• 16.

    פאק

    אטאיסט גאה, 17/01/09 01:20

    X_X
    קודם ההפיכה לאטאיסט ועכשיו זה
    ואללה נראה שרק לדעת יותר מבאס אותך יותר אולי כל הדיכאונים האלה באמת צדקו
    בכל זאת יש דבר אחד שעליו לא מוותרים ולא משנה מה - DO WHAT FEELS GOOD

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    אשמח להתייעץ עמך.

    איתן, 07/01/07 17:53

    אתמול בערב זה הכה בי ואני סבור שסוף סוף מצאתי את האמונה שלי והיא שילוב של שתיקה ופרימיטיביות...אני אשמח לפרט בנושא ולקבל חוות דעת אישית ממך.

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    מאמר יפה

    רון, 25/11/06 22:08

    :)

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    רצון חופשי בכאילו!!!!!

    אור, 25/11/06 19:09

    אנו בני האדם משמשים ככלים
    לישות רוחנית (נשמות) לחוות את
    חווית החיים , כל נשמה בחרה לעצמה
    חוויה ''ידועה'' מראש עם אפשריות בחירה במהלך החיים.
    כמו שעכשיו יגידו לאדם התל אביב סע לחיפה אבל את הדרך לחיפה הוא בעצמו יבחר באיזה כביש ,לעצור לאכול ואיפה.התפאורה שלו עצמו היא הבחירה שלו.
    בכדי להבין איך זה עובד נסו להפוך את מה שבני האדם יודעים וחושבים
    בעניין החושים,אין זה כמו שלימדו אותנו שאנו רואים דבר מסויים באמצעות העין ואז המוח מפרש את הדבר,זה בעצם הפוך המוח מקבל אינפורמציה מה אנו אמורים לראות והמוח מעביר את האינפורמציה לעין(העין כמו מסך/משקפים וירטואלים)
    ואנו רואים את מה ש''התוכנה'' אמרה לנו לראות,בגלל שאנו כולנו מקבלים את אותה האינפורמציה לגבי מה אנו אמורים לראות כולנו רואים את אותם הדברים ואותו הדבר עם החושים האחרים,האינפורמציה מגיעה באמצאות תדרים הנקלטים למוחינו באמצעות השיער שלנו (אנטנות),
    המוח מפרש (ממיר)את התדרים (האינפורמציה) לדברים (לאנרגיות) אחרים, חומצות אמינו הגורמים לנו לרגשות כאלו ואחרים,לפולסים חשמליים המפעילים את הגוף.שורה תחתונה אנו כמו רובוטים מאוד מאוד מתקדמים,החווים את החלום (החוויה) של הנשמה שהיא חלק מהכל (האלוהים),אנו חיים חלום ורובנו איננו מודעים לכך כלל.בחלום ישנם חוקים,
    כמו בכל תוכנה,הכלים הראשניים הם השפה שלנו , מתחילה במחשבה,
    אני משתף אותכם במילים המכשילות
    את רוב בני האדם:
    הפסיקו לחשוב ולהגיד את המילים רוצה,צריך וחייב והשתמשו במילים בוחר ,מעדיף ומתכוון.
    הפסיקו להשתמש במילה ''לא'' ו''אף'' כאשר אתם מדברים בלשון הווה ועתיד.
    החליפו את המילה מחפש במילה מוצא.
    ובכלל דברו לרוב בלשון הווה,במקום לומר ''אני אצליח'' אימרו ''אני מצליח''.
    כשתנסו ותבדקו זאת בעצמכם תגלו דבר נפלא ומדהים,אך זכרו גם במחשבה בדיבור ובכתיבה.
    נסו וראו...
    בהצלחה,
    שבוע נהדר לכולם,
    אור

    הגב לתגובה זו

    • שבוע נהדר גם לך

      בן, 25/11/06 20:46

      אבל אתה מדבר שטויות כמובן,

      המוח לא קולט תדרים דרך השער ומעביר לעיניים...

      ועצם העובדה שעיוורים מלידה לא מסוגלים לחלום חלומות וויזואלים.. אבל עיוורים לא מלידה כן מסוגלים סותר את התאורייה הזאת.

      משמע - העיניים משמשות כחוש הקליטה הוויזואלי היחידי בגוף האדם,

      הגב לתגובה זו

  • 12.

    קופים בתוך גבולות התודעה (ל''ת)

    isaac, 25/11/06 10:12

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    הכל טוב ויפה אבל מה יש לך על הראש?

    תוריד את זה!, 25/11/06 10:03

    ולמה?

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    איך לא חשבתי על זה קודם,כנראה בתקופתי לא היה את מי לאנשים. (ל''ת)

    ארכימדס, 25/11/06 09:36

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    האמת היא שאין נשמה כזאת ?

    נאנו רובוט, 25/11/06 06:03

    הסיפור שהאני הוא המערכת עצמה המכלול, אינו פחות סיפורי מהסיפור שהאני מרחף מעל למערכת ומכוון אותה מבחוץ. ולומר בכזה ביטחון ש:''האמת היא שאין לנו נשמה כזו'', זו אמירה שחצנית ומגוחכת לא פחות מהניסוי של ליבט ומהמסקנות שלו. אם בכל מקרה מספרים סיפור, כבר עדיף סיפור עם משמעות, ובוודאי שאי אפשר לקרוא לסיפור שלך אמת. הוא פשוט האמונה המועדפת עליך.

    ברכות על המרת הדת שעברת למוניזם-מטריאליסטי. אתה עוד צעיר. אי שם בהמשך הדרך אולי מצפה לך המרת דת נוספת למוניזם-רוחני או השד יודע מה, כך שעדיין מוקדם לדבר על אמיתות מוחלטות ולקבוע מסמרות.

