• 26.

    מה יהיה בזמן תחית המתים ..מה יקום ,אדם או פסל עץ ? (ל''ת)

    בבא ברוך מס'ש, 15/08/09 10:23


    IP: 89.138.67.105דווח על תגובה זו

  • 25.

    החיים נמשכים

    ornalavi , 20/06/09 21:25

    החיים נמשכים. אני כתבתי בצוואה שלי שאני מבקשת לזרוק את גופתי למימי ים סוף, למקום שבו נהרגה בת זוגי הראשונה, נלי יוסטר. אני רוצה להתאחד אתה, ובהזדמנות זו לבקש סליחה מן הכרישים והדגים שרצחנו אז למטרות גסטרונומיות.

    IP: 89.139.78.235דווח על תגובה זו

  • 24.

    אני מוכנה

    vegbow , 07/06/09 18:33

    שמעתי על הרעיון כבר בעבר. העץ יכול לשמש מבחינתי גם מסתור לבע"ח: ציפורים, חתולים וכ'ד...

    IP: 79.181.141.125דווח על תגובה זו

  • 23.

    זה רעיון כביר אבל

    ליה, 06/06/09 10:49

    כדיי לאפשר זאת צריך להקבר במקום פרטי..ולמי יש כסף לזה ?????????

    IP: 89.138.94.11דווח על תגובה זו

    • בדיוק!

      עודד גלעד , 06/06/09 23:39

      הרעיון הוא שהקבורה תיעשה באזורים שממילא מיועדים לייעור, כך שהאדמות הללו יכולות להינתן בחינם על ידי המדינה. למיטב ידיעתי גם היום הקבורה בבית עלמין קרוב ממומנת במלואה על ידי הביטוח הלאומי - ההוצאה העיקרית של המשפחות היא על מצבות האבן...

      IP: 217.132.23.6 דווח על תגובה זו

      • אפשר גם לנטוע עצים בבתי הקברות, במקום הבטון

        נסרין, 12/09/09 21:07

        בתי קברות של שנות ה-2000 יראו כיערות, נחמד.

        IP: 84.228.47.224 דווח על תגובה זו

  • 22.

    כאילו קראת את מחשבותי

    עודד ק., 04/06/09 21:23

    זה בדיוק מה שאני חושב כבר מספר שנים. הרי בתי הקברות שסביבנו הם לא יותר ממפעל הנצחת מוות חיוור, קר ומחריד.

    אחד הסיפורים מעוררי ההשראה עד לכדי מיתוס בהיסטוריה שלנו הוא סיפור מציאת מקום מנוחתו של אבשלום פיינברג, מי שהיה מאנשי מחתרת נילי שפעלה בארצנו בתחילת המאה ה- 20.

    לאחר שנותק הקשר בין אנשי ניל''י שבארץ ישראל לבריטים שבמצרים, נעשו ניסיונות לחדש קשר זה. לאחר כמה ניסיונות שכשלו, החליט אבשלום פיינברג לנסות להגיע לחצי האי סיני בדרך היבשתית. באותה עת היה כבר אהרון אהרנסון במצרים, וניסה ליזום את חידוש הקשר עם אנשי הארץ. הוא חשש (וגם קיווה) שפיינברג יעשה צעד כזה, וב-8 בדצמבר, בטרם הגיעו למצרים, רשם ביומנו: '' מה-רבה תהיה ההפתעה אם אבשלום יימצא שם...''. פיינברג לא ידע כי אהרנסון נמצא במצרים, והלחץ הכספי של התחנה לניסויים חקלאיים בעתלית, עליה היה מופקד בהיעדרו של אהרנסון, יחד עם גורמים נוספים, הניעוהו לצאת בדרך למצרים ולסכן את חייו. בינואר 1917, ככל הנראה ב-13 לחודש, יצאו אבשלום פיינברג, יוסף לישנסקי ומורה דרך בדואי לדרכם אל עבר קווי הבריטים, רכובים על גמלים ומחופשים לבדואים. בלילה שבין ה-19 ל-20 בינואר, תעו בחולות סביב רפיח, כיוון שלא היה להם מצפן והדרך לא הייתה מוכרת להם. מורה הדרך הבדואי נותר, ככל הנראה, מאחור. כשהאיר השחר, הותקפו פיינברג ולישנסקי בידי קבוצה גדולה של ערבים. פיינברג נהרג תוך חילופי היריות, ומקום קבורתו לא נודע מזה שנים. רק לאחר מלחמת ששת הימים נמצאה גופתו קבורה תחת עץ תמרים מרהיב שכונה ע''י הבדואים קובור אל יהוד - קבר היהודי. מתברר שפיינברג נהרג כשבכיסו גלעין של תמר שהיה לו צידה לדרך, גלעין זה שהפך לעץ מצמיח פירות מתוקים קיבל את מתנת החיים מאבשלום...

