• 59.

    יפה שעה אחת קודם

    עדי, 29/09/13 04:53

    לציפי, כל הכבוד על הדברים וניסוחם.מזדהה לגמרי עם התוכן והמגמה.
    יש לפתח תורה ארץ ישראלית איכותית השואפת בין היתר לנוסח אחיד ולא חלילה להנציח קופסת שימורים גלותית ומחיצות עדתיות מזיקות.

    IP: 85.130.197.153דווח על תגובה זו

  • 58.

    לוערחלרכ

    יעל, 12/11/09 11:23

    רכטיחחעה9ןגכימהיגןטיוה נחסבהסגנהעחכגע

    IP: 62.0.236.1דווח על תגובה זו

  • 57.

    חיזוק לדברים

    שלומי, 27/10/08 09:19

    מצוין מצוין מצוין
    אם יש דבר שאנו כחברה צריכים להתמודד איתו
    זה זה ואין מקום יותר טוב ויותר מועיל מבית הכנסת

    IP: 212.150.146.221דווח על תגובה זו

  • 56.

    איזו אכזבה

    ההולך לדרכו, 07/10/08 07:03

    ממש נפילה....הייתי בטוח שהציפי הזאת היא חכמה, אינטיליגנטית, בעלת עמדה המגובה על ידי תובנות לגבי מקורותיה (בכל תחום) ובגלל זה נכנסתי לקרוא.

    ומה מתברר? הבלים ושטויות שמביעות את חוסר עומקותה והבנתה. אווףףף עוד ציפי אחת שאיכזבה...

    IP: 79.178.146.165דווח על תגובה זו

    • צודק. פשוט צודק.

      רמה של תנועת נוער, 08/10/08 14:45

      פלאקט מוחלט.

      IP: 79.181.242.114 דווח על תגובה זו

  • 55.

    את יצרת מחיצות ומתבישת במוצאך חבל (ל''ת)

    ציפי, 06/10/08 00:07


    IP: 87.68.213.175דווח על תגובה זו

  • 54.

    נוסח אחיד

    אני, 05/10/08 16:03

    ברוב המקומות
    הניסיון לעשות נוסח אחיד היה כמעט לבטל את נוסח עדות המזרח
    להדגמא האחרונה של ספרי הבית היהודי של ידיעות ממחישה את זה
    איזה נוסח נבחר שם במחזורים ?
    ודוגמא נוספת מתחום אחר לגמרי
    באומרים אוכל יהודי למה מתכוונים?
    ותחשבו על זה!!!!!!!


    נ.ב ואני בכלל נשוי לפולניה

    IP: 194.90.126.1דווח על תגובה זו

  • 53.

    ציפי כתבה יפה מאוד...כל הכבוד!!! (ל''ת)

    שלומי, 05/10/08 14:57


    IP: 82.166.32.74דווח על תגובה זו

  • 52.

    לציפי, יש לי רק דבר אחד לומר

    ירון ליבוביץ', 04/10/08 21:18

    מה שאני יכול לומר על הדברים היפים והנים שלך זה: ''אשרי המאמין''. ואכמ''ל.

    IP: 82.81.109.14דווח על תגובה זו

  • 51.

    לציפי

    ירון ליבוביץ', 04/10/08 21:15

    מה שאני יכול להגיד על הדברים הכנים האלה זה: ''אשרי המאמין''. ואכמ''ל.

    IP: 82.81.109.14דווח על תגובה זו

  • 50.

    ישר כוח. גם אם יש כאלו שעושים זאת כיום יש להעלות את הרעיון עוד ועוד עד

    רועי, 03/10/08 18:29

    שישפיע על השיח הציבורי

    IP: 86.143.143.240דווח על תגובה זו

  • 49.

    נוסח משולב ליום כיפור

    מנחם וינברג, 03/10/08 12:02

    מתוך ההקדמה למחזור אלון

    יישוב אלון הוא יישוב קהילתי מעורב, השוכן במדבר יהודה בין ירושלים לים המלח. התושבים, דתיים חילוניים וכל מה שביניהם, חיים יחד חיי קהילה פעילים ורואים בדרך חיים זו צו השעה. מיסודות הקהילה שאחדות אינה מחייבת אחידות, ואפשר להתחבר וליצור קהילה אחת על אף השוני בינינו.
    בדומה, מאז הקמת היישוב בני כל עדות ישראל מתפללים יחדיו בבית הכנסת הקהילתי בשיתוף פעולה למופת, בתפילות שמקדשות שם שמים ברבים ו''ברוב עם הדרת מלך.'' עם השנים פיתחו המתפללים שיטה כדי לשלב בין התפילות והמנגינות מהמסורות השונות, מבלי לטשטש את הבדלי התוכן והסגנון שהתפתחו בעדות. לא מדובר על נוסח 'אחיד' אלא בסדר תפילה שמשלב את הנוסחים השונים לכדי תפילה ציבורית אחת. באי בית הכנסת אינם נוטשים את 'תורת אמך', אלא שומרים על 'נוסח בית אבא' ומתחברים אל התפילה דרך הטעם והצלילים המוכרים להם; ובנוסף משתתפים ונהנים מהיופי וההדר שבחוויה המסורתית של העדות האחרות. למדנו להכיר ולהעריך הן את מדת ההוד והתחנונים שבתפילה האשכנזית, והן את מדת הנצח בסלסולי הקהל עם החזן בפיוט המזרחי. הקולות השונים משתלבים בהרמוניה ליצירת סימפוניה עשירה של שירת הנשמה היהודית.
    ישנן קהילות המעמידות חזנים ספרדים ואשכנזים לסירוגין בשבתות השנה, ויש מעט שנוהגות כך אף בימים הנוראים. באלון מצאנו שדווקא בליל כל נדרי ובשעת נעילת שערים, בשעה שספסלי בית הכנסת מתמלאים וכל יהודי מחפש את דרכו להתחבר אל בוראו, ראוי לתת ביטוי נרחב לסגנון תפילת שתי העדות. השילוב שנהגנו זה שנים מתקבל על רוב הציבור, אך בהתרחב הקהילה גדל הצורך בטקסט ערוך כדי למנוע בלבול במעבר בין הנוסחים והמחזורים. לפניכם סדר תפילה משולב לספרדים ואשכנזים לכל נדרי ערבית ונעילה של יום כיפור. לפי הבנתנו זה המחזור הראשון בתולדות העם שמשלב באופן אינטגרלי נוסחי עדות שונים בתפילה אחת משותפת.

    IP: 213.151.63.133דווח על תגובה זו

  • 48.

    ארין לי כלום נגד נוסחי התפילה השונים.

    PINI-1, 03/10/08 08:54

    אבל אינני יכול להקשיב לסילסולים הנהוגים בתפילות נוסח במזרח.
    לכן אני מבקש לשמר את נוסח אשכנז לו הורגלתי משחר נעורי.

    IP: 84.109.62.68דווח על תגובה זו

  • 47.

    you wasting your time!!!!!

    gadi azoulay, 03/10/08 08:45

    I do't think that any thing could be done on this issue , it has allready got very far to the piont of no return we don't have any true religous to overcome this like many other issues on the agenda

    IP: 98.151.55.62דווח על תגובה זו

  • 46.

