• 12.

    שטויות במיץ אגוצנטריות

    נו באמת, 21/01/07 13:18

    לאיאן ראנד לא היו ילדים, כידוע. במקומם היא טיפחה עדת מעריצים שוטים, שויתרו על כושר החשיבה הרציונלי שלהם בשם הרציונליות העילאית שלה. אילו הוריה של גב' ראנד היו מאמינים בדרכה, היא לא הייתה נולדת, או שהיו זורקים אותה מהמרפסת ברגע שהיא השמיעה קול בכי או חירבנה בחיתולים. (ואילו כל ההורים היו מרגישים כך, המין האנושי היה נכחד עוד לפני שהתפתח...) כי מה רציונלי בלהישאר כל הלילה עןם ילד חולה, או להחליף את חיתוליו הצואים? שיחליף בעצמו! החברה האנושית, וגם האבולוציה האנושית, מבוססות על חמלה, אמפתיה, יכולת לקרוא את רגשות הזולת ולהגיב עליהם, ושיתוף פעולה חברתי. זה לא קשקוש רוחני, זה ממצא מדעי מוכח. חברה בריאה פועלך מתוך התחשבות בילדים, בזקנים, בחלשים ובחולים - מתוך ההנחה (המבוססת) ש''היום אני - מחר אתה.'' אלה שמאמינים בדרכה של גב' ראנד, ועוד קוראים לזה ''דרוויניזם טהור'' הם : א'. טפשים/בורים ב'. אומללים ג'. תקועים רגשית עמוק בגיל 15. ד'. לא מסוגלים למחשבה עצמאית. וזה כולל את פרדי מארה''ב...

    הגב לתגובה זו

    • הלוואי ופעם הייתי מבינה השקוף מ''מרד הנפילים''

      dafna57, 21/01/07 20:57

      להגיע ל''טוב'' מבינים כי כבר פעם היה ה''נורמאלי'' לא ''לא-שפוי'', הרי פעם בארה''ב בסיפרה הראשון ''כמעיין התגבר'' חשבו ש''לא-שפויה'', עברו השנים ומה שאמרה התבצע בארה''ב , אז כן אם אתה רוצה חיים טובים, כדאי לך לצאת מ''השפיטה'', כי מכול דבר לומדים עוד, ''שאמרתי למאסטר על ''קהילה'' שלא שייך אליהם :''הם לא בסדר'' ענה לי:'' גם מהם אפשר ללמוד,מכול דבר אפשר ללמוד'' ,זה לימד אותי שאפילו אני לא שופטת ומבקרת את עצמי,כי אפילו נ''כישלון'' לא ''הפסדתי'' אלה ה''צלחתי'' לעוד מודעות''. דפנה

      הגב לתגובה זו

    • שטויות בחזרה גם לך

      פרדי, 21/01/07 21:43

      כמה נקודות לדוגמא: 1. איין ראנד בחרה לא להביא ילדים - זה לא אומר שהיא הייתה נגד הבאת ילדים. הרבה מתלמידיה מגדלים ילדים. 2. לטפל בילד שלך זה דבר לא אגואיסטי - רק אם לילד אין ערך בעייניך. אגואיזם אין משמעותו חוסר התחשבות אלא חוסר הקרבה - כשאתה נותן ערך ודא שאתה גם מקבל לא פחות מזה בחזרה. 3. אף תלמיד של איין ראנד לא קורא לפילוסופיה שלה דארוויניזם משום סוג. 4. לפי טעוניך - אין לך מושג מאיין ראנד או מהפילוסופיה שלה. לא הייתי טורח לענות לך, אבל לטובת קוראים אחרים לא יכולתי להשאיר את השטויות שלך ללא מענה.

      הגב לתגובה זו

  • 11.

