לא מלמדים .במשרד -החינוך ,מטאטאים כאילו לא קרה ולא היה!!!
    אוי -ואבוי אם לא היתה שואה!

    הגב לתגובה זו

    • תחזרי לטפס על העצים בצנעא ועזבי אותנו בשקט

      מישהו, 19/01/06 13:37

      מי את בכלל שתשתמשי במילה נאצים? חתיכת פסולת אספסוף

      הגב לתגובה זו

      • תרגע, ותחשוב

        ניצב בשער, 19/01/06 14:54

        שמת לב איך אתה מתמלא שנאה כלפי מי שאפילו אינך מכיר ?
        שמת לב איך אתה מתלהם ואיך יצריך פורצים בלהט?
        אולי גם שמת לב שנפלת קרבן למסיתים המבקשים את קולך בקלפי (שינוי לדוגמא)?
        לכן, תרגע ,תחשוב, ותנסה להבין וללמוד איך לא ליפול קרבן למסיתים אינטרסנטיים.

        הגב לתגובה זו

        • מבלי להצדיק גזענות...

          יהודי מא''י., 19/01/06 17:30

          לאמירה גזענית כגון ''תחזרי לטפס על העצים בצנעא'' אין שום מקום בעולם מתורבת, היא נתעבת ואינה מעידה על מנת משכל גבוהה של האומר אותה, אבל אני חושב שקל להבין אדם שאומר אמירה נלוזה שכזאת אחרי שאדם אחר קרא לך ''נאצי'' והביע שמחה על רצח עם שנעשה לעדתך, מעשה נלוז פי אלף אלפים.
          אינני חושב ש''מישהו, חיפה'' נפל קרבן להסתה במקרה זה; הוא אכן התפרץ, ובצדק, על מישהו שראוי שיתפרצו עליו.
          מעולם לא חשבתי שאצא להגנתה של הערה גזענית, אבל הדברים שלך פשוט שטותיים.

          מישהו, חיפה: סתום את הפה הגזעני שלך.

          הגב לתגובה זו

      • פסולת?!?

        דני, 26/08/07 10:39

        פסולת?!? הרי היטלר ניקה את אירופה היטב מיהודים אשכנזים.

        הגב לתגובה זו

    • למה לחטוף תימנים? מה השתגעו פה יש גבול !!! (ל''ת)

      מאיר, 19/01/06 14:53

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    אם לא היתה שואה?!!!

    שון, 19/01/06 13:00

    אם לא היתה שואה זו היתה מדינה של אדונים ומשרתים.
    חובה להסתכל על חצי כוס המלאה ולא הריקה!

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    השאלה היא מיהו יהודי

    חפשו מתחת לפנס, 19/01/06 12:54

    אם היהדות לא מוגדרת אז נשמט הבסיס.
    אין סולידריות, אין עבר וכנראה אין עתיד.
    האם עץ אלון כרות מהשורש הוא עץ אלון או עץ כרות?
    הוא קודם כל עץ כרות והוא פעם היה עץ אלון.
    אי אפשר למחוק אלפי שנים ולהגיד אני נראה אותו דבר.

    תחשבו על זה, זה קריטי לעתידכם, אדם בניגוד לעץ יכול להתחבר מחדש לשורשיו.

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    מי חנון????

    חנון, 19/01/06 12:51

    האם מישהו ראה ''אשכני'' חנוך?
    האם מישהו יכול להסביר איך ''אשכנזי'' ( רוסי,אוקראייני,פולני,רומני) יכול להיות להיות ''חנון''
    העניין מאוד פשוט ,הצלחתם בהצלחה מרובה ליצור לעצמכם ,דימוי של אוכלסיה חנונית עדינה ומתורבתת,
    כאשר בפועל בני עדות המזרח הרבה יותר חנונים מתורבתים ועדינים.

    הגב לתגובה זו

    • מואהאהאהאה הפרענקים יותר מתורבתים ועדינים

      בבב, 19/01/06 13:39

      הם גם יותר מחונכים, פחות רועשים ומפריעים לזולת, נותנים כבוד לרכוש פרטי וציבורי, לא נדחפים ומקללים, לא מתחמנים ומקמבנים ובאופן כללי נושאים על כתפיהם את הכלכלה הישראלית ואת האשכנזים הנבערים והנחשלים

      הגב לתגובה זו

      • אולי די? (ל''ת)

        די!, 19/01/06 16:43

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    אצפה בסרט ואם יעליבו שוב את האשכנזים

    אשכנזי נרדף, 19/01/06 12:38

    בסרט,או יופיע מזרחי ויאמר דברי דיבה על העדה האשכנזית כי זה נורמטיבי בימינו אתבע את הערוץ המשדר מפיקי ויוצרי הסרט ואת האמירו של האומרים בתביעת לשון הרע והסתה לגזענות נקודה....

