• 15.

    בן כותב מענין - זווית חדשה !!

    דליה ח, 03/10/05 08:14

    - ויש גם טעם לראות הדברים ממקום
    אחר - חדש ושונה. תענוג!
    כזה גם הספר הנפלא

    - ''על חכמת הילד'' - קשה למצואו בחנויות -אבל כדאי להתאמץ.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    אלכסנדר פן משורר לא חשוב!

    קומוניסטי, 03/10/05 06:46

    צר לי לקטוע את החגיגה: אלכסנדר פן הוא משורר ממש לא חשוב! עברית הוא לא ידע, אינטלקטואל הוא לא היה, יהודי היה בקושי. וההוכחה הכי נחרצת לבינוניותו של פן: שלא דן מירון ערך את המהדורה. מירון הוא המטפל בגדולי הגדולים שלנו: קובנר, אצ''ג, רטוש, אלתרמן ואחרים. אם השאיר את פן להלפרין ושביט, סימן מובהק הוא שפן ממש לא שווה.

    הגב לתגובה זו

    • אבל הוא כבש את המלכה

      רובי נא, 04/10/05 15:47

      שגם היא הייתה רדודה, חסרת אינטלקט ובעיקר שתלטנית קפריזית, שהומלכה ע''י קטנים על התאטרון.

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    בקשר למשוררים הצעירים שהזכרת

    למספר 3, 02/10/05 20:20

    איפה אני יכולה למצוא את יצירותיהם?

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    שאלה למנחם בן

    ק, 02/10/05 14:34

    מדוע את חושב שספרה הראשון הוא יותר מאשר:
    ''אוסף טרחני של קלישאות מחורזות וטיפוסים ארכיטיפיים קונבנציונליים.'' ?

    ואולי, כמו רבים אחרים, גם אתה טעית וחשבת שחריזה חביבה ובנאלית הופכת קלישאות למשהו פחות קלישאי, ולכן היית מבין עושי הטררם סביב הספר הראשון?

    הגב לתגובה זו

    • מוציאה צליל של ביטוי הגיוני

      גם כאן, 02/10/05 22:19

      אבל התוכן לא מאופס. יש לה מעין סטיית התרסקות תוכנית. לדעתי היא נהנית מיתרון הצליל ההגיוני שהיא מפיקה בספר הקודם, אך גם שם יש בעיה של תוכן סוטה, כלומר העמדתו לא תואמת לדרישה האמנותית. אבל זה עבר, מפני שהתעלמו מהחולשות וקיוו שלא יפילו את היצירה. קיוו אולי מעט יותר מדי.

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    תקינות פוליטית מגעילה ומקושקשת (ל''ת)

    f, 02/10/05 09:22

    הגב לתגובה זו

    • ראה תגובה 1 (ל''ת)

      חנה, 02/10/05 10:30

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    חוסר הבנה של פן

    פנינה, 02/10/05 08:48

    לעניות דעתי מדובר בשיר מחאה שבו פן ניסה דווקא למחות על הדפוס הנלוז של הגברים המנצלים את תלותה של האישה החלשה בהם וממשיכים להתעמר בה, ובאותו הזמן האישה לכודה בכביש ללא מוצא- כך אני מפרשת את וידוי. לצערי, אם זה הפירוש הנכון הוא משקף את המציאות גם כיום אצל מאות אלפי נשים שסובלות מהתעללות פיזית ונפשית.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    שירים אינם אומרים מה צריך היה

