 |
15.
מסכן מי שהתלהב מהכתבה
איילת,
הפ,
03/03/05 17:33
|
מתוך דעות כמו שמוצגות במאמר התחילה התנועה הנאצית. בטח גם היטלר דיבר על אפסותו של האינדבידואל ועל חשיבות הציבורי והכללי, ומה שיצא בסוף, שכל האינדיבידואלים באמת הפכו לאפסים, פרט לאינדיבידואל היטלר, שאת תוצאות הנרקיסיזם שלו אנחנו כבר יודעים.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
14.
מאמר מגעיל ומסוכן מאוד!
איילת,
הפ,
03/03/05 15:31
|
מזל שאלעד קיים, כי אני לא מצליחה להגיב מרוב עצבים על המאמר. מה שאני כן מצליחה: הכותב משלה את עצמו שהוא כותב באובייקטיביות על נרקיסיזם, אבל הוא עצמו האמ אמ אמ אמא של הנרקיסיסטים, וכל מאמרו נכתב ברוח הזאת. המשך יבוא כשאני אירגע.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
13.
יפה מאוד
הצופה,
28/02/05 13:55
|
|
 |
12.
מאמר שיטחי
מירי,
28/02/05 08:58
|
|
 |
that's an understatement
ל"ת
ron,
07/03/05 11:24
|
|
 |
11.
מאמר מרתק - כל הכבוד למעריב !!
אוריה,
קריות,
28/02/05 04:16
|
מאמר רהוט ומעניין. פנינה אמיתית. צריך להוסיף מאמרים שכאלה ובמיוחד בחלק הניו-אייג'י של העיתון, הסובל במיוחד מהתסמונת שעליה מצביע המאמר. עם זאת, גם אני מצטרף לביקורת של מגיב מס 10 על ההנחה כאילו חינוך נוקשה וקפדני הוא טוב מאחר ויצמצם את שעור הנרקיסיזם. ובכלל אני סבור שההנחה הזו קשורה בכשל בסיסי ברעיון כולו. הכשל הוא בכך שזוהי למעשה תזה פסיכולוגיסטית היוצאת כנגד הפסיכולוגיזם. אינני אומר שהתזה מופרכת או לא מעניינת, להיפך. היא מבהירה דברים רבים וחשובים. אלא שההיסטוריה של מדעי החברה רצופה בנסיונות לתאר ולהסביר את האינדיבידואליזם, הסובייקטיביזם, הסנטימנטליזם (you name it) המאפיינים את התרבות המערבית. כבר דורקהיים וזימל עסקו בשאלות דומות, גם אדורנו ולאחרונה פוקו וגידנס ועוד רבים אחרים. מרביתם, כמדומני, לא נופלים בכשל הפסיכולוגיסטי הנ''ל. בעייה נוספת בתזה היא ההתמקדות בתרבות המערבית במנותק מיחסיה עם העולם הלא-מערבי. היום אנחנו יודעים שדברים רבים במערב נובעים מהיחסים שנוצרו בינו לבין ה''אחרים'', והקשורים מן הסתם, ליחסי הדיכוי והניצול ביניהם. מעניין לבחון את התזה הנרקיסיסטית לאור הקשר זה. ובכלל חסרה בתזה התייחסות רצינית לשאלות של כוח ושליטה. מעניין האם הכותב יגיב לביקורות אלה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
10.