    מאז ששמעתי את הסיפור המדהים הזה, החלטתי שכך אני רוצה להיקבר בעצמי.

    זוהי המורשת היפה ביותר שנוכל לתת לצאצאנו: המשכיות החיים דרך הטבע, ולא עצירתם ע''י אנדרטה חסרת חיים.

    IP: 192.114.2.47דווח על תגובה זו

    • דקל אבשלום הוא גם מקור ההשראה שלי (-:

      עודד גלעד , 04/06/09 23:30

      את הסיפור שמעתי מאבי כנער צעיר והוקסמתי ממנו, אבל לא לקחתי את היוזמה לעשות איתו משהו רציני. אומרים שהמצאות ורעיונות חדשים צומחים סימולטנית אצל אנשים רבים באותה תקופה, ואני כל כך מאושר לראות שיש שותפים לדעתי ולרצוני הזה, בעיקר כי אני יודע שלבדי לא אוכל לעשות כזה שינוי מונומנטלי - תרתי משמע - בתרבות הזיכרון בישראל.
      הוספתי את תמונת הדקל ואת הסיפור בקצרה לעמוד הקבוצה בפייסבוק. תודה לך עודד!

      IP: 89.138.22.142 דווח על תגובה זו

  • 21.

    אני מכין רשימת קשר של תומכי הרעיון

    עודד גלעד , 04/06/09 16:48

    אנא פנו אלי בדוא"ל odedgilad בג'ימייל.קום

    IP: 85.250.93.42דווח על תגובה זו

  • 20.

    הוצאת לי את המילים מהפה...

    אחת, 04/06/09 08:14

    כבר זמן רב אני טוענת שצריך פתרון אחר למדבריות השיש. ההולכים ומשתלטים על הקרקע.

    רעיונות:
    1. במקום מצבה - צמחיה חסכנית במים. מתאים גם לקברים שכבר קיימים. אם אי אפשר להשתמש באדמה, לפחות שהשטח ישמש כ''ריאה ירוקה''.
    2.ערי קבורה תת-קרקעיות (אפשר לראות דוגמא אמיתית בבית שערים, מקום קבורתו של ר'יהודה הנשיא ועוד). כך מתחת לאדמה יש בית קברות. ומעל, שטח לטיולים ולחיים.
    3. קבורה משפחתית בדומה ל''נאסף אל אבותיו'' (הסבר לכך כבר כתב מגיב 17).

    כך גם נשמר ''כבוד המת'' וגם ''כבוד החי''...

    IP: 79.176.228.55דווח על תגובה זו

  • 19.

    הבעיה היא לא המצבות- אלא הקברים עצמם

    מציאותי, 04/06/09 07:19

    הפתרון היחיד לטווח ארוך הוא שריפת הגופות.
    זה לא משנה אם תשימו פרח או עץ במקום חתיכת שיש, עדיין נשאר עם שטחים שלמים של ניתנים למגורים, לטיול או פשוט לפיתוח נופי (פארקים) בגלל שהאדמה מלאה בשרידי אדם על כל המשמעויות הדתיות, תרבותיות הנגזרות מכך שמרתיעות אנשים-לא ניתן להשתמש באדמה.
    מה שהכי גרוע הוא שאחרי מקסימום 50 שנה אף אחד יותר לא בא לבקר בקבר וזהו, נשארנו עם חתיכת שיש יתומה.
    הפתרון הוא לשרוף גופות ולפזר את האפר, עדיף בים. זה פתרון אקולוגי שחוסך את המקום שקבר תופס ומאיץ את תהליך מחזור החומרים בטבע.
    מה לעשות, אני לא קונה את הסיפור של תחיית המתים וכמוני יש עוד רבים.

    IP: 192.116.207.179דווח על תגובה זו

    • יערות עלמין

      שימי רף, 04/06/09 11:10

      העץ משפר את עולמם של החיים. הגוף הפיזי שלי ימשיך להתגלגל במחזור החיים.
      השריפה אינה משפרת את הסביבה. אולי חוסכת מקום, אבל מכלה משאבי טבע ומזהמת.