    לא מתיישבת אצלי ההתנשאות שלך על הדואליסטים בטענה שהם אינם מוכנים להודות במה שהם אינם יודעים ומעדיפים תשובות קלות כדי לא לחשוב, מפני שנראה לי שזו בדיוק הדרך שבה בחרת בעצמך. בחרת להפסיק לחשוב, כי זה קשה מטריד ומסובך, ולטעון שהכל חומר.

    ההתפתחות המאכזבת הזו היא לא משהו אינדיבידואלי אלא חלק ממגמה סוחפת של בודהיסטים-מודרניים-''משכילים''-יתר-על המידה-שלא-לטובתם.

    כשאני שומע בודהיסטים שמאמינים בקיומם של מצבי תודעה טראנסצנדנטליים, בנירוואנה למשל, ובכך שהאדם עובר מגלגול לגלגול וצובר קארמה טובה או רעה שמעצבת את תנאי חייו העתידיים, ובכך שהבודהא היה בודהיסאטווה בגילגולים שקדמו לגילגול האחרון שלו כבודהא, אבל לא מאמינים בקיומה של נשמה, אני לא יודע אם לצחוק או לבכות.
    בודהיסטים כאלה הופכים את הבודהיזם לבדיחה עצובה.

    נראה שככל שהבודהיסטים בימינו יותר ''משכילים'', כך הם מרוקנים יותר את הבודהיזם מהתוכן המהותי שלו ועוסקים בהתפלספות ריקה מתוכן.

    הבודהיזם הוא דת. שונה מעט מעט מהדתות המונותיאיסטיות, אבל דת מובהקת במובן שהוא מפנה למצבי קיום והוויה שהם מעבר לתפישת החושים. אם מרוקנים את הבודהיזם מהמיסטיקה שלו נשארים עם פסיכולוגיה רדודה מאוד, שלא לומר פסיכולוגיה, בגרוש גם היא אם כוללת המון מילים אקזוטיות.

    אני מתקשה להבין איך אפשר להיות בודהיסט, ללמד בודהיזם, לשאת עיניים אל הבודהא, אל החכמה שלו ואל ההבנה שלו, ובה בעת להשליך 90% מדבריו לפח וליטול מהם רק את מה שמתאים להשקפת העולם החדשה שלך ולתרץ את כל דבריו שלא מתאימים לאותה ההשקפה ב...מה ? בורות ? אמונות טפלות ?

    כשהבודהא נשאל ישירות על קיומה של נשמה הוא התחמק מלענות על השאלה, ואילו אתה כבר יודע בוודאות מהי האמת מוחלטת ?

    בהזדמנויות אחרות, כשהוא סיפר על זכרונותיו האישיים מהגלגולים הקודמים שלו או דיבר על קארמה, הוא ענה בעקיפין על השאלה הזו בדיוק, והתיאורים שלו אינם עולים בקנה אחד עם המוניזם המטריאליסטי שלך. איך סיבתיות קארמתית עוברת מגלגול לגלגול ? דרך מתווך חומרי ?

    איך אתה מקבל את דבריו על האפשרות לשחרור מסבל או על הנירוואנה שאותה ניתן לתאר רק על דרך השלילה מפני שאין דבר בעולם החושים שאפשר לשאוב ממנו דימויים שיתארו אותה, ולא מקבל את דבריו על גלגול נשמות וקארמה ?
    האם לאחת מהתופעות הללו יש הוכחות מדעיות מעבר להצהרות סובייקטיביות ?

    הצורך להצטייר כמדעי ושפוי כביכול, אבל ללא חקירה עצמית מעמיקה, מזכיר לי יהודי שמאמין שהעולם נברא בשישה ימים, אבל לועג לנוצרי שמאמין שישו הוא התגשמות אנושית של אלוהים. מצחיק נכון ? כי אם הראשון אפשרי אז בוודאי שגם השני אפשרי. כשאתה כותב שהאמת היא שאין נשמה ומדבר כבודהיסט זה נשמע לי מצחיק באותה מידה.

    צריך להחליט אם בודהא היה באמת חכם שהתעורר, או שהוא היה קבצן הוזה הזיות שמוחו מלא באמונות טפלות על גלגולי נשמות ושאר חרטות של דואליסטים שמסרבים לחקור לעומק.

    בכל מקרה, אני לא רואה איך אתה יכול לאמץ את המוניזם המטריאליסטי מבלי להפוך את הבודהיזם שלך לבדיחה.

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    זה מדע זה ?

    נאנו רובוט, 25/11/06 05:34

    עקבתי אחרי הנקודה המסתובבת. זו נראית משימה בלתי אפשרית לדייק בתיאור בדיעבד של מיקום הנקודה ברגע שעלה הרצון להזיז את היד, ובעצמי כבר לא ידעתי להבחין אם אני מנסה קודם כל להזיז את היד ואז לזכור היכן הייתה הנקודה באותו הרגע, או שאני מנסה קודם לקבוע נקודה שבה אזיז את היד.

    מוזר שיש ''מדע'' שמתבסס על הערכות כל כך סובייקטיביות כשדנים בפרקי זמן של מאיות השניה.
    זה מסביר גם כל הנפסלים שדיווחו שהרצון להזיז את היד הופיע לאחר שהיד כבר זזה.

    גם אם נניח שהמדידות היו מדויקות ביותר, עדיין יש כאן פיספוס.
    ''הרגע שבו הכל התחיל'' בניסוי הזה הוא הרגע שבו הנבדק הסכים לקחת חלק בניסוי.

