|
|
עד כה: 29 תגובות, ב- 8 דיונים.
|
|
לקריאת כל התגובות ברצף סגור את כל התגובות
|
הוסף תגובה
|
|
 |
8.
איך כותבים באנגלית?
אני גמטי,
01/04/07 11:22
| איך מאייתים גיאורג קולווינד באנגלית, לטובת המגגלים?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
Georg Kuhlewind
ל"ת
מרציפר,
01/04/07 13:46
| |
 |
7.
שאלה/תהייה
מושון,
01/04/07 10:23
| מהי תודעה ללא שיש מה לדעת? או מהי תודעה שיועדת הכל באופן מוחלט נעדר כל זמן?.
לגופו של מאמר: 1-מוזרה הטענה כי - ''החושים לא מתפקדים ללא מודעות''...רפלקסים פועלים גם באנשים חסרי הכרה/תודעה וגם ללא ידיעתם והם תלויים במערכת חושית שתופסת את המאורע הפיזי, איך זה לא עומד בסתירה?
2- הטענה-''...היא מצויה בעובדה שאתה יודע על כל חוויותיך וזכרונותיך, ויודע שהן שלך, מבלי שתצטרך לחשוב על כך.'' עומדת בסתירה לסוג'סטיות במהלך היפנוזה (או ללא) בהם ניתן לשתול זכרונות שהם לא שלך - הידיעה שהם שלך אולי עדיין שם, אבל הם עדיין טעות! הגמישות בהם אתה משייך זכרון של אירוע שלא התרחש כשלך מעלה תהיות...
יום טוב
הגב לתגובה זו
|
|
 |
למושון
מרציפר,
01/04/07 12:19
| 1. רפלקסים יכולים לפעול ללא מודעות, אבל הח-ו-ו-י-ה החושית לא תיתכן ללא מודעות, וזו כוונת המחבר. כדי לחדד את ההבדל, דמיין לעצמך חיישן של דלת אוטומטית: אם תתקרב אליו, הוא יגיב, אבל ללא כל חוויה פנימית (ככל הידוע לנו).
2. טענת הזכרונות השתולים מקורה בכפל המשמעות של המילה ''שלך''. קולווינד אינו מתכוון שהזכרונות הם בהכרח תיאור מהימן של הביוגרפיה האישית שלך, אלא שהן מתכוונות ומתייחסות אליך. במקרה שהבאת, נכון יהיה לומר שכמו החוייות והזכרונות, גם הטעויות הן שלך, כשהדגש אינו על התוכן התקף/מוטעה שלהן אלא על הסובייקט הנושא אותן, אם לומר כך.
לא הבנתי מה בדיוק אתה שואל בשתי התהיות הראשונות בתגובתך, הלקוחות ממסורות מזרחיות בעיקרן.
יום טוב גם
הגב לתגובה זו
|
|
 |
טוב, הגענו ללב השאלה...
מושון,
01/04/07 19:36
| ואני אסביר:
אתה אמרת כי: ''רפלקסים יכולים לפעול ללא מודעות, אבל הח-ו-ו-י-ה החושית לא תיתכן ללא מודעות''...
-זה אגב ברור וזה כמעט שקול למשפט - תודעה לא מתקיימת ללא תודעה...וזה כי מבחינה פיזית החושית עדיין פועלים, ועדיין מקבלים ''קלט'', פשוט אין ''צופה'' שמודע לקלט...
מה שיותר מעניין לשאול הוא האם קיימת תודעה ללא חוויה חושית...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
נחמד מאוד.
ערבה,
31/03/07 20:07
| אבל המשפט : ''החושים לא מתפקדים ללא מודעות'' - קצת תמוה. החושים מתפקדים בכל מיקרה באופן ספונטני ובראשיתי, ולפעמים יש מודעות שמתלווה לתיפקודם, ולפעמים - אין. אני יכולה להישבע, שאשכרה, אני מכירה אנשים שלפעמים במצבים מסויימים מתפקדים רק בעזרת החושים ללא כל מודעות. וגם אם נמצאים במצב של coma עדיין החושים מתפקדים (לפחות חלקם) מבלי שיש מודעות למצב בו נמצאים. גם ה''אני'' יהיה קיים ללא יכולת ההתבוננות של ההכרה במצב כזה של תרדמת.
