• 26.

    צודק צודק צודק. חובה לבקר

    צה''ל מוציא משלחות, 14/04/09 00:47

    מי שלא ביקר שלא ידבר שטויות. הייתי שם בשנה שעברה עם קציני צה''ל נוספים. ציונות ועניין רב

  • 25.

    ''כשלושה מיליון פולנים לא יהודים נרצחו והושמדו במלחמת העולם השנייה''

    Yossi, 10/04/09 08:17

    ורובם, אם היה להם את היושר, היו אומרים כמו הרשע בשירה של לאה גולדברג:

    אמר הרשע: אבי, אבי,
    אינני חפץ לְרַחֵם,
    כי יבשה דמעתי, וַיִקְשֶה לבבי
    בראותי מֶה עשו לכם.
    בראותי את בתך הקטנה בדמהּ
    מקמצת אגרוף פעוּט,
    וריסיה נוגעים בעפר-אדמה,
    ועֵינָה מְשַוַּעַת: לָמות!
    בראותי להקות של כלבים מְשֻסִּים
    בתינוק כחוש-בשר בן חמש;
    בראותי הנָסים מבתים הרוסים
    אל השְחור, אל הבור, אל האש.
    ונדרתי להיות ערירי וחפשי,
    אכזרי וצונן וזר, -
    עד שבאו אלי מבקשי נפשי
    ודיני, גם דיני, נגזר.
    אין מְתֹם בנפשי, אין מְתֹם בבשרִי,
    הִשִיגתני נקמת אדנָי.
    והגעתי אליך בודד ונכרי.
    ואתה הקהה את שִנַּי.

  • 24.

    מעניין ונכון

    ריקי - מחנכת מצפת, 10/04/09 00:32

    כמחנכת אני מסכימה עם התכנים. אדגיש כי ההכנה טרם המסע וקביעת הגבולות החברתיים לבני הנוער היא ראשית הדרך. כמה בני נוער חצופים יצרו תדמית רעה ואני תמהה מדוע קומץ זה תופס כותרות לעיתים על חשבונם של עשרות אלפי בני נוער שבקרו בפולין ואף באתרים היסטוריים קשים אחרים על אדמת גרמניה. מרבית בני הנוער שואבים תוכן ןאמות מידה היסטוריות ומוסריות שישמשו אותם במהלך כל חייהם ולכן חשוב לשמר את מסורת הביקור במחנות ההשמדה ובאתרים המשוקצים

  • 23.

    חבל שאנשים צריכים לנסוע כדי להבין, אבל אם זה מה שצריך אוקיי...

    mnementh , 10/04/09 00:25

    רק חבל שתורמים כסף לכלכלה הפולנית בגלל זה. בכל מקרה, צריך לחנך שישראל צריכה להיות קיימת גם אם לא היתה שואה כמובן. זה קריטי

  • 22.

    כמי שחוותה את חויית המסע לפולין

    חשוב מאוד- במתכונת הנכונה..., 10/04/09 00:09

    ראשית, אציין שהמסע לפולין שעברתי לפני 11 שנים אכן היה אירוע משמעותי מאוד בחיי. המסע היה קשה עם המון תובנות ולימוד תוך כדי על העם היהודי- מבלי לציין שזו סיבת הקמת המדינה, אלא כי חשוב לדעת את ההיסטוריה היהודית, לא רק שואה אלא אלפי שנות יהדות באירופה.
    ההשגות שלי לגבי הנושא הם:
    1.חשוב שהתוכן יהיה אכן לימודי וחוויתי ולא סתם טיול שנתי.לבקר רק במקומות ששייכים להסטוריה היהודית (ולא מקומות ששייכים להתפתחות הכלכלה הפולנית למשל... זה לטיול אחר..)
    2. לשתף את התלמידים, שיכינו מראש קטעים על המקומות והנושאים בהם יעסקו במסע.
    3.אין הכנה מספיקה לבן אדם שהולך לעמוד בתאי גזים, שם נרצחו חלק גדול ממשפחתו. לכן, להיות קשובים ושותפים לקשיי התלמידים. לא פשוט.
    4. להסביר מראש לתלמידים את כובד המשא/מסע. לא לכולם מתאים ליסוע, אפשר להטיל וטו על התנהגויות לא מתאימות.( לדוגמא אם בן ובת מבקשים לישון ביחד בחדר, לא לאפשר להם ליסוע- זו לא תכנית בית ספרית, אם ההתנהגות אינה הולמת את אירוע- פשוט להטיל וטו)

    אני מאמינה כי ניתן לשפר את המסעות הללו על מנת שאכן ישרתו את מטרות המסע. אני מאחלת לכולם מסע מרגש, חוויתי ומאוד יהודי, כמו שאני חוויתי.