    בלי ההסכמה הזו, בלי הרצון הזה, התזוזה כלל לא הייתה מתרחשת. רגע ההסכמה להשתתפות בניסוי הוא רגע הרצון והוא מתרחש עוד לפני שהניסוי בכלל החל. ללא ההסכמה הזו הניסוי לא היה יכול להתקיים. כך שגם אם בניסוי עצמו היה ניתן לקבוע חד משמעית שהמוח מגיב עוד לפני הרצון להוציא את התנועה אל הפועל, הדבר היחיד שזה היה מוכיח זה שהקשר בין הרצון למוח עדיין אינו ברור ומובן למדע, מפני שלרצון להזיז את היד קדם הרצון להשתתף בניסוי שכרוך בהזזת היד באופן אקראי.

    האם אנחנו יכולים להחליט מראש לבצע תנועה שתפתיע את עצמנו ? מישהו פעם אירגן לעצמו מסיבת הפתעה והופתע ממנה ?

    הגב לתגובה זו

    • לא.

      איילת, 25/11/06 07:14

      אבל בטוח שישנם כמה שארגנו לעצמם מסיבת הפתעה שתהיה מדהימה, והופתעו כמה היה לא כיף, הופתעו שהקייטרינג היקר לא תפקד, הופתעו שאורח הגיע או לא הגיע, הופתעו ממשהו שהלך בדיוק הפוך מהתכנון שלהם. הופתעו מכך שאלוהים אמר להם: ''תכננתם? סבבה, עכשיו תראו מה אני רוצה שיהיה, ותתמודדו. לכם אולי יש רצון חופשי, אבל הרצון שלי חופשי יותר, קטנטנים שלי''.

      הגב לתגובה זו

      • לא לא

        נאנו רובוט, 25/11/06 16:14

        את לוקחת את זה לכיוון של פחד וחוסר אונים.
        בשביל זה לא צריך את אלוהים. אפשר לפחד ולהיות חסר אונים כעלה נידף ברוח גם בלעדיו.
        פעם אנשים רצו לעוף, אבל לכדור הארץ היה רצון יותר חזק משל האדם וזה לא הסתדר, ובני אדם נפלו והתרסקו.
        היום כולנו עפים כל הזמן על פני הגלובוס.
        את יכולה גם לטעון שאלוהים לא רצה שבני אדם יגיעו לחלל, אחרת הוא היה דואג שיהיה שם חמצן. בכל זאת, בני אדם הגיעו לחלל.
        העובדה שהרצון האנושי מתמודד עם ''רצונות'' גדולים ממנו, אין בה כדי לפגוע בהיותו בעל רצון חופשי.

        מה זה המצב רוח הדכאוני הזה ? לא שמעת על מסיבות הפתעה שהיו הצלחה גדולה ?
        רובן כאלה !

        וגם אם ההפתעה לא נעימה, גם אז אפשר להוציא מתוק מעז. תשאלי את שמשון.

        כאן הגודל לא קובע. אפילו נאנו-רצון יכול לחולל נפלאות ממש כמו שטיפטוף קבוע של מים יכול לחורר סלע.


        הגב לתגובה זו

        • ממש לא :)

          איילת, 26/11/06 05:40

          שום כיוון של פחד, חוסר אונים, עלה נידף ברוח, מצב רוח דיכאוני וכולי.

          אבל כן כיוון של סוג של פרופורציה שמביאה לענווה, והכרה מציאותית בקטנותנו כיצורי אנוש שבריריים (אבל צעקניים).

          כיוון של הכרה איך אני (ואחרים)פועלת בתוך צינוק קטנטן של רצון חופשי שנדמה לי ברהבי האנושי כאחוזתה של שרי אריסון משולבת עם ארמונו של מלך תאילנד.

          זה לא משנה אם ההפתעה נעימה או לא נעימה, רק שאלתי ממך דוגמה.
          משנה איך אתה יכול להשקיע חיים שלמים בתכנון קפדני ושנייה אחת של רצון חופשי של החיים תהפוך את תכנונך על פיו בלי למצמץ ותעשה מהרצון החופשי שלך עיי חורבות.

          לכן כאן הגודל כן קובע.

          אתה לא יכול להוכיח, שכל מה שבני האדם השיגו מתוך רצונם החופשי, גם אם גברו על ''רצון מנוגד'' של הטבע, לא היה מלכתחילה, בד בבד עם ההישג המכובד לרצון האדם, חלק ממסגרת רצון אחר, חלק מהתוכנית הגדולה, הכוללת והמפורטת עד מאוד של מה שנקרא רצונו של אלוהים.

          ש''הוא'' לא זה שנתן לך את האפשרויות הרבות לבחירה, ואתה לקחת מרצונך החופשי ויכולת גם להתנגד או לא להבחין באפשרות.

          כן, בזה מסתכם כל מה שנדמה לך כרצון חופשי שלך, להגיד כן, להגיד לא, או לא לשים לב לאפשרות.

          וכאן גם נכנס נושא האחריות שלך לבחירותיך החופשיות היחידות, מה אתה דוחה, מה אתה מאמץ, והאם אתה דואג להיות מספיק ערני ומודע לשים לב מה לפניך.

          פשוט צינוק.

          הגב לתגובה זו

  • 7.

    מצטער

    בן, 25/11/06 03:41

    אבל המאמר הזה פשוט לא אומר כלום.. יותר נכון.. המחקר הזה לא אומר כלום..

