• 19.

    אפליה העדתית או הפליאה עדתית

    א.ל., 10/02/13 09:59

    להאשים את האשכנזים בגנבה??? בעוד "הספרדים" לא מסוגלים והתאחד תחת מסגרת אחת וכל עדה מן הספרדים "גונבת" לעצמה קריאה משלה.
    לבוא ולומר שהאשכנזים גונבים סיבוב ורבע?! זו ממש חוצפה.
    די לאפליה העדתית!

    טוב. זה סתם הומור של אדר.

    IP: 192.117.103.197דווח על תגובה זו

  • 18.

    ראש חודש עברי (ל''ת)

    מימון אלבז, 09/10/10 22:34


    IP: 109.64.121.178דווח על תגובה זו

  • 17.

    עמלק=ספק

    יצחקק, 15/03/09 00:46

    יושי,
    ואני דווקא חשבתי שאצליח סוף סוף לעבור פורים אחד בלי לשמוע שעמלק זה ספק.
    הטלת הספק (ולא כמו בדוגמאות שהבאת) היא בבסיס הרי בבסיס חיינו.
    דרך אגב,
    מה שלום באוצ'י?

    IP: 212.76.101.36דווח על תגובה זו

  • 16.

    רק אני לא מבינה את הקשר למדור? (ל''ת)

    לכבוד פורים נכלל ב''קרוב אצלך''???, 01/03/09 10:21


    IP: 80.74.110.142דווח על תגובה זו

  • 15.

    תיקון לכל התיקונים

    Inventor , 26/02/09 19:53

    שמעתי הרצאה של פרופ' אריאל כהן מירושלים בנושא לוחות שנה וההבדלים ביניהם. בין השאר הוא דיבר על חוסר דיוקים בלוחות השונים ואחד הדברים המפתיעים - לוח השנה העברי (מאז שנקבעו כלליו ופסקו לצפות בבשמש ובירח).

    ובכן, הלוח העברי התחיל לצבור אי-דיוקים. בכמות של בערך שבוע לכל אלף שנה.

    מי ששם לב, פסח מתקרב לקיץ ובעוד אלפיים שנה הסטייה שלו תגיע כבר לחודש שלם !!!

    אולי הגיע הזמן להודות שהלוח הזה נקבע ע"י חכמים והוא היה טוב רק בשביל רמת הדיוק של פעם. כיום צריך לקום באומץ ולבחון את הכללים ולהכניס שיפורים כדי להתאים את הלוח למה שכתוב: שפסח חל באביב (ולא בקיץ)

    IP: 96.250.51.153דווח על תגובה זו

    • כמה הערות

      שי, 05/03/09 13:57

      ראשית, התיזה של פרופ' כהן (על אף שבעניין תזוזת הפסח לכיוון הקיץ הוא צודק) רצופה באי דיוקים היסטוריים בהרבה פרטים חשובים שלה. הוא מנסה להוכיח שסדר העיבור המוכר לנו היום נקבע במאה העשירית ולפני כן היה סדר אחר ועל סמך הטענה הזו לבנות טיעונים מרחיקי לכת. למרבה הצער, פרופ' כהן מתעלם מתעודות היסטוריות שסותרות, הן את ההנחה שבבסיס דבריו והן את המסקנות שהוא מנסה להסיק ממנה.

      יתירה מכך, הפתרון שהציע פרופסור כהן - עיבור השנה התשיעית במחזור העיבור של 19 השנים במקום השמינית נותן פתרון גרוע יותר מהמצב הקיים. למה? כי לפי הפתרון זה פסח יוזז לכיוון הקיץ בצורה דרמטית לא בשנה אחת מתוך 19 אלא בשתיים. ולא תוך אלף שנה אלא תוך כמה מאות.

      עכשיו, אם זה לא היה ברור קודם, אף אחד שמבין משהו במתמטיקה לא ינסה לטעון שהקירוב שהוצע על ידי חז''ל הוא מוחלט (לכן קוראים לזה קירוב...). הקירוב הזה לא יכול להיות מוחלט מסיבה פשוטה - הגדלים שמייצגים את מספר סיבובי כדור הארץ ואת מספר סיבובי הירח הם גדלים אי-רציונליים שונים. כל נסיון לתת את היחס ביניהם בעזרת מספרים רציונליים הוא קירוב בלבד. משהו שלומדים בשבוע הראשון ללימודי מתמטיקה באוני'.
      במילים אחרות, כל לוח שנה שנכין נדון לסטיות מסוימות והשאלה היא איך למזער אותן. זה לא קשור לידע שלנו או של חז''ל. זו אמת מתמטית אבסולוטית שלא תשתנה גם אם נסיים לגלות את כל צפונות המתמטיקה.

