• 38.

    אשרי ,יתום אני (ל''ת)

    יניב ש, 10/10/13 12:03


    IP: 93.173.163.229דווח על תגובה זו

  • 37.

    כי גדולי האשכנזים הורו. זה לא סותר התנשאות

    על חמור לבן, 10/10/13 11:26

    הטענה היא לא על מי מהם אלא קונקרטית על המאמר. למאמר שני פנים. תם וציני. עוצמת הציניות שלו משקפת את בעיית ההתנשאות הליטאית.תחושת היתמות נובעת מגדולתו יוצאת הדופן(בכל המגזרים,הפרמטרים והדורות האחרונים) של מרן ולא שגדולתו היא כשל ראש לשועלים. מרן הוא ראש לאריות וגדולתו חוצה דורות. לומר שהגורם הסיבתי לגדולתו של מרן נעוצה בקטנות הספרדים כביכול? מילא לומר את הדברים באופן ישיר...מה שעושה את המאמר ציני, היא העובדה שהרעיון הזה היה מובלע בו באצטלא של אחדות וכאבו של האחר

    IP: 62.90.251.141דווח על תגובה זו

    • צר לי שכך אתה מפרש את תפיסתי

      חיים גרילק, 10/10/13 11:47

      לא חבויה בדבריי שמץ גישה צינית, או רמיזה כזו או אחרת, גלויה או נסתרת, כביכול "אין עוד צדיקים ספרדים" ודאי לא שהוא "ראש לשועלים" ו"קטנות הספרדים". לא מיניה ולא מקצתיה. היו ויש בציבור הספרדי גדולים וצדיקי עולם רבים בדיוק כפי שיש בציבור האשכנזי. ניסיתי (ויתכן שלא בצורה בהירה דיה) לתאר את הדומיננטיות הריכוזית הכמעט המוחלטת שהייתה לרב עובדיה יוסף בציבור המזרחי-מסורתי-דתי חרדי במשך 40 השנים האחרונות. להעצים ולהאדיר ולבכות אותה בלכתה. זאת למול המציאות הקיימת בה לציבור הליטאי גם אם קיים לרוב מנהיג אחד, הרי שתמיד מוכרת ומובחנת שרשרת ההנהגה הממשיכה. ההיררכיה בו מבוזרת הרבה יותר. שלא לדבר על כך שבציבור החסידי האשכנזי הגדול יותר מזה הליטאי, ישנם מאות מנהיגים טוטאליים כמניין החסידויות המרכיבות תת מגזר זה. ועל כן תחושת האובדן עם הסתלקותו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, קשה יותר וחלל עצום נפער. אך לא אלמן ישראל וממשיכי דרך יקומו וימשיכו ודאי את פועלו.

      IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

      • ובכל זאת חיים...

        על חמור לבן, 10/10/13 12:03

        התואר צדיק מבייש את מרן. זה הכינוי שבחרת לתת לו(ורק במותו)?...ומדוע בנך לא ממש הבין?מה מכיל המטען שלו?...איך אנו אמורים להבין את שורות אלו?... ומרן אכן היה מזהיר בבדידותו....לא כי אין גדולים ספרדים אחרים בעלי שיעור קומה מכובד אבסולוטית(שלא נופל מהגדולים הליטאים) אלא לשבחו של מרן יחשב הדבר.גדלותו הזניחה גדולים רבים מכל המגזרים.
        "זה פשוט ביולוגי"? אנא,תחסוך ממני לתאר את האסוציאציה

        IP: 62.90.251.141 דווח על תגובה זו

        • אכן ובכל זאת

          חיים גרילק, 10/10/13 12:18

          א. התואר "צדיק" מבייש?.. תואר לא גדול דיו?.. תמהני. אין תואר גדול יותר מצדיק.
          ובכל מקרה הדגש היה על ה-צדיק ("מכאן יכניסו את הצדיק").
          ב. בני לא הבין מדוע התחלתי לפזם.
          ג. בדיוק כפי שכתבת. גדולתו של מרן הותירה רבים בצילו. לכן התחושה היא של אובדן מוחלט. בדיוק כך. אך יעלו עוד ויבואו ממשיכי דרך גדולים.
          ד. ביולוגי= חי. קשר חי וישיר. משפחה.
          כל אחד ועולם האסוציאציות שלו. כל אחד יתמודד עימן בעצמו.

          IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

          • תחושת ההתנשאות טבועה בך ואפילו לא שמת לב לזה כשכתבת

            אלכס, 10/10/13 12:30

            לצערי זו התנשאות שטבועה עמוק בתוך הרבה מהעם שלנו. אני טוב מחברי

            IP: 109.67.198.74 דווח על תגובה זו

            • כנראה שאתה צודק. אם אתה טען שאני מתנשא ואני יודע שאני לא, אתה זה הצודק

              חיים גרילק, 10/10/13 12:47

              פיתחת כנראה "גלאי התנשאות" אז מי אני שאתמודד מולך. מעולם לא חשתי תחושה של "אני טוב מחברי". אני מכיר ביכולותיי האישיים ובמגרעותיי. אינני מציב זאת מול אף אדם ומגזר. אני מול הראי. אך שוב, גלאי התתנשאות שלך חזק ממני.

              IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

              • ושוב חיים....

                על חמור לבן, 10/10/13 13:03

                מאמר על אישיות כמו מרן יכול וצריך להיכתב אחרת,עם נקודת מוצא אחרת וחדה כתער בכל מה שקשור לגדלותו, כמתבקש.וברוך השם,לא חסרות דרכים במקרה דנן. לא ציפתי למאמר מתפתל. יתמותך נובעת מיתמותנו?...מה זאת? או שאתה חש יתום מצד עצמך או שתחסוך זאת מאיתנו. איזה מין טיעון מפולפל הוא זה? לשם מה?

                IP: 62.90.251.141 דווח על תגובה זו

                • הטור הוא טור אישי. כזה שבא לשקף אך ורק את תחושותיי האישיות

                  חיים גרילק, 10/10/13 13:22

                  ואולי לנסות לתאר לקורא הישראלי שאינו חי את מגוון הזרמים הפנים חרדיים, את הלך הרוח ותחושת האובדן גם אצל מי שלא היו צאן מרעיתו המוגדר.
                  מאמרים על אישיותו וגדולתו של מרן נכתבו ועוד ייכתבו ע"י טובים הימני. לכתו לבית עולמו של מרן הותירה את כל הדור הזה ספרדי כאשכנזי, יתום. וזאת בהחלט ניסיתי לתאר כיצד זה גם מצד עצמי אני חש כך. בלי פלפול. דברים כהווייתם. תחושה כפי שנחוותה. באמת ותמים במלוא הערכה ותחושת השייכות.
                  רצונך לפרשני שלא כפי כוונותיי, פרש. זו הייתה כוונתי, זו תפיסת עולמי, זו דרכי מאז ומתמיד.

                  IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

  • 36.

    הרגשתי יתומה 3 פעמים בחיי - כשאבי נפטר, כשרבין נרצח, וכשאימי נפטרה!

    דיתה, 10/10/13 11:10

    עם כל הכבוד - לא מרגישה יתמות כאשר נפטר גדול דור כלשהו!

    בעיקר, כאשר אלו "גדולי הדור" של הציבור החרדי לסוגיו - אני חילונית למהדרין, ואין לי שום עניין שייכנסו לי לצלחת או למיטה - ויש לי נסייון מר עם המערכת הזאת, שכן נאלצתי להתגרש פעמיים מגבר שנישאתי לו פעם אחת (בפעם השניה על ידי שליח), משום ששני בתי דין רבניים לא יכלו להסכים על "כשרותו" של רב בחו"ל, שהיה היחיד מאותה מדינה, שהופיע ב"ספר הרבנים" של הרבנות הראשית! כנראה שהיה "גדול" עליהם: היה בוגר "ישיבה יוניבסיטי" בניו יורק, דיבר 5 שפות, והיה גם פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה של בירת אותה מדינה (קאראקאס, ונזואלה). היום, יש על שמו קתדרה ללימודי השואה באוניברסיטת בר-אילן...

    תחושת היתמות עם מות ההורים היא טבעית.

    היתמות שחשתי כשרבין נרצח היתה משום שזאת היתה הפעם הראשונה זה כאלפיים שנה, שיהודי רצח מנהיג יהודי (הקודם היה גדליהו בן אחיקם - שלזכרו מקיימים את צום גדליה מיד לאחר ראש השנה)!

    IP: 84.94.185.62דווח על תגובה זו

    • את סותרת את עצמך

      רבין?, 11/10/13 14:46

      רבין היה סוג של גדול הדור (לאלף אלפי הבדלות)
      היית צריכה לכתוב אמא אבא וזהו. אבל כשזה בא משנאה לשם שנאה אז רואים טוב מאוד מה הפואנטה.

      IP: 84.109.189.205 דווח על תגובה זו

  • 35.