    הגב לתגובה זו

    • חחחחחחחחחחח

      זזה, 28/01/06 21:55

      איך תמיד האשכנזים יודעים רק ליתבוע תמיד האשכנזים תובעים

      אתם כאלה חננות תפסיקו להיות
      כאלה לחוצים וקשים תסניפו אזה משהו קבלו סטלה ותהנו

      אם כל העולם היה מעשן גראס העולם היה נראה טוב יותר תאמינו לי

      הגב לתגובה זו

    • זה לא חדש לי

      שי, 07/12/07 14:54

      אתם האשכנזים תמיד הורגלתם לתבוע ולחשוב שאתם אליטה,אתם מומחים בתביעות,זה לא חדש לי.....

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    יש לי שאלה

    jak, 19/01/06 12:37

    בעצם כמה שאלות שאני לא יודע את התשובה אליהן (לפחות לא בטוח בתשובות)
    וכנראה שיש להן את אותה תשובה

    1.מה החשיבות של שמירה על הזהות היהודית שלי?

    2.מה החשיבות של השמירה שלי על הזהות ה''מזרחית'' או ה''אשכנזית'' שלי?

    3.למה בעצם לא להכחיד את הפנדה או כל מין אחר של בע''ח?
    .........

    אני ישמח לתשובות

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    בלי הורינו לא היה כאן כלום!

    אשכנזיה גאה, 19/01/06 12:17

    ואת זה יודעים הלא - אשכנזים היטב.
    וצחוק הגורל הוא שלנו יש עכשיו גם לאן ללכת - תבדקו בשגרירויות של מדינות אירופה, כמה הוציאו דרכונים וכמה מזרחיים מתחזים לאשכנזים, מנסים גם.

    הגב לתגובה זו

    • היה גם היה. כנסי לפרופורציות. (ולתוכן)

      יהודי שורד, 19/01/06 13:17

      די.די.טי כקונטרה לתאומי מנגלה, וילדים חטופים לזכר הנספים בתופת.

      הגב לתגובה זו

      • תפסיק לבלבל במוח, גם הורי הפולנים חטפו

        ערס מתוסכל, 19/01/06 13:41

        די די טי כשהם עלו לכאן. גם הם גרו שנים במעברה ובשכונה סוג ז', רק שהם היו חרוצים וידעו לצאת מזה, אתם (הערבים היהודים) לא מפסיקים לבכות עד היום. אבל מספיק לי לראות איך הפלסטינאים מתנהגים (קיטורים, שקרנות כדרך חיים, תובענות אינסופית, דו-פרצופיות) כדי להבין גם אתכם

        הגב לתגובה זו

        • אתה לא רק ערס מתוסכל - אתה גם טיפש שמגיב מהבטן בלי לעצור ולנסות

          יהודי שורד, 19/01/06 14:24

          להבין מה קראת.

          הגב לתגובה זו

    • תתחיל לחיות

      ברוך, 19/01/06 14:25

      אתה עוד מייבש ביצות?אתה מאלה שצריכים להזכיר לעתמם שהם אשכנזים על מנת להרגיש בעלי ערך.אתה משחק בנדמה לי כמו הרבה אשכנזים שמנסים להאכיל את השאר בכפית כמו ההורים שלך.שאל אותם למה לא חינכו אותך לכבד אחרים.או אמא זה מעבר ליכולתם.תפוס ביצים ותתחיל לחיות.אתה מנפנף בשם אשכנזי כאילו היה תואר אצילות.

      הגב לתגובה זו

    • תגובה לאשכנזיה הגאה

      בר, 19/01/06 14:48

      על מה את כל כך גאה?ממה את מפחדת?אם לא היו המזרחיים היית צריכה להמציא אותם אחרת לא היית קוראת לעצמך''אשכנזיה'' ואז מה היה גורם לך להרגיש שאת יותר מוצלחת ממישהו

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    אשכנזי-זו רק פיקציה

    ישראלי, 19/01/06 12:09

    המושג ''אשכנזי'' זו רק פיקציה של יהודים שהגיעו ממזרח אירופה ,ועקב ריגשי נחיתות מול המערב ,הסתתרו מאחורי המותג ''אשכנזי''.
    הרי לא קיים עם ''אשכנזי'' יש רומנים,פולנים,אוקראיינים,סרבים,בוסנים יוגוסלבים,רוסים וכ''ו
    לכן תשתחרו מרגשי הנחיתות ומהשד העדתי שלכם ,ותהיו גאים במוצאכם.

