• 14.

    יעוץ והדרכה לנפגעי דורית וגד לובן

    אפרת, 17/07/08 12:51

    אם נמשכת ליופי והאוניברסליות של הפילוסופיה הוודית, אבל גילית שהפכת קורבן לניצול ציני של דורית וגד לובן, צור קשר. אפשר להתגבר על הנזק, אפשר לבנות את החיים מחדש.

    הגב לתגובה זו

    • הלוואי. זוהי אישה נוראית שעשתה עוול וכאב רב כל כך לאנשים רבים כל כך. (ל''ת)

      נמרוד, 24/05/09 11:18

      הגב לתגובה זו

    • יעוץ והדרכה לנפגעי אפרת

      אדם שפוי, 29/12/09 11:31

      האם גם אתה נפגעת מהוצאת הדיבה הצינית של אפרת? צור קשר. אפשר להתגבר על הנזק, הוצאת דיבה, ככלות הכל, היא מעשה פלילי.

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    התער של אוקום (ע''ע)

    י, 20/09/07 13:50

    הרעיון הבסיסי הוא קודם כל לא להניח כלום, ואפילו להניח שאין כלום. אחר כך, להיות פתוחים לכל דבר ולהתייחס אליו. אם נתקל באנשים - כבר נדע שיש אנשים. אם נדמה לנו שנתקלנו באנשים - נוכל להניח שיש אנשים. אם מישהו שאנחנו סומכים עליו ועל דבריו יספר לנו שיש אנשים - נוכל להאמין שיש אנשים.

    לכן, אני לא ''מאמין'' שאין אלוהים. אני פתוח לאפשרות שיש אלוהים אבל עד שאמצא כזה, אני מניח שאין.

    ובאותה מידה, אין מעגל אמונות סגור שמאמין באנשים רעים - ומוצא כאלה, או באנשים טובים - ומוצא כאלה. אני מתבונן סביב, ורואה שם אנשים נפלאים לצד חלאות אדם וגם כל מה שבאמצע.

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    איזו שטחיות ויומרנות, מאיפה החוצפה לכותבת לארגן את כל העולם,

    אבי צנעני, 20/09/07 00:44

    האנשים האמונות הצרכים ומי יודע מה עוד, בתבניות וסדרים כאוות נפשה, ואחר כך לפתח תיאוריות וקביעות על סמך הסדרים שהיא עצמה קבעה ?

    אהָאאההה, היא כנראה קראה את זה בהבְּהַגַוַד-גִיתָא, אז זה חייב להיות נכון.

    טוב נו, שיהיה לה לבריאות, רק שלא תגמור באיזה כפר הודי עם בעל יוגי, ''האדם הרוחני'' אלאק, שמחפש את ''האל בכל דבר'' וצובט בתחנות הרכבת הצפופות נשים נשואות בתחת.

    הגב לתגובה זו

    • לכבוד יום הכיפורים, אנא נקה ליבך מקנאה ושנאה (ל''ת)

      אני, 20/09/07 08:48

      הגב לתגובה זו

    • ומי אתה בדיוק שתארגן הכל בתבניות?

      שג, 20/09/07 09:44

      אה! הבנתי! אתה מכור לכל מיני סטיראוטיפים אז זה חייב להיות נכון.

      הגב לתגובה זו

    • אבי, אפשר הסבר?

      יוני, 04/10/07 01:16

      אתה כותב:
      ''האדם הרוחני'' אלאק, שמחפש את ''האל בכל דבר''
      אני נורא מתעניין בתורות המזרח (בודהיזם, זן...)
      נשמע שאתה התאחזבת או הבנת דברים שהביאו את נק' מבטך לקיצוניות שלילית לגביהן.
      תוכל בבקשה לפרט למה ומה בדיוק את חושב כך?

