 |
18.
לא להתלהב יותר מדי.
ל"ת
כולנו קדושים.,
08/01/07 09:19
|
|
 |
17.
מעניין לדעת
אספוש,
06/01/07 18:17
|
בערוב ימיו החל ביאליק לפקוד את המקובל רבי יהודה אשלג זצ''ל והביע את רצונו לשוב לחיק היהדות , כאשר נסע ביאליק לאותו ניתוח באירופה שממנו לא התאושש , אומרים שהרב נעצב קשות ואמר שזמן מועט היה נדרש לו (ביאליק) לחזור בתשובה ועכשיו - כבה הנר , כמו כן ניתן לקרוא מרשומותיו האחרונות של ביאליק אכזבה וצער (ואף ייאוש) מבחירתו להסב עורף ליהדות. כן גם אני הייתי מופתע לגלות זאת ואני לא חסיד של הרב אשלג - אני פשוט אוהב היסטוריה ב. הנסיון לקשר בין ביאליק ז''ל לקרישנמורטי ז''ל , מעלה תמיהה ,מדוע בכלל יש צורך לחפור ולחפש הקבלות\ אישורים \ חיזוקים לדעותיו ודרכי חשיבתו של המשורר אצל חכמים מהמזרח? אינני מוצא דמיון ממשי בינהם בוודאי שישנם חוטי שערה דקים, אבל לבסס עליהם גשרים שלמים - לא חכם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
16.
דר' שושנה צימרמן כבר הראתה
עודד נוה,
חדרה,
06/01/07 17:15
|
בספרה (הדוקטורט שלה) - ''ממך אליך - על העיקרון המכונן של שירי ח''נ ביאליק'' - (יותר מ-300 עמודים) את ההיבט האיזוטרי-מיסטי המכונן לדעתה את יצירת ביאליק כולה. מאוד מומלץ לקרוא למי שמעוניין לקרוא ולהבין כ ל שיר משירי ביאליק באור חדש ומדהים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נראה לי שהתבלבלת...
שלומי,
06/01/07 23:37
|
הספר שלה הוא ''לפניך תאומים'' והוא על העיקרון המכונן בשירתו של נתן אלתרמן... (מרתק!)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שניכם צודקים-היא כתבה את 2 הספרים
איב,
08/01/07 23:29
|
דר' שושנה צימרמן כתבה את הדוקטורט שלה על ביאליק, הדוקטורט יצא כספר, ואחר כך היא כתבה ספר נוסף על אלתרמן.
בשני הספרים, המרתקים, היא מוכיחה ששני המשוררים כתבו בצפנים - הם הכירו היטב את שפת הקבלה, ואת השירים שלהם אפשר לקרוא גם ברובד הפשוט, וגם ברובד העמוק שמסתתר מאחורי המילים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
עודד, האם קיים קשר בינך
בשם הסקרנות,
06/01/07 21:57
|
|
 |
15.
לתומר, בידידות
שוחרת,
06/01/07 15:53
|
הֵצִיץ וָמֵת
הוּא נִכְנַס אֶל גִּנְזֵי הַפַּרְדֵּס וּבְיָדוֹ לַפִּידוֹ –
וַחֲמִשִּׁים לַפַּרְדֵּס שְׁעָרִים,
וּבְכֹל נְתִיבוֹתָיו חַתְחַתִּים: תְּהוֹמֵי תְהוֹמוֹת
וְהַרְרֵי הָרִים;
וְלַהַט הַחֲרָבוֹת בַּשְּׁעָרִים, וְאַחֲרֵי הַמְּזוּזוֹת
הַנְּחָשִׁים לְמוֹ-אָרֶב –
וְהוּא עָבַר שָׁלוֹם בֵּין כֻּלָּם, פָּסֹחַ עַל-נְחָשִׁים
וְחָמֹק מִתַּחַת לֶחָרֶב.
לִפְנַי וְלִפְנִים נֶחְפַּז לָבֹא וּלְפָנָיו לַפִּידוֹ.
מִשְׁתָּאִים, מַחֲרִישִׁים
נָסוֹגוּ תַרְשִׁישִׁים: עַז-נֶפֶשׁ, הֲיַהֲרֹס לָבֹא
עַד שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים?
הוּא יַהֲרֹס! – וַיָּבֹא אֶל גִּנְזֵי הַגְּנָזִים,
לֹא-דָרַךְ עוֹד זָר שָׁם,
וַיַּחְתֹּר עַד-גְּבוּלוֹת אֵין גְּבוּלוֹת, מְקוֹם הַהֲפָכִים
יִתְאַחֲדוּ בְשָׁרְשָׁם.