    נ.ב.: אם מזרחיים הם ערבים בני דת משה כפי שנאמר בכתבה,מכאן נובע שבני דת משה ממזרח אירופה הם נוצרים.



    הגב לתגובה זו

    • אידיוט - ערבי זה לאום מוסלמי זה הדת (ל''ת)

      אשכנזי, 19/01/06 12:50

      הגב לתגובה זו

      • קצת תרבות

        לאשכנזי, 19/01/06 13:38

        ראה את כינוי גס הרוח שלך בתגובתך,ותבין עד כמה אתם לא ''חנונים'' אלא גסי רוח וללא תרבות בסיסית בין אנשים.

        הגב לתגובה זו

        • ''הידע הרב'' שצברת וחלקת עמנו נותן לי את הזכות המלאה

          אשכנזי, 19/01/06 14:08

          לכנות אותך אידיוט. זה בסדר כאשר אתה שומר אותן לעצמך אך כאשר אתה מעז לכנות חלק רחב של הציבור הישראלי כ''פיקציה'' ובפועל - לא יהודים - אתה נותן אשראי פתוח לי ולכל הקוראים האחרים לחשב את רמת המשכל שלך.

          הגב לתגובה זו

    • לא מדוייק

      איתי, 19/01/06 13:00

      הערבים הם עם, לא דת. יש ערבים נוצרים מוסלמים ואולי עוד כמה דתות.
      אפשר להגיד שאם המזרחיים הם ערבים בני דת משהת אז במקביל, האשכנזים הם אוקראינים\פולנים\ליטאים או מה שלא יהיה בני דת משה.... לא נוצרים.

      הגב לתגובה זו

      • סבא שלי היה גרמני בן דת משה

        א, 19/01/06 13:34

        צודק.
        סבא שלי היקה שעלה מגרמניה לפני המלחמה נחשב שם לגרמני בן דת משה.
        בצבא בא אלי תימני והתחיל לצרוח ''אין דבר כזה ישראלים, אתה גרמני ואני תימני, מתי תבין את זה?''

        הגב לתגובה זו

    • קיים גם קיים עם אשכנזי

      יהודי מא''י., 19/01/06 14:29

      אחרת לא היו מאפיינים גזעניים נגדו. בכל העולם המערבי סיפרו תמיד על היהודי החכם, היהודי הגנב, היהודי התככן שמנסה להתשלט על העולם. ליהודים האשכנזים יש מאפיינים גנטיים (מחלות למשל) שאין לאף קבוצה מוגדרת אחרת. ליהודי האירופי היו מאפיינים מזהים - אף גדול, שער שחור וכו', שכיום לא קיימים ברובם, שכן כמעט כל מי שזוהה כיהודי נרצח בשואה. ליהודים האשכנזים תרבות מיוחדת, מאכלים מיוחדים, מסורת דתית מעט שונה ואפילו שפה מיוחדת.
      אז מי אמר שאין עם יהודי-אשכנזי?

      נ.ב. ערבי זה גזע - כל היוצא מחצי האי ערב הנו ערבי. לא כל הערבים מסלמים (ישנם נוצרים, ישנם בני הגזע היהודי שהתערו בדמם והפכו למעשה ליהודים ערבים, ועוד), ולא כל המסלמים ערבים (אפריקאים, תורכים, פרסים). אתה בור.

      הגב לתגובה זו

    • פיקציה?

      יניב, 19/01/06 20:27

      האשכנזים הם אירופאים בני דת משה

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    Bizzar

    T, 19/01/06 11:55

    Bizzar, to say the least. These film and discussion are so egocentric - as if the only (Ashkenazi) Jews left in the world live in israel. How about looking across the sea and ocean, to the Jewish communities of North America and Europe, to get a more complex perspective about the issue? Regarding North America - I know they are as American as we are Israelis, but you'll be surprosed to learn how Ashkenazim they still are, in the good sense of it. T

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    בלי היטלר זה היה נגמר בשני דורות

    אשכנזי גאה, 19/01/06 11:29

    כולם מדברים על השואה, אבל בעצם היה באירופה תהליך מהיר מאוד של התבוללות, שנעצר בגלל עלית הלאומנות. כשאני בודק את שורשי משפחתי, אני מגיע למסקנה, שלולא הציונות, לא היו יהודים במרכז אירופה ובמערבה, בסוף המאה ה-20, גם ללא היטלר. הציונות הצילה את הורי, שהיו תלושים וחסרי שורשים, בעקבות האמנציפציה, האיזרוח והטלטלות שעברו על היהודים אחרי מלחמת העולם הראשונה. הבחירה בציונות, נתנה להם תחושת שיכות וגאווה על היותם יהודים. בסופו של תהליך, לצפות מילד נצר ליוצאי מרוקו או אוסטריה, בעוד 50 שנה מהיום להזדהות עם ''שורשיו'', זו תמימות נוסטלגית הגולשת לצד הפתטי. האשכנזים יצרו את הציונות, וזכותם להיות גאים על כך.