    אז אם 350 אלפיות השנייה לפני שהם הזיזו את היד הם בעצם בחרו להזיז והפעילו את החלק במוח שמשדר אותות לצג.. אז מה? אז זה רק אומר שגם לפני פעולות ספונטניות לכאורה אנחנו חושבים ומחשבים ושוקלים.. אז אם זה אומר משהו, זה אומר רק לא שיש רצון חופשי, אלא שאין דבר כזה ספונטניות מוחלטת.. וזה כבר ידוע (לי לפחות), אז המחקר מיותר.

    ואיך בן-אדם יכול לדווח שהוא רצה להזיז את היד אחריי שהיא זזה.. זה נשמע לי הזוי ומטעה.. או שיש פה בעייה בתירגטם המחקר בעברית או שיש פה הטייה של הנתונים... אולי הוא היה שלם עם ההחלטה רק אחרי שהוא ביצע אותה.. וזה דבר מוכר וידוע לכל.. אבל אחר לגמריי, כי את ההחלטה הוא קיבל בלי קשר להשלמה איתה, בעצמו.

    בקשר לנקודת האור שכביכול היוותה כמדד לרגע הרצון.. קודם כל לוקח זמן למוח לקבל את מיקום הנקודה.. הנקודה זזה במהירות אז למבדקים היה קשה לקבוע בדיעבד איפה היא היתה בדיוק כשהם רצו להזיז את היד..

    והכי חשוב.. לבן אדם ממוצע לוקח חצי שניה להגיב.... ברגע שהם רצו להזיז את היד, הם מייד רצו לבדוק איפה הנקודה כדי שיוכלו להגיד אחריי זה לבודק, ווידאו איפה היא ורק אז הזיזו את היד...

    אז הסכמה צריכה להיות בעצם -

    רצון להזיז יד - רצון לבדוק מיקום נקודת אור - בדיקת מיקום נקודת אור - רצון להזיז יד - הזזת יד.

    כל זה ב350 אלפיות השנייה?? מכובד מאוד לדעתי.

    אין קשר בין המחקר להימצאות או אי הימצאותה של הנשמה...
    אין קשר לאני עליון או תחתון...
    במחקר הזה יש רק כשלים בסיסיים מאוד בהבנה, אפילו שטחית, של סדר פעולות הגיוני של המוח.

    חבל שמבזבזים כסף על מחקרים כאלה במקום לתרום לרעבים בסומליה.

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    המוח העל אנושי הוא האדון של המוח האנושי

    אין בחירה, 24/11/06 02:19

    המוח האנושי הוא האדון המדומה
    בעולם המיינד,

    עולם המיינד איננו אמיתי במציאות,
    בעולם הכאן ועכשיו
    למציאות אין אדון.

    יש בה 6.5 מיליארד השתקפויות של
    פסיכוזה אנושית
    על פניי כדור הארץ.







    הגב לתגובה זו

  • 5.

    שוב תודה

    בשם אני, 24/11/06 01:06

    שוב תודה

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    תודה, והשלמה מתחום הפסיכואנליזה

    איריס, 23/11/06 13:32

    הרעיונות שהבעת תואמים את הפסיכואנליזה הלאקניינית.

    על פי לאקאן, הלא מודע שלנו הוא מבנה. מבנה המנהל אותנו.

    כשאנו מדברים על ''רצון לא מודע''.אנחנו תחת ההנחה, השגוייה, כאילו יושב לנו במח איש קטן, שיש לו רצונות משלו שלעיתים סותרים את הרצונות המודעים ולעיתים תואמים אותם, אבל על פי לאקאן אין ''איש קטן'' כזה, אלא יש מבנה שהוא המנהל אותנו, ומה שאנו מזהים כרצון אינו אלא התוצאה של הפעילות המבנית הלא מודעת המנהלת אותנו. על פי תורתו, איננו אנשים עם מבנה כי אם מבנה שיש לו איש. אנחנו שייכים למבנה, ולא להיפך.

    כפועל יוצא, אין באמת רצון חופשי, אלא אשלייה של רצון חופשי הנובעת מחוסר המודעות שלנו למבנה, ללא מודע, ולדרכי פעולתו עלינו.

    זו מסקנה מטרידה ואפילו מאיימת, על כל מי שהרצון החופשי מזוהה אצלו עם האנושיות. מהו האינדבדואל, הסובייקט, אם לא סך רצונותיו? אבל גם המחקר שהבאת תומך בה.

    הגב לתגובה זו

    • התיאוריה הזו היא אבסורדית

      ל, 23/11/06 13:57

      אם מקבלים אותה כאמירה מוחלטת. חייבים להכניס לתוכה מימד של יחסיות, מפני שברגע שאנחנו מודעים למשהו אנחנו הופכים ממנוהלים למנהלים.
      הלא-מודע שלנו אינו יכול להכתיב לנו ללכת למקום מסוים מבלי שנהיה מודעים לכך שאנחנו הולכים לאותו מקום.
      כלומר, כשלא הלא-מודע מנסה להתגשם דרך פעולה, הוא חייב לעבור דרך המודעות שלנו.
      צריך לגשת אל חקירת העניין הזה עם השאלה: היכן אני מנהל והיכן אני מנוהל ?
      בכולנו, במידה שמשתנה מאדם לאדם, יש חלקים מנוהלים וחלקים שאנחנו מנהלים.
      אם ניגשים אל חקירת העניין הזה עם צורך מוכתב מראש לבחור חד-וחלק ובאופן מוחלט בין ''יש רצון חופשי'' לבין ''אין רצון חופשי'', מחמיצים את האפשרות לגלות היכן יש לנו רצון חופשי והיכן אין לנו כזה.