    לכל מחרחרי הריב, איך הוא היה בהלוויה עם הבן שלו? (ל''ת)

    עמוס, 10/10/13 11:07


    IP: 37.26.146.174דווח על תגובה זו

  • 34.

    מרגש מאד (ל''ת)

    תודה, 10/10/13 10:45


    IP: 46.116.161.64דווח על תגובה זו

  • 33.

    טקסט גרוע

    עטרסניק, 10/10/13 10:19

    טקסט גרוע מבולבל ולא ממוקד . אולי גרילק קשור לגרילק . ומגרילק ועד גרילק לא קם כגרילק...... אגב קשה לי להאמין שגרילק מרגיש יתום מחמת יתמות אחיו. אני לא הרגשתי כך בהלווית הרבנים שך ואלישיב . על אף יתמות הציבור האשכנזי. נקודה אחרונה.. המאמר מגביר את תחושת היתמות....

    IP: 31.44.135.50דווח על תגובה זו

    • אני דוקא חושב שהטקסט מעולה ומרגש! (ל''ת)

      מזרחי, 10/10/13 10:47


      IP: 46.116.161.64 דווח על תגובה זו

  • 32.

    צדיק אחד בסדום.

    אני, 10/10/13 09:14

    הוא לגמרי לא מתנשא...דובר אמת .רק שהאשכנזים לא יעשו לו משהו

    IP: 212.143.234.235דווח על תגובה זו

    • גם אני חשבתי כך. תקרא את 27 (ל''ת)

      מאיר, 10/10/13 09:17


      IP: 109.67.161.182 דווח על תגובה זו

  • 31.

    התעלמות מהמציאות...

    יהודה, 10/10/13 09:11

    חיים מייצר עולם מפונטז...
    הכוונות אולי טובות אבל הוא רק מנציח ומביא לידי ביטוי את המציאות העצובה.
    הקמת ש"ס ע"י הרב עובדיה היתה תנגודת ישירה לעולם התורה הסגור והנעול של החרדים האשכנזים לעומת אחיהם הספרדים. לא יחסי חיתון. לא לימוד תורה משותף (רק למתי מעט)
    הרב עובדיה בגדלותו השפיע רבות לא רק על צאן מרעיתו החרדים הספרדים אלא על המון העם ופסיקותיו התקבלו (כמעט) בכל בית ספרדי-מסורתי דתי או חרדי. אף קבוצה בציבור החרדי לא השפיעה בצורה הזו על כלל העם.
    ואם כבר מדברים... רוצה לראות איך צריך להתנהג ציבור לומדי תורה? לך אל הישיבות הציוניות! בני תורה ספרדים ואשכנזים בצוותא. החיתון בינהם מעולם לא היה סוגיה שצריך לדון בה!
    אז נכון שחרדים (הן ספרדים והן אשכנזים) לא רואים בגדולי תורה ציונים אפילו רבנים ונכון שהם בזים לכל דבר שמריח מציונות.
    ועדיין זו חברת מופת למה שהיינו צריכים להיות!

    IP: 212.116.182.92דווח על תגובה זו

  • 30.

    סלח לי אבל אתה ממש מתנשא

    אלכס, 10/10/13 08:25

    אז לאשכנזים תמיד יהיה איזה מרן. אבל הספרדים היה להם רק אחד ועכשיו אין אף אח. תודה על ההתחשבות

    IP: 93.173.163.68דווח על תגובה זו

    • כספרדי אני יכול לומר לך שמרן היה אחד בדורו ובלעדיו לא היינו כלום (ל''ת)

      ספרדי גאה, 10/10/13 09:07


      IP: 93.173.164.194 דווח על תגובה זו

      • מרן היה בעל שיעור קומה של הרמבם ודומיו

        ל''ספרדי'' הגאה, 10/10/13 09:24

        ובמקום להתמודד עם זה,יש מהליטאים שבחרו להגדיר אותו כסוג אחר(לגנאי)

        IP: 109.67.161.182 דווח על תגובה זו

        • יש מהליטאים שבחרו כך. יש הרבה שלא. ברוך השם שהכותב לא. אז תתרכז בזה (ל''ת)

          ספרדי גאה, 10/10/13 09:38


          IP: 93.173.164.194 דווח על תגובה זו

      • תאמין לי שאני יודע את זה טוב מאוד

        אלכס, 10/10/13 10:25

        וגם לא טענתי אחרת. פשוט התפיסה של הכותב היא שלהם יש אבות מתחלפים כל הזמן, הם הרי האשכנזים הנאורים אבל לנו, הספרדים המסכנים, התמזל המזל וסוף סוף קיבלנו אבא אבל עכשיו הוא הלך. התחושה שלו היא שכאילו לספרדים אין רבנים ענקים אבל כן היה להם באופן חד פעמי