    תפסיקי לבלבל את המוח (ל''ת)

    אדם, 03/10/08 08:03


    IP: 194.90.149.81דווח על תגובה זו

  • 45.

    הגיעה הזמן לשחזור היהדות הישראלית

    אשר בן-שלמה, 03/10/08 04:57

    את הכינוי יהדות לא-נמצא בתורה שבכתב. בתקופת בית ראשון ובית שני, לא-היו קיימים בתי כנסת אלא בית המקדש. בית המקדש היה המרכזו הרוחני של כל עם ישראל, אליו בני ישראל עלו לרגל החגים על מנת למסור לכהן הגדול את הקורבנות. בתי כנסת הוקמו בארץ בעקבות החורבן של בית שני. בתי הכנסת שקמו לפני גלות רומא, לא-נהגו על פי נוסח ספרד או אשכנז, אלא על פי נוסח ישראל. הספרדיות והאשכנזיות הם סממנים להמשך קיומת הגלות באומק נפשנו. טרם השתחררנו מהגלות באופן מעשי. אנו נוהגים בסתירה מוחלטת אפילו למה שקוראים בתפילה לקיבוץ גלויות. לא-ספרד ולא-אשכנז המקורות הלאומיות של העם היהודי אלא ארץ-ישראל. הקמתן של רבנות ראשית ספרדית ורבנות ראשית אשכנזית נפרדות, במקום שחזור של רבנות ראשית ישראלית, על פי התקדים ביהדות הישראלית של הכנסת הגדולה ביבנה, ערב חורבן בית שני, מבטאות מגמה מסוקנת במדינת ישראל, באמירה לנסיון יצירתם של שני לאומים יהודיים : לאום יהודי ספרדי ולאום יהודי אשכנזי. מדובר על מגמה הפוגעת בכל המאמצים של התנועה הציונית לאיחוד לאומי של העם היהודי בציון, לשם תחייתו של הלאום היהודי כלאום ישראלי, כפי שמצוין באתר העיתונאי הלאום : www.haleom.com

    IP: 89.139.70.46דווח על תגובה זו

  • 44.

    היה ''נוסח אחיד'' צהל''י

    ירון, 02/10/08 23:35

    לציפי היקרה היה כבר נוסח כזה, שניסה הרב גורן זצ''ל בנוסח הצהל''י . אפילו בצבא זה לא הצליח, בעיקר בגלל החבר'ה הספרדים. שמתעקשים אפילו ''קבלת שבת'' לעשות בנוסח ספרדי ירושלמי, ולא בנוסח ''קרליבך'' ה- ''אשכנזי''. מנסיוני רב השנים בצבא, ככל שמדובר בספרדים אין לזה שום סיכוי וחבל. הסיבה כתיב''לא תטוש תורת אמך'' למרות שבדרך כלל את המסורות המשפחתיות מלמד האבא או הסבא, מעניין לא?

    IP: 85.250.157.36דווח על תגובה זו

    • האם אוזניך שומעות מה שפיך מדבר ?! (ל''ת)

      שלומציון, 03/10/08 09:20


      IP: 85.250.183.123 דווח על תגובה זו

      • ואלה הן העובדות רבותיי

        ירון, 05/10/08 21:37

        במשך שנים התפללו בבסיסי צה''ל בנוסח ''האחיד'', מוצאו כנוסח ספרד מתוקן(ע''י מורנו הרב גורן זצ''ל) לא עניין איש, כולם התפללו יחד זו חוויה שכל מילואימניק וותיק זוכר . מימי מלחמת ששת הימים עד מלחמת לבנון הראשונה. אח''כ החל הסחף שאותו מזכירה ציפי, ומאז הספרדים במניין משלהם
        יותר אין תפילה אחידה בצבא עובדה.
        גם ניצחונות כמו בעבר לא רואים יותר, האם יש קשר בין השניים?

        IP: 89.139.244.26 דווח על תגובה זו

    • ירון - פשוט נפלט לך - ''אנחנו ואפסנו עוד'' ! (ל''ת)

      שלומציון, 03/10/08 09:22


      IP: 85.250.183.123 דווח על תגובה זו

    • לקרוא לנוסח ''ספרד'' נוסח ''אחיד'' זה לא חוכמה

      אריאל, 03/10/08 09:41

      וברור שהספרדים לא יקבלו זאת...

      IP: 213.151.45.160 דווח על תגובה זו

  • 43.

    ציפי מבלבלת את המוח.

    בועז, 02/10/08 23:14

    נוסח אחיד הוא כול כולו אשכנזי שנוצר מהלחמה של נוסח חסידי-אר''י עם נוסח אשכנז-גרמניה.
    הספרדים ב ראשות הרב עובדיה הבינו כי כמו תמיד שיטו בהם בנוסח ועוד קראן לזה אחיד
    ולכן לא קבלו את הנוסח האחיד שהוא אירופי בעליל.
    הרב עובדיה רק ביקש הגינות
    מדובר באי הכרת העובדות דבר שמתאים לאנשים לא רציניים.
    ארצות צפון אפריקה ובעיקר מרוקו הן הקרובות ביותר לספרד ולאחר גרוש זספרד עברו דרך מצרי גיברלטר עברו רבים רבים למרוקו ולמדינות הקרובות כבלקנים ועוד.
    חוטובלי סובלת מתסמונת שטוקהולם-רחמנא ליצלן.

    IP: 89.139.241.163דווח על תגובה זו

  • 42.

    חוטובלי והזרם אליו היא משתייכת=רפורמים!

    אין לך מושג מה היא תפילה, 02/10/08 22:49

    בכל נוסח תפילה יש עניינים פנימיים הכוללים גימאטריות,מס התיבות ראשי וסופי תיבות וכו''רק רפורמים בורים ומתנשאים יכולים להציע כזו הצעה...מה גם שלכל תפילה יש מסלול אחר וכולן רצויות.בזמן שהיה הבית,לכל שבט היתה תפילה שונה מזולתו,ויש צורך באחדות ולא באחידות,ובטח ובטח שלא בהמצאות רפורמיות.

    IP: 87.70.31.190דווח על תגובה זו

    • רפורמים זה ''זרם''?! זה מועדון חברתי נחמד ותו לא (ל''ת)

      להתיחס למוקיונים ברצינות?, 02/10/08 23:55


      IP: 213.151.46.170 דווח על תגובה זו

  • 41.

    אני מסתדר בסובלנותי מצויין עם אשכנז,ספרד,ע''מ,מרוקו,תימן (ל''ת)

    מתיישר לפי היופי בלחן, 02/10/08 22:15


    IP: 84.95.156.236דווח על תגובה זו

  • 40.

    כמה שזה נכון-מעניין שככל שהאיש חרדי, כך הוא מתבדל (ל''ת)

    אנגלוסקסי=פשרה חיובית, 02/10/08 22:02


    IP: 84.95.156.236דווח על תגובה זו

  • 39.

    תיקחי את הנוסח הצבאי, הוא כבר אחיד (ל''ת)

    L, 02/10/08 21:56


    IP: 217.132.89.215דווח על תגובה זו

  • 38.

