• 23.

    לדעתי

    לומד, 25/10/09 12:18

    אני איני מבין גדול מכיוון שרק התחלתי ללמוד את ''תורת'' הבודהיזם.
    למעשה התחלתי ללמוד ולהתעניין אך ורק מכיוון שבודהיזם זה דרך חיים ולא דת.
    וזה מה שיפה בדך חיים אפשר לקחת אותה לאיזה כיוון שאתה רוצה ולא מחוייב לעשות את הכל בדיוק כמו בספר ''בערך כמו ביהדות''.
    דברי בודהה חכמים אך אם אני רוצה לקחת מכל מה שאמר רק חלק ולא הכל זה עדיין בסדר! זה מה שיפה בבודהיזם, אז אם בחור נחמד זה שלפי הכתבה נישמע מאוד מלומד בחר בדרך החיים שלו לדעתי על כולכם לברך אותו על דרכו ולהמשיך בדרככם שלכם.
    סלחו לי אם אני טועה אך לפי כל התגובות שקראתי כולם בעצם מבקרים את אותו בחור נחמד, שאלתי היא האם זאת דרך הבודהה? לבקר ולקרוא למישהו שלא מאמין בדרכך שלך כופר?
    אם על כל מה שאמרתי אני טועה אז אני מתנצל איני מתכוון לפגוע ועדיין איני מאוד מלומד בדרכיו של בודהה.

    הגב לתגובה זו

  • 22.

    עוד מורה ניו אייג'י מבולבל

    אריה, 22/11/07 17:52

    בצ'לור לא הצליח לעמוד בלימוד הגלוגפה - אז ברח לזן ושם ברח לכל מיני מדיטציות שבינן לבין מדיטציות נשאר השם בלבד.
    עכשיו הוא מורה - יופי לו. חבל רק על התלמידים השוטים שלו.
    אין תמורה ללא עבודה ואין אינסטאנט. בבית הספר הדיאלקטי הקורס בבודהיזם הכולל נמשך 25 (!) שנה. מי שלומד, מבין ומטמיע (במדיטציה) - לא נופל למלכודת הנהיליזם ונשאר בדרך האמצע ובוודאי הופך לאדם הרבה יותר צנוע מאשר הניו אייג'ים למינהם המתיימרים להבין דברים שפשוט התעצלו ללמוד עד הסוף.

    הגב לתגובה זו

  • 21.

    תומר

    חבר, 21/11/06 21:04

    בבלוג של אסף היתה מעין הבטחה שנשמע בראיון משהו על שאלת הרצון החופשי. זה לא עלה בשיחתכם? השמטת? משהו להוסיף בנושא זה? לא הייתי ברטריט עם סטיבן, אבל לשמוע שהוא גורס קיומו של רצון חופשי די הדהים אותי.

    הגב לתגובה זו

    • שלום חבר

      ת.פ., 22/11/06 10:25

      אני לא זוכר שהיתה הבטחה כזו. אסף כתב בבלוג שלו ש''לא ייתכן בודהיזם בלי בחירה'' ושהבודהה היה נחרץ בקשר לזה, אבל אני כתבתי שלדעתי בצ'לור אומר שיש רצון חופשי, למרות שהוא לא יכול להסביר איך, פשוט מפני שהוא מאוד מעוניין שזה יהיה כך. זה משום שיש לו אג'נדה של קידום מעורבות מוסרית בעולם ולכן ממצב של אגנוסטיות הוא גולש אל עמדה של ''יש אבל זה פרדוקס גדול''. בגלל זה לא שאלתי אותו על כך בראיון, כי לא ראיתי איך אפשר לפתח את העניין.

      לא שאני לא חושב שיש רצון חופשי במובן מסויים. יש, אבל זה פרדוקס גדול.

      : )

      הגב לתגובה זו

  • 20.

    לא מקובל עלי בכלל

    ,, 21/11/06 12:56

    שמישהו יגיד ''אני מלמד בודהיזם'' ואז יגיד ''הבודהא טעה''.
    תגיד ''אני עדיין לא מבין הכל'', ותפסיק ללמד ולבלבל את המוח. מי שמלמד מתוך בילבול שכזה משרת רק את הדחף שלו להאדרה עצמית, ולא את האמת.
    מה שהתלמידים לומדים ממורה כזה הוא שאפשר לקבץ סביבך אנשים ולהפוך למורה שלהם גם אם אתה לא מבין כלום. שום דבר. ורק מלקט מפה ומשם את מה שבא לך.
    כלומר הם מקבלים שיעור בהאדרה עצמית ותו לא, ואך טבעי שהם ירצו גם, כי אם הוא יכול...
    מי שהסבל בעולם מעניין אותו, חייב להכיר בכך שהדחף להאדרה עצמית, שאחת מצורות הביטוי שלו היא הצורך להפוך למורה גם כשאין לך מושג מה אתה אומר, הוא אחת מהסיבות העיקריות לסבל בעולם.