      עכשיו, מה שמפתיע הוא, שבאופן לא ברור, בהתחשב ברמת הידע המתמטי באותן שנים רחוקות, מי שנתן את הקירוב המוצלח ביותר היו חכמי היהודים. הקירוב הזה לא מבטיח חוסר סטיות, כי כאמור, זה לא אפשרי, אלא מנסה לצמצם אותן. במשימה הזו הקירוב של חז''ל מצליח הרבה הרבה יותר מכל נסיון אחר ולמען האמת גם בכלים מודרניים קשה להתחרות בו.
      בקיצור, דיוק יותר טוב קשה למצוא, אלא אם כן אתה רוצה להכניס שינויים שרירותיים אחת לכמה מאות שנים.

      אגב, כפי שציינתי בתגובות קודמות, האתגר בקביעת הלוח היה הלכתי. על פי מה שכתבת אני חושב שאתה לא יודע מה הוא בדיוק האתגר הזה. אין נסיון להשאיר את פסח תמיד באותו יום. הפוסקים מתווכחים ביניהם כיצד ניתן למלא אחרי הציווי להשאיר את פסח באביב. האם הוא חייב להיות בתחילת עונת האביב? מתי בדיוק? בחודש הראשון של העונה? בשבוע הראשון? אולי מגמת העיבור היא דווקא לוודא שפסח לא יוקדם (דעתם של המלבי''ם, הספורנו ורבי יצחק תלמידו של הרא''ש)?

      גם לפי הדעות המחמירות ביותר חשבון העיבור של חכמים עומד במשימה שהוצבה לו בכבוד. ועוד לא הזכרנו שחלק מהפוסקים נתנו סמכות לבית דין לעבר את השנה בהתאם לצרכים המשתנים של עם ישראל, כך שאומץ היה להם עוד לפני שקם ''inventor'' לדרוש אותו מהם.

      לסיכום, גם אני מסכים שצריך אומץ ועיניים פקוחות אבל אני מציע שאם יש לך (או למישהו) שיפורים קודם תבדוק האם הם אכן משפרים

      IP: 132.64.102.132 דווח על תגובה זו

    • תיקון לתיקון לתיקונים

      שי, 05/03/09 18:42

      למערכת, התגובה הזו נשלחת פעם שלישית. למקרה שתהיתם, אני לא עומד להתייאש, בין השאר כי אני באמת לא מבין מה יש כאן לצנזר.

      ראשית, התיזה של פרופ' כהן (על אף שבעניין תזוזת הפסח לכיוון הקיץ הוא צודק) רצופה באי דיוקים היסטוריים בהרבה פרטים חשובים שלה. הוא מנסה להוכיח שסדר העיבור המוכר לנו היום נקבע במאה העשירית ולפני כן היה סדר אחר ועל סמך הטענה הזו לבנות טיעונים מרחיקי לכת. למרבה הצער, פרופ' כהן מתעלם מתעודות היסטוריות שסותרות, הן את ההנחה שבבסיס דבריו והן את המסקנות שהוא מנסה להסיק ממנה.

      יתירה מכך, הפתרון שהציע פרופסור כהן - עיבור השנה התשיעית במחזור העיבור של 19 השנים במקום השמינית נותן פתרון גרוע יותר מהמצב הקיים. למה? כי לפי הפתרון זה פסח יוזז לכיוון הקיץ בצורה דרמטית לא בשנה אחת מתוך 19 אלא בשתיים. ולא תוך אלף שנה אלא תוך כמה מאות.

      עכשיו, אם זה לא היה ברור קודם, אף אחד שמבין משהו במתמטיקה לא ינסה לטעון שהקירוב שהוצע על ידי חז''ל הוא מוחלט (לכן קוראים לזה קירוב...). הקירוב הזה לא יכול להיות מוחלט מסיבה פשוטה - הגדלים שמייצגים את מספר סיבובי כדור הארץ ואת מספר סיבובי הירח הם גדלים אי-רציונליים שונים. כל נסיון לתת את היחס ביניהם בעזרת מספרים רציונליים הוא קירוב בלבד. משהו שלומדים בשבוע הראשון ללימודי מתמטיקה באוני'.
      במילים אחרות, כל לוח שנה שנכין נדון לסטיות מסוימות והשאלה היא איך למזער אותן. זה לא קשור לידע שלנו או של חז''ל. זו אמת מתמטית אבסולוטית שלא תשתנה גם אם נסיים לגלות את כל צפונות המתמטיקה.