      הגב לתגובה זו

    • לא מדויק........

      אור, 23/11/06 15:43

      אינני מכיר את ידיעותייך בתחום הפסיכואנליזה אך את טועה ומטעה.
      לאקאן היה ממשיכו של פרויד וכך אפילו טען בלהט. פרויד...אני עליון......מכירה?.
      בפשטות אנסה לתאר את הדברים החשובים של לאקאן:
      הלא מודע נוצר ככשל ממפגש השפה עם התשוקה. משמע- הוא תוצאה של משהו ולא הגורם לאותו משהו. השפה היא לא רק ראי המציאות אלא גם מעצבת אותה. היא לא רק אמצעי תקשורת למערכת יחסים נרקמות אלא קובעת אותם. אין שום קשר למשנתו ולנושא הרצון החפשי. יש צורך בסיסי להגדיר מה הוא רצון חפשי. הרצון עצמו איננו חפשי מהתניות . החופש הוא לבחור.

      הגב לתגובה זו

      • ממש לא מדוייק

        איריס, 24/11/06 22:38

        ועשית קצת סלט....
        התשוקה- או למען הדיוק האיווי- אינה גורם ביצירת הלא מודע אלא ההתענגות.
        ברגע שאתה מקבל את הדיעה שהלא מודע, כמבנה, אוטומטון, מנהל אותנו בהכרח אתה מתייחס- מרצונך החופשי או לא -לשאלת הרצון החופשי. הרעיון שהלא מודע נוצר מכשל ביכולת הסמלי להמשיג את הממשי, אינו סותר כלל. התודעה היא תוצאה של המפגש הכושל הזה והיא גם אתה ומערכת ההפעלה שלך.
        אכן אפשר לבחור. ואפילו רצוי..:) השאלה היא כמה הבחירה הזו באמת חופשית.

        הגב לתגובה זו

        • אור צודק

          ל, 24/11/06 23:38

          אי אפשר להמשיך בדיון הזה מבלי להגדיר מהו רצון חופשי.
          נסי לדמיין לצורך העניין ישות שאינה אדם ושאינה כפופה למגבלות האנושיות, ושעל פי הגדרתך היא ישות בעלת רצון חופשי.

          במה אותה ישות תהיה שונה מהאדם, שלדעתך רק מדמיין את חופש הבחירה שלו ?

          יש אסכולה שטוענת שרק ישות שיכולה לרצות את מה שהיא ל א רוצה, היא בעלת רצון חופשי... אני מקווה שלא לזה את מתכוונת :)

          הגב לתגובה זו

        • כדאי לשים לב לכך

          תגובה, 26/11/06 03:52

          שהיכולת להמשיג את הממשי היא זו שמאפשרת את החופש. אם האדם היה נתון כולו לחוויה, ללא אפשרות לשיקול דעת, ומבלי שיווצר פער בין החוויה לעיבודה המושגי המוצלח יותר או פחות, לא הייתה לו אפשרות לחופש פנימי. כל חוויה, כל התנסות, הייתה כופה עליו תגובה אינסטינקטיבית ידועה מראש.

          הגב לתגובה זו

  • 3.

    כמה דברים

    עופר, 23/11/06 12:18

    על פי המחקר המדעי יכול יגאל עמיר לטעון שמי שירה זאת היד ''שפעלה'' עצמאית ובכך היא הקדימה את המחשבה שרצתה ברגע האחרון לא לירות.קצת מגוחך ,הרבה מגוחך מבחינה משפטית הניסוי הנ''ל.

    דבר שני,תסבירו לי בבקשה כיצד אנו יכולים לחקור את המוח האנושי וליהיות אובייקטיבים לגביו
    עם מי שעושה את הבדיקה הזאת הוא גם המוח
    או במילים פשוטות,הנחקר נחקר בידי החוקר שהוא גם הנחקר....

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    אין רצון חפשי וגם לא צריך

    יוסף.ש., 23/11/06 11:46

    מפליא כמה פחד יש מההבנה שאין רצון חופשי, הרי זאת המהות של הרוחניות, להבין איך האדם באמת עובד. האם הוא מכונה מאד משוכללת או שהוא נשמה אלוהית שמנהל את הגוף שלנו? לא אכנס לויכוח הזה אבל כדאי לבדוק למה אנחנו פוחדים כל כך להיות ללא רצון חופשי! וכמובן, מי בדיוק פוחד כל כך? חזרנו לאותו אגו שחייב להיות בשליטה כל הזמן כי מי יודע איזה אוייב יצוץ מימין או משמאל. ''האוייב'' הוא אותו אגו שמעסק כל הזמן עם עצמו אבל יודע שאין לו שליטה על כלום. אז מה קורה כשהאגו מוותר על השליטה, רק אז אנחנו (אותה ישות אלוהית שנבראה בצלמו) משתחררת ומתחילה להנות מהחיים. כי ברגע שויתרנו על השליטה, והויתור קורה בצורה ספונטנית ולא בשליטתנו, אז אנחנו רואים כמה השליטה של אלוהים היא לטובתנו המלאה. כן הכל מתוכנן ונקבע מראש ואם אנחנו סובלים זה רק מההתנגדות לאותה תוכנית מופלאה.

    הגב לתגובה זו

    • נהון מהוד (ל''ת)

      אגנס, 23/11/06 13:25

      הגב לתגובה זו

    • יוסף, אתה מדבר לעצמך ?