    לעניין גילגול הנשמות של הבודהא, בשלב מסוים של ההתעוררות שלו, הוא העיד על עצמו שהיכולת שלו להביט על גילגולי העבר שלו אינה מושלמת. בשלב הבא, הוא שוב העיד על עצמו, והפעם טען שהראייה שלו מושלמת ושכל גילגולי העבר שלו גלויים לעיניו.
    כך שברור שהוא לא הסתמך בדבריו על מסורת כלשהי אלא על התנסות אישית ישירה.

    וכן, גם אני חושב שזו דרך מאוד מוזרה להחשיב עצמך לבודהיסט כאשר אתה מתעלם ממה שהבודהא עצמו אמר.

    לתיאור ההתנסות האישית הזו, יש ערך כמובן רק אם מאמינים שהבודהא באמת גילה דבר מה חדש, ולא המציא איזה מישמש חדשני לזמנו רק כדי לזכות בעדת מעריצים שנגררת אחריו ממקום למקום.

    הגב לתגובה זו

    • נהפוך הוא. ושה אפילו פשוט

      @@@, 06/08/10 06:46

      להאמין בבודהיזם ובו בזמן לחשוב שבודהא טעה היא בסך הכל, לדעתי, סוג של ''צניעות אנושית'': יכול להיות שביום יום הוא שחצן בלתי נסבל, אני באמת לא יודעת, אבל כמין, הוא מכיר במגבלות שלנו: בודהא, בניגוד לישו ומוחמד ועוד קדושים למינהם, לא קיבל איזושהי יכולת על-אנושית מטעם כוח עליון, ולכן גם הוא יכול לטעות. בשביל להאמין שכתבים של דת מסוימת הם בבחינת ''אמת מוחלטת'' (מה שכלל לא אפשרי, מכיון שלכל יש יותר מפרשנות אפשרית אחת, ראה ערך: זרמים, אבל נניח) צריך להאמין שמי שכתב אותם ניחן ב''כח עליון'' כלשהו, ולמיטב הבנתי, בזה הבודהיזם לא מאמין.

      הגב לתגובה זו

  • 19.

    בין הבודהיזם ליהדות

    יאיר, 21/11/06 10:32

    המשותף לבודהיזם המסורתי וליהדות, הוא האמונה בפנקסנות. האמונה בגלגול נשמות זהה לראיית העולם הבירוקרטית של אלוהים שיושב עם סטופר ומודד כמה זמן עבר בין הסנדביץ' נקניק לקפה ההפוך, ומשקלל את זה עם השקל שנתת לקבצן בצומת ועם הפעם ההיא ששכבת עם אישתך בזמן הנידה ובסוף מנפיק לך ''מצב חשבון'' מעודכן, אפילו בלי מילת הקסם שהבנק מקפיד לרשום: טל''ח.
    בצ'לור הבין מה שהדתיים למינהם מסרבים לקלוט - שהבודהא, כמו כולנו, היה שבוי בכבלי עולם המושגים ומגבלות הידע של זמנו, ולכן התקשה להשתחרר מרעיונות מופרכים לחלוטין כמו גלגול נשמות (אצלנו: העולם הבא), שלכל הדעות אין לו כל ביסוס, כל הוכחה וכל סיבה - למעט הפחד הקמאי מהמוות.
    עם זאת, לבודהיזם יש מקום מכובד בהתפתחות המחשבה האנושית, כ''דת ללא אלוהים'' - ועל זה מגיע לו יישר כוח - וגם לסטיבן בצ'לור.

    הגב לתגובה זו

    • בניגוד לבנק, אלוהים

      פעלים טוב יותר, 21/11/06 11:47

      לא לוקח עמלת שורה


      סאאמק גנבים

      הגב לתגובה זו

    • רואים שיש לך מושג ביהדות...