        IP: 109.67.198.74 דווח על תגובה זו

        • צר לי אלכס שכך אתה מפרש את תפיסתי

          חיים גרילק, 10/10/13 11:08

          לא הייתה בדבריי שום רמיזה כזו או אחרת, גלויה או נסתרת, כביכול "אין עוד צדיקים ספרדים". יש ורבים הם, וצדיקי עולם הם. ניסיתי (ויתכן שלא בצורה בהירה דיה) לתאר את הדומיננטיות הריכוזית הכמעט המוחלטת שהייתה לרב עובדיה יוסף בציבור המזרחי-מסורתי-דתי חרדי במשך 40 השנים האחרונות. להעצים ולהאדיר ולבכות אותה בלכתה. זאת למול המציאות הקיימת בה לציבור הליטאי גם אם קיים לרוב מנהיג אחד, הרי שתמיד מוכרת ומובחנת שרשרת ההנהגה הממשיכה. ההיררכיה בו מבוזרת הרבה יותר. שלא לדבר על כך שבציבור החסידי האשכנזי הגדול יותר מזה הליטאי, ישנם מאות מנהיגים טוטאליים כמניין החסידויות המרכיבות תת מגזר זה. ועל כן תחושת האובדן עם הסתלקותו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, קשה יותר והחלל עצום נפער. אך לא אלמן ישראל וממשיכי דרך יקומו וימשיכו ודאי את פועלו.

          IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

          • תודה על התגובה אבל...

            אלכס, 10/10/13 12:38

            כמו שכתבתי לך במקום אחר ישנה התנשאות מאוד גדולה בעם ובציבור שלכם בפרט.
            הרב עובדיה יוסף הוא מהפכן וההיסטוריה תוכיח את גדולתו ולא רק בקרב הציבור הספרדי. זו הפגיעה שחשתי ממך. הפסיקות שלו נוגעות לכל העם הוא הוציא למעלה מ50 ספרי הלכה. זה אבסורד שכותב תשובה בהלכה בדורינו לא מזכיר את דעתו באחד מספריו. ובציבור הליטאי לא מזכירים אותו בכלל. הדבר לא כך אצל הרבנים האשכנזיים הדתיים לאומים וכמובן אצל הספרדיים (גם הרב היה מזכיר כל הזמן בתשובות שלו רבנים אשכנזים). הרב היה לא רק אבא לספרדים האבא של האחים שלך, הוא היה האבא של כולם. ואני מבטיח לך שמדורינו ומהמאות האחרונות יזכרו אותו ולא אחרים. אני לא רוצה להגיד מי יותר גדול - אבל היה מהפכן אחד בדורינו, הוא היה אחרון האחרונים, האחרונים של כל עם ישראל.

            IP: 109.67.198.74 דווח על תגובה זו

            • מסכים עם חלק גדול מדבריך

              חיים גרילק, 10/10/13 12:56

              הוא היה מהפכן שייזכר לדורות ויתכן שיותר מגדולי תורה רבים אחרים.
              אינני נכנס לתחומים שאיני בקיא בהם וראוי לדון בהם, כל אלו הנוגעים למלחמתה של תורה. אני יודע שכל גדולי התורה אם ליטאיים ואם חסידיים כיבדוהו כפי רום מעלותו, גם אם היו מחלוקות לשם שמיים כאלו ואחרות.
              הוא לא היה המנהיג הישיר שלי בכל הנוגע לפסיקה והשקפה, על כן במסגרת הדימוי "אב" בו השתמשתי לתיאור המאפיין הנ"ל, לא הגדרתיו כ"אבי".
              לצערינו אכן קיימת התנשאות בקרב הרבה אנשים בייחס לזולתם, בכל מגזר כמעט. וחבל ועצוב על כך מאוד.

              IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

              • קיבלתי (ל''ת)

                אלכס, 10/10/13 13:37


                IP: 109.67.198.74 דווח על תגובה זו

  • 29.

    אתה התחברת לנקודה הרגשית העמוקה החבויה בנפש המזרחי שבאה לבטוי בעת הזו (ל''ת)

    שרון, 10/10/13 03:55


    IP: 46.116.146.55דווח על תגובה זו

  • 28.

    נו באמת

    איל, 09/10/13 22:06

    אוייש תנוח

    IP: 109.186.113.49דווח על תגובה זו

  • 27.