      עכשיו, מה שמפתיע הוא, שבאופן לא ברור, בהתחשב ברמת הידע המתמטי באותן שנים רחוקות, מי שנתן את הקירוב המוצלח ביותר היו חכמי היהודים. הקירוב הזה לא מבטיח חוסר סטיות, כי כאמור, זה לא אפשרי, אלא מנסה לצמצם אותן. במשימה הזו הקירוב של חז''ל מצליח הרבה הרבה יותר מכל נסיון אחר ולמען האמת גם בכלים מודרניים קשה להתחרות בו.
      בקיצור, דיוק יותר טוב קשה למצוא, אלא אם כן אתה רוצה להכניס שינויים שרירותיים אחת לכמה מאות שנים.

      אגב, כפי שציינתי בתגובות קודמות, האתגר בקביעת הלוח היה הלכתי. על פי מה שכתבת אני חושב שאתה לא יודע מה הוא בדיוק האתגר הזה. אין נסיון להשאיר את פסח תמיד באותו יום. הפוסקים מתווכחים ביניהם כיצד ניתן למלא אחרי הציווי להשאיר את פסח באביב. האם הוא חייב להיות בתחילת עונת האביב? מתי בדיוק? בחודש הראשון של העונה? בשבוע הראשון? אולי מגמת העיבור היא דווקא לוודא שפסח לא יוקדם (דעתם של המלבי''ם, הספורנו ורבי יצחק תלמידו של הרא''ש)?

      גם לפי הדעות המחמירות ביותר חשבון העיבור של חכמים עומד במשימה שהוצבה לו בכבוד. ועוד לא הזכרנו שחלק מהפוסקים נתנו סמכות לבית דין לעבר את השנה בהתאם לצרכים המשתנים של עם ישראל, כך שאומץ היה להם עוד לפני שקם ''inventor'' לדרוש אותו מהם.

      לסיכום, גם אני מסכים שצריך אומץ ועיניים פקוחות אבל אני מציע שאם יש לך (או למישהו) שיפורים קודם תבדוק האם הם אכן משפרים.

      IP: 132.64.102.156 דווח על תגובה זו

    • ובפעם הרביעית...

      שי, 08/03/09 14:53

      התגובה הזו מצונזרת כבר בפעם השלישית...
      למערכת - אני לא מתכוון להפסיק בקרוב.

      ולתגובה -

      ראשית, התיזה של פרופ' כהן (על אף שבעניין תזוזת הפסח לכיוון הקיץ הוא צודק) רצופה באי דיוקים היסטוריים בהרבה פרטים חשובים שלה. הוא מנסה להוכיח שסדר העיבור המוכר לנו היום נקבע במאה העשירית ולפני כן היה סדר אחר ועל סמך הטענה הזו לבנות טיעונים מרחיקי לכת. למרבה הצער, פרופ' כהן מתעלם מתעודות היסטוריות שסותרות, הן את ההנחה שבבסיס דבריו והן את המסקנות שהוא מנסה להסיק ממנה.

      יתירה מכך, הפתרון שהציע פרופסור כהן - עיבור השנה התשיעית במחזור העיבור של 19 השנים במקום השמינית נותן פתרון גרוע יותר מהמצב הקיים. למה? כי לפי הפתרון זה פסח יוזז לכיוון הקיץ בצורה דרמטית לא בשנה אחת מתוך 19 אלא בשתיים. ולא תוך אלף שנה אלא תוך כמה מאות.

      עכשיו, אם זה לא היה ברור קודם, אף אחד שמבין משהו במתמטיקה לא ינסה לטעון שהקירוב שהוצע על ידי חז''ל הוא מוחלט (לכן קוראים לזה קירוב...). הקירוב הזה לא יכול להיות מוחלט מסיבה פשוטה - הגדלים שמייצגים את מספר סיבובי כדור הארץ ואת מספר סיבובי הירח הם גדלים אי-רציונליים שונים. כל נסיון לתת את היחס ביניהם בעזרת מספרים רציונליים הוא קירוב בלבד. משהו שלומדים בשבוע הראשון ללימודי מתמטיקה באוני'.
      במילים אחרות, כל לוח שנה שנכין נדון לסטיות מסוימות והשאלה היא איך למזער אותן. זה לא קשור לידע שלנו או של חז''ל. זו אמת מתמטית אבסולוטית שלא תשתנה גם אם נסיים לגלות את כל צפונות המתמטיקה.