      בתודה מראש

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    אחד מדען גדול, אחד סופר, אחד חכם תורה ואחד קשה יום

    א.מ, 19/09/07 10:24

    גלילאו זכה להיות האדם הראשון שצופה בירח ובכוכבים בחלל והוא כאדם רציונאלי הבין שזו זכות שהוא קיבל ולא אחר. רש''י הוא גדול המפרשים ולזכותו הרבה, מוצארט, מדונה, אריסטו ורוב האנשים שששמם לא מוזכר בהיסטוריה אלא כאל הזרם הנע ונד. אנשים מסויימים נבחרו להיות אבן דרך גלובאלית, הם ולא האחר.
    אנחנו בשיא עידן המחשבה החופשית ומכאן השמים הם הגבול ועיני האדם הם תמיד לעתיד הלא נודע.

    הגב לתגובה זו

    • כתבת יפה, אבל אנא אל תשתמש בכינוי שלי בבקשה

      א., 19/09/07 11:34

      מעבר לעובדה שכתבת יפה,
      היות ואני מגיב במדור לעיתים קרובות, אשמח באם תוכל למצוא כינוי אחר ולו בכדי לא לבלבל את הקוראים.

      בעניין הכתבה- אולי מי שבוחר בחומר אכ נשאר בחומר, אבל זאת רק האישיות שלו נשארת שם, ולאישיות מזוייפת אין שום משמעות בכל מקרה.

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    I prefer an opened mind by wonders than one ,closed bya dark belief

    Jaqueline, 19/09/07 09:44

    כך אמר הוגה הדעות סופוקליס כשהתחיל להטיל ספק ב 12 האלים מהמיטולוגיה
    In the greek text :
    Ένα ανοικτό μυαλό αναρωτιέται κοντά είναι καλύτερο από ένα
    κλειστό μυαλό από μια σκοτεινή πεποίθηση
    וכששאלתי אני את סבי ומורי על קיומו של אלוהים : עונה לי : ראשית, תתחילי להאמין ואז תוכלי להתחיל להבין

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    כמו שאומרים הידע האמיתי הוא לא לכולם

    נסים, 19/09/07 08:59

    ויש נשמות שבאמת מוכנות לקבל את השם הקדוש בתוכם כשה האהבת השכינה מסביבם
    שיתאים למדרגת עמך קשה העןרף
    הנשמות הגדולות נמצאים בבני אדם שלא הכי טובים בחברה

    הכל זה עניין על המדרגה כמו בסולם כל אחד והנשמה שלו
    נשים אולי נמשכים ונגררים ומאבדים את היזדמנות חייהם אבל הגברים גם מאבדים את ההיזדמנות לצאת מהחושך
    כי אמור גם להישתחרר מהעולם ולהיתנתק מעצמיות

    משימה רצינית ומיוהדת לארפתקנים בחבורה לימצוא מקור
    האהבה
    להביא לתיקון עולם זה

    מהיחידים שהלכו לדרכם והמציאו מזונות שצריך להשביע אדם רצון שידע שהאלוהים נמצא תמיד בסביבת לתציל נפש בישראל
    באהבת השם שממציא גואל למען שמו מעיין בא

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    ספק

    רועי, 19/09/07 08:22

    יש מציאות.

    כל הנאמר מוטל בספק.

    הטענה שיש אמת אחת מוחלטת איננה נכונה ואיננה לא-נכונה, והיא חסרת משמעות.

    הטענה שאין אמת כלל איננה נכונה וכוללת סתירה פנימית.

    במודלים הבלתי-חלקיים העיקריים להבנת המציאות יש גורם משותף ברור והוא המצאות טענת מוצא 'שאין צורך או יכולת להוכיח'. ('המציאות קיימת', 'אני חושב משמע…', 'אלוהים קיים', וכו')

    כל טענות מוצא 'מעל לכל ספק' אלו מוטלות בספק תמידי על ידי גישות אחרות בתהליך היסטורי שמטרתו הבנת המציאות. התהליך ההיסטורי בצורתו הזו הוא חסר טעם, שכן אם כל מטרתו של התהליך הוא הבנת המציאות, ואם בבסיסו עומדות טענות שאין הן נכונות ואין הן לא-נכונות ומכאן חסרות משמעות, אין התהליך יכול לקרב את הבנת המציאות. לכן יש בטענות מוצא 'מעל לכל ספק' סתירה פנימית.

    להבנת המציאות יש למצוא טענת מוצא שאיננה 'מעל לכל ספק'.

