• 22.

    להפסיק להשתמש בביטוי''דתי לייט'' גם אם בדרך צחוק-זה מוטמע בציבור ושופט

    מגידיש, 30/12/12 08:58

    קהילה הולכת וגדלה של אנשים חושבים לפני שעושים.אנחנו לא ''לייט'' בכלל ומשקיעים הרבה יותר כובד מחשבה מאלו שהם אכן ''לייט''-כי לא חושבים-מה שהרב אמר עושים,מה שניכתב בדורות שונים לחלוטין מאיתנו מקיימים ואין צורך להיות כבד.רק החדשניים בודקים בציציות עצמם,בלבד,ומה מקומן של הליכות/הלכות שונות בדור של מחשבים,סמרטפונים,מדינה עצמאית וכד'.
    אמור מעתה ''דתיים חושבים''.

  • 21.

    פתח בכד וסיים בחביתה

    הפרקליט, 25/12/12 12:47

    עניין הצומות ניתן לדיון.

    אבל למה לתלות את הצורך בסנהדרין, החשוב כשהוא לעצמו, בסוגיה שולית של הצומות.

    סנהדרין צריך מהרבה סיבות אחרות, והסנהדרין לא תקום בעתיד הנראה לעין, מהרבה סיבות אחרות.

  • 20.

    אף אחד לא אמר שמצווה לצום, אבל אף אחד.

    יצחק, 24/12/12 10:36

    אבל העובדה היא שהרבה חברה שמחפפים במצוות דאורייתא, מחפפים גם פה ולהיפך.
    אבל שום צום, למעט יום כיפור, אינו מהתורה ואינו מצווה.

    שנה לפחות את הכותרתץ

  • 19.

    עד שלא יבנה בית המקדש , צריך לצום! קצת ענוה לא תזיק לך! (ל''ת)

    לאה, 24/12/12 08:43

  • 18.

    אין חיה כזאת אלוהים. למי אתם צמים בדיוק עובדי אלילים (ל''ת)

    יואב, 24/12/12 04:16

  • 17.

    הכותב מסלף את המקורות ולא יודע לגשת לטקסטים. פרטים בפנים

    בעז, 23/12/12 22:21

    במקרה הראשון הוא הפסיק לקרוא את הקטע מוקדם מידי. אם היה ממשיך עד הסוף (סוף פרק ח) היה מגיע למסקנה המתבקשת שהציטוט המובא הוא התייחסות צינית, לאמור: אם אתם חושבים שהצום ,כמעשה פורמאלי, מועיל במשהו, כדאי שתפסיקו לצום, כי אלוהים לא צריך פאקירים. והנביא זכריה מפרט מה כן צריכות להיות משמעויות הצום, ומתי באמת ראוי שיתבטל - בגאולה העתידית, לאחר קיבוץ כל הגלויות

    המקרה השני הוא לגמרי סילוף, דיסלקציה או חוסר הבנה במושגי יסוד : הגמרא אומרת שהצומות במגילת תענית הם רשות. מגילת תענית אכן נגנזה, והתאריכים הרשומים בה אינם ידועים. אבל צומות החורבן אינם חלק ממגילת תענית והם חובה מוחלטת לכל הפוסקים

    • מציע לבעז לקרוא את הטקסטים בעצמו....

      פ, 24/12/12 09:51

      1 - הגמרא ההוא בפירוש מדבר על צומות החרבןבטבת,תמוז, ותשרי (למעט תשעה באב)
      2 - מגילת תענית אמנם בוטלה - אך הספר קיימת והתאריכים ידועים. למשל תמצא אותו בגמרא שטיינזלץ אחרי מסכת תענית. והיא בעצם ספר של ימים אסורים בתענית או הספד בגלל אירועים משמחים (לא רשימת תעניות) - והתבטלה אחרי חרבן בית שני בגלל הצרות.
      3. אכן פוסקי ימי הביניים פסקו שכולנו בגדר ''רוצים'' - אבל זה בדיוק השאלה - מתי ואיך יוצאים מאותה מצב קיפאון של תמיד ''רוצים'' - הרי המצב מתישהו צריך לבוא על תיקונו....אם אנו מאמינים לדברי הנביא.

      • הבורות במושגי יסוד נמשכת...