  • 21.

    אירופה המקוללת

    שן, 09/04/09 23:38

    אם בני הנוער ייאלצו לבקר בכל מקום בו הרגו/טבחו/שרפו/חנקו יהודים בהיקפים גדולים הם יצטרכו לעשות טיול מסביב לאירופה..
    היבשת בה כמעט והושמד העם היהודי...

    נ.ב.
    שימו לב שזוועות כאלו כמעט ולא קרו בעולם המסלמי (וגם אם קרו- זה היה בהשפעת רעיונות גזעניים- לרומניים: הפרהוד בעיראק, הפרעות באלג'יריה בתחילת המאה העשרים)...

  • 20.

    שולמית אלוני

    גאולה, 09/04/09 21:50

    אבל שולמית אלוני מ- מרץ אמרה לא לנסוע כי זה לאומני, ובהיותה שרת החינוך ניסתה למנוע.

  • 19.

    המסעות האלה חשובים לחינוך הנוער.

    רמי, 09/04/09 20:55

    כל השאר זו תעמולה פוסטקולוניאליסטית של יהודים ששונאים את עצמם

  • 18.

    רוב המנגדים הם אנשי שמאל היודעים כי התלמידים חוזרים מפולין עם הבנה עמו

    איציק המרכז , 09/04/09 20:28

    עמוקה יותר על תולדותינו, עם קשר עמוק הרבה יותר להסטוריה היהודית ועם תובנות לאומיות חזקות בהרבה.

    • דווקא הפוך. אני ימני ומתנגד כי...

      מתנגד, 09/04/09 22:32

      בדיוק בגלל שאין שם הבנה מעמיקה ואין שם שום תובנות לאומיות. העובדה שלעם ישראל יש זכות מוסרית לבנות את חייו בארץ ישראל אסור שתהיה קשורה לשואה או לאנטישמיות. זאת הלאומיות הכי טבעית והגיונית שיכולה להיות.וגם אם כל העולם היה מחבק אותנו כל הזמן עדיין הייתה לנו זכות לממש את תרבותינו כאן. הלאומיות שאתה מדבר עליה היא שטחית ורדודה ודווקא טיעונים כאלה מחזקים את אלה שטוענים בעד פוסט ציונות. הנסיעות לפולין מחזקות את הפוסט ציונות.

      • צודק, אבל בדיוק בגלל זה אתה גם טועה. כי שמאלנים לא חושבים כמוך

        mnementh , 10/04/09 00:31

        ולכן צריך לשלוח לשם שמאלנים, כי עדיף שיבינו את מה שאיציק אמר מאשר שלא יבינו כלום. עדיף כמובן שהם יבינו כמוך אבל אין מה לעשות - אין להם את זה, ולכן זה עדיף על כלום. גם אני פעם חשבתי כמוך, אבל פשוט אין ברירה. מערכת החינוך לא מצליחה להסביר את מה שאמרת.

        • מי אתם (או כל אחד אחר) שתחליטו מה השמאלנים חושבים?! (ל''ת)

          אור, 10/04/09 04:34

          • אתה צודק, אתם השמאלנים בכלל לא חושבים, סתם העללתי עליכם... (ל''ת)

            איציק המרכז , 10/04/09 13:18

            • זה יפה. מישהו אומר לי מהן דעותיי. אהבתי.

              אור, 10/04/09 13:41

              בוא תגיד אחד-אחד דברים שאמרו לך עליי כשמאלן, דעות בהן אני אמור להחזיק.
              אתה תראה שאני מפריך לך את כולן.

        • בהמשך לתגובתי הקודמת...