      עכשיו, מה שמפתיע הוא, שבאופן לא ברור, בהתחשב ברמת הידע המתמטי באותן שנים רחוקות, מי שנתן את הקירוב המוצלח ביותר היו חכמי היהודים. הקירוב הזה לא מבטיח חוסר סטיות, כי כאמור, זה לא אפשרי, אלא מנסה לצמצם אותן. במשימה הזו הקירוב של חז''ל מצליח הרבה הרבה יותר מכל נסיון אחר ולמען האמת גם בכלים מודרניים קשה להתחרות בו.
      בקיצור, דיוק יותר טוב קשה למצוא, אלא אם כן אתה רוצה להכניס שינויים שרירותיים אחת לכמה מאות שנים.

      אגב, כפי שציינתי בתגובות קודמות, האתגר בקביעת הלוח היה הלכתי. על פי מה שכתבת אני חושב שאתה לא יודע מה הוא בדיוק האתגר הזה. אין נסיון להשאיר את פסח תמיד באותו יום. הפוסקים מתווכחים ביניהם כיצד ניתן למלא אחרי הציווי להשאיר את פסח באביב. האם הוא חייב להיות בתחילת עונת האביב? מתי בדיוק? בחודש הראשון של העונה? בשבוע הראשון? אולי מגמת העיבור היא דווקא לוודא שפסח לא יוקדם (דעתם של המלבי''ם, הספורנו ורבי יצחק תלמידו של הרא''ש)?

      גם לפי הדעות המחמירות ביותר חשבון העיבור של חכמים עומד במשימה שהוצבה לו בכבוד. ועוד לא הזכרנו שחלק מהפוסקים נתנו סמכות לבית דין לעבר את השנה בהתאם לצרכים המשתנים של עם ישראל, כך שאומץ היה להם עוד לפני שקם ''inventor'' לדרוש אותו מהם.

      לסיכום, גם אני מסכים שצריך אומץ ועיניים פקוחות אבל אני מציע שאם יש לך (או למישהו) שיפורים קודם תבדוק האם הם אכן משפרים.

      IP: 132.64.102.175 דווח על תגובה זו

      • וואו, זה היה מצחיק

        שי, 08/03/09 19:55

        הוכחתם אחד מהשניים - או ששווה להתעקש או שיש לכם מערכת שמגיעה היישר מימי הביניים.

        IP: 132.64.102.92 דווח על תגובה זו

  • 14.

    תקיעות שופר

    תקיעות שופר, 25/02/09 23:48

    אין כאן חידוש. גם בתקיעות שופר זה כך. היו שלושה מנהגים מהי התרועה הכתובה בתורה, ולהלכה אנו פוסקים את שלושת הדעות. וראה עוד בספר מנהגי ישראל פרק שלם על הנושא.

    IP: 217.132.87.169דווח על תגובה זו

  • 13.

    מזל שאחינו הספרדים מראים לנו שהיהדות האשכנזית השתגעה ואינה רלבנטית עוד (ל''ת)

    צד''רניק אשכנזי , אקדמאי ומשכיל, 25/02/09 11:15


    IP: 79.178.189.223דווח על תגובה זו

    • התבלבלת, כאן לא מדור פו''פ (ל''ת)

      יענקל, 25/02/09 11:44


      IP: 132.64.102.222 דווח על תגובה זו

      • יענקל, אתה חמוד , אתה ........ (ל''ת)

        כתום מדובלל, לא מתרחץ, לא אקדמאי, 25/02/09 11:49


        IP: 79.178.189.223 דווח על תגובה זו

  • 12.

    יש להקפיד על איסור נגיעה , ובפרט לאחר הנישואין, שזה הידור גדול (ל''ת)

    מדריך כלות, 25/02/09 08:54


    IP: 79.178.189.223דווח על תגובה זו

  • 11.

    אח, האשכנזים האלה

    צחי ממודיעין, 25/02/09 07:36

    פורים זה עוד כלום. חכה שתראה מה הם עושים בפסח...

    IP: 212.179.78.129דווח על תגובה זו

    • ועדיין היית מת להיות כזה.. (ל''ת)

      זוכמיר, 25/02/09 11:40


      IP: 89.138.158.114 דווח על תגובה זו

  • 10.

    ומעל לכל - שלושת העיקרין הקדושים : בטלנות ,קבצנות והשתמטות (ל''ת)

    השטן הממונה על קצבאות לטפילים, 24/02/09 23:10


    IP: 79.178.254.135דווח על תגובה זו

  • 9.

    יהודי אמיתי משרת בצה''ל ואילו האגגים מזרע העמלקי המן בן המדתא לא משרתים

    זיהוי יהודי טהור מזרע אברהם, 24/02/09 21:33

    בצה''ל ועכשיו צא ולמד מי יהודי ומי איננו...........

    IP: 85.65.215.53דווח על תגובה זו

  • 8.

