• 20.

    נכון ולא נכון...

    דודו אלהרר, 27/04/13 22:14

    לכל יהודי באשר הוא יהודי יש את הזכות המלאה ללמוד תורה... אבל, לא לכל יהודי או יהודיה יש את הזכות ללמד אחרים תורה... בשביל ללמד תורה צריך ללמוד טוב טוב את השעור ולהכיר את כל היבטיו... רות קלדרון אינה יודעת תורה... היא ממציאה עובדות שלא קיימות, מעוותת את הסוגיות ומושכת אותן על פי צרכיה... על כאלה אמר מנהיג מפ"ם יעקב חזן: רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות".

    IP: 77.127.148.163דווח על תגובה זו

  • 19.

    מי שמחפש את המקורות אמור לעשות זאת על פי המקורות

    לומד תורה, 13/03/13 14:14

    כולם יודעים שמה שהחזיק את עם ישראל במשך אלפי שנים זה הלימוד תורה בצורה האמיתית שלו וכפי שהיה במשך כל הדורות.התורה שבעל פה עברה בעל פה מדור לדור מאז מעמד הר סיני (וניכתבה רק לפני אלף שמונה מאות שנה,כדי שהיא תשמר)והצורת לימוד והפרושים שבה היא חלק ממהותה.ולכן צורת הלימוד האמיתית שלה היא מה שקיבלנו מהדורות הקודמים ואי אפשר להמציא צורות חדשות(ומי שלומד בצורה האמיתית מגלה לפניו עולם שלם של חכמה אין סופית).

    IP: 62.0.53.240דווח על תגובה זו

    • אם טרחתה לציין ש"כולם יודעים" סימן שאתה מודע לכך שלא היא (ל''ת)

      השלם, 04/04/13 17:33


      IP: 212.143.110.65 דווח על תגובה זו

  • 18.

    יש השפעה לאורח החיים

    טלי גורן-ספיר, 11/03/13 06:31

    וודאי אני מסכימה עם רות, ירון ושאר העוסקים בלימוד מקורות היהדות מכל הזרמים הקיימים ושאולי יצוצו. אני לא מסכימה שאין בלימוד ובעיסוק הזה קשר לקביעה של אורחות חיים. כן, אנחנו החילוניים מבקשים שיכירו באמונה היהודית-חילונית-הומניסטית בנושאי אורחות חיים וטקסי חיים. אנחנו רוצים את השבת שלנו, את הטקסים שלנו והכרה בהם.

    IP: 82.80.25.26דווח על תגובה זו

  • 17.

    תודה לך, הגברת רות קלדרון, על כך שהבאת לידיעת הציבור את העובדה שבני...

    יהודה בן-ישראל, קצרין, 23/02/13 07:56

    ...עמנו, העם העברי/ישראלי/יהודי, מעוניינים בהמשך קיומה של הציוויליזציה שלנו בת 4,000 השנים ואשר התפתחה במשך השנים והשתנתה, ממש כפי שהיא ממשיכה להתפתח ולהתחדש בימינו. כמובן, התחדשות זו כוללת את כל מרכיביה של התרבות היהודית, כולל התייחסותנו למקורות הכתובים שלה, והתייחסותנו אליהם. שוב, תוך כיבוד הדדי של כל אחד ממרכיבי עמנו - בתוך ומחוץ לארץ מולדתנו, ארץ ישראל - תודה לך, ואנא, המשיכי בקידום מכובד של קיומה של הציוויליזציה היהודית במתקונתה המתחדשת גם מעל בימת הכנסת.

    IP: 212.116.187.185דווח על תגובה זו

  • 16.