        בעז, 26/12/12 00:04

        אהה, בגלל שבגמרא כתוב - רצו צמים, לא רצו לא צמים, מכאן מסקנתכם שהצום הוא רשות?!
        אז לידיעתכם: 4 צומות החורבן במקורן הם תעניות ציבור, וככאלה, האמוראים מסרו את ההחלטה אם הדור יצום או לא יצום בידי ראשי הקהל ופוסקי הדור, ואין הצומות בגדר רשות עבור איזה אדם פרטי. להיפך, מרגע שקבעו פוסקי הדור תענית ציבור, יש איסור הילכתי כללי ומפורש לפרוש מן הציבור ולא להשתתף בצער הציבור, ואין זה משנה מהו הצום ומה מטרותיו.
        ההלכה הנוגעת לדורנו היא ע''פ הרמב''ם (רמב''ם, לא ימי ביינים ולא בטיח), שאכן מזכיר ששורש הצומות במינהג - אבל נהגו בהם כל ישראל שבדורו , כלומר עם ישראל ''הצביע ברגליים'' בעד הצומות ולא נותר לרמב''ם אלא לחלט את המצב הקיים בהלכות תענית וכך זה נמשך להלכה כבר 1000 שנה כמעט ,בכל תפוצות ישראל . מי אתם ומה אתם לבטל זאת בהערות מזלזלות על ''כמה פוסקים מימי הביניים'' ?
        גם קבלת שבת וסליחות מקורם במנהגים שהפכו להלכות האם מישהו מתאר את החיים היהודיים שלנו בלעדיהם?!

      • זאת ועוד

        בעז, 26/12/12 00:10

        בדור שלנו, כל רבני ישראל, מכל הזרמים, סבורים ששיבתינו לארץ וירושליים הם רק סיבה להוסיף בצער חורבן המקדש ולהקפיד על הצומות. אז אם במהרה בימינו יוקם הסנהדרין, האם צפוי בו איזה קול בודד לביטול צומות החורבן?
        ובכלל מלפזר עשן בעיני הציבור. לא מדובר ''דתיים נאורים'' או בלמדני גמרא בערוצים עצמאיים.
        מדובר באנשים שטוב להם ונחמד להם עם המצב שהקניונים וערוצי הבידור למיניהם עומדים על תילם, ובית המקדש חרב

  • 16.

    הלכות למדים מספרי ההלכה ולא מ-NRG ,אם אתה רוצה לחטא (ל''ת)

    אז אל תחטיא את הרבים, 23/12/12 20:31

  • 15.

    תכירו את הכותב

    ירמיהו נביא החורבן, 23/12/12 19:09

    עלי לציין שכותב המאמר הינו יהודי ירא שמיים וכל ההתקפות נגדו שהוא אפיקורס וכו' אינם לעניין.
    לאחר שקראתי את הכתבה גם אני התעניינתי מי הוא הכותב כי חשבתי שמדובר ב''דתי לייט''/איש תורה ועבודה/קונסרבטיבי.
    לעניינו של דבר: הכתבה קצת מוקצנת וישנם דברים רבים בנוסף לצומות שיש לדון בהם (הריגת כינה בשבת, מים שלנו, קרבן פסח, קידוש החודש וכו').
    המתח בין מסורת ומנהג לבין ההקשבה לצורך השעה הוא חשוב אך בדרך כלל המסורת מנצחת בגדול ויש לכך סיבה.
    ההיסטוריה של עם ישראל רוויה במשיחים ואנשי מהפכות שלא תמיד הועילו. לחסידות לקח המון זמן לחלחל עד שהתקבלה ועדיין יש לה ולתורת הקבלה מתנגדים.
    אני חושב שהתורה שבעל פה הייתה התורה שקשובה לצורכי השעה והיא הייתה תמיד במתח עם התורה שבכתב. אכן יש צורך לחדש את התורה שבעל פה אך אני חושב שזה נעשה בצורות אחרות: מוסיקה, יצירה (לדוגמא כתיבה עיתונאית) בתי מדרש שונים, פמיניזם.
    אם בניין המקדש כה חשוב לכותב המאמר (ואני יודע שזה חשוב לו) אז במקום להילחם בתופעת הצום אפשר להתייחס לדברי הנביא ישעיה:
    ''הכזה, יהיה צום אבחרהו--יום ענות אדם, נפשו; הלכוף כאגמון ראשו...פתח חרצובות רשע...אז

  • 14.

    דברים כדורבנות, בן אדם שסתכל למציאות בפנים (ל''ת)

    נעם, 23/12/12 17:53

  • 13.

    לצערנו ניכר שאין הכותב יודע מהי יהדות או חז''ל (ל''ת)

    שנזכה לשוב בתשובה שלימה, 23/12/12 17:52

    • את/ה כן יודע/ת?מהי יהדות?של הרב פיינשטיין או אוירבעך?שלהרב נבון או של

      מימי, 30/12/12 09:01

      הרב מלמד?שלך?או של אתמר ואביה רוזן?

  • 12.