    קיימת רק טענת מוצא אחת שאיננה 'מעל לכל ספק' ועדיין אי אפשר להטיל בה ספק בעל תוקף ממשי (שאין בו 'קנטרנות'), והיא 'הכל מוטל בספק'.

    בטענה 'הכל מוטל בספק' אין סתירה פנימית משום שאפשרות הסתירה הפנימית או אפשרות לטעות כלולה בטענה, אולם ניתן לטעון שיש בה אי-ודאות, ושיש קושי לבנות מודל של המציאות על בסיס שאין בו ודאות.

    עדיפה טענה שיש בה אי-ודאות על טענה שיש בה סתירה פנימית או חוסר משמעות, ולכן עדיפה טענת הספק על כל טענה אחרת. טענת הספק היא הקרובה ביותר לאמת מוחלטת שניתן להגיע מבלי לעבור את סף הסתירה הפנימית.

    הידיעה איננה ידיעה ואי הידיעה איננה אי ידיעה, אלא רק גוונים של ספק.

    תהליך בו יש התקרבות למידה הנמוכה ביותר של הספק, כלומר התקרבות לידיעה, הוא תהליך של התקרבות להבנה של המציאות. זהו תהליך הכרחי לכל סוג של תכנון.

    כל זה נוגע לתפיסת האדם את המציאות, ויש להפריד בין מה שאנו תופסים ובין מה שבאמת קיים, לא רק משום החשש מטעויות של תפיסה, אלא בעיקר משום שפשוט איננו יודעים מספיק כדי להבין הכל. חשיבות טענת הספק היא באופן בה היא מאפשרת את התהליך בו ניתן להתקרב להבנת המציאות, ובכך להקטין את הפער ההכרחי שבין תפיסת המציאות והמציאות עצמה.

    הגב לתגובה זו

    • טיב האמונה

      גד, 19/09/07 10:03

      רועי יקר, הקדשת הרבה מחשבה לנושא תפיסת המציאות. אך המאמר מדגיש דבר שונה לחלוטין - את איכות האמונה. אמונה ''מלוכלכת'' באנוכיות מעצם טבעה רחוקה מהמציאות, ואמונה נקייה (מאנוכיות), מעצם טבעה קרובה להבנת המציאות. אמונה תמיד קיימת, בלי קשר למציאות. כדי לדעת את המציאות כמו שהיא, יש להשתמש בכלים אחרים. רק בכלי השכל והרגש לא ניתן לדעת את המציאות כמות שהיא, משום שבסיסם באמונה. הדוגמא הניתנת היא שלא ניתן לדעת מי הוא אביך ללא עזרת אימך. באופן דומה, אם היה אלוהים כזה שמסביר את טבע המציאות שיצר, והיה לנו אמון/אמונה מלא/ה בו, יכולנו לדעת את העולם באמצעות אמונה המבוססת על ידיעת המציאות. רק במצב כזה האמונה שלנו והמציאות יהיו בהרמוניה מלאה.
      מכל מקום, אמונה באלוהים מבוססת על צורך אמוני, ואי-אמונה באלוהים מבוססת על צורך אמוני. כל עוד שהאמונה (או הצורך) קיימת, לא יעזור למאמין להוכיח את טענותיו ה''לוגיות'' לקיומו של אלוהים ללא מאמין, גם לא יעזור ללא-מאמין להוכיח את ההגיון של עמדתו למאמין. כל צד יפרש את ההגיון והראיות של הצד השני לפי אמונותיו וימשיך לדבוק בעמדותיו. תפיסת המציאות משתנה עם השתנות האמונות.
      הנכונות לשנות את דעותי (למשל: מאמונה באלוהים לאי-אמונה, או מאי-אמונה לאמונה) מבוססת על צורך אמוני. מכאן שאמונה (או צורך שמביא לפרשנות סובייקטיבית) עומדת בבסיס קיומנו. הבה ונלמד את טבע האמונה!