    שורש מחמירים וחמורים הוא חמר למי שלא יודע ומי שיודע כבר מבין..... (ל''ת)

    מחמירים מלשון חמורים, 24/02/09 21:30


    IP: 85.65.215.53דווח על תגובה זו

  • 7.

    טור מציון, אבל למה הוא ''בקרוב אצלך'' ולא ''בית מדרש'' (ל''ת)

    ש, 24/02/09 20:56


    IP: 194.90.37.215דווח על תגובה זו

  • 6.

    מישהו מכיר תפילה לעזרה נפשית לאילנה לוי המסכנה ? (ל''ת)

    הרה''ג עמלק , הממונה על חוזרים בתשובה, 24/02/09 20:37


    IP: 79.178.254.135דווח על תגובה זו

  • 5.

    יש לקרוא מ''ט גרסאות של זכר, כנגד מ''ט הכשרים שונים (ל''ת)

    השטן הממונה על טירוף הדעת של החרדים האשכנזים, 24/02/09 20:35


    IP: 79.178.254.135דווח על תגובה זו

  • 4.

    יפה דרשת, יושי, אולי תמצא עניין בדברים הבאים

    שי, 24/02/09 20:10

    ראשית המאמר מעניין ומחכים.

    שנית, בעניין הלוח, יש בעניין עוד הרבה מה להרחיב. כפי שאתה ציינת יש קצת ''עודף'' שנשאר כאשר מדברים על 29 יום וחצי לחודש. משהו כמו 44 דקות 3 שניות ושליש השניה. גם זה לא לחלוטין מדויק.
    כמובן אפשר לטעון שזה קצת קטנוני. מתברר שלא ממש. תשאלו את הנוצרים שמאוד התבאסו לגלות שהפסחא זז להם ממקום למקום. או שפברואר נמשך שלושה חודשים. בקיצר, כשהעודף הזה מצטבר, כמו שיודע כל ילד שהלך למכולת עם שטר של 50, זה יוצא בסוף די הרבה.

    את הבעיות סביב קביעת לוח השנה פתרו חז''לינו ע''י עיבור החודש ועיבור השנה (אני מערבב כאן שני נושאים בגלל קוצר היריעה).
    מה מתברר כיום? חז''ל, או ברוח קודשם, או על סמך ידע שלא ידוע לנו מהיכן רכשו אותו (מדובר בנושאים חמים גם במתמטיקה המודרנית) נתנו לנו דרך לחשב את לוח השנה שמשתמשת בעקרונות מתמטיים מתקדמים שקשורים בעיקר לתורת המספרים ובאופן יותר ספציפי, לקירובים רציונליים ולשברים משולבים (זה המונח העברי, התרגום המדויק הוא משהו בסגנון של שברים מתמשכים).
    מי שמתבונן בעבודה של חז''ל על הלוח מנקודת מבט מתמטית לא יכול שלא להתפעל מהדיוק שהצליחו לייצר חכמינו. דיוק שעולה מאות מונים על הדיוק של הלוחות האחרים ושלא ניתן להבין כיצד הגיעו אליו בלי הידע שיש לנו היום שרובו מאוחר מאוד (תורת המספרים הייתה תחום רדום למדי במשך שנים).

    לפני שיקפצו כל הקופצים - אני לא הולך לקדוח כאן ולטעון שזו הוכחה לתורה מן השמים/ קיומו של בורא לעולם/ חכמתם של חז''ל וכל טענה מעדות ה'דילוגים בתנ''ך' אני כמאמין לא זקוק לראיות הללו ומי שלא מאמין לא ישתכנע משום ראיה.
    כל מה שאני מבקש הוא להצביע על תופעה מעניינת מאוד וגם קצת לעורר גאוות יחידה, חכמי ישראל מעולם לא נזקקו לגלח מלוח השנה 11 יום באופן שרירותי. על הנוצרים אי אפשר להגיד את זה.
    If Pope Gregory knew continued fractions

    IP: 132.65.151.60דווח על תגובה זו

    • שכחתי לציין בסוף התגובה הקודמת

      שי, 25/02/09 11:42

      המשפט האחרון: ''If Pope Gregory knew continued fractions'' הוא הפניה למאמר מעניין על ענייני לוח שנה ושברים משולבים. אפשר לחפש בגוגל עפ''י הכותרת.
      כותב המאמר הוא פרופ' יורי גרבובסקי פרופ' למתמטיקה מאוני' פילדלפיה. צריך ידע מתמטי בסיסי וראש פתוח, אבל זה שווה כי זה נושא מגניב (אבל אל תאמינו אף פעם למתמטיקאי שאומר לכם ''זה מגניב'').

      IP: 132.64.102.222 דווח על תגובה זו

      • כן, אבל...

