• 20.

    Frankly my dear...

    Hariett, 23/08/05 02:49

    I don't give a damn

    הגב לתגובה זו

  • 19.

    עוד אליטיסט מתקרבן (ל''ת)

    אייל ברמי, 21/08/05 01:41

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    פלצנות לשמה !!! (ל''ת)

    _______________, 20/08/05 11:36

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    ובאמת... מה קרה לאתר אשכנז אור

    מואיז, 20/08/05 08:05

    ASHKENAZ.ORG

    ASHKENAZIM.ORG


    נעלמו????

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    הערה אירונית

    גורי, 18/08/05 03:29

    הערתו של אסף הייתה אירונית.
    באתר של התנועה לזהות אשכנזית
    לא רק שאין מזלזלים במזרחים
    אלא יז הכרה מלאה בכל מורשת
    אשכנזית, מזרחית וספרדית.

    כך שאין לכם מה לחשוש מאסף או מהתנועה שאליה הוא משתייך
    הדור החדש פתוח לתפיסות חדשות
    ולזהות ישראלית הרבה יותר גמישה וחכמה ממה שהיה עד כה.

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    בשביל כבוד צריך לעבוד!

    מונגו, 18/08/05 02:14

    אין ספק שאסף גלאי למד משהו משכנינו הערבים. במקום להתאמץ ולפנות לאנשים שקובעים את התכנים ולשכנע אותם להכניס את הנושא לספרי הלימוד הוא בחר בדרך של דמגוגיה זולה כתחליף לאי עשיה.
    גם התאור ש''בלי ההסטוריה של יהדות רוסיה אין לנו הסטוריה'' הינו מסולף, אבל בעיני אסף גלאי שאינו מכבד את אלו שאינם כמותו ואינם ממוצאו האתני להם אין הסטוריה ששוה משהו.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    בספקטרום רחב יותר

    אלי אלישר, 17/08/05 21:28

    לאסף, בתקווה שאתה קורא.
    הערתך בנושא המזרחים הייתה צורמת וצרת אופקים, כאחד ממיסדי ''התנועה לזהות אשכנזית'' עליך להבין שמתן לגיטימציה לזהות ישראלית מזרחית עולה בקנה אחד עם מתן לגיטימציה לתרבות היידיש האשכנזית, ולא מנוגדת לה.
    אם אתה רואה את זכותי להגדיר עצמי כמזרחי כאיום על זהותך האשכנזית, צר לי עליך ועל דעותיך הקדומות, בסופו של דבר שנינו שואפים לפלורליזם תרבותי ומתנגדים לתפיסה המייצרת תופעות דומות (להבדיל אלף אלפי הבדלות כמובן) לטרגדיה שאותה הזכרת.
    בכבוד
    אלי אלישר

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    יש פה 2 דברים גם תרבות של

    יהודים וגם, 17/08/05 21:10

    או שהכוונה גם לתרבות אשכנז עם דגש אשכנז??
    סופר יהודי שכתב ברוסית,נניח,לא בעסק?
    ההוצאה להורג של היוצרים ביידיש זה הקטע?(בלי שמץ זלזול, לא ידעתי על המספר הגדול-תודה לגלאי).
    חשבתי שהעיקר שרוצים להחיות זה תרבות היידיש אבל מהמאמר לא ברור.
    כלומר אתה מדבר על אשכנזים או יידיש?

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    כבוד... אז האשכנזים גילו את הכ

    למי למי יש יותר, 17/08/05 09:01

    האשכנזים גילו את הכבוד. אחרי שצחקו על הכבוד המזרחי מגלה גלאי שהכבוד הוא הדבר הכי חשוב. לפחות תודה שזה שיעור, שכצבר, למדת מכמה מזרחים שהצליחו לשמור על כבודם (לא כולם) בתוך חברה שמזלזלת בכבוד.

    בכל אופן, זה משמח, אם האשכנזים יגלו את כבודם אולי אז ייזהרו בכבודם של אחרים. וגם אם לא, זה עדיין יהיה דבר טוב לישראל.

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    התקרבנות מסיתה

    ג. אביבי, 17/08/05 07:48

    גלאי מבכה את ''העלמות'' היידיש בארצנו. ומהר מאוד מגיע לנקודת ההזדהות השבטית:
    ''...בינינו לבין עצמנו: למה להרגיז את המזרחים עם כל היידיש הזה. ...לא פוליטיקל קורקט. מספיק הם כבר שומעים על שואה, שנכביד עליהם גם עם הסיפור הזה ...''.