          אור, 10/04/09 04:40

          אני יכול להבטיח לכם שכל השטויות שטמונות בראש שלכם על ''שמאלנים'' הן בעיקר שטויות - אבל אני לא מאשים אתכם כי זה מן טרנד עכשווי כזה.
          מעבר לעובדה הכללית למדי שמאלן יחתור לשלום יותר מאשר אדם ימני בדעותיו, אף אחת מההכללות הטיפשיות אינה נכונה. לדוגמה, ששמאלנים הם פחות ''לאומיים'' וחדורי ציוניות מאשר ימנים. שטות אמיתית. אני אדם המחשיב עצמו בצד השמאלי של המפה ואני מבטיח לכם שאני ציוני יותר מרובכם (היינו, רוב האנשים בעם). בכלל, השמאל עיקרו בתפיסה החברתית-כלכלית הסוציאליסטית, שהיוותה חלק בלתי נפרד מהתפתחות היישוב החדש בארץ ומהציונות באופן כללי.
          ובבקשה, כל הקישורים של השואה לנושאים פוליטיים לא מיטיבים איתי..זה מיותר, לא במקום, ובכלל שגוי. אבל הבהרתי נקודה שמציקה לי, אם כמה הקשיבו, מה טוב.

          • עתה הוכחת שאינכם חושבים...אתם חתרנים, זה נכון, אך מניין לקחת שהשלום חש

            איציק המרכז , 10/04/09 13:23

            חשוב לכם יותר?

            אנו חפצים בשלום לא פחות מכם, רק שאנו לא מרמים את עצמנו ומחוברים למציאות...

            שמאל וימין בהקשר הישראלי הוא בפן המדיני, לא בפן הכלכלי.

            חלק גדול מן השמאל המדיני הוא מאד ימני בפן הכלכלי.

            הישוב החדש התפתח בארץ מתחילתו דווקא מן הישוב הישן ובוודאי שלא מן השמאלי, השמאל הכלכלי הגיע רק בעת העליה השניה.

            יש לך בעיה עם השואה והקשריה הפוליטיים או יותר נכון המסקנות הנובעות מן השואה, נא לטפל בעניין, הוא מהותי.

            וחג שמח לך.

            • לא אמרתי שאתה לא מעוניין בשלום

              אור, 10/04/09 13:39

              אמרתי שאם אתה מחפש לעשות הכללה גסה על שמאלנים זה הדבר היחיד שתוכל לומר עליהם, וגם זה בערבון מוגבל.
              שיהיה ברור, אני מדבר על שמאלנים אידיאולוגיים ולא על חבורות של אנשים שפשוט קשה להם לראות מלחמה אז הם קופצים. אלה הם מבחינתי לא קשורים לשום צד במפה.
              עם כל הכבוד לקטע שהפכו פה את הצדדים בפוליטיקה כאילו רק בעניינים מדיניים ובטחוניים יש הבדלים...אי אפשר להגיד ''שמאל'' או ''ימין'' בלי כל מה שכלול.

              מעבר לזה, מאיפה לך שאני פחות מציאותי ממך? הרשה לי לחלוק עליך. אינך יודע את דעותי, ואתה מסתמך רק על הכללות גסות שהאמת מהן והלאה.

              חג שמח גם לך.

      • למה הפוך אם אפשר ישר...היכן כתבתי שזכותנו נובעת מן השואה? (ל''ת)

        איציק המרכז , 10/04/09 13:17

  • 17.

    כתב נבער ורשע משכתב את ההיסטוריה

    אבי, 09/04/09 20:20

    היהודים נרדפו ביחוד עי פולנים רכושם נגזל כולו עי פולנים גם הפרטיזנים הפולנים רדפו את היהודים וכתב מטומטם שבטח ממומן עי פולניה משכתב את ההיסטוריה.
    גם שחזרו מאות אלפי יהודים מרוסיה לשם הועברו הם סבלו פוגרומים ונזרקו מרכבות וזה היה לאחר המלחמה.
    הפולנים תלו שלטים במעברי הגבול-על כל קרון פחם אנחנו מקבלים בתמורה קרון יהודים

  • 16.

    אין משהו יותר צבוע ומגעיל מהמסעות הללו

    אבי, 09/04/09 20:14

    יש כאן עשרות אלפי ניצולים מהם אפשר ללמוד יותר מכל מסע לפולין.יש ספרות עצומה סרטים ומוזיאונים.לא המורים ובודאי לא התלמידים הזיזו אצבע כדי ללמוד לחקור ולהבין
    אבל במסווה של טיול למידה נוסעים הצדיקים הגדולים לחו''ל ומספרים על התרגשויות שחוו.
    ביד ושם לא מתרגשים מספיק???