    תרגום למאמר

    צי ני, 09/10/13 21:47

    לכם הספרדים יש(היה) רק אחד. האחד הזה שהיה הוא לא יותר מצדיק(וגם זה תואר של אחרי מות קדושים אמור...הבן שלו תמה על קביעת האב...)אתם הספרדים כל כך נחותים עד כי אדם שלא יותר מצדיק נמצא בעבר אחד ואתם כולכם (הספרדים) בעבר אחר. על כן אתם יתומים היום.אין עוד צדיקים אצלכם... כאוהב אהבת נפש אתכם- אחי הספרדים, איני יכול שלא לחוש יתמות בשבילכם.המסקנה לעתיד אחי...למרות שלא נוח לנו האשכנזים עם זה, לא נותר לכם כעת אלא להיתלות בגדולים האשכנזים שלנו

    IP: 85.64.134.14דווח על תגובה זו

    • מחמוד ציצי פלי י לא תצליח לפלג את העם היהודי במאמרי ג׳ורתך. (ל''ת)

      החכם, 09/10/13 22:27


      IP: 87.169.116.57 דווח על תגובה זו

      • התגובה שלי היא ביטוי למאמר שמקפל בתוכו פילוג

        צי ני, 09/10/13 22:40

        תרגמתי מליטאית לשפה התמימה.מי קיבל רגליים קרות? מי?

        IP: 109.67.161.182 דווח על תגובה זו

        • כל אחד רואה דרך עיני שלו- הפלגן (כמוך) רואה פילוג (ל''ת)

          שימי, 10/10/13 09:04


          IP: 93.173.164.194 דווח על תגובה זו

    • אל תתרגש. זה פשוט ביולוגי (ל''ת)

      lot of night, 10/10/13 09:07


      IP: 109.67.161.182 דווח על תגובה זו

    • לפחות אתה יודע שאתה ציני. אם בעל המאמר היה כמוך הייתי מתייחס (ל''ת)

      לא הכל ציניות, 10/10/13 09:40


      IP: 93.173.164.194 דווח על תגובה זו

    • לציני-אעתיק לךמה שענה הכותב כאן למעלה (מקווה שזה אכן הוא) לצינים שכמוך

      תהיה בריא, 10/10/13 12:04

      לא חבויה בדבריי שמץ גישה צינית, או רמיזה כזו או אחרת, גלויה או נסתרת, כביכול "אין עוד צדיקים ספרדים" ודאי לא שהוא "ראש לשועלים" ו"קטנות הספרדים". לא מיניה ולא מקצתיה. היו ויש בציבור הספרדי גדולים וצדיקי עולם רבים בדיוק כפי שיש בציבור האשכנזי. ניסיתי (ויתכן שלא בצורה בהירה דיה) לתאר את הדומיננטיות הריכוזית הכמעט המוחלטת שהייתה לרב עובדיה יוסף בציבור המזרחי-מסורתי-דתי חרדי במשך 40 השנים האחרונות. להעצים ולהאדיר ולבכות אותה בלכתה. זאת למול המציאות הקיימת בה לציבור הליטאי גם אם קיים לרוב מנהיג אחד, הרי שתמיד מוכרת ומובחנת שרשרת ההנהגה הממשיכה. ההיררכיה בו מבוזרת הרבה יותר. שלא לדבר על כך שבציבור החסידי האשכנזי הגדול יותר מזה הליטאי, ישנם מאות מנהיגים טוטאליים כמניין החסידויות המרכיבות תת מגזר זה. ועל כן תחושת האובדן עם הסתלקותו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, קשה יותר וחלל עצום נפער. אך לא אלמן ישראל וממשיכי דרך יקומו וימשיכו ודאי את פועלו.

      IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

  • 26.

    ברוך תהיה - המרבה באהבת חינם (ל''ת)

    אודי, 09/10/13 21:46


    IP: 79.177.196.105דווח על תגובה זו

  • 25.

    תרגום למאמר

    צי ני, 09/10/13 20:59

    לכם הספרדים יש(היה) רק אחד. האחד הזה שהיה הוא לא יותר מצדיק(תואר של אחרי מות קדושים אמור...)אתם הספרדים כל כך נחותים עד כי אדם שלא יותר מצדיק נמצא בעבר אחד ואתם כולכם (הספרדים) בעבר אחר. על כן אתם יתומים.אין עוד צדיקים אצלכם... כאוהב אהבת נפש אתכם- אחי הספרדים, איני יכול לחוש יתמות בשבילכם.

    IP: 37.26.147.178דווח על תגובה זו

  • 24.