גם לא ברור לי איך מודעות יכולה להיות הרצון. הרצון הוא תשוקה בסיסית שמעצם מהותה מתפקדת ככוח מניע. כ- drive . המודעות היא שלב יותר מאוחר שבא רק אחר כך.
טוב, לפחות סוף סוף כותב עם אני . זה גם משהו ...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כותב עם אני
אני,
31/03/07 23:48
| גדול !!! :)
את צודקת בעניין החושים. הם מתפקדים גם ללא מודעות. מצד שני הוא מנסה לאפיין את הקשר בין המודעות לאני ולא את פעולת החושים כשלעצמה. מצד שלישי לומר בהקשר הזה שמנקודת המבט של ההתנסות האישית שלנו החושים אינם מתפקדים ללא מודעות זה לומר את המובן מאליו. ברור שכשהחושים מתפקדים ללא מודעות האני המודע שלנו אינו יודע על כך דבר.
אולי אם הדיון השלם היה מונח לפנינו היינו יכולים להבין מה הסיבה לאמירה הזו ועל מה בדיוק היא מנסה לענות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
Well
ערבה,
01/04/07 06:12
| מרוב צדדים לא כל כך הבנתי. האם בדרכך המיוחדת ניסית להגיד לי שאני בסך הכל אומרת את המובן מאליו ? :)
טוב, לפחות זה אומר שאם אני אגיע למצב בו אתעורר ללא כוח תודעתי מאגד - אז זה יהיה בתצורה של תוכי ולא של הכלב של השכן . ותוכים אני דווקא מאוד מאוד אוהבת. אז בסך הכל אולי בכל זאת עשיתי משהו מועיל בגלגול הזה ...
:)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני עד
אני,
02/04/07 10:07
| שעשית כמה דברים דברים מועילים בגלגול הזה. חג שמח :)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כנ''ל
Macaw,
02/04/07 16:06
| |
 |
5.
אני מודע משמע אני קיים.
בן,
צפון,
30/03/07 18:41
| למרות שלפי יוג'י קרישנמורטי המשפט לא סותר או מפריך את המשפט של דקארט כי המחשבה אף פעם לא נעלמת, היא תמיד נמצאת שם רק שאפשר לא להשתמש בה.
יופי טופי. פתרנו עוד סוגייה. אני יהיה תמיד גם בזמן שה''אני'' קיים במודעות. אני יהיה גם אם ה''אני'' לא יהיה קיים במודעות. אני זה המודעות.
מישהו יכול להסביר לי מה המאמר חידש?
ועכשיו לסוגייה השנייה.
הפוטנציאל העל הכרתי בהכרת עצמו. רק אצל אלו שפסיכולוגית לא מנעו מהם את הרצון העז לזה יכולים להגיע לזה.
זה לא שי'וג'י או ג'יידו פשוט קיבלו את זה ב''חסד'' (אפילו שיוג'י לא יסכים איתי - למי איכפת? הוא מת) לשניהם לא היו ספקות פסיכולוגיות מודעות או תת-מודעות בקשר ליכולת שלהם להשיג את זה, והם גם רצו את זה בנוסף לאי-ספקות האלו.
השאלה האמיתית הראשונה שיוג'י שאל את עצמו זה איך הוא יוכל לדעת אם הוא במצב שג'יידו תיאר. בלי פחד או חשיבה להשלכות עתידיות, הוא רק רצה לדעת את זה.
כל השאר? סתם רוצים או הרבה מין או רק אושר או מוניטין, כתוצאה מפחד. רובם גם סקפטים בקשר להצלחה שלהם להגיע לזה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
מעניין...