      הגב לתגובה זו

      • תפיסת מציאות

        רועי, 20/09/07 10:31

        צר לי, גד, אבל לי אין צורך אמוני כלל, ואין לי אמונה. יש בי סקרנות. יש בי צורך להבין. הדרך היחידה שיש לי להבין את המציאות היא להכיר בחוסר היכולת לדעת את כולה. צורך אמוני מקורו בפחד מפני הלא נודע, מפני שאלות שנותרות ללא מענה. לא אמונה עומדת בבסיס קיומי אלא רצון להבין את העולם. הבה ונלמד את טבע העולם!

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    זה לא לגמרי מקביל

    נדב, 19/09/07 02:10

    ראשית, כמו שהגיבו פה אחרים, לא להאמין באלוהים זה לא ''להאמין שאין'' אלוהים. זה פשוט לא לקבל את האמונה שיש אלוהים מסוג מסויים (יהודי, נוצרי, וכו'). אין שום הוכחה לשום דת שבעולם, שהאלוהים שלה הוא האלוהים, וזוהי אמונה עיוורת, שאותה אין מקבל החילוני. הוא אומר ''אני לא יודע'', במקום שבו אדם דתי או ''רוחני'', אומר ''אני יודע'', ללא ביסוס ל''ידיעתו'' זו. זה יתרונו של החילוני על הדתי, מאז ימי סוקרטס ועד ימינו.
    שנית, ה''אמונה'' באבולוציה, או בשיטה המדעית בכלל, היא רחוקה מכל סוג אחר של אמונה, ולמעשה אין שום דבר בינה לבין אמונה באלוהים. האבולוציה, כמו שאר תחומי המדע, מבוססת על הרבה מאד נתונים, תאוריות שמסבירות אותם, ועוד נתונים שמאששים או מפריכים את התאוריות. האנשים אינם ''מאמינים'' באבולוציה, אלא מקבלים אותה בתור הסבר הגיוני לממצאים המדעיים. בניגוד לאמונות דתיות, את האבולוציה, כמו כל תורה מדעית אחרת, ניתן לשנות, אם אין היא תואמת את המציאות.
    שלישית, גם בקרב החילונים יש שני סוגים עיקריים: אלה שיש בכוחה של המחשבה האנושית להבין הכל, ללא צורך בשום כוחות החורגים מהעולם הזה, אול לפחות מהבנתנו, ואלה שמבינים, שיש דברים שהם באופן עקרוני (ולא זמני), מעבר ליכולת תפיסתנו, ולעולם יהיו כאלה. אלה האחרונים, מביאים בחשבון את האפשרות שיש אספקטים של המציאות, שאין אנחנו יכולים לתפוס אותה. עם זאת, בניגוד לדתי ול''רוחני'', אין הם מנסים לתפוס את הבלתי נתפס, אלא משאירים אותו כבלתי נתפס.

    הגב לתגובה זו

    • אמונה בהיגיון

      יוסף.ש., 19/09/07 06:50

      יש קבוצה נוספת של אנשים (מאד מצומצמת לצערי) אשר הלכו צעד נוסף ולא זקוקים להיגיון או לאינטלקט ןלמדע כאמונה.
      זה אומר שהם פועלים בצורה שבה האינטואיציה שלהם, אותה תחושת בטן, היא המדריך שלהם. תחושת הבטן , בניגוד לשאר הכלים שברשותנו, אינה אמונה כי היא מבוססת על התנסות טהורה ללא שימוש בשכל. בעוד שבכל אמונה יש שימוש לפחות חלקי בשכל.
      אדם שמונחה על ידי אותו רגש עדין אינו מתעלם מההיגיון או הרגש, הוא משתמש בו בתבונה כשצריך.

      הגב לתגובה זו

      • תחושת בטן?? מה זה בדיוק? אתה לא יכול להגדיר

        אלדד, 19/09/07 10:18

        משהו ע''י תחושת בטן ולהגיד זה לא השכל או האמונה. ללא השכל האדם לא היה מתפתח יותר מדג.