    אוי אוי אוי חשבתי שקישקושי כור ההיתוך עברו מין העולם

    בלה עמיאל, 02/10/08 21:29

    תמצאי פתרונות גיבירתי האינטלגנטית

    IP: 66.65.131.95דווח על תגובה זו

    • לפני שאת צוחקת על אינטילגנציית הכותבת, כתבי, בבקשה, (ל''ת)

      ללא שגיאות כתיב, 11/10/08 20:58


      IP: 212.76.107.22 דווח על תגובה זו

  • 37.

    תחשבו גם עלי קצת! (ל''ת)

    פלורה ליזים, 02/10/08 20:32


    IP: 62.219.163.206דווח על תגובה זו

  • 36.

    תפילה אחת רב ראשי אחד

    אפרתי צבי, 02/10/08 19:10

    הגיע הזמן לרב ראשי אחד ותפילה אחידה,וזאת אחרי כל כך הרבה נשואין בין העדות כך שיש לגמור להאחז כל פעם בשד ההפרדה

    IP: 82.81.164.124דווח על תגובה זו

  • 35.

    לא מתאים

    אדוה, 02/10/08 18:47

    היי ציפי,

    אני ממש לא מבינה מה הדחיפות בקביעת נוסח אחיד.

    אין אשכנזי או ספרדי שיוותרו על המנגינות של ראש השנה או יום כיפור בבית הכנסת שלהם.

    יש בייחודיות הזאת משהו מקסים של שימור נוסחים מבית אבא לדורי דורות וזה מקסים.

    נוסח אחיד ישאב את כל הייחודיות של העדות השונות.

    חוצמזה אין סיכוי שיהודים יסכימו לקבל נוסח אחיד שיהיה מקובל על כולם.

    שנה טובה,

    ויהי רצון שתפילותינו בכל הנוסחים תתקבלנה!

    אמן!

    אדוה

    IP: 89.138.56.87דווח על תגובה זו

    • צודקת לגמרי.... (ל''ת)

      מה שנכון, 02/10/08 19:50


      IP: 89.139.108.66 דווח על תגובה זו

  • 34.

    יכול להיות שהערבים צודקים

    אבי, ספרד, 02/10/08 18:15

    וכל עדה תחזור למקור שלה, המרוקאים למרוקו, הפרסים לאיראן וכו'. אני את הצעד הזה כבר עשיתי למחצה בתור חצי פולני וחצי ספרדי אני חי כעת בספרד וכשפולין תצטרף לשוק האירופאי אעבור לחיות קצת גם בפולין וכך ארגיש ש''חזרתי למקורות שלי''.

    IP: 83.45.181.255דווח על תגובה זו

  • 33.

    ''המסורת השכונתית'' ?? (ל''ת)

    מה זו המחיקה העצמית הזו?, 02/10/08 16:52


    IP: 132.64.64.211דווח על תגובה זו

  • 32.

    מתי בדיוק השווית נוסחים של הרב גורן והרב עובדיה?

    אחידון, 02/10/08 16:09

    לא נעים להגיד אבל כאשה דתיה וכמי שעושה דוקטורט במשפטים ובוגרת ''מועצת החכמים'' הייתי מצפה לקצת ידע.

    מה שכתבת לגבי הנוסח האחיד של הרב הצבאי הרב גורן ז''ל זו פשוט בורות לשמה. בא הרב גורן רב גדול שאני מתגעגע אליו, ופשוט מכר אשליה. הוא לקח את הנוסח שבו מתפללים חלק מהחסידים באירופה וקרא לו נוסח אחיד.

    הרב גורן המשיך את הבדלנות האשכנזית והרב עובדיה מצידו המשיך את המסורת המזרחית- ההבדל ביניהם הוא שהרב עובדיה לא ניסה למכור אשליות ולא הונה את הציבור.

    IP: 87.68.96.59דווח על תגובה זו

    • דוקטורנטית נכבדה, מה שכתבת ממצה הכל והיא התשובה ל 11

      שלומציון, 02/10/08 16:42

      וכעת, שאנו יודעים את האמת, מה הלאה ?
      תשובתי המהולה בכאב רב היא :
      אין מה לדבר על נוסח אחיד בזמן שיש חלק אחד של העם שהוא מאד מקושר ומתוקשר ושולט על הטלויזיה ושולט על כל המדיה, וכשאותו גוש מסתכל מסביב הוא סופר רק את עצמו ורק את הדומים לו.
      עד שיחול השינוי האמיתי והערכי, ויש סיכוי שזה לא יקרה ביוזמת בני-אנוש, אלא רק ביוזמת המשיח, הבה נישאר במצב הזה ודי.

      IP: 85.250.196.52 דווח על תגובה זו

      • החלף דוקטורנית נכבדה ב''אחידון'' נכבד (ל''ת)

        שלומציון, 03/10/08 09:52


        IP: 85.250.183.123 דווח על תגובה זו

  • 31.

    סליחות אשכנזיות

    יוסי, 02/10/08 15:29

    את מוזמנת ל''סליחות ראשונות'' בבית הכנסת הגדול בתל-אביב. ניראה אם גם אז תגידי שהשתעממת.
    למרות הרצון האמיתי לנסות להקים יהדות אחידה. ניראה לי שקצת פלורליזם בסגננונות לא יזיק. כאשכנזי קשה לי להנות מהמוסיקה המזרחית וזה הגינוי כפי שלבן עדות המזרח קשה להנות מגוון המוסיקה האשכענזית.
    אז שכולם יהנו. העיקר שיבואו לבית הכנסת

    IP: 212.117.142.227דווח על תגובה זו

  • 30.

    התפיסה של השפעה ''מלמעלה'' היא זאת שמקבעת

    אורן פריפריה, 02/10/08 15:26

    התפיסה לפיה ''רבנים'' צריכים לקבוע לקהל שלהם איך להתפלל היא זאת שמלכתחילה גורמת לפילוג.
    שהרי לכל רב יש קהילה שכוחו נובע ממנה,ויש לו אינטרס לא מוסרי לשמר אותה כקהילה נפרדת.
    ולכן כל קהילה שרוצה לשלב פיוטים של עדה אחרת (כמו גם שילוב נשים, הוספת רמקולים, והחלפת דג מלוח בבורקס) תעשה זאת רק באווירה שכופרת בכוח המוסרי של מנהיגים לקבוע לקהליהם איך לנהוג. שינוי אמיתי ומוסרי יכול לקרות רק מלמטה.

    IP: 192.118.12.9דווח על תגובה זו

  • 29.

    תגובה 9 מצפה לדיון! (ל''ת)

    אנא עניינית ובנימוס., 02/10/08 15:21


    IP: 132.77.32.32דווח על תגובה זו

  • 28.