    יש לנו עוד כל כך הרבה מה לתקן

    ד., 23/12/12 17:45

    איפה אתה חי?
    יש לנו עוד כל כך הרבה לתקן! נכון עשינו הרבה, ברוך הד', אבל יש עוד הרבה הרבה מה לעשות.
    והצום לא נועד גירדא בשביל לא לאכול ולהתענות, אלא להוות פסק זמן- לעצור, לחשוב, לראות מה קורה מסביב. מה קורה לי, לך, לנו כחברה, על כל המשתמע מכך.
    מה, הגענו למנוחה ולנחלה שהחלטת לקרוא לביטול הצום?!
    בשורות טובות וחורף טוב
    ד.

  • 11.

    יש הרבה כמותך שמחפשים לכפף בקיום מצוות ואז כדי להרגיע את המצפון

    עפרא לפומך., 23/12/12 16:09

    הם מחפשים תירוצים מגוחכים שמעידים על בורות ולמצער על חשיבה מעוותת שמקורה בריקבון בסיסי באמונה.

  • 10.

    תפתח שולחן ערוך. לא צריך להיות חכם

    אוהד שקד, 23/12/12 15:59

    צריך לקרוא ולראות שזה חובה. הרמ''א כותב שמניקות וחולות לא צריכות לצום. כל השאר - זה חובה.
    נכון שאתה רוצה שלא לצום, אבל זה לא אומר שזו לא חובה.


    אוהד

    • צריך גם לדעת לקרוא שו''ע, לא רק לפתוח

      בנצי, 23/12/12 20:43

      אתה באמת לא הבנת שלא הצום הוא הבעיה אלא הקיבעון שאנחנו צמים כדאשתקד ומניחים את המקדש בחורבנו בלא להניד עפעף ואצבע?

  • 9.

    בסך הכל ישנם 6 צומות בשנה - מה הבעיה לצום?

    יואב, 23/12/12 15:16

    צום גדליה
    יום כיפור
    עשרה בטבת
    תענית אסתר
    17 בתמוז
    תשעה באב

    מי שרוצה לחפף ןלא לקיים את ההלכות שיבושם לו. אבל שלא יתחיל להתפלסף ולהמציא דברים חדשים - הלכות צריך לקיים ומי שלא נוח לו עם קיום מצוות כלשהם ,שלא יימשיך לקרוא לעצמו דתי

  • 8.

    אלו כופרי ישראל ..לא נצום . מחר הם יגידו למה לחגוג את חגי ישראל

    ק, 23/12/12 15:09

    משומדים

  • 7.

    לא יכולתי לנסח את זה יותר טוב !

    פנחס, 23/12/12 14:56

    אני רוצה גם לציין שלפי מסורת חז''ל סדר ברכות תפילת שמונה עשרה מתאר שלבי הגאולה - מברכת פירות הארץ, דרך קיבוץ גלויות, עד לבניין מקדש וכינון מלכות בית דוד.
    הארץ נותן פירות בשפע, קיבוץ הגלויות במצב מתקדם - שלב הבא זה סנהדרין......שם אנו קצת ''תקועים''

    אך כהערה צדדית - אולי על עצם העובדה שאנו עדיין תקועים ולא מצליחים להתגבר ולהתאחד ולהקים סנהדרין - ראוי לצום?

  • 6.

    cool

    zigi, 23/12/12 13:06

    you got a point

  • 5.

    מעניין ומעורר מחשבה ,תודה (ל''ת)

    אבי, 23/12/12 13:05

  • 4.

    ועשו לי ''מבנה תרבותי נטול משמעות'' ושכנתי בתוכם. הכצעקתה ?!?!

    שולי, 23/12/12 12:59

    קשה לי מאד לקבל את אמירתו של הכותב במאמר זה.
    מדוע הכותב לא מסיים ב - אם הבעיה היא חורבן בית המקדש אז תבנו אותו אלא ב - תבנו את הסנהדרין? האם אנו צמים על ניתוץ שיבור ושריפת הסנהדרין? הלא היא התקיימה גם במקומות נוספים לאחר החורבן. אין בדל של היגיון או עקביות בדבריו של הכותב.
    לבסוף נחשפה במערומיה דעתו האמיתית של הכותב על בית המקדש שהוא מבנה תרבותי נטול משמעות, והיא-היא הסיבה לכתיבתו את המאמר. אדם שמכנה כך את בית המקדש בודאי לעולם לא יצליח להבין אנשים הצמים על חורבנו. אם ה''מבנה'' הוא נטול משמעות, מדוע התורה ''ביזבזה'' עליו כל כך הרבה פסוקים? איך הכותב מתייחס לחלקים נרחבים אלה בתורה? האם הוא קורא אותם בכלל?
    אין לי אלא לקבוע שהכותב מביע כאן את הבוז הגלוי שלו שיכול לנבוע רק מבורות עמוקה או מאותה אידיאולוגיה ריקה ונבובה שלוקחת מהתורה רק את מה שמתאים לה...

