 |
10.
גבולות לא הגיעו משום מקום
מושון,
08/07/07 07:43
|
גבולות (גם גבולות חברתיים) הגיעו מתוך ''המרכז'' שלהם, מתוך צורך!
חברה מורכבת מפרטים ומכלל, חופש טוטאלי של כל פרט הוא אנרכיה שהוא המוות של הכלל - טוטאליטריות של הכלל היא מותו של הפרט, החברה היא נסיון לאיזון בין הפרט לכלל! ממש כשם שלא יכול להיווצר גוף של תאים שעושים מה שבא להם לא יכולה להיווצר מדינה שפרטיה עושים כל העולה על רוחם.
התוכלת שיוצאת לפרט מהגבלת החופש היא יכולת השרידה המדהימה של חברה ככלל - בה כדי ליצור מכונה שעפה אתה לא צריך להמציא מחדש את המטוס כל פעם מחדש, אתה צריך רק שימציאו אותה פעם אחת...ושאר הידע עובר, אתה לא צריך שכל אדם ימציא לבד אנטיביוטיקה, אתה צריך רק אדם אחד שימציא אותה כדי שכוווווולם יהנו ממנה - משם כוחינו, ועל זה אנחנו חייבים לשלם מעט גם בחופש שלנו...
יום טוב
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
מעניין...
ל"ת
איש שוליים,
07/07/07 13:45
|
|
 |
8.
אין בהכרח סתירה
גבולות ?,
07/07/07 13:44
|
בין היכולת לשים גבולות לבין חופש, החופש לבחור גם את הגבולות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
קצת מורכב
ורד,
05/07/07 11:48
|
הכי קל להבין את המסר דרך אדם מאמין שמקבל את החוקים והאיסורים של הדת. נראה שבנישואים זה בין שני אנשים ולא כמו בדת בין האדם לאל. בנישואים זה קורה כפול,אדם מול עצמו יחד עם עוד אדם מול עצמו,,,, וההגבלות הגדרות אישיות הן בלתי אפשריות. יתכן לדעתי,רק במצב ששני בני הזוג עברו מודעות עצמית מעמיקה ורוחנית.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
אוי יוי יוי
&,
05/07/07 07:49
|
איזה יופי. אנחנו מכירים את האנרכיה ממהדורות החדשות כהתפרעות אלימה והרסנית, אבל אנרכיה חיובית פירושה דריכות של התודעה. אנרכיה תודעתית היא חשיבה חוקרת ומעמיקה שאינה כבולה להרגלים ולנורמות חברתיות אלא ניגשת לכל שאלה או אתגר ברעננות חדשה וללא תשובות מוכנות מראש לשליפה מהשרוול. אנרכיה כזו היא לא פחות ממקור החכמה ויצירתיות באשר הן.
תודה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
תבורך על מילותיך אלו
זוהרה,
04/07/07 23:11
|
אשרינו שיש פילוסופים כאלו בקרבנו, שאלו מילותיהם.דבריך התקבלו על ידי לב אנרכיסטי ואוהב...תודה!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
ראית פעם ילד שחונך ללא גבולות? הוא נהיה מתבגר מפונק ,אגוצנטרי
גבי,
04/07/07 20:40
|
אומלל ובלתי נסבל. בני אדם זקוקים לגבולות, והנסיונות האינסופיים שלהם לפרוץ אותם, מלידה ועד מוות, רק מוכיחים זאת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מפונק? אגוצנטרי?
גבריאל,
05/07/07 12:00
|
אם הוא מפונק משמע יש לו גבולות - יש צד שלא נותנים לו לראות בחיים. מגוננים עליו ומסוככים מכל ה ''רע''. אגוצנטרי? - רק אדם עיוור לא יבין שהסביבה היא חלק מחייו, ורק חסימה תביא לכך .