וַיּוֹסֶף וַיַּחְתֹּר, וַיִּמְצָא הַיָּשָׁר בַּשְּׁבִילִים –
הֶעָקֹם,
וַיֵּט בּוֹ, וַיָּבֹא בְּאַחַד הַזְּמַנִּים עַד-מָקוֹם –
אֵין זְמַן וְאֵין מָקוֹם.
עַד כְּלוֹת אוֹר עִם-חֹשֶׁךְ הִגִּיעַ, עַד אַפְסֵי הַתֹּהוּ,
לֹא-שָׁלְטָה בָם עַיִן –
וְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, הָאַחֲרוֹן – אֲהָהּ, אֵל מִסְתַּתֵּר –
מָה רָחוֹק עֲדַיִן!
וְדֹעֵךְ הַלַּפִּיד וְדֹעֵךְ. הַדְּרָכִים מִשְׁתַּבְּשִׁים,
הַשְּׁבִילִים מִתְעַקְּלִים –
וְכֻלָּם רַק פְּרֹזְדוֹר לִפְרֹזְדוֹר – וְאֵי אַחֲרוֹן הַשְּׁעָרִים?
וְאֵי עֶצֶם הַטְּרַקְלִין?
וּכְבָר עָיְפָה נַפְשׁוֹ מֵחֲתֹר. לֹא-נֶאֱמַן אוֹר עֵינָיו
וְרוּחוֹ לֹא נָכוֹן;
וַיְהִי כִּי לֹא-יָכֹל עוֹד לֶכֶת עַל-שְׁתַּיִם קוֹמְמִיּוּת –
וַיִּזְחַל עַל-גָּחוֹן.
וּבְלַחֲכוֹ עָפָר, עַל-שְׂפָתָיו עוֹד תְּחִנָּה אַחֲרוֹנָה
בּוֹעֶרֶת בְּלִי-חָשָׂךְ:
''לוּ אָבֹא עַד שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, אַךְ-רֶגַע לוּא אָצִיץ
מֵעֵבֶר לַמָּסָךְ.''
הַתְּפִלָּה נִשְׁמָעָה; וּבְטֶרֶם הַלַּפִּיד הַדּוֹעֵךְ
עַד-קִצּוֹ יַגִּיעַ –
וְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, כְּלִיל אַבְנֵי הַשַּׁיִשׁ הַטָּהוֹר,
לְפָנָיו הוֹפִיעַ.
רוֹעֶדֶת הַיָּד, מֻכַּת זֹהַר הָעָיִן –הֲלִדְפֹּק?
עוֹד רֶגַע הִתְאַפֵּק,
וּפִתְאֹם הִתְחַזֵּק וַיָּעָז, וַיָּקָם מִזְּחֹל –
וַיִּתְדַּפֵּק.
אָז יִכְבֶּה הַלַּפִּיד, וְדַלְתוֹת הַשַּׁעַר נִפְתָּחוּ –
וַיָּצֶץ שָׁם פְּנִימָה,
וַתִּצְנַח גּוּפָתוֹ, וּבְצִדָּהּ אוּד עָשֵׁן, וַתִּגְהַּר
עַל מִפְתַּן הַ בְּ לִ י מָ ה.
תרע''ו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שוחרת שוחרת
ת.פ.,
06/01/07 20:28
|
תודה תודה.
והנה משפט מ''גילוי וכיסוי בלשון'' שלא מצאתי לו מקום במאמר, אבל שראוי למאמר בפני עצמו:
''לא נתקררה דעתו של אדם הראשון עד שהשמיע את ע-צ-מ-ו לאזניו'' (הדגש במקור).
ואני בטוח שגם לאקאן מסכים : )
הגב לתגובה זו
|
|
 |
כן, משפט מדהים
שוחרת,
06/01/07 21:20
|
כמו המסה כולה, יצירת מופת גם מבחינת ה''מה'' וגם מבחינת ה''איך''.
לאקאן אכן מסכים וגם אמר שהדיבור לא נועד לתקשורת (שהיא ממילא בלתי אפשרית ) אלא לצרכי ההתענגות. אותו רעיון.
בברכת שבוע טוב, ושנזכה כולנו להיות עדים להבהובים רבים, כי לא את הפתאים בלבד שומר ה' :)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
חזק ביותר ומשפיע על כל מערכות הגוף.