    • אוי, הבנת הנקרא...... (ל''ת)

      איתמר, 23/12/12 16:20

  • 3.

    קישקוש מקושקש

    הכותב חושב שהוא הראשון שחשב על השאלות הללו?, 23/12/12 12:51

    תמיד משעשע לראות חכמולוגים שבטוחים שהם הראשונים ב2000 שנה האחרונות שעלו על השאלה הגדולה שתשנה את פני ההלכה לנצח...
    כאילו אף אחד ממליארדי היהודים שומרי המצוות שקדמו להם ב2500 שנה האחרונות לא שאל,הקשה, התלבט, דן, כתב, התווכח הפסיד או ניצח בויכוח.

    הפסוקים מצוטטים מראשית ימי בית שני קרי לפני 2500 שנה
    הגמרא מתוזמנת לפני 1600 שנה לערך.
    מאז דנו,התלבטו והחליטו לקבוע צומות מסויימים בדרגה יותר חשובה (ט' באב) חלק בדרגה יותר בסיסית (י''ז תמוז עשרה בטבת צום גדליה) חלק בדרגה הכי נמוכה (תענית אסתר) וחלק גדול ביטלו (כל מסכת תענית).
    בעקבות הקביעה נקבעה דרגת מחוייבות שונה לכל תענית.
    בשורה התחתונה- לפי כל הפוסקים (כן, כן גם אלו שהיו חשופים לאותם מקורות שהעלה הכותב) אדם בוגר ובריא נדרש לצום את צום י' בטבת.
    אפשר לשאול ולתהות - אבל לזלזל ולגחך רק מגחיך את הכותב עצמו.
    אפשר גם פשוט ללכת וללמוד את הסוגיה....
    אבל למה ללמוד אם אפשר לכתוב ספין פובליציסטי בעיתון...

    • אתה קשקשן ןחוכמולוג ושחצן גדול.איש הלכה אמיתי לא כותב כך על ברוא אלקים (ל''ת)

      אבישלום, 30/12/12 09:03

  • 2.

    צודק בכל מילה - אבל אם יהיו סנהדרין - בטוח שהם יחליטו נגד.

    רון, 23/12/12 12:27

    אין מצב שכל איגוד כזה של רבנים יהיה פתוח לשינויים .

    • מי יהיו הסנהדרין ? (ל''ת)

      לא רב, 23/12/12 16:06

  • 1.

    כתבת מעניין, אבל

    הגרנצ''ף, 23/12/12 11:29

    אינני מסכים עם דבריך:
    א. בנושא אימוץ נוקשה של כללי המסגרת - הייתי שמח לדוגמא או שתיים ולא רק לאקסיומה. אבל אני חושב שבכל מקרה לגבי היהדות עיננו רואות הפוך לחלוטין. דהיינו שכל מי שפרק מעצמו את כללי המסגרת הנוקשה ויהיו סיבותיו טובות ככל שיהיו מצא את דרכו מחוץ ליהדות (דוגמא או שתיים: נוצרים, משכילים, רפורמים , להמשיך ? (אל תכריח אותי לומר ניאורפורמים))

    ב. ספציפית לגבי הצום, דברי הנביא לגבי הצומות שאנחנו גזרנו על עצמינו - טוב ויפה ומוכר. אך עדיין איננו פוטר מקיום חובות שנקבעו בידי חז''ל ע''פ סמכות מלאה מאת ה' - ועשית ככל אשר יורוך. (וגם אם לא נקבל על כך שכר עצום בשמים)

    ג. לגבי עצם העניין האם לבטל / לא לבטל, מהו הסטטוס שלנו כרגע והיכן אנחנו על הציר גלות / גאולה. אז אני מקווה שאני לא מפיל אותך מהכסא, אבל רוב מניין ובניין של הוגי הדעות / חכמי ישראל בימינו (גם אלה שלא נמצאים במרקש או לחילופין בבריסק) סבורים שלמרות התהפוכות והנפלאות שחזו עיננו בדורות האחרונים, עדיין אין בזה להגדיר את המצב כגאולה, ולכן אין לזוז חלילה ולשנות משהו בנוגע לתעניות אלו.

    בבניין ציון ננוחם.

    • זה גם לא מצב שמד - אז המצב לפחות רצו/לא רצו

      פנחס, 23/12/12 15:00

      לדעתי הרעיון של רצו צמים לא רצו לא צמים - הוא בדיוק כדי למנוע מצב סטטי וקיפאון - אלא שבמצב ביניים הציבור יבדוק את מצבו לקראת כל צום.

      העובדה שלפני מאות שנה ביאוש של חשכת הגלות יש פוסקים שהחליטו שאנו קבועים במצב של ''רצו'' זה יצר קיפאון מסויים, שלא ברור איך יוצאים ממנו.