    מדהים ומצחיק עד דמעות

    חרדי, 18/02/13 23:29

    חבורת אנשים שאין להם צל של מושג, או גרוע מכך- מושגים מעוותים, שמים את עצמם לשופטים ומתיימרים להבין בדבר שאין להם שיג ושיח בו, ועוד לבקר! חחח. הספיק לי לעבור על הכתבה והתגובות פה כדי להבין את גודל ה(אין) מושג. מצחיק ועצוב.
    יאללה על אותה דרך למה לא תעשו רפואה רפורמית, השמה את האדם במרכז, ומתירה לו לעשן סיגריות ולזלול נקניקים; או צמחונות מתירנית ופלורליסטית, המתירה אכילת בעלי חיים לצורך חגיגת יום הולדת. אבסורד בהתגלמותו.
    יהדות היא מה שנמסר למשה רבנו, ומה שהורו החכמים במשך הדורות, לא פחות ולא יותר. וכל הניסיונות לייצר "יהדות אלטרנטיבית" הם פתטיים ומעוררי גיחוך. זה אולי נחמד, אבל זה לא יהדות.
    ואם אתם מתווכחים עם החרדים ומפרשים אחרת את הפירוש, בבקשה. אך קודם למדו את התורה ברמה שגדולי התורה לומדים, תקדישו לזה 50-60 שנה, וקחו את זה רציני ומחייב כמו שהם לוקחים, ואז תוכלו להתווכח. לפני זה- סלחו לי, אתם לא מתכוונים ברצינות.

    IP: 85.130.182.150דווח על תגובה זו

    • מדהים ומצחיק עד דמעות

      יובל, 20/02/13 20:12

      בניתם לעצמכם מגדלים על מגדלים של הלכות וסיפורים ופילוסופיה ומצוות ומה לא, המבוססות על שקר אחד בסיסי - קיום האלוהים.
      מה תתאכזבו כשתמותו ותוכחו כי אין.

      IP: 2.54.251.30 דווח על תגובה זו

  • 15.

    לא הכרתי את מאמריה, אך ניתוח הסיפור בבמת הכנסת מאכזב

    א' כהן, 18/02/13 21:00

    הנאום של גב' קלדרון רצוף אי דיוקים (כנראה מכוונים, כיון שיש לה אג'נדה). ראשית, "רב" בארמית אינו הרבה, אלא גדול. שנית, "רבא" - אין פירושו הרב, בה"א היידוע, אלא קיצור של ר' אבא (איגרת שנית של רב שרירא גאון, מהדורת לוין, עמ' 127), כשם ש"רמי" הוא קיצור של ר' אמי, ו"רבינא" הוא קיצור של ר' אבינא (איגרת, שם). שלישית, הפירוש שלה ל"השתא אתי" (=עכשיו יבוא, בעלי), עם הצליל הש, הש, בהתרגשות גדולה הוא פרי דמיונה, שכן מילה זו מופיעה בתלמוד כ-1000 פעם, ואינה מיוחדת לסיפור זה, ויתר על כן הביטוי "השתא אתי" מופיע בתלמוד יותר מ-10 פעמים, ורבים מהם ללא כל קשר לאיזשהם התרגשויות ודפיקות לב. רביעית, אין הוכחה שרב רחומי נפל ביום כיפור אלא יותר נראה שזה קרה עוד טרם נכנס היום הקדוש. חמישית, היא טענה שהתיאור "הוה שכיח" (=היה רגיל) מבשר בדרך כלל רעות, כי התלמוד אינו אוהב מי שעושה דברים מתוך הרגל, ובדרך כלל מישהו ימות. ובכן, מתוך שבעה מקרים של ביטוי זה בתלמוד הבבלי, המקרה של רב רחומי הוא היחיד שנסתיים במוות (סיפור אחר שיש בו מוות הוא תת סיפור שאינו קשור לאירוע של "הוה שכיח" (תענית כד ע"א). וכן קיימים אי דיוקים נוספים, ואין המקום לפרטם.
    אומרים שאהבה, כמו אג'נדה, מקלקלת את השורה. כיון שהיא נושאת את התואר "דוקטור" הייתי מצפה שהיא תתאר את הסיפור לא כסופרת אלא כחוקרת, וחבל. מצער שחברי הכנסת ורבים מהצופים נפלו במלכודת. מכל מקום הייתי נותן לה ציון טוב כסופרת, המפרשת סיפור כרצונה, ללא כבלים הקשורים במתודולוגיה המחקרית, אך בתנאי שתקדים ותאמר כי זו אינרפרטציה שלה. אני מקווה שבמוסדות שהיא מלמדת בהם תלמוד היא מדייקת יותר.