      YK, 21/11/06 13:21

      אבל ברור כשמש שאין לך מושג קלוש לגבי מה שלימד הבודהא... אחרת היית מחריש.
      צא ולמד. יש פתרון לסבל בעולם... ולא כי כך אמר הבודהא... הוא פשוט מצא לבדו ובחמלתו השאיר דרך לכולנו.
      ולא. הוא לא מאלץ אף אחד ללכת בדרכו - הוא מציע לך לחקור לבד את המציאות... ולהגיע למסקנה/לפיתרון.
      ובהחלט לא כי כך הוא 'אמר'!

      הגב לתגובה זו

    • תגיד באיזה כתה אתה, הבנה כל כך פשטנית ןפרמיטיבית של היהדות ממזמן (ל''ת)

      לא שמעתי, 22/11/06 03:02

      הגב לתגובה זו

    • על מה שאתה אמר על בודהה חבל אפילו להתחיל לדבר.

      אותו אחד מלמטה, 22/11/06 10:24

      בורות כזו ועוד בריש גלי...
      טוב תמיד היו ויהיו כמוך ודומיך...

      הגב לתגובה זו

  • 18.

    אמרת גלוג אמרת הכל...

    טל, 21/11/06 07:34

    חבל, שביזבזת את חייך ויצרת סלט.

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    הדרך המהירה אל ההארה השלמה

    בודהיסט ר, 21/11/06 02:21

    - זן מאסטר לין צ'י אמר: ''אם אתה פוגש בדרכך את הבודהא – הרוג אותו!''

    - לפי הדזוגצ'ן כולם בעצם כבר בודהות.

    - מורי הויפאסנה תמיד מדגישים את הצורך לתרגל בכל רגע ורגע.

    בקיצור, אני יוצא לי החוצה עם החרב של מנג'ושרי לחתוך קצת שורשים של בורות...להתראות...

    הגב לתגובה זו

  • 16.

    האם יכולה להיות מסורת רוחנית ללא הבטחה של תמורה על התנהגות מוסרית?

    תהיה, 21/11/06 00:58

    כאשר התמורה היא חוויות נעימות כלשהן, בעולם הזה או בעולם הבא?

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    לכן אדוויטה יותר מובנת לי

    פנתאיסט אגנוסטי, 21/11/06 00:44

    ''אתה הוא זה''-כך מלמדים הרבה, רמאנה מהרישי, פאפאג'י ושליחיו המערביים, סטיאם נדין-שגם כופר בגלגול נשמות וקארמה.
    זרם האדוויטה (nondualism) דוגל בכך שאתה הוא כבר ברהמן, אתה כבר חופשי וכבר יכול להשיג נירוונה אם רק תכיר בכך באמת-שמה שקיים הוא הסאטצ'יטאננדה ואתה הוא זה ולא האני האינדווידואלי. ובאשר לגלגולי נשמות וקארמה: אצל רמאנה מהרישי לא ממש היה ברור מה דעתו על כך למרות שהוא די נטה לתמוך בזה, וכשאני קורא את דברי פאפאג'י אז הוא מדבר על כך בפשטות: כל עוד שאתה לא מואר אתה ממשיך לעשות טוב ולקבל טוב או להיפך עד שתשתחרר מזה-ואני מאמין שכולם בסופו של דבר יחזרו הביתה(מה שאנחנו באמת) וגם פאפאג'י מזכיר זאת אלא שהוא שואל מדוע אנו דוחים זאת-דוחים את ההארה במקום עכשיו לחיים אחרים. אז אני חושב כך: או שיש גלגול נשמות וקארמה ואז זה כמו המשל ההודי על ברהמן שחולם את העולם וכל עוד החלום נמשך אז יש את חוק הקארמה וכו' ובסופו של דבר הוא מתעורר להכיר את עצמו ואז חוזרים לנירוונה שבאנו ממנה, או שזה כפי שסטיאם נדין סובר שמיד לאחר המוות אנו חוזרים להתאחד עם המקור(לנירוונה) לאחר שבאנו לכאן להתנסות קצרה וחד פעמית. בלכ מקרה, מבחינתי ושאר ה''הולכים בדרך'' האדויטה הפרקטיס הוא בערך אותו הדבר, אין משהו ''לעשות'' אלא להגיע להבנה הזו, ומי שרוצה יכול לעשות מדיטציה שכוללת חקירה ''מי אני, מה אמיתי'' עד שמגיעים להארה, בחיים אלו או אחרים:) וכמובן שזה כולל להיות מוסרי וכדאי דווקא כן לעודד את האמונה בקארמה כי זה עוזר לאנשים להיות מוסריים.