    לא-מטעם, 01/10/05 21:03

    להיות, לפחות לא השיר הזה של פן, אלא מה יש, אצל האישה הזאת, זו שבשיר - זו של פן - ולא אחרת. לכן, להגיד על פן שהוא שוביניסט, או שהשיר בעייתי, היא אמירה גם שוביניסטית וגם בעייתית. אישה שאמורת במו פיה - ולא משנה אם בדיה היא או דמות בשר ודם ''כזו אני'', בלי שתצפה לאות, לפרס, לתגובת-אינטרנט או לכל דבר אחר, ובא אדם כלשהו ואומר לה ''לא, המחשבה הזאת שוביניסטית, המחשבה הזאת בעייתית'', האדם הזה אומר לה מה עליה לחשוב, איך עליה לחשוב. לא כך עשה פן, הוא בסך הכל היווה מראה, ואם תתפוס את האמת של השיר הזה תבין שזכה ויפה מן המראה הזאת - אין, שהיא מהווה ותמיד היוותה לנשים ולגברים אינספור עדות לאיך הם הדברים מבחינת האישה הזאת, ואיפשרה להם לחשוב מחשבות משלהם לגבי זה, להרגיש רגשות משלהם לגבי זה. אתה, לעומת זאת, מנחם בן, מצווה על קוראיך וקוראותיך: חישבו כך! אל תרגישו כך! זוהי התנשאות, וזהו גם חוסר הבנה מוחלט של תפקידו של משורר שלא ''מטעם'' בעולם.

    הגב לתגובה זו

    • ובכן, לא נכון

      אורי, 02/10/05 00:40

      לנתק את השיר מההקשר החברתי זוהי התממות. אלכסנדר פן הגבר בחר לכתוב את שיר ההתרפסות הזה מנקודת מבט נשית לא בכדי. קשה היה לו לדמיין גבר מתרפס בצורה כזו בהקשר בו הוא פעל. לגיטימי לחלוטין לטעון שהשיר נגוע בשוביניזם.

      לפחות שני דברים טובים יצאו ממנו - הלחן המדהים (של יהודית רביץ?) והביטוי המהולל - ''היה רע לתפארת''.

      אגב, ספר טוב באותו שם (''רע לתפארת'') יצא לא מזמן והוא לא רע לתפארת כלל וכלל.

      הגב לתגובה זו

      • מדוע התרפסות?

        יעקב, 02/10/05 03:47

        אז גם שירו של אלתרמן
        ''ואמכור את עיני השתיים
        ואביא לך גם יין גם לחם''
        הוא ביטוי של התרפסות?

        הלחן הנפלא משל סשה ארגוב

        הגב לתגובה זו

        • אלתרמן

          אורי, 02/10/05 10:26

          היה משורר לא מחונן במיוחד.
          בא לא נשתגע אחרי השורות הללו.

          ועדיין -

          אל תשווה את זה למה שהולך שם ב''וידוי''.

          שנה טובה!

          הגב לתגובה זו

          • בוא נסגור על זה שאלתרמן

            יהודה, 02/10/05 12:53

            שאלתרמן היה ''משורר לא מחונן במיוחד'', ואתה במיוחד במיוחד לא מבין בשירה.

            הגב לתגובה זו

      • הגזמת יקירי

        עומר, 02/10/05 10:44

        הלחן המדהים הוא של סשה ארגוב ולא של יהודית רביץ שאמנם ביצעה בחסד עליון את השיר אך ספק אם יכולותיה הקומפוזיטוריות היו מספיקות לרצף ההרמוני הגאוני הזה. ללא ספק אצבע אלוהים נגעה בו בסשה.

        הגב לתגובה זו

  • 8.

    אין שום בושה להיות שוביניסט

    צ', 01/10/05 21:01

    להיפך היו גאים בזה, מה יש להתביש? שימו פס על נשים שמעבירות ביקורת שהפמיננסטיות יפסקו להלך איימים עליכם .

    הגב לתגובה זו

    • בושה גדולה

      פמיניסטית גאה, 02/10/05 07:25

      בגלל שאין שום בושה, אתה משתמש באות אחת כדי לחתום בשמך, אה?
      אני מאחלת לך, שוביניסט צר מצח, שנה רעה במיוחד, ושאף אישה לא תתקרב אליך מעתה ועד עולם. מן הסתם זה ממילא לא קורה, אחרת לא היית כל כך ממורמר.