    זה מזכיר לי את ''כמעיין המתגבר'' ו''מרד הנפילים''

    dafna57, 20/01/07 10:40

    שהייתי בחומריות ''ראיתי'' אחרת את הסברה, בתקופה האחרונה אני כבר ב''דרך רוחני'' ואז עולה לי הספרים שלה שנתנו לי אז ונתן לי ''מנוחה'', עכשיו לפחות אני בלי שאלות. כי את התשובות מצאתי בהרבה מהפילוסופיה של כול העולם. דפנה

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    יש נטיה לערבב את שלא ניתן לעירבוב

    גידי, 19/01/07 10:27

    אישית קראתי את ''כמעיין מתגבר'' שלה, ספר מצויין ,ללא קשר לאופי הסופרת ומצבה הנפשי. לגבי כותבת הקטע עצמו לא הבנתי מה היא רוצה להגיד . דבר אחד אני יודע מניסיון: אי אפשר לחיות על פי מילים, גם אם הם מילות חוכמה אלה על ידי דרך שכל אחד טווה לעצמו ובוחר ללכת בה . על ידי פעולות ומעשים, כל השאר זה קישקוש. פילוסופיה כמדע לדעתי זה מגוחך, עצם המחשבה שיש אנשים שמנסים לפענח את החיים על ידי דיבורים,מעלה בי חיוך. חיים צריך לחיות .

    הגב לתגובה זו

    • כמה בעיות

      אני, 19/01/07 23:21

      חיים צריך לחיות אומר הכותב מעל - מעניין שהוא בוחר לנסח זאת במילים ולכתוב אותם. גם לפי שיטתו עדיין לא ניתן להתחמק מן הצורך בפילוסופיה ובזיהוי מושגי של ערכים ומטרות. לכל מי שירצה לקרוא את המאמר המלא כדאי להיכנס ל''אנכי'' www.anochi.com

      הגב לתגובה זו

  • 9.

    המלצה חמה

    פרדי, 19/01/07 06:17

    קראתי לראשונה את איין ראנד לפני קרוב לארבעים שנה. את עוצמת החוויה הזו לא אשכח עד יומי האחרון, ובנוסף לחוויה האומנותית האדירה, היא הציגה בפני פילוסופיית חיים ששינתה את כל מהלך חיי מאותו זמן ואילך. אני ממליץ בכל לבי על ספריה של איין ראנד, בתור מינימום תזכו בהנאה של קריאה מרתקת, ואם תקבלו מזה משהו נוסף הרי זה רווח נקי.

    הגב לתגובה זו

    • שנים הייתי מאוהבת

      איילת, 19/01/07 11:00

      במהנדס הגבר שבגברים הווארד רוארק ובשני מ''מרד הנפילים'', לא זוכרת איך קוראים לו. הקריאה בספריה היא בהחלט חוויה עוצמתית שאין דומה לה. הבעיה: הדמויות הראשיות אצלה יותר מדי מושלמות, לך תמצא כאלה במציאות.....

      הגב לתגובה זו

      • להיות מושלם

        פרדי, 19/01/07 21:03

        הדמויות של גיבורי איין ראנד הן באמת מושלמות, אבל לא בלתי אפשריות. הן מנסות להראות לך את הטוב ביותר שאפשר - האדם במיטבו. בכלל, התפיסה של איין ראנד לגבי המושג ''מושלם'' מעמידה את זה במקום שכל אחד יכול להגיע אליו מכיוון, שלא כמו קני מידה דתיים ואחרים למיניהם, היא אינה דורשת את הבלתי אפשרי. שלמות מוסרית לפיה היא נאמנות ללא פשרות לשיפוט הראציונלי שלך (זה לא מניח שלא תטעי - רק שלא תפעלי בצורה לא ראציונלית מתוך כוונה, או מתוך רשלנות).

        הגב לתגובה זו

        • היטבת להסביר

          איילת, 20/01/07 04:53

          ובכל זאת, אני מרגישה שיש משהו ''שרלטני'' בקיצוניות האידיאליסטית הזאת של ראנד. אני מסכימה עם כל מילה בתגובתו של ראובן הרצליה מתחתיך ב-8, (חוץ מזה שהחברה אינה כה מושחתת וקונפורמיסטית - היא כן). הספרים נכתבו מתוך איזה כעס עצום ומרדנות בועטת וקוטלת כנגד החברה הקומוניסטית ורעיונות שיתופיים שוטפי מוח ודמגוגיים שבסיסם צביעות. פרדי, שיפוט ראציונלי ללא פשרות יכול להפוך בשניות לשטניות לא אנושית, בייחוד אם הראציונל שלך עקום או מתעתע או יש בו באג נסתר. הקו בין שני המקרים דק מאוד.