    מה שכן, בכתבה הוא מדבר על כך שםא נאמין בגלגול נשמות אז לא יהיה אכפת לנו מהעולם, אני חושב להיפך, אם ממילא נגיע לאותו מקום וכן שאר החיים, אז למה שיהיה אכפת לנו מהעולם? הרי הכל הבל הבלים מוחלט בכל מקרה...

    הגב לתגובה זו

    • כול מה שקורה במיינד הוא הבל הבלים

      תיקון ברשותך, 21/11/06 20:15

      מלבדו הכול אמיתי

      הגב לתגובה זו

      • כמובן! אך אני דיברתי על סוג האמונה

        פנתאיסט אגנוסטי, 23/11/06 00:25

        המוצג כאן: שאין קארמה=אין אחריות אישית וממילא כולם מייד לאחר המוות מגיעים לאותו המקום, גישה כזו דווקא יכולה לעודד אצל אנשים את הניהליזם גם אם מקבלים מבחינה עקרונית את הבודהיזם-אם אין שום קארמה אז הוא נשאר בגדר רעיון ולשפר את העולם ואת החיים הללו נשאר ערך שאתה יכול לבחור לדבוק בו או להתעלם ממנו ולהמשיך להזיק, כמו תורת ישעיהו ליבוביץ'

        הגב לתגובה זו

  • 14.

    אם אין אלוהים, אין לידה מחדש ואין קארמה, אז אפשר להתחיל לחגוג... (ל''ת)

    יאלללה אורגיות, 20/11/06 23:47

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    בסה''כ הוא לוקח מהבודהיזם מה שמתאים לו ולהגיונו הוא. (ל''ת)

    בודהיסט רפורמי., 20/11/06 23:04

    הגב לתגובה זו

    • זה כמו לקחת עוגה שיש בה תפוחים שקדים צימוקים ואפרסקים וקצפת

      צימוקים זה לא, 21/11/06 01:17

      את הצימוקים ולהגיד זו העוגה תוכלו בתאבון....

      הגב לתגובה זו

      • אתה מדבר שטויות

        יאיר, 21/11/06 10:35

        מי שעיניו בראשו, מבין בהחלט שהבודהיזם כדרך חיים ותורה רוחנית יכול להתקיים היטב גם ללא גלגול נשמות, ובעצם עובד כך אפילו טוב יותר.
        גם נוצרי חכם יודע שהעיקר בנצרות הוא לא אם מריה ילדה לידת בתולין או שישו קם לתחיה מהקבר.
        רק טיפשים הולכים על שיטת ''הכל או לא כלום'' - שבדרך כלל מובילה רק ל''לא כלום''.

        הגב לתגובה זו

        • מובן שאתה חכם ודבריך דברי אלוהים אבל אפילו אליך יש לנו

          יהודית, 22/11/06 01:42

          סבלנות ואסביר שנית

          אתה יודע מה זה מכונית, אני מניח שכן.
          במכונית יש מנוע, כסא נהג, כסא ליד הנהג מושב אחורי, שמשות, דלתות, מראות, פנסים, גלגלים, מאפרות, מיזוג ועוד.

          עכשיו נניח שלקחת את הכסא מהמכונית ושמת אותו בביית.
          יתכן שיש לך בביית כעת כסא מיוחד, אולי אפילו חשמלי, אבל זו לא המכונית, הבנת כעת.....

          כעת לדוגמא המצחיקה בקשר לנצרות, שוב אתה עושה אותה טעות אולם הפעם לכיוון השני.
          אתה לוקח שני דברים חסרי משמעות ואומר שזה הנצרות או לא הנצרות.

          זה כמו לקחת את המכסה של המאפרה הרזרווית באוטו, זוכר, הרגע דברנו על כך..ולומר שזה המכונית או לא המכונית..
          איתך בניסיונך להבין...

          הגב לתגובה זו

  • 12.