    • רואים לא היית שם...

      חזר ממסע, 10/04/09 07:23

      יש דברים שצריך לראות בעיניים. אף תמונה לא תשווה לרגע שבו עמדנו כולנו מול ערימות השיער והמשקפיים באושוויץ. שום דבר לא דומה לזה, אף סיפור לא מצליח להשתוות להר האפר במאיידנק...
      ונכון, מיד אחרי שעולים על האוטובוס מורידים את המעילים וחוזרים לחייך - זאת לא צביעות, זאת דרך התמודדות - אני דור שלישי - השואה בשבילי היא זכרון של סבא וסבתא - אני שם כדי לזכור ולהבין - לראות במו עיני את מה שסבתא שלי סיפרה לי.
      ישנם אנשים שלא מסוגלים להתמודד עם היכולת של הדור שלנו לחייך ולצחוק במרחק של דקות מספר- הם חושבים שזאת צביעות. זאת פשוט הדרך שלנו להצליח ולחיות.

  • 15.

    הצביעות בהתגלמותה

    מורה לשעבר, 09/04/09 19:48

    מספיק עם הסיפורים על הילדים שחזרו כ''אדם חדש'' וכל השאר. אינני מאמין שילד בן 16 או יותר מסוגל לתפוס מה שקרה במחנות. אבל הם חוזרים עם חוויות כמו להתמזמז בפעם הראשונה, לקנות בדיוטי-פרי, להזמין בשרות החדרים ועוד. אספר לכם רק קוראיוז: בבי''ס שבו לימדתי, הגיעו שני אורחים לרכזת השכבה שעמדה לנסוע לפולין. המדובר היה בזוג (בן ובת) שכבר שכח איך נראה בית הספר. כמובן שהם ביקשו להצטרף למסע, אבל היתה להם בקשה קטנה - לישון יחד באותו חדר, כי ''ההורים מסכימים''.
    תוסיפו בבקשה לצביעות את העובדה שלא מעט תלמידים מטילים עול כספי על הוריהם שגם כך אינם מסוגלים לגמור את החודש. הוסיפו את העובדה שאנחנו תורמים לעם האנטישמי ביותר. אז אולי תבינו מדוע אני מתנגד כל כך ל''מסע'' לפולין.

    • חזרתי לא מזמן מפולין

      תלמיד בהווה, 09/04/09 22:26

      לפני כחודש חזרתי מפולין עם המשלחת של הנוער העובד והלומד.
      המסע הזה היה אחד הדברים הכי משמעותיים שהיו ילי והוא עורר בי המון מחשבות לגבי העתיד.
      במהלך המסע התנהלו המון דיונים ולמדתי הרבה מאוד.
      ולמרות שהיה לי קצת קשה בחלק מהמקומות המסע הזה גם היה לי כיף בנוסף לכל החוויות האחרות ששהוא נתן לי.
      אני חושב שמספיק להשמיץ את המסעות לפולין שהם אחד הדברים הכי חשובים שיש לצאת אליהם, אם יש בעיות במשלחות מסויימות של בתי ספר אולי צריך לחשוב על דרכים אחרות להעביר את המסע ולא לבחור בפתרון הקל ולהגיד שהוא לא טוב.
      אני די בטוח שרוב מי שיצא איתי במשלחת של תנועת הנוער העובד והלומד והמחנות העולים שותף לדעותיי אלו.