ילד ללא גבולות הוא אדם שנתנו לו להתמודד עם הכל - בלי קיצורי דרך. עם תמיכה פה ושם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
המרכז נוצר מגבולות
ורד,
05/07/07 16:54
|
ילד ללא גבולות זה ילד מוזנח. גבולות זה משהו שמלמדים את הילד את הנפרדות שלו מאמא מאבא מחפצים,,,זה כמו ללמד אותו לדבר ,לאכול. כשיגדל הילד ויכיר כבר כמה חוקים,אם קיבל עד כאן כלים לחיים חוקים ועוד,,,יש לו מרכז!!!!אם לא קיבל המסכן יהיה אבוד.ואז יחפש מסגרות שבהם יש הרבה גבולות-,,,,,
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''ילד שחונך ללא גבולות'' זה ביטוי שבעצם, מבחינה פילוסופית, חונך
אמא א.,
05/07/07 10:33
|
ללא מרכז! המהות של מה שעומד במרכז ההוייה שלו (אהבה ללא תנאים מצד האנשים הקרובים, האמון שהוא מסוגל לתת באנשים אחרים, החיפוש אחרי דברים בונים, שעושים טוב לו ולסביבה, מתן חופש ליצירתיות ואומץ להתמודד עם הבלתי מוכר, ועוד ועוד), זה מה שחשוב! ילד שנמצא כולו במערכת קשוחה ומגבילה, שכל תפקידה לשמור עליו שלא יורגש ולא יפריע לעולם של אחרים הסובבים אותו, הוא בהחלט ילד אומלל ורוחו מסורסת! החיים כל כך עשירים באפשרויות שהם פותחים לפנינו, לא חבל לוותר על כל העושר והאושר הזה, רק כדי לרצות אחרים בצורה הפרימיטיבית של הדבר?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא מסכימה בכלל - ילד יכול לחוש אהוב ומוערך ועם זאת
פרנסיס,
05/07/07 11:22
|
להתחשב באחרים. זה חשוב שילדים יגדלו עם אהבה, תחושת הערכה, בטחון עצמי וסקרנות ועם זאת חשוב מאוד לתת מסגרת וגבולות כדי שיגדלו להיות אזרחים אחראיים ומתחשבים בסביבתם. קוראים לזה חינוך אירופי. בארץ פרקו הילדים כל עול והפכו להיות מלכים בעלי זכויות רבות וללא שום חובות או התחשבות בזולת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
גרוע מאוד
ל"ת
גושקה,
04/07/07 19:18
|
|
 |
2.
אוי ואבוי.
ערבה,
04/07/07 18:44
|
אין קשר בין שני הנושאים המרכזיים שהועלו בכתבה זו.
מרכז וגבולות - הם שני דברים מאוד חשובים שלא עומדים בסתירה זה לזה ואפילו קיומם מותנה זה בזה.
המרכז - חשוב ביותר וכבודו במקומו מונח.
רק שהוא לא סותר ולא שייך לעובדה שצריך גבולות חיצוניים ברורים וחד משמעיים בכל תחום.
הדוגמא של הכיתה מגוחכת. משום שבעבר הכיתות היו הטרוגניות ומורכבות מכל קשת הגילאים. בכל כפר היה מורה הכפר שלימד בכיתה אחת קטנה ילדים מגיל 6 עד 18. זה קיים עדיין במערכת החינוך הביתי ובכתות מבודדות קיצוניות . זה לא סוג של חינוך שהוכח כטוב יותר לעומת מערכת החינוך הרגילה.
ואפילו הפוך.
הצרכים של ילד הם מאוד שונים בכל גיל ולכן עשו גבול ותיחום של כיתות לפי גילאים.
אין בכך כל פסול ותועלתה של שיטה זו עולה על חסרונותיה. לילד בן שש יש צרכים התפתחותיים שונים לחלוטין ויכולת להפעיל את דמיונו ולהשתמש בחשיבתו שונים לגמרי מילד בן שש-עשרה.
בנוסף לכך, בני עשרה רוצים להיות בין בני גילם ולחגוג את הסערות ההורמונליות ולא לשחק בבובות ובארגז החול יחד עם ילדים בני שש. בני עשרה רוצים לחדד את יכולת החשיבה ולהיות באווירת סיעור מוחות ולא לשבת ולהקשיב לסיפורי אלף לילה ולילה ומעשיות על נסיכות ופיות.
ילדים כמו מבוגרים צריכים הזדהות. הזדהות תתכן רק אם יש מכנה משותף לכל הפריטים בחברה. וגיל הוא בהחלט מצע להזדהות.
לכל גיל יש את הצרכים שלו ולכן ההפרדה.
הפרדה לפי גילאים היא דווקא מאוד טבעית ובנוייה על הנהירה הטבעית של התפתחות הילד בכל שלב מחייו.
זה לא אומר שילדים בטווח רחב יותר של גילאים לא יכולים למצוא שפה משותפת ונושאי עניין משותפים !