    בחיים היה לי גלגול נשמתי בעזרת נפשי.

    dafna57, 20/11/06 21:05

    מהרבה דתות בעולם למדתי,
    מהיהדות למדתי איך לא להיות ב''דיכי'' כול היום,-מרוב שהייתי עסוקה בהתחיבותי לא יכולתי להיות בדיכאון-אבל הרבה שנים בלילה חיפשתי את ה''אושר''.
    למדתי הרבה דברים מהרבה דתות ,
    ה''זן'' התחיל לתת לי להיכנס ל''חופש''
    למדתי כי צריך לנקות את ה''אשליות'' שלי ושל הדתות ה''בורות''.
    כמו בטוחה כי אלוהים שייך לכול העולם,ואם לא יהיה אחדות בין כולם בכדור הארץ,לא נגיע לאחדות עם אלוהים.
    תודה שאני רואה בכתבה הזאת שיש כבר עוד מסר מאלוהים.
    את ה''מוות'' עברתי,הייתי בעולם אחר משלנו,אבל כנראה עדיין לא הסתיים היעוד שלי לכן חזרתי בעזרת אלוהים לעולם הזה-כדור הארץ-כן עדיף שבמקום לחפש כול הזמן מה זה עולמות אחרים עדיף שנתחיל לתקן את הטעויות של ה''בורות'',
    עלינו לברוא את עצמינו מחדש,
    לחדש את הלימודים ,
    -מה שלא מתאים לתקופה והזמן הזה עלינו לשנות-
    כמו שמדע מצא דברים לא טובים נמחק אותו בלימודים.
    יש לי עוד הרבה לספר ולומר כי יש לי הרבה מהמסר של אלוהים.דפנה

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    לדעתי

    רון, 20/11/06 20:56

    יכול להיות צדק בדברים שלו, אבל הוא לא מתאים להיות מורה טוב.
    הוא קובע רעיונות כאלה כמו אי קיום הקארמה וגלגול הנשמות כלא נכונים, והם חלק אינטגרלי מהאמונה הבודהיסטית,ולפי מה שהוא אומר קל לראות שהוא לא ברמה גבוהה מספיק כדי להגיד כאלה דברים.
    במיוחד שהוא חושב רק מבחינה מדעית ואידיאליסטית,נכון שאי אפשר להוכיח את זה לגמרי אבל מצד שני יש ראיות מעל ומעבר, וברמה מסוימת שמגיעים אליה מרגישים את זה ומבינים חלק מ - איך העולם פועל.

    הוא אומר על הארה ''היא משחררת אותך מחמדנות ושנאה וראיית העולם בצורה אשלייתית. היא לא אומרת לך דבר על איך שהיקום פועל''.
    זה אולי ההארה שהוא חווה, שהיא מן הסתם לא ברמה הגבוהה ביותר.
    ואם הוא לא הבין כלום על העולם,איך הוא יכול להניח הנחות כאלה בקלות דעת שכזאת..
    לדעתי הוא עוד קצת צריך ללמוד ולתרגל לפני שהוא פונה ללמד בודהיזם (לכאורה).

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    יופי, אני לא יחיד (ל''ת)

    קורמורן, 20/11/06 20:08

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    כמו יהודי שלא מאמין באלוהים ובקדושת התנ''ך ובדברי הנביאים.

    יודית, 20/11/06 19:30

    סתם כופר, לא בשר ולא חלב, מתאים לכל המטראלסטיים האוהבים סמים שתייה וזיון קל ומהיר.

    קצת פילוספוייה קצת הומניות וקצת קצפת מסביב...חחחחחחח

    הגב לתגובה זו

  • 8.

    בשורה משמחת למאמינים בגילגול נשמות

    מואר, 20/11/06 19:26

    לא כל אחד אוהב את הרעיון לחזור חזרה. הגליק של להוולד מחדש: אל תוך מה? אל אותו הזבל בו חיית לפני כן? לריב עם אנשים שאין לך עניין בהם? להתעמת עם מצבים בהם לא בטוח שאתה יכול להם או לא מעוניין להתנסות בהם? לפחד על מקום עבודה העתידי?, לחוש מחסור בעולם העתיד? אולי הבינגו של גלגול הנשמות יזרוק אותך כאשה ענייה במדינה מוסלמית או באפריקה?
    הרעיון שהמוות הוא סופי נראה לי אישית הרבה יותר משמח!. היה, נגמר וחלאס!. אפילו את רעיון גן העדן שיקחו במתנה.