    • מורה יקר

      תלמיד לא לשעבר, 10/04/09 02:55

      קודם כל, הטענה שנער בן 16 אינו מסוגל לתפוס ולהבין את מה שקרה בזמן מלחמת העולם השניה לעם היהודי, מוטעה ביסודו. כל אחד (גם ילדים בכיתה ד'-אני יודע מנסיון בהדרכה) יכולים להבין את האסון הנורא, בתנאי שיש להם אדם שיסביר להם. אז כנראה שהבעיה של תלמידך היה במורם.
      לגבי הבני זוג שביקשו לישון יחד באותו חדר, רכזת השכבה הייתה צריכה בפשטות לומר לא. (זאת מעבר לכך שמדובר בבעיה נקודתית ולא סיבה לביטול המסע כולו).
      העול הכספי הוא אכן בעיה קשה, לכן אני חושב שעל הממשלה להקצות את כל הכספים הנדרשים.
      אם כן הטענה האחרונה שלך שעוד לא עניתי היא הטענה שאנו מזרימים כספים לעם הפולני שאתה מגדיר כעם האנטישמי ביותר. אז נניח שאכן מדובר בעם האנטישמי ביותר (הצארה שאני לא בטוח לגבי אמינותה), סבור אנוכי, שהרווח שאנ מקבלים מהמסע הוא יותר חשוב.

    • אני שמח שאתה מורה לשעבר

      חזר ממסע, 10/04/09 07:24

      כל כך הרבה מרירות....

    • לסור ומורה, אבוי לתלמידיך כאשר מורם סבור שהם צריכים בגיל 16 את פולין ב

      איציק המרכז , 10/04/09 13:27

      בכדי להתמזמז...

      אגלה לך "סוד", הם לא רק מתמזמזים...

      ואכן, מסע לפולין דורש יכולת מן המורים והכנה יסודית, אם אין לך את אלה, הבעיה שלכם אינה בפולין אלא כאן בבית הספר...

      החינוך אינו מתחיל בפולין, פולין הוא כלי רציני וחשוב, צריך לדעת להשתמש בו, כמו שצריך לדעת לחנך בכלל.

      וחג שמח לך.

  • 14.

    אין כמו ביקור בגדנסק (לשעבר דנציג) כדי להמחיש ליהודים מהו טרנספר מוצלח

    ליסוע גם לגדנסק, 09/04/09 18:24

    הביקור במחנות ההשמדה אכן חשוב, אבל חשוב לא פחות הוא ביקור במקומות כמו גדנסק (לשעבר דנציג) או חבל הסודטים, בהם גרו לפני המלחמה מיליוני גרמנים אשר טרונספרו לגרמניה לאחר תבוסת הנאצים בתגובה לתוקפנות הנאצית.

    • אין שום הצדקה לדחוף פוליטיקה לנושא אוניברסלי וערכי כמו השואה (ל''ת)

      אור, 10/04/09 04:29

  • 13.

    לבטל בשנה זו מסיבה כלכלית

    אמא לילדה בתיכון, 09/04/09 17:58

    השנה בישובנו יש מפוטרים המצב הכלכלי של רבים לא קל
    ובכל זאת נדרשנו לממן נסיעת בתנו בסכומים גבוהים של אלפי שקלים שאין ביכולנולממן. וכל
    זאת לשבוע.אין עוררין על החשיבות אך משרד החינוך צריך לסייע במימון או להוציא משלחות יצוגיות כי כרגע רק בעלי יכולת נוסיעם ואין כאן שום צדק חינוכי-חברתי.
    אולי עדיף בשנים אלו לעשות הפסקה ולהשקיע יותר בהיכרות עם הארץ.

  • 12.

    אל תדאג לא ישכחו כ''כ מהר. לא ראית צלבי קרס בארץ?סוכות עולות באש?

    שי, 09/04/09 17:27

    אל דאגה את האנטישמיות לא נשכח מהר,הסוכנות היהודית דאגה שלא נשכח.
    במקום לדאוג שבאירופה היא לא תחזור,צריך לדאוג שבארץ היא לא תתגבר והסכנה קיימת.

  • 11.

    אני בעד נסיעה זאת (ל''ת)

    לין, 09/04/09 15:34

  • 10.

    צודק. מאמר חשוב (ל''ת)

    דן, 09/04/09 15:16

  • 9.

    לא לנסוע!! מכמה סיבות

    מתנגד, 09/04/09 14:26

    מה המסר החינוכי פה? שהשואה היא הסיבה לקיום שלנו כאן? הסיבה לגיוס לצבא? לתרומה למדינה? לזהות היהודית? ואם לא הייתה שואה אז כל הדברים הללו לא חשובים?
    זה בסיס רע לציונות...
    אגב פולנים רצחו גם ניצוליי שואה בתחילת שנות ה-50 ובלי קשר סליחה שאין לי מוטיבציה לתרום לתיירות השואה הזאת ובלי קשר למי מרוויח ממנה...

