 |
13.
ההבדל העיקרי בין קבלה
חזי,
06/08/05 10:17
|
לפסיכולוגיה הוא שהפסיכולוגיה טוענת שהאדם (או הפסיכולוג לצורך העניין), יכולים לעזור לאדם לפתור את בעיותיו (או לפחות לגרום לו להרגיש יותר טוב או משהו בסגנון) ואילו הקבלה גורסת כי רק הבורא יכול לעזור לאדם. הוא ברא אותו מקולקל ורק הוא יכול לתקן אותו. כל שמוטל על האדם הוא רק לרצות. הבדל עקרוני לא...?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
זה פשןט לא נכון...
ל"ת
מאיה,
08/08/05 03:11
|
|
 |
12.
יפה אבל קונטקסטאלי מידי
מאיה,
ניו יורק,
04/08/05 16:28
|
מאד מעניין ולבטח ארכוש את הספר לכשיצא לאור. יחד עם זאת - מה באמת החידוש? במיקום (בקונטקסט היהודי-חיסידי) כי הרעיון שסיפור שהוא למעשה מיתוס - כלומר משתמש במסרים חבויים להם אינטליגניציה משלהםעל מנת להעביר מסר ''אסור'' שנועד לקחת אותך ''למעלה'' - מיתוס כמטפל פסיכואנליטי - על זה יונג ולאחריו קמפבל כתבו כל כך הרבה - מתפיע לא לראות אף אזכור מהחשיבה הגלובאלית בנושא
הגב לתגובה זו
|
|
 |
11.
שי , אולי גם זה יעניין אותך
עדנה,
ירושלים,
04/08/05 13:13
|
משורר ירושלמי שומר מצוות -יונדב קפלון ליקט ספורים חסידיים לילדים בספר שנקרא ''שבת מוזרה ביער''(שוקן) האם אתה מתייחס לסיפורי ילדים בספרך? להערכתי מעט נכתב בנושא זה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
ספר נוסף באותו נושא
אפרת,
04/08/05 10:31
|
מומלץ לאוהבי הרוחניות ופסיכולוגיית המעמקים: ''וזה היער אין לו סוף'', של ד''ר מיכה אנקורי..
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
ספקולציה היא ספקולציה
ט,
03/08/05 17:36
|
''בקבלה אנו עוסקים בידע נסתר אודות ריבוי פניו של האל האחד ובפרט הפן הנשי (השכינה), היצרי והכאוטי שמסתתר מאחורי הסדר והחוקיות של העולם האלוהי הזכרי (הקב''ה)''. - הקבלה לא מתייחסת לכח העליון כזכרי אלא ככח הכולל בתוכו את כל מה שיש. הכל. כח אחד, יחיד ומיוחד.
''האל ומערכת יחסיו המורכבת עם כנסת ישראל מתוארים באמצעות סימבוליקה מינית העוסקת בזיווגי האל והשכינה''. -ההבדל בין האר''י לפרויד הוא שהארי אכן ראה את השורש הרוחני וכתב משם בשפת הענפים, פרויד פיתח תאוריה. יש השקה גשמית, והיא משולה לכלום, כי הגשמי הוא אשליה.
''אין שלם כלב שבור''- לב בקבלה הוא ל''ב רצונות אגואיסטיים שעלינו לשבור.. ואז נהיה בשלימות. שוב פירוש ספקולטיבי של הכותב הוביל אותו למסקנה כי יש השקה בין קבלה לתאוריה פסיכולוגית כזו או אחרת...
אפשר להגיד שבקבלה יש פסיכולוגיה כי הקבלה מכילה את כל המציאות אך הפסיכולוגיה לבדה היא עוד צורה מעוותת ולא מדעית או מוחלטת, שהתהוותה בנסיון לפענח רגשות ומצבים אנושיים. לתת פירוש גשמי מתוך נסיון חיים לא רוחני (ואני מתכוון לרוחניות אמיתית, קרי- לימוד ויישום אמיתי של חכמת הקבלה, ולא באוניברסיטה וגם לא בעזרת חוטים אדומים), הוא מיותר ואולי טוב להשגת תואר שני ושלישי אך לא להרבה יותר מזה.
נ.ב.- ה''התקפה'' היא לא אישית על המחבר אלא על כל התופעה האופנתית, המנסה להתלות באילנות גבוהים דרך הגשם. ואם לא הובן עד עכשיו מדברי, פסיכולוגיה היא גשם.
יש לציין התגובה הזו לא מטעם או בשם גוף כזה או אחר, ולמעוניינים ישנה הרצאה מצויינת בוידאו (שנערכה במכללת ''הנקודה שבלב'' בת''א) בנושא ''קבלה ופסיכולוגיה'' בלינק הזה: http://www.kabalev.co.il/courses/Friday%20Morning/kabalah%20vepsichologia%20-%20video.wmv מאחל לכולנו שנדבוק באמת ולא בשקר!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
למר ט.