    IP: 79.183.188.244דווח על תגובה זו

    • נאה דרשתָ

      דודו אלהרר, 27/04/13 22:35

      הנה תשובה שלי למי שניסתה להגן על הד"ר:


      כשבאים לדבר על סוגייה תלמודית במעמד מכובד שכזה, חשוב מאוד ללמוד אותה על כל הבטיה, משום שכל התורה כולה משתתפת בדיון הזה. בכל סוגייה. ולא רק בתלמוד. אי אפשר לדבר על עניין תורני כלשהו מבלי לקחת בחשבון את עשרת הדברות, את עקדת יצחק, ברית בין הבתרים, כל המקרא, כל המשנה, כל הגמרא, כל התוספות, כל המדרשים, וכל מאמרי חז"ל כולם עד האחרון שבהם. זה הקושי בתלמוד תורה – כל הדברים קשורים זה בזה. עיקר האתגר מצוי בין מה שנאמר הכא לבין המוזכר התם. על כל פסוק יש תילי תילים של הלכות ומדרשים וכולם משולבים זה בזה.

      שני דברים.

      האחד טפל מעיקרו – מה ראתה הגברת דוקטור לתלמוד לקרוא בארמית? למה זה היה חשוב כל כך? האם לא היה בכך טעם של עשיית רושם ו"שְׁוִיץ" בעלמא. זה לא כל-כך חשוב אבל זה מורה על גישה של בור ועם הארץ – איש מבין השומעים (חוץ מהחרדים) אינו מבין ארמית... ולפי הבנתה של קלדרון את הסוגייה – גם היא לא יודעת ארמית... אז בשביל מה?

      דבר שני והוא העיקר.

      אין לי טענה לגבי ההשלכה שהיא עושה מן הסיפור התלמודי על המציאות של לומדי תורה על חשבון הציבור. גם אני חושב שמספרם של

      IP: 77.127.148.163 דווח על תגובה זו

      • המשך

        דודו אלהרר, 27/04/13 22:39

        שתורתם אומנותם צריך להיות מצומצם לעילויים שבעילויים, וכל היתר שילכו לעבוד שליש מהיממה.

        הטענה שלי היא נגד הפרשנות הנבובה שלה, שלא לומר המביכה בחוסר הבנתה. השאלה החשובה ביותר בסיפור התלמודי הזה היא – מדוע מת הרב רחומי? וכדי לדעת מדוע, אנחנו חייבים לדעת מתי מת הרב רחומי? כי רק אם נדע מתי, נדע מדוע.

        אז מתי מת הרב רחומי? ביום כיפור? לפני יום כיפור?

        שימי לב מה היא אומרת: "ובצד השני היה יושב על הגג, במחוזא, יושב רב רחומֵי כולו לבוש לבן ומרגיש קדוש. אתם יודעים, אחרי יום של… כמה שעות בלי אוכל, אנחנו מרגישים נורא מורמים… והוא לומד תורה על הגג עם הכוכבים ומרגיש כל-כך קרוב לשמים."

        כלומר, אליבא דדוקטור קלדרון, הרב רחומי מת בעיצומו של יום הכיפורים. הוא כבר בצום של כמה שעות לפחות. היא אפילו לא לוקחת בחשבון את הארוחה המפסקת שהיא בדרך כלל דשנה ועמוסה. אני כבר לא מדבר על לבושו הלבן ועל תחושותיו ועל הכוכבים – שאין להם זכר בעניין הזה. מנין לה?

        המסקנה הזאת מוטעית מיסודה – כל החשיבות של הסיפור נעוצה במועד מיתתו שהיה לפני יום הכיפורים. רגע לפני שהיה אמור לשוב בתשובה ושיתכפרו חטאיו. רב רחומי מת ועוונותי

        IP: 77.127.148.163 דווח על תגובה זו

        • המשך...

          דודו אלהרר, 27/04/13 22:42

          בידו ואינו מספיק שימחלו לו (הן אישתו בעברות שבין אדם לחברו והן בעברות שבין אדם למקום עליהם היה מבקש מחילה ביום כיפור עצמו). אולם המסר המשמעותי יותר במותו של רב רחומי בערב יום כיפור יכול להתבהר לאור דבריו של ר' יוחנן במסכת ראש השנה דף ט"ז ע"ב:

          אמר רבי כרוספדאי אמר רבי יוחנן: שלשה ספרים נפתחין בראש השנה, אחד של רשעים גמורין, ואחד של צדיקים גמורין, ואחד של בינוניים. צדיקים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים, רשעים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר למיתה, בינוניים - תלויין ועומדין מראש השנה ועד יום הכפורים. זכו - נכתבין לחיים, לא זכו - נכתבין למיתה.