מאמר אינטליגנטי, מטעה ומסוכן
אלעד יערי,
28/02/05 00:08
|
תמיד מסוכן להתבסס על הנחות חלקיות כעל אמת אבסולוטית. כאן הנחות מיושנות וחלקיות על אופן ההתפתחות התודעתית מולידות את המסקנות הכמעט פאשיסטיות כגון הצורך בענישה בחינוך ובהדחקת התחושות האינטימיות. ההנחה שגורמת להטעיה הראשונית היא שנרקיסיזם נובע מסיפוק הצרכים של הילד (''פינוק'') כאשר הוא אמור ללמוד את אי-היכולת לממש סיפוקים. אם מניחים שכך הם הדברים אז אפשר להבין את הרצף הלוגי שמוביל לכל המסקנות לעי''ל. אבל כריסטופר לאש הוא בעיקרו היסטוריון ומבקר תרבות - ולא מומחה להתפתחות נפשית. הפסיכולוגים ההתפתחותיים המובילים (פיאז'ה, מאסלו, קוהלברג ועד קן וילבר ועיקרון הרצף) נוטים לחשוב שחיזוקים, ביטחון ואהבה עוזרים לילד להתפתח מעבר לשלבים הנרקיסיסטים בעוד שסמכותיות, נוקשות ופחד מפריעים להתפתחות שכזו. גם אם האבחנות לגבי חוליי החברה המודרנית מדוייקות - הפתרונות המוצעים כאן עלולות להוליד מחלות מסוכנות בהרבה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
צודק. רק אחרי שטוב לי עם עצמי
א.,
28/02/05 09:33
|
|
 |
משמעת
ליברל,
28/02/05 09:26
|
איך היית מטפל, למשל, במכת האלימות בבתי-הספר עם חיזוקים, ביטחון ואהבה? האלימות הגואה בקרב הנוער (לא רק בישראל) היא ראיה בולטת לנרקיסיזם המדובר ולצערי אני לא רואה ברירה אלא להחמיר את הענישה והמשמעת, למרות שזה צעד בשלב כבר מאוחר מדי בחינוך. הבעיה היא הרבה יותר שורשית.
תודה ל-nrg על המאמר החשוב.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
''הם מבינים רק כח''
אלעד,
28/02/05 21:29
|
ניל - חשבתי שבישראל אמירה זו מקובלת רק עבור ערבים - אבל הנה נכנסו גם הילדים. אבל שוב - תחת הנחתך שקבלה ואהבה מולידות נרקיסיזם - אז הלוגיקה מובילה אכן למסקנות שלך. אבל, לשימחתי, מי שחקרו את ההתפתחות הנפשית חושבים אחרת. אחרת העולם, לפחת עבורי, היה מקום מאוד עצוב...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
למה אתה מסלף אותי?
ליברל,
28/02/05 23:22
|
אני ממליץ לך להשתמש פחות בלוגיקה שלך בגידול ילדים ויותר באינטואיציה בריאה. לא טענתי שקבלה ואהבה מובילות לנרקיסיזם, אלא שאי-שימת מגבלות מובילה לעליית האלימות מכל הסוגים לה אנחנו עדים כיום. חינוך בריא של ילדים כולל גם אהבה וקבלה, אבל גם הגבלות וחינוך למשמעת-עצמית. קשה לי להאמין שאיזשהו חוקר התפתחות לא שולי יחלוק על הגישה הזאת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
זה היה נכון במאה ה-19
אלעד,
02/03/05 00:38
|
כיום רק מחנכים דתיים או ריאקציונרים ימניים מאמינים בזה (ע''ע לימור ליבנת). ממליץ לקרוא ז'.ז'. רוסו ויאנוש קורצ'אק מפעם ועד הספרים של יעקב הכט על החינוך הדמוקרטי, וגם ''לגעת במהות'' של קרישנמורטי. לסיכום - אני חוזר לנקודת ההתחלה - לאש מתבסס על הנחה מוטעית ולא בדוקה ובונה עליה תיאוריה מפוארת ולוגית - אבל מאחר וכנראה שהנחת היסוד מוטעית אז כך גם כל מה שהוסק ממנה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
אכן מאמר אינטיליגנטי.
מאסטר לינפושה6,
28/02/05 04:33
|
ואכן הרבה אבחנות מדויקות וחדות.
ואכן לעיתים גם הסקת מסקנות חפוזה וקיצונית מדי של הכותב.
נותר לנו רק להמתין למאמר הבא ולראות לאן חותר המחבר,
לבדוק אם המסקנות שהוא מסיק מביאות אותו לגילויים חדשים,
או שהן ''מסקנות'' שהיו קיימות כאידאולוגיה במוחו של המחבר עוד לפני שניגש לניתוח ההיסטורי והחברתי,
והן רק נועדו -במסווה של ניתוח מדעי- לשכנע אותנו באידיאולוגיה שבה הוא מאמין ואותה הוא משרת.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
9.
אל דאגה סובייקטיבית אין טעויות
ל"ת
ניטשה,
27/02/05 23:58
|
|
 |
8.