    מסורת שונה היא דבר טוב-דיעם תרבות הפלייליסט האחיד הגלגל''צית

    בוב, 02/10/08 15:13

    חוסר השוני, והפחד מגוונים שונים מוליד את תרבות הגלגל''צ, אלה שקוראים לעצמם מיינסטרים, כאילו שהם הישראליות. הישראליות מורכבת מגוונים רבים, כמו כל חברה בעולם המודרני. אין ישראלי אחד, ולא יהיה סגנון תפילה אחד. אם זה היה מסתכם בתפילה בסגנון שונה, דיינו. העניין שמסתתרת כאן הבעיה האמיתית- הפילוג העדתי בארץ. אסור לדבר בארץ על עדות, דבר שקבע את האבחנה וחיזק אתה. כולם יודעים בדיוק מיהו אשכנזי ומיהו מזרחי, כולל כל התחסדים. לא בכדי, אנחנו חיים כשתי קבוצות נפרדות שהולכות אחת ליד השניה, נפגשות בהרבה מקומות, אבל עדין שונות ונפרדות. כל רעיון כזה של ''איחוד'' מעלה בי חלחלה שזהו עוד ניסיון למחוק כל סממן שאינו אשכנזי. מי שפוחד לדבר על עדתיות וטוען שזה עבר מן העולם הוא גזען (אולי סמוי) שמפחד שבאמת ילובנו כאן סוגיות אמתיות ביום מן הימים. בברכת שנה טובה. ולאשכנזים שמתכוונים לתקוף את דבריי, תחשבו טוב למה זה מה שדבריי מעוררים בכם.

    IP: 93.172.73.100דווח על תגובה זו

    • אמי ספרדייה ואבי אשכנזי - איזו עדה אני ?

      מעורב ירושלמי, 02/10/08 17:29

      ואמי בעצמה מעורבת - חצי אפריקה וחצי אסיה... אשתי רומנייה - בני איזו עדה יהיו ילדיי ? למעשה, העדתיות בישראל הולכת ונעלמת, פרט לנושאי ההלכה, שם הקבעון מונע את האיחוד הטבעי בין העדות שכבר מתרחש סביבנו.

      IP: 10.236.11.247 דווח על תגובה זו

      • אני מחפש אותך כבר שנים

        אבי,ספרד, 02/10/08 18:54

        אבי ספרדי ןאימי אשכנזיה נוכל לזייף ניירות כך שאמך הספרדיה ''כאילו היתה נשואה לאבי הספרדי'' ולהיפך עם אביך האשכנזי, בהוצאות נחלוק חצי חצי או אולי זה שיקבל זהות אשבנזית מבין שנינו ישלם 60% והשני ישלם את 40% הנותרים. מה דעתך?

        IP: 83.45.181.255 דווח על תגובה זו

      • השאלה אינה איזו עדה אתה כי זה חסר משמעות השאלה היא אחרת

        יהודי, 02/10/08 21:47

        והיא: איזו מסורת הלכתית עליך לשמור. ובכן ע''פ ההלכה מכיוון שאביך אשכנזי עליך לנהוג כאשכנזי.

        IP: 87.68.96.59 דווח על תגובה זו

  • 27.

    אין לי בעיה להתחתן עם ספרדיה, יש לי בעיה עם אבא שלה!

    אלעד י-ם, 02/10/08 15:07

    אין סיכוי להצעה כמו שלך ציפי. השוני בתפילות הוא כה זר אחד לשני, שאין ממש סיכוי שאחרי מאות שנים של סגנון תפילה דווקא את הספרדיה ''המשתכנזת'' תשנה זאת. זוהי אינה גזענות, זהו שוני רלבנטי!
    עם ישראל בנוי כקהילות. טוב לנו ככה. אין ריב ומדון חלילה, אלא הכל ענין של מסורת רבת שנים. תשאירי לנו להתכנס מספר פעמים בשנה כל אחד בקהילתו ולהינות מהמשך המסורת!

    IP: 82.81.251.144דווח על תגובה זו

    • צודק!

      שלו, 02/10/08 15:56

      רק זכור מי הם היהודיםהאמיתיים צאצאי יהודי בית שני,ומי הם צאצאי הכוזרים

      לא בכדי השתרשו מנהגים פאגניים ביהדות...שטריימל..קיצוניות ועוד

      IP: 62.90.2.75 דווח על תגובה זו

      • את לא ממש חכמה נכון?

        כוזרי, 02/10/08 23:48

        מה עניין פאגניות לשטריימל?

        IP: 89.0.26.89 דווח על תגובה זו

      • יפה לראות שהיהודים מאמצים את טענות הערבים.

        גיל, 03/10/08 06:16

        עכשיו את רק צריכה להודות שמלך שלמה בנה מסגד על הר הבית ואת יכולה להתכונן לחאג' בלב שקט.

        IP: 62.128.48.66 דווח על תגובה זו

    • אין לך בעיה עם הספרדיה ולא עם אביה - יש לך בעיה בראש

      אבי, ספרד, 02/10/08 17:34

      עם ישראל ידוע כעם שבמשך כל שנות קיומו היה עם מפוצל ולא מאוחד, דבר זה גרם במשך הדורות להתרחקות של חלקים טובים מהעם וליצירת דתות חדשות כמו הנצרות, ישו, למי שזוכר נולד ומת כיהודי, ויותר מאוחר הקראים, שעד היום לא נחשבים כיהודים בעיני האותודוקסים ועד היום עם הרפורמים, שהרבנים האורתודוקסים של היום כבר לא מכירים בהם כיהודים, לא רחוק היום, לדעתי, שבו תהיה שוב חלוקה בעם בין ספרדים לאשכנזים, שלא יכירו זה בזה כיהודים. וזאת בנוסף לחלוקה נוספת שנראית באופק והיא בין שמאל לימין, לאחר מכן יבוא שמאל אשכנזי ושמאל ספרדי וכן הלאה, אולי היה כדאי להוציא חוק שנישואין בתוך העדה אסורים וכך בתוך דור או שניים ייעלמו סממני המוצא העדתי.

      IP: 83.45.181.255 דווח על תגובה זו

  • 26.

    אצלנו בישוב הספרדים רוצים מאוחד אפילו בחגים,אבל האשכנזים בורחים-למניין

    מרכז הארץ, 02/10/08 14:53

    ותיקין.למניין אחר...בקיצור..אין קליינטורה אשכנזית(גם הספרדים מתחילים לחפף...)
    והאולם הגדול ריק...הפך להיות מניין נשים...
    חבל הרעיון הוא טוב..אבל לאט לאט הם יקבלו את כל התפילות שלנו...רק סבלנות..הישיבות בכוון שלנו וכל הצעירים שלהם באים לתפילת קרליבך ותפילה אשכנזית,בעוד דור לא ישארו בתי כנסת ספרדים...זו דעתי..

    לדעתי היא ספרדיה..והם כל הזמן רוצים איחוד איחוד..

    תמצאי חתן אשכנזי ועזבי אותנו...התפילה האשכנזית לא תשתנה.

    IP: 85.250.134.183דווח על תגובה זו

  • 25.

    נוסח התפילה

    גרינברג משה, 02/10/08 14:42

    יש נוסח אחיד שקיים בתפילות נוסח צבאי

    IP: 79.182.136.210דווח על תגובה זו

    • הצחקת אותי זה נוסח אשכנז !! אחיד פחחחחחח (ל''ת)

      אחיד=אשכנז, 02/10/08 16:00


      IP: 87.68.96.59 דווח על תגובה זו

  • 24.

    לקרוא להשתקת עמי הארץ

    יצחק, 02/10/08 14:33

    אולי תפסיקי לכתוב על נושאים בהם אינך מבינה?