        דינה, 26/02/09 13:44

        קודם כל - המאמר מעניין ובהחלט מחכים וכך גם תגובתך.
        ישנן כמה בעיות עם לוח השנה העברי. עם כל הכבוד לחישובים של חז''ל (ויש הרבה, בהתחשב בכך שבתקופתם מושג השניה טרם הומצא), בסופו של דבר אורכם של החודשים נקבע שרירותית ל-29 או 30 יום. עיבור החודשים אמנם משאיר אותנו במצב סביר מבחינת תיאום עם הירח אבל מוביל לבעיה אחרת: לוח השנה העברי לא נוח לתפעול. הלוח הגרגוריאני דורש תוספת של יום אחד כל 4 שנים, עניין די פשוט גם למי שלא יודע לחשב קירובים רציונליים. מערך עיבורי החודשים והשנים מסורבל ולאדם הממוצע קשה לעקוב אחריו. גם תיאום עם שנת השמש אין כל כך (נולדתי בשנה מעוברת ויום ההולדת העברי שלי מטייל לו על פני החודש הלועזי). כלומר, הלוח העברי איכשהו נופל בין כל הכסאות.
        דבר אחרון: מתמטיקה זה מגניב לחלוטין, ואני לא מתימטיקאית (לצערי).

        IP: 212.179.46.161 דווח על תגובה זו

        • תגובה לדינה

          שי, 26/02/09 18:47

          ראשית, אכן כל הכבוד לחז''ל. תמיד אהבתי אותם.

          שנית, החודשים לא נקבעים באופן שרירותי ל29 או 30 יום. יש חודשים שתמיד יהיו מלאים (ניסן, סיון, אב, תשרי, שבט ובשנה מעוברת גם אדר א') ואחרים שתמיד יהיו חסרים (אייר, תמוז, אלול, טבת ובשנה רגילה - אדר). את ההתאמות עושים רק בכסליו וחשוון.
          (הערה, בניגוד לדברים שכתבתי בתגובה לעיל, שבאופן יחסי אני בקיא בהם, את הדברים האחרונים לקחתי ממאמר ברשת של אחד ''אריה בן נחום'', אני לא ערב לנכונותם כי לא בדקתי אותם אבל המאמר עושה רושם רציני יחסית).

          לא נוח ליישב את הלוח העברי עם זה הגריגוריאני אבל כמו שאמרו חז''לינו במקרים אחרים: ''לא מפיהם אנו חיים'', במילים אחרות, כל הבאסה, אבל אנחנו רוצים להתאים בין הלוח לגרמי השמיים ולא בין הלוח לגריגוריוס.
          הצורך שעמד בפני חז''ל הוא המצווה: ''שמור את חודש האביב'', ניסן תמיד צריך להיות באביב, וזה מצליח בצורה מאוד יפה כבר אלפי שנים בלי צורך בתיקונים מלאכותיים. אולי הלוח מסובך אבל בשביל חכמינו שידעו את סוד העיבור (וזה לא היה עניין של מה בכך, סנהדרין י''א ע''א) חישבו אותו הרבה שנים קדימה, אז כל מה שצריך זה לוח שנה.

          מילה אחרונה, על הלוח הגריגוריאני. אולי מהבחינה האישית זה לוח נוח, גם אם מישהו מאריך ימים עד 120 רוב הסיכויים שהוא לא יתקל בפדיחות עם לוח השנה שלו.
          אבל, כשבאים לקבוע לוח, דבר עם משמעויות דתיות ותרבותיות כבדות למדי מסתכלים קצת יותר רחוק מזה.
          העובדה שהלוח הנוצרי לא מצליח להתאים את עצמו למערכת גרמי השמיים סביבנו היא מבחינתם פדיחה דתית די גדולה. תאמיני לי, הם לא מתנחמים בנוחות היחסית של הלוח שלהם.

          IP: 132.64.102.189 דווח על תגובה זו

          • כבוד לחז''ל - ושוב, אבל...

            דינה, 26/02/09 19:28

            הכוונה היתה שהוחלט באופן שרירותי אלו מהחודשים יהיו מלאים ואלו חסרים. הרי אפשר היה להפוך את הבחירה.
            אני לא מתכוונת לישוב הלוח העברי עם הגריגוריאני, אלא להתאמתו לסיבוב כדור הארץ סביב השמש ולספירה המדויקת של השנים. ללוח השנה אכן יש חשיבות תרבותית ודתית, אבל מעבר לזה - הוא צריך לשרת את הצרכים היומיומיים וכאן מתחילות הבעיות. הן ממשיכות בקבעון הלא הגיוני (בעיני) של היהדות, שלא מאפשר תיקונים גם כאשר הם נחוצים. בנוסף לכך, מצחיק אותי שעם כל ההתנגדות של היהדות לעבודה זרה, שמות חלק מהחודשים נגזרו משמות של אלילים בבליים, שומריים ועוד.
            ההערה האחרונה שלך מוטעית, לדעתי. אם הדבר אכן היה כך הנוצרים היו עורכים בלוח שלהם שינויים, כפי שנעשה לא אחת לאורך ההיסטוריה. אגב, הכנסיות הקופטית והאתיופית משתמשות עד היום בלוחות ירחיים.