מאמר מוצלח ביותר
GrifiN,
מודיעין,
27/02/05 22:27
|
הדיבר הראשון של האני המודרני הוא ''אני ה' אלוהי'' האני הופך לאלוהים. גם זה סוג של עבודה זרה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
גיליתי את הערוץ הנפלא הזה בזכו
איה,
27/02/05 22:09
|
בזכות הכתבה המדהימה.
מודה שהייתה לי רתיעה מהמושג ''ניו-אייג''' בהתחלה. כל הכבוד על טקסט שגורום לחשוב - מזמן זה לא קרה לי באמת מקריאה בעיתון...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
מי היא הסמכות שתציע אלטרנטיבה?
שירה,
27/02/05 20:49
|
מאוד מעניין. אגב, הרפורמה במערכת החינוך, גם היא תורמת להנצחת ''רודנות האינטימיות'' . מה דעתכם יכול להיות פיתרון?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
צל''ש למעריב ולכותב על האיכות
עופר,
27/02/05 20:32
|
אבקש לקבל פרטים על הרצאות של הכותב : ofeer1001@hotmail.co.il
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
המון תודה על מאמר מרתק!
יעל,
ירושלים,
27/02/05 16:12
|
וגם התנצלות: ככל שהעמקתי לקרוא את הכתבה, כך הלכתי והשתכנעתי שהיא נכתבה ע''י איזה חכם מחו''ל, כמו שאנחנו רגילים. לא תיארתי לעצמי שמדובר בישראלי, ועוד אחד שגר בעירי. ישר כח, ושוב, תודה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
בקיצור. כולם לחזור בתשובה!
גליה,
27/02/05 13:54
|
אפשר לקחת כל מיני דברים ולחבר אותם בצורה מעוותת ולהפוך את זה לכל תיאוריה שרוצים.
הרי אם הדת היתה כל כך מוצלחת ולא היו בה מלחמות, זילזול בידע אמיתי, כפיה, אפליה חוסר סובלנות כלפי השונה, עוני ברוב חלקי העם, וכך הלאה, לא היו בורחים ממנה כל כך הרבה אנשים ונשים!!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
נכון את צודקת
שי,
ראשל''צ,
27/02/05 16:38
|
זה כמו מוצר שראו שהוא לא טוב לכולם,אז חלק הפסיקו לקנות אותו או במקרה זה,להשתמש בו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
2.
מאד מעניין
ניקולאוס קוזנוס,
27/02/05 13:38
|
|
 |
1.
האדם בתנ''ך
אלכס,
27/02/05 12:58
|
ראוי, לדעתי, להדגיש את שני ההבטים של ה''אני'' הפרטי בתנ''ך:
1. אפסות האדם -
כִּי-עָפָר אַתָּה, וְאֶל-עָפָר תָּשׁוּב. (בראשית פרק ג -יט) 2. גדלות האדם-
בְּרֵאשִׁ יתבָּרָא אֱלֹהִים אֵתהַ שָּׁמַיִם וְאֵתהָ אָרֶץ. (בראשית פרק א -א)
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מי אמר יהווה?!!?!?!?##?!?!?
ל"ת
די כבר,
28/02/05 11:18
|
|
 |
ואני אומר
הצופה,
28/02/05 13:56
|
די כבר לרודנות החילונית המכוערת. די לסתימת הפיות. האמת תבצבץ למרות כל מאמציכם.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
איך אתה מקליד עם ניקוד?
ל"ת
בלי קשר,
27/02/05 15:15
|
|
 |
תלחץ על caps lock
חִירִיק,
27/02/05 21:24
|
ואז תשתמש ב-shift עם המספרים. shift-4, למשל, זה חִירִיק.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
מי הקליד את הניקוד?
ל"ת
רוני,
חדרה,
27/02/05 20:35
|
|
 |
פשוט מאוד... כמו ב- WORD:
טל,
חיפה,
27/02/05 21:42
|
עמוד אחרי האות שאתה רוצה לנקד. לחץ Caps Lock. לחץ shift ויחד איתו על אחד ממקשי השורה העליונה (מ- back space, כולל המספרים ועד ~). כל אחד מהם הוא ניקוד אחר. בהצלחה.
הגב לתגובה זו
|
|