    את היידיש, להזכירך מר גלאי, החליטו אשכנזים לדחוק (בשום אופן לא להרוג) לטובת העברית ולא כדי לרצות אף מזרחי - אלא ליצור זהות חדשה, ארצישראלית לאשכנזים שזה מקרוב הגיעו. היידיש, למרות הכל, לא מתה כי הממסד התרבותי לא נתן לה למות - אפילו לא מיתת נשיקה. לעומתה הלדינו נמצאת בגסיסה וכך גם ניבים שהביאו מזרחים כגון הארמית הכורדית, החיכתיה ועוד. זאת בליווי חוסר פירגון בולט מהממסדים התרבותיים הישראלים. בישראל איש לא מצנזר את היידיש, איש לא מחרים ספרות או הצגות ביידיש (מאז ומתמיד היה כאן תאטרון יידיש).

    מכאן שהתרוץ לכתבה הוא מופרך. זאת התבכיינות של שבעים המחפשים עילה להכחיש את האחר.

    בנוסף ההאשמה, הלא כל כך מרומזת, שלמזרחים לא מזיז מהשואה (כי רוב קורבנותיה הם אשכנזים) היא הסתה נטו לשנאת חינם.
    איש לא מפריע לאף אשכנזי לחבור ליידיש ולדבוק בה. האם אתה, גלאי, תהיה מספיק סובלני עם האמנסיפציה התרבותית אליה שואפים היום לא מעט מזרחים? מה תגיד על נכסי תרבות, שלספרדים ולמזרחים הם יקרים כמו היידיש עבור אשכנזים, כגון תחיית הלשונות שמניתי מקודם?

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    מזרחי אבל עם יידישקייעט

    מנחם מנדעעעל, 16/08/05 20:55

    המחבר חוקר מדוע לא מציינים בארצנו שלא לומר מדינתנו המצטמקת את יום השנה (סליחה יורצייעייט)
    לרצח מספר (שנשלה בקפידה מהארכיונים) אנשי רוח
    רוסים בתקופת השלטון הקומוניסטי.
    לא ברור האם המחבר דורש יום זיכרון לאומי מה
    שפותח פתח לדיון שונה במקצת או שהוא מסתפק
    בהפניית אצבע מאשימה כלפי הזיכרון הקולקטיבי
    של אזרחי ישראל.
    המחבר תולה באופן עקרוני את קולר שכחתם הפרטית
    של אנשי הרוח ז''ל ל''שיכחה'' הכללית כלומר המייצג נשאב לתהומות הנשייה בעקבות המיוצג
    קרי התרבות הידיית וכמובן שפת היידיש.
    בשלב זה המחבר מציג בפנינו שתי אפשרויות:
    שפת היידיש ואוצרות הרוח האדירים שנשאה עימה נזנחו כחלק מהלך רוח תרבותי בארץ
    של נטישת כל עיסוק בתכנים שאינם פרקטיים.
    אפשרות נוספת מוצגת על ידי המחבר שאמנם
    זה הלך הרוח של דביקה בתועלתני בלבד, אך לא
    ייתכן שיוצאי אשכנז ה''צברים'' כלשונו יתכחשו
    לתרבותם מרצונם ודאי אשמים המזרחים שלא
    יוכלו להתמודד עם תרבות שונה משלהם הרי גם
    ככה כבר העמיסו עליהם זיכרון ''קולקטיבי'' שואתי.
    לא רק שהמחבר מתכחש לעובדה שהמימסד הציוני לדורותיו מחק באופן שיטתי את עקבות תרבותו ה''גלותית'' והפליא גם למחוק את תרבותם של המזרחים כחלק מניסיון ליצור זהות יהודית חדשה,הוא גם מגדיל עשה ומטיל את האשם על גבו השחוח
    של הקרבן המזרחי.


    הגב לתגובה זו

    • תגובה כדורבנות

      בן הטוחן, 16/08/05 21:48

      ניתוח מבריק של טכסט מותש

      הגב לתגובה זו

    • היצירה ביידיש נחלה של כולנו

      כמו היצירה של, 17/08/05 21:16

      כאשכנזי,(מצחיק לי להגיד את זה-כאשכנזי)אני חש שיצירות של יהדות המזרח שייכות גם לי.

      הגב לתגובה זו

  • 9.

    אסף גלאי מזכיר לי

    כבשה תימניה, 16/08/05 18:21

    את הנאשם ברצח אביו ואמו שהורשע כבר בבית-המשפט, ובשלב הטיעונים לעונש הוא מבקש רחמים מהשופט כי הוא... יתום.

    חחחחחחחחח....

