כבוד השר להגנת הסביבה, מר גלעד ארדן,
1. מהי עלות הגריטה, המיון והשינוע למרכזי מיחזור של כל רכב שייגרט ?
2. מהו שיעור הזיהום הסביבתי שייגרם בעצם
תהליך הגריטה של כל רכב ?
3. מהי עלות הטיפול וההטמנה של חומרים רעילים המצויים בכל רכב ואשר אינם ראויים\\
ניתנים למיחזור ?
4. מהו שיעור הזיהום השנתי שגורם רכב X
המועמד לגריטה ואשר בעליו שיזכה את בעליו
בסך 3000ש''ח ?
אדוני השר,
גם אם נניח שבכל שנה ייגרעו ממצבת רשות הרישוי כ 6000 כלי רכב, התוצאה הוודאית
היחידה תהיה שמהקופה המשותפת של אזרחי
המדינה ייגרעו כעשרים מיליון ש''ח שיועברו
לכיסיהם הפרטיים של האזרחים.
בתוכנית המוצעת שמטרת המוצהרת להפחית
את זיהום הסביבה, אין כלים, קריטריונים ושיטות למדידה, מעקב ובקרה של התועלת
התרומה והכדאיות ביישום החוק וביצוע התהליך,
לסביבה בכלל ולמשק בפרט.
במדינות בעלות תעשיית רכב קיים אינטרס
כלכלי לאומי לעודד את האזרח להחליף ישן בחדש
והמחוקק מתאים את הוראות השעה לנסיבות
בצעדים מגוונים שביניהם סובסידיה ליצרן
ו\\או לצרכן.
במדינת ישראל, בה כמות כלי הרכב גדלה כל
שנה בכ 8-10% והפער בין קצב סלילת הכבישים והתשתיות לקצב הגידול במס' כלי הרכב רק הולך וגדל, חובת הממונים והאמונים על
הגנת הסביבה כאינטרס של הכלל לתווך רחוק
וכאינטרס של הפרט בתווך המיידי, במסגרת
האפשר שהיתכנותו מוכחת, לרכז את היוזמה
המחשבה והמשאבים לתחומים ופעולות שהתועלת
מתוצאותיהן ברת מדידה לצורך בקרת כדאיות.
לפנינו הדוגמאות של מיחזור הבקבוקים,
או מיחזור הצמיגים, המדינה משלמת....
למי שהיא משלמת, האזרח הקטן, הצרכן
שהוא ליבת העניין, לא רואה אגורה בתמורה
לחלקו במאמץ, והמשרד להגנת הסביבה אפילו
אינו מעלה על דעתו לערוך מחקר שיבדוק
את דעת הציבור על התוצאה...
הציבור יכול לדעת שנאספו X טון או Y מיליון
בקבוקים.
הציבור אינו יודע והמשרד להגנת הסביבה לא
מספר בכמה % הופחת או נמנע זיהום לסביבה ?
אדוני השר,
צריך להיות לפני אך לצערנו מאחורי המילים
איכות והגנת הסביבה מסתתר מונח שהוא המטרה
והייעוד של השמירה וההגנה על איכות הסביבה
והוא תוחלת ואיכות החיים.
בהעדר מחקר ותשובות מהמשרד להגנת הסביבה
נאלץ הציבור לשאול את עצמו מה איכות
ומידת ההשפעה של יוזמות המשרד להגנת הסביבה
מהסוג של איסוף הבקבוקים על איכות המים
או גריטת מכוניות על איכות האוויר,
אדוני השר,
החדשות הטובות הן שהציבור למד לערוך
מחקרים ומשאלים בעצמו בכל הנוגע למה
שטוב לציבור...
החדשות הרעות הן שהציבור למד מהמציאות
שיוצרים שליחי הציבור כי הנזק שגורם
איסוף הבקבוקים עולה על התועלת
מחקרים מוכיחים כי רוב בני האדם
מעדיפים לחיות עד גיל 85 באווירה טובה
על פני האפשרות לחיות עד גיל 90 באוויר
שהמתפרנסים מהמיחזור לשמירתו...
יושבים או ישבו מאחורי סורג ובריח