• 19.

    איזה כיף של כתבה - נא לקרוא תגובה

    טום ז, 01/05/08 05:55

    תודה יונתן נגעת בנושא כל כך חשוב שמעסיק אותי כבר הרבה מאוד שנים הבארת את הנושא וסיפקת סיבות, אני בהחלט הולך להתמודד עם השיעמום שלי ומתחיל בקבלה עצמית של העובדה שלפעים משעמם אחרי הקבלה אפשר להתחיל לברר מה גורם את השיעמום ומה הוא בא להגיד, שיהיה בכיף טום

    הגב לתגובה זו

  • 18.

    מאד נהניתי

    מיכל ג, 30/04/08 03:54

    כתבה שעשתה לי לעצור ולחשוב, לבדוק, להתבאס שלא אני כתבתי אותה)) מצויין

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    heros & princesses

    Shelly, 27/04/08 11:37

    Very good points about our system of education! Try to observe a child before school, even all alone. He will never get board. He will go into different world, fun worlds. World where he or she is an hero, princess, fairy…and then, the teachers come and tell them that in THIS reality it doesn’t exist. Only in legends. In THIS reality you must follow the system, listen, obey, learn, learn to copy from others…no place for expressing your own. Only right and wrong. Lets come back to childhood games! Fun games. Lets be heroes and princesses. All of us! Amen! Shelly

    הגב לתגובה זו

    • ממש נכון. כל הילדים בעולם רק משחקים בנסיכות וגיבורים מהאגדות. אין

      פרחח חוליגני, 27/04/08 17:29

      בכלל אלימות אצל ילדים. אין ילדים שמרביצים, מקללים, רבים, וונדאליסטים וכן הלאה. כולם נשמות טובות שמטבעם רק טהורים.

      הגב לתגובה זו

      • out of t issue

        M.M, 29/04/08 10:50

        M… if most children are pure at nature was not the issue (might be by t way, without wrong education by t surrounding but than again, even education depends on the basic abilities of t child…). It was only suggesting that MOST children play in their own individual worlds before they enter the system and lose their individuality. Nothing is done to develop their own unique talent or creativity..but than again, easy to criticize but no other solution that is convenient to the most of the children & parents was found to date. ..

        הגב לתגובה זו

  • 16.

    ל 7 אולי תבין משהו

    יניב, 26/04/08 11:23

    אם היית באמת מבין את מקור הגירויים שאתה מדבר,אז היית מבין שהגירויים אלו כתוצאה משעימום. תבדוק את עצמך ללא גירויים לאורך זמן מסוים ותגלה כמה שאתה מבולבל ולא מסוגל להתמודד עם מה שעובר לך בראש,וכל זה בא מהגירויים שאתה מדבר שלפי דעתי יותר נכון לומר התמכרויות.בדרך כלל שאתה מפנה את האנרגיה שלך לגירויים שאתה מדבר זה בעצם מהות השעמום שלך. כמובן אתה כל כך רגיל להגיב אוטומטי לשעמום שלך בגירוי דפוס חיים שאתה מצהיר שזה גירויים.מהות החיים החופש, והשפע ,נמצא בתוכך ולא בשום גירוי חיצוני.השעמום מחלחל ברגע הראשון שמושיבים אותך על כיסא בכיתה ומכריחים אותך לשבת שעות על גבי שעות,שבועות,חודשים,וכמובן הרבה שנים של ישיבה על כיסא ולהקשיב לחומר ששמונים אחוז ממנו בולשיט. אז איך אפשר לומר שזה לא חלק מההתמכרות לשעמום,תחשוב על זה.

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    ילדים כמו פרחים

    נסים, 26/04/08 10:24

    עוד לו נבלו אבל צריכים כיוון לקנות רגעים מעולמם הנפלא כי לב של ילד בהם רוב בני אדם מנווונים באמת אז בנים הולכים בדרכם עד בו היום של אישי חמודות בסביבה שמאיר דרכם במקרה שלהם הטבעי

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    מעניין (ל''ת)

    רם עמית, 26/04/08 08:38

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    סריאוטיפ לא מעודכן

    אני מכאן, 26/04/08 08:32

    נראה שהכותב חווה את תקופת הלימודים בבית הספר התיכון כחוויה משמימה. אולי משהו מובנה באישייות האדם או בסביבה הטבעית ממנה הוא בא. חיי בית הספר,עד כמה שהדבר יישמע לכותב בלתי אפשרי,הם חיים תוססים. אני רואה כל בוקר תלמידים שמחים ,מחייכים,מגלים עניין בשיעור,מתפלספים ,מתלבטים ומרגישים שייכים כשהם מצליחים לנסח או להגדיר בעיה. הסטריאוטיפ הזה נלעס עד דק. בית הספר של ימינו קצת אחר. המורים אחרים. המצע התרבותי רחב ובלתי נדלה. מסלולי הלימוד בלתי מוגבלים ממש כמו באוניברסיטה.