    IP: 194.90.99.146דווח על תגובה זו

  • 23.

    ההפך-לקבל את השוני באהבה!!

    חצי חצי, 02/10/08 14:18

    ההפך עם בוא ימי הסליחות אנו צריכים ללמוד לקבל את כל הזרמים השונים בעם ולהכיר בשוני ספרדי אשכנזי כל אחד והנוסח שלו וזה בסדר גמור לא צריך להיות לחם אחיד...הענין הוא לקבל!

    IP: 85.250.90.6דווח על תגובה זו

  • 22.

    ההיפך הוא הנכון: אני מתפלל כל השנה במשולב חוץ מהחגים

    שלומי, 02/10/08 13:47

    אנחנו משלבים כל השנה אבל בימים נוראים אני חייב את הנוסח שלי. מה לעשות.

    IP: 89.138.178.236דווח על תגובה זו

    • אתה מתכוון לומר ''אני אשכנזי כל השנה'' חוץ מהחגים נכון?

      מזרחי, 02/10/08 15:58

      אין דבר כזה ''משולב'' - אתה מתכוון אשכנזי ותפסיק להתמם.

      IP: 87.68.96.59 דווח על תגובה זו

  • 21.

    הרעיון הזה יפה, אבל,

    ישראלי מאוחד, 02/10/08 13:45

    מניסיון שנעשה והייתי חלק ממנו, גיליתי (כאשכנזי) שספרדי המתפלל בנוסח מרוקאי יעדיף להיות בתפילה אשכנזית מאשר בתפילה נוסח ''ירושלמי'', והפרסי לא מוכן בשום אופן לשיר את הפיוטים בנוסח הג'רבאי.
    לכן, קודם כל, על בני עדות המזרח להתאחד בין הנוסחים שלהם.
    ויותר מכך, אני מכיר יותר ספרדים שלא מוכנים להשלים עם תפילה אשכנזית (הארוכה והמלאה תוספות ''מיותרות'') מאשר ההפך.

    אין כוונה להתחיל להאשים אחד את השני רק לעורר לכך שזה לא כל כך פשוט כמו שאת כותבת וכמו שאנשים חושבים.

    שנה טובה!

    IP: 212.179.130.174דווח על תגובה זו

  • 20.

    לחוטובלי המפוצלת

    יהודי מפוצל, 02/10/08 13:44

    א. מה שאת עושה הוא בניגוד להלכה. נקודה. אלא אם כן את לא מסוגלת להתפלל בנוסח אבותיך כי את לא מליחה להתכוון ולהתפלל כהלכה.

    ב. אני חייתי בבית והייתי מפוצל כזה כמוך

    ככה אי אפשר לחנך ילדים אלא אם היחס שלך הוא מסורתי - חפיפי כי שמירה על שיטה הלכתית היא דבר עקרוני מאד שכן דברים שמותרים לשומרי שיטה אחת יכולים להיות אסורים בעליל לבעלי שיטה אחרת. למשל ספרדים חייבים לאכול בשר חלק ואשכנזים לא. ספרדי שלא יקפיד ויהיה ''מפוצל'' יעבור על איסור רציני ביותר ויש מליון דוגמאות כאלה.

    אי אפשר ציפי- צריך דרך אחת ברורה והרבה כבוד לכל דרך אחרת (אורתודוקסית כמובן)

    ה''פיצול'' שלך נשמע כל כך נאור- אבל אי אפשר במציאות ליות כך כמשפחה שצריך לחנך בה ילדים ומתעוררות בה שאלות הלכתיות כבדות משקל כמעט בכל יום-

    איזה ספר תפתחי כשיש בעיה? רמב''ם? שולחן ערוך? לאיזה רב תלכי ? למי שבמקרה עבר מתחת לחלון? מה עם מקווה למשל? את יודעת כמה הבדלים יש ובאיזה איסורים חמורים מדובר? (או להבדיל היתרים?)

    בקיצור מה שאולי היה טוב לבהן גוריון החילוני לא טוב ליהודים שומרי תורה ומצוות

    ובכלל מדוע את מתפללת בנוסח שאינו שלך? כי ככה ''חינכו'' אותך באולפנא שדתי= אשכנזי?

    IP: 87.68.96.59דווח על תגובה זו

  • 19.

    שילוב מגביר עויינות

    לא נחוץ, 02/10/08 13:42

    שילוב (אינטגרציה) אתני מכל סוג מחמיר את המצב הקיים, מצב של קיטוב חינוכי,תרבותי ודתי.האינטגרציה בבתי ספר , למשל,נכשלה כשלון חרוץ. הרע השתלט על הטוב ורמת החינך ירדה לשפל. הקנאה והעויינות הבינעדתית גברה.

    אין לכפות שילוב. כל עדה חופשית לקיים לעצמה בתי כנסת, בתי ספר, וכו'.. נכון שזה לא מבטיח מי יודע עתיד למדינה, אבל זה מה יש, וחבל שלא חשבו על זה קודם לקיבוץ הגלויות והקמת המדינה.

    IP: 79.181.110.174דווח על תגובה זו

  • 18.

    ציפי את מדברת בעיקר על מוסיקה לא על נוסח תפילה

    מתפלא, 02/10/08 13:34

    כל יתר המגיבים מדברים על הנוסח דהיינו על המילים שמתפללים. מראה כהן אומרים לדעתי כול העדות האם זה חייב להיות במנגינת פרחי לונדון 1974 ? (אני יודע שאת צעירה מדי ולא יודעת מה מקור המנגינה) ואם אני לא אוהב את יאיר רוזנבלום? אז אולי שאני אשיר קדושה במנגינה של סובי סובי ממטרה? מה שחשוב זה מילים ולא המוסיקה אחותי ועל זה הויכוח. מוסיקה זה חשוב אבל היא לא יותר ממשרתת ומעצימה את הטקסט.


    בקיצור את מקשקשת על חזון ''ישראלי'' דהיינו אשכנזי - מערבי אמריקני ליבראלי ועם קריצה למזרחיות ''אותנטית''.

    IP: 87.68.96.59דווח על תגובה זו

  • 17.

    עכוד לא נתקלתי בימי חיי באשכנזי אחד שיוותר על הנוסח שלו

    ד''ר עאלק, 02/10/08 13:23

    ובצדק רב מבחינתו כי כך צריך להיות!!! זו ההלכה! רק מזרחיים מוכנים לוותר ורק האשכנזים דורשים זאת מהם בשם ''האחדות''.

    IP: 87.68.96.59דווח על תגובה זו

    • היה לפחות אחד שוויתר על נוסח אשכנז - פרופ' ססיל רות (ל''ת)

      אשכנזי, 02/10/08 15:49


      IP: 84.228.238.105 דווח על תגובה זו

  • 16.

    כור ההיתוך כשל,תחי הרב תרבותיות.

    סוציולוג, 02/10/08 13:02

    הכותרת אומרת הכל.

    תפיסת העולם של הציונות הדתית מאחרת ב 20 שנה אחרי מקבילתה החילונית.