    • מתנגד יקר, אל תהיה תמים

      יונתן, 09/04/09 23:43

      גם בן גוריון בהכרזת המדינה אמר שמדינת ישראל קמה כהמשך ישיר וכתוצאה מהשואה. מה יעזור לנו לטמון את הראש בחול ולטעון שזה לא נכון?

      זה רק מוכיח שבחיים, אפילו מהדבר הנורא ביותר, יכול לצמוח משהו טוב.

      • קשקוש. קראת את ההכרזה בכלל?

        mnementh , 10/04/09 00:27

        היא מתחילה בתיאור של העובדה שהעם היהודי קם בארץ ישראל. וזה הקיום של העם היהודי בארץ ישראל לכל אורך הדורות שנותן לנו את הזכות לגור פה. והעולם הכיר בזכות הזו הרבה לפני השואה. אל תדבר שטויות.

        • אמת, אך לא גורע מהיות השואה ''טריגר'' מאוד משמעותי בדרך להקמת המדינה (ל''ת)

          אור, 10/04/09 04:27

  • 8.

    כל מילה במאמר נכונה

    ראובן, 09/04/09 13:19

    הדברים משקפים את עמדותי וראוי לזכור כי הפולנים אינם הצד הרע במשוואה

    • אתה פשוט בור (ל''ת)

      אבי, 09/04/09 21:31

  • 7.

    לזכור ולא לשכוח- ספרד הקתולית

    שן, 09/04/09 13:05

    מדוע על פי אותו היגיון לא לבקר בספרד?
    הרי עד לפני גזירות האינקוויזיציה רובה של היהדות ישב בספרד (נא לא לשכוח שהיא הייתה נתונה עד לחזרתה של הקתוליות תחת כיבוש מסלמי שהיטיב מאד עם היהודים) והמלכים הקתוליים (פרדיננד ואיזבלה) רדפו את היהודים לא פחות מהנאצים ימ''ש וזאת עד כדי כך שרבבות רבבות של יהודים אולצו להמיר את דתם או למות על מזבח קידוש השם...
    מדוע לא מצווה עלינו ''לזכור ולא לשכוח''????
    מה ייחודה של גרמניה הנאצית בכל הנוגע לשרשרת מעשי הטבח, הפרעות והאינקוויזיציה?

    ולא פחות חשוב, האם עוד 200/300 שנה עדיין יהיו שיחשבו שחובה עלינו לבקר במחנות ההשמדה בפולין?

    לסיכום, אילולא השואה לא הייתה כ''כ קרובה אלינו מבחינה כרונולוגית ואישית) אף אחד לא היה מציע לבקר בפולין ולזכור ולר לשכוח.

    לתשומת לב כל המצדדים ביציאה לפולין...

    • לידיעתך היה חרם של 500 שנה לא לבקר בספרד (ל''ת)

      חיים, 09/04/09 22:58

      • החרמת גרמניה ופולין

        שן, 09/04/09 23:33

        אם כך, על פי אותו היגיון יש לעשות חרם של 500 שנה על גרמניה, וכל בעלות בריתה אשר שיתפו עימה פעולה בשואה...
        לכן, אין לבקר במחנות בפולין אלא צריך להחרימם.
        וזו הייתה מטרת תגובתי...

        • השואה בהיקף ובזוועה יותר גרועה מכל ארוע אחר בהיסטוריה (ל''ת)

          mnementh , 10/04/09 00:29

          • בעניין היחסיות

            שן, 10/04/09 01:48

            בדיון בנוגע לזוועות השואה הנוראיות יש לשים לב למימד הזמן.
            הקדמה הטכנולוגית של תחילת- אמצע המאה העשרים גרמה למכונת ההשמדה הנאצית להיות יעילה יותר מכל תקופה אחרת בהסטוריה.. יחד עם זאת עלינו להניח כי לו היו לקתולים בספרד אצמעים אלו אולי היו הם מתעלים על הנאצים...
            ההיקף והזוועה הם פרי התקופה וההתקדמות הטכנולוגית.. הנאצים לא המציאו את האנטישמיות או את הרשע הוא היה ויהיה קיים עוד הרבה אחריהם.