      הגב לתגובה זו

      • הנה, בבקשה, שמי המלא

        יעקב בן-אלי, 02/10/05 09:21

        אין כל בושה בלא להיות פמיניסט.

        הגב לתגובה זו

        • יעקב אחי,כניעה לא מביא שלום.

          יגאל כהן, 09/11/05 13:02

          עם נשים.
          אם להכנע היה מביא שלום.
          היינו כולנו נשואים באור ועושר עד היום הזה.
          ניסינו להכנע להן לאורך כל הדרך.
          לא עבד.
          איך אומר שלמה ארצי:
          ''אני נכנע נננננע.
          איך אני נכנע לך,
          נע לך''.
          מה בינפע.
          לא עוזר.

          הגב לתגובה זו

      • ואת חתמת בשם מלא

        יעקב, 02/10/05 15:55

        הרוע הנשפך מהתגובה שלך באמת אופיני לפמיניסטיות

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    דרך עדינה לומר לעורך

    אילון, 01/10/05 18:22

    שהכותרות שלו מסריחות.
    ''נכנס יין, יצא שובניסט'' ראבק... והלוואי שיכתבו שירים כאלה כיום. תמיד.
    כשהפיוט והרגש מציפים את הקורא בכמויות ואיכויות כאלה, שובניזם הופך לגוון. לולא השובניזם, לא היה השיר טוטאלי, לא היתה האהבה שבו טוטאלית, הוא היה שיר מותר.
    מותר משעמם ורע.

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    תקינות פוליטית הורגת תרבות

    למדה אתך באהלשם, 01/10/05 18:20

    מיטב השיר כזבו. קוראי פן בניגוד לצרכני הפופ המזרחי, ''בלעדיך אני בעצם כלום'' והתבטאויות פרימיטיביות אחרות עם מנגינה מתאימה, לא היו מיישמים את דפוס ההתנהגות שהוא מתאר. היו אלו ימים אחרים ואנשים שבאו מתרבות אחרת. יבגני אוניגין יורה במתחרהו לאהבה למוות בדו קרב. האם תפסול את פושקין בגלל זה.

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    מיטב השיר כזבו.