    והיום המאמר הזה נראה הזוי מתמיד,מי צריך שכולם יתפללו בבית כנסת אחד?למי ולמה בדיוק זה טוב?

    בעידן הרב תרבותי כדאי שגם את תאמרי:למה לא?שיהיו בתי כנסת תימנים,ומרוקאיים,ואשכנזים,ונוסח ספרד,וחסידיים,וקרליבך..

    מה יש??יחי הגיוון,תחי הרב תרבותיות.

    IP: 85.250.134.183דווח על תגובה זו

  • 15.

    הכיפות הסרוגות מעוניינות בחיסול בתי הכנסת הספרדים,והכפתתם לרבניהם,במקו

    מומחה, 02/10/08 12:51

    בישיבת ההסדר שבה למדתי בכדי להיכנס למיינסטרים החברתי היית חייב להיות אשכנזי העל כרחך..
    הרבה מאיתנו הפנימו את המסר,התפללנו במניין של הידיה(להיפרד זה חס ושלום-פילוג,אנחנו הפלגנים()וכך הלאה במשך שנים,הלכנו להתפלל בבתי כנסת אשכנזים(ישראלים כבר אמרנו)

    הילדים שלנו כבר הסתכלו על בתי הכנסת במבט חיצוני,זה כבר לא שייך לעולם שלהם,ככה לא מתפללים בסניף,ככה לא מתפללים בישיבה,וככה גם לא בבית הכנסת..

    וככה לאט לאט ,חושבים הליצנים עם הכיפות הסרוגות,שץבוא הגאולה,ערבוב מסורות,טשטוש זהויות,חורבן של כל מה שקדוש אצל האחד(וכרגע לא משנה אם זו תרבות אשכנז,או ספרד)...

    הלוו ..גברת..תשאירי משהו למשיח....

    תזכרו..הרב אליהו,,גדול אוהבי ישראל(לשיטתכם..מתפלל בבית כנסת ספרדי רגיל...וכנ''ל ר' אברום זצ''ל...

    אז הלוו ..אתןם לא יותא אוהבי ישראל מהם..תירגעו..

    ואם בביטול מחיצות עסקינן,,אולי תבטלו סוף סוף את ועדות הקבלה לישובים של הדתיים לאומיים??

    אוהבי ישראל..תכניסו שומרי מסורת..וכולי..

    IP: 85.250.134.183דווח על תגובה זו

    • כמה רוע לב אצל מומחה אחד

      יעקב, 02/10/08 13:05

      אני מציע לך שתמשיך במסורת ש''ס
      רק אל תבכה שאת הילדים שלך לא מקבלים בבתי ספר שך אגודה 0תגיד לחבר'ה שלך שרוצים להידחף שישאירו משהו למשיח)

      IP: 93.172.239.174 דווח על תגובה זו

      • ליעקב,יש לי כיפה סרוגה על ראש ,וילדי כמו אביהם חניכים בבני עקיבא.

        המומחה בשנית, 02/10/08 14:33

        אבל לדעתי הניתוח שלי הוא נכון.
        וחלילה לא התכוונתי לעורר שנאה אלא להציג את הדברים כהוויתם,רבני הכיפות הסרוגות,בעיקר רבני הישובים,רוצים בית כנסת אחד,מלא וגדוש.ואין להם שום עניין בשימרת מסורת האבות שהיא לדעתם גלותית.

        כל זה למורת רוחם של הרבנים הראשיים לשעבר,שבודאי לא הסכימו עם ההבלים הללו,רבי אברהם שפירא,והרב מרדכי אליהו.

        מתגובתך עלתה נימה גזענית,מה קרה,אם אפשר היום לומר לכם את האמת בפנים??

        רוצים אהבת ישראל??תפתחו את הישובים לעם ישראל,לפני שיהיה מאוחר מדאי.

        IP: 85.250.134.183 דווח על תגובה זו

        • וזה ההבדל

          יעקב בשנית, 03/10/08 12:23

          כשאבי עלה לארץ לאחר שבחר מפולין דרך רוסיה וגרמניה הוא השאיר את המגבעת ואת הבגדים השחורים שם.
          הוא עבר להתפלל נוסח ספרד ולא אשכנז כפי שהיה רגיל
          הוא החליף את הבגדים השחורים בבגדי ימינו, וכן הלך עם כיפה סרוגה.
          הוא הפסיק לדבר ביידיש - והתעקש על עברית. שבר את שיניו והכריח את עצמו לכתוב עברית - כי הכתיבה היתה חלק משמעותי בחייו
          מה שנשאר היום זה נוסח ישראלי - למרות שהוא אולי נקרא נוסח ספרד. ובית הכנסת שלנו לפחות שליש ממנו הינם דור שני ליוצאי תימן/מרוקו/לוב שבאים כי הם מרגישים מחוברים לנוסח שלנו ואין לנו בעיה שבעל הקורא קורם בטעמים מרוקאיים.כן יש בתי כנסת מכל הנוסחים באזור אבל הם כנראה לא אכולים מבפנים ולא מחפשים להיות שונים
          אהבת ישראל אצלך זה רק אם אשכנז יתקפל ויהיה כמוך

          IP: 93.172.209.16 דווח על תגובה זו

  • 14.

    לא נראה לי שזה יקרה.

    Melina Perez, אי שם פה בסביבה, 02/10/08 12:29

    פיוז'ן זה אולי טוב ליין, אבל לא לתפילה.כמעט לכל מקום שתסתכלי- תראי שהייחודיות אבדה. כמעט כולם מתלבשים באופן דומה, מושפעים מאותה תחנת רדיו (מישהו אמר גלגל''צ?) וכו' וכו'. כור ההיתוך שאת מציעה פה הינו, לדעתי האישית, חלום באספמיה ותו לא. צריך לשמר את הייחודיות ולטפח אותה, להיות גאים- כל אחד בשורשיו (בין אם גלותיים ובין אם אבות אבותיו נולדו בארץ ישראל), ולכן אין זה ריאלי לייחל לצמיחה של כזה דבר.

    IP: 84.110.67.92דווח על תגובה זו

  • 13.

    רוצים נוסח משולב.תשתכנזו (ל''ת)

    חמי, 02/10/08 12:29


    IP: 89.138.250.139דווח על תגובה זו

  • 12.

    אוליתבטלי את השולחן ערוך והרמ''א?מה יש?מה רע?

    ההמום, 02/10/08 12:27

    הכיפות הסרוגות ממשיכים להיות סרוטים..הם כבר בעידן המשיח..,מה זה מנהגים,חילוקי דינים,הבדלים בין השו''ע והרמ''א לעומת החזון הנהדר של ראשיה שריה ויועציה...ושל אתצחלתא דגאולתא וראשית צמיחת גאולתנו...

    סרוטים......

    IP: 85.250.134.183דווח על תגובה זו

    • רעיון לא רע בכלל (ל''ת)

      הגיע הזמן, 04/10/08 23:46


      IP: 217.132.200.243 דווח על תגובה זו

  • 11.

    באותו ''נוסח אחיד'' של הרב גורן,מה תרומת הלא-אשכנזים?

    שלומציון, 02/10/08 12:18

    מישהו יכול לפרט בבקשה ?
    שנה טובה לאחי עדות המזרח וכל השאר.