          הגב לתגובה זו

          • שיפוט ראציונלי ללא פשרות

            פרדי, 20/01/07 10:35

            שיפוט ראציונלי ללא פשרות אינו יכול להפוך לשטניות - זה יהיה לכל היותר ראציונליזציה ולא ראציונליות. כשהשכל אומר לך, על סמך כל העובדות שעומדות בפניך, שפעולה מסוימת היא חיובית - איזו סיבה בעולם תצדיק שלא לפעול לפיה? והערה אחת נוספת. איין ראנד לא כתבה ''מתוך איזה כעס'', אלא מתוך הערצה (כמעט דתית) לאדם במיטבו.

            הגב לתגובה זו

            • כנראה

              איילת, 20/01/07 18:00

              ראציונליזציה נתפסת אצלי כדבר שטני. אתה משכנע מאוד. אני חייבת להסכים עם כל מה שאמרת.

              הגב לתגובה זו

            • אני מסכים

              פרדי, 20/01/07 21:30

              אני מסכים שראציונליזציה יכולה להיות שטנית, ובגלל זה אני מבדיל בינה לבין ראציונליות (הייתי מגדיר ראציונליזציה כשימוש בשכל במנותק מהמציאות). ולסיום - הייתי ממליץ לך לקרוא את איין ראנד שוב (ואם את קוראת אנגלית - קראי גם את מאמריה שלוקטו במספר ספרים). ואגב, יש גם אתר ישראלי של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד: www.anochi.com תודה על הדו-שיח הנעים.

              הגב לתגובה זו

            • אני מסכים

              פרדי, 20/01/07 23:37

              אני מסכים שראציונליזציה יכולה להיות שטנית, ובגלל זה אני מבדיל בינה לבין ראציונליות (הייתי מגדיר ראציונליזציה כשימוש בשכל במנותק מהמציאות). ולסיום - הייתי ממליץ לך לקרוא את איין ראנד שוב (ואם את קוראת אנגלית - קראי גם את מאמריה שלוקטו במספר ספרים). ואגב, יש גם אתר ישראלי של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד: www.anochi.com תודה על הדו-שיח הנעים.

              הגב לתגובה זו

            • פרדי על הבוקר :)

              איילת, 21/01/07 03:45

              באמת תכננתי לקרוא אותה שוב, מעניין איך היא תשפיע עליי עכשיו. כשקראתי אותה כנערה, כל משפט עשה לי כאב בטן. תודה על המידע ועל ההסברים הבהירים. היה נעים גם לי.

              הגב לתגובה זו

  • 8.

    מה אין ראנד לא מספרת

    ראובן, 19/01/07 01:14

    היא שיכללה את פילוסופית הדרוויניזם החברתי לרמה של אגואיזם מוחלט. כל אחד דואג רק לעצמו ומי שנופל בדרך זאת הבעיה שלו. על פי העקרונות שהיא קבעה , כל מי שכושר שרידתו ניפגם אם משום חוסר כישרון , מרפקים או מחלה, זבש''ו. רק החזקים שורדים. היא כמובן יחסה את עצמה לקבוצת החזקים. אלה שהשכל שלהם מאפשר להם להיות בקבוצה החזקה (חיים על פי השכל). בפועל היא היתה סופרת בינונית שקלעה לטעמה של החברה הקפיטליסטית האמריקאים בשנות ה 50. אם העולם היה פועל לפי החוקים שלה היא בעצמה לא היתה שורדת.

    הגב לתגובה זו

    • אולי כדאי שתקרא קצת

      פרדי, 19/01/07 06:03

      אולי כדאי שתקרא קצת את מה שהיא כתבה, ולא רק את מה שכותבו עליה. לקרוא לפילוסופיה שלה ''דארוויניזם'' זה אבסורדי. האגואיזם שלו היא טוענת (אגואיזם ראציונלי) משמעותו שכל אדם רשאי לחיות לפי מה ששכלו אומר לו, למען מטרותיו הוא, ולא למען מטרותיהם של אחרים.ואם היא ''סופרת בינונית'' שרק ''קלעה לטעמה של החברה הקפיטליסטית האמריקאים בשנות ה 50'', איך זה שספריה ממשיכים להימכר בכחצי מיליון עותקים לשנה (בארה''ב בלבד!) - חמישים שנה ויותר אחרי שיצאו לאור?