איילת,
06/01/07 17:37
|
|
 |
בבקשה :)
שוחרת,
06/01/07 21:24
|
התודה מגיעה לתומר שצירף לינק לאתר פרוייקט בן יהודה שמפרסם, בין היתר, את כל כתביו. אתר נפלא ומומלץ ביותר!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
סיכום המאמר
פול זרח,
06/01/07 09:09
|
1. ב''גילוי וכיסוי בלשון'' מתאר ביאליק את השפה האנושית כחוצצת בין המשתמש בשפה לבין ה''מציאות'' או ''אלוהים'' שהם, באופן מהותי, בלתי ניתנים לתיאור או הבנה לשוניים. 2. מתיזה זו, בצירוף גישה פסימית מסוימת של ביאליק, לפיה לא ניתן לאדם להשתחרר באופן יציב מן השפה, או להתמזג, באופן יציב, עם אלוהים, נובעת תפיסה של השירה כמספקת ''הצצה'' אל המציאות שמעבר לשפה. 3. גישתו של ביאליק לשפה כחיץ או מכשול להכרתה של המציאות העירומה, מזכירה את דבריו של ג'ידו קרישנמורטי באותו נושא ומשל סיני מסויים של מחבר מן המאה השלישית לפני הספירה.
מאמר מעניין למדי. ואם יורשה לי להוסיף, התיזה המיוחסת במאמר לביאליק, קרישנמורטי והברנש הסיני איננה תיזה כלל, אלא ראויה להיקרא ''מוטיב חוזר מרכזי בתולדות האנושות''. מוטיב זה חוזר על עצמו בכל דור ודור וכבר מצא לעצמו, כך אפשר להניח בבטחון גמור, מליוני ניסוחים שונים. (שרובם המכריע נשכח כמובן, בשל מגבלות הזכרון האנושי, כשם שהיה נשכח ניסוחו המסויים של ביאליק, אלמלי דלה אותו פרסיקו מן הארכיון, וכפי שישכח, ברבות הימים, אפילו ניסוחו המסויים של קרישנמורטי, לטובת ניסוח אחר של אותו מוטיב בדיוק).
הגב לתגובה זו
|
|
 |
13.
very very intresting thanks a lot!
sami,
amsterdam,
06/01/07 08:39
|
good homework and a vey original subject to write about keep up the good work!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
12.
Interesting!
Wonder,
06/01/07 07:09
|
|
 |
11.
ביאליק
יהודי,
יליד ת''א,
05/01/07 20:43
|
יליד ת''א 1941למדתי בבית הספר ביאליק ברחוב לוינסקי.שאלתי היא.מדוע לא עושים רעש על משורר גדול ממנו ..שלום שבזי..למרות שאני לא ממוצא תימני.אני מעריך את שבזי על פני ביאליק..שבזי לא שנא יהודים..ואנני יכול לומר זאת על ביאליק ששנא ספרדים שנאה עיורת ..אחרי הכל האשכנזים הם הגזע הארי...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
הארה
גדעון מ,
05/01/07 19:55
|
אין הארה רוחנית ללא התבונה הנמצאת בחלקו של מאמר זה המתאר את ביאליק . ורק אלו שזכו יהנו מההבנות האלו הנמסרות כאן.
תודה גדולה גדעון www.dualexistence.com
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
חיים נחמן ביאליק היה גזעני ללא תקוה
דובי,
תל אביב,
05/01/07 19:12
|
לא היה לא אשרם ולא נעליים מקסימום גפילטע פיש ורגל קרושה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
8.
האם אין אנו חוטאים לעיקר
אברבנל,
05/01/07 19:00
|
בבואנו לנכס את הגותו של ביאליק אל החיק החם והמוכר של קרישנמורטי '' המתחנן לתלמידיו'' ואל הסלואוגנים הניו-אייג'ים אודות ה''פחד להיות''. האם הפחד להיות אינו כבר מושג יבש , חוויה ממוחזרת, המותירה אותנו בגבולות הלשון? האם רוב הניואייג' אינו כזה?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
אתה חייב לדחוף את קרישנמורטי?
ארג'ונה,
הרי הכרמל,
05/01/07 18:47
|
|
 |
6.
אנא צרף הפניות למאמרים
כותב יקר,
05/01/07 18:08
|
בכתיבתך קרוב לוודאי התבססת על מספר מאמרים, אנא צרף הפניות אליהם
הגב לתגובה זו
|
|
 |
קורא יקר
ת.פ.,
06/01/07 20:26
|
|
 |
5.
פלא גדול
עמיר,
יפו,
05/01/07 17:27
|
תומר שלום,
הגישה שאתה מתאר, בשמו של ביאליק, היא הגישה הדואליסטית המסורתית: האמת היא התוהו-ובוהו הנצחי, ההיולי, שקודם לבריאה ומעבר לה - והבריאה היא במהותה בעייתית, מרחיקה ובעצם שלילית (''התוהו ובוהו הופך לבריאה, ומת''). אבל ללא הבריאה, וללא היחולים האנושיים לדעת את המוחלט - ויותר מכך, לחשוף ולבטא את המוחלט בתוך הבריאה - איך היה התוהו-ובוהו הזה נחשף ומתגלה? ללא השימוש בשכל וביכולת המופלאה שלנו להעביר במילים את פלא הבריאה, מה משמעות הייתה לחוויה והידיעה הפנימית של אותו תוהו-ובוהו?