    מאמר מבריק ותמים

    איי ....המידות, 09/10/13 20:40

    הכותב צדיק ואוהב ישראל גדול. תמים וישר שעומד פעור פה מול אישיותו של מרן. התורה שלו שווה המון

    IP: 37.26.147.178דווח על תגובה זו

  • 23.

    עכשיו בבטח תבקשו קצבת יתום מביטוח לאומי (ל''ת)

    פחחחחחח, 09/10/13 20:04


    IP: 62.219.97.21דווח על תגובה זו

  • 22.

    מי שמרגיש יתום- כנראה אין לו כבוד לאבא שלו (ל''ת)

    אבא יש רק אחד, 09/10/13 20:03


    IP: 62.219.97.21דווח על תגובה זו

  • 21.

    גרילק - פוליטיקה בחסות ה"רגש"

    מנחם, 09/10/13 19:17

    קדמו לי מגיבים שהדגישו את המציאות של הניכור הגזעני שקיים אצל החרדים האשכנזים ביחס לחרדים הספרדים.
    הסיבה האמיתית שהחרדים האשכנזים פתאום רואים ברב עובדיה "אבא", "צדיק" וכו' היא פשוטה:
    לאחר הרבה שנים שבהם הם חגגו על הציבור הכללי פתאום קמה עליהם סכנה "קיומית" ממש: גיוס !

    לפתע הספרדים, והרב עובדיה רב-העוצמה, הופכים למכשיר יעיל: הם "אחים" (למחצה ...), הם כשרים (למניין ולא להתחתן עימם), ואפשר גם לבכות על שר התורה ...

    ועל זה אומר: גרילק, דחילק !

    IP: 82.166.32.218דווח על תגובה זו

    • אם יורשה לי

      חיים גרילק, 09/10/13 20:06

      אתייחס בתמציתיות לטענותיך.
      בידול בין אשכנזים לספרדים קיים גם בציבור החרדי לצערי הרב, כפי שהוא קיים במגזרים אחרים. עם זאת לא הייתי רואה זאת כניכור, ודאי לא כגזענות. בכל אופן אין זו הגישה והתחושה הרווחת מצד רוב רובו של הציבור- הן החרדי והן החילוני, כלפי בני העדה האחרת. כך אני נוטה להניח. יש גזענים בכל ציבור אך אין הם מייצגיו. מדובר בשני עולמות תרבותיים עשירים שונים, מלאי דקויות ומורכבות, החל מהצליל המוזיקלי היומיומי הרווח בהם וכלה במנהגי הלכות שבת וחומרות הלכות השחיטה השונות. אכן צריך להיעשות עוד הרבה מאוד למען האחדות. קיוויתי שהטור אותו כתבתי יעשה גם הוא משהו קטן בכיוון. ועדיין אני מקווה.
      לא ירדתי לסוף דעתך בדבר הקשר בין "אימת הגיוס" לתחושת האבל על אובדנו של אבי הציבור הספרדי בעשרות השנים האחרונות.
      הביטוי בו השתמשתי "קצת כמו אחים למחצה" הוא דימוי, משל (לא מוצלח?) לכך שלנו שתי העדות, בסיס משותף רחב ואיתן, לצד פרשנות הנהגתית שונה ומגוונת בתחומים שונים.ושאין סתירה בין הדברים.
      איני צריך להכביר מילים על כך שהתחושה שכל יהודי הרי הוא כאח לי, שווה בהיותו ספרדי, אשכנזי, חרדי כחילוני.

      IP: 93.173.164.127 דווח על תגובה זו

  • 20.

    ישראלי לשעבר זוכה בפרס נובל והדוס הזה מקשקש על יתמותו

    ישראלי, 09/10/13 18:03

    לאט פלא שלטובים אין כסף למחקר. החרדים שותים הכל ולא תואמים מאומה!

    IP: 85.65.131.227דווח על תגובה זו

  • 19.

    אני יתום מאימי ואבי, לא מאף אחד אחר

    red, 09/10/13 17:21

    מספיק עם הבלבולי ביצים האלה

    IP: 109.67.121.59דווח על תגובה זו

  • 18.

    בעצתו. לך תפתח מפלגה בשם: אחריך עובדיה. (ל''ת)

    לרב אלי ישי-אשרי האיש שלא הלך עם הרב דרעי, 09/10/13 17:05


    IP: 5.22.132.30דווח על תגובה זו

  • 17.

    ומחפשים את האבא השלישי. (ל''ת)

    היה לי חבר שאמר שהוא יתום היו לו 2 אבות, 09/10/13 17:02


    IP: 199.203.52.73דווח על תגובה זו

  • 16.