            • עם מתן כל ה''כבוד'' (הרקוב) לאינקוויזיציה..

              אור, 10/04/09 04:55

              ולאיזבלה שעמדה בראש רדיפת היהודים בספרד עם כיבושה מחדש על ידי הנוצרים..יש לי סיבות רבות להאמין שלאינקוויזיציה לא הייתה שנאת יהודים ברמה שהתקרבה להיטלר ולנאציזם.

              נכון שהטיעון הטכנולוגי הוא מהותי מאוד, ועדיין הפיכתו של ה''יהודי'' לתת אדם, מחלה רקובה, נגע (באופן שהוא חסר תקדים אפילו כשניגש לבחון את ההיסטוריה של רדיפות היהודים בימי הביניים) בגרמניה הנאצית, מה שהפך לחלק מתודעתו של כל אזרח ואזרח, הם הרבה מעבר לכל אידיאולוגיה או תובנה של איזבלה והאינקוויזיציה. ובאמת שכבודם במקומו מונח - אני בפרספקטיבה אישית, מחשיב את הכנסיה הקתולית למוסד המגואל ביותר בהיסטוריה, שהביא לעולם בעיקר חוסר סובלנות, חשכה ושנאת חינם.
              ובכל זאת, לשואה, מעבר למימדיה - לגורם שהצית אותה, לאידיאולוגיה שיצרה אותה, לדרך שבה הכל נעשה (ואני לא מדבר באיזה דרכים יצירתיות נרצחו היהודים), התהליך והעובדה שהיא הייתה נחלתם של כל הדרגים המדיניים והבטחוניים, אלה ועוד - לא היה ואני בספק אם יהיה, אח ורע בהיסטוריה האנושית. לא בכדי הפכה השואה לסמל גדול יותר מכל רצח עם אחר (ארמנים, צוענים, הולודומור, גנוסיידים שונים באפריקה וכו').

              • אור היקר,

                שן, 10/04/09 17:42

                אור,
                השנאה הקתולית ליהודים היא היא אמה המולידה של האנטישמיות המודרנית, והיא באה לידי ביטויה המכוער ביותר באינקוויזיציה הספרדית.. גם בתקופה ההיא יהודים נחשבו לתתי אדם, נגע הממחבל בלב האומה הקתולית הספרדית... עד כדי כך שאפילו היהודים שהתנצרו (''הנוצרים החדשים'') נחשבו מצורעים ונחשבו למטמאי הנצרות הקתולית (ועל כן, בין היתר, בא גירוש ספרד).
                נא לא לשכוח שהאינקוויזציה עשתה מעשים איומים ונוראים, איומים אף יותר ממעשי הנאצים ימ''ש, לכן יש להניח שאילו היו להם את האמצעים הטכנולוגיים של שנות ה- 40 של המאה העשרים, הרצחניות הייתה מגיעה לשיאים שלא ייאמנו.
                השנאה ליהודים הייתה מושרשת ועממית בספרד הקתולית, התעמולה הייתה כמובן שליהודים רוצחי ישו אין לגיטימציה לחיות כיהודים...
                גם האינקוויזיציה הייתה נחלת כל הדרגים בספרד.

                ולעניין הפיכת השואה לסמל- השואה היא אכן סמל עבור כל עמי העולם, אך לא מהסיבות שציינת.
                מעשי טבח אחרים שהזכרת נעשו כולם בעולם השלישי, אשר אין לו הד כלל בזירה הבינ''ל.
                שילראות את טבח העם ברואנדה, שם במשך 3 חודשין נרצחו 800,000 בני אדם!! (כ-9,000 אנשים ביום), אם זו לא שואה, איני יודע מהי שואה...

            • עם זאת, בעניין ההנצחה של הנושא..

              אור, 10/04/09 04:58

              אני נוטה להסכים לקביעתך שהקרבה הכרונולוגית ואוסיף ואומר, הטכנולוגיה בימינו (תקשורת וגלובליזציה) והעובדה שאנחנו חיים במדינה שנוצרה מן האפר, משפיעים על ''טיב'' ההנצחה.

  • 6.