אלונה,
30/03/07 16:17
| קודם כל - תודה ליונתן שהביא מאמר על אדם מעניין ועשה זאת בקצרה :)
אבל המסקנות שמובאות פה קצת תמוהות.
להגיד ש : ''המודעות היא עצם האני'' - זו מסקנה משונה. משום שלאדם במצב של coma עדיין יש אני, גם אם הוא לא מסוגל להיות מודע לעצמו ולמצבו.
וגם להגיד ש : ''החושים לא מתפקדים ללא מודעות'' - זה מוזר מאוד. כל בעלי החיים מתפקדים ומובלים על ידי חושיהם שמונחים כימית או פיזיולוגית - ולא בטוח עד כמה יש להם מודעות. (כלומר: אין להם). וגם בני אדם לא בטוח שהם תמיד מתפקדים עם מודעות למה שהם עושים...
גם המסקנה ש: ''המודעות היא הרצון'' - מוזרה. רצון - זה כוח מניע . זה drive . כוח ראשוני ובסיסי. איך הוא יכול להיות מודעות ? ולפעמים אפילו להיפך, התשוקה והשאיפה (הרצון) יכולים להיות מנוגדים למודעות. מודעות זה שלב מאוחר יותר, שלב שבא אחרי האנליזה, והסינתזה מחדש של המידע בעקבות תחושות או ידע. איך מודעות יכולה להפוך לשלב ראשוני שהוא ההנעה ?
טוב, לפחות מדובר פה על הוגה עם ''אני'' ברור ומוגדר, וזו כבר ברכה לא קטנה...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
קצר וקולע
ג'נגו,
30/03/07 14:29
| מעניין, חשבתי באנתרופוסופיה מתעסקים בעיקר באזוטריקה, ישויות, דברים כאלה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
מה?????????????
ל"ת
שאינו יודע לשאו,
ל,
30/03/07 13:03
| |
 |
1.
מעניין מאוד ורציני מאוד.
תם,
30/03/07 08:29
| ויש לי שאלות למי שמבין באנתרופוסופיה (אולי במקרה יש כאן מישהו כזה):
האם אפשר באמת להפריד את תורת ההכרה או הקיום (שתיהן קשורות כמובן) של שטיינר מכל הדיבורים האזוטריים-מיתולוגיים?
האם, אם כך, אפשר להגיע, כמו קולווינד, מתורתו של שטיינר למסקנה ש''העובדה שאין דבר קרוב יותר, ושלא יכול להיות דבר קרוב יותר, שום אני מרכזי, שום רצון מרכזי (המודעות היא הרצון), מגלה שהיא המהות הבסיסית של מה שבאמת ניתן לכנות ''אני'', הסובייקט האמיתי'', כלומר שאין אני מרכזי שנמצא ''לפני'' המודעות, אלא רק מודעות חופשית ללא מרכז?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שאלות קשות
אני,
31/03/07 08:33
| 1. אפשר להפריד, אבל עדיף שלא. ''כל הדיבורים האזוטריים'' מבארים למעשה את התוכן המהותי האמיתי של מה שעומד מאחורי מה שנדמה כפילוסופיה גרידא, והצורות הפילוסופיות הן למעשה מחקר אזוטרי שעוצב למושגים פילוסופיים בדיוק בגלל שנלקחה בחשבון הרתיעה מ''כל הדיבורים האזוטריים''. אם מדברים ספציפית על ''הפילוסופיה של החירות'', אז מעניין ששטיינר עצמו, על אף שראה בו את ספרו החשוב ביותר, הסביר את הנוסח הבלתי-אזוטרי-בעליל שבו נכתב הספר בכך שבזמן פרסום הספר הוא עדיין לא מצא בתוך עצמו את האומץ לדבר בגלוי על התוכן האזוטרי שעמד מאחורי הניסוח הפילוסופי של הספר. כך שאת ההפרדה שהוא עצמו עשה בתחילת דרכו הוא כפה על עצמו מתוקף הנסיבות. זו עובדה שחשוב לקחת בחשבון כשבוחנים הפרדה כזו. כל זה לא בא לטעון שלעבודות הפילוסופיות ''אמת וידע'' ו''הפילוסופיה של החירות'' אין ערך עצום כעבודות פילוסופיות שעומדות בפני עצמן.