אלוהים (או התוהו ובוהו) יצר את הבריאה בדמותו - דמות של ידיעה, אנרגיה ואהבה אינסופיות - והגעגועים האנושיים לדעת את אותה דמות, לא רק קודם לבריאה אלא גם בתוך הבריאה וכבריאה, היא געגועיו של האלוהים לדעת את עצמו. מאושרים אנחנו ומאושר אלוהים שניחנו ביכולת לבטא זאת במילים. פלא גדול הוא.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
אחחחחח...
ללא מלים,
ללא שמות,
05/01/07 16:44
|
נהניתי כל כך. תומר, היית גדול. שמישהו יביא לי סיגריה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
תודה על הכתבה המצויינת
שוחרת תומר,
05/01/07 16:36
|
והמעניינת.
ואם יותר להוסיף- גם לאקאן אמר אותם דברים, כמעט בדיוק. אבל אין ספק שביאליק כותב הרבה יותר טוב :)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
היכן אהבתי? - אומרים שביאליק היה גזעני לאללה
חיים משה,
05/01/07 15:00
|
ולא כל כך אהב את המזרחיים (אחד מציטוטיו על היהודים הערבים : ''...לא לכם פיללנו...'') . תוקפנות זו נגד המזרחיות או הערביות הורידה את התינוק עם המיים, את הטוב עם הרע, כי מאחורי הקליפות של עשיו וישמעאל גנוז אור גדול יפהפה וטוב , והשפלתו הביאה בכייה לדורות, כפי שאנו חווים על בשרנו עד היום.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אכן גזעני היה האיש
יודע דבר,
07/01/07 09:34
|
אמר שהוא מתעב את הערבים בגלל היותם דומים למזרחים.בשל כך חלקם של בני הישוב סלד ממנו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
טעות
אלי,
07/01/07 00:16
|
כספרדי ,אין לי אלא לומר לך אלא שאתה טועה. אני מפנה אותך לקישור הבא : http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=378104
הגב לתגובה זו
|
|
 |
לאלי הספרדי : פעם קראת בעיתון ''הארץ'' שמוצאם של האשכנזים
ביאליק היה,
גזעני,
09/01/07 06:14
|
''בסבוראים שהתגיירו''. רבאק, כמה בורות ורשעות יכולים להיות בעיתון אחד?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ידידי היקר אלי - צר לי להודיעך שאתה טועה -והולכת שולל
אברהמה'לה,
09/01/07 03:23
|
ע''י המאמר בעיתון הארץ שאת קישורו ציינת להלן. ביאליק אכן נודע לשמצה במספר ביטויים גזעניים מפורסמים, המתועדים היטב במקורות אמינים אחרים. אל תאמין לכל מה שאתה קורא בעיתון, בייחוד לא ב''הארץ''.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אדוני היקר צר לי מאד
יודע דבר,
07/01/07 10:04
|
אני היןם כבן 90 עדיין צלול כך אומרים כולם ןעדיין זוכר את ההדים העצומים שעוררו דבריו הגזעניים.מה שכתבתי הוא נכון.צר לי על רבים שמנסים לברוח מהמציות המרה.אגב דבריו נאמרו באידיש ''כדי שהפרינקים{כך הוא קרא למזרחיים}לא יבינו''........
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אני בת 130
צלילה,
07/01/07 23:35
|
הייתי עוזרת הבית של ביאליק. אני יכולה להשבע בכל היקר לי שהדברים לא נאמרו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
צלילה, מה את עושה הערב ?
דני,
08/01/07 08:40
|
|
 |
1.
אחד מסימני הגאונות היא תקשורת בלתי מילולית
חיים משה,
05/01/07 14:53
|
ולכן הרבה דיסלקטים - ודוקא המקרים היותר קשים - נחשבים גאונים, ולדוגמא איינשטיין ותומאס אדיסון. כנראה קשייהם עם המילים הכתובות והמדוברות דוחפות אותם , כמוסבר להלן, אל מעבר למילים. טוב, אני מתחיל להרגיש כמו מפגר עם כל המילים בהם השתמשתי עד הלום, אז מכאן אפסיק לכתוב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
גם אני דיסלקט וקשה לי מאד
תודה על הפירגון,
07/01/07 09:42
|
|