|
|
עד כה: 10 תגובות, ב- 8 דיונים.
|
|
|
|
|
|
הוסף תגובה
|
|
 |
8.
God is Love
Aviad Sarshalom,
Imanu El,
03/03/05 15:45
| Beloved,let us LOVE one Yet they tempted and provoked the most High God,and kept not his testimonies.But turned back,and dealt unfaithfully like their fathers,they were turned aside like a deceitful bow.For they provoked him to anger with their HIGH PLACES,and moved him to jealousy with their graven images.When God heared this,he was wroth,and greatly abhorred Israel.Psalm 78:56:60 every one that loveth is born of God,and knoweth God.He that loveth not knowweth not God,for God is Love.In this was manifested the Love of God toward us,because that God sent his only begotten Son into the world,that we might live through him.Herein is Love,not that we loved God,but that we Loved us,and sent his Son to be the propitation for our sins.Beloved,if God so loved us,we ought also to Love one another.No man hath seen God) at any time.If we Love one another,God dwelleth in us,and his Love is perfected in us.Hereby know we that we dwell in him,and he in us,because he hath given us of his Spirit.And we have seen and do testify that the Father sent the Son to be the Saviour of the world.Whosoever shall confess that Yeshua is the Son of God,God dwelleth in him,and he in God.And we have known and belived that Love that God hath to us.God is Love,and he that dwelleth in Love dwelleth in God,and God in him.Herein is our Love made perfect,that we may have boldness in the day of judgment because as he is,so we in the world.There is no fear in Love,but perfect Love casteth out fear,because fear hath torment.He that feareth is not made perfect in Love.We Love him,because he first Loved Us.If a man say,I Love God,and hateth his brother,he is a liar,for he that loveth not his brother whom he hath seen,how can Love God,whom he hath not seen? And this commandment have we from him,That he who loveth God Love his brother also. 1John 7-21.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
7.
אין מורידין ואין מעלין
אפרת,
27/02/05 11:29
| היחס לגויים ביהדות הוא דו ערכי, מחד- כפי שהוסבר בכתבה, יש לאהוב ולכבד אותם כבני אדם- יצירי כפיו של בורא עולם (ועם גישה זו אני מזדהה לחלוטין) אך מאידך, אין מפקחין עליהם את הגל בשבת, וחמור מכך- אין מורידים- אך גם אין עוזרים להם להינצל מנפילה לבוא, והמשמעות- אנחנו לא צריכים לדאוג באמת לגויים אלא רק מפני דרכי שלום- או במילים אחרות, משום איבה. הדאגה שלנו לגוי, על פי הבנתי, נובעת מהאינטרסים הצרים שלנו לעצמנו. כדי שלא ישנאו אותנו ויזיקו לנו.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
6.
נצרות?
שלום,
ירושלים,
26/02/05 22:13
| כגודל האור כן גודל הצל. אהבה אוניברסלית, כפשוטה, הרי היא הטפת הנצרות. אני לא נכנס כרגע למה קורה שם בפועל. והיהדות אכן סגרגטיבית יותר כידוע (ועיין קורח ועדתו), אם כי מגמתה האחרונה היא תיקון עולם (!). בכל אופן קשה להטיף ולחזק הבנה אחת ללא ראיית - גם -מגבלותיה
הגב לתגובה זו
|
|
 |
5.
Doctors in Hospitals
Alex,
Jul,
26/02/05 21:47
| Justifying our impossibility as Jewish people to love by citing “pilpuley - lashon shel chachamim’ like: who should be loved first, who should be second, won’t help! We should look at Doctors in hospitals when providing (without discerning) medical assistance to the most needed: That’s the kind of love we should aspire to. Its very hard to attain, but want it or not, that’s divine love, and no excuses are valid. With regard to the education point: mere exercise and self-discipline isn’t good enough so exercising repetitive rituals isn’t the answer: conscious awareness and true love of G-D is. Furthermore, in certain people rituals might lead to emptiness and to an immoral lives, so they should be exercised only by extremely moral persons, with extreme caution. Only developing the conscience, giving a good example, and aspiring to a Zadik life, is the answer. Excuses or shortcuts, such as attendance of repetitive rituals, or reading interpretive “pilpuley - lashon“ would help us Jews!!
הגב לתגובה זו
|
|
 |
4.
תמיד
Anat,
Lima - Peru,
26/02/05 16:40
| תודתי לשלום רוזנברג על כל מה שלמדתי ממנו לאורך השנים. אני מקווה להמשיך ללמוד ממנו ומרבני צהר ומרבני תאיר ומרבקה יפה המפרסמים כתביהם במעריב. לדעתי מאמריו של רוזנברג חייבים להתפרסם תמיד במעריב NRG ולא רק בעיתון האלקטרוני. כל הכבוד לבית מעריב על מדור ''יהדות'', חובתינו לשמור לשמר וללמד ערכי עם ישראל ודרך ארץ.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
3.
יהודים לא יודעים לאהוב
lior,
tel aviv,
26/02/05 16:30
| יהודים לא יודעים לאהוב, הקנאה נעבירה אותם על סוף דעתם, והדבר מביא אותם לידי עבירה . הם מסתכלים על שכניהם ובכל הזדמנות מנסים לפגוע, מתלוננים לרשויות, ולכל גורם שיכול למנוע משכניהם את האושר . אין אדם שמח בחלקו. ולכן הבדיחה יהודים זה כמו זבל ביחד הם מסריחים . תפזר אותם בשדה היבול יעלה יפה.
הגב לתגובה זו
|
|
 |
ועל-אף הציניות
קהלת,
הר ציון,
26/02/05 20:12
| |
 |
2.
ידוי אבנים בשבת , וקריאות שבס
יש בי אהבה....,
26/02/05 12:28
| אהבת הבריות החרדית היא מן האהבות המפורסמות בעולם, וכל אבן הנזרקת בשבת תוך קריאות שבס רק מוכיחה זאת. גם הפשקוולים המפורסמים בשכונות החרדיות הם סוג של אהבה. ואפילו הסכסוכים האלימים בישיבת פוניבז' - מקורם באהבת לרעך כמוך... אז... שלא יעבדו עליכם...
הגב לתגובה זו
|
|
 |
1.
לא הבנתי מדבריך,קודם צריך
נטע,
25/02/05 06:58
| לדאוג לעניי עירך ואח''כ לשאר,אבל מכיוון שהיהודים היו בגולה וכעת ישנו מצב של יהודים בכל העולם ,הרי שחיי היהודים קשורים לגויים,אז מי הם עניי עירך ?
הגב לתגובה זו
|
|
 |
שאלה נפלאה
אלי,
25/02/05 14:02
| ''עירך'' אינו בהכרח מונח גאוגרפי אלא גם ענין רגשי-חברתי.
ההלכה מצווה אותנו לדאוג לקרובים שלנו במעגלים מתרחבים (ראי הלכות צדקה) ז''א קודם כל למשפחה הקרובה לקהילה וכן הלאה.
אמנם ההלכה מצווה עלינו לתת צדקה גם לגויים מדרכי שלום (לעודד שכנות טובה ולמנוע עוינות) אבל מצוות הצדקה מיועדת ליהודים.
הגב לתגובה זו
|
|
|
|
|
|
|