          רב רחומי מת לפני יום הכיפורים!!! כך שאינו נמנה עם הבינוניים התלויים ועומדים עד יום הכיפורים. דינו של רב רחומי נגזר כבר בראש השנה למיתה כדרכם של רשעים גמורים.

          רמיזה זו מחזקת את תחושת הביקורת של המדרש על רב רחומי. לא רק שהוא מנותק מהמציאות הקיימת. לא רק שבניכור זה הוא גם מחמיץ את היכולת לקיים מצוות בצורה הראויה. המדרש רומז לנו כי אורח חייו של רב רחומי הוא אורח חיים פגום, כדרכם של רשעים.

          IP: 77.127.148.163 דווח על תגובה זו

  • 14.

    יש לי חדשות בשבילך- אין כמעט חילונים , רובנו סתם צבועים ופחדנים

    י, 18/02/13 14:02

    רוב החילונים מאמינים בכל מיני ישויות דמיוניות כולל אלוהים ומתקשרים עם כוכבים, אבל הם מתעצלים לישם את כל המצוות כי זה באמת קשה מדי, רק צועקים על הילדים לא לשים גבינה בסנדויץ' עם הנקניק.
    אלה ממש לא חילונים, בהזדמנות הראשונה יערקו לצד הנכון תמורת אתנן מתאים.

    IP: 46.117.37.224דווח על תגובה זו

  • 13.

    בלי תגובה

    אחד העם אחד, 18/02/13 09:47

    התיקון קובע כלהלן;


    חובת גיוס חלה על כלל תושבי מדינת ישראל נושאי תעודת זהות
    כחולה מגיל 21-18 או לצבא או לשירות לאומי על פי צורכי המדינה,
    (נשים אותו כנ"ל רק שנתיים), החובה היא כמובן גם לכלל החרדים.

    שירות לאומי 3 שנים כלהלן;

    1. פקחים במשרד התמ"ת.
    2. פקחים ברשות הטבע והגנים.
    3. עזרה בבתי אבות.
    4. עזרה בבתי חולים.
    5. עזרה בכוח שיטור עירוני.
    6. אגף הפיקוח של מינהל מקרקעי ישראל.
    6. גינון ושמירה על גינות ציבוריות.
    7. ועוד על פי צורך ציבורי.

    ועוד;
    1. לימוד תורה ככל לימוד אקדמאי רק על פי מפתח ארצי
    מצומצם מאוד הנותן תמיכה לכל לימוד אקדמאי באשר הוא‪,‬
    ובתרגום לעברית 'אם הריבון תומך אזי הוא תומך בכולם'.

    2. הדת תופרד מהמדינה.

    3. תהיה תחבורה ציבורית 7/24 למעט יום כיפורים ולמעט
    באיזורים מיושבים בהם יש ריכוז מובחן של ציבור חרדי.

    4. המפלגות יבוטלו (הן ישארו לחיות רק בשיחות סלון).

    5. שיטת הבחירות תשתנה באופן מוחלט.

    IP: 79.182.190.50דווח על תגובה זו

  • 12.

    התנועה הזו היא תחילת הסוף של החילוניות.

    משה, 18/02/13 01:56

    וזה לא דבר רע. זה פשוט הרגע בו כוכב חדש בעל אור מידלדל מגלה את היקום הענק שהוא חלק ממנו ושיכול להחזיר לו את החיות ולברר את האמת מתוך השקר בדרכים החדשות שפרץ. או הרגע בו נשמה חוזרת הביתה.
    האמת מנצחת והשמן צף על פני המים. עניין של זמן עד שהחילונים יגלו את היהדות כפי שהיא ולא כפי שהבריחה המבוהלת המשכילית והקיצוניות המוטעית החרדית הציגו אותה, והמשיכה החלקית הזו למקורות היהודיים תהפוך לכוח ממגנט שלא ניתן לעמוד בפניו.

    זה רק ילך ויגבר, עד ש-"...ועלו מושעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו, והייתה לה' המלוכה. והיה ה' למלך על כל הארץ. ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד."

    IP: 213.8.59.241דווח על תגובה זו

  • 11.