2. בשום פנים ואופן אי אפשר להבין משטיינר שאין אני מרכזי שנמצא לפני המודעות. הבנה כזו היא אחת מהטעויות שעלולות לנבוע מההפרדה (המלאכותית) שהוזכרה למעלה.
ה''אני'' נמצא לתפישתו כמהות רוחנית גרעינית לפני הופעת המודעות, אלא שהוא תלוי באינטראקציה עם מה שהוא אינו-אני כדי להיעשות מודע לעצמו.
לכן קולווינד צודק כשהוא אומר ש''שהעד האמיתי יודע על עצמו ועל מה שהוא מאשר בעת ובעונה אחת, מבלי לחוות זאת בשתי פעולות עוקבות''.
צודק, כי האמירה הזו נכונה כתיאור מהימן של חוויית-הסובייקט את תהליכי ההכרה של עצמו (גם אם הטרמינולוגיה שהוא עושה בה שימוש מבטאת יותר את ההשפעות הבודיהסטיות אצלו ופחות את ההשפעות האנתרופוסופיות), אבל לתפישתו של שטיינר לא כאמת אובייקטיבית.
משל למה הדבר דומה ?
אני מתבונן בעץ. כשאני מפנה את מבטי ממנו, העץ נעלם ע-ב-ו-ר-י. זה תיאור מהימן של העובדות החווייתיות-התנסותיות (של חווית הסובייקט את תהליכי ההכרה של עצמו). אני יכול להסיק מכך את המסקנה המוטעית שההתבוננות שלי בעץ היא זו שבוראת את העץ בכל פעם מחדש, יש מאין, בעצם פעולת ההתבוננות שלי, ושלעץ עצמו אין קיום נפרד מפעולת ההתבוננות בו. שהעץ עצמו לא היה קיים ל-פ-נ-י שהתבוננתי בו.
גירסה אחרת של הדוגמא הזו היא ההנחה שאנחנו נבראים בכל בוקר מחדש, יש מאין, כשאנחנו מתעוררים מהשינה ונעשים מודעים לעצמנו, ושכאשר אנחנו ישנים ואיננו מודעים לעצמנו אנחנו פשוט לא קיימים בעולם כיש אובייקטיבי. (על דרך ההשאלה, כביטוי לחווית הסובייקט את עצמו, יכולות להיות לדימוי הזה משמעויות נכונות, אבל לא כתיאור של טבע המציאות).
אנחנו מגחכים למשמע טענות כאלה, אבל מה שנראה לנו מובן מאליו עם העץ, קשה יותר לתפישה עם מהותו הגרעינית של האני. כדי להשיג את אותה הבנה לגבי קיומו הבלתי-תלוי-במודעות של האני יש לפנות אל כל אותם ''הדיבורים האזוטריים''.
את מי שנרתע מסיבות שונות מהמחקר האזוטרי אפשר להפנות לשיטות מחקר אחרות. בעמוד הזה ממש מופיע לינק לסקר דעת קהל שערוץ הניו-אייג' ביצע לאחרונה בקרב הקוראים. הרוב קובע: יש אני ! :-)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה רבה
תם,
31/03/07 15:16
| אתה בעצם אומר שהטענה הקלאסית של זרמים הינדים שונים, על כך שכאשר אנחנו ישנים אנחנו לא קיימים כאינדבידואלים, כלומר שההבדל בין מצב של שינה ללא חלומות למצב של הארה הוא רק במודעות שיש בזה האחרון, נובעת מהבנה תינוקית (במובן המילולי ביותר) של המציאות שגורסת שכאשר אני לא רואה משהו, הוא לא קיים. אותם הינדים, נדמה לי, היו אומרים שאתה לא לוקח בחשבון עד כמה ההכרה שלנו יוצרת את המציאות.