      ל, 23/11/06 13:46

      אל מי התגובה שלך מופנית ?
      מישהו יכול להבין אותך ?
      אם אתה יוצא מנקודת הנחה שמישהו יכול להבין אותך, ושעקב ההבנה הזו משהו יכול להשתנות בדפוסי הפעולה שלו, הרי שנקודת ההנחה הזו מחייבת רצון חופשי. כלומר היא מחייבת את האפשרות לפעול לא רק באופן מכאני כמכונה, או לחילופין לא רק כאדם שכל מעשיו מוכתבים מראש על ידי ישות אלוהית, תהיה חכמה וכל יכולה ככל שתהיה.
      לכן, אם אין רצון חופשי, התגובה שלך מיותרת. והיא מיותרת גם אם אתה עצמך כתבת אותה, וגם אם היא הוכתבה לך ללא רצונך על ידי ישות אלוהית.
      מרגע שאתה מצפה ממישהו ל ה ב נ ה שתוביל לשינוי בהתנהגות, אתה בונה על רצון חופשי.
      אם אתה מבין את זה או לא מבין את זה פחות משנה, אבל רצוי להבין את זה אם רוצים לומר דברי טעם.
      נטפלתי כאן לנקודה קטנה ביותר בדיון האבסורדי הזה כדי להדגיש נקודה מסוימת, אבל אם תחשוב על זה לעומק, ביטול הרצון החופשי מבטל כל אפשרות שהיא ליחסים בין בני אדם שמבוססים על ה ב נ ה הדדית. וגם זה רק קצה הקרחון של האמונה שאין לנו רצון חופשי.
      (לא קראתי את המאמר ואני מגיב לתגובה שלך בלבד. מקווה שלא הוצאתי שום דבר מהקשרו)

      הגב לתגובה זו

      • הני מבינה הותך.

        אגנס, 23/11/06 15:29

        הבל רק בגלל שהלוהים רצה שהני הבין הותך והני בהרתי מרצוני ההופשי להשות מה שהלוהים רצה לאגנס.

        הגב לתגובה זו

      • רק בשביל התגובה............

        אורי, 23/11/06 17:17

        הזאת היה שווה לקרוא את המאמר. יופי של תגובה. לפעמים אנשים כותבים מאמרים ארוכים עם כל כך הרבה סתירות לוגיות. אולי התגובה האוטומטית של יוסף מהצפון תגיד לי הפעם שאני צודק...............

        הגב לתגובה זו

      • תגובה ללא צורך ברצון

        יוסף.ש., 23/11/06 20:22

        ננסה לבדוק מהו רצון חופשי. קודם נשאלת השאלה המרכזית, מי הוא זה שרוצה? האם זהב המוח? המוח שלי זה אני? או אולי המוח משרת אותי? את מי הוא משרת? מאיפה באות המחשבות? האם אני ללא מחשבות אינני קיים? אם אני קיים ללא מחשבות אז מי זה שמתבונן במצב הזה ללא מחשבות?
        כל מי שמתרגל מדיטציה יודע שניתן להגיע למצב בו אתה עד למה שקורה. אז לאט לאט אתה מגיחע להכרה שאתה חלק מאחדות הרבה יותר גדולה שניתן לקרא לה אלוהים. אתה חש שמה שאתה עושה כבר לא פוגע באף אחד והפעולות שמתרחשות הם ספונטניות לחלוטין ללא כל סיכון. הפחד נעלם אבל לא הזהירות. האהבה מתעצמת והיא כבר ללא תנאי.

        הגב לתגובה זו

        • השאלות שאתה מעלה מעניינות מאוד,

          ל, 24/11/06 18:18

          אבל אף אחת מהן אינה קשורה לשאלת חופש הרצון.

          השאלה שצריך לשאול היא האם המדיטציה שהביאה אותך לכל התובנות הללו, היא פעולה רצונית.

          אם לא, התגובה שלך מיותרת. אם כן, התגובה שלך מטעה.

          הגב לתגובה זו

          • מה זה מיותר?

            יוסף.ש., 24/11/06 21:28

            ברור שהמדיטציה באה בצורה ספונטנית ולא מבחירה חופשית. זאת מתנה שמגיעה ברגע של חסד שאין שליטה לגביו. ברור גם שכל תגובה פה במדור איננה מיותרת כי היא קרתה לפי אותה תוכנית. יש שיקבלו ממנה משהו שיעשה להם טוב ואחרים משהו שיעורר תהיות. כאשר אתה לא בודק את התועלת של מה שאתה עושה ופשוט נותן ללא תנאי, אתה גם משתחרר מהציפיות לקבל בחזרה.
            במצב של חוסר רצון חופשי קורים דברים מדהימים, אחד מהם זה שאתה מקבל כל מה שאתה צריך ללא מאמץ ועוד לפני שאתה מבקש.

            הגב לתגובה זו

            • רצון לתת ללא תמורה

              אור, 24/11/06 23:11

              ''כאשר אתה לא בודק את התועלת של מה שאתה עושה ופשוט נותן ללא תנאי אתה גם משתחרר מהציפיות לקבל חזרה'' - מסכים בלב שלם לזה.

              האם תסכים שאני יכול לבחור לעשות דברים בלי לצפות אם זה יביא לי תועלת? הרי זאת לבה של הנתינה.

              הגב לתגובה זו

            • התגובה שלך מיותר (לכאורה)

              ל, 24/11/06 23:23

              כי אם המדיטציה שאתה מתאר מתרחשת באופן ספונטני, מעצמה, ואינה פעולה מכוונת של רצון אינדיבידואלי, אז לתגובה שלך לא יכולה להיות שום השפעה על שום רגע של חסד, כי אתה לא מכיר את המנגנונים שעל פיהם מופיעים רגעי חסד ותגובותיך אינן יכולות להשפיע עליהם.