    תתבייש לך אתה יותם בן יותם . (ל''ת)

    הודעה לרב דרעי אתה יתום?, 09/10/13 17:01


    IP: 199.203.52.73דווח על תגובה זו

  • 15.

    בוכים כל היום ומבזבזים בקזינו. לכו תעבדו בסופר (ל''ת)

    אני יתום בן יצום., 09/10/13 17:00


    IP: 46.116.96.216דווח על תגובה זו

  • 14.

    מאז שמחירי הדירות עלו אני מרגיש אבל ויתום ואין לי אבא ואני בוכה.אבל .. (ל''ת)

    יתום בעל כורחו, 09/10/13 16:58


    IP: 199.203.52.73דווח על תגובה זו

    • במקום לבכות , שלח מכתב למשפחת יוסף ובקש קצת כסף מעסקי ההכשרים. (ל''ת)

      יצחק, 09/10/13 18:20


      IP: 85.250.58.184 דווח על תגובה זו

  • 13.

    אני איש צדיק מאוד בכל רמ"ח אבריי ושסא גידיי (ל''ת)

    מאז שהרמב''ם נפטר הרגשתי שאני יתום., 09/10/13 16:56


    IP: 199.203.52.73דווח על תגובה זו

  • 12.

    מאמר מרגש ונוגע (ל''ת)

    שי, 09/10/13 16:56


    IP: 87.202.185.145דווח על תגובה זו

  • 11.

    אני ממש ממש לא מרגיש יתום. הוא לא יחסר לי ואני לא אתגעגע (ל''ת)

    הידד יתום אני, 09/10/13 16:45


    IP: 85.65.131.227דווח על תגובה זו

  • 10.

    דבר בשם עצמך!

    ירין, 09/10/13 16:31

    כל הרבנים בין אם קוראים להם עובדיה, שך, אלישיב הם עול על מדינת ישראל. הרצל צדק לחלוטין לגביהם!

    IP: 85.250.58.184דווח על תגובה זו

  • 9.

    סוף, סוף מישהו כותב פה אמיתי ולא פוליטקיקורקט (ל''ת)

    , 09/10/13 15:14


    IP: 213.151.44.115דווח על תגובה זו

  • 8.

    "אחיי, בשרי ודמי" אבל להתחתן אתם? ישמרנו האל! (ל''ת)

    מירב, 09/10/13 14:56


    IP: 93.172.123.42דווח על תגובה זו

    • נכון ועצוב

      ש., 09/10/13 15:09

      החברה החרדית כל כך אוהבת לדבר על "עם ישראל", "כאיש אחד בלב אחד", אבל רמת הגזענות בתוכה מעוררת שאט-נפש. כל עוד ילדים מעדות שונות לא יכולים ללמוד באותם מוסדות ובני עדות שונות לא יכולים להתחתן אחד עם השני, כל ביטויי האחדות נשארים מרוקנים מכל תוכן

      IP: 212.143.122.5 דווח על תגובה זו

  • 7.

    לא יתום ולא נעליים, לכו לעבוד ותעשו צבא!!!!

    דודו, 09/10/13 14:32

    לא יתום ולא נעליים, לכו לעבוד ותעשו צבא!!!!
    בכיינים ,

    IP: 46.19.81.6דווח על תגובה זו

  • 6.

    קשקוש. אני לא יתום . די עם פולחן האישיות הזה. (ל''ת)

    מה אתם עכו''מ ?, 09/10/13 14:15


    IP: 147.237.70.105דווח על תגובה זו

  • 5.

    האם היהודים יוצאי מדינות ערב מתעלים על המוסלמים תושבי מדינות ערב ? (ל''ת)

    אדם באשר הוא אדם, כולם שווים, 09/10/13 13:37


    IP: 93.172.65.58דווח על תגובה זו

  • 4.

    אשרי יתום אני (ל''ת)

    חיפאי, 09/10/13 13:15


    IP: 46.116.127.58דווח על תגובה זו

  • 3.

    אחד המאמרים המטומטמים ביותר שנתקלתי בהם, "אחיי למחצה" וכו, בא לברך ויצ

    יהודי, לא אשכנזי לא ספרדי, יהודי!!!!!!!!!!!, 09/10/13 13:00

    ויצא מקלל ,טפש!

    IP: 147.237.70.62דווח על תגובה זו

    • מה אתה מתרתח? ההנהגות ההלכתיות שונות, ואין בזה כל סתירה לדרך המשותפת (ל''ת)

      דודי יאיר, 09/10/13 13:50


      IP: 46.116.120.46 דווח על תגובה זו

      • איזו דרך משותפת בדיוק? צעידה משותפת בלוויה?