אני דווקא מסכים איתך שהמציאות לא עד כדי כך נבראת על ידינו, כלומר שיש עולם גם כשאני לא מתבונן בו. אבל בעניין האני... לדעתי אכן כאשר אנחנו ישנים אנחנו נפתרים מעונשו של זה, והוא חוזר עלינו עם היקיצה. כלומר בעוד העולם אינו אשלייה (כלומר איך שהוא נתפס על ידינו תלוי במידה רבה מאוד, אבל ל-א מוחלטת, בנו), האני (כמהות קבועה ויציבה וכו' וכו') הוא כן.
נכון שזה מכניס אותי לויכוח עמוק עם שני שליש מציבור הגולשים באתר זה. אני רק יכול לשמוח על מזלי הטוב שאיפשר לי להיוולד במדינה שלרוב מכבדת דעותיהם של מיעוטים.
בכל אופן, יש תקווה: הוצאתי את ''הפילוסופיה של החירות'' ממקומו על המדף ושמתי אותו על ערימת ה''צריך לקרוא'' : )
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מצוין
אני,
31/03/07 16:55
| אבל אני לא חושב שזה יפה מצדך לסכסך אותי עם זרמים הינדיים כאלה ואחרים. לא כי הם לא טועים, אלא בגלל שכל טענה שמישהו טוען, בכל נושא שהוא, סותרת אי אילו זרמים בעולם ביבשת כזו או אחרת. העובדה הזו היא לא סיבה מספיק טובה לפסול איזושהי טענה.
מי שבאמת ער בזמן השינה העמוקה, בוודאי תופש גם את עצמו גם את סביבתו וגם את היחס בינו לבין סביבתו בצורה לגמרי שונה מזו המקובלת. זה לא אומר שהמינוח ''אינו קיים כאינדיבידואל'' הוא המינוח הנכון לתאר את המצב הזה.
בעניין הקביעות והיציבות, זה מאוד תלוי איזו משמעות נותנים למילים הללו כי השינוי המתמיד הוא עובדה שאי אפשר לערער עליה. אם הכוונה היא שבגיל 35 אנחנו אותו האדם שהיינו בגיל 12, אז באמת תודה לאל שאנחנו לא ישויות קבועות ויציבות אלא גמישות ומשתנות.
מצד שני, אם אין בנו שום גרעין מהותי קבוע, שום כוח תודעתי מאגד שעובר דרך כל השינויים, אני עלול ללכת לישון היום, ולהתעורר מחר בתפקיד הכלב של השכן שלי. כשאני רואה איך הוא מתייחס אליו, אני מקווה מאוד שהאני שלי כמהות קבועה ויציבה אינו אשלייה....
מצד שלישי, כשאני רואה את המינוס בבנק, אני מקווה להתעורר בתפקיד הכלב של השכן...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נדמה לי
איברהים טטליסס,
31/03/07 19:04
| שג'ון רן לואיס מדווח על ערות בזמן שינה עמוקה. אולי הוא חולם :)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
חג שמח תם :)
ל"ת
אני,
02/04/07 13:11
| |
 |
גם לי היו כמה דברים לומר
תם,
02/04/07 11:42
| אבל נשאיר את זה לפעם אחרת. אני חייב לצאת: בדרך לסדר אצל משפחה של חברה טובה.
חג שמח : )
הגב לתגובה זו
|
|
 |
חג שמח
אני,
02/04/07 10:05
| |
 |
תודה
הרצל,
02/04/07 08:48
| רבה על תשובותיך היפות. כדי להשיב לך ברצינות ובדיוק הולמים, נצטרך לחכות עד שאשוב מים המלח (אני כותב לאט באופן כללי ומעדיף לא לשרבט תשובה מהשרוול).
אז בינתיים - חג שמח
ה''ח
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לא נורא הרצל. לא קרה שום דבר נורא.