    עאלק דברי תורה. בלבלה ת'מוח לחילונים עם פרשנות מצחיקה. (ל''ת)

    טובי, 18/02/13 01:14


    IP: 77.127.1.192דווח על תגובה זו

  • 10.

    הלימוד במקרה הטוב הוא ברמת גנון ולא יותר מכך כל ילד בחיידר

    עזבו זה לא רציני, 18/02/13 00:04

    יודע יותר מ-SO CALLED בית המדרש , כמו הסינים מעתיקים את המותג
    אבל כולם יודעים כשאתה פותח את המוצר זה לא זה...........

    IP: 212.76.110.168דווח על תגובה זו

    • וההתנשאות גורמה לך להרגיש נעלה באיזו צורה? (ל''ת)

      כי לנו היא עושה רושם של בדיוק ההפך., 18/02/13 01:52


      IP: 89.139.42.5 דווח על תגובה זו

      • והתגובה הזאת גורמת לך להרגיש יותר חכם או צודק?

        כל אהבל נהיה לי ''פרשן מקרא'', 18/02/13 23:51

        הבחור אמר עובדה, וזה לא קשור להתנשאות. נראה אותך מוכיח שזה לא כך.

        IP: 85.130.182.150 דווח על תגובה זו

  • 9.

    קנר שימש בעבר כמנהל רדיו קול ברמה תחנה לא פלורלסטית

    דתלשית, 17/02/13 22:37

    לא פלורליסטית זה אנדר סטייטמנט,ראש לתחנות אשר הובילו הדרת נשים בשידור.אני תוהה מאיפה הלכי הרוח הליברליים הללו צצו פתאום?

    IP: 84.228.163.160דווח על תגובה זו

  • 8.

    הדתיים תפסו טרמפ על המדינה החילונית. (ל''ת)

    שמרן, 17/02/13 21:17


    IP: 79.179.212.134דווח על תגובה זו

  • 7.

    שלטון הרבנים זה דיקטטורה שמנוגדת למדינה החופשית שהקמנו. (ל''ת)

    דאלטון, 17/02/13 21:13


    IP: 79.179.212.134דווח על תגובה זו

  • 6.

    אמנון יצחק שנים דיבר בשבח החרדים עד שקיבל בעיטה עזה מהם וסולק. (ל''ת)

    דאלטון, 17/02/13 21:12


    IP: 79.179.212.134דווח על תגובה זו

  • 5.

    'תורתה אמנותה'

    פלשתינאי יהודי, 17/02/13 18:04

    במסגרת המקח וממכר הפוליטי מועלה שוב ושוב הביטוי "תורתו אמנותו" כמעין שריון, להגן על מי שהתכנס לתוכו מפני חרב-הגיוס לצבא או לעבודה מפרנסת. "תורתו אמנותו" פירושו שלמידת-התורה היא עיסוקו העיקרי ומקור-פרנסתו של איש (של איש ולא של אישה !). הכוונה לא כל כך לתורה, כלומר לחמישה חומשי התורה, אלא בעיקר לתלמוד הבבלי ולפלפול שבו ושבא בעקבותיו, שהם 'עולם-התוכן' של אברכי-הישיבות הנשואים ובחורי-הישיבות הרווקים. מדוע "עושה תורתו אמנותו" כשר, אבל "עשה את התורה קרדום לחפור בה" יש בו ניחוח של גנאי? ולי יש הצעה: אם תתקבע ע"י הפוליטיקאים הנוסחה של "תורתו אמנותו", היא תחול על כל איש ואישה כל עוד הם מקדישים והן מקדישות את עיקר זמנם/ן ללמידת תורה, משנה, גמרא ושאר ספרי-הלכה ומורשת יהודית. כל סטודנט/ית בכל אוניברסיטה, מכללה, בית-מדרש למורים, וכל מוסד לימודים מוכר (!) ע"י משרד-החינוך, יקבלו 'דחיית-שירות צבאי'+ הקצבה של דמי-מחייה חודשיים בסכום שווה לכולם/ן ! אילו רות קלדרון, לדוגמה, היתה כיום בגיל גיוס-חובה לצה"ל ולומדת בבית-מדרש או במחלקה למורשת-ישראל באוניברסיטה, היא היתה זכאית לזכויות שוות לאלו בחור-ישיבה !