    חשוב לסע -אבל

    mgiloh, 09/04/09 12:46

    את התכנית הבסיסית קבעו במשרד החינוך לפני שני עשורים
    מאז למדנו
    על עצמנו, על פולין, על התלמידים שחזרו

    יש לעשות התאמות -יותר מהעולם היהודי שנעלם
    יותר מפולין של המאה הנוכחית,
    הכי חשוב -לפגוש פולנים של היום!

  • 5.

    עיוות המציאות

    ר, 09/04/09 12:21

    שרשי המציאות שגרמה לשואה לא נמצאים בפולין אלא דווקא במערב אירופה ה''מתורבתת''. תורת הגזע התפתחה בצרפת ובגרמניה, והנאציזם התפתח והשתולל בגרמניה. ולמה לא יצאו משלחות נוער לגרמניה, לבקר במחנות השמדה ליד מינכן למשל? לנסוע באוטוסטרדות המשוכללות ולהבין שמחירן היה דמם של היהודים? קל לנו להתעלק על הפולנים העניים והמוכים ע''י עשרות שנות קומוניזם ולהפנות אליהם אצבעות מאשימות במחיר מציאה (ולא, הם לא מסכנים, הם פשוט לא האשמים הראשיים). קשה הרבה יותר לנגוע באשם האראשי, במיוחד שהוא מרופד בהרבה יורו ומעמד בינלאומי מכובד. ככה זה בפוליטיקה - אנו זקוקים לגרמנים בהרבה תחומים ולכן לא נשלח אליהם את המוני הנוער שלנו אלא רק ''משלחות תרבות'' מנופות היטב. את המוני הנוער נשלח לפןלין ונסביר להם איך האומה הענייה ההיא אחראית ראשית לשואה ואיך הם חזרו בהם ועתה הם מכפרים על חטאיהם ובזאת בא שלום על ישראל.

  • 4.

    צריך לצאת למסעות היכרות עם הארץ שלנו ועם התרבות והספרות היהודית שלנו.

    עין צופיה, 09/04/09 11:27

    הכל נמצא כאן. ואם רוצים לדעת מה היה בשואה, יש עדים ויש מוזיאונים בארץ.
    אין שום צורך לשפוך אלפי דולרים לשם כך.
    מישהו גוזר קופון לא נורמלי כאן, ומשכנע ללא הצדקה.

    צריך לחדש את ההיכרות של הצעירים עם המדינה שלנו, אין להם מושג ירוק בנושא. ההיכרויות רק לפי בתי מלון... אז מה יש להם לחפש בוורשה קרקוב וכו'???
    יש קדימויות ויש חלופות במדינה שלנו!!

  • 3.

    המסעות של הנוער הוכיחו ברובם=שהנוער רואה במסע=בילוי=חשוב ללמד יותר!!!! (ל''ת)

    נ.כהן להראות מצגות בליווי הרצאות=יעיל לא פחות=חובה, 09/04/09 10:58

  • 2.

    עמרי,אני איתך :

    גדעון, 09/04/09 10:54

    במזרח אירופה,שפולין הגדולה היתה הדומיננטית,חיתה במשך מאות שנים רובה של היהדות.שם התפתחה תרבות יהודית -דתית/מסורתית/חילונית - שהשפיעה באופן משמעותי על סביבתה ה-לא יהודית ומשפיעה עד ימינו אלה על חיינו ותרבותנו.פרק השואה ועימו פרץ האנטישמיות הקשה שנלווה לו היו רק חלק מחיינו בני אלף שנה באותו חבל ארץ.

  • 1.

    מדוע לא לשאול את פי הילדים שחזרו ממסעות בפולין,

    y, 09/04/09 10:42

    הם העדות הטובה ביותר מדוע ללא כל ספק, וללא התחשבות גורפת בדעתם המיושנת והמקובעת של מי מרבני ישראל שבראשם הקטן מה שמטריד אותם זו אספקת פרנסה לפולנים המשוקצים ולכן לא לדרוך בפולין.שאלו את הילדים ואת אלה מביניהם שבמשפחותיהם גדעה השואה, הם יתנו את העדות החזקה ביותר מדוע נחוץ היה להם להתחבר לשורשיהם האבודים בפולין. דווקא הדור השלישי והרביעי שכבר מרוחקים יותר מהשפעתה הקשה של השואה על הוריהם והורי הוריהם. להמשיך לנסוע- זו הצוואה.