    IP: 85.250.196.52דווח על תגובה זו

    • כמדומני שזהו נוסח ''ספרד'' שהופץ במאה ה-18 כשילוב של נוסח אשכנזי וספרדי

      מ., 02/10/08 13:05

      החל מהמאה ה-18 נפוץ במזרח אירופה נוסח שכולל שילוב אלמנטים מנוסח אשכנז ואלמנטים מנוסח האר''י (שהוא הנוסח הספרדי-ארצישראלי). נוסח זה הופץ ע''י תנועת החסידות ומכונה ''נוסח ספרד'' או ''נוסח האר''י'' בגלל האלמנטים הספרדיים שבו.
      אם איני טועה, זהו בעיקרו הנוסח שהרב גורן ניסה להנהיג בצה''ל כנוסח אחיד.

      IP: 79.180.149.137 דווח על תגובה זו

    • התשובה: ה''אחיד'' זה נוסח אשכנז של חסידים

      אבי, 02/10/08 13:21

      אין לזה שום קשר לנוסח עדות המזרח. מי שמכיר איך נראה סדור עדות המזרח מבפנים יודע בדיוק על מה מדובר.

      IP: 87.68.96.59 דווח על תגובה זו

  • 10.

    במקום להאשים את התוקפנים מאשימים את הנפגעים

    הרב עובדיה מוביל בדלנות?, 02/10/08 12:14

    הרב עובדיה קם בכדי להשיב עטרה ליושנה ובכדי לסייע לבני עדות המזרח שאופלו באופן שיטתי על ידי הממסד הרבני האשכנזי הן בפסיקות, כשרות, נוסחים וכדומה.

    אפילו בציבור הדתי לאומי - במשך עשרות שנים בני עקיבא הדפיסה רק סידורים וברכונים אשכנזים למרות שחלק לא מבוטל ספרדי. בכמה ישיבות מתקיימות כיום תפילות בנוסח ספרדי, קריאה בתורה, לימוד פיוטים, קריאה בקול בתפילה וכדומה. גורנישט!

    שילוב אם יהיה, יהיה רק בזכות הרב עובדיה ששקם את מעמדם של בני עדות המזרח ומונע יחס של פטריאכליות מצדם של אחינו האשכנזים

    IP: 85.250.218.156דווח על תגובה זו

  • 9.

    אני כמרוקאי לא מוכן לערב ניגונים יללניים של נוסח ירושלמי למשל...

    לא כל הספרדים מקשה אחת., 02/10/08 11:54

    הנוסח האשכנזי הוא באמת משהו שגורם לי לפעמים להרהר בחזקה שהעם היהודי הוא עם אחד. לא ברור לי היכן היתה הנקודה ההיסטורית שבא קראו האשכנזים תיגר על המחזור הרגיל וחיברו להם תפילות שונות בתכלית לימי הימים הנוראים. זה בהחלט נושא למחקר. אך גם לא כל הספרדים\\עדות המזרח הם מקשה אחת. בכלל יש לעשות אבחנה בין מזרחיים, קרי: עירק פרס אפגניסטאן בוכרה ותימן. לבין ספרדיים, קרי: תוניס אלג'יר, איטלקים בחלקם וכמובן פיסגת הפסגות של הפיוט הספרדי- מרוקאים. באופן אישי אהיה מוכן שכל העדות אשכנזים ומזרחיים יישרו קו לישורת הפיוט המרוקאית ופה ושם אי אי אי של הנוסח האשכנזי.

    IP: 132.77.32.32דווח על תגובה זו

    • המרוקאים הם בסה''כ ספרדים שהושפעו מאוד מהאשכנזים

      סעדיה גאון, 02/10/08 17:12

      וזאת בשל הקרבה הגיאוגרפית היחסית, בעוד שידוע, שנוסח התפילה המקורי ביותר הוא שאתה קורא: מזרחי, ובעצם: מבבל, היא עיראק של ימינו.

      באופן אישי, הניגונים המרוקאיים לא ערבים לאוזני (בלשון המעטה), והם תמיד נשמעים לא בטון הנכון.

      IP: 192.117.238.97 דווח על תגובה זו

  • 8.

    ישנה טעות מקובלת בין שמירה על נוסח לבין אפליה

    יהודי, 02/10/08 11:52

    . העובדה שיש ציבור שמפלה בין עדות איננו שייך כלל לנוסח התפילה. מה הקשר? ההלכה אומרת כי יש להקפיד כל אחד על נוסח אבותיו. בימי קום המדינה בישיבות בני עקיבא ובממ''ד וכן בישיבות חרדיות עד היום הזה הנוסח שנחשב ''מיינסטרים'' הוא נוסח אשכנז והיתר זה ''עדות''. זוהי אפליה- כבוד אמיתי מתחיל לא בערבוב של נוסחים שזה ענין הלכתי מובהק, אלא בהקפדה ומתן כבוד איש לנוסח רעהו בבחינת ''אלו ואלו דברי אלוקים חיים'' בכור היתוך כבר היינו וראינו לאן זה הוביל.
    דורות שלמים של נערים ונערות שראו את בתי אבותיהם כאילו הם גויים כי בבתי הספר תמיד היו בנוסח אשכנז ובבית ראו אבות שדבקו בנוסח אבותיהם וכך נוצר ניתוק וריחוק שגם תרמו לחילון.

    אחידות היא אסון! אחדות תוך מתו כבוד לכל נוסח ולכל מקור פסיקתי (תימנים רמב''ם ושו''ע) אשכנזים רמ''א ספרדים שו''ע ועוד..) זו הדרך ההלכתית המקובלת היום על כל הפוסקים המוכרים. אם אשכנזי נושא ספרדיה הרי היא ובניה/ בנותיה נחשבים שאשכנזים לענין שמירת המצוות ונוסח התפילה את המסורת ההלכתית קובע האב (בעוד שכידוע את הדת קובעת האם)

    זו לא גזענות כמו שאנשים חושבים כי זה ענין של שמירת מצוות בלבד. הענין העדתי מעבר הוא הרי חסר משמעות. לכן בחיים החילוניים זה לא משנה כלל אם אתה ספרדי או אשכנזי בחיים ההלכתיים דתיים זה משנה אך ורק לענין זה ותו- לא. וגם אז זה הרי לא מונע מבני עדות שונות להתחתן זה בזה.

    תרדו מענין האפליות והגזענות - זה פשוט שטויות. (אינני תמים אני יודע שיש גם גזענות ובמיוחד אצל חרדים אשכנזים אבל לפחות אל תבלבלו בין הדברים)

    IP: 87.68.96.59דווח על תגובה זו

  • 7.

    מתפללת לזה כל שנה

    נעמה, 02/10/08 11:37

    כשזה יקרה - המשיח יגיע מיד
    עד היום הוא פשוט לא החליט איזה נוסח עדיף לו...

    IP: 89.0.2.145דווח על תגובה זו

  • 6.

    מאוד מצחיק שיוצאי צפון אפריקה קוראים לעצמם ''ספרדים''

    י, 02/10/08 11:16

    הם עוד עלולים יום אחד לקרוא לעצמם ''אירופאים''...