דוד,
ברזיל,
04/08/05 15:36
|
כל הכבוד, מר ט. אבל... א - ''הקבלה לא מתייחסת לכח העליון כזכרי אלא ככח הכולל בתוכו את כל מה שיש. הכל. כח אחד, יחיד ומיוחד.'' אם כן, שכינה מה היא? ב - ''כי הגשמי הוא אשליה.'' מה פתאום? אתה בודהיסט? קראתי כמה ספרים על קבלה, ולא ניתקלתי ברעיון זה אף פעם. אולי קראתי את הספרים הלא נכונים, כמובן? דרך אגב, מה אתה קראת על פסיכואנליזה? ואילו הן חוויותך אתה בנוגע לטיפול פסיכואנליטי? ומדוע אלה שמתריאים נגד ''לשאת (דבר מה) לשוא'' נושאים לשוא את מה שמענין את יריביהם? (למשל, כל מה שאמרת בקטע הבא על פסיכואנליזה ועל פסיכוטראפיה). ג - ''לב בקבלה הוא ל''ב רצונות אגואיסטיים שעלינו לשבור.. ואז נהיה בשלימות.'' ומה אם המשפט על הלב השבור נאמר ביידיש, (''הארץ''), ולא בעברית? וחוץ מזה, לאיזו ''שלמות'' אתה מתכוון? ומי מבין המקובלים הגיע אי פעם לשלמות זו? ועל איזה ''ל''ב רצונות אגואיסטיים'' אתה מדבר? יש ''כאטלוג'' רצונות כזה? וזה כן ''מדעי''? ומי יוכיח שאך ורק פרוש אחד ויחידי יש לפתגם הזה? ומי הוכיח שבקבלה ''יש פסיכולוגיה'' ושהיא ''מכילה את כל המציאות''? ואם כבר כל מה שאמרת נכון, אמת טהורה כשרה למהדרין, איפה מידת הרחמים שתתבע ממך קצת פחות יהירות? ומאימתי קיימת בתבל אמת טהורה כזאת? באמת אין לך שום שמץ של ספקות? אתה באמת יודע הכל? הכל הכל? אין שום דבר בעולם שאינך יודע? אם ככה זה, מן הראוי היה שתוזמן לשפוט על עולם ומלואו. לא קם עוד שופט נאור וכל-יודע ממך, נכון? ד - ''ה''התקפה'' היא לא אישית על המחבר...'' בבקשה ממך, אדוני, אל תסתתר עכשיו מאחורי בגד ענוה, שלא ראוי לך. אתה באמת משקר, בנקודה זו. ואם אינך משקר, אז תוקף אתה דור שלם, ועלי לשאול בשם מי אתה מרשה זאת לעצמך. באיזו סמכות? או זאת סתם התקפה גזענית על מגזר שלם, מבלי שהרגשת בכך? דרך אגב, מה הקבלה אומרת על הלא-מודע? או לדעתך אין דבר כזה, סתם שטויות של איזה פרויד-שמויד שהוציא דברים מכיסו וזרקם לאויר העולם? אדוני, אילו נזהרת יותר בדבריך הייתי מתייחס אליהם בכבוד גדול - כי אני פסיכואנליסט ומוקיר קבלה גם יחד (אך אינך מוכרח להאמין לי...) כאשר יבוא לך שוב ללכת מכות עם בעלי (ברבים) מקצוע אחר מזה שלך, אל תשלוף את אקדחך במהירות גדולה כל כך. מה שאמרת הוא פרי יהירותך ולא פרי חכמתך. שלום לך, ותיזהר קצת בפעם הבאה. (אני לא כותב מכתב ארוך כל כך בעברית זה יותר משלושים שנה, כך שתסלח לי בבקשה על שגיאותי). ותודה רבה על הלינק להרצאה על ''קבלה ופסיכולוגיה''. אצפה בה בהיזדמנות הראשונה. וזאת ההוככה שאתה יהיר ולא חכם: ''מאחל לכולנו שנדבוק באמת ולא בשקר!''
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''כולנו'' זה כולל אותי
ט,
04/08/05 16:23
|
ולכן ההוכחה שלך בטלה ומבוטלת. לגבי שאר תובנותיך- צפה בלינק המצורף. יהירות? על מה ולמה, הקבלה לא שייכת לי ולא אני כתבתי אותה... כמו שאתה לא כתבת, פיתחת וגילית את הפסיכואנליזה, ולכן הבחירה לרדת לפסים אישיים היא שלך ולא שלי. אני לא מזלזל בפרויד ומרעיו, רק טוען שהקשר בין התאוריות הספקולטיביות שלהם לאמת המוחלטת של הקבלה הוא מקרי בהחלט. כמו טיפה מוצאת מהקשרה בתוך ים גדול.
נ.ב. כל עוד תמשיך ''להוקיר'' קבלה ולא להכיר קבלה תגרוס ש''ומאימתי קיימת בתבל אמת טהורה כזאת? באמת אין לך שום שמץ של ספקות?''
האם מה שהרגיז אותך זה שלא מצאת ספקות בדברי? (קצת פסיכולוגיה לצהרי יום חם...)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
למר ט.