      IP: 84.110.43.44 דווח על תגובה זו

      • יערות עלמין - ביטוי נהדר! (ל''ת)

        עודד גלעד , 04/06/09 18:33


        IP: 89.138.22.142 דווח על תגובה זו

  • 18.

    ממש אקולוגי...עכשיו כל אחד ירצה עץ מלמעלה - איפה נמצא שטח לכולם?

    catas , 04/06/09 02:09

    השיטה הנכונה - כמו הנוצרים - בקומות, ואז גם נשאר יותר מקום בין הקברים, גם לעצים.
    אין לנו בישראל מספיק אדמה לבזבז , והמצב רק מחמיר. אנו בדרך להיות המדינה הצפופה ביותר במערב.

    IP: 77.126.53.144דווח על תגובה זו

  • 17.

    קבורה כפי שקברו אבותנו.

    שמוליק, 04/06/09 00:44

    בתנ''ך מופיע פעמים רבות הביטוי ''נאסף אל אבותיו''. ביטוי זה אינו ביטוי ציורי, אלא מתאר מצב אמיתי בו שרידי גופת האדם נאספו אל בור בו היו שרידי גופות אחרים של בני אותה משפחה.
    דבר זה התנהל בדרך הבאה: קודם הניחו את הנפטר במערה ונתנו לו להירקב במשך שנה. לאחר שנה הוציאו את עצמותיו לבור המדובר, ובכך השלימו את התהליך. בבור כזה יכלו להיאסף עצמותיהם של מאות אנשים, ובכך נחסך מקום רב.

    ההלכה היהודית מכירה בסוג זה של קבורה וקיים מושג שנקרא ''יום איסוף עצמות''.

    לדעתי, לא יהיה מנוס להנהיג משהו דומה בישראל. עתודות הקרקע הולכות ומצטמקות, ומה יעשו בדור הבא? לחברא קדישא הפתרונות...

    שיהיה ברור, אני אדם דתי, הרואה זאת דווקא מנקודת מבט של היכרות עם המקורות היהודיים בעניין.

    לדעתי חובה לחוקק חוק ''פינוי קברים'', שיקבע שקברים שאין להם קרובי משפחה חיים, או שכל נכדיהם אינם בחיים יפונו. העצמות יטופלו בכל הכבוד הנדרש, יושמו בתיבות קטנות עם שם הנפטר ופרטיו כפי שהיו על המצבה. את התיבות יניחו בצורה מסודרת ובצפיפות במגדלי בטון שיוקצו לצורך העניין, ושיהיה מי שישמור עליהם. ניתן יהיה להכניס במגדל כזה, נניח בגובה של 3 קומות, שרידים שלעשרות אלפי מתים. הקברים שיפונו ישמשו לטובת מתים חדשים וכן הלאה. בקצב הזה יקח אלפי שנים עד שתיווצר בעיית קברים חדשה.

    איסוף עצמות בגירסה מודרנית- מה דעתכם?

    IP: 87.69.1.89דווח על תגובה זו

    • מעניין מאוד.חומר למחשבה (ל''ת)

      רונן, 04/06/09 07:40


      IP: 122.111.250.152 דווח על תגובה זו

    • שלום שמוליק

      עודד גלעד , 04/06/09 16:45

      פנו אלי מספר אנשים מרקע דתי המבקשים לחדש את נוהג הקבורה היהודי העתיק, וזה נשמע לי מבורך. אתה מוזמן לפנות אלי ואקשר אותך אליהם. אני odedgild בג'ימייל

      IP: 85.250.93.42 דווח על תגובה זו

  • 16.

    זה מה שאנחנו עשינו בקברה של אמי. אני כל פעם נפעמת איך הוא גדל כל שנה (ל''ת)

    סערה , 04/06/09 00:39


    IP: 192.118.0.231דווח על תגובה זו

  • 15.

    תודה לך.

    טרנסנדנטלית , 04/06/09 00:38

    נתת ביטוי למחשבה שהיתה בי לפני שנים.


    ונגנזה.

    הגיע הזמן לישם אותה.

    IP: 80.230.118.55דווח על תגובה זו

  • 14.

    הצעה מהפכנית: לכסות בעפר בתי עלמין שהתמלאו לפני כמה דורות, ולקבור.