    IP: 192.116.166.6דווח על תגובה זו

  • 4.

    מונופול וחלופות

    ישי הלחמי, 17/02/13 16:40

    למה להתעסק בתורה בצורה חובבנית אם אפשר להתמקצע / שימותו באוהלי תורה אם אמנם חשקה ליבם בתורה.
    השכן שלי מחלק תרופות אפילו אם מצא באשפה הוא משוכנע שהוא רופא, התמקצע כי קרא את הטור של הסבתא.
    יש מטומטמים שקונים תחליפים שפג תוקפם כי הם נגד מונופולים. בשם העיקרון אפשר ללכת לאבדון

    IP: 109.66.97.205דווח על תגובה זו

    • לא מונופול ולא חלופות יהדות

      דעות ואמונות מסתירות אמת, 17/02/13 17:56

      מזה 3,000 שנה יש תיעוד היסטורי לזרמים שונים ביהדות חלקם הובילו להרס וחורבן אשר בדרכו הוביל לבניה חדשה ...

      IP: 46.117.214.171 דווח על תגובה זו

  • 3.

    וגם אתאיסטים לומדים תורה

    גיא, 17/02/13 15:26

    ישעיהו י''ג: נבואת חורבן בבל. ריטוש פעוטות מול הוריהם, רצח הגברים, ואונס נשותיהם.

    דברים כ''ב: נערה לא נשואה שנאנסת - האנס שנתפס ישלם 50 שקלים לאביה ויתחתן איתה.

    רמב''ם, משנה תורה, ספר נשים, הלכות אישות, פרק כ''א: על כל אישה לבצע את הפעולות הבאות בשביל בעלה - לתפור, לרחוץ את פניו ידיו ורגליו, למזוג לו שתייה, להכין לו את המיטה, ולהיות זמינה לשכב איתו. כל אישה שתימנע מלעשות את הפעולות הללו יש לאלץ אותה לעשות אותן, אפילו בהצלפות של שוט.

    תהילים קל''ט: יש לשנוא את כל מי שנחשב לשונא או כופר באלוהים ובמצוותיו. כל כופר הוא אויב.

    רמב''ם, משנה תורה, ספר המדע, הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים, פרק י' + רמב''ם, משנה תורה, שופטים, הלכות ממרים, פרק ג': יש לרצוח את כל החילוניים והכופרים כי הם רעים לישראל ומרחיקים את העם מאלוהים. מצווה גדולה לרצוח את כל מי שאינו מאמין בתורה ובעובדה שהיא דבר האלוהים.

    IP: 84.109.243.20דווח על תגובה זו

    • אם היית לומד כך מתמטיקה היית מכיר רק פעולת חיסור... (ל''ת)

      אתה לא אתאיסט, אתה פשוט לא יודע ולא מבין, 17/02/13 16:31


      IP: 212.76.104.243 דווח על תגובה זו

    • גם אני יכול לחפש בגוגל "אונס ורצח בתורה" (ל''ת)

      לא צריך להיות אתאיסט בשביל זה, 18/02/13 23:48


      IP: 85.130.182.150 דווח על תגובה זו

  • 2.

    אולי יבינו כמה טעם טוב יש בתורה ויניחו לחרדים ללמוד (ל''ת)

    אבי מהמרכז, 17/02/13 13:51


    IP: 87.68.45.75דווח על תגובה זו

    • אבי, לא הבנת. הפוך! מי שיבין יראה כמה סילוף יש אצל החרדים. (ל''ת)

      ניב, 17/02/13 15:31


      IP: 87.68.41.200 דווח על תגובה זו

    • בתורה יש הרבה טוב. בדרך החרדית יש הרבה רע, וזה לא נובע מהתורה. (ל''ת)

      הם מסלפים אותה בגסות., 18/02/13 01:53


      IP: 89.139.42.5 דווח על תגובה זו

  • 1.

    טוב מאוד שהחילונים ילמדו תורה ולא התעסקו בשטויות (ל''ת)

    אבי מהמרכז, 17/02/13 13:49


    IP: 87.68.45.75דווח על תגובה זו

    • נכון, כי הדתיים ממילא לומדים רק תלמוד.. אז לפחות שמישהו ילמד תורה (ל''ת)

      d, 18/02/13 13:58


      IP: 46.117.37.224 דווח על תגובה זו