    יגאל כהן, 01/10/05 17:28

    הוא בסך הכל נותן לנשים להביט אל האוטופיות והפנטזיות של הגברים באהבה.
    מקובל לחשוב שהאישה היא הנאמנה והגבר הוא כלב שרודף אחרי כל נקבה מיוחמת.
    נער הייתי וגם זקנתי והבנתי שזה נכון רק להיפך.
    מחקרים מדעיים מלמדים אותנו היום על נקבות בעלי החיים ונקבת ההומו ספיינס בכללן שהן מעדיפות לגוון את הגנים של הילדים שלהן.
    לכן יש להן שעון פנימי וכאשר הילד(הראשון )מגיע לגיל שאפשר כבר לשים אותו על הגב וללכת, הטבע משכיח מהן את ה''אהבה'' והן בדרך לרומן הבא שלהן.
    עד כאן ,לא לקפוץ,זה מדע.
    הגבר הוא דווקא בניגוד לסטראוטיפ,
    שהמציא את המונוגמיה כדי שהוא יוכל להיות רגוע בידי האמא החדשה שלו ובטוח שכמו אמא היא גם לעולם לא תעזוב אותו,(כפי שמתאר כל כך יפה אלכסנדר פן, וכפי שמתארת אום כול תום ברוב השירים שלה.
    אגב ,אל תתמהו על אום כולתום ,
    שהרי היא שרה שירים שכתבו לה גברים ולכן האישה ה''מאוהבת'' אום כולתום מדברת בדיוק בשפתו של אלכסנדר פן.
    לדוגמא באל אטלל(חורבות אהבתנו).
    היא פותחת בתרועות שלך:
    ''אעטיני חורייתי אטלק ידייה''.
    ''החזיר לי את חרותי ושחרר את הכבלים מידי''.
    ואז בקול מאשים היא שרה את כל ההסבר שלה,מדוע עליו ללכת לאלף אלפי אלפים של עזאזל.
    אבל בסוף היא נרגעת ומסיימת(וזה כל השיר):אממה אין כאן על חוב לווחדו ,מן ג'ייר זולמאק ,אהלן ביק אהלן ביק''.
    ''למרות כל מה שאמרתי עד עכשיו,
    עכשיו בשעת ה''נעילה''.
    אם אתה מתכוון לאהבה ללא ההתאכזרות שלך:''אהלן ביק אהלן ביק''.
    ברוך הבא ברוך הבא וטוב שבאת.
    לא כך דרכן של הנשים האמיתיות,
    כך דרכן של הנשים שגברים הכניסו להן את הטכסט לתוך הפה.
    דרכן של בנות חווה שהן מזכירות לך עוונות נשכחים מלפני עשרות שנים.
    קל ווחומר שלעום הן לא יכולות להרביץ מכות כמוני הגברים ואחר כך לפתוח דף חדש ולהיות חברים בלב ובנפש.
    דרכן לנהל פנקסנות ארורה שבינה לבי ה:''אהלן ביק'' של אום כולתום או לבין השירים של אלכסדנר פן,
    מפיד זיין ושני אשכים.
    עכשיו כל הפימיניסטיות שרוצות לשסף אותי ,מוזמנות.
    אני כבר לא מפחד מכן נשים.
    למדתי לחיות בלעדיכן ולכן אתן יכולות מצידי להתחיל אורקסטרא של גידופים.
    אהלן ביקו, אהלן ביקו.
    נ.ב.
    ראו איך אנחנו מתפוררים בגירושין,
    ורק אחרי הרבה הרבה זמן מתאוששים ואז .
    את ההמשך יודעת כל גרושה.

    הגב לתגובה זו

    • תהיה בריא, יגאל, ותמשיך לכתוב

      זלצמן, 01/10/05 20:58

      שנה טובה :-)

      הגב לתגובה זו

      • יגאל שלום

        דודו בוסי, 03/10/05 14:42

        תגובתך מעניינת, לטוב ולרע. אשמח להחליף איתך מספר מילים, אך לא בפורום זה. המייל שלי
        busid@bezeqint.net
        תודה

        הגב לתגובה זו

    • יגאל כהן

      יעקב, 01/10/05 22:46

      כשאתה לא כותב על נתניהו מתגלה אדם חכם ורגיש

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    מנחם- וידוי אישי

    יואב, 01/10/05 17:18

    מנחם היקר
    אני אוהב לקרוא את מאמריך, יש בהם הרבה חשיבה ביקורתית בונה ומעצבת.
    ובים ההתקרנפות ותרבות הפלצנות אתה ממש קרן אור.
    גם בכתבה שלך על פן אתה מאיר צד בשירתו-אשיותו שלא היה ידוע לי.
    וטוב שכתבת על ''משנתו'' השובניסטית ובעצם הסאדיסטית.
    כך אפשר להבין את התנהגותו הפרועה.
    וכל כך למה. בגלל שיש איזו תפיסה רומנטית מטומטמת שאהבה היא עזה כמוות. ואשה צריכה להיות מטורפת אחרי הגבר שלה כי אהבה זהסוג של נוירוזה.
    וכך יש האלאהשל הגבר הכאריזמטי היפה המסעיר דוגמת אלכסנדר פן.
    ומה עלינו מנחם- שאנחנו לא כאלה יפים כמוהו. ויש ביננו גם שמאמינים שצריך לכבד את האשה וכי אהבה זה משהו יפה יצירתי של שני בני זוג שבונים יחסים מתוך חופש אמונה ונתינה.
    ולא ''האידיאולוגיה'' הכריזמטית שמשרתת את עולם הטלאנובלות.

    אשמח לתגובתך

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    צודק במאת האחוזים!