    חן, 04/06/09 00:33

    יש לי הצעה מהפכנית למקומות קבורה:
    לכסות בשכבת עפר בתי קברות שהתמלאו לפני כמה דורות, וכבר אין בני משפחה שמבקרים, ולקבור בשכבת העפר החדשה. זה יצור רבבות מקומות קבורה חדשים.

    IP: 77.126.123.247דווח על תגובה זו

    • כמו בפראג... (ל''ת)

      במבי, 04/06/09 08:29


      IP: 90.179.176.143 דווח על תגובה זו

  • 13.

    כל הכבוד. גם אני תמיד חשבתי כך.

    אורן, 04/06/09 00:32

    בכל פעם שאני עובר ליד בית הקברות של חולון, אני מזדעזע מחדש משטח האדמה האדיר, בלב המרכז, אשר מבוזבז על להיות ''מדבר של שיש''.

    לא גרים בו, אין בו פארק יפה עבור ילדים לשחק בו, אין בו מבני ציבור. הוא רק מאוכלס על ידי אלה שאין להם שום צורך עוד בחפצים חומריים.

    אני יודע שאני לא רוצה לסיים כך את דרכי. זה בעיני מבזה את המת, יותר מאשר מכבד אותו.

    IP: 87.70.119.107דווח על תגובה זו

  • 12.

    המון תודה,

    עירית, 04/06/09 00:32

    רעיון מצויין שאני מאמצת מייד והודעתי לקרוביי שזה רצוני שישתדלו למלאו.

    IP: 217.132.214.17דווח על תגובה זו

  • 11.

    רעיון נפלא אני מאמצת

    רונית, 04/06/09 00:15

    רונית אישתו של ערן
    ד''ש

    IP: 77.127.77.125דווח על תגובה זו

    • כיף לשמוע!

      עודד גלעד , 04/06/09 11:13

      ד"ש בחזרה (-:

      IP: 217.132.8.87 דווח על תגובה זו

  • 10.

    חכם גדול מה אם תהיה שריפה

    מי אתה, 04/06/09 00:12

    הלך כל הבית קברות ועשרות אלפי אנשים יוכו בהלם מהחרבת מקום קבורתם של יקיריהם

    IP: 89.138.50.240דווח על תגובה זו

  • 9.

    נשמע נכון- חבל שלא הצלחתי לעשות כך עבור אמי

    רעיון מקסים, 04/06/09 00:11

    היא הייתה מאד אוהבת את הרעיון, כי אהבה כל כך צמחים מכל הסוגים...

    IP: 77.125.13.190דווח על תגובה זו

  • 8.

    גדול

    nissimkol , 04/06/09 00:08

    רעיון מצוין,

    IP: 87.210.41.4דווח על תגובה זו

  • 7.

    רעיון מעניין אבל לא בטוח ש..

    דניק אוקראינה, 03/06/09 23:27

    לא בטוח שנרגיש בנוח לשבת סביב עץ או להלך ב''פארק קברות'' כשידוע מה נמצא שם מתחת לאדמה..

    IP: 194.6.197.33דווח על תגובה זו

  • 6.

    עדיף כבר להישרף במכון עלי שלכת

    מ, 03/06/09 23:25

    שרפה במכון עלי שלכת תתרום לסביבה,וגם תפגע
    בכיסם על אותם נצלנים מחבר קדישא.אז יאללה
    לדרך

    IP: 77.127.188.2דווח על תגובה זו

    • יחצ''ן (ל''ת)

      שריפה=פגיעה בסביבה=קבורה לא יהודית, 04/06/09 10:30


      IP: 134.191.254.38 דווח על תגובה זו

  • 5.

    קבורה יהודית.

    חיימקיס, 03/06/09 22:54

    גם עם אני מסכים עם חלק גדול מדברי מגיב מספר 2 ( אינני אדם דתי ), עדיין לדעתי הבעיה היא ההתנגשות במנהגי הקבורה היהודית. אינני בטוח שמנהגי הקבורה היהודיים מאפשרים נטיעת עצים מעל קבר. השורשים שיגיען לשלד של הגופה מתחת יפוררו אותו וזה בדיוק מה שנקרא חילול כבוד המת. צריך למצוא דרך שתכבד גם את המתים וגם את החיים. נכון להיום, בבתי הקברות משתוללים אנשי חברה קדישא ועושים בדיוק את ההיפך. הם עוקרים עצים מבטלים שבילים ומנצלים כל דרך להוסיף חלקות קבורה שברובן משמשות למכירה ולהכנסת כסף טוב לחברות הקדישא ולאנשיהן. צריך פשוט לחוקק חוקים ברורים וחד משמעיים, לקבוע נוהל של תכנון בית הקברות מהיבט גודל השבילים, רווחים בין מצבות וכו'. בדיוק כמו שמכינים תב''ע.
    ביום שיהיו חוקים ברורים ותבוצע אכיפה המצב ישתפר פלאים. במקביל צריך להמשיך לחפש דרך ולמצוא פתרון ירוק גם לבעיה זו. ( קבורה בקומות איננה דבר ריאלי ומכובד, אי אפשר לחייב מבקרים ואבלים להגיע עם סולם לבית הקברות בבואם לפקוד את קבר יקירם ולהדליק נר נשמה ).