אבל זה אומר שיש זרימה טבעית של התפתחות הן פיזית והן חשיבתית והן של צרכים רגשיים - שאותם חולקים בדרך כלל בני אותו גיל.
ולכל כיתה יש מבנה פנימי ומרכז באבו אבו אבוה.
לכל כיתה יש דינמיקה פנימית בין הילדים ודינמיקה כזו לא תיתכן ללא מרכז מקשר (כי אז זה יהיה אוסף של פריטים ללא כל זהות ביניהם). מה שמפריך את הטענה מהכתבה - שגבול חיצוני מונע מהמרכז להתפתח, או במילות הכתבה : ''לשים גבול זה חלק מחוסר אמונה במרכז'' (ציטוט מהכתבה).
גבול חיצוני הוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות בכל חברה !
משפט הסיום של הכתבה הזו שאומר: ''הרי כל עניינה של האנרכיה הוא לאפשר חיים, לפתוח אפשרויות'' (ציטוט מהכתבה) - הוא ממש מעציב .
אנרכיה לא מאפשרת חיים.
אנרכיה יוצרת בילבול מושגים, אנדרלמוסיה, כאוס, וחוסר הבחנה ומיקוד בין עיקר לטפל - בעקבות מחסור בגבולות חיצוניים.
אנרכיה מובילה לקריסת מערכות ולא לפריחתם.
שום ליבה ומרכז לא יחזיקו מעמד ללא גבולות חיצוניים. והקשר שניסית לעשות ביניהם הוא מאוד תמוה.
המוח לא יתפקד בלי גוף, הלב אין לו משמעות אם הוא לא בגוף וכנ''ל עם הנשמה והרוח האנושית. הם כולם בסופו של עניין מחוברים לגוף פיזי וארצי (להלן גבול חיצוני) ואין להם יכולת קיום ממשית ללא הגוף הארצי.
אם אתה (כותב הכתבה הזו) רוצה לפתוח אפשרויות חשיבה שונות - אז אתה חייב קודם כל להציב גבולות חיצוניים. ואזי יהיה אפשר לפרוץ אותם ולהגביה עוף. אבל בלי בסיס (גבול חיצוני) תהייה קריסה והתכנסות פנימה ולא צמיחה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
את כובת מתוך פחד.
לטאנ משמינה בשמ,
10/07/07 03:25
|
ולא מתוך פנימיות. אם את מחנכת - לא הייתי רוצה להיות תלמיד שלך. אם את אם - לא הייתי רוצה להיות הבן שלך. אם את אישה לא הייתי רוצה להיות המאהב שלך וכמה טוב לי שאכן אני לא כל אלו! כמה נפלא! את מפחדת מחופש ואת בעיקר מפחדת מעצמך. מה באמת תמצאי שם? בחופש שלך.?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שלום ערבה
אלעד,
04/07/07 19:07
|
אני חייב לציין שלדעתי לקחת מילולי מידי את מה שדן כותב אני לא חושב שהדיעות שלכם שונות כל כך, אין לי ספק לפי ההגיון הפנימי של סך הכתבה שהוא לא בא לפסול את קיומם של גבולות חיצוניים, אלא רק לחזק את החשיבות של המרכז ואילו את מסבירה מדוע חשובים גבולות חיצוניים ודאי שהם חשובים אבל האם הם חשובים יותר מהמרכז? אולי היה צריך להוסיף את התגובה שלך כחלק מהמאמר שמדבר בזכות הגבולות החיצוניים, ולדעתי שני החלקים שלו בהרמוניה אלעד
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שלום לאלעד
ערבה,
04/07/07 19:57
|
העתקתי לך את הכותרת של כתבה זו :
''גבולות בחיי הנישואין, גבולות בגירושין, גבולות בבית הספר, גבולות הדת, גבולות בין מדינה למדינה: כל אלה מעקרים את הלב. כי כשיש מרכז, לא צריך גבולות'' (ציטוט של הכותרת).
כפי שאני מבינה זאת, יש פה בפירוש מחיקה של הגבולות. כי מרכז פנימי אמור לענות על הכל.
ומה שאני אמרתי זה שמרכז הוא כמובן דבר חשוב ביותר אבל הוא לא בא במקום גבול חיצוני.