אני,
02/04/07 07:03
| גם את הבדיחות שלי לא תמיד מבינים. לפעמים אפילו אני לא מבין אותן. בכל זאת, יהיה מעניין לחקור את הסיבות הקארמתיות לכך שבאופן עקבי ושיטתי אני לא מצליח את הבדיחות שלך : -)
השאלות שאתה מעלה קשות מאוד והתשובות עליהן מורכבות מאוד. לכן צריך לקחת בחשבון שכל תשובה במסגרת הזו תהיה חלקית ביותר.
למרבה האבסורד, במידה רבה הבעיה שלנו בהבחנה בין אמת וטעות בחוויה המיסטית הופכת דווקא לקשה יותר כאשר תיאור של חוויה הוא קונסיסטנטי לתיאור של חוויות מיסטיות אחרות. ולמה ? כי לתיאור של חוויות מיסטיות יש השפעה מהפנטת ומשלהבת על הרגשות ועל הדמיון. העובדה הזו מסבירה בהרבה מקרים את המתאם הגדול בין החוויה ה''מיסטית'' לבין הרקע התרבותי שאליו כבול ה''מיסטיקן''.
עם כל הצער שבדבר, גם פירות חיוביים אינם מהווים עדות לאמיתות החוויה המיסטית, ועלינו לקחת בחשבון את האפשרות שחוויה מיסטית לגמרי אמיתית יכולה להיות דווקא מקור לפירות שליליים. אנחנו יכולים אמנם למצוא נחמה גדולה בפירות החיוביים כשלעצמם, אבל לתפישתי אנחנו לא יכולים לראות בהם הוכחה לאמיתות החוויה.
מה שהופך את כל העניין לעוד יותר מורכב, הוא האפשרות המאוד רווחת להתנסות בחוויה לגמרי אמיתית, ולהבין ולפרש אותה באופן לגמרי מוטעה.
לכן, גם ידיע ''טכני'' על מהות החוויה המיסטית ועל המגוון הגדול של ההתנסויות שיכול להיכנס תחת ההגדרה חוויה-מיסטית יכול לסייע בשיפוט נכון. ידע טכני כזה אפשר למצוא במקורות רבים, אבל בהקשר הזה, עם כל הרצון לא להצטייר כדוגמטי, אני לא מכיר מיסטיקן אחר שחקר בפועל והתייחס לכל המגוון העצום של אפשרויות ההטעייה העצמית בחוויה המיסטית, שהן רבות ומגוונות יותר מאלו שהוזכרו כאן, וגם חקר והתייחס אל כל האפשרויות של חוויות מיסטיות אמיתיות אך חלקיות, שמתחזות לאמת המוחלטת( ומאליו הופכות למטעות), והצליח להעפיל כל כך גבוה מבלי לאבד ולו לרגע את אחיזתו בקרקע המציאות, בעיקר בזכות הערך שהוא ייחס לפיתוח החשיבה וכושר ההבחנה.
זה לא שלא נעשו ניסיונות לגמרי רציניים בתחום הזה לאורך ההיסטוריה בזרמים בודהיסטיים אזוטרים, בקבלה, באלכימיה של ימי הביניים, ובמקומות אחרים. אלא שאל עולם המושגים של אף אחת מהן אנחנו לא יכולים להתייחס בימינו כאל מדעי ושיטתי במובן המודרני של המילה, כפי שאפשר לעשות זאת עם מחקריו של שטיינר. במובן הזה, ההשוואה לשטיינר עושה עוול לא קטן אפילו לחוקרים הרציניים ביותר ומציגה אותם כחובבנים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
להרצל המשך
אני,
02/04/07 06:59
| גם אם מאמצים, כפי שלדעתי הכרחי לאמץ, את הלך-הרוח המדעי-ספקני לחקר החוויה המיסטית (את הלך הרוח ולא את השקפת העולם המדעית-חומרנית), הרי שהטכניקות המדעיות עצמן אינן יכולות להיות יעילות כאן באופן ישיר, ובגלל שאנחנו כל כך רגילים לפיסי-מוחשי, במידה רבה של צדק אנחנו מרגישים שהקרקע היציבה הנחוצה לשיפוט נכון נשמטת מתחת לרגליים שלנו, ואז, במקום לחפש אמצעים אחרים לייצב את עצמנו, אנחנו מוותרים בקלות על כל שיפוט ומסתכנים בהפיכה למה שמישהי הגדירה כאן בהקשר אחר, 'זונה רוחנית''' (סליחה על הצרפתית).