    הגב לתגובה זו

    • בוקר טוב אליהו

      אט, 21/11/06 00:32

      אם יש גלגול נשמות אז זה תלוי איך התנהגת בעולם הזה ולפי זה יקבעו החיים העתידיים שלך, אז זה מעציב אם היית רע ומשמח אם היית חיובי. ובכלל, זו כל המטרה בבודהיזם להשתחרר מכל הגלגולים, זה עניין ''המוות הסופי'' הנירוונה סיום הגלגולים ומחיקתם כאילו אף פעם לא היו

      הגב לתגובה זו

      • גילגול נשמות = צריך לקחת אחריות

        קיליפ, 21/11/06 10:55

        השורה התחתונה של כל תורות השארות הנפש למינה היא ''קח אחריות על מעשיך, כי בסופו של דבר יש איזון/משפט/שכר ועונש''

        מי שכופר בהשארות הנפש, אומר בעצם ''תעשה מה שבראש שלך, כי אין מחר ואין חוק''

        הגב לתגובה זו

        • בדיוק! לזה התכוונתי (ל''ת)

          אט-פנתאיסט, 21/11/06 14:16

          הגב לתגובה זו

      • המושגים רע וטוב הם מאד יחסיים

        שושנה, 21/11/06 13:49

        קחו למשל את הפארייה בהודו, שנולדים, חיים ומתים על מדרכה מזוהמת בכלכותה. מי יחנך אותם לטוב? כשהם צריכים להלחם יום יום על פרוסת לחם מעופשת שתשאיר אותם בחיים 24 שעות נוספות? בתקופת מלחמה, בגולאגים או ברוסיה הסובייטית מי שלא גנב, לא נשאר בחיים. האם אפשר להשוות אדם שחי בתחתית, לאחד שהכל בא לו בקלות? לאדם עשיר או אמיד :קל מאד להיות טוב, אין לו מה להפסיד!. כמה תרומות, מהן הוא לא מפסיד כלום, מקנות לו מקום של כבוד בעולם הבא. גם שם שואלים למס חשבון הבנק.

        הגב לתגובה זו

        • בבודהיזם טוב ורע הם לחלוטין לא יחסיים

          kusala kamma, 21/11/06 23:41

          תודעה שיוצרת קארמה טובה היא תודעה בעלת כוונה חיובית, והיא במהותה סוג שונה של תודעה מזאת שיוצרת זרע קארמי שלילי שהיא תודעה ששורשה בבורות ו\או סלידה.

          פשוט מאוד.

          הגב לתגובה זו

          • פשטני מדי

            שושנה, 23/11/06 09:53

            איזו תודעה יכולים לפתח אנשים, שמרגע לידתם צריכים להאבק על הזכות לחיות עוד 24 שעות נוספות? לדוגמא: שוכני המדרכות בעריה הגדולות של הודו. יש להם בכלל תודעה? פרט לזו שצריכה להחזיק אותם בחיים? ובאשר לבורות? הם אשמים בכך, שאיש לא מלמד אותם דבר, פרט להשגת מזון בכל מחיר? תיאורית הקארמה נותנת לעשירים ולמצליחים את הסיבה לטוב שזכו לו: מפני שהיו מוצלחים יותר גם בגילגולים קודמים. מפני שהם מוצלחים עתה, הם ובניהם יהיו מוצלחים גם בגילגול העתידי. בקיצור: בכל דת ורוחניות , ברגע של אמת, הרמאות צפה ועולה למעלה. החנטאריש מזדקר מכל פינה.

            הגב לתגובה זו

            • נכון, קארמה אינה צדק.

              kusala kamma, 23/11/06 16:02

              מי אמר שהחיים צודקים?
              ונכון - לאנשים שבעים קל יותר לתרגל את תורת הבודהא.

              אין לתיאורית הקארמה שום השלכות פוליטיות. פשוט אותם השיקולים שעומדים מאחורי תמיכה בשינוי חברתי כזה או אחר או שמירה על המצב הקיים אצל אנשים שלא מקבלים את הרעיון של קארמה צריכים לבוא אצל הבודהיסט מתוך כוונה חיובית ולא מתוך השתוקקות או סלידה. למושג 'בורות' (בפאלי: moha) שהשתמשתי בו אין שום קשר לבורות במובן של חוסר-השכלה, אלא לחוסר-הבנה של ארבע האמיתות הנאצלות שלימד הבודהא. 'בורות' (במובן של הבודהא) היא הבסיס לתודעות ששורשן השתוקקות וסלידה שגורמות לנו לסבל, והתרגול מיועד להסיר את הבורות הזו.