        הגב לתגובה זו

    • אולי בתאוריה כל זה נכון

      הספקן, 19/09/07 10:42

      אבל בפועל אנחנו בהחלט רואים שהאתאיסטים הם לא אנשים שמטילים ספק אלא בפירוש אנשים מאמינים. בלי להיכנס אפילו לשאלה על המסקנות של שני הצדדים ואילו הן הנכונות, ברגע שהדיון (והוא כמעט תמיד מגיע) למקום שבו האתאיסט אומר משהו בסיגנון ''אני לא יודע מה התשובה למה שאתה אומר אבל עדיין זה לא ניראה לי הגיוני'' אזי בפירוש מדובר מאמונה. כנ''ל לגבי אבולוציה. בלי שום קשר למי צודק ומי לא, כמה ממאמיני האבולוציה באמת יודעים לתאר לך את אותם מימצאים מדעיים? זה נישמע יותר כמו: ''אני לא ממש יודע, אבל מדענים שחקרו אומרים שזה נכון וזה ניראה לי יותר הגיוני להאמין להם''. זאת אמונה.

      הגב לתגובה זו

      • אתאיסטים

        מושון, 19/09/07 11:16

        הם אכן אנשים שמאמינים שאין אלוהים.

        אבל יש אנשים שהם לא אתאיסטים, הם פשוט לא מאמינים שיש אלוהים ולא מאמינים שאין - יודעים שתיאוריות מדעיות הם תיאוריות, מודלים שנותנות ניבויים הניתנים לבדיקה והם ניתנות לשינוי והפרכה! הם יודעים שהם יכולים לנסות להבין, לנחש, לשער, אבל לא לדעת!

        אלו פשוט אנשים שבחרו להשאיר את השאלות ללא מענה

        הגב לתגובה זו

        • And my sister tells me she isan atheist thnks G'd (ל''ת)

          Jaqueline, 19/09/07 11:53

          הגב לתגובה זו

          • :) (ל''ת)

            מושון, 19/09/07 13:37

            הגב לתגובה זו

        • הם מאמינין שתאוריות מדעיות הן תאוריות

          הספקן, 19/09/07 14:28

          הם מאמינים שהם מודלים הניתנים לשינוי והפרכה ומאמינים שהם יכולים לנסות להבין, לנחש, לשער אבל לא לדעת.
          הם מאמינים שלשאלות לא ניתן לספק מענה ובכך ענו על השאלה ''האם לשאלות ניתן לספק מענה''.

          הגב לתגובה זו

        • חידוד קטן לגבי אתיאיזם

          אור, 22/09/07 00:11

          האנשים שמאמינים כי אין אלוהים מכונים אתיאיסטים ''חזקים'' או ''רדיקליים''

          אלו שטוענים שהם לא מאמינים שיש אלוהים (הבדל קטן אבל משמעותי) מכונים אתיאיסטים ''חלשים''

          אלו שאינם בטוחים אם יש או אין אלוהים ומעדיפים שלא להתעסק בנושא כלל קרויים ''אגנוסטים'' ולא נחשבים אתיאיסטיים כלל

          הגב לתגובה זו

  • 6.

    להחליף אמונות באמון

    יוסף.ש., 19/09/07 00:18

    כל האמונות והדתות נוצרו כדי ''להרגיע'' את האדם מכל הסבל שצפוי לו בחייו. אבל כל האמונות הם לא אמת אלא יציר מוחינו.
    כדי להשתחרר מכל האמונות מבלי להגרר לאמונה חדשה, פשוט לתת אמון במה שיש, במה שקורה כאן ועכשיו, אמון שמה שקורה זה הדבר הנכון ביותר עבורינו ואין צורך לשנות את הווה או לשלוט בו.
    זאת לא אמונה נוספת אלא חוויה אוטנטית שכל מי שיתנסה יראה שהיא אמיתית.

    הגב לתגובה זו

    • אין בסיס למה שאתה אומר.

      אלדד, 19/09/07 10:14

      ''אמונה'' היא פשוטו כמשמעו, לתת לחוש מסויים ללכת בעקבות הרגשתו וללא הוכחות חומריות.
      אנחנו לא יודעים בודאות על קיום כזה או אחר של אל עליון, אבל חוץ מהאנשים שמאמינים באל אחד, המדענים ואנשי ההגות מודים שמה שיודע אדם הוא קצה חוט ממסה מורכבת אין סופית של עולם ויקום שבוודאי יש יישות מסויימת האחראית על קיומו, השאלה ששואלים האם האדם הוא עצמאי וקובע את דרך חייו והעולם או שהוא מכוון ע''י האל או חלק וחלק, בקיצור לעת עתה אין תשובות, אנשים מאמינים זמשהו זה ללא ספק גם אם אינם מודים בכך.