דוד,
ברזיל,
05/08/05 23:51
|
אדוני היקר, אם אינך מקשיב אפילו למה שאתה בעצמך אומר, אין טעם לשוחח איתך. מלים כאלה שאמרת על פרויד ו''מרעיו'', ואתה אומר שאין זה זלזול? להתראות בגלגול הבא. אולי עד אז תלמד משהו ותצליח להתייחס לבני אדם שלא אתה בעצמך בקצת יותר כובד ראש.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
דוד- צ'יל
ל"ת
רון,
06/08/05 01:21
|
|
 |
8.
מצחיקים
אני,
03/08/05 17:06
|
רק עכשיו מתחילים לגלות שחכמת הקבלה מכילה את כל המדעים והחכמות שהמציאו בני אדם והיא מיושמת כבר מתקופת התנ''ך ברוכים הבאים לחכמת האמת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
שי גיל - אולי יעניין אותך
אלי ש,
03/08/05 14:52
|
יצא עבודת דוקטורט של הרב זלמן שכטר-שלומי, במהדורה מחודשת. נושא העבודה - הצדיק כמטפל. הוא נכתב בשנות השמונים כמדומני. שם הספר: Spiritual Intimacy: A Study of Counseling in Hasidism
Zalman Meshullam Schachter Shalomi הספר יצא בהוצאת Aronson.
שווה קריאה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
זאת עבודת המאסטר שלי
דוד בוגומולץ,
ברזיל,
03/08/05 11:53
|
שי היקר, אני אחיך הגדול. כתבתי עבודת מאסטר על הנושא הזה לפני שמונה שנים, בשפת ברזיל (פורטוגזית), ואני עדיין מקוה לפרסם אותה לפחות באנגלית. ההבדל התיאורתי ביננו הוא שאני מפרש את התופעה הנפלאה הזאת לפי תורתו של וויניקוט, המאפשרת הבנה הרבה יותר עמוקה ומושלמת מזאת של הפסיכואנליזה הקלאסית. כל הכבוד לך, ואולי עוד ניפגש כדי לםפר סיפורי חסידים ולהנות מהיופי העצום הזה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה דוד
שי גיל,
03/08/05 12:46
|
תודה דוד, אשמח מאוד לקבל לעיוני עותק מהעבודה שלך לכשתתורגם לאנגלית/ עברית, מעבר לכך, לגבי המאמר שבנדון, מדובר בפרק המבוא לספר שאני משלים את כתיבתו בימים אלו ואשר עוסק כולו בעיון פסיכולוגי בסיפורי חסידים. בן השאר, הספר מנסה לעמוד על אישיותם ודרכם הנפשית / רוחנית של הצדיקים שדמותם משתקפת מבעד למעשיות.
שי גיל
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
מחקר השוואתי מעניין אך........
רפי,
ירושלים,
03/08/05 11:22
|
אך יש לי שאלה אחת : האם במהלך המחקר שלך באמת ראית בפועל טיפולים פסיכולוגים ולפי הם השוותה שמה שעובר על המטופל ע''י המטפל הוא תהליך דומה למה למה שחסיד שואב מהצדיק בעת דרשה\סיפור .ואיך ביססת את המחקר אם אתה בעצמך לא שמעת בפועל מפיו של צדיק סיפור או דרשה שגרמו לך להרגיש להסיק מסקנה שיש דימיון.......
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
למה מדור יהדות
עצוב,
03/08/05 09:11
|
עוסק בהבלי העולם הזה, על פוליטיקת ההתנתקות ועל מיניות במגזר הדתי, ונושאים מעניינים כגון זה נודדים להתפרסם במדור ניו-אייג'?
תעודת עניות למצבנו היהודי בארץ. כל הכבוד למדור ניו-אייג'.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
בגלל שזו היהדות של ימינו,
ק,
03/08/05 17:17
|
עסקנות. יהדות גשמית בלבד. הרוח, השורש והמקור נמצאים בקבלה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
אשמח להמשיך ולקרוא כשיצא הספר
קרן,
ת''א,
03/08/05 08:35
|
חומר מאוד מעניין, התרשמתי מההשוואה המקיפה והיסודית.
בהצלחה !
הגב לתגובה זו
|
|
 |
תודה לקרן ועוד בענין הספר
שי גיל,
03/08/05 08:49
|
הספר נמצא כרגע בשלבי הכנה והוא יקרא: עיון פסיכולוגי בסיפורי חסידים. הספר מכיל שבעה פרקים אשר כל אחד מהם מתבונן בסיפור חסידי אחר ובדמות הצדיק המתגלה בו, מנקודת מבט טיפולית-פסיכותירפויטית.
ברכה שי גיל
הגב לתגובה זו
|
|
 |
בהצלחה, אשמח לקרוא לכשיצא לאור
ל"ת
קוראת,
03/08/05 09:41
|
|
 |
2.
very intresting observation.
lea schwartz,
l.a. califor,
03/08/05 03:52
|
good lake with your book. i`ll be very happy to read more
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
כולכם אהבלים! הראל המלךךךך
ל"ת
הראל שולת,
03/08/05 03:03
|
|