              הגב לתגובה זו

  • 7.

    אני לא מבין..

    --, 20/11/06 18:34

    ''הבעיה היא שאם אתה מאמין בגלגול נשמות, שכל היצורים יזכו לחיים חדשים, אז החיים האלה לא ממש חשובים, לא?''

    לא! (ומצטער שזו תשובה פשוטה,
    שאין בה את המסתורין היפה שהוא מדבר עליו)

    הגב לתגובה זו

    • החיים האלו חשובים בדיוק כמו הבאים (ל''ת)

      קיליפ, 21/11/06 10:56

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    נפלא ומחכים (ל''ת)

    אני, 20/11/06 18:23

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    אינני בודהיסט

    רונאל, 20/11/06 16:04

    ואינני בקיא במושגי הבודהיזם.
    אבל אותו בודהא בזמנו היה מחובר לכליו הפנימיים, לנשמתו וכו' הרבה יותר מאשר למוחו, וכך הוא הביא את אותם תובנות ידועות (שמישהו יתקן אותי אם אני טועה)..

    מה שיש לנו כאן, הוא אדם שהתנתק מכליו הפנימיים ורץ להיצמד רק למוחו. ''תוכיחו לי מוחית'' אינה הדרך.. אם הינך מחפש הוכחה, התחבר נא אל כליך הרוחניים ותקבל מלוא החופן הוכחות. יש עוד דברים חוץ מהמוח בעלי בינה יותר ''גבוהה'' מאשר המוח האנשי בנו (כן, אני מדבר על הנשמה).

    אינני יודע מדוע הוא החליט לרוץ למוחו במקום לנשמתו ולכליו הרוחניים, אני מניח שמסיבות אישיות שלו (אינני מבין גם מדוע הוא מתפלא שאחרים לא ענו לו. הם כן מתחברים לכלים שלהם, הוא לא).

    אני לא מצליח להבין מה מיוחד בו. שהוא ברח למוח מכליו הרוחניים? הרי יש כל כך הרבה כאלו תחת כל עץ רענן, בכל דת, בכל זרם, ובכל תחום רוחני.

    הגב לתגובה זו

    • יש משהו במה שאתה אומר.

      טל, 21/11/06 07:40

      רק תיקון קטן: ''נשמה'' לא קיימת בדרך הדהרמה (מה שבודהא לימד).
      חוץ מזה, די ברור מדוע הוא מתעסק עם מוחו - הוא היה שנים ב''גלוג'' שזה אחד מארבעת ''בתי הספר'' העקריים בבודהיזם הטיבטי, ורב עיסוקיהם הוא שנים של לימוד טקסטים... לוקח להם המון זמן להגיע לתרגולים מעשיים. (נראה לי שהוא פשוט פרש לפני שהחל לתרגל - ומכאן נובעת טעותו).
      חבל...

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    בשתי מילים: ''כופר בעיקר''

    קיליפ, 20/11/06 15:47

    הוא אמר את זה בעצמו:
    ''כן, ואני חושב שזו דרך מאוד מוזרה להחשיב עצמך לבודהיסט כאשר אתה מתעלם ממה שהבודהא עצמו אמר''.

    הגב לתגובה זו

    • נכון, בדיוק כמו יהדות ללא אמונות, איסלאם ללא אמונות וכן הלאה. ניראה (ל''ת)

      לך הגיוני?, 20/11/06 23:09

      הגב לתגובה זו

  • 3.

    כשאתה עושה ''דיאטה'' חריפה כל כך לבודהיזם, מה שנשאר זה הטאו

    ספיר, 20/11/06 13:49

    בלי אמונות מיותרות, בלי טקסים וסממנים אחרים של היצמדות, נשאר הטאו על פשטותו המורכבת...

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    מרתק!

    תמר, 20/11/06 13:25

    וואו תומר!
    פשוט מרתק!
    שמעתי את בצ'לור בשיחה שהוא נתן בהודיה ולמען האמת בראיון הזה הוא נשמע (נקרא) ברור ומענין ורחב- אופק הרבה יותר מבשמיעה.
    אולי היה לו אז יום גרוע, או שבעברית זה נשמע יותר טוב אבל בכל מקרה הוצאת ממנו אמירות מרתקות וזה ממש כיף ומעורר.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    ראיון מעניין עם איש מקסים. תודה. (ל''ת)

    חילונית, 20/11/06 12:59

    הגב לתגובה זו