    IP: 80.74.101.16דווח על תגובה זו

    • הם נקראים ספרדים בגלל שהם הולכים אחרי פסיקות הרמבם

      ס''ט, 02/10/08 13:03

      זו התשובה שנתן הרב עובדיה יוסף למלך ספרד שנישאל אותה שאלה
      שנה טובה

      IP: 99.234.251.160 דווח על תגובה זו

      • שמה של עדת הספרדים היה בעבר עדת המערביים(המוגרבים) אלו שהגיעו ממרוקו ו

        הסטוריון, 02/10/08 14:35

        ממרוקו וצפון אפריקה.

        ואכן האסכולה הספרדית שונה מהאסכולה המזרחית(בעיקר פרס ועירק וסוריה).

        IP: 85.250.134.183 דווח על תגובה זו

    • מערביים

      שלו, 02/10/08 15:58

      הםבטוח יותר מערביים מהפרימיטיבים יוצאי מזרח ארופה

      IP: 62.90.2.75 דווח על תגובה זו

      • המערביים

        אחד העם, 02/10/08 18:23

        בעם היהודי התפתחו למעשה זרמים בדת היהודית.
        הזרם העיקרי והחשוב ההולך לפי ''ההלכה למשה מסיני'' על כל המשתמע מכך, כלומר זו תורת ישראל שנתנה לעם ישראל בהר סיני.

        לצערנו במרוצת הגלות חדרו אלמנטים ומסורות פאגניות בקרב '' קהילות - יהודי מזרח ומערב אירופה''
        היום לצערנו היהדות המכנה את עצמה אשכנזית צריכה לבחור בין הדת הפאגנית שצמחה בתוכה ביערות אוקריאנה וגלציה לבין תורת ישראל שנתנה במעמד הר סיני, דת זו כולה מזרחית על כל המשתמע מכך.
        מבחינת עדות המזרח יהדותכם אינה יהדות!!!

        IP: 79.182.136.209 דווח על תגובה זו

    • קצת על גירוש ספרד ותפוצת היהודים לצפון-אפריקה

      ליבי במזרח, 02/10/08 16:24

      א. בגירוש ספרד הראשון (שנת קנ''א 1391) הגיעו מגורשים לצפון אפריקה (הרשב''ש, התשב''ץ ועוד). לפני הגעת המגורשים הללו חיו בצפון אפריקה יהודים שכונו ''הותיקים'' (קיימות כמה גרסאות מה בדיוק מוצאם, האם שבטים ברברים שהתייהדו וכיו''ב). גם מגירוש ספרד השני (שנת רנ''ב 1492) הגיעו לצפון אפריקה יהודים, אך מעטים יותר ביחס לגירוש הראשון.
      בתחילה חיו המגורשים והוותיקים כקהילות נפרדות, אך ברבות השנים הם התערו זה בזה ונוצרה קהילה אחת. לכן בני צפון אפריקה המכנים עצמם ספרדים אינם טועים.
      מקובל לחשוב שספרדים הנם רק יהודים יוצאי יוון, טורקיה, חצי האי האיברי, בולגריה - אך לא כך הוא. כלומר, הם אכן צאצאים מובהקים של גירוש ספרד השני, אך לא רק הם.

      ב. אכן כינוי נוסף הוא ''מוגרבים'' כלומר, מערביים (בערבית).אך כאן אנחנו מתחילים להיכנס לפלונטר שמגדיר את העולם על פי אמות המידה של האימפריה הבריטית (מזרח, מזרח רחוק, מערב וכד' - הכל ביחס למיקום האימפריה הבריטית ו/או לאירופה בכלל).

      IP: 62.219.244.2 דווח על תגובה זו

  • 5.

    זה הכל הכלכלה, טמבל.

    מוטי, 02/10/08 11:09

    כמו שאמר יועץ הבחירות של קלינטון בתרגום ישיר: זה הכלכלה, טמבל.
    בסופו של דבר יצטרכו לאחד משרות של רבנים ספרדים ואשכנזים וכל נושאי המשרה מסביב.
    הרבה מאד משרות נוספות בזכות ההפרדה הזו.
    הרבה תקציבים.

    IP: 80.74.97.169דווח על תגובה זו

  • 4.

    סליחות לפי הנוסח המשולב

    שנה טובה, 02/10/08 11:03

    שלום לכולם

    בנחלאות בבית-כנסת קול רינה מתפללים כל יום סליחות לפי הנוסח המשולב(ספרדי ואשכנזי) שהומצא ע''י הקיבוץ הדתי.מתחיל ב11 וחצי בלילה.
    כולם מוזמנים!

    שנה טובה

    IP: 89.139.223.6דווח על תגובה זו

  • 3.

    רעיון נחמד, אך חסר סיכוי(נו באמת,ציפי). התסריט הבא סביר הרבה יותר:

    אשכנזי חובב מוזיקה קלאסית ואוכל ותפילות מזרחיות, 02/10/08 11:01

    דחיקת רגלי הנוסח האשכנזי לגווניו על ידי הנוסח המזרחי לגווניו, תוך השארת איים קטנים ,מבודדים וחיוורים של נוסח אשכנזי . צאי וספרי כמה מסעדות מזרחיות יש, וכמה מסעדות שמתהדרות בגפילטע פיש כמנת היום. כמה חיילים רוצים לשמוע שרית חדד ושות', וכמה בטהובן.אולי לא בדיוק כזו תהיה הפרופורציה, אבל לא מאד רחוק מזה.

    IP: 79.179.102.58דווח על תגובה זו

    • יש הרבה יותר מסעדות לא מזרחיות מאשר מזרחיות.

      י, 02/10/08 11:26

      בכלל אני בספק אם אפשר לקרוא למסעדה מזרחית ,''מסעדה''. יותר נכון יהיה לקרוא להן ''חומוסיה'',''שאוורמה'',''פלאפל'',''סביח'' או בגירסת הגורמה: שיפודיה.
      אגב, כמה מסעדות יש שמתהדרות במרק רגל כמנת היום?

      IP: 80.74.101.16 דווח על תגובה זו

  • 2.

    בלה בלה בלה

    משה, 02/10/08 10:41

    נגמר על מה לכתוב?

    IP: 80.74.110.142דווח על תגובה זו

  • 1.

    בשום אופן לא

    שלו, 02/10/08 10:16

    ראוי שמוצאם הכוזרי של אלו שהתעליינו על העם היהודי האמיתי יזכר

    IP: 62.90.2.75דווח על תגובה זו

    • אתה מאמין בתיזות של אבו-מאזן?

      #^, 02/10/08 12:56

      רק טיפשים מקבלים את התיזה הזו של אבו-מאזן ואנטישמים אחרים על מוצאם הכוזרי של יהודי אירופה [איך לעזאזל הכוזרים הקווקזים הגיעו לאירופה דווקא?]. תיזה זו נגועה באינטרסים פלשתינאים, ודבר אין עם האמת ההיסטורית (לא שיש לי משהו נגד הכוזרים שהתגיירו כבר לפני למעלה מאלף שנים והצטרפו לעם ישראל. אני רואה בצאצאיהם כבני העם היהודי לכל דבר).

      IP: 79.180.149.137 דווח על תגובה זו