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    מעניין מאוד,שמחתי לקרוא

    דודי בוהדנה, 18/09/07 22:13

    מקווה מאוד דורית שתכתבי לנו עוד קטעים מעניינים כאלו :)

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    עם כל הכבוד ובאמת שיש..דווקא יש מי שלא מאמין!

    תם, 18/09/07 20:42

    לא מאמין באלוהים ולא מאמין שאין אלוהים, לא מאמין במסורת הדתית, וגם לא באבולוציונית והפיסית.
    לא שכל אלא לא יכולות להתקיים בשבילו, אלא שפשוט אין לו מושג, אם יש אלוהים אם היתה אבולוציה או אם העולם קיים כמו שהוא רואה אותו..
    הוא מבין שכל מה שהוא או מישהו אחר מאמין בו הוא אשליה של מראות וקולות ששמעו בחייהם שיתכן והיו מוטים.
    איני מביע דעה אם טוב או רע הדבר, אבל בהחלט אפשר גם לא להאמין.

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    עם כל הכבוד ובאמת שיש..דווקא יש מי שלא מאמין!

    תם, 18/09/07 20:42

    לא מאמין באלוהים ולא מאמין שאין אלוהים, לא מאמין במסורת הדתית, וגם לא באבולוציונית והפיסית.
    לא שכל אלא לא יכולות להתקיים בשבילו, אלא שפשוט אין לו מושג, אם יש אלוהים אם היתה אבולוציה או אם העולם קיים כמו שהוא רואה אותו..
    הוא מבין שכל מה שהוא או מישהו אחר מאמין בו הוא אשליה של מראות וקולות ששמעו בחייהם שיתכן והיו מוטים.
    איני מביע דעה אם טוב או רע הדבר, אבל בהחלט אפשר גם לא להאמין.

    הגב לתגובה זו

    • כל מה שתיארת כאן הוא אמונה

      אזשל, 18/09/07 22:23

      האמונה שכל מה שמאמינים בו הוא אשליה.

      הגב לתגובה זו

    • אתה צודק, קוראים לבן אדם כזה

      Rasputin, 19/09/07 18:32

      אגנוסטי.
      ושאף אתאיסט מתחכם או דתי חמום מוח לא יטעו אותך- זו האמונה הכי מדוייקת בעולם.

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    עם כל הכבוד ובאמת שיש..דווקא יש מי שלא מאמין!

    תם, 18/09/07 20:41

    לא מאמין באלוהים ולא מאמין שאין אלוהים, לא מאמין במסורת הדתית, וגם לא באבולוציונית והפיסית.
    לא שכל אלא לא יכולות להתקיים בשבילו, אלא שפשוט אין לו מושג, אם יש אלוהים אם היתה אבולוציה או אם העולם קיים כמו שהוא רואה אותו..
    הוא מבין שכל מה שהוא או מישהו אחר מאמין בו הוא אשליה של מראות וקולות ששמעו בחייהם שיתכן והיו מוטים.
    איני מביע דעה אם טוב או רע הדבר, אבל בהחלט אפשר גם לא להאמין.

    הגב לתגובה זו

    • האמונה שלך

      גד, 18/09/07 22:30

      זו האמונה שלך ש''שכל מה שהוא או מישהו אחר מאמין בו הוא אשליה''. על סמך מה אתה מבין זאת? האם יש לך הוכחה לזאת, או שאתה מאמין בזאת?

      הגב לתגובה זו

  • 1.

    שם רע לניו-איג', רמת הגיון כזו

    גל, 18/09/07 19:54

    החילוני לא ''מאמין'' שאין אלוהים, כי לך תוכיח שאין משהו? את דורשת שהאדם החילוני יהיה זה שמוכיח שאין, ולכן מכנה את דבריו ''אמונה''. טריק יפה, אבל תני קצת קרדיט לקוראייך, בבקשה.

    הגב לתגובה זו