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    הפתרון לדעתי- חינוך מורכב (מוסבר)

    אמיר, 26/04/08 08:12

    אם בכל שבוע (ואפשר גם גישות זמן אחרות) הילד יטעם מעט: 1. מהגישות ההתפתחותיות האנטרופוסופיות (חצי יום?). 2. גישות וידע מן היהדות (מספר חלונות שעות). 3. מהגישות החברתיות הקיימות (מתמטיקה, ידע, חברה...). (יומיים?). 4. מהגישות המודרניות המתקדמות (מדעים, טכנולוגיות). (כחצי יום?). 5. טעימה מהאומנות (כחצי יום?). 6. טעימה מהעצמיות (=חלון ללא מסגרת מוגדרת, עצמאית). ( כחצי יום?). 7. טעימה מהחברתיות (ספורט, קבוצות, הקבצות וכל דבר דומה) (כחצי יום). וניתן לערב ולגוון. אין לי ספק שלאחר מסגרת כזו של מספר שנים (לפחות) בגיל ההתבגרות ובתקופת הלא-טיפש עשרה- רק טוב יצמח לאינדיבדואל שבכל אחד: להתחזק פנימית ולמצוא את האיזון בין האני ולחיצוני. איזון בין חברה לצרכים וכדומה. הלוואי.

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    הבעיה היא אלימות והתנהגות ו....

    פרדי, 26/04/08 07:44

    לא המורים אלא מנהלות בתי ספר חולות נפש ומפקחות טפשות ומטומטמות ממי הביניים שכופות על המורים ,שעובדים קשה , תוכניות חשוכות ואפלות. ניסיתי לשנות משהו אך לאור הורים אידיוטים ומנהל טיפש - הפסקתי. מחנכים אותנו לבינוניות.

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    יש ילדים שהם סקרנים ושמחים ללמוד משהו חדש

    מירב, 26/04/08 05:33

    ויש ילדים שהם יותר בטלנים שזקוקים שאחרים יפעילו אותם וישעשעו אותם. כך התפתחה התרבות, המדע והאמנות- בזכות אלה שידעו לשעשע ולעניין את עצמם ולא היו עסוקים בתירוצים לכך שהם לא סגורים על עצמם וחיפשו באופן אקטיבי דרכים ליצור עניין בחייהם. אפשר להגדיר את המאמר ב''בעית דחיית הסיפוקים המיידיים''. אלה שמסוגלים לדחות סיפוק מיידי יוכלו להתפתח יותר ולהתקדם וגם לתרום יותר לחברה. אלה שמשתעממים יחפשו תירוצים ב''מערכת'', ב''מפלגה השלטת'' וב''שיטה''.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    הצגת בעיה ללא פתרון (ל''ת)

    יואב, 26/04/08 00:47

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    אנחנו נדבר על שעמום במערכת החינו ובינתיים באסיה יעקפו אותנו בסיבוב

    אייל, 26/04/08 00:26

    דבר אחד בולט במערכת החינוך והדיבורים עליה, וזה הצורך לתת דרור למאוויי הילד, כאילו שהוא באמת מבין מה דרוש לו בעולם כדי לעמוד בסופו של דבר על רגליו בצורה מוצלחת. כל מיני ''מומחים'' ממליצים על כל מיני תיאוריות איך לדעתם המלומדת אמורים ללמד את מה שדרוש, בצורה ה''נכונה''. תוך כדי התפלספות ה''מומחים'', מערכת החינוך מתעלה על עצמה ומוציאה תוצרת היורדת מידי שנה באיכותה, עד כדי ביזיון מוחלט. ובינתיים... בזמן שכאן מתפתלים סביב מושגים שברומו של עולם, כמו שעמום ואיך להימנע ממנו, במדינות כמו סין, קוריאה, הודו, טאייוון ועוד כמה, יושבים תלמידים בכיתות דחוסות ולומדים. פשוט לומדים, תחת משמעת קשוחה ובלי הנחות, ומתוך ידיעה שאת הכושלים מביניהם תפלוט המערכת החוצה להתמודד עם העולם ללא השכלה. הכלכלות במדינות האלו משגשגות והן עומדות לכבוש את העולם. אצלנו ''המוח היהודי'' יורד לביוב, מרוב שמתחשבים באיך הוא משתעמם.