    הגב לתגובה זו

    • טעות - רב האשכנזים לפני מלחה''ע היו חרדיים והתחתנו בין עצמם (ל''ת)

      אשכנזי, 19/01/06 12:52

      הגב לתגובה זו

    • תגובה לאשכנזי הגאה

      ספרדי גאה!, 19/01/06 13:02

      אכן אתה צודק במאת האחוזים ''האשכנזים'' יצרו את הציונות על כל שלל העליות למיניהן .
      אבל בשלב מסוים (אחרי השואה) לא היה מי שימשיך כאן נכנסו לתמונה הספרדים שביצעו אותה הלכה למעשה.

      הגב לתגובה זו

      • תגובה לספרדי הגאה

        אירציונלי, 19/01/06 15:31

        אתה צודק, הספרדים בצעו את הציונות.
        אבל הספרדים לא היו זוכים לבצע את הציונות אם השואה לא היתה קוראת.
        בן גוריון הכריז, או פלט, ב1952 או 1953 שהמדינה הצעירה נאלצה להביא עליה המונית מערצות ערב ונהמגרב היות ומאגר המהגרים הפוטנציאליים ממזרח ומרכז אירופה חוסל.
        בן גוריון הבהיר שמדינת ישראל נוסדה עבור היהדות האשכנזית ולא היתה מביאה אף פעם יהודים מארצות ערב והמגרב ללא השואה. בן גוריון היה צריך לאכלס את ויהדות ארצות ערב והמגרב נותר המאגר היחיד שהוא יכל לשאוב ממנו.

        הגב לתגובה זו

    • היהדות יצרה את הציונות. הרצל פיתח. הרצל היה אשכנזי

      יהודי ייעודי, 19/01/06 13:08

      אבל האשכנזים לא יצרו את הציונות.
      כמו כן, אני בטוח שאם תבדוק טוב טוב תראה שיש לך שורשים יהודיים ומסורות מבית סבך.

      הגב לתגובה זו

    • אמירה כזו זו בורות לשמה

      עמי, 19/01/06 14:31

      כל החרדים למינהם לא היו מתבוללים הם היו מתכנסים בגטאות כמו החרדים בבני ברק וירושלים. היו מולידים המון ילדים והאוכלוסיה היתה גדלה פי כמה.
      על איזה התבוללות מדובר?
      הם לא היו נהפכים לציונים - אבל בודאי לא מאבדים את יהדותם.

      הגב לתגובה זו

      • דיברתי על מרכז אירופה ומערבה

        אשכנזי גאה, 19/01/06 17:58

        החרדים חיו בעיקר במזרח אירופה. גם שם, אם לא היתה אנטישמיות, היו תהליכים דומים למערב אירופה, בפער של 2 דורות.
        גם במזרח אירופה, הציונות תפסה בעיקר יהודים חילוניים, שהחרדים נלחמו בהם בשצף קצף.

        הגב לתגובה זו

    • כל הכבוד להיטלר

      שי, 07/12/07 14:49

      אם היטלר היה עובד אובר טיים(הלוואי)היום לא היו אשכנזים ולא היינו סובלים מבני תורת הגזע הלבן האלה...

      הגב לתגובה זו

      • פששש איזו התבטאות

        לירון, 29/01/08 15:11

        מסכן ממש רחמים עליך. אם הצלחת לרדת ככ נמוך ולדבר בכזו רשעות וטיפשות אתה ממש מעורר רחמים. קבל השתתפות בצערך.

        הגב לתגובה זו

  • 1.

    איתמר הזה הוא ככ' וו'אנאבי,שזה פתטי...לאללה...!!!! (ל''ת)

    הבן כנען הזה..ח, 19/01/06 11:19

    הגב לתגובה זו

    • כן,כמה רעש וצילצולים הוא עושה(הבן כנען הזה),היה מת להיות דן בן אמוץ (ל''ת)

      חחח..., 19/01/06 13:29

      הגב לתגובה זו

      • נראה לי יותר קרואק (ל''ת)

        הו לא, 19/01/06 14:22

        הגב לתגובה זו