מרכז זה לא דבר שיכול להיות עומד בפני עצמו תלוי לו באוויר ולא מחובר לקיום ממשי כלשהו, כמו שלב או מוח או רגש או חשיבה הם תלוי מסגרת חיצונית (להלן הגוף הפיזי).
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שלום ערבה
גולן,
04/07/07 21:01
|
העתקתי לך פסקה מהסיום
''גם תודעת הגבול שלנו יש לה מקום במציאות. אהה סותר את עצמי אם אבוא לבטל את הגבולות מן העולם. קטגוריות טבעיות לא באה לבטל את הדיכטומיה של השחור והלבן אלא רק להציע שזו לא תהייה במרכז.''
אגב במגזינים ואתרים את הכותרות ואת כותרות משנה כותב העורך. כך שהפרשנות שלך היא, מה שנקרא, אישית מבלי להתבסס על הכתוב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נראה לי שגולן ואלעד צודקים
נדב,
05/07/07 09:24
|
הכותב מפנה את תשומת ליבנו שבנורמות החברתיות הקיימות האדם נותן דגש מאד רחב לנושא הגבולות ולא כלכך ברור לו בד''כ מהו המרכז. בדר''כ הוא גם מחפש את המרכז או שזה חסר לו. הכותב בא להעביר את הדגש מהגבולות למרכז ולהגביר שם את התודעה. הכותב לא שולל תודעת גבולות אלא ממעיט מחשיבותה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שנייה לפני שגביעי הצדק מחולקים :)
ערבה,
06/07/07 18:19
|
נדב-
שיכתבת את הכתבה.
בכתבה זו בפירוש מודגש שאין מקום לגבולות משום שאם יהיה מרכז אז הכל כבר יסתדר בעצמו. או כלשון הכתוב : ''המחשבה האנרכיסטית אומרת: אם נרפה את האחיזה שלנו, אבל במקביל נדאג למרכז, נדאג להיות מחוברים ללב ולמה שמניע את הלב, הכל יסתדר מעצמו''
העתקתי לך כמה מובאות מהכתבה שמאששות את הרעיון שפורש כותב הכתבה (דן לסרי) בפני הקורא:
...''כי כשיש מרכז, לא צריך גבולות''.
...''מה שעושה דבר למה שהוא זה לא הגבולות שלו אלא המרכז שלו''.
''יש הבדל מאוד גדול בין לפגוש את הקשיים באמת לבין לשים להם גבולות ולעקר אותם בעזרת מודלים''
...''אנו רואים שלרוב הקטגוריות הטבעיות יש מרכז, והמרכז הזה הוא מה שעושה אותן. הן מוגדרות לא דרך הגבול שלהן, היכן הן נגמרות והיכן הן מתחילות, אלא דרך הלב שלהן. ולמעשה, באופן תיאורטי, הן לא נגמרות בשום מקום''.
''העובדה שיש מרכז ואין גבול''...,
...''מוטב שאנשים יהיו מאמינים ולא יהיו דתיים. שזה אומר שהם צריכים להיות בעלי מרכז ; מוקד של אמונה, ולא בעלי גבולות''.
האם אלו מספיק ציטוטים שמראים שהכותב שולל קיום גבולות ולא רק טיפלה רק מעביר אותם קצת הצידה (כפי שאתה שיכתבת בתגובתך) ?
האדם לא יכול לברר לעצמו מה הוא המרכז לפני שהוא מתחיל מאיזו שהיא מסגרת . כן אותם גבולות. מסגרות חיצוניות מתחמות. ברורות. חד משמעיות. שתהוונה הבסיס ליציאה מהגבולות ויצירת עוד תכנים. התכנים יכולים להיות בהחלט מהויות שונות. אבל לנסות להגדיר מהות, מרכז, תוכן פנימי - כשנקודת המוצא היא האנרכיה והעדר גבולות - מצחיקה מאוד.
לא בונים מהות על בסיס של תוהו ובוהו. כמו שלא בונים בית מהגג. יסודות הבית, והשלד של הבית - הם מסגרת מאוד ברורה וחיצונית. ורק מהם ניתן להמשיך הלאה לעיצוב הפנים ...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
:-) יצאתם צדיקים
ל"ת
אלעד,
פת,
06/07/07 16:55
|
|
 |
1.
בקיצור....כל הבריאה היא שואה אחת גדולה. הכל. מא'-ת'.
ל"ת
גרינג,
04/07/07 17:25
|
|