            IP: 84.109.137.92 דווח על תגובה זו

            • תגובה לדינה

              שי, 01/03/09 17:06

              לא הבנתי את תחילת דברייך. למיטב ידיעתי הלוח העברי מצליח לעמוד יפה בדרישות שהוצבו לו להתאמה עם השמש והירח. התאמה מוחלטת הרי לא תיתכן בגלל ההפרשים שציין יושי.

              ועכשיו לחלק האומנותי - השמות של החודשים זה מה שמפריע? מה עם סמלי המזלות? מה עם התורה כולה שנכתבה בכתב אשורי? יש תמיהות עוד הרבה יותר חריפות לגבי אימוץ של סמלי עבודה זרה!
              מה שאני מנסה לומר הוא שכנראה היה ליהדות עניין לשמר דווקא את השמות והסמלים הללו. אנחנו יודעים הרי שכשהיהודים רוצים, הם יודעים להתעקש יפה מאוד (סתם דוגמא, יש חסידים בירושלים שכבר כמה עשרות שנים לא משתמשים בשעון החורף של ''הציוינים'', ותאמיני לי, הם מסוגלים לחיות בתוך זמן משלהם עוד הרבה שנים). מחלק מהתרבויות שעימם נפגשה היהדות היא לא לקחה כלום אז כנראה שאם באמת היינו רוצים היינו משתמשים עד היום בשמות: ''זיו'', ''לקש'', ''קציר כל'' וכו'.
              כמה היו צריכים חז''ל להיות סניליים כדי להמשיך להשתמש בשם ''תמוז'' כשבספר יחזקאל תמוז מוזכר כאליל מעצבן במיוחד?

              לעניות דעתי, שמות החודשים נשארו כאלו בכוונה. גם הכתב האשורי. יתירה מכך, במשך כל הדורות, הוגי דעות יהודיים שמו לב למוזריות הללו ולא ניסו להילחם בהן, נהפוכו, דווקא מצאו לתופעה הזו משמעויות רוחניות מרחיקות לכת. אני לא רוצה לפתוח כאן סמינריון ולכן לא ניכנס לעניינים הללו (במיוחד שאנשים לא מאמינים סתם מתעצבנים מהם ומטרה כזו בוודאי שאין לי) מה שכן, לי כמעט ודאי שלא מדובר בסתם פדיחות מקריות.

              IP: 132.65.149.2 דווח על תגובה זו

  • 3.

    תפלות יעילות כמו כוסות רוח למת....התפלות אינן יכולות לשנות מציאות או

    אקסיומה, 24/02/09 19:39

    להשפיע עליה ויש מיליארדי הכוחות לכך משחר ההיסטוריה.

    IP: 85.65.215.53דווח על תגובה זו

    • הפחה יכולה לעזור,אילנה, בדיוק כמו תפילה.....תנסי ותווכחי...... (ל''ת)

      הפחת תפילה, 24/02/09 20:35


      IP: 85.65.215.53 דווח על תגובה זו

    • אוי אוי איזו טעות, הקב"ה בקש מבניו עם ישראל בואו אלי בדברים ולמה?

      אילנהלוי , 25/02/09 18:08

      כי התפילה החליפה את העלאת הקורבנות בבית המקדש ששימשו לכפרת עוונות.

      תשובה תפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה.

      ליהודים בעיקר. לגויים יש תפקיד אחר, אף שהם מתפללים די הרבה וכל הזמן בדרך כלל.

      והם יודעים מה שהם עושים.

      יהודי שלא מתפלל לאלוהיו ולא אומר שמע ישראל הוא מנותק מעצמו קודם כל ואחר כך מהעם שלו ואחר כך הוא הופך לשונא ישראל ואוהב את אויבנו.

      זו הצרה הצרורה.

      יש פה ערב-רב יהודים מתחזים שלא חשים בנשמתם את בורא עולם ואת העם היהודי ומחפשים רק התבוללות ולדחות את הגאולה שלנו שהיא בפתח.

      IP: 80.230.73.35 דווח על תגובה זו

  • 2.