    הגב לתגובה זו

    • כמה מטומטמת יכולה תגובה מסכנה

      ציאניד צוקר, 17/08/05 16:06

      אחת להיות? איך הוא מזכיר לך את הדבר הזה?

      הגב לתגובה זו

      • עוד לא בלעת?

        את הציאניד, 17/08/05 20:35

        הנמשל: אשכנזי ישראל החליטו להרוג את היידיש וכעת הם בוכים שאיבדו את היידיש. פשטייס?

        הגב לתגובה זו

  • 8.

    אני רוצה שתדע שאני בעד היידיש

    מואיז, 16/08/05 13:03

    אני לא יודע מי הכניס לך לראש שהיידיש מפריע למזרחים. אף פעם לא שמעתי דבר כזה ממזרחי כלשהו.

    בכל אופן, אני לא רק בעד היידיש ובעד הספרות היידיש, אני מאוד מקווה שהשפה הזו תחיה מחדש ואני קורא הרבה יותר ספרות מתורגמת ליידיש מאשר ספרות ישראלית של אשכנזים. לצערי אני קורא אותה בתרגומים לאנגלית, צרפתית וספרדית, כי אין מספיק תירגומים לעברית, אבל היא עולה כמה מונים על הספרות הישראלית שיצרו האשכנזים בארץ.

    אני אפילו מוכן לתרום מזמני וממרצי על מנת להפיץ את ספרותם של יוצרי יידיש במידה ואתבקש לעשות כך על ידי אשכנזי כלשהו.

    אבל אני מניח שהעם האשכנזי לא ירצה לשמוע יותר מדי על מרוקאי שמעריץ משוררים כמו סוצקובר, או מאגנר יותר מאשר את הפיצפון השירי הזה, ביאליק. למה לבלבל אותכם עם העובדות שיש לכם בראש? חבל על הזמן.

    הגב לתגובה זו

    • הפצפון השירי כתב ביידיש

      הלה, 16/08/05 14:53

      כמה ממיטב שיריו. הגירסה היידית שלו ל''בעיר ההריגה'', השונה מהגירסה העברית, חזקה וטובה בהרבה.

      הגב לתגובה זו

      • אולי ביידיש

        מואיז, 17/08/05 10:11

        ביאליק נשמע יותר טוב.

        מה שכן בעברית הוא משורר גרוע מאוד ואני משתתף בצערם של ילדי ישראל שצריכים ללמוד אותו.

        ככל שיקדיומו להיפטר ממנו ומטשרנחובסקי שלונסקי ועוד כמה משוררים אשכנזים בינוניים כך ייטב לשירה העברית.

        הגב לתגובה זו

        • עוד בכי מזרחי

          א איד, 17/08/05 13:48

          כל מילל מזרחי פותח פה על ביאליק.
          אפשר לחשוב שכולם פה, במיוחד המזרחים יודעים לדקלם את ביאליק בעל פה, מסכנים.

          נו, איזה אוצרות רוח תרמה ה תתרבות המרוקאית?
          אל תספר לי על הרמב''ם ועל הריה''ל כי זאת התרבות הערבית הקלסאית שאין שום קשר בינה לביניכם.

          הגב לתגובה זו

          • למה לזלזל

            סנדיש, 17/08/05 21:04

            משה בן-הרוש, סמי שלום שטרית, סמי ברדוגו, ארז ביטון ,שמעון עדף,
            ורה בוזגלו...
            ועוד

            הגב לתגובה זו

            • ומה משותף לכולם?

              פריץ ונדרצווייג, 20/08/05 16:57

              שאי אפשר להשוות בכלל ביניהם לבין משוררים אשכנזים, זו אחת הסיבות שהם לא ממש נלמדים, ולא רק בגלל ה''הנהגה האשכנזית''. אלא בגלל הבינוניות וחוסר הכישרון המזרחי.
              תפסיקו לבכות על כך שאנו, האשכנזים, יצרנו משהו שנראה פחות או יותר כמדינה ולא אנדרלמוסיה טוטאלית במקום הזה- דבר שאתם המזרחים הרי מיטיבים בו כל כך.

              הגב לתגובה זו

  • 7.

    ברכות לעם האשכנזי

    משה בן הראש, 16/08/05 12:53

    אני מברך את העם האשכנזי ושמח לדעת שיש אשכנזים שמבינים את היותם עם, זה מאוד מקל עליי. אין ספק.

    רק מה, העם האשכנזי היושב בציון עשה לא פחות מסטאלין לחיסול שפת היידיש.

    אבל אני לא אתערב, שהעם האשכנזי ייעשה חשבון עם עצמו.

    אולי יגיע יום והעם האשכנזי יעשה גם חשבון למה שעשה לעם היהודי. בציון ובגולה. ידבר לא רק על השגיו הרבים במאה העשרים אלא גם על כשלונותיו.

    הגב לתגובה זו

    • אהלן מוסה

      העדר האשכנזי, 16/08/05 15:56

      מה קורה מותק? אולי תחזור כבר למרוקו? פרס ישראל הרי לא תקבל. גם לא שום פרס אחר

      הגב לתגובה זו

      • אמור מעתה פרס אשכנזיטן (ל''ת)

        משה בן הראש, 16/08/05 18:39

        הגב לתגובה זו

    • משה, למרות שאני מעריך אותך

      מרוקאי כמוך, 16/08/05 19:00

      כסופר וכמשורר, אני חושב שאתה מגזים כאן בהשוואת אשכנזי ארץ-ישראל לסטאלין.

      סטאלין חיסל *פיזית* מיליוני אנשים (דהיינו *רצח* אותם, אם זה לא ברור).

      איך אתה יכול לומר זאת על אשכנזי מדינת ישראל?

      הגב לתגובה זו

      • ל''מרוקאי כמוך''

        משה בן הראש, 17/08/05 09:03

        למה אנשים לא קוראים את מה שנכתב.
        דיברתי על היידיש, לאשכנזים בישראל יש בהחלט פרק חשוב, אם לא החשוב ביותר, בחיסול היידיש (אחרי הנאצים). בודאי שלא התכוונתי שהאשכנזים בישראל הרגו סופרים שכתבו ביידיש... מקווה שזה ברור עכשיו.

        הגב לתגובה זו

  • 6.

    סטאלין לא אהב יידיש

    בן שלום, 16/08/05 12:42

    לכתוב וליצור ביידיש בתנאי דכוי חמורים היה לעתים כרוך בסכנת חיים.

    ברגלסון, מרקיש, הושפטיין ראויים שנזכור אותם ונלמד מיצירותיהם. אוצר בלום. אסף עשית מעשה גדול.
    הויכוח מזרחים-אשכנזים אם הוא מתנהל בצורה מכובדת זה רק לטובה.

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    ...אם אסף יגיע לכנסת

    צרים, 16/08/05 12:40

    אם אסף יגיע לכנסת גם מעמדם של הזמרחים יתחזק מאד, אך לא כפי שהם מיוצגים כיום בצורה כזאת עילגת.
    צריך מהפכה בארץ למען קידום כל הזהויות האותנטיות שנשכחו ונמחקו עם הקמת המדינה.

    הגב לתגובה זו

    • אם הוא יבחר לכנסת

      לא מספיד, 16/08/05 22:51

      אם הוא יבחר לכנסת, קרוב לודאי שזה יהיה מטעם שינוי הגזענית.

      הגב לתגובה זו

      • שיתחיל בללכת לבית כנסת (ל''ת)

        אחמד, 17/08/05 00:29

        הגב לתגובה זו

  • 4.

    תודה גלאי, למדת משהו. (ל''ת)

    עמיר, 16/08/05 12:34

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    בין אירוניה לבין מרירות

    מריו, 16/08/05 12:32

    במאמרו של מר גלאי יש הרבה אירוניה, וככל הניראה חלק מהמגיבים לא קלטו את הדבר מסיבות שונות.
    כניראה שאותם המגיבים יש להם סיבות טובות למרירות של עצמם
    כי בישראל דוכאו כל הזהויות למען הזהות החשבה. בקיצורת יש להבין את ההבדל באירוניה לבין מרירות.
    פעם יש מקום לזה ופעם לזה.
    העיקר שכולנו אחים ולא נמחק את
    ה 12.8.1952

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    כתבה חשובה מאד אסף (ל''ת)

    ישר כח! ע.א., 16/08/05 12:28

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    לברור העובדות

    פרץ בורלא, 16/08/05 12:26

    א. האם אסף גלאי הנו קרוב משפחתו של ג. בנימין אותו אהבתי לקרוא.
    ב. האם המספר של הנרצחים הנו מספר בדוק ? האם אכן כולם נרצחו באותו יום או שזאת אמת ספרותית.
    ג. האם אסף מודע לעובדה כי האבות המייסדים ניסו לרצוח ולחנוק כל תרבות ומסורת שאינה תורמת לייצורו של היהודי-ישראלי החדש.
    ד. האם אסף מודע לכך שזממם כפי ג' לעיל עלה בידם וכיום האופק התרבותי שלהעם היושב בציון מתחיל ומסתיים בפוסט מודרניזם

    הגב לתגובה זו