לכן הדגש על פיתוח כושר החשיבה, בצורה המיוחדת והשיטתית שבה הוא נרכש בעולם החושים, הוא כל כך חיוני. אם מישהו רוצה להבחין בין אמת ושקר בחוויה המיסטית, רק חשיבה כזו יכולה לשמש לו משענת יציבה. אם אנחנו טועים בחשיבה שלנו בעולם הרגיל, במוקדם או במאוחר העולם יעמיד אותנו על טעותנו. ככזה, העולם הפיסי הוא המחנך של החשיבה שלנו להבחנה בין אמת לטעות. זה לא המקרה כשמדובר בחוויה המיסטית, אבל חשיבה שהתחנכה כהלכה בעולם החושים רוכשת במידה רבה את הכושר לשיפוט אובייקטיבי גם כשמדובר בחוויות סובייקטיביות. זו צריכה להיות אמת המידה הבסיסית ביותר.
את הלך הרוח המדעי-אובייקטיבי הזה אפשר והכרחי לקחת צעד נוסף קדימה כשהאדם לומד להתבונן ולבחון את עצמו באותה אובייקטיביות שבה הוא היה בוחן אדם זר לחלוטין. מי שיכול להשקיף ''מהצד'' על כל ההנחות המוקדמות שלו, על הכמיהות והמניעים האישיים שלו, על הידע שלו, על הדרך בה הידע הזה מעצב את ההתנסות שלו, ולשפוט את כולם כאילו הוא היה מתבונן על אדם אחר, עושה צעד נוסף ביכולת להבחין בין אמת לבין טעות או הטעייה עצמית. פיתוח של היכולת הזו נמצא בבסיסן של כל הגישות הרוחניות שמכבדות את עצמן, כולל אצל שטיינר.
האם הכרחי שכל מיסטיקן יאמץ את אמות המידה של שטיינר ? זה היה יכול להיות נחמד מאוד, אבל זה לא המצב. יחד עם זאת, טוב שיהיו אנשים רבים ככל האפשר שיכירו את אמות המידה הללו וייקחו אותן בחשבון, מסיבה שאבהיר בהמשך.
השאלה האחרונה שלך היא הבעייתית ביותר עבורי אם אני רוצה לענות עליה בכנות. אישית, אני מוצא ערך חיובי, חיוני, וממשי, גם בגישות אחרות. למרבה הבושה, אני מוצא ערך כזה אפילו בגישות הפוכות לזו של שטיינר שמציגות אותו במפורש כהוזה הזיות. אבל אני מצליח למצוא בהן ערך כזה רק בזכותו של שטיינר ובזכות האור שמחקריו רחבי ההיקף מטילים על כל אותן גישות. עד כמה שאמירה כזו יכולה להישמע מתנשאת, ואין בה כוונה כזו, ההתרשמות האישית שלי ממגע עם חסידים רבים של גישות שונות, גם של אלו מהן שאני מעריך ביותר, היא שמי שלא מכיר את שטיינר פשוט מגשש באפלה בחיפוש הרוחני שלו.