        לדודי:, 09/10/13 15:49

        החברה החרדית מקפידה על הנצחת המחיצות העדתיות, לכאורה בשם 'הנהגות הלכתיות שונות'. האם לא נראה לך מעוות שבני אותו עם, דת, אמונה המקפידים על אורח חיים דתי לא יוכלו להתחתן רק משום שהורי-הוריהם עלו ממקומות שונים? האם לא ניתן לשמר הנהגות הלכתיות כשבני הזוג אינם בני אותו מוצא? האם הרווח שבשימור הניואנסים ההלכתיים שאינם ניתנים לשימור עולה על המחיר שבהפרדה כזו בין חלקי העם?

        IP: 212.143.122.5 דווח על תגובה זו

        • קשקשן צמרת

          דודי יאיר, 09/10/13 17:14

          מה זה "הפרדה כזו בין חלקי העם"?? מי קבע ומי אמר ש"לא ניתן להתחתן"? ראית פסק הלכה בנידון? ניתן גם ניתן. אך נכון כי רובם- משני עברי המתרס- יעדיפו אולי לא לעשות זאת מתוך בחירה. אשה תעדיף להמשיך בהנהגות בית אביה ואמה, באותה הגייה בתפילה ועוד כהנה וכהנה ניואנסים. אין בכך כל פסול. ואצלכם בציבור החילוני ודאי שאין גזענות כידוע. אינטגרציה מושלמת אלעק. ודאי שעדיפים טעמים עקרוניים ומהותיים אלו שיש בהם מממש, על הגזענות הטהורה הקיימת בהיררכיית הקאסטות המעמדיות בחברה הישראלית, שלא זזה ולא התערערה כמלוא הנימה מאז קום המדינה עד היום. פרטים אצל אמנון לוי ואווה אילוז. ולסיכום צ'ופר, אני חרדי אשכנזי למהדרין. והנה ראה זה פלא, אחותי נישאה למותק של בחור שבמקרה הוא דווקא ספרדי למהדרין. וכולם ששים ושמחים והכל מקומו בשלום. "טוב. אתה לא כמו כולם". אז זהו שכן.

          IP: 95.86.113.148 דווח על תגובה זו

          • זהו בדיוק

            לדודי, 09/10/13 17:49

            זהו בדיוק- אין שום הלכה שאוסרת נישואין כאלו, אלא חברה שקיבלה על עצמה את ההפרדה ההזוייה הזו. פרטים אצל אמנון לוי (אריה דרעי מסביר שם מדוע אין סיכוי שיחתן את ילדיו עם אשכנזים- כי אם יציעו למישהו מילדיו להינשא לאשכנזי/ת, זה אומר בוודאות שיש לאותו חתן/ כלה אשכנזים פגם כלשהו).באשר לאחותך- משמח לשמוע, אבל לומר שזה מייצג- זה לטמון את הראש בחול. מעניין אם כותב המאמר גרליק היה שוקל ברצינות לשדך את ילדיו לבני עדות המזרח.

            IP: 212.143.122.5 דווח על תגובה זו

            • כן דודי. הייתי שוקל זאת ברצינות. למעשה לא שוקל, אלא תומך במוצהר (ל''ת)

              חיים גרילק, 09/10/13 20:11


              IP: 93.173.164.127 דווח על תגובה זו

        • והראייה:

          בהמשך לכותב הקודם, 09/10/13 17:39

          בחורה מצויינת מעדות המזרח, גם אם תקבל על עצמה את כל ההנהגות ההלכתיות האשכנזיות, אין לה סיכוי להשתדך למישהו אשכנזי (אלא אם כן מדובר בבעל מום או פגם מסוג מספיק חמור כלשהו

          IP: 212.143.122.5 דווח על תגובה זו

  • 2.

    גרילק,אולי תתחיל לעבוד את ה' במקום לעבוד לבשר ודם ? (ל''ת)

    , 09/10/13 12:59


    IP: 79.180.112.6דווח על תגובה זו

  • 1.

    אחים אחים אחים

    סט, 09/10/13 12:58

    אבל לא מספיק טובים לשידוך

    כולכם גזענים. הרב הקים את ש"ס כתגובה לגזענות שלכם.

    IP: 81.218.166.47דווח על תגובה זו

    • למה לכם להתחתן עם גויים כמונו? (ל''ת)

      סובוטניק, כוזרי, טטרי סלבי, 10/10/13 23:54


      IP: 213.57.254.231 דווח על תגובה זו