              אם אתה מכיר את המנגנונים של רגעי החסד ויודע איזה תגובות יכולות לזמן אותם ואיזה תגובות מרחיקות אותם, ו ב ו ח ר לכתוב תגובות שיביאו ליצירת רגעים של חסד, חזרת לרצון החופשי.

              רק אם תסכים ש ה ב נ ה אינה יכולה להיות דבר מתוכנן מראש, בין אם על ידי חוקים מכאניים ובין אם על ידי אלוהים, ושהבנה יכולה לשנות דפוסי פעולה ותגובה דווקא בגלל שיש לנו (לפחות את האפשרות ל') רצון חופשי ואנחנו לא כפויים להגיב (תמיד) באותם האופנים ובאותן התבניות, רק אז תוכל לטעון שלתגובותיך יש ערך כלשהו (ואז נוכל להתחיל להתווכח על הטענה הזו :-) ).

              עד אז אין לטענה שלך על מה להתבסס ואתה סותר אותה בעצמך.

              הביטוי שעשית בו שימוש הוא ''לתרגל מדיטציה''. אבל אם מדיטציה היא משהו שבא באופן ספונטני ולא מבחירה חופשית אז איך אפשר לתרגל מדיטציה ? איך מתרגלים ספונטניות ?

              איך מתרגלים הזמנת רגעים של חסד שלא ניתן לשלוט בהם ושיכולים להופיע רק כמתנה ?

              אני לא כופר לא במתנות ולא ברגעים של חסד. אבל צריכה להיות לך את היכולת גם לזהות רגעים של חסד וגם להיות מסוגל לקבל את המתנה, (אתה יכול לקרוא לזה בשלות), ואם היכולות הללו אינן יכולות להיות מעוצבות באמצעות הרצונות והשאיפות שלנו, למשל באמצעות מדיטציה או חקירה מעמיקה, אז שוב, התגובות שלך מיותרות.

              ומה זאת אומרת להשתחרר מהציפיה לקבל בחזרה ?
              כשאתה כותב תגובה, האם אתה לא מעוניין להשפיע בכיוון מאוד מאוד מסוים ?
              האם היית כותב את אותה התגובה גם אם היית יודע, מראש, שההשפעה תהיה בדיוק הפוכה מההשפעה שאתה מקווה לה ?
              אם תגיד שכן, אני אאמין לך שאתה באמת פועל באופן שהוא משוחרר לחלוטין מהתוצאות של מעשיך. אבל האם אתה באמת מבין מה זה אומר עליך כישות תבונית ?

              התגובות שאתה כותב מוכתבות על ידי הרצון והשאיפות המוגדרות שלך. כשמדברים בהשקפות עולם רוחניות על שחרור מציפיות, אחד הדברים שמתכוונים אליו הוא שנדע להבחין בין מה שנתון לשליטתנו ובין מה שאינו נתון לשליטתנו ושנכוון את הפעולות שלנו בהתאם ולא נתדרדר לתהומות של יאוש בכל פעם שמה שרצינו להשיג חומק מאתנו.
              המטרה של גישה כזו היא ללמד אותנו להמשיך במאמצים שלנו מבלי להרפות גם כשהתוצאות אינן מגיעות במהירות המצופה. שנעשה את מה שהכרנו כנכון וכטוב גם כשהתגמול אינו מיידי ואפילו כשהתגמול המיידי הוא שלילי. המטרה בשום פנים ואופן אינה לפתח בנו את הפאסיביות ואת היעדר השליטה וההכוונה שאתה מתאר.

              מבין שתי האפשרויות שהזכרתי, אני דווקא לא חושב שהתגובה שלך מיותרת. אני חושב שהיא מטעה ומבלבלת, למרות שאני בטוח שהכוונות שלך טובות.

              גם בבודהיזם וגם ביוגה מוזכרים מאמץ נכון ופעולה נכונה. איך יכול להיות נכון ולא נכון ללא חופש בחירה ? מבלי להתעכב כרגע על טיבו של המאהארישי, הפילוסופיה שעומדת בבסיס השיטה שלו היא פילוסופית היוגה. לכן לא ברור לי מניין אתה מביא את הטענה על היעדר רצון חופשי.

              (התגובה הזו נכתבה מרצוני החופשי ומתוך כוונה מאוד מוגדרת, אבל לאור ניסיון העבר, היא נכתבה עם מעט מאוד ציפיות:-) )

              הגב לתגובה זו

            • נתינה ללא תנאי

              יוסף.ש., 25/11/06 08:05

              אתה לא ''בוחר'' כלום. אין למעשה ''אתה''. ההרגשה ש''אתה'' בחרת לתת ללא תנאי נותנת לאותו ''אתה'' הרגשה שהוא בשליטה (זה נקרא אגו). תאר לעצמך מצב שיש התבוננות למה ש''אתה'' עושה ללא שפיטה (מה רע בקבלה מול נתינה?). זהו מצב בו אין שפיטה כלל אלא רק עדות. עדות לתוכנית האלוהית שמתבצעת דרך הגוף שלך למטרה עילאית כחלק מהאבולוציה. למה כל כך קשה להבין את זה? או לקבל את זה? כי יש פחד שללא שליטה תהיה טעות ואפילו פטלית ויגרם נזק בלתי הפיך. אבל כאשר יש התנסות ביום יום במצב הזה (ואפילו לא כל הזמן) ניתן להבחין שמספר הטעויות יורד בצורה משמעותית ונוצר מצב חדש בו כאשר עולה רצון פרטי (כן, רצון פרטי קיים אבל הוא לא חופשי! הוא פשוט אותו רצון של האלוהי), יש אושר אדיר כי אין חיכוך עם האלוהי. במצב זה אותה נתינה מתרחשת בלי לתכנן ובלי לחשוב ומתוך זה היא ללא תנאי. אתה אוהב גם אם לא אוהבים אותך כי אתה לא זקוק לאהבה חיצונית, רק במצב זה אהבה ללא תנאי מתרחשת.