    IP: 93.173.128.168דווח על תגובה זו

    • קבורה יהודית?

      בר כוכבא, 04/06/09 00:21

      מה שמכונה קבורה יהודית זה העתקה מקבורה של גויים ארופאים.
      קבורה יהודית זה לקבור רק את העצמות, בתיבה, ביחד עם עצמות המשפחה, במערה.
      זה תופס %5 מנפח הקבורה המונהגת היום.

      אפשר לעשות את זה ככה, ולאשר קבורה נפרדת רק לאישי ציבור ורבני ערים וכו

      IP: 69.117.190.57 דווח על תגובה זו

    • לפי ההלכה-זה בעייתי ולא מהסיבה שציינת.. כמו כן למצבה יש חשיבות רבה (ל''ת)

      לנפטר-זה עניין רוחני,ללא קשר ליופי וכו'., 04/06/09 00:43


      IP: 77.126.199.6 דווח על תגובה זו

  • 4.

    רעיון מצויין. אנחנו ביצענו קבורה סביבתית יותר לאימא....

    צוק, 03/06/09 22:54

    לפני שנה קברנו את אימי.
    הצורה שאנחנו בחרנו בה היא לקבור אותה באותו הקבר בה קבור אבי. כך ששניהם טמונים בחלקה שיועדה בעבר לאדם אחד. זה חוקי מבחינה הילכתית ואפשרי בבתי הקברות.

    גם המצבה שעל הקבר היא מצבתו של אבי שעליה אוספנו את שמה של אימי.
    כך אפשר להכפיל את כמות המתים שניתן לקבור בבית הקברות קיים.

    בעתיד אולי יתאפשר לקבור בחלקה אחת יותר מזוג כפי שהיה נהוג בתקופה הקדומה בקברו משפחות בחלקות קבר.

    IP: 89.139.27.235דווח על תגובה זו

  • 3.

    אנחנו חיים במדינה שמקדשת את המתים ע"ח החיים

    amitos1978 , 03/06/09 22:49

    "ערי המתים" שמזכיר עודד ממחישים את זה יפה :
    רובנו חיים בבתים משותפים אבל מתים בתוך וילה.
    בקצב הזה לא יישארו לנו משאבים לחיים ...

    מופע נוסף של אותו עניין הוא העדפת קברים ע"פ מיגון של בית החולים ברזילאי ועוד ...

    IP: 79.180.19.72דווח על תגובה זו

  • 2.

    אני מציע פשרה של שילוב הנצחה ויער

    אוהב סביבה, 03/06/09 22:04

    רוב החיים עכשיו היו רוצים שישאר להם איזה זכר בעולם אחרי מותם (גם אם רק לדור או שניים), וגם לקרובי הנפטרים חשוב שתהיה נקודת זכרון כזו. פתרון אפשרי הוא לוותר על שטח השיש, ולהשאיר רק מצבה עם פרטים של הנפטר (מוצבת אנכית או באלכסון לחסוך מקום), ובמקום המתפנה אפשר לנטוע יער (רצוי מצמחיה מקומית לחסוך במים), ולאפשר ''יאר צייט'' מכובד. ממילא במקומות כאלה יש נוכחות של אנשים בערך שעה בשנה, ואפשר לנצל את המקום הזה לטיולים ולכל פעילות שתכבד את המתים.

    IP: 217.132.9.254דווח על תגובה זו

    • קבורה יהודית. (ל''ת)

      חיימקיס, 03/06/09 22:46


      IP: 93.173.128.168 דווח על תגובה זו

  • 1.

    בעיניי זה מקסים (ל''ת)

    מיה, 03/06/09 20:59


    IP: 84.108.20.20דווח על תגובה זו