    אפרים סגל, 01/10/05 16:06

    השירה ה(ארצ)ישראלית מתחילת המאה ועד מלחמת ''ששת הימים'' לא הייתה גדולה כלל. פן, אלתרמן ושלונסקי היו בוהמייניים והיוו מיינסטרים נטול אלטרנטיבות, תוך ניצול ציני של הרגעים ההיסטוריים. את ''מגש הכסף'' שלהם אפשר ורצוי לזרוק לפח, כי במבחן הזמן אינו עומד.
    יש לפנות ישן מפני חדש, ולתת הזדמנות לשירה הבועטת, לא של זך, אבידן ובני דורם, אלא של רועי צ'יקי ארד, יהושע סימון ואנשיהם. זוהי השירה הישראלית הראשונה.

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    הם כולם היו שובניסטים. אז מה?

    בני זוזים, 01/10/05 15:01

    ואלתרמן היה עובר בזמר שלש התשובות? ומשה דיין כשר ביטחון? ואורי זוהר כתסריטאי ובמאי? ודן מרגלית כעוגב סדרתי? נו באמת. לגברים מוכשרים אין לפעמים ברירה אלא להיות שובניסטים, וגם כיום הם כאלה, רק בצנעה, מאימת התקשורת הצדקנית והצווחנית הנשלטת בידי הומוסקסואלים.
    אגב, מנחם היקר, את הבית השלישי ב''וידוי'' לפן, בו מוסבר על שום מה יובל הוא בגללה בנחושתיים, לא שרו כבר אז. תבדוק בהקלטות. זה היה קיצוני מדי גם בימים בהם שלטה במדינה הזו אשה. גם כן אשה

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    מנחם בן מעיר:

    מנחם בן, 01/10/05 13:29

    הכותרות עלולות להטעות. אני מבקש להבהיר שפן הוא בכל זאת משורר מקסים בעיני, למרות כל הבעייתיות החמורה ביחסו לנשים, והשיר ''וידוי'' הוא אחד היפים ביותר בשירה העברית. גם מהדורת שיריו החדשה
    יפה מאוד ומומלצת מאוד

    הגב לתגובה זו

    • מנחם בן

      יעקב, 01/10/05 22:56

      הטור הזה שיטחי וממש לא מתאים למה שציפיתי ממך

      באשר למאיה ערד
      כבר הבנו מכמה ביקורות קודמות במה מדובר
      לא ברור מדוע ראית צורך גם אתה להקדיש מקום לדבר חסר הערך הזה

      באשר לאלכסנדר פן
      פרשנות שיטחית כזו לא ראיתי מזמן.
      יש לי יותר מהרגשה שאתה עצמך מתחרט על מה שכתבת
      פן הוא ענק, ומה שמאפיין אותו הוא צירוף מילים כמו ''היה רע לתפארת''

      הגב לתגובה זו

      • בינוני. אבל לעומת ימינו: ענק

        לא. פן, 02/10/05 17:42

        מלבד זאת לטעמי הוא באמת מקסים בכמה שירים. וזה הרבה מאוד. תקיפת הנשים- בזמנו פשוט האלימות היתה אפסית בארץ, ואפשר היה לקבל שירה כזאת כי אף אחד באמת לא ראה במה דברים אמורים בכלל. כך גם לגבי אלכוהול, שכאשר שרו שירי יין אף אחד לא התכוון ברצינות, זה היה בלתי ריאלי לחלוטיו במציאות ההיא שלא היה אלכוהול ואיש לא שתה, אולי בפסח אבל לא ארבע, מלבד פן... היום אתה נרתע מזה כשזה הפך לחלק מן החיים לצערנו... פן לא אשם. גם מענין מאוד שהאינדיוידואליסט האנרכיסט החריג הזה היה כ''כ ציוני. כך היו אז אנארכיסטים, כלומר סוציליסטים ובעד ישראל ( אנארכיזם במקור הוא סוג של סוציליזם).

        הגב לתגובה זו