              הגב לתגובה זו

            • מה מהרישי אומר על רצון חופשי?

              יוסף.ש., 25/11/06 08:17

              האינמטלקט האנושי, כמה שיהיה מפותח, לא יכול להבחין בכל רגע מה ''טוב'' ומה ''רע'' (זה לא ציטוט)
              כל נסיון לבחון כל מעשה שלנו ולהיות בבקרה מוחלטת רק יפגע בספונטניות.
              מהרישי אומר שיש רצון חופשי רק לבחירה אחת, להשתחרר מהרצון החופשי (מה זה אם לא שיחרור אמיתי).
              לפני שהגענו למצב משוחרר זה, תהיה הרגשה של רצון חופשי. אין צורך להלחם בהרגשה הזו אבל עם זה קורה, עולה סבל. הסבל מטרתו להחזיר את המודעות החופשית למצב של איזון כי הסבל מטבעו לא נעים למערכת הפיזית. הבחירה לעשות מדיטציה היא הבחירה היחידה שיש לה השפעה והיא ניתנה ע''י האלוהי לאלה שתפקידם לטהר את העולם. מי שזה לא קרה לו אינו נחות, הוא פשוט בשלב אבולוציוני אחר בו עדיין האגו שולט.
              כיוון שבחירת תרגול מדיטציה מתרחשת באופן ספונטני אצל אנשים מסוימים, הם ישמשו ''מראות'' לרצון האלוהי להסרת הסבל מהעולם. זה לא שהם מסירים את הסבל, אלא הם מראות בלבד (מראה לא מקרינה אור אלא רק מחזירה אותו במלואו).
              אם אתה עוסק במדיטציה מכל סוג שהוא, תחווה את נושא הרצון החופשי כבר מהמדיטציה הראשונה. כי ברגע שתהיה התנסות ש''אתה'' קיים ללא המחשבות שלך, כצופה בלבד, אז הנושא הזה מגיע להבנה.

              הגב לתגובה זו

            • אני כבר מצטער שהזכרתי אותו

              ל, 25/11/06 16:59

              אבל אם כבר, זה לא הוא שאמר שאם החיים נותנים לך לימון, עשה ממנו לימונדה ?

              איך אפשר לעשות לימונדה ללא מאמץ אקטיבי ? למה הוא לא ממליץ להשלים עם הלימון ולקבל אותו בפאסיביות ?
              איך אפשר לעשות לימונדה בלי להבחין שסתם לימון זה רע ולימונדה זה טוב ?
              אי אפשר. צריך גם יכולת הבחנה בין טוב לרע, גם בחירה, וגם רצון אקטיבי.

              תהית פעם, כשמישהו אחר מספר לך משהו על עצמך, מהו המנגנון שגורם לך לקבוע אם האמירה הזו היא אמת לאמיתה או שטות מוחלטת שאין לה שום קשר עם המציאות ?

              לדעתי המנגנון הזה צריך לקחת בחשבון דברים נוספים מעבר לאורך הגלימה של הדובר או לפוטוגניות של החיוך שלו.

              איך יכול להיות שמקובל עליך שהאינטלקט שלך אינו יכול להבחין בכל רגע מה טוב ומה רע, אבל שהוא כן יכול בכל רגע לזהות סבל ואפילו לזהות אותו כדבר לא נעים ?

              יש בכלל הבדל בין רע לבין סבל ? בלי סבל היה אפשר לומר על משהו שהוא רע ?

              ההבחנה בין טוב לרע מבוססת על ההבחנה בין נעים ולא נעים, בין כואב למהנה. ברגע שזיהית סבל, זיהית רע. אתה לא יכול לזהות את האחד ולטעון שאתה חסר את הכישורים האינטלקטואלים לזהות את האחר.

              טענה כזו משרתת רק את הפחד שלך ממעורבות ומפעולה ואת רדיפת השאנטי.

              יוסף, לא יקרה לך שום דבר נורא אם תתעקש לחשוב בעצמך ותפסיק להסכים לחיות על סיסמאות. אני לא רוצה לשקר לך. יתכן בהחלט שתחוש בהתחלה קצת חוסר נוחות, אבל בהמשך אתה תתמכר לחוויה החדשה והמרעננת הזו.

              המשפט:''מי שזה לא קרה לו אינו נחות, הוא פשוט בשלב אבולוציוני אחר בו האגו עדיין שולט'', הסב לי נחת רוח רבה. ממש עשה לי את השבת. ואם אתה לא מבין למה, זה לא בגלל שאתה נחות, אתה פשוט בשלב אבולוציוני שבו אתה עדיין לא מכיר את העונג ההארה והתובנות שחווה מי שנקרע מצחוק.
              אוהב אותך יוסף :)

              הגב לתגובה זו

    • וואי, תוכנית מופלאה

      מ. גניב, 23/11/06 13:51

      זה ממש נשמע הגיוני מה שכתבת, תודה שחשפת אותי לזה.

      חיי ממש השתנו בעקבות התגובה שלך.

      הגב לתגובה זו

  • 1.

    מאמר מעולה ותודה. (ל''ת)

    ג., 23/11/06 11:12

    הגב לתגובה זו