      הגב לתגובה זו

      • דווקא קראתי

        ראובן, 19/01/07 23:37

        את ''אנו החיים'' ''כמעיין המתגבר'' ו''מרד הנפילים''. היא היתה ילידת רוסיה והיא כתבה את ''אנו החיים'' כרומן על החיים הרעים תחת המשטר הסובייטי. דווקא הספר הזה הוא היותר טוב אבל הוא לא ממש מיצג את הפילוסופיה שלה. שני הספרים האחרים שקראתי פונים היום יותר לנוער. יש בספר דמויות קומיקס מקרטון של אנשים נעלים הפועלים לפי עקרונות נעלים ולא מוכנים להתפשר בהם. מולם היא מציגה חברה מושחתת וקונפורמיסתית. נערים בגיל ההתבגרות נוטים להזדהות אם דמויות כאלה. הבעיה היא שהמציאות יותר מורכבת ויותר רב מימדית. אין בעצם במציאות אנשים כאלה, והחברה אינה כל כך מושחתת וקונפורמיסטית כמו שהיא מציגה אותה. מי שקורא היום את הספרים שלה הם בעיקר בנים בגיל ההתבגרות. לבנות יש יותר שכל מבנים. הן לא קוראות את זה.

        הגב לתגובה זו

        • עוד הערה אחת (או שתיים)

          פרדי, 20/01/07 10:46

          ''נערים בגיל ההתבגרות נוטים להזדהות אם דמויות כאלה'' כי הם עדיין מאמינים בכוחם של רעיונות, וביכולת של אנשים להגיע להישגים. גם אני הושפעתי לראשונה מאיין ראנד בתור נער, אבל אני מקבל את רעיונותיה עוד יותר (מתוך הבנה מלאה יותר) היום, לאחר שלושים ושבע שנים - בהם העמדתי את רעיונותיה במבחן המציאות.

          הגב לתגובה זו

          • פרדי, ארה''ב

            ג', 04/11/08 17:22

            אשמח לקבל את האימייל שלך ולדון איתך על הנושאים הקשורים בראנד.

            הגב לתגובה זו

  • 7.

    אם יש איזשהו מבחן קוסמי לאנושיות, למידה בה מישהו ראוי לתואר אדם,

    יפה מאוד, 19/01/07 00:10

    אז הלך הרוח שהובע כאן, השאיפה הזו לבהירות של החשיבה, הם הרף המינימלי של המבחן הזה.

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    זאת לא החולת נפש ההיא שהטיפה לקפטליזם

    עופר, 18/01/07 23:51

    ובסוף משלה ביד חזקה כמו סטאלין בנתינהה??

    הגב לתגובה זו

    • לא

      Uriah, 29/01/07 02:00

      למרות שסטאלין הוא מנהיג במשוואה המעוותת הזאת וראנד היא סופרת ופילוסופית. גם קארל מקס לא שלח מליונים למותם...

      הגב לתגובה זו

  • 5.

    אוסף של בירבורים ושאלות חסרות פשר (ל''ת)

    י, 18/01/07 21:20

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    מומלץ

    רומן מנדלייל, 18/01/07 20:22

    ספרה המדהים ''אני החיים'' מומלץ לכל חפצי חירות

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    The real philosophy is to mock philosophy

    Jaqueline 19, 18/01/07 17:31

    P'al tehila , hashov ahar kakh'' is mentioned in my ancesters teachings: Ta'ase vetishma'a

    הגב לתגובה זו

    • Not to mock philosophy rather to comment on it (ל''ת)

      Zoe Al / Fasya, 18/01/07 18:12

      הגב לתגובה זו

  • 2.

    תמצא את מצבך במצבו של תינוק שזה עתה נולד ??

    (), 18/01/07 17:14

    מאיפה היא יודעת מה המצב של תינוק שזה עתה נולד? אולי זה בדיוק ההפך... תינוק חי בעולם מוחלט של הפשטה.. ללא שום מושגים.. אבל צודקת לחלוטין... רק תהליך ההפשטה מוביל לחקר אמיתי של הדברים

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    גאונות

    דוד, 18/01/07 13:50

    איזה כיף לחיות היה עם אשה מדהימה כזאת. מנוחתה עדן

    הגב לתגובה זו