    חישוב הלוח העברי הוא לפי השמש והירח ביחד, הגוים לפי שמש והערבים~ הירח~

    אילנהלוי , 24/02/09 18:57

    למה אתה מתפלא?

    העם היהודי מחשב את הלוח העברי לפי מהלך השמש וכן מהלך הירח.

    בניגוד לגויים שהם מחשבים לפי השמש בלבד, והערבים לפי הירח בלבד.

    לכן אצל המוסלמים הצום שלהם יוצא פעם בקיץ ופעם בחורף.

    אז מה הבעיה שלך?

    למחות את העמלקים זה ציווי מהשם.

    שאול המלך רחם על אחד עמלקי ויצא ממנו אגג שממנו יצא המן הרשע ואחרי זה היטלר, מה לא ברור?

    רשעים עמלקים חובה להשמיד.

    ומי שמרחם על אכזרים סופו שמרחם על רחמנים ומגרש אותם מהבית בהתנתקות כדי לחלק אותנו לערבים הרשעים בעזה ששייכים למצרים ויש להם 80 מדינות ערביות ומסולמיות וקוראים להם מיעוט שכל העולם הערבי תומך בהם ומסייע להם בנשק ובמה שהם רוצים כדי לחסל אותנו, מסעודיה ועד סוריה ואיראן ואפילו סוריה.

    חודש טוב

    כשנכנס אדר מרבים בשמחה, כי גאולת ישראל בניסן בעז"ה במהרה בימינו וברחמים. אמן

    IP: 80.230.20.219דווח על תגובה זו

  • 1.

    המשתמטים משרות בצה''ל הם אגגים מזרע המן המדתי והשנה אני מציע לקרוא

    משתמטים עמלקים, 24/02/09 18:16

    ולהקדיש את הזכור עבורם.

    IP: 85.65.215.53דווח על תגובה זו

    • אף צבא לא מנצח בלי לומדי התורה, תכניס לראש שלך הרקוב והשונא עצמך

      אילנהלוי , 24/02/09 18:58

      תכניס לראש שלך חתיכת שונא ישראל דת ויהדות, בלי לומדי התורה ומקיימי המצוות, אף צבא לא מנצח את אויבנו.

      בלי הקב"ה אף צבא לא מנצח!

      ואם לא היו לומדים בתורה תוך שעה האויקיינוס היה עולה על גדותיו ומטביע את העולם.

      מאיפה יש לנו עוד שונאי ישראל פה בינינו זה לא ברור!

      למחוק את העמלקי הזה ואת תגובתו ומהר!

      IP: 80.230.20.219 דווח על תגובה זו

      • למטומטם עם הראש הרקוב לא ברור לך עדיין שהעולם ניברא לכבוד התורה

        אילנה צודקת, 24/02/09 19:37

        ושבלי לימוד התורה העולם היה נחרב מזמן.רק לימוד התורה גורם לכדור הארץ להסתובב ולשמש לזרוח.אם לא היו לומדים תורה במשך אפילו שניה העולם היה חוזר לתוהו ובוהו.

        IP: 85.65.215.53 דווח על תגובה זו

      • הסובייטים, האמריקאים והבריטים ניצחו יופי בלי לומדי תורה (ל''ת)

        אני לא מבין מה את רוצה להגיד, 24/02/09 19:42


        IP: 212.117.141.150 דווח על תגובה זו

        • כל האמריקאים,הבריטים והסובייטים קיימו תרי''ג מצוות,התפללו והיו יהודים

          הם היו תלמידי ישיבה, 24/02/09 20:54

          כשרים למהדרין......זה למה הם ניצחו.

          IP: 85.65.215.53 דווח על תגובה זו

        • העולם הזמני והבלי הזה הוא לא עולם האמת ושייך לגויים בעיקר לא לישראל

          אילנהלוי , 25/02/09 13:43

          לעם היהודי יש את עולם האמת שזה שילוב של העולם הזה עם עולם הבא עם תחיית המתים.

          עם ישראל הוא העם הנבחא לקיים את המצוות וללמוד תורה כדי להביא את הגאולה לכל העולם שאז ישראל תהיה מלכות עליונה על הכל ולא יהיה יותר חולי ולא מוות.

          עם ישראל נבחר רק כדי ללמוד תורה ולקיים את המצוות לעשות תיקונים, הגויים שייכים לעולם הזמני הזה והם שולטים עלינו בינתים, עד לגאולה שהכל יתהפך.

          שתדעו לכם אובאמה הוא גוג ומגוג והוא יקום עלינו לפני הגאולה, זהירות!

          כבר לוחץ עלינו בלי להתחשב בדעתנו בכלל.

          IP: 80.230.73.35 דווח על תגובה זו