אלו תשובותיי החלקיות. אני מקווה שלא חשבת שאתה לא יכול לצאת מכאן פטור בלא כלום. נדמה לי שהניסוח של השאלות שלך עוצב במידה רבה מתוך תשובות שכבר קיימות אצלך, והן כמעט שאלות רטוריות. עניתי כמיטב יכולתי, אבל יש לי יסוד סביר להניח שלא חידשתי לך דבר. לכן מעניין אותי לשמוע גם את התשובות שלך, ממש כאילו שאני עצמי שאלתי אותך את השאלות שהעלית. 'דעתי כדעתך' תיחשב בעיניי לתשובה לא מספקת : -)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
דעתי כדעתך
הרצל חקק,
01/04/07 16:44
| השאלות שאתה מעלה הן חשובות והערותיך נכונות. לא נפגעתי כלל, אלא רק ניסיתי (שוב, כנראה, בהצלחה מועטה) להמשיך את הנימה המבודחת.
השאלות הטבעיות באות לאחר אלו שלך הן:
מהם הקריטריונים לבחינת חוויה אמיתית (ובמקרים רבים - מה אמיתי ומה שקרי באותה החוויה) ומי יכול לשפוט?
למשל, אפילו במידה שתיאור של חוויה הוא קונסיסטנטי לתיאור חוויות מיסטיות אחרות, איך אפשר לדעת אם מדובר בצירוף מקרים, או בעיצוב-מראש עפ''י דימוי, או בהשלכה בדיעבד?
מה ערכה של החוויה המיסטית? האם הפירות שלה מביאים אושר, תועלת, חכמה, אהבה, הבנה עמוקה יותר של האדם והעולם? ואם לא, האם ייתכן שעדיין מדובר בחוויה אמיתית?
מה דעתך? האם הכרחי שכל מיסטיקן יאמץ את אמות המידה של שטיינר ויתבסס על החשיבה כדי לעמוד על קרקע המציאות בחוויותיו הרוחניות, והאם אתה מוצא ערך חיובי, חיוני וממשי בגישות אחרות?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני חושב שאתה נפגע מהר מדי
אני,
01/04/07 14:31
| ראשית, אתה מוזמן לשתף.
שנית, האם אסור לדעתך שהחוויה המיסטית תהיה מושא לביקורת ? האם אין מקום לשאול אם חוויה מיסטית היא אמיתית או מדומיינת ?
אם אנחנו מניחים שהחוויה המיסטית היא תמיד פרי דימיון מפותח ושכנוע עצמי, אז כמובן שאין מקום לשום ביקורת. אם אנחנו מניחים שיש חוויות אמיתיות ויש חוויות מדומיינות או מטעות, אז אולי כן יש מקום לביקורת. נראה לי שדווקא גישה שמכבדת את החוויה המיסטית מחייבת ביקורת, ואילו גישה ששוללת ביקורת מובילה לפיחות במעמדה של החוויה המיסטית ומצדיקה את הדימוי האינפנטילי שלה בציבור הרחב.
מה דעתך ?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כולי תקווה
הרצל חקק,
01/04/07 09:46
| שהאחראים במדור יחילו את אותם סטנדרטים קפדניים שציינת לא רק על המאמרים אלא גם על התגובות, ולא יאפשרו להבא רמזים פוגעניים וצרי אופקים המרתיעים את אוכלוסיית המיסטיקנים מלשתף את הציבור הרחב בחוויותיהם הרוחניות.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
איברהים
אני,
01/04/07 06:05
| בבקשה די להיות כזה ציני. אם מישהו מדווח משהו, ואם הדיווח הזה עבר את הביקורת הקפדנית של המדור הזה, אז צריך להתייחס לדיווח כזה בכובד ראש.
למה שאנשים ימציאו או ידמיינו את כל הדיווחים המעניינים שאנחנו כל הזמן שומעים פה ? מה יש להם להרוויח מזה ? הם יכולים רק להפסיד.
נשמע כאילו אתה רומז שלא רק שאפשר להיות ער בזמן השינה העמוקה, אלא שאפשר גם לישון עמוק בזמן העירות, ולחלום על כל מיני התנסויות מוזרות.
אני רואה ברמזיך ביטוי לדוגמטיות, והכללה גסה הפוגעת באינטגריטי של כל המדווחים הרבים והכנים במדור זה.
הגב לתגובה זו
|
|
|
|
|
|
|