ה.חיי התורה אינם תרבות או אידיאולוגיה ח''ו כפי שיש הסוברים בטעות אצלכם,והביטוי יציאה מן הגטו,וכן רוח ימי הביניים לגבי הליטאים,רק מעיד על מצבך הרוחני הקשה.לפי התורה יש ירידת הדורות ולא להפך כפי שחושבים בציבור שלך-אני מניח כי למדת זאת,אך הבעיה היא הבנת והפנמת הדברים.
ו.הציונות כולה מיוסדת על כפירה,ומה ציפית מאנשים יראי שמים לחבק דרך חדשה זו בעם ישראל?-את זה רק דתילוני יכול לקיים. הגדיל הרצל אף בכך שהתכוון לנצר את כל תושבי המדינה (ב''ה הוא הצליח רק במשפחתו שאין לה זכר יהודי).ברור כי מאז הקמת המדינה חלה התדרדרות רוחנית נוראית,שכן קודם לכן המושג חילוני היה זר לספרדים.אם ישנו שינוי מה שאתה מגדיר-חיקוי של האשכנזים,זה עקב המצב החדש אליו נקלענו בארץ,וכך נכון לנהוג בימינו.החרדים,למעט ציבור שולי ביותר המונה מספר קטן ביותר של אנשים,לא מתנגד למדינה אלא לאופי הנהגתה.הגדרתך למצב היום שרב האור על החושך די תמוהה לעניות דעתי גם לחילוני.ש''ס נוהגת בחום כלפי המסורתיים,ורבים מהם מצביעים עבורה.יחד עם זאת הקימה מערכת חינוך תורני המשלב לימודי חול עם קודש,ומותאם למי שרוצה להתחזק,תוך הקפדה על כיבוד הורים וחינוך לסובלנות כלפי ההורים שאינם חרדים.אמנם יש בעיה של התנשאות מצד האשכנזים,אך מי שסובל מרגש נחיתות זו בעיה פסיכולוגית אישית שלו,אין לזה עניין עם דרך התורה.תופעת השבבניקי''ם אכן קיימת בשולי החברה החרדית.לכל אדם בחירה אישית ואין החינוך החרדי מתיימר לכפות יראת שמיים,אלא לתת כלים רוחניים למי שמעוניין בכך.אין גם ניסיון לטעון לחברה מושלמת,אלא ניסיון לתת חינוך מושלם.בשנים האחרונות הוקמו מוסדות מיוחדים עבור נערים אלו.
ז.כסיל זה לא טיפש כך שאין כאן שום התנשאות. תגובתך הראשונה לא הייתה קשורה לנושא שהעליתי-הנחת תפילין.טענתך על כך שהחרדים הספרדים מבטלים את עולם המעשה גם היא נובעת מכסילות,שהרי רוב המצוות הנן מעשיות.באם התכוונת לעבודה היא לא מצווה אלא קללה שחז''ל לימדו שאינה חלה על מי שמוסר נפשו על התורה.מדברי חז''ל:
''אמר להם ירמיה לישראל מפני מה אי אתם עוסקים בתורה, אמרו לו אם אנו עוסקים בתורה במה נרויח במה נתפרנס, באותה שעה הוציא להם צנצנת המן ואמר להם ראו אבותיכם היו במדבר ועוסקים בתורה מאין היו מתפרנסים אף אתם אם תעסקו בתורה הקב''ה מפרנס אתכם''.
היכן מצאת בדברי גיבובי שקרים על ההיסטוריה של עם ישראל?-ואם לא למדת על כך ששבט זבולון פרנס את שבט יששכר שלמד תורה-זה עדיין לא מאוחר.. חשוב לי לציין כי איני דן אותך כלל,יתכן כי אתה אדם טוב,וניכר שאתה אדם איכפתי.הביקורת היא על החינוך וההשקפה שעוותו עם הקמת המדינה וסילוף דברי הרב קוק ז''ל.