    הגב לתגובה זו

    • צודק. (ל''ת)

      100%, 26/04/08 07:07

      הגב לתגובה זו

      • תחילתה של רכישת השכלה

        מיכל, 26/04/08 08:32

        יש עדיין מורים שכן רוצים ללמד, שאוהבים ללמד, שבונים שיעור מאלף, מאתגר ומעניין!!!!!!!!!!!!! לא כל המורים נראים או נשמעים כפי שתוארו בכתבה!!!!!! מעבר לכך, ברור שלא הכל מעניין אך כל אדם צריך להפיק את המירב ממה שניתן לו. לעולם אין לדעת מתי ''ישלוף'' או ''ישתמש בהמידע ''ששיעמם'' אותו כשהיה בבית הספר..........בית הספר הוא לא גן שעשועים, הוא מקום לתחילתה של רכישת השכלה, ערכים ונורמות!

        הגב לתגובה זו

    • ולאיפה הם יגיעו ראשונים? (ל''ת)

      נוסע, 27/04/08 01:41

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    מה שאתה מתאר זה בכלל לא שעמום

    אסף, 25/04/08 23:26

    זה ההפך משעמום. זה הצורך בגירויים. אנחנו תלויים בגירויים חושיים חיצוניים בכל רגע בחיים שלנו חוץ משינה. אנחנו צריכים להעז להתנתק, אפילו לחמש דקות ביום, מהאינטרנט, טלויזיה, מוזיקה, פלאפון וכו'... ולהיות ''משועממים''- באמת. אחת הבעיות של הדור שלנו זה שאף פעם לא מגיעים למצב של שעמום... יש כל הזמן גירויים חיצוניים ואין שום צורך להפעיל את הדמיון.. לחשוב..

    הגב לתגובה זו

    • 7,זה נשמע קצת כמו התמכרות?

      גל, 27/04/08 11:16

      אתה מתאר התמכרות לגרויים חזקים ללא הרף, לא?

      הגב לתגובה זו

    • אסף צודק לגמרי

      יעל, 29/04/08 11:53

      הורה שמרגיל את ילדיו לכבות את הטלויזיה והמחשב למשך שעתיים ביום (או כל מינון אחר המתאים להם) ולחפש תעסוקה בתחומים הבית, מיטיב מאוד עם ילדו. מחוסר הגירוי החיצוני הילדים (וגם אנחנו המבוגרים) מוצאים בתוכינו את הגירוי המתאים. בתחילה זה נראה מוזר, אולי יש התגנדות מכוונו של הילד. אבל לאחר זמן מה השעמום מפנה דרך ליצירתיות. הילדים ימצאו דרכים רבות להפיג את השעמום שלהם. במשחקים, במשחקי דמיון, בקריאה, בשיחה אמיתית עם בן משפחה אחר ועוד. פעם היה ''והילדים ישחקו לפניו'' והיום הטלפויזיה עושה את העבודה הזו. אבל לטילוייזיה יש כפתור ''כבה'' והשליטה בו היא של בני האדם.

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    מסכים לגמרי

    דניאל, 25/04/08 22:41

    כתבה פשוטה, קולעת ולא חופרת

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    הכתבה הזו

    ארחטון, 25/04/08 22:02

    היא התרגול המשמעותי ביותר של שיעמום שעברתי בזמן האחרון. אכן , משעמם

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    עזרה ל'זולת' עוצר השעמום והאושר חוגג (ל''ת)

    dafna57, 25/04/08 19:38

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    ממתי צריך ללמוד להשתעמם?

    גיאופיט, 25/04/08 17:21

    שיעמום זה דבר טבעי לחלוטין שאינו נלמד ונרכש על ידי גוף חיצוני. (בית ספר למשל). והוא תלוי באדם עצמו ולא בחברה שמסביבו. מה שמשעמם בעיני האחד יכול להיות עולם ומלואו בעיני השני. כתת הלימוד בבית ספר מורכבת ממגוון עצום ורב של ילדים. כל אחד מהם בא לכיתת הלימוד מעולם אחר. עולם שמעוצב גם בבית ולא רק בין כותלי בית הספר. ולכן להאשים את מערכת החינוך ביצירת ילדים שלומדים את מהות השיעמום בכתה - זה אולי עושה חיים קלים לתאוריה של כותב הכתבה אבל מעוות את המציאות. למעשה זו אומנות בפני עצמה ללמד ילד לשבת בשקט ולהאזין בדריכות למישהו או למשהו שזה לא בדיוק כל עולמו ברגע זה (אבל מן הסתם יהיה בעתיד). לא קיים בית ספר שיכול לתת מענה לכל ילד בכל רגע נתון. לא קיים גם חינוך ביתי כזה. ויתרה מזו כדי להתפתח לבוגר מתפקד בחברה לתוכה נולד הילד, הוא צריך ללמוד כמה שיותר על דרך החיקוי ותוך כדי הסתמכות על גירויים חיצוניים - עד שלב מסויים בחייו. רק אחר כך ורק לאחר שנים של לימוד והטענת תכנים חיצוניים - יוכל כל אחד לפעול לפיתוח היכולות האינדיבידואליות שלו. זה לא אומר חלילה לגדל דורות של תוכים שידקלמו תכנים ללא יכולת למידה של שיפוט והערכה, אלא זה אומר לתת מרחב גם לגירויים תרבותיים, חברתיים חיצוניים להיכנס. ''חנוך לנער על פי דרכו''...לא אומר שצריך כל שנייה ושנייה מהחיים ליצור מתח או גירויים או לתת דרור רק לצרכים של הילד כל הזמן ברצף וללא הפסקה. שהכותב מדבר על חינוך לאינדיבידואליזם הוא צריך להגדיר בדיוק למה הוא מתכוון. כי כל אחד לוקח את זה לאן שמתחשק לו ומסתבר שזה מתבלבל עם ''איש הישר בעיניו יעשה'' . אין קשר בין גיל ושיעמום. זה לא משהו שעולה בהדרגה עם השנים. אנשים שיש להם עבודות משעממות הם ברוב המיקרים (לא תמיד אבל בכל זאת ברוב) אנשים שבאים ממעמד סוציואקונומי נמוך ולכן הם עוסקים בעבודות סיזיפיות וחד גוניות מול פסי ייצור כלשהם. ולכן הגיגים רוחניקיים בדבר הקשר בין שעמום ותעסוקה הם לא הוגנים. זה נכון שהיו תקופות בהיסטוריה שהעושר הגיע בירושה (בעיקר של קרקעות ונחלות) ואז המעמד העליון והעשיר היה משועמם בחלקו. היום שהעושר מגיע מכל מיני יזמי הייטק ויזמים בכלל שעסוקים ביצירתיות - השיעמום לא נקשר יותר לתעסוקה ולפרנסה. ובכלל, גם היוצרים הגדולים והמעניינים והססגוניים והיצירתיים ביותר וגם מתחומי האומנות ולא רק התעשייה - עסוקים הרבה מזמנם בהשקעה סיזיפית, מייגעת, מונוטונית ואחידה - כדי להביא את יצירתם למקום בו היא תתנוסס לה במיטבה.

    הגב לתגובה זו

    • לא יונתן לוי היה צריך לכתוב על השעמום

      מושון, 25/04/08 22:45

      אלא אתה. נראה שהוא כותב רק כדי לשרבט כמה מילים כדי לתקוף את צערכת החינוך שאולי הוא חושב שהשתעמם בה אבל נראה שהיום כמו כל אחד אחר הוא די מישם את מה ששיעמם אותו אז.

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    לא רק בני אדם משתעממים.

    זאזו, 25/04/08 16:40

    אפשר לפרש התנהגות של כלבים, קופים וחיות אחרות כשיעמום וחיפוש גירויים חיצוניים. לכן התיאוריה על בית-הספר כמקור לשעמום לא מחזיקה. גם החיים של האדם הקדמון בג'ונגל ובמערות היו קשים ולפעמים משעממים. מה שכן החיים היו קצרים יותר, בין השאר כי לא היה ידע שנרכש בדרכים משעממות, ולכן היה פחות זמן להשתעמם.

    הגב לתגובה זו

    • חיות סקרניות ומחפשות עניין

      ג'יין, 25/04/08 16:57

      אבל אינן משתעממות באותו האופן שבו משתעממים בני אדם. היוצאים מן הכלל - אלו החיות שחיות בשבי (כמו באמת כלבים או קופים) שזה די דומה, האמת, לבית ספר.

      הגב לתגובה זו

  • 1.

    משעמם לי

    אוד, 25/04/08 15:25

    מעולה

    הגב לתגובה זו

    • גם לי

      אור, 25/04/08 22:32

      בוא